text_structure.xml
41.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JakubRutnicki">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JakubRutnicki">Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam pana ministra Jarosława Stawiarskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Witam panią Kielan-Glińską wicedyrektora departamentu Najwyższej Izby Kontroli. Witam pana Mariusza Cichomskiego dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam pana Grzegorza Sallera radcę Wydziału do Walki z Korupcją Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji. Witam wszystkich zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JakubRutnicki">Mam propozycję. Jest prośba, abyśmy rozpoczęli od punktu drugiego porządku dziennego: rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji. To nie będzie długi punkt. Czy ktoś z członków Komisji jest przeciwny, abyśmy rozpoczęli od tego punktu? Nie słyszę zgłoszeń. Pozwolą państwo, że porządek dzienny rozpoczniemy od punktu drugiego, a później rozpatrzymy punkt pierwszy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JakubRutnicki">Teraz o przedstawienie tematu: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji poproszę panią wicedyrektor departamentu NIK-u. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IlonaKielanGlińska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić sprawozdanie z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w zakresie działania Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. W 2017 r. NIK w obszarze sportu i turystyki zrealizowała pięć dużych kontroli ogólnopolskich, z czego cztery przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, a pozostałą inna jednostka organizacyjna NIK-u. W tym czasie pracownicy departamentu uczestniczyli w posiedzeniach Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, przysłuchując się problemom, które były stawiane podczas dyskusji. W konsekwencji pogłębiona została analiza ryzyka, którą przeprowadzamy podczas projektowania badań kontrolnych. Wiele z problemów, które się tu pojawiały, były wykorzystane do projektowania kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IlonaKielanGlińska">Chciałabym ogólnie powiedzieć o dwóch istotnych kontrolach, które były zrealizowane i przedstawione na posiedzeniach w ubiegłym roku. Pierwszym tematem był rozwój sportu osób niepełnosprawnych. Ten temat cały czas wydaje się aktualny. Nasza ocena tego problemu jest taka, iż w latach 2013–2015 nie w pełni skutecznie wspierano rozwój sportu powszechnego osób niepełnosprawnych w Polsce, na co znaczący wpływ miała niewystarczająca realizacja przez Ministra Sportu i Turystyki priorytetu włączania społecznego osób niepełnosprawnych. Szczegóły tej kontroli przedstawiliśmy państwu podczas posiedzenia Komisji. Przesłaliśmy też dziś sprawozdanie z działalności departamentu, nieco w innym układzie niż zwykle, bardziej przejrzystym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#IlonaKielanGlińska">W przypadku tej kontroli NIK wnioskowała do Ministra Sportu i Turystyki o zwiększenie skuteczności realizacji priorytetów włączenia społecznego przez wypracowanie oraz wdrożenie zasad i kryteriów oceny wniosków o dofinansowanie, premiujących zadania sportu powszechnego, realizowanych z udziałem jak największej liczby osób niepełnosprawnych w stosunku do wartości dofinansowania. Drugim wnioskiem było opracowanie i wdrożenie strategii promocji sportu osób niepełnosprawnych, określającej priorytetowe działania o szerokim odbiorze społecznym, skierowane do osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych przy współpracy z PFRON-u, polskimi związkami sportowymi oraz pozostałymi organizacjami.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#IlonaKielanGlińska">Kolejna kontrola, na której chciałam się skupić, objęła dostępność boisk przyszkolnych dla lokalnych społeczności. Była to kontrola lokalna, realizowana na terenie województwa pomorskiego. W naszych kontrolach obserwujemy pewną poprawę infrastruktury sportowej. Kontrola wykazała, iż gminy województwa pomorskiego zapewniły lokalnym społecznościom dostęp do boisk przyszkolnych oraz rozpoznały ich potrzeby w tym zakresie. W ocenie NIK-u boiska przy szkołach objętych kontrolą wykorzystywano w sposób efektywny, zapewniający mieszkańcom optymalne warunki dostępu. Poza zajęciami lekcyjnymi wychowania fizycznego odbywały się tam również zajęcia dodatkowe, festyny, wydarzenia sportowe. Boiska wykorzystywano również do treningów organizowanych przez kluby sportowe.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#IlonaKielanGlińska">Na zakończenie chciałam tylko powiedzieć, jakie kontrole się zakończyły i jakie raporty przedstawimy państwu w najbliższym czasie. Jesteśmy na etapie przygotowania raportu dotyczącego utrzymywania przez gminy obiektów wybudowanych w ramach programu „Moje Boisko – Orlik 2012”, a także raportu dotyczącego wspierania wyczynowego uprawiania sportów zimowych. W 2018 r. będziemy realizowali takie tematy jak kształcenie i doskonalenie zawodowe trenerów sportu wyczynowego, promocję turystyczną Polski, a także zwalczanie dopingu w polskim sporcie wyczynowym.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#IlonaKielanGlińska">Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś zgłoszenia, jeśli chodzi o państwa posłów? Nie słyszę. Czy pan minister chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławStawiarski">Króciutko. Wszystkie zalecenia, szczególnie w zakresie tej pierwszej kontroli, są przez nas realizowane i zgadzamy się z sugestiami NIK-u, że trzeba tam, gdzie jest większa liczba uczestników, szczególnie w sporcie powszechnym, zwracać na to uwagę i realizować to kryterium, które mówi o liczbie uczestników w zakresie tych programów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję. Głos ma pan poseł Roman Kosecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RomanKosecki">Bardzo dziękuję. Chciałem zapytać pana ministra o orliki. Wczoraj ukazał się artykuł w jednej z gazet i chyba w Wirtualnej Polsce, że ponad 40% orlików potrzebuje remontów. Ministerstwo słusznie mówi, że jest to po stronie samorządów. Zmartwił mnie pewien fakt. Ministerstwo daje dofinansowanie do 50% na remonty, a ponoć tylko dwa orliki zostały zgłoszone z prośbą o dofinansowanie remontu. Tak wynikało z tego artykułu. Skąd bierze się taka sytuacja? Nie jest to tanie, bo sztuczną nawierzchnię nie tak łatwo wymienić. Czy ten brak działań wynika z niewiedzy, czy takie projekty są odrzucane, a może tylko dwa dostały dofinansowanie? Niekoniecznie dzisiaj, ale chciałbym otrzymać informację na ten temat. Myślę, że powinniśmy iść w kierunku takim, że nieważne, kto to budował, czy Platforma i PSL, czy przez ostatnie 4 lata ważniejsze były inwestycje PiS. Nie o to chodzi. Mamy dbać o sport i pomagać. Wiemy, jakie jest obłożenie na tych boiskach i jak pomagają w szkoleniu dzieci i młodzieży. Będzie ich niszczało coraz więcej, a potrzebny jest głos z ministerstwa, że jesteśmy gotowi, że mamy środki finansowe, by pomagać gminom. Wiadomo, że gmina chciałaby dofinansowanie mniejsze lub większe, do 50%. Chodzi o to, aby ministerstwo pomagało w remoncie tych obiektów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję. Myślę, że pan minister odpowie na to pytanie, ale będziemy też mieli specjalne posiedzenie Komisji poświęcone infrastrukturze sportowej. W ramach obecnych projektów można składać wnioski o dofinansowanie remontów nawierzchni. Podzielam głos pana posła. Skala 30–40% orlików, które nadają się do remontu czy też nie można z nich korzystać, wydaje mi się przesadzona dość mocno.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JakubRutnicki">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławStawiarski">Wypowiem się króciutko, bo zaraz jest mecz i gra nasza Legia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RomanKosecki">Nie wiedziałem, że pan minister jest z Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławStawiarski">A ze wsi nie można kibicować?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JakubRutnicki">To jest do protokołu, panie ministrze, nie wiem, co u pana ministra się dzieje i komu się kibicuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławStawiarski">Czy to nie jest dobro narodowe i marka?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JakubRutnicki">Regionalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RomanKosecki">Międzynarodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JarosławStawiarski">Wynik idzie w świat.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JarosławStawiarski">Szanowny panie pośle, niech pan nie uprawia tu po raz kolejny polityki, mówiąc, że Platforma Obywatelska czy PSL to budowały. Orliki nie mają barw politycznych. Mają barwy dzieciaków, które tam grają. W tym roku wpłynęło na Sportową Polskę 936 wniosków o dofinansowanie w ramach modernizacji, budowy nowych obiektów, sali gimnastycznych. Nie wiem ile wniosków obejmuje obecnie modernizację orlików. Może jest ich 50 lub 100. To jest dopiero na etapie realizacji, po analizie wymogów formalnoprawnych. Ocena potrwa do końca sierpnia. Odpowiedział już pan przewodniczący, że nie ma żadnych przeciwwskazań, aby zgłaszać te projekty dotyczące modernizacji. Jest jedno „ale”. Minimalna kwota dofinansowania to 300 tys. zł. Gminy muszą więc skumulować kilka inwestycji. Może to być orlik, boisko otwarte, sala gimnastyczna. Wtedy taki projekt się do nas kieruje i będzie realizowany. To wszystko, bez względu na to, kto budował orlik. Pamiętajmy, że dzieci na nim grające nie mają barw politycznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JakubRutnicki">Tym pozytywnym akcentem, myślę, że zakończymy ten punkt. Oby każda inwestycja nie miała barw politycznych, tylko uśmiech naszych dzieci. Sądzę, że to temat ważny i na pewno szczególnie w aspekcie infrastruktury sportowej będziemy o tym mówili. Myślę, że głos pana posła Romana Koseckiego, także w aspekcie dokończenia projektu orlikowego związanego z balonami, dzięki którym można by te miejsca szczególnie wykorzystywać podczas zimy i jesieni… Myślę, że nad tym się pochylimy, choć jakieś dementi ze strony ministerstwa odnośnie do skali procentowej, że tyle orlików nie nadaje się do wykorzystania, czy taka informacja zbiorcza, jak to w rzeczywistości wygląda, byłoby ważne.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JakubRutnicki">Czy są jeszcze jakieś pytania do NIK-u z państwa strony? Jeśli nie, pozwolą państwo, że odczytam projekt opinii. Sekretariat rozdał ją państwu. Jeśli będą jakieś uwagi, bardzo proszę, a jeśli nie, to projekt po prostu przyjmiemy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JakubRutnicki">„Opinia nr 10 Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uchwalona na posiedzeniu w dniu 17 lipca 2018 r. dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w 2017 r. (druk nr 2726) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JakubRutnicki">Na posiedzeniu w dniu 17 lipca 2018 r. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła w zakresie swojego działania sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2017 r. (druk nr 2726). Po zapoznaniu się z informacją na wyżej wymieniony temat, przedstawioną przez wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK, analizie otrzymanych dokumentów oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie ocenia działalność Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w roku 2017.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JakubRutnicki">Komisja bardzo wysoko ocenia wartość merytoryczną informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli oraz ich przydatności dla prac Komisji, podkreślając jednocześnie rzetelność i dokładność przedkładanych materiałów i dokumentów. Komisja wyraża podziękowania kierownictwu i pracownikom departamentu za bardzo dobrą współpracę”.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JakubRutnicki">Czy mają państwo jakieś uwagi odnośnie do projektu opinii? Nie słyszę. Uznaję, że możemy przyjąć ją przez aklamację.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JakubRutnicki">Bardzo dziękuję, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#JakubRutnicki">Możemy na tym zamknąć punkt pierwszy, czyli drugi i przejść do punktu drugiego, czyli pierwszego: rozpatrzenie informacji na temat walki z korupcją w sporcie. Temat przedstawią minister sportu i turystyki oraz minister spraw wewnętrznych i administracji. Na początku poproszę o głos pana ministra, a następnie oddam głos przedstawicielom MSWiA.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#JakubRutnicki">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławStawiarski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam dwie wersje – krótką i długą.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JakubRutnicki">Prosimy średnią.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławStawiarski">Mają państwo przygotowane przez Departament Kontroli i Nadzoru dokumenty. Koło mnie siedzi pan dyrektor Jerzy Bazylewicz, który zajmuje się tym zagadnieniem. Posiłkując się jego wiedzą, przedstawię państwu krótszą wersję, a następnie odpowiemy na ewentualne pytania w ramach uzupełnienia.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JarosławStawiarski">Korupcja w sporcie, a w szczególności manipulowanie zawodami sportowymi, to jedna z najpoważniejszych patologii życia sportowego, która jest zjawiskiem społecznie i etycznie niepożądanym. Zachowania korupcyjne pozostają w sprzeczności z fundamentalnymi wartościami sportu i stanowią przykład patologicznego naruszania zasad fair play. Mówimy tu o korupcji, która jest korupcją wyższego rzędu. To nie są działania korupcyjne, jakie kiedyś opisywano w „Piłkarskim pokerze”. Działalność Ministerstwa Sportu i Turystki sprowadza się jedynie do profilaktyki w zakresie korupcji w sporcie. Została przede wszystkim uwzględniona w ramach krajowych dokumentów strategicznych, w tym w szczególności w rządowym programie przeciwdziałania korupcji na lata 2018–2020, przyjętym przez Radę Ministrów uchwałą nr 207 z dnia 5 stycznia 2018 r., w której przewidziano wspieranie edukacji antykorupcyjnej w środowisku sportowym. Ponadto w „Programie Rozwoju Sportu do roku 2020” – dokumencie strategicznym wytyczającym kierunki rozwoju sportu w tej perspektywie poświęcono uwagę problematyce korupcji w sporcie i jej przeciwdziałaniu w formie działalności edukacyjnej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JarosławStawiarski">Do efektywnej walki z przypadkami korupcji w sporcie, a w szczególności manipulowaniem zawodami sportowymi niezbędne jest ustanowienie proporcjonalnych, skutecznych i odstraszających sankcji, w tym sankcji karnych i dyscyplinarnych. Z tego powodu w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie wprowadzono odpowiedzialność karną za przestępstwa przeciwko zasadom rywalizacji sportowej, w tym w szczególności związane z korupcją w sporcie. W celu realizacji działań edukacyjnych MSiT wdrożyło program Ministra Sportu i Turystyki na lata 2015–2020 „Nie bądź pionkiem w grze”. Zakłada on organizację szkoleń, zajęć edukacyjnych adresowanych do różnych środowisk sportowych, w tym młodych zawodników, trenerów i sędziów.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JarosławStawiarski">Stałe działania profilaktyczne to następujące przedsięwzięcia szkoleniowe: projekt przeciwdziałania korupcji, ustawiania zawodów sportowych w klubach piłkarskich, który zakłada przygotowanie cykliczne, prowadzenie szkoleń profilaktycznych, skierowanych do młodych piłkarzy w wieku 15–18 lat w klubach piłkarskich najwyższych klas rozgrywkowych. Od 2014 r. koordynatorzy przeprowadzili antykorupcyjne zajęcia profilaktyczne dla 6367 młodych piłkarzy we wspomnianych klubach piłkarskich. Projekt jest realizowany zgodnie z postanowieniami odrębnego porozumienia o współpracy szkoleniowej w zakresie przeciwdziałania korupcji zawartego między Ministrem Sportu i Turystyki, Komendantem Głównym Policji, zarządem Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz zarządem ligi zawodowej piłki nożnej Ekstraklasa SA.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JarosławStawiarski">Drugi projekt dotyczy zapobiegania korupcji w sporcie i ustawianiu zawodów sportowych, w szkołach mistrzostwa sportowego. Zakłada organizację i przeprowadzenie szkoleń antykorupcyjnych dla młodych sportowcach w tego typu placówkach przez pracowników ministerstwa sportu i turystyki oraz właściwych komend wojewódzkich Policji. W latach 2013–2017 przeprowadzono łącznie 30 sesji szkoleniowych w 25 szkołach dla 1269 młodych sportowców.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JarosławStawiarski">Trzeci projekt szkoleniowy jest skierowany do kadry zarządczej polskich związków sportowych. Ma na celu przeciwdziałanie korupcji w obszarze zarządzania sportem, zarządzania nim w organizacjach oraz przygotowaniu i przeprowadzania wielkich imprez sportowych. Projekt jest realizowany wspólnie przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Centralne Biuro Antykorupcyjne. W latach 2015–2016 przeprowadzono szkolenia z udziałem 82 przedstawicieli 54 związków sportowych.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#JarosławStawiarski">Biorąc pod uwagę rekomendacje określone w raporcie z 2014 r. pod nazwą „Korupcja w środowisku sportowym”, MSiT zleciło w 2018 r. przeprowadzenie pogłębionej diagnozy mającej na celu analizę zjawiska korupcji w środowisku sportowym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska manipulowania zawodami sportowymi. Raport końcowy powyższej diagnozy zostanie opracowany do końca trzeciego kwartału 2018 r. Aktualnie jedyną umową międzynarodową, wielostronną, która dotyczy bezpośrednio zwalczania manipulowania zawodami sportowymi, jest konwencja Rady Europy, zawarta 18 września 2014 r., w sprawie manipulowania zawodami sportowymi. Organem wskazanym do przeprowadzenia procedury związania Polski wyżej wymienioną umową jest Minister Sportu i Turystyki. Polska podpisała konwencję Rady Europy w sprawie zwalczania manipulowania zawodami sportowymi w dniu 7 lipca 2005 r. Popiera zatem cele oraz sposób ich realizacji wyrażony w konwencji. Pragnę nadmienić, że ta konwencja nie została jeszcze przez Polskę ratyfikowana, ale to w wyniku tego, że nie zrobiła tego jeszcze Unia Europejska. Jeden kraj oprotestował tę konwencję – Malta – i rząd polski nie może przeprowadzić ratyfikacji tej konwencji poprzez najwyższą izbę – czyli Sejm.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#JarosławStawiarski">Najważniejsze działania ministerstwa zgodne z postanowieniami konwencji – wspominałem już nowelizację ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie w roku 2015, w której rozszerzono penalizację zachowań korupcyjnych w sporcie o takie, które dotyczą ustalania określonego przebiegu zawodów sportowych np. liczby żółtych kartek w meczu, a nie tylko ich wyniku. Edukacyjne projekty szkoleniowe skierowane do różnych grup docelowych środowiska sportowego, działania mające na celu utworzenie platformy krajowej, zakładającej koordynowanie zadań w obszarze zwalczania manipulowania zawodami sportowymi.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#JarosławStawiarski">W ramach wdrożenia postanowień konwencji utworzono nieformalną grupę roboczą, w skład której wchodzą przedstawiciele właściwych ministerstw, organów ścigania, podmiotów sportowych oraz operatorów zakładów wzajemnych. Grupa ma na celu monitorowanie podejrzanych zakładów wzajemnych dotyczących zawodów sportowych podczas dużych imprez sportowych.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#JarosławStawiarski">Ministerstwo Sportu i Turystyki wspólnie z Radą Europy przeprowadziło 17 listopada 2017 r. na Stadionie PGE Narodowy w Warszawie międzynarodową konferencję: „Przeciwdziałanie manipulowaniu zawodami sportowymi” z udziałem prawie 100 uczestników, w tym przedstawicieli polskich związków sportowych, administracji publicznej, organów ścigania oraz operatorów zakładów wzajemnych. W 2017 r. przygotowano animację pod nazwą: „Przeciwdziałanie manipulowaniu zawodami sportowymi”, która realizuje zadania zawarte w programie „Nie bądź pionkiem w grze” i jest wykorzystywana podczas szkoleń profilaktycznych, skierowanych do środowiska sportowego.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#JarosławStawiarski">W ramach działań mających na celu utrwalenie zasad właściwego reagowania w sytuacji zagrożenia korupcyjnego opracowano i opublikowano broszurki profilaktyczne zawierające zbiór zasad i dobrych praktyk, które mogą ułatwić młodym piłkarzom unikanie zagrożeń korupcyjnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Zanim przejdziemy do kolejnych mówców, bardzo przepraszam, że nie przywitałem pana Bednarza przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej PZPN. Myślę, że biorąc pod uwagę piłkę nożną i ekstraklasę, może być wiele pytań.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JakubRutnicki">Panie ministrze, czy jeszcze ktoś ze strony ministerstwa? Pan dyrektor? Dziękuję. Chciałbym teraz, aby głos zabrali przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MariuszCichomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, aby nie powielać tego, co zostało przekazane i o czym mówił pan minister, zaproponuję, że przedstawimy ramy współpracy międzynarodowej Policji z innymi organami unijnymi i organizacjami np. Interpolem w zakresie zwalczania przestępczości korupcyjnej, a następnie o efektach działań komórek właściwych do spraw zwalczania korupcji temat przedstawi pan radca ze strony Komendy Głównej Policji. Oddam teraz głos panu dyrektorowi Minkiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DariuszMinkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zwalczanie korupcji w sporcie jest jednym z zadań realizowanych przez wyspecjalizowane komórki organizacyjne Policji, które zgodnie z założeniami funkcjonują na poziomie komend wojewódzkich i komendy stołecznej i są właściwe walce z korupcją. Policja polska w ramach walki z korupcją w sporcie uczestniczy w projektach tematycznych poświęconych poszczególnym obszarom międzynarodowej przestępczości i terroryzmowi, tzw. analityczne pliki robocze. W związku z istniejącą potrzebą walki z korupcją na arenie międzynarodowej funkcjonują dwie grupy robocze, których głównym zadaniem jest wspieranie śledztw dotyczących zjawiska korupcji w sporcie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#DariuszMinkiewicz">Pierwsza grupa robocza powstała w oparciu o funkcjonowanie Europejskiego Urzędu Policji Europol. Grupa ta realizuje zadania w zakresie gromadzenia, przechowywania i analizowania informacji kryminalnych napływających z państw członkowskich Unii Europejskiej bądź też krajów trzecich, mających podpisane umowy z Europolem. Głównym celem działania grupy jest wsparcie aktywnie prowadzonych postępowań przygotowawczych lub czynności operacyjnych, zbieranie informacji w obszarze korupcji w sporcie.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#DariuszMinkiewicz">Warto wspomnieć, że uczestnictwo przedstawicieli polskiej Policji w pracach tej grupy wpisuje się w realizację zadań nałożonych, o których mówił pan minister. Dotyczy to Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018–2020, który ma na celu wzmacnianie współpracy międzynarodowej. Szanowni państwo, polska Policja w ramach współpracy we wskazanej grupie roboczej posiada możliwości bieżącej wymiany informacji kryminalnych. Jest to bardzo ważny element. Dotyczy to zwłaszcza grup przestępczych działających w środowisku sportowym. Powyższe narzędzie oceniamy pozytywnie. To istotny element efektywnego zapobiegania i wykrywania korupcji w sporcie, w tym rozpoznawania zagrożeń mogących pojawić się na terenie Polski.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#DariuszMinkiewicz">Druga grupa robocza powstała w ramach drugiej komórki, pod auspicjami Interpolu. Jest to grupa składowa programu uczciwości w sporcie Interpolu i stanowi tzw. sieć wymiany informacji operacyjnych, doświadczeń oraz rozwoju międzynarodowych strategii zwalczania transgranicznego ustawiania wyników zawodów sportowych. Podkreślenia wymaga, że działania grupy obejmują wspieranie walki z korupcją w sporcie i ustawianiem zawodów sportowych. Opierają się głównie na spotkaniach roboczych w poszczególnych krajach stowarzyszonych oraz bieżącej wymianie informacji.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#DariuszMinkiewicz">Warto wspomnieć, że w ramach działań strategicznych, jak wspominał pan minister, w ramach krajowej walki z korupcją, również Komendant Główny Policji został wskazany jako główny podmiot do realizacji zadań, gdzie wiodącą rolę pełni Minister Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#DariuszMinkiewicz">Zgodnie z zapowiedzią pana dyrektora Departamentu Porządku Publicznego oddaję głos przedstawicielowi Biura Kryminalnego, który przybliży państwu annały pracy komórki, która dedykowana jest koordynacji działań w obszarze walki z korupcją na terenie Polski. Dziękuję ślicznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GrzegorzSaller">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mogę jedynie uzupełnić informacje przekazane przez pana ministra i pana dyrektora. Jeśli chodzi o porozumienie, które zostało podpisane m.in. przez komendanta głównego Policji z ministrem sportu i turystyki, obowiązuje ono do dnia 31 lipca 2018 r. Obowiązywało przez 3 lata od roku 2015. Polska Policja już wyraziła wolę przedłużenia działalności profilaktycznej prewencji antykorupcyjnej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#GrzegorzSaller">Jeśli chodzi o wkład polskiej Policji i wyspecjalizowanych komórek do zwalczania przestępczości korupcyjnej, zlokalizowane w komendach wojewódzkich Policji i komendach stołecznych Policji, chciałbym dodać, że w każdej z nich zostali na mocy tego porozumienia wyznaczeni koordynatorzy. To policjanci wydziałów do walki z korupcją, którzy czynnie uczestniczą w projekcie szkoleniowym, w szkoleniach skierowanych do młodych piłkarzy. Przedstawiali w trakcie tych szkoleń kwestie związane z zagadnieniem korupcji od strony formalnoprawnej. Wyznaczenie tych policjantów z wyspecjalizowanych komórek ma znaczenie również w zakresie zwalczania korupcji w sporcie. Są oni w pewnym stopniu odbiorcami informacji o korupcji. Czynnie współpracują z działaczami sportowymi i przedstawicielami klubów piłkarskich na terenie lokalnym.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#GrzegorzSaller">Ponadto funkcjonariusze Wydziału do Walki z Korupcją Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji uczestniczą w odprawach szkoleniowych naczelników wydziałów do walki z korupcją i naczelników wydziałów do walki z przestępczością gospodarczą. Na tych odprawach często poruszany jest temat zwalczania i zapobiegania przestępczości korupcyjnej w sporcie. Jednocześnie w każdym województwie – również w KGP – funkcjonuje skrzynka „Zgłoś korupcję”, która jest bardzo prostym narzędziem do przekazywania informacji o przestępstwach korupcyjnych, również w zakresie korupcji w sporcie. Oczywiście wszelkie informacje są weryfikowane i poddawane ocenie.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#GrzegorzSaller">Jeśli chodzi o działalność profilaktyczną prowadzoną przez policjantów Wydziału do Walki z Korupcją KGP, uczestniczymy – ja również osobiście – w centralnych szkoleniach dla koordynatorów tych policjantów z komend wojewódzkich i Komendy Stołecznej Policji, a także koordynatorów wyznaczonych z klubów piłkarskich itd.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#GrzegorzSaller">To chyba wszystkie informacje, jeśli chodzi o uzupełnienie. Najważniejsze elementy zostały wskazane we wcześniejszych wypowiedziach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Czy przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej Polskiego Związku Piłki Nożnej chciałby ewentualnie zabrać głos, czy na tym etapie nie? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MikołajBednarz">Jeśli chodzi o aktualne działania organów Polskiego Związku Piłki Nożnej w zakresie zwalczania korupcji, mogę z przyjemnością powiedzieć, że dotyczą one głównie tzw. starej korupcji, czyli zachowań korupcyjnych z lat 2004–2006. Praktycznie nie stwierdzamy nowych przypadków korupcji, zarówno sensu stricto, jak i sensu largo związanej z zakładami bukmacherskimi. Mamy kilka takich przypadków rocznie, którymi się zajmujemy. Dochodzi do nich zazwyczaj na poziomie niższych lig np. IV, okręgowej. To bywają głównie ekscesy pojedynczych piłkarzy, którzy bardzo często obstawiają mecze nie swoich drużyn.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MikołajBednarz">Mogę przedstawić statystykę roku 2016 i 2017. Było pięć postępowań dyscyplinarnych. Jest jeszcze prowadzonych kilka postępowań wyjaśniających prowadzonych przez rzecznika dyscyplinarnego. Jeśli chodzi o korupcję starego typu, z art. 79 dawnego Kodeksu karnego i art. 42 ustawy o sporcie, takich przypadków w zasadzie nie stwierdzamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JakubRutnicki">To bardzo dobra informacja. Za chwilę oddaję już państwu głos. Jeśli chodzi o poziom Ekstraklasy czy I ligi w 2017 r. w rozgrywkach piłki nożnej żadnych tego typu działań nie stwierdzono?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MikołajBednarz">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Proszę o zgłoszenia. Pan poseł Roman Kosecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RomanKosecki">Chciałbym przede wszystkim powiedzieć, aby Policja i wszystkie służby nie skupiały się tylko na piłce nożnej. Mówimy tylko o jednej dyscyplinie. Pamiętam, co się działo w tenisie ziemnym. Można pokazać inne sporty, w których to się odbywa. Nie skupiajmy się tylko na piłce. Chciałem zdecydowanie zaprotestować, bo korupcja może dotknąć każdej dyscypliny sportu i trzeba ją zwalczać, szkolić osoby z innych dyscyplin i stowarzyszeń, aby wszyscy byli przygotowani i wiedzieli, jak się zachować, co zrobić. Młodzi tenisiści i sportowcy powinni mieć tego świadomość. Powinniśmy szkolić we wszystkich szkołach sportowych, aby wszyscy byli przygotowani do walki z tym problemem.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#RomanKosecki">Mam pytanie. Mamy ustawę, która pozwala na monitoring. Może nie do końca dobrze wiem, ale w tych wszystkich dozwolonych zakładach bukmacherskich odbywa się monitoring. Ale co z tymi, które mają być blokowane? Czy usuwa się możliwość obstawiania w Polsce w takich zakładach? Możemy monitorować to, co jest legalne, a co z tym, co miało być blokowane, zakazane, a strony miały być wyłączone? Może tam to się odbywa i o tym nie wiemy? Ładnie wygląda to w statystykach, bo od 2016 r. praktycznie nie ma żadnych przypadków tego typu, ale pewnie mówimy o oficjalnych zakładach bukmacherskich. Nie wiemy, co dzieje się na tym drugim rynku. Czy w ogóle możemy to wiedzieć? Czy istnieje współpraca międzynarodowa z innymi służbami?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#RomanKosecki">Szef Komisji Dyscyplinarnej PZPN mówił, że w latach 2004–2006 była ta cała korupcja. Mam pytanie. Czy wszystkie śledztwa się zakończyły? Czy wszyscy mieli możliwość oczyszczenia się z zarzutów lub ponieśli kary? Ile z tych osób z powrotem wróciło do stowarzyszeń i klubów i czy dalej pracują? Rozumiem, że więzień po odsiedzeniu kary jest normalnym obywatelem, ale pewnie musi się gdzieś stawiać, pewne służby mają nad nim kontrolę. Na 600 osób może 300 wróciło do sportu i czynnie uczestniczy w stowarzyszeniach? Chciałbym to wiedzieć, bo to może nie do końca fair, ale to zależy od stowarzyszeń, czy dopuszczają takie osoby w swoich regulaminach, czy nie. Chcielibyśmy jednak wiedzieć, jak to wygląda. Czy ta sprawa się całkowicie zakończyła, czy jeszcze toczą się jakieś postępowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. To pytanie do przedstawiciela MSWiA. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MariuszCichomski">Panie przewodniczący, panie pośle, jeśli chodzi o współpracę w zakresie profilaktycznym z przedstawicielami innych dyscyplin, ona trwa. Adresatami działań jeszcze przed zawarciem porozumienia były szkoły mistrzostwa sportowego. Nie koncertowaliśmy się wyłącznie na kwestiach piłki nożnej, ale była też koszykówka czy też inne dyscypliny. Jeśli chodzi o pytanie drugie dotyczące blokowania stron internetowych z nielegalnymi zakładami, nie jesteśmy dobrymi adresatami. Instrumenty prawne, które zostały wprowadzone, są pod kuratelą resortu finansów, Krajowej Administracji Skarbowej i w ramach tego Służby Celno-Skarbowej. Więc na pewno odpowiedzią w razie zapytania przez Wysoką Komisję, na ile i czy tego typu przypadki zostały stwierdzone. Jako resort spraw wewnętrznych i administracji nie posiadamy informacji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MariuszCichomski">W kontekście ram współpracy międzynarodowej, to, o czym mówił wcześniej pan dyrektor, istnieje możliwość wymiany informacji kryminalnych poprzez organizacje międzynarodowe, z którymi współdziałamy bezpośrednio – na gruncie europejskim Europol, a światowym Interpol – absolutnie tego nie blokujemy, jeśli ocenimy, że to informacja kryminalna. Jeśli chodzi możliwość blokowania stron, to nie jest w naszej gestii.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#MariuszCichomski">Nie mamy informacji, jeśli chodzi o efekty zakończonych postępowań. Możemy to zweryfikować w kontaktach z prokuraturą. Nie chcę państwa wprowadzić w błąd. Zweryfikujemy to jeszcze i udzielimy informacji. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RomanKosecki">Panie przewodniczący, abyśmy nie zapomnieli, abyśmy w którymś z punktów pracy naszej Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JakubRutnicki">Właśnie to chciałem powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RomanKosecki">Czytam w pana myślach.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję, panie pośle. To lata współpracy.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JakubRutnicki">Chciałem to zaproponować, bo nie ujęliśmy tego w projekcie pracy, abyśmy rozpatrzyli kwestie bukmacherki i nielegalnych bukmacherów. Bardzo proszę sekretariat, aby byli obecni przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Jeśli chodzi o pytania, na które do końca nie mogą odpowiedzieć przedstawiciele MSWiA czy MSiT, aby odpowiedziało na nie Ministerstwo Sprawiedliwości. Rozumiem, że to też warto ująć w toku prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JakubRutnicki">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#RomanKosecki">Pamiętam, gdy mieliśmy kiedyś zamknięte posiedzenie Komisji – pan przewodniczący to pamięta, bo jest posłem z długim stażem – był obecny pan prokurator i mówiono, że wiele osób kryło się przed odpowiedzialnością za funkcją małego świadka koronnego czy informatora. Unikali oni kary. Gdy zapytałem o listę takich osób, prokurator powiedział, że nie może jej udostępnić. W ostatnim wywiadzie 2–3 dni temu mówiłem, że niektóre z tych osób dalej funkcjonują, znamy się. Ciężko komuś coś powiedzieć, bo nie wie się konkretnie. Można przy okazji takiego spotkania utajnić posiedzenie i moglibyśmy porozmawiać o pewnych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Myślę, że prezydium pochyli się nad tym tematem i przeanalizujemy możliwości prawne. Musimy się dowiedzieć, jakiego rodzaju informacje możemy uzyskać.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JakubRutnicki">Czy jeszcze jakieś głosy? Nie słyszę. Chciałem jeszcze zadać pytanie. Jeśli chodzi o przestępstwa związane z korupcją, są przede wszystkim w Internecie. Mam pytanie do przedstawicieli PZPN czy też MSWiA. Czy mają państwo informacje, że pewne mecze mają dziwnie duże zainteresowanie, jeśli chodzi o obstawianie? To informacja, która powinna spowodować zainteresowanie. Czy takie informacje są dostępne? Czy możliwe jest udzielenie odpowiedzi w tym zakresie? Czy wiedzą państwo, gdy jakiś mecz jest nadspodziewanie mocno obstawiany? O odpowiedź proszę PZPN i MSWiA.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MikołajBednarz">Jeśli chodzi o PZPN, taką wiedzę posiada rzecznik dyscyplinarny. To jest jego wiedza operacyjna i nie znam szczegółów. Jeśli przeradza się to w jakieś podejrzenia oparte na szerszych podstawach, taka informacja trafia do Komisji Dyscyplinarnej i te mecze są monitorowane.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MikołajBednarz">Takim najbardziej jaskrawym przypadkiem jest najbardziej znany, ale nieznaczący nic mecz pomiędzy Flotą Świnoujście a zespołem Babelsberg. Ten mecz cieszył się olbrzymim zainteresowaniem na Dalekim Wschodzie. W tej sprawie postępowanie prowadziła prokuratura. Zakończyło się ono umorzeniem, ale dało nam szerszą wiedzę, że takie przypadki będą się pojawiały. Poznaliśmy cały mechanizm tego zdarzenia, gdyż w meczu tym udział brał zespół polski i niemiecki, a odbywał się w Hiszpanii, trenerzy byli z Rumunii i później się rozpłynęli. Pokazuje to, jak międzynarodowym przedsięwzięciem są zakłady bukmacherskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JakubRutnicki">Czy biorąc pod uwagę, że mają państwo tę wiedzę i bardziej monitorujecie dane wydarzenie sportowe, czy komunikujecie się z prokuraturą czy jednostkami MSWiA? Czy taka wymiana informacji następuje automatycznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MikołajBednarz">Taka wymiana ma miejsce. O szczegółach nie mogę powiedzieć, bo zwykle robi to rzecznik dyscyplinarny, a nie Komisja Dyscyplinarna. Wiem, że miała ona miejsce w tym przypadku i rzecznik jeździł do prokuratury do Szczecina.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Czy MSWiA mogłoby też zabrać głos w sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MariuszCichomski">Mogę dodać, że ta forma pozyskiwania informacji to czynności operacyjno-rozpoznawcze, w naszym rozumieniu. Są one objęte najwyższymi klauzulami tajności i nie możemy o nich mówić. Mogę powiedzieć jedynie, że komórki do spraw cyberprzestępczości na bieżąco monitorują zagrożenia różnego rodzaju przestępczością w Internecie, zarówno z perspektywy Komendy Głównej Policji, jak i komend wojewódzkich, gdzie działają takie wydziały. Efekty i metody są objęte tajemnicą, gdyż są to formy czynności operacyjno-rozpoznawcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Nie słyszę kolejnych zgłoszeń, więc punkt pierwszy, ale w kolejności rozpatrywany jako drugi, uważam za zamknięty.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JakubRutnicki">Porządek dzienny posiedzenia Komisji został wyczerpany. Bardzo dziękuję. Zamykam obrady.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>