text_structure.xml
44.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JakubRutnicki">Dzień dobry państwu. Stwierdzam kworum. Mogę rozpocząć posiedzenie Komisji. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi, jeśli chodzi o porządek obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JakubRutnicki">Witam wszystkich posłów, członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JakubRutnicki">Witam naszych gości: panią sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Annę Krupkę. Witam panią Ewę Pawlak-Lewandowską – dyrektor Departamentu Turystyki w MSiT. Witam pana Dominika Borka – zastępcę dyrektora Departamentu Turystyki, witam pana Marka Sołtysiaka – naczelnika Wydziału Planowania i Upowszechniania Turystyki w Departamencie Turystyki, witam panią Ewelinę Macierzyńską-Szwaję – naczelnik Wydziału Współpracy Międzynarodowej w Departamencie Turystyki w MSiT i panią Iwonę Ciurzyńską – głównego specjalistę w Departamencie Turystyki w MSiT.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JakubRutnicki">Witam również pana Roberta Andrzejczyka – prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej i wszystkich pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JakubRutnicki">Reprezentacje MSiT i POT są dziś poważne, z czego się niezmiernie cieszymy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JakubRutnicki">Możemy przejść do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JakubRutnicki">Punkt pierwszy – rozpatrzenie informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat podsumowania roku 2018 w turystyce, oddaję głos pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaKrupka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, turystyka jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki światowej. W 2018 roku liczba międzynarodowych podróży wzrosła globalnie o 6%. Turystyka odgrywa kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, przychodów z eksportu i krajowej wartości dodanej. Jest sektorem odpowiedzialnym za 10% światowego PKB.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AnnaKrupka">Również w Polsce turystyka jest ważnym sektorem gospodarki, co potwierdza udział gospodarki turystycznej w tworzeniu PKB w latach 2015–2018 na poziomie 5,7% i 5,9%. Polska jest coraz bardziej atrakcyjnym krajem dla gości z zagranicy. Z danych MSiT wynika, że w 2018 roku liczba przyjazdów nierezydentów wyniosła 85 900 tys. – o 2,6% więcej niż w 2017 roku. Liczba przyjazdów turystów to 19 600 tys. – o 7,5% więcej niż w 2017 roku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AnnaKrupka">Polska otwiera się także na nowe rynki turystyczne. Turyści z Chin i Izraela odgrywają coraz większe znaczenie w polskiej gospodarce turystycznej. W 2018 roku dla tych krajów odnotowano jedne z najwyższych dynamik wzrostów przyjazdów turystycznych do Polski. Z Chin przyjechało 135 tys. turystów a z Izraela – 296 tys., co stanowi odpowiednio wzrost o 13,4% i 18,4% w porównaniu do roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AnnaKrupka">W 2018 roku MSiT realizowało wiele zadań przyczyniających się do wzmocnienia konkurencyjności polskiej oferty turystycznej, w celu zapewnienia sprawności regulacyjnej i przyjaznego otoczenia prawnego dla turystyki, na rzecz jakości kadr turystycznych oraz na rzecz bezpieczeństwa w turystyce. W 2018 roku rozpoczęto prace dotyczące realizacji projektu „Polskie marki turystyczne”, którego głównym celem jest identyfikacja, uwiarygodnienie i wprowadzenie na rynek ofert turystycznych wyróżniających się polskich marek turystycznych z poziomu subregionalnego i lokalnego. We współpracy z Polską Organizacją Turystyczną kontynuowano akcję Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny, która stanowi skuteczny sposób na przedłużenie sezonu turystycznego oraz walkę z sezonowością. Do końca 2018 roku odbyło się pięć edycji akcji, w których wzięło łącznie około udział około 540 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AnnaKrupka">Do polskiego porządku prawnego została wdrożona dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302 UE z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. Ustawa weszła w życie 1 lipca 2018 roku wraz z rozporządzeniami wykonawczymi. W MSiT w 2018 roku podjęte zostały wstępne prace analityczne, dotyczące zagadnień szeroko rozumianego systemu promocji turystycznej w Polsce. Zdecydowano również o przygotowaniu białej księgi regulacji systemu promocji turystycznej w Polsce i powołano zespół do spraw opracowania regulacji prawnych dotyczących szlaków turystycznych w Polsce, którego zadaniem jest przygotowanie propozycji regulacji prawnych w zakresie regulacji szlaków turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AnnaKrupka">Jeśli chodzi o podnoszenie jakości kadr turystycznych, koncentrowano się na włączaniu kwalifikacji rynkowych z obszaru turystyki do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Turystyka w 2018 roku włączyła trzy kwalifikacje rynkowe do ZSK. Pilotowanie imprez turystycznych to druga w skali kraju kwalifikacja włączona do ZSK. Przygotowanie potraw, zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia i serwis napojów mieszanych i alkoholi to kolejne. Kontynuowano współpracę międzynarodową w dziedzinie turystyki poprzez współpracę w ramach Unii Europejskiej, OICD, Grupy Wyszehradzkiej, Światowej Organizacji Turystyki, współpracy bilateralnej, współpracy karpackiej oraz bałtyckiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AnnaKrupka">Jedną z ważnych inicjatyw MSiT jest podpisanie porozumienia z Ministerstwem Cyfryzacji 9 lipca 2018 roku w sprawie uruchomienia projektu współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa – „Otwarte dane plus”. Celem projektu jest modernizacja rejestrów publicznych funkcjonujących w turystyce. W 2018 roku MSiT wspierało działania związane z turystyką społeczną. Rozpoczęto przygotowywanie zmian przepisów umożliwiających wydatkowanie środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rzecz turystyki społecznej. Działania organizowane przez MSiT w 2018 roku uwzględniały zarówno zmiany w ruchu turystycznym na poziomie krajowym, jak i trendy globalne. W szczególności były odpowiedzią na potrzeby stymulowania rozwoju turystyki lokalnej, zastosowanie nowych technologii, przeciwdziałanie sezonowości turystyki oraz nadmiernej koncentracji ruchu turystycznego w najbardziej popularnych miejscowościach i regionach, wspieranie turystyki aktywnej oraz turystyki społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AnnaKrupka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JakubRutnicki">Czy jeszcze ktoś ze strony ministerstwa chce zabrać głos, czy to na razie wyczerpuje temat?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JakubRutnicki">Dobrze, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JakubRutnicki">Otwieram dyskusję, jeśli chodzi o punkt pierwszy i podsumowanie informacji MSiT na temat roku 2018 w turystyce… zastanawiam się, czy nie warto poprosić prezesa POT o informację (to jest w drugim punkcie, ale to może być uzupełnienie wystąpienia pani minister).</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JakubRutnicki">Nie słyszę sprzeciwu, chyba że ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej chwili?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JakubRutnicki">Jeśli nie, bardzo proszę pana prezesa o wypowiedź i potem przejdziemy do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RobertAndrzejczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RobertAndrzejczyk">Wysoka Komisjo, rok 2018 był pierwszym, w którym POT uzyskała większą o 10 mln zł dotację na swoją działalność. To była największa zmiana od kilku lat. Tak jak zapowiadaliśmy, całość dodatkowych środków przeznaczono na działalność marketingową – nie podnosiliśmy wydatków stałych, zarówno na płace, jak i utrzymanie nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RobertAndrzejczyk">Powiem o najważniejszych rzeczach, otrzymali państwo bardzo obszerną informację.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#RobertAndrzejczyk">Jeśli chodzi o rynki, niewiele się zmieniło. Nadal najważniejsze rynki naszej działalności to, przede wszystkim, kraje Unii Europejskiej. Do tego, tak jak powiedziała pani minister dochodzą Chiny i Izrael, które są coraz ważniejsze. Z rynków zamorskich numerem jeden są Stany Zjednoczone. Oprócz tego, ważne rynki pozaeuropejskie naszej działalności to Japonia i Korea Południowa. W 2018 roku prowadziliśmy działania w dwóch krajach Ameryki Południowej i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#RobertAndrzejczyk">Tak jak wcześniej, mamy nadal czternaście placówek, ale jesteśmy aktywni na trzydziestu rynkach. Jeśli chodzi tematykę promocji, turystyka miejsca i kulturowa jest dla nas nadal najważniejsza. Prowadzimy działania w tym zakresie. Ważna jest również turystyka aktywna, rowerowa, w szczególności wodna i zimowa. W zeszłym roku bardzo ważna dla nas była turystyka zdrowotna, z uwagi na środki unijne, które POT pozyskała. Ubiegły rok był pierwszym, w którym wykorzystano je w pełni, w tym roku kontynuujemy te działania. Pozyskaliśmy również środki z Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na turystykę wiejską. Ubiegły rok objął bardzo intensywną współpracę z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, o czym część z państwa posłów miała okazję się przekonać, gdy ministerstwo było razem z nami na targach w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#RobertAndrzejczyk">Kontynuowaliśmy zacieśnianie współpracy z naszymi strategicznymi partnerami, jak Polskie Linie Lotnicze LOT. To ogromna pomoc dla POT i wzajemna korzyść, iż LOT tak dynamicznie się rozwija. Podążamy ramię w ramię na rynkach, na których LOT jest już obecny i na tych, które LOT otwiera. W ubiegłym roku to był Singapur, gdzie prowadziliśmy największe działania. To połączenie jest bardzo dochodowe dla LOT i na pewno będziemy kontynuowali współpracę w tym zakresie. W tym roku czekamy z niecierpliwością na nowe połączenia LOT do Delhi. Oprócz tego zacieśniamy współpracę z placówkami zagranicznymi, może powiem o tym więcej trochę później.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#RobertAndrzejczyk">Cieszymy się, że mamy nowe podmioty, które są dla nas bardzo ważne. Mam na myśli, przede wszystkim, Polski Holding Hotelowy, który rozwija się dynamicznie i z optymizmem patrzymy na naszą przyszłą współpracę.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#RobertAndrzejczyk">Ubiegły rok był czasem na uzupełnienie naszego marketing mix. Tradycyjnie, działalność POT obejmowała targi turystyczne, wizyty dziennikarskie i tour operatorów. Zwiększyliśmy też nasze zaangażowanie w promocję w internecie. To był wyróżnik w zeszłym roku. Pieniądze, które otrzymaliśmy w części przekierowaliśmy na działania w internecie, zarówno z centrali, jak i poprzez nasze ośrodki zagraniczne, jak i w przypadku promocji turystyki krajowej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#RobertAndrzejczyk">Jeśli chodzi o nowości, podam kilka przykładów projektów, które wprowadziliśmy dzięki dodatkowym środkom.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#RobertAndrzejczyk">Jest to np. kampania „Visit Poland”, która wykorzystywała m.in. marketing influencerski i nie tylko. Tego rodzaju marketing wykorzystywaliśmy też w wielu innych przypadkach. Jako przykład podam naszą kampanię, razem z Ewą Farną, kierowaną na rynek czeski. Okazała się ona ogromnym sukcesem. Na pewno w tym kierunku będziemy podążali w tym roku i latach przyszłych.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#RobertAndrzejczyk">Jeśli chodzi o inne kampanie internetowe – sztandarową była prowadzona pod koniec ubiegłego roku pod nazwą „Time for Poland”. Skupiała się przede wszystkim na sportach zimowych i jarmarkach świątecznych, bożonarodzeniowych. Po raz pierwszy była połączona z komponentem sprzedażowym, nie była wyłącznie wizerunkowa. Ten trend wykorzystamy też w przyszłości, planujemy taką kampanię w tym roku. Opisując to obrazowo – uzależniliśmy zapłatę dla agencji, która realizowała dla nas tę kampanię od tego, ile biletów do Polski zostanie sprzedanych. Daje to bardzo konkretny wymiar kampanii, nie tylko wizerunkowy.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#RobertAndrzejczyk">Inne przykłady. Kampania skierowana do Polonii – „Discover Poland with your mates”, zakończyła się w ubiegłym tygodniu. Główną nagrodą była podróż do Polski dla przedstawiciela Polonii, razem ze znajomymi, którzy zostali zaproszeni przez POT. Turystyka zdrowotna – w ubiegłym roku po raz pierwszy wykorzystywaliśmy środki unijne na promocję. Ten program okazał się dużym sukcesem. Mamy zapewnienie z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, że ten program będzie wydłużony – miał skończyć się w połowie tego roku, ale ze względu na to, że przedsiębiorcy są bardzo zainteresowani naszym wsparciem, będzie wydłużony i dostaniemy dodatkowe środki, taka przynajmniej jest informacja, (na razie nieformalna), iż do 2021 roku POT będzie miała dodatkowe środki unijne na ten projekt.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#RobertAndrzejczyk">Kolejną nowością jest nasze nowe narodowe stanowisko targowe, część z państwa posłów mogła zobaczyć je w Londynie, bądź też w Berlinie. Cieszymy się, że przedsiębiorcy bardzo dobrze je oceniają. Uważamy, że ono zdecydowanie zmieniło obecność Polski na targach – wyróżnia się, jest nowoczesne i też nie ukrywam, że materiały, które zostały użyte odpowiadają naszym wymaganiom.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#RobertAndrzejczyk">Nowe narzędzie, które wykorzystywaliśmy w ubiegłym roku to lokowanie produkcji filmowych w Polsce. Zrobiliśmy dwa… trzy takie projekty w ubiegłym roku. Jeden z Korei Południowej – serial, drugi z Chin – celebrity show, gdzie chiński zespół muzyczny odwiedził polskie Tatry, trzeci to belgijski „Rolnik szuka żony”, gdzie ufundowaliśmy główną nagrodę i zwycięzca tego show z Belgii przyjechał na Dolny Śląsk. To działania relatywnie niskobudżetowe, ale generują ogromny zasięg i na pewno będziemy je kontynuowali. Chociażby teraz, w Krakowie kręcony jest izraelski show kulinarny, na nasze zaproszenie, z racji tego, że Kraków w tym roku jest europejską stolicą gastronomii, to my podążamy w tę stronę.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#RobertAndrzejczyk">Wspomniane działania mają charakter zagraniczny.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#RobertAndrzejczyk">Jeśli chodzi o działania krajowe, nowym projektem, z którego jesteśmy zadowoleni i który będziemy kontynuowali to „Turystyczne mistrzostwa blogerów”. Doceniamy blogosferę, kontynuujemy projekt i prowadzimy nabór nowych blogerów do nieco zmienionej formuły tego projektu. Generuje to bardzo zachęcający zasięg w stosunku do inwestowanych środków.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#RobertAndrzejczyk">Tak jak powiedziałem wcześniej, pozyskaliśmy również środki z Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich i unijne na promocję turystyki wiejskiej. W ubiegłym roku, po raz pierwszy zorganizowaliśmy konkurs promujący dobre praktyki w turystyce wiejskiej o nazwie „Na wsi najlepiej”. W tym roku również uzyskaliśmy środki unijne na ten projekt i dodatkowo na jeszcze jeden. W tym roku mamy 1 mln zł ze środków unijnych tylko i wyłącznie na promocję turystyki wiejskiej. Kontynuowaliśmy certyfikację produktów turystycznych na rynku krajowym.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#RobertAndrzejczyk">Tak jak powiedziała pani minister – akcja Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny której jesteśmy operatorem, we współpracy z MSiT, rozwija się bardzo dobrze. Zarówno w ubiegłym, jak i w tym roku szacujemy, że przekroczymy magiczną barierę tysiąca partnerów. Po raz pierwszy ta akcja zostanie skierowana za granicę, daty to 22–24 listopada.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#RobertAndrzejczyk">W 2019 roku kontynuujemy to, co robiliśmy w zeszłym. Mamy praktycznie taki sam budżet. Wszystkie projekty, które okazały się sukcesem, kontynuujemy, bądź lekko modyfikujemy.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#RobertAndrzejczyk">W naszej działalności jest jedna duża nowość – to turystyka kulinarna, o której już wspomniałem, w przypadku show z Izraela. Bardzo duży nacisk w tym i przyszłym roku kładziemy na promocję polskiej turystyki kulinarnej. W tym roku za granicą jesienią czeka nas duża kampania internetowa – klasyczna, sprzedażowa i influencerska. Bazujemy na Krakowie, który jest stolicą gastronomii, ale też wykorzystujemy potencjał gastronomiczny polskich miast.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#RobertAndrzejczyk">Danych budżetowych nie będę przedstawiał, bo było już posiedzenie temu poświęcone, ale przypomnę że w ubiegłym roku osiągnęliśmy 500 tys. zł zysku, ze względu na zwiększenie przychodów własnych na działalność gospodarczą POT. Bardzo się z tego cieszymy, ponieważ kapitały własne wzrosły nam do 1,5 mln zł. Z tego, w przyszłym roku będziemy chcieli zorganizować dużą kampanię, albo – jeśli nie dostaniemy większych środków z dotacji – otworzymy dodatkową placówkę – Zagraniczny Ośrodek POT (ZOPOT). Celujemy głównie w kraje sąsiedzkie – jesteśmy po uzgodnieniach z MSZ, że mógłby być to Budapeszt, a w drugiej kolejności – Praga.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#RobertAndrzejczyk">To wszystko, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#RobertAndrzejczyk">Jesteśmy, oczywiście, gotowi udzielić bardziej szczegółowych informacji.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#RobertAndrzejczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JakubRutnicki">Otwieram dyskusję, proszę panów posłów o zapisywanie się. Rozpocznę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JakubRutnicki">Chciałem zapytać panią minister, jakie jest jej zdanie w dość ważnym temacie, który od kilku lat jest problematyczny, chodzi o turystów z Obwodu Kaliningradzkiego. Wiemy jak w lecie, w województwie pomorskim, warmińsko mazurskim to wygląda – to duży zastrzyk gotówki, bo często to bogaci turyści, którzy kierowali swoje kroki często do ekskluzywnych hoteli.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JakubRutnicki">Jakie jest zdanie ministerstwa na temat ewentualnych działań, aby powrócić do zniesienia wiz w małym ruchu granicznym?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JakubRutnicki">Otrzymujemy informacje, że od kilku dni są bezpłatne wizy do obwodu kaliningradzkiego. Za chwilę może się okazać, że ten ruch, z którego bardzo mocno jako branża turystyczna korzystaliśmy w Polsce pójdzie w drugą stronę, bo ten turysta nie będzie przyjeżdżał do naszych województw wokół obwodu kaliningradzkiego, tylko na odwrót. Czy nie warto pomyśleć o działaniach w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JakubRutnicki">Chciałem jeszcze zapytać o jedno – akcję informacyjno-edukacyjną „Bezpieczna Woda”, to nie tylko wielkie wyzwanie dla Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, ale dla całego rządu i Sejmu. W czerwcu, w tym roku, utopiło się ponad 100 osób. Przeczytałem, że akcja „Bezpieczna Woda” objęła wydrukowanie tysiąca plakatów i 20 tys. ulotek. Na sali są parlamentarzyści i każdy wie, że posługujemy się trochę większymi liczbami, gdy mówimy o własnych kampaniach. W ubiegłym roku utopiło się w Polsce ponad pół tysiąca osób. To zatrważające liczby.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JakubRutnicki">Uważam, że szerokie kampanie edukacyjne, które powinny być kierowane do szkół powinny być zakrojone na gigantyczną skalę. Gdy czytamy, że jest to tysiąc plakatów rozesłanych do szkół i jednostek Policji to, mówiąc delikatnie, nie traktujemy tej sprawy bardzo poważnie.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JakubRutnicki">Chciałem o to zapytać.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#JakubRutnicki">Jako mieszkaniec dumnej Wielkopolski, wspaniałego regionu słynącego również z miejsc kulinarnych i wspaniałych restauracji mam pytanie do pana prezesa POT. Z wielkim szacunkiem dla pana przewodniczącego – nie tylko Kraków jest, jeśli chodzi o kulinaria, powinniśmy pomyśleć o tym szerzej.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#JakubRutnicki">Chciałbym też zaapelować do pani minister. Kwestia turystyki to, przede wszystkim, POT, ale myślę że MSiT przez lata wdrożyło wiele dobrych programów infrastrukturalnych obejmujących infrastrukturę sportową. Wszyscy jesteśmy dumni z tego, jak branża turystyczna się rozwija. To jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiego przemysłu. Widzimy gigantyczny przyrost miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#JakubRutnicki">Czy nie warto byłoby pomyśleć o specjalnie dedykowanych programach infrastrukturalnych, skierowanych do branży turystycznej? Nie chodzi o to, że mamy mieć dofinansowanie na remont, czy budowę nowych hoteli. Wspaniale rozwija się infrastruktura, ścieżki rowerowe, szlaki. Warto, aby w te przedsięwzięcia mocno wpisało się też MSiT. Takich konkretnie dedykowanych programów ze strony ministerstwa brakuje. Rozmawiając z osobami odpowiedzialnymi za takie działania usłyszałem, że były środki na rewitalizację kempingów. Myślę, że mnóstwo chętnych stawiło by się, aby móc uczestniczyć w takich projektach.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#JakubRutnicki">Poddaję to pod rozwagę pani minister, bo uważam, że branża tego oczekuję.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#JakubRutnicki">To wszystko z mojej strony.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#JakubRutnicki">Głos ma pan przewodniczący Raś.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszRaś">Po jednym pytaniu do pani minister i do pana prezesa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#IreneuszRaś">Jeśli chodzi o panią minister, chciałem zapytać o rozmowy z Komisją Europejską na temat nowej perspektywy środków unijnych. Czy te pieniądze, o których rozmawialiśmy w ubiegłej kadencji, z parlamentu europejskiego w Brukseli na nową perspektywę i turystykę wprost, są nadal tematem dyskusji? Jak wysokie mogą to być środki i jaka będzie ich kwalifikacja przeznaczenia? Czy polski rząd i MSiT mocno w tym uczestniczą? W jaki sposób chcecie kierować wydatkowanie środków w tej nowej perspektywie na cele, które z naszej polityki są najistotniejsze?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#IreneuszRaś">Pana prezesa POT chcę zapytać o współpracę z regionalnymi organizacjami turystycznymi (ROT) – jak to wygląda? Czy środki w ROT są większe? Czy koordynacja wygląda dobrze? Eksperci zawsze zwracali uwagę, że w jednym roku jest lepiej a w innym gorzej. Czy mógłby podzielić się pan wnioskami, które mogłyby być wykorzystane w pracy legislacyjnej w przyszłości?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JakubRutnicki">To bardzo ważny głos. Dyskusja trwa na forum Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. Myślę, że to wielkie zadanie, abyśmy mogli o te specjalnie dedykowane pieniądze na infrastrukturę turystyczną zawalczyć.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JakubRutnicki">To ważna sprawa.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JakubRutnicki">Pan przewodniczący, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzJanik">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzJanik">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, mam pytanie do pana prezesa POT.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#GrzegorzJanik">Chodzi mi o te dwie nowe placówki, o których pan powiedział, na pewno są potrzebne. Mówił pan, że rozmawiał z MSZ o Budapeszcie, co z Pragą? Czy rozmowy z MSZ były prowadzone w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#GrzegorzJanik">Jestem szefem parlamentarnej grupy polsko-czeskiej. Odwiedzając Pragę ze wszystkich stron słyszałem, że brakuje takiej instytucji, aby promować nasz kraj. Z Czech można do Polski przyjechać na rowerze, uprawiać turystykę. Jest to bardzo potrzebne.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#GrzegorzJanik">Oczywiście Budapeszt też jest potrzebny i będziemy to wspierali, ale proszę powiedzieć o tej Pradze, niech pan przybliży ewentualne daty otwarcia tych placówek.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#GrzegorzJanik">Jeśli mówimy o kulinariach, śląskie kulinaria… jestem jak na załączonym obrazku, jaka dobra jest kuchnia na Śląsku. Mówiąc poważnie – turyści i tak jeżdżą do Krakowa. Może te kulinaria warto robić gdzie indziej, aby promować inne zakątki kraju? W Krakowie turystów jest dość.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszRaś">Panie przewodniczący, pan prezes powiedział, że Kraków jest stolicą, bo były ku temu argumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzJanik">Sprawdzimy to jedzenie i zobaczymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Biorąc pod uwagę żywą reklamę, jaką jest pan przewodniczący Janik, gdybyśmy razem pojechali, moglibyśmy pokazać, że można jeść i tak, i tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#GrzegorzJanik">Oczywiście. w Krakowie jest dobra kuchnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IreneuszRaś">To, oczywiście, żart.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JakubRutnicki">Myślę, że kulinaria pobudzają zmysły panów posłów.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JakubRutnicki">Poproszę jeszcze o wypowiedź pana posła Ołdakowskiego i pana posła Korola – i poprosimy o odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamOłdakowski">Może trochę się wtrącę do pytania pana przewodniczącego, jeśli chodzi o przyjazd Rosjan do naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AdamOłdakowski">Jestem z tego przygranicznego powiatu, Bartoszyce. Znam sytuację bardzo dobrze. Jeśli przyjeżdża do nas turysta rosyjski i ma wykupiony u nas hotel, żadni strażnicy dłużej go nie przetrzymują, przejeżdża szybko. Są jednodniowi turyści, przyjeżdżający po zakupy, związani z przemytem.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AdamOłdakowski">Raz w miesiącu jestem po drugiej stronie granicy, bo chcę zobaczyć jak są traktowani nasi obywatele w Kaliningradzie. Muszę powiedzieć, że nie zauważyłem tych trudności. Widzę poprawę, ale powiem o tym przy innej okazji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AdamOłdakowski">Turyści nie mają u nas problemów z przejazdem przez granicę do Polski.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AdamOłdakowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JakubRutnicki">Pan poseł Korol, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AdamKorol">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, jest nowy projekt rozporządzenia funduszowego, pojawiły się nowe zadania na turystykę społeczną.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AdamKorol">Mam pytanie: o jakich kwotach z funduszu mowa?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AdamKorol">Nic tam nie napisano. Czy mogłaby pani coś powiedzieć o turystyce społecznej?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AdamKorol">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JakubRutnicki">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, z wielkim zadowoleniem od paru lat obserwuję jak rząd, MSiT i POT promują Polskę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarekMatuszewski">Nie zawsze tak było, teraz widzimy, że te wszystkie piękne miejsca są w odpowiedni sposób pokazywane, to ważne.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MarekMatuszewski">Przyłączam się do pana posła Janika – Kraków jest przereklamowany, Łódź, manufaktura, inne piękne miejsca…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IreneuszRaś">Panie pośle, wie pan, co znaczy słowo „przereklamowany”?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekMatuszewski">Może się poprawię.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IreneuszRaś">Może jest bardzo reklamowany, ale nie przereklamowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekMatuszewski">Ministerstwo, a szczególnie POT powinny bardziej kierować polityką turystyczną, aby przepływ klientów turystycznych był bardziej zrównoważony. Oczywiście, turysta sam wybiera, ale doskonale wiemy, że wiele miejsc w Polsce jest niezwiedzanych a to bardzo piękne lokalizacje. Chociażby Uniejów w województwie Łódzkim, podkomisja turystyki kiedyś odwiedziła Uniejów i wszyscy byli zadowoleni.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekMatuszewski">Jeszcze jedna bardzo ważna kwestia.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MarekMatuszewski">Panie prezesie, trzeba bardziej pokazywać nasz Bałtyk, jako nadzwyczajne porcje jodu. Bałtyk zawiera go – cytuję z „Onet”, czyli jak wiadomo bardzo obiektywnego portalu, który kocha Polskę – więcej niż Morze Śródziemne czy Morze Czarne: „Jeśli jesteś nad Bałtykiem, korzystasz z nadzwyczajnej porcji jodu. Bałtyk zawiera go więcej”.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MarekMatuszewski">Chcę, aby POT to bardziej nagłaśniała, aby w przyszłości Węgrzy, Czesi (bo Niemcy już przyjeżdżają nad nasz Bałtyk) nas odwiedzali. Nie ma nic ważniejszego niż zdrowie.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MarekMatuszewski">Na koniec przyłączę się do mojego kolegi z Podlasia. Czasami tam bywam i nie zauważyłem, aby Rosjanie mieli jakieś problemy, nikt się nie skarży. Rozumiem, że pan poseł z Wielkopolski bardzo się martwi o te wizy, ale sytuacja jest na pewno dobrze monitorowana przez odpowiednie ministerstwo. Gdy będzie odpowiednia pora, ruch bezwizowy wróci. Póki co, nie słyszymy wielkich skarg ze strony Rosjan.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MarekMatuszewski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JakubRutnicki">Doprecyzowując moje pytanie, bo panowie posłowie się bardzo pobudzili w kwestii ruchu bezwizowego: czy ta zmiana wpłynęła na ruch turystyczny?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JakubRutnicki">Nie mówię o jednodniowym ruchu turystycznym, ale o dłuższych pobytach, bo na tym się koncentrujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AdamOłdakowski">Ja muszę powiedzieć, że – nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JakubRutnicki">Pozwoli pan, że ja poprowadzę tę Komisję – niedługo, jak pan będzie ministrem, będę panu zadawał pytania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JakubRutnicki">Pytania kieruję do ministerstwa a nie do pana posła. Z całym szacunkiem, ale to ministerstwo dysponuje odpowiednimi danymi. Miał pan szansę odpowiedzieć i w następnej turze pytań pana wysłuchamy i dowiemy się, kto jest (lub nie jest) potencjalnym przemytnikiem – to były pana słowa.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JakubRutnicki">Oddaję głos pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AnnaKrupka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiem chronologicznie, rozpoczynając od pytania pana przewodniczącego o mały ruch graniczny.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AnnaKrupka">Oczywiście, to nie jest kompetencja naszego ministerstwa, ale Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Nie mamy statystyk, które pokazywałyby wpływ wprowadzenia tych regulacji na ruch turystyczny. Możemy to sprawdzić i przeanalizować – i przedstawić odpowiedź na piśmie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AnnaKrupka">Jeśli chodzi o akcję informacyjno-edukacyjną „Bezpieczna woda” – jest ona realizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, przy wsparciu Komendy Głównej Policji, Centrum Turystyki Wodnej PTTK i POT. To podmioty, które decydują o tej akcji i mają wpływ na jej merytoryczne aspekty i na to jaki ma zakres.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#AnnaKrupka">Zmiana ustawy o Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej została wprowadzona w lutym 2018 roku. Odpowiem na pytanie dotyczące środków na infrastrukturę turystyczną. Przygotowujemy rozporządzenie do tej ustawy i będzie ono precyzowało jakie konkretnie środki będą przeznaczone na infrastrukturę turystyczną.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#AnnaKrupka">Pan przewodniczący Raś zapytał o nową perspektywę UE i środki na turystykę. Poruszałam tę sprawę podczas spotkania wysokiego szczebla ministrów odpowiedzialnych za turystykę V4 w marcu na Słowacji. Nie mamy obecnie jednomyślności państw Grupy Wyszehradzkiej, będziemy pracowali nad wspólnym lobbingiem w tym zakresie. Uważamy, że to bardzo ważna kwestia.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#AnnaKrupka">Będą odbywały się w tej sprawie kolejne rozmowy.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#AnnaKrupka">Jeśli chodzi o środki na turystykę społeczną (pan poseł Korol o to pytał) – środki z FRKF nie mogą być określone w rozporządzeniu wprost, gdyż to nie jest materia rozporządzenia. Szczegóły będą dookreślane w programach dotyczących zadań z tego zakresu turystyki społecznej. Dopóki nie zostaną skonstruowane programy, nie jesteśmy w stanie na to pytanie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#AnnaKrupka">Kraków i nadmierna turystyka nie były pytaniem, które padło explicite, ale poproszę o zabranie głosu panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#EwaPawlakLewandowska">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#EwaPawlakLewandowska">Chciałam poinformować panów posłów… zapewne Wysoka Komisja doskonale wie, iż ubiegłym roku rozpoczęliśmy program „Polskie marki turystyczne”. Jednym z celów tego programu jest propagowanie turystyki zrównoważonej, a więc takiej poza największymi, najbardziej rozpoznawalnymi ośrodkami. To zachęcanie beneficjentów, różnego rodzaju organizacji, hoteli, restauracji, do grupowania swojej oferty w ramach jednej marki „parasolowej”, aby można było ściągnąć turystów na dany obszar i wypromować te obszary Polski.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#EwaPawlakLewandowska">Proszę nie przywiązywać się do nazw, bo podaję je przykładowo: Puszcza Białowieska, Kanał Augustowski. Chodzi o to, aby tam też turyści trafiali. Jest tylko kilka miast w Polsce, które są znane za granicą i do których trafiają turyści. Chcemy, aby turystyka rozłożyła się na różne miejsca Polski, aby można było zwiedzić ciekawe zakątki Polski.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#EwaPawlakLewandowska">Zgadzam się, że Łódź jest cudowna, sama jestem łodzianką.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AnnaKrupka">Panie przewodniczący, jeśli jeszcze mogę – znaleźliśmy statystyki, które wskazywałyby, że zmiany tych regulacji o małym ruchu granicznym nie wpłynęły w sposób znaczący na turystykę. Od 2014 roku liczba turystów przybywających z Rosji wzrosła – 801 tys. 2016 roku, 876 tys. w 2017 roku i w 2018 – 919 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AnnaKrupka">Jeśli mówimy o polskich markach turystycznych i Krakowie – celem projektu jest to, aby turyści, którzy przyjeżdżają licznie do Krakowa pozostali na dłużej i obejrzeli też piękną Małopolskę, złożyli wizytę w Zakopanem, na ziemi nowosądeckiej, olkuskiej, zobaczyli Wieliczkę, może też Jurę Krakowsko-Częstochowską. Oczywiście, mam poczucie, że turystów nigdy nie za wiele, ale chcielibyśmy, aby zobaczyli szerszy obszar i aby inne mikroregiony w Małopolsce zyskiwały na popularności turystycznej Krakowa.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AnnaKrupka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JakubRutnicki">Jeszcze pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RobertAndrzejczyk">Podobnie jak pani minister, odpowiem chronologicznie, w kolejności zadawanych pytań.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#RobertAndrzejczyk">Najpierw odniosę się do słów pana przewodniczącego Rutnickiego, Wielkopolski i kulinariów – chciałem powiedzieć, że wykorzystujemy to, że Kraków w tym roku jest europejską stolicą gastronomii, ale kampania kulinarna, która wykorzystuje ten fakt nie jest skierowana do promocji wyłącznie Krakowa. To projekt realizowany wspólnie z miastami i oprócz Krakowa są w nim Gdańsk, Łódź, Katowice, Warszawa, Wrocław i Poznań. Poznań jest bardzo silnym ośrodkiem, jeśli chodzi o kulinaria i jednym z naszych partnerów w tej kampanii. Dostarczy też content kulinarny i reklamowy do tej kampanii, zadeklarował wkład finansowy. Kampania ma taki charakter, że zarówno materiały marketingowe, jak i część środków pochodzi bezpośrednio od miast partnerskich. Z Poznaniem i Trójmiastem pracujemy nad nowym projektem w zakresie turystyki kulinarnej, który realizowany już jest w Krakowie i Warszawie. To projekt z sektora fine dining, zapewne państwo to kojarzą. Rozwiązanie projektu będzie pod koniec roku.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#RobertAndrzejczyk">Kontynuując odpowiedź na tematy kulinarne, chciałem wrócić do uwagi pana posła Janika odnośnie Śląska. „Śląskie smaki” jako szlak kulinarny jest obecnie najlepszym szlakiem kulinarnym w Polsce, jeśli chodzi o przygotowanie merytoryczne. Zrobiliśmy w pierwszej połowie tego roku audyt wszystkich szlaków kulinarnych w kraju i „Śląskie smaki” są najlepiej przygotowane do promocji w kraju i za granicą. Szczerze mówiąc, są jedynym szlakiem kulinarnym w Polsce, który jest przygotowany w tej chwili do promocji w kraju i zagranicą, ma wszystkie materiały dostępne w językach obcych.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#RobertAndrzejczyk">Wracając do pytania pana przewodniczącego Rasia o ROT – pozostają one naszym strategicznym i głównym partnerem, zarówno w działalności w kraju jak i za granicą. Realizujemy większość naszych aktywności we współpracy z ROT. To oczywiście informacja turystyczna, certyfikaty POT, w których ROT prowadzą półfinały, projekt „Eden Polska” czyli turystyka zrównoważona, gdzie współpraca z ROT jest kluczowa. Jest też projekt Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny, turystyczne mistrzostwa blogerów i tradycyjnie organizowane forum POT-LOT-ROT. Po raz pierwszy w tym roku ROT zostały zaproszone na nasze wiosenne spotkanie z dyrektorami naszych ZOPOT i przedsiębiorcami.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#RobertAndrzejczyk">Jeśli chodzi o zagranicę – od kilku lat możemy zauważyć trend, że ROT nie mają środków unijnych na promocję, obserwujemy mniejszą obecność ROT na targach międzynarodowych, na naszych narodowych stoiskach. ROT wprost mówią, że to nie wynika z braku woli do współpracy, ale z braku środków finansowych. Oczywiście, nad tym ubolewamy, ale nie wpływa to negatywnie na naszą działalność na targach. Miejsce ROT na targach w Berlinie (od wielu lat mamy mniej więcej taką samą powierzchnię w Berlinie i Londynie) zajmują polscy przedsiębiorcy. Jest trend, że ROT jest mniej niż bywało w poprzedniej perspektywie unijnej a więcej jest przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#RobertAndrzejczyk">Wracając do pytania posła Janika odnośnie do ZOPOT w Budapeszcie i Pradze – jako pierwszy chcemy otworzyć ZOPOT w Budapeszcie w pierwszej połowie przyszłego roku. Wynika to z tego, że tam już jest dostępny lokal i uzgodnienia z MSZ i Instytutem Polskim, na terenie którego chcemy, aby pracował nasz pracownik są już zakończone. Jeśli chodzi o Pragę, tam sytuacja jest taka, że Instytutowi Polskiemu kończy się umowa najmu obecnego lokalu w 2020 roku. Chcemy oszczędzać środki i być na terenie instytutu. Dlatego musimy poczekać na rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na ich nową siedzibę. W tym postępowaniu będziemy już ujęci. Potrzebujemy jedno biurko i to jest już w planach. To będzie na przełomie roku 2020 i 2021.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#RobertAndrzejczyk">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Matuszewskiego – pani minister i pani dyrektor już powiedziały dość dużo, mamy kotwice medialne w postaci głównych ośrodków miejskich i miejsc UNESCO. Bałtyk jest przez nas promowany. Jak pan poseł zauważył, mamy bardzo wielu turystów przede wszystkim z Niemiec, ale również ze Skandynawii. W tym roku realizowaliśmy bardzo intensywną kampanię promującą Bałtyk w Wielkiej Brytanii. Może niekoniecznie wykorzystywaliśmy w komunikacji nadzwyczajne porcje jodu i warto to rozważyć, ale – przede wszystkim – podkreślaliśmy szerokie polskie plaże i naturę, która jest na polskim wybrzeżu.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#RobertAndrzejczyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JakubRutnicki">Jeśli będą państwo wykorzystywali promocję jodu, pan poseł powoływał się na źródło onetowskie i warto o nim pamiętać – oczywiście pół żartem, pół serio. Bardzo się cieszę, że czerpie pan takie dobre, promocyjne informacje z Onetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekMatuszewski">Napisali, że szczególnie poleca się to kobietom w ciąży – i to jest prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JakubRutnicki">Jod nad polskim Bałtykiem jest dobry dla wszystkich a szczególnie – dla pań w ciąży.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekMatuszewski">Na układ nerwowy też dobrze wpływa, panie przewodniczący, więc warto tam bywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JakubRutnicki">Oj, to szczególnie panu posłowi zalecałbym częste i długie wizyty.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JakubRutnicki">Czy jeszcze ktoś z panów posłów chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JakubRutnicki">Nie słyszę, wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję pani minister i wszystkim gościom oraz panom posłom za dyskusję.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JakubRutnicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>