text_structure.xml
57 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, zgodnie z listą obecności stwierdzam kworum i otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IreneuszRaś">Uprzejmie informuję, iż w związku z niezgłoszeniem uwag do protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji stwierdzam ich przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IreneuszRaś">Na wstępie chciałem, w imieniu prezydium, powitać serdecznie wszystkich zaproszonych gości. Witam pana dyrektora Hakiela, który reprezentuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, naszego eksperta od spraw, które w dniu dzisiejszym będziemy omawiali. Witam panią Ewę Gawor, dyrektor reprezentującą miasto stołeczne Warszawę. Witam naszych przyjaciół – pana prezesa Ekstraklasy S.A. Marcina Animuckiego oraz przedstawicieli Polskiego Związku Piłki Nożnej, których jest kilku. Witam pana młodszego inspektora Andrzeja Szymczyka, zastępcę komendanta głównego policji. Witam przedstawicieli kibiców i dziennikarzy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, w dniu dzisiejszym porządek dzienny posiedzenia przewiduje informację na temat bezpieczeństwa na stadionach podczas rozgrywania meczów piłkarskich ze szczególnym uwzględnieniem organizacji przejazdów grup kibiców.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi odnośnie do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#IreneuszRaś">Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że porządek dzienny został ustalony.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę pana dyrektora Hakiela o informację wstępną, potem poproszę o zabranie głosu przedstawicieli Polskiego Związku Piłki Nożnej, Ekstraklasy oraz kibiców. Kolejno przejdziemy do debaty, pytań i dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, panie dyrektorze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławHakiel">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławHakiel">Witam serdecznie wszystkich zasiadających w Komisji posłów oraz obecnych gości. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, głos Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji podzielimy na dwie części, niekoniecznie równo. Tytułem wstępu przekażę kilka podstawowych informacji a następnie oddam głos panu komendantowi Szymczykowi, jako zastępcy komendanta głównego policji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławHakiel">Proszę państwa, w okresie od 1 stycznia do 22 grudnia 2015 roku policja zabezpieczyła ponad 1 tys. meczów piłki nożnej a wśród nich 189 zostało zakwalifikowanych jako imprezy masowe podwyższonego ryzyka. Tradycyjnie, dużym problemem, którym zajmowała się policja, było zabezpieczenie przejazdów kibiców. Wykonano niemal 4 tys. zabezpieczeń przejazdów kibiców. Część objęto patrolami zabezpieczającymi – samochodowymi a część, w postaci patroli zabezpieczających, przejazdy koleją. Oczywiście, policja współpracowała w tym zakresie również ze Strażą Ochrony Kolei. Wśród istotnych incydentów stwierdzonych w tym okresie było 11 zbiorowych naruszeń prawa oraz 202 ekscesy chuligańskie. Najwięcej ekscesów chuligańskich odnotowano w trakcie meczów. Oczywiście, policja reagowała na wszystkie akty związane z dokonywaniem czynów zabronionych, zarówno w zakresie przestępstw, jak i wykroczeń.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławHakiel">W naszej ocenie (mam nadzieję, że potwierdzą to również obecni tu przedstawiciele środowiska piłkarskiego lub pani dyrektor Gawor), współpraca policji przy zabezpieczaniu meczów w roku 2015 przebiegała w sposób w znacznym stopniu harmonijny i pozytywny, zarówno z organizatorami, jak i organami odpowiedzialnymi za wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MirosławHakiel">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddam teraz głos komendantowi głównemu Pplicji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzymczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przygotowując te dane statystyczne odniosłem się nie tylko do roku 2015, ale porównałem je od roku 2013, aby móc spojrzeć na sprawę z dalszej perspektywy czasu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSzymczyk">Podzielam słowa pana dyrektora. W tym obszarze dostrzegamy coraz większą poprawę. Patrząc na ostatnie trzy lata, w zakresie liczby meczów, gdzie odnotowano wydarzenia, doszło do niewielkiego wzrostu – o około 40. We wszystkich pozostałych obszarach, jeśli chodzi o liczbę zabezpieczonych meczów, odnotowano spadek z 1078 w roku 2014 do 1043 w roku 2015. Również mniej meczy jest kwalifikowanych jako o podwyższonym ryzyku. Liczba odnotowanych wykroczeń – spory spadek, prawie o 1 tys. przypadków. Podobnie liczba odnotowanych przestępstw – z 516 w 2014 roku, spadła do 492, cofając się do roku 2013, liczba ta oscylowała w granicach 830 przestępstw. To bardzo duży spadek od roku 2013 do roku 2015.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejSzymczyk">Niewątpliwie wpływ na to miało zwiększenie liczby policjantów, który byli zaangażowani w zabezpieczenie tych imprez. W ubiegłym roku łącznie było to 226 tys. policjantów skierowanych do zabezpieczeń. Niestety, w tej liczbie ujęto również około 63 tys. policjantów, którzy zabezpieczali przejazdy, z jakimi mamy dość spory problem.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejSzymczyk">Koszty, które policja wygenerowała w zeszłym roku w zakresie zabezpieczenia meczów piłki nożnej wyniosły 37 mln zł. W stosunku do roku 2014 wzrosły, ale są one mniejsze niż poniesione w roku 2013. Zwiększyła się liczba obowiązujących zakazów klubowych – z 30 do 94, zmalała liczba osób z obowiązującym zakazem wstępu na imprezę masową – z 1769 do 1434.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejSzymczyk">Proszę państwa, z jakimi obszarami mieliśmy największy problem – jakie czyny były najczęściej kwalifikowane? Te dane są nam znane i nie odkryję tu niczego nowego. Przede wszystkim popełnione przestępstwa to: z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych – pirotechnika, z Kodeksu karnego – naruszenie nietykalności, czynna napaść, znieważenie funkcjonariusza. Wykroczenia to: zakłócanie porządku publicznego, używanie wulgaryzmów i pogwałcenie art. 44 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejSzymczyk">W zakresie zbiorowych zakłóceń porządku, w związku z takimi ekscesami, zatrzymaliśmy 579 osób, w tym 271 podczas imprez masowych o podwyższonym ryzyku a 308 – podczas zwykłych imprez o podwyższonym ryzyku. W tych przypadkach 25 razy musieliśmy skierować siły spoza danego województwa do wspomożenia policjantów zabezpieczających mecze na danym terenie. Liczba policjantów w tym zakresie oscylowała w granicach 6 tys. funkcjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejSzymczyk">W ramach ciekawostki opowiem co ma wpływ na te liczby. Od roku 2013 rośnie sukcesywnie liczba wniosków policji o nałożenie kary – zarówno w Ekstraklasie jak i w PZPN. W przypadku Ekstraklasy w roku 2013 było 41 takich wniosków, w roku 2015 aż 54. Wnioski te spotykają się z odzewem z drugiej strony. Widoczny jest wzrost decyzji w przypadku Ekstraklasy, orzekającej kary, z 31 w roku 2013 do 47 w roku 2015. Podobną tendencję możemy zauważyć w PZPN – z 40 w 2013 roku liczba wniosków wzrosła do 57 w roku 2015. Liczba decyzji orzekających wzrosła z 16 do 34 w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejSzymczyk">To wszystkie najważniejsze dane statystyczne.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejSzymczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejSzymczyk">Dziękuję panu komendantowi.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AndrzejSzymczyk">Teraz, jak zapowiadałem, proszę o zabranie głosu przedstawiciela PZPN. Który z panów prezesów?</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AndrzejSzymczyk">Prezes Kosecki jest dziś w innej roli…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RomanKosecki">Ze względu na to, iż jestem prezesem PZPN do spraw szkoleniowych, członek zarządu, pan Marcin Animucki zabierze głos w imieniu Ekstraklasy S.A. i PZPN, gdyż dysponuje pełną wiedzą w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszRaś">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarcinAnimucki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarcinAnimucki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dziękuję bardzo za zaproszenie. To dobre forum, aby podzielić się kilkoma statystykami związanymi z bezpieczeństwem na stadionach Ekstraklasy. Zapewne dr Sabat opowie o niższych klasach rozgrywkowych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarcinAnimucki">Jeśli chodzi o filozofię działania Ekstraklasy, da się zauważyć zmianę podejścia i czynne, proaktywne zachowanie wobec głównych partnerów dialogu – klubów, kibiców, MSWiA (wtedy jeszcze MAiC), Komendy Głównej Policji, samorządów i wojewodów – co przyniosło bardzo dobre rezultaty.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MarcinAnimucki">W listopadzie i październiku ubiegłego roku, podczas konferencji „Bezpieczny stadion” w Kielcach, przedstawiliśmy nowy plan na kolejne lata pod względem rozwiązań systemowych jeśli chodzi o bezpieczeństwo na stadionach. De facto jest to 10 rocznica funkcjonowania Ekstraklasy, która dała przyczynek, abyśmy mogli mówić, że jest to nowy pomysł na zarządzanie w tym zakresie. Jeśli spojrzymy na statystyki, ubiegły sezon 2014/2015, 296 meczów – to był tylko jeden incydent o charakterze chuligańskim. Spadek jest więc z sześciu do jednego sezon do sezonu. Teraz, po 168 meczach nie odnotowaliśmy takich przypadków. Jeśli chodzi o zachowania chuligańskie, narażające na utratę zdrowia lub życia uczestników imprezy, spadek jest znaczny.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MarcinAnimucki">Posługujemy się również statystykami dotyczącymi wydarzeń na stadionach Ekstraklasy. Taki raport jest przygotowywany i będzie opublikowany w maju tego roku, po podsumowaniu sezonu 2015/2016. Na dzień dzisiejszy wygląda to bardzo dobrze.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MarcinAnimucki">Jeśli chodzi o najważniejsze wyzwania, pozostaje kwestia zarządzania problemem, jaki pojawił się w związku z uchodźcami, na przełomie października i listopada. W ramach dialogu z klubami i kibicami wypracowaliśmy dopuszczalne normy zachowań. Można powiedzieć, że obecnie nikt nie mówi o takim zjawisku na stadionach. Udało się to wypracować dzięki temu, iż byliśmy bardzo otwarci na spostrzeżenia wielu środowisk. Myślę, że wszyscy obserwatorzy tej części zagadnienia związanego z Ekstraklasą widzą te działania i uznają, że jest to kwestia pozytywna. Wydarzenia we Francji miały na nas wpływ. Dochodzi do większej wymiany informacji pomiędzy klubami i Komendą Główną Policji.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MarcinAnimucki">Powiem również o długiej pracy nad zmianami w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Weszła ona w życie w dniu 25 listopada, więc mieliśmy mało czasu na jej testowanie – tylko 4–5 kolejek Ekstraklasy odbyło się pod rządami nowej ustawy. Mamy jednak już pewne spostrzeżenia. Zapewne w dniu dzisiejszym nie możemy przedstawić podsumowania i dopiero za kilka miesięcy będziemy mogli powiedzieć, które z nowowprowadzonych przepisów działają a którymi musimy się ponownie przypatrzyć. Swego rodzaju wyzwaniem jest kwestia swobodnego zakupu biletów, także pod kątem decyzji organów jurysdykcyjnych. Tak jak powiedział pan komendant, ich liczba dotyczy głównie karania klubów, ale poniekąd również kibiców – zakazu wyjazdów grup zorganizowanych i tego, jak wykorzystywać to narzędzie, jeśli można nabywać bilety w internecie, w wolnym obiegu.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#MarcinAnimucki">My, o czym wspomniałem na początku, w październiku pokazaliśmy zarówno klubom, jak i osobom najwyższym stopniem w policji i ministerstwie nowe spojrzenie na kwestie bezpieczeństwa. Zmieniliśmy projekt z „bezpiecznych stadionów Ekstraklasy” na „komfortowe stadiony Ekstraklasy”. Nie zapominamy w ramach tego komfortu o fundamencie – bezpieczeństwie. Rozwijamy projekt pod kątem komfortu kibiców na stadionach, transportu, cateringu, dostępności sprzedaży biletów. To elementy, które mają spowodować, że kibic piłkarski podczas meczu czuł będzie się gościem a de facto może znaleźć bilet nawet w lodówce – co mówiliśmy wielokrotnie – będzie on na niego czekał, aby wstęp na imprezę masową był jak najłatwiejszy.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#MarcinAnimucki">W roku bieżącym planujemy zakończyć sezon na poziomie 2700 tys. osób, to będzie wzrost o około 200 tys. osób. Jeśli będziemy utrzymywali trend na poziomie 10–12% to na przełomie najbliższych 3–4 lat będzie można się pokusić o stwierdzenie, że pod względem statystyk gonimy resztę Europy. W porównaniu do innych dyscyplin, pięć razy więcej osób chodzi na mecze piłki nożnej na stadionach niż na siatkówkę, żużel czy koszykówkę. To duże wyzwanie, aby w sposób odpowiedni zabezpieczyć te imprezy.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#MarcinAnimucki">Zgodnie ze słowami pana komendanta – w ubiegłym roku współpraca, rzeczywiście, była niezła. Muszę jednak poinformować, że oczekujemy na spotkanie z komendą już od 2–3 miesięcy. Po tych zmianach mam nadzieję, że się to ustabilizuje, jeśli chodzi o kwartalne spotkania z KGP, z komendantem lub zastępcą. W ten sposób możemy prowadzić dialog, wypracowywać nowe rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#MarcinAnimucki">Jeśli miałbym powiedzieć coś na temat współpracy pomiędzy poszczególnymi komendami wojewódzkimi a klubami, jedyny element, nad którym trzeba długoterminowo popracować to wyrównywanie standardów w różnych województwach. Różnie bywa. Na poziomie kierowników w klubach i prezesów spotykamy się dość często. Widać, że nie wszystkie komendy wojewódzkie i miejskie współpracują z klubami w ten sam sposób i używają tych samych standardów.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#MarcinAnimucki">To jest pytanie na dzień dzisiejszy: jak kalibrować tę współpracę, aby była na jak najwyższym poziomie? Mamy przykłady bardzo dobrej współpracy pomiędzy komendą wojewódzką, miejską, samorządem i klubem. Imprezy prowadzone są bardzo dobrze. Pozostaje pytanie: jak ten standard wprowadzić w całej Polsce?</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#MarcinAnimucki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IreneuszRaś">Wywołany został pan dr Marcin Sabat z PZPN.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarcinSabat">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarcinSabat">Szanowni państwo, chciałbym poruszyć krótko trzy kwestie. Pierwszą będą pakiety szkoleniowe, które opracowuje PZPN. W związku z Euro 2012 przygotowaliśmy pakiet szkoleniowy dla stewardów, czyli naszych członków służb informacyjno-porządkowych. Pakiet multimedialny się przyjął. W Polsce jest około 15 tys. osób wyszkolonych w oparciu o ten pakiet. Przygotowaliśmy teraz analogiczny pakiet szkoleniowy dla spikerów zawodów sportowych a konkretnie – piłki nożnej. Pakiet ten można wykorzystać również szkoląc spikerów innych zawodów sportowych, na analogicznych zasadach. Ważne jest to, co powiedział pan prezes Animucki: chcemy zunifikować pracę spikerów w różnych klubach szczebla centralnego Ekstraklasy oraz pierwszej i drugiej ligi. Wszyscy spikerzy pracujący w klubach tych trzech najwyższych klas rozgrywkowych będą wyszkoleni w oparciu o te same zasady i filozofię pracy przy imprezie masowej. Ten cykl szkoleń kończymy już w lutym. Myślę, że to będzie na plus, jeśli chodzi o bezpieczeństwo imprez masowych. Wiadomo, że spikerzy piłkarscy są istotni w strukturze organizacyjnej takiej imprezy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarcinSabat">Druga kwestia to współpraca PZPN z wojewódzkimi związkami piłki nożnej, czyli podmiotami zarządzającymi rozgrywkami od trzeciej ligi w dół, aż do szóstej i siódmej w zależności od regionu. W tym zakresie również stawiamy na unifikację. Jako Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN prowadzimy rozmowy z szefami wszystkich szesnastu wojewódzkich związków podczas cyklicznych warsztatów. Przekazujemy związkom takie same narzędzia do wykorzystania, różne checklisty, które pomagają przygotować mecz. Przekażemy również wyciąg z pakietu szkoleniowego dla spikerów, aby mogły one realizować takie same jednodniowe szkolenia dla swoich spikerów pracujących na poziomie trzeciej ligi i w niższych klasach rozgrywkowych. Przekazujemy także różnego rodzaju dokumenty sprawdzające, na podstawie których kierownicy, czy też osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo podczas tych meczów, mogą pracować.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarcinSabat">Dostrzegamy konieczność unifikacji standardów w różnych wojewódzkich związkach piłki nożnej – od Białegostoku do Wrocławia, od Szczecina do Rzeszowa. Co więcej, muszę powiedzieć, że przedstawiciele naszych struktur terenowych sami chcą, aby te procedury, dokumenty, sposoby działania były podobne, zunifikowane w skali Polski.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MarcinSabat">Trzecia kwestia, którą chciałbym poruszyć związana jest ze znowelizowaną ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych. Powiem krótko: zbliżają się młodzieżowe mistrzostwa Europy, które odbędą się w roku 2017 – o ile dobrze pamiętam, z obecnej ustawy nie wynika czy mecz zawodników do 21. roku życia, na podstawie art. 3 ust. 1 lit. c jest imprezą masową, czy nie. Dyskusję zakończyliśmy na etapie opinii z poszczególnych ministerstw. Być może warto pochylić się nad tą kwestią w związku z czekającymi nas mistrzostwami.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MarcinSabat">Dostrzegam również problem interpretacyjny związany z art. 13, chodzi o identyfikację kibiców w trzech najwyższych klasach rozgrywkowych rywalizacji mężczyzn. Wszystkim nam chodziło o Ekstraklasę, pierwszą i drugą ligę a tymczasem w Polsce mają miejsce turnieje futsalu. To nie jest dyscyplina taka, jak mecz piłki nożnej. Odbywa się analogiczne, tak jak są hokej na lodzie i taniec figurowy na lodzie. To są różne dyscypliny, tak jak futsal, piłka nożna i piłka plażowa. Jest problem interpretacyjny w zakresie art. 13. Dąży się do stosowania przepisów wynikających z obowiązku identyfikowania kibiców, czy też publiczności uczestniczącej w meczach futsalu.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MarcinSabat">Mam nadzieję, ze zrozumieli państwo o co mi chodzi. Naszym zdaniem do meczów futsalu i piłki plażowej nie mają zastosowania przepisy rozdziału trzeciego ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. W Polsce jest problem, gdyż na poziomie organizatora meczu, lokalnego urzędu, organu wydającego zezwolenie i podmiotów opiniujących są pewne spory wynikające z tego, czy te przepisy należy zastosować.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#MarcinSabat">Na tyle, na ile jestem w stanie stwierdzić po upływie dwóch miesięcy od nowelizacji ustawy, to są dwa problemy, którymi warto się zająć.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#MarcinSabat">Na tym zakończę, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#MarcinSabat">Może jeszcze kolega Dariusz Łapiński wypowie się jeszcze w imieniu PZPN?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IreneuszRaś">Czy chce pan jeszcze coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszŁapiński">Na dobrą sprawę muszę potwierdzić to, co powiedzieli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz policji i Ekstraklasy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DariuszŁapiński">Rzeczywiście, poziom bezpieczeństwa podczas meczów piłki nożnej w Polsce oceniliśmy bardzo wysoko. Mamy własne statystyki z których wynika, że rzeczywistymi problemami, jakie pozostały nam do rozwiązania są wulgaryzmy i pirotechnika. Nie dysponujemy statystykami w zakresie deliktów polegających na znieważaniu funkcjonariuszy czy piciu piwa w miejscu publicznym. Nie zbieramy takich danych. Jeśli jednak to są wszystkie problemy związane z zabezpieczaniem meczów piłki nożnej w Polsce, wszyscy możemy sobie pogratulować. To nasza wspólna zasługa.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#DariuszŁapiński">Była również mowa (chciałbym odnieść się krótko do tej sprawy) o wnioskach, które policja kieruje czasami do Ekstraklasy i PZPN z prośbą o nałożenie sankcji dyscyplinarnych. Wiem, że czasami nasze organy dyscyplinarne mają z tym pewien problem. Wygląda to tak, że do organów PZPN kierowana jest prośba o ukaranie za to, co zrobili obywatele z nim się utożsamiający, gdzieś w pociągu czy na stacji benzynowej. Nie zawsze uważamy takie postępowanie za właściwe. Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, co klub mógłby zrobić lepiej lub inaczej i za co ta kara tak naprawdę jest nakładana.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#DariuszŁapiński">Wydaje mi się, że w tym zakresie pozostają jeszcze aspekty, które można poprawić. W pozostałych aspektach zgadzam się z moimi przedmówcami. Do tego, co powiedział dr Sabat mogę dodać, że jako PZPN przygotowujemy w kompleksowy sposób organizatorów imprez do tego, aby wywiązywali się ze swoich obowiązków w należyty sposób. Przeprowadzamy szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa, stewardów, spikerów, prowadzimy projekty kibicowskie przy ogromnym wsparciu Ministerstwa Sportu i Turystyki. Staramy się, aby tę jakość po naszej stronie podnosić. Nie zamierzamy wycofywać się z tej polityki również w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#IreneuszRaś">Jeśli chodzi o futsal, myślę, że sprawa jest jasna. Nigdy podczas pracy nad pierwszą kompleksową ustawą i jej nowelizacją nie pojawił się pomysł, aby tak samo traktować mecze piłki nożnej na stadionach, jak na halach. Nie było to naszym zamiarem. Pragnę dodać, że uzasadnienie do każdej ustawy jest istotne. Musiałoby być tam to zapisane, aby przedstawiciele władz lokalnych mogli tak to interpretować i mieć wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#IreneuszRaś">Myślę, że pan dyrektor Hakiel później wypowie się podobnie na ten temat.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#IreneuszRaś">Teraz proszę o zabranie głosu przedstawicieli kibiców, a następnie, jako pierwszy, zgłosił się pan poseł Kosecki (sekretariat zbiera kolejne zapisy).</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MateuszDróżdż">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mecenas Mateusz Dróżdż.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MateuszDróżdż">Na wstępie chciałbym bardzo serdecznie podziękować za możliwość udziału w obradach Komisji. Odniosę się szybko do kwestii związanych ze zmianami w ustawie, nie tylko z perspektywy kibiców, ale również organizatorów imprez masowych. Mimo wszystko jest problem ze zmianami w ustawie. Nie do końca jest tak, że ten bilet swobodnie można kupić. Przynajmniej z naszej prawniczej perspektywy i ze strony klubów piłkarskich, ze względu na przepis który stanowi, że bilet jest ważny tylko z dokumentem potwierdzającym tożsamość, kluby piłkarskie sprzedają bilety nieważne. Nie wiadomo, jak ten przepis interpretować. Co to znaczy, że jest ważny z dokumentem potwierdzającym tożsamość?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MateuszDróżdż">Jeśli chodzi o mecze U21, potwierdzamy stanowisko, że u organizatorów pojawia się problem, czy jest to impreza masowa, czy nie. W mojej opinii tak nie jest. To kolejny problem, bo te mecze odbywają się przy dużej liczbie widzów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MateuszDróżdż">Są też problemy pojawiające się na bieżąco. Przykładowo, w opinii większości prawników zajmujących się ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w Krakowie, w których będą uczestniczyły miliony osób, mogą być zakwalifikowane jako impreza niemasowa. Zaznaczamy, że według nas ustawa wymaga o wiele dalszych zmian.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MateuszDróżdż">Jeśli chodzi o kwestie związane z przedstawioną liczbą przestępstw i wykroczeń, jeśli państwo pozwolą, chcemy zadać trzy pytania do pana komendanta. Te sprawy nas nurtują, proszę nie odbierać ich jako pretensji. Czy te wszystkie przestępstwa i wykroczenia…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JakubRutnicki">Panowie, mam prośbę, jeśli mają panowie sprawę do omówienia, proszę opuścić salę i wrócić później, abyśmy mogli pracować w sposób spokojny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MateuszDróżdż">…czy ten wykaz uwzględnia prawomocnie zakończone postępowania, czy też jest to tylko akty oskarżenia lub wnioski o ukaranie?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MateuszDróżdż">Drugie pytanie: czy dysponują państwo wykazem, w którym odjęlibyśmy pirotechnikę, czyli przestępstwo jej posiadania i przedstawili pozostałe przestępstwa i ich liczbę?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MateuszDróżdż">Trzecie pytanie (już kiedyś prosiliśmy o to Komendę Główną Policji, wiemy o zarządzeniu nr 982 dotyczące przejazdu kibiców): w jaki sposób podejmowana jest decyzja w zakresie liczby funkcjonariuszy i sposobu zabezpieczenia przejazdu kibiców np. Lecha Poznań do Gdyni na mecz „zgodowy”? Czy to różni się np. od przejazdu kibiców Lecha Poznań na mecz z Wisłą Kraków, w Krakowie, gdzie kibice za sobą nie przepadają? Czy jest jakiś akt prawny, zarządzenie, akt prawa wewnętrznego, który reguluje przedmiotową kwestię?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MateuszDróżdż">Jeszcze głos zabrać chciał pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JakubRutnicki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzemysławPlewiński">Adwokat Przemysław Plewiński.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzemysławPlewiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem odwołać się do pytań dotyczących prawomocności. Pragnę wskazać, iż prowadząc praktykę w sprawach karnych, w postępowaniach w sprawie wykroczeń, w ostatnim okresie odnotowałem duże nasilenie spraw dotyczących przebywania w miejscu nieprzeznaczonym dla publiczności. Przykładowo było to oparcie się jedną nogą o barierkę na różnych stadionach. Wiem, że to brzmi kuriozalnie, ale takich spraw w Poznaniu trafiło do mnie ostatnio w krótkim czasie osiem. Proszę mi uwierzyć, że w żadnym przypadku osoba nie została skazana na karę. W trzech przypadkach sądy uniewinniły obwinionych a w pięciu – odstąpiły od wymierzenia kary wskazując, że kary przewidziane w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych są za ostre. Sądy obciążyły tylko te osoby kosztami postępowania na poziomie 180 zł wskazując, że powinien tu być stosowany quasi-mandat, zamiast grzywny i zakazu stadionowego.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzemysławPlewiński">Dlatego sugeruję, tak jak wspomniał pan mecenas, aby państwo wskazali dane dotyczące prawomocnych orzeczeń. Czy mówimy tylko o wnioskach skierowanych do sądu i aktach oskarżenia? Jednocześnie warto wziąć pod rozwagę możliwość zmiany przepisów w tym zakresie i rozdzielenie części np. na postępowania mandatowe. Trochę również mowa o postępowaniach dotyczących kierowców, gdzie będzie można skierować normalne postępowania mandatowe poprzez zmianę ustawy o postępowaniu w sprawach wykroczeń a nie kierowania wszystkiego z wnioskami o ukaranie do sądów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzemysławPlewiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JakubRutnicki">Wiele pytań było skierowanych do pana dyrektora Hakiela, przed nim wypowie się jeszcze pan poseł Kosecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RomanKosecki">Dziękuję, wypowiem się krótko.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#RomanKosecki">Usłyszałem o bilecie z dowodem tożsamości. To jest proste. Pracowaliśmy nad tą ustawą, aby jak najbardziej uprościć możliwość zakupu biletu, aby zbliżyć się do warunków panujących w Europie i na świecie, tak jak jest w przypadku wielu imprez. Kibice przyjeżdżają, tak jak teraz gdy będziemy chcieli pojechać na mistrzostwa Europy, logują się, kupują bilet, przedstawiają dowód i jadą z przedstawionym dokumentem, aby jeśli ktoś będzie nas chciał wylegitymować, było to jasne i proste. Prościej tego nie mogliśmy zapisać. Wzorowaliśmy się na standardach europejskich.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#RomanKosecki">Jeśli chodzi o bezpieczeństwo (odwoływali się do tego pan Marcin Animucki i PZPN) – chcielibyśmy współpracy, spotkań, grup roboczych z wojewodami. W trzeciej lidze i niżej (mamy w tym zakresie doświadczenia) jest czasem większe niebezpieczeństwo burd, animozje między klubami niż w piłce bardziej profesjonalnej, w Ekstraklasie, pierwszej lidze, gdzie PZPN prowadzi szkolenia.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#RomanKosecki">Związek prowadzi szkolenia, to się rozlewa na związki wojewódzkie. Jest taka współpraca. Wojewodowie przygotowują grupy robocze, gdzie omawiane są wszystkie mecze na różnych szczeblach i analizowane dane, które zawody mogą być niebezpieczne. Chcielibyśmy jak najszybciej odnowić tę współpracę. Ekstraklasa startuje niedługo, podobnie pierwsza i druga liga. Rozgrywki trzeciej i w dół rozpoczynają się z końcem marca i początkiem kwietnia. Prosimy o powrót do współpracy. Na tym szczeblu ludzie najlepiej się dogadują. Znają zasady i mają świadomość tego, co dzieje się u nich w regionie. Współpraca pomiędzy wojewodami, policją, związkami i służbami jest na fajnym, dobrym poziomie. Nie ma nic lepszego, niż przedyskutowanie problemów. Te spotkania odbywają się systematycznie.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#RomanKosecki">Myślę, że to najlepsza droga, aby było coraz bezpieczniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JakubRutnicki">Wiele pytań skierowano do pana dyrektora Hakiela. Bardzo proszę o odpowiedzi i kolejne zapisy posłów do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławHakiel">O ile dobrze zrozumiałem, część pytań skierowano do pana komendanta. Oczywiście, nie bronię się przed odpowiedzią również na nie, ale myślę, że kompetencje pana komendanta są lepsze, jeśli chodzi o zestawienia statystyczne i możliwości wskazywania przestępstw w zakresie pirotechniki, czy organizacji zabezpieczeń przejazdów kibiców. Przy czym, jeśli chodzi o to ostatnie, jeśli dobrze zrozumiałem pytanie, w zależności od tego, jaka kategoria kibiców jedzie na jaki mecz, tak dostosowywana jest analiza ryzyka i działania policji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MirosławHakiel">Nie chcę jednak odpowiadać za pana komendanta.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MirosławHakiel">Jeśli chodzi o problem futsalu, który zakładam, że pojawił się incydentalnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarcinSabat">Jeden incydent.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławHakiel">Jeden incydent.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MirosławHakiel">Myślę, że nie powinien się pojawić więcej niż jeszcze jeden lub w ogóle żaden. W naszej ocenie, zarówno w pracach nad zmianą ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, jak i przy okazji interpretacji jej przepisów, kategoria meczu piłkarskiego i dyscypliny piłki nożnej nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MirosławHakiel">Dziękuję również panu prezesowi Koseckiemu za udzielenie odpowiedzi. Konstrukcja przepisu, który stwierdza, że bilet jest ważny z dokumentem tożsamości jest prosta, czytelna i zobowiązująca do tego, że jeśli ktoś wchodzi na mecz, powinien liczyć się z tym, że powinien mieć dokument tożsamości. W ten sposób można zidentyfikować kupca biletu.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MirosławHakiel">To wszystko z mojej strony.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MirosławHakiel">Oddaję głos panu komendantowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejSzymczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejSzymczyk">Panie przewodniczący, wielce szanowni państwo, korzystając z tego, że jestem przy głosie, odniosę się do danych statystycznych, które przedstawiłem na wstępie.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejSzymczyk">Nie powiedziałem o tym, ale wszyscy mamy świadomość, że ten wyraźny spadek przestępstw i polepszenie bezpieczeństwa na polskich stadionach na przełomie ostatnich lat nie jest wyłącznie zasługą policji, wszyscy podpisujemy się pod tym, o czym mówili panowie prezesi. Serdeczne wyrazy podziękowania dla przedstawicieli kibiców, samorządów i wojewodów. Wszyscy przyczyniamy się do tego, o czym mówił pan prezes, że na polskich stadionach jest coraz bezpieczniej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#AndrzejSzymczyk">Odniosę się do poruszanych zagadnień i spotkań, o których mówił pan prezes Ekstraklasy. Niezwłocznie zostanie ten temat wywołany. Zasygnalizuję to panu komendantowi, który nadzoruje pion prewencji (został on wczoraj powołany). Sądzę, że to kwestia najbliższych dni, może tygodnia, ale nie chciałbym udzielać odpowiedzi za niego.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#AndrzejSzymczyk">Kolejna kwestia – nierówna praca w województwach, o czym wspominał pan prezes. To może wiązać się choćby z ilością doświadczeń. Podejrzewam, że takich problemów może nie być na Śląsku, gdzie poziom wymiany informacji i wspólnych działań jest duży. Może to wiązać się z większym doświadczeniem, mniejszą liczbą imprez, ale – oczywiście – ma pan rację. Popieram, że należy dążyć do wyrównania tego poziomu w skali kraju.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#AndrzejSzymczyk">Odniosę się do pytań zadanych przez pana mecenasa.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#AndrzejSzymczyk">Policja gromadzi te informacje, o które pan pytał, w zakresie postępowań zakończonych przez policję, zakończonych aktami oskarżenia. Dane dotyczące zakończonych wyroków karnych, wydanych przez sąd, są w dyspozycji prokuratury.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#AndrzejSzymczyk">Rozdzielenie przestępstw w zakresie pirotechniki i innych na podstawie programu komputerowego będzie jak najbardziej możliwe. Trzeba tylko wygenerować takie dane.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#AndrzejSzymczyk">Odpowiadając na pana ostatnie pytanie – zgadzam się z panem dyrektorem Hakielem, taka alokacja sił i środków odbywa się w oparciu o analizę ryzyka i przewidywanych zagrożeń oraz rokowania.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#AndrzejSzymczyk">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JakubRutnicki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JakubRutnicki">Czy są panie i panowie posłowie, którzy chcą zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JakubRutnicki">Na razie nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#JakubRutnicki">Korzystając z okazji – jako mieszkańca Pniew zainteresowała mnie kwestia futsalu, mamy tam ekstraklasę futsalową, co niezmiernie nas cieszy. Chciałbym zapytać o ten incydent. Rozumiem, że to był incydent w zakresie interpretacji tych przepisów, czy były to jakieś wybryki? Jeśli dochodzi do takich problemów, czy nie warto wysłać do odpowiednich gmin i urzędów informacje o tym, jaką interpretację przepisów należy stosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarcinSabat">Chodzi oczywiście o interpretację ustawy, konkretnie rozdziału 3.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarcinSabat">Sytuacja miała miejsce podczas jednego z ostatnich turniejów halowych. Powiedziałem o tym, dlatego iż sprawa ujawniła się stosunkowo wcześnie względem nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Nowelizacja weszła w listopadzie a spór interpretacyjny był w grudniu lub styczniu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MarcinSabat">Myślę, że to bardzo potrzebna inicjatywa, aby wszystkie zainteresowane strony otrzymały taki wyciąg interpretacyjny lub komentarz odnośnie do tego zagadnienia. Myślę, że to jest potrzebne.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MarcinSabat">Nie wiem jak sprawa się zakończyła. W ustawie jest pewna furtka, która pozwala zorganizować mecz futsalu w trybie takim, jak mecz piłki nożnej. Jest tam artykuł mówiący o imprezach sportowych podwyższonego ryzyka. Nie wiem ostatecznie, kto odstąpił w trakcie procesu opiniowania i uzyskiwania zezwolenia. Będę chciał to ustalić.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#MarcinSabat">Myślę, że to, co pan przewodniczący zaproponował to bardzo fajna koncepcja, która pomogłaby bardzo wielu podmiotom uczestniczącym w całym procesie uzyskiwania tego zezwolenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JakubRutnicki">Nie ma wielu zgłoszeń, już chciałem podsumować, ale zgłosił się pan wiceprzewodniczący, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekMatuszewski">Chciałbym zapytać pana z policji o taką sprawę: jaki procent skarg na pobicia przez policjantów na stadionach prokuratura kieruje do sądów? Czy są takie skargi?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekMatuszewski">Mam na myśli pobicia kibiców przez policjantów, gdy kibice się skarżą, że zostali pobici, w sposób niezgodny z prawem. Czy takie sprawy się zdarzają? Czy się je umarza lub odmawia wszczęcia postępowań? Czasem do mojego biura poselskiego zgłaszają się ludzie, którzy się na to skarżą. Chciałbym również dowiedzieć się ile było przypadków w mijającym roku zamknięcia stadionów przez wojewodów.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MarekMatuszewski">Jeszcze jedno pytanie kieruję do pana z MSWiA. Rozmawiałem kiedyś z nim na temat ustawy o imprezach masowych. Gdzie jest bezpieczniej: na stadionie, czy na hali? Jak wiadomo, na stadionie musi być ponad 1 tys. osób a na hali ponad 300 osób. Kiedyś prosiłem o to, aby zastanowić się, czy nie warto, aby na halach imprezy masowe rozpoczynały się od liczby ponad 600 osób. Bardzo wiele hali jest obecnie budowanych, może na nie wejść 500 osób. Wiemy, że obchodzone jest tam prawo a organizatorzy chcieliby działać zgodnie z prawem. Robi się to tak, że są rodziny zawodników itp. Wiemy doskonale, że jest tam ponad 500 osób a w statystyce wpisuje się 300. Czy nie można tego załatwić, aby ta granica na hali dla imprez masowych wynosiła 600 osób?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MarekMatuszewski">Gdzie jest bezpieczniej, na hali, czy na stadionie?</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MarekMatuszewski">Może to pytanie retoryczne, bo każdy wie, gdzie jest więcej rozrób, tak podejrzewam…</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#MarekMatuszewski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JakubRutnicki">Panie przewodniczący, à propos tych rozrób, w ubiegłym roku doszło tylko do jednego incydentu. To jest duży sukces organizatorów, infrastruktury oraz w zakresie pracy z kibicami.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JakubRutnicki">Głos ma pan dyrektor, a następnie – pan komendant.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławHakiel">Jeśli chodzi o to, ile było przypadków zamknięcia stadionów, jeśli panowie przewodniczący pozwolą, udzielimy niezwłocznej odpowiedzi pisemnej. Obecnie nie dysponuję takimi danymi, Komisja je otrzyma.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MirosławHakiel">Jeśli chodzi o to, gdzie jest bezpieczniej (na stadionach, czy na halach) – jest różnie. Pamiętam rozmowy z panem przewodniczącym i panem posłem. Osoby biorące udział w pracach podkomisji wiedzą, że ten problem się pojawiał. Przedstawialiśmy wtedy argumentację, która chyba pozostaje aktualna. Zagrożenia na halach, związane z nakładaniem na organizatorów obowiązków wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych nadal są aktualne. Trudno mi powiedzieć, czy limit 300, 400 czy 600 osób pozwoli zapewnić bezpieczeństwo. Musimy pamiętać, że zdecydowana większość imprez na halach sportowych odbywa się nie na takich, na jakiej w dniu dzisiejszym będzie grała polska reprezentacja. Takich hali nie jest jeszcze zbyt wiele. Te hale mają zdecydowanie inną infrastrukturę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MirosławHakiel">Należy pamiętać, że ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych nakłada na organizatora nie tylko obowiązki związane z incydentami kryminalnymi i chuligańskimi i zabezpieczeniem przed nimi, ale również z przepisami przeciwpożarowymi, medycznymi, które są bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MirosławHakiel">Wydaje mi się, że trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do tego, ilu widzów powinno być dolną granicą ustalania imprezy masowej na hali. Oczywiście, zawsze może to być przedmiotem dalszej dyskusji. Z przyjemnością wspominam wymianę argumentów z panem posłem, wtedy mieliśmy okazję również ten temat analizować. Pamiętam, że zarówno podkomisja, jak i Komisja przychyliły się do tego, aby tych przepisów w ramach nowelizacji nie zmieniać, bo ryzyko z tym związane jest nie do końca przeanalizowane.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MirosławHakiel">Jeśli chodzi o pobicia kibiców przez policjantów, wydaje mi się, że są to przypadki incydentalne, jeśli w ogóle. W tym zakresie oddam głos panu komendantowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzymczyk">Panie przewodniczący, trudno mi odnieść się do liczb, bo takich danych (jeśli istnieją) nie mam przy sobie, niewątpliwie można to sprawdzić.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejSzymczyk">Jeśli mielibyśmy do czynienia z takimi czynami, byłyby one kwalifikowane jako przekroczenie uprawnień przez policjantów. Trzeba zapoznać się z opisami poszczególnych zgłoszeń i z czym one są związane. Sądzę, że można w tym zakresie zerknąć do naszych danych statystycznych.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejSzymczyk">Jeśli pan przewodniczący sobie życzy, taka odpowiedź zostanie pisemnie do niego skierowana.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejSzymczyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JakubRutnicki">Głos chcieli zabrać jeszcze przedstawiciele kibiców?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MateuszDróżdż">Tak.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MateuszDróżdż">W ramach uzupełnienia – spraw w zakresie pobicia kibiców przez policjantów nie ma wiele, przynajmniej tak wynika z naszego doświadczenia. To zdarza się, ale niezbyt często.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MateuszDróżdż">Jeśli chodzi o kwestie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (odnosząc się do słów pana posła Koseckiego) – proszę nie odbierać tego tak, że jako prawnicy siedzimy i myślimy, że inaczej będziemy interpretowali przepis. Do nas ta sprawa trafiła od rzecznika praw konsumentów, który zwrócił uwagę na ten przepis. Robimy wszystko co w naszej mocy (przynajmniej kluby, które obsługujemy), aby napisać regulamin tak, aby kibic mógł wejść na stadion, mieć przy sobie dokument i nie było problemów.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#MateuszDróżdż">Powiem tak: piszę pracę habilitacyjną na temat ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Dokonałem badań jej treści. Szanowni państwo, wynika z nich, że w ustawie wątpliwości i błędów jest około sto sześćdziesiąt (przy około dziewięćdziesięciu przepisach to duży wyczyn). Uwzględniam w tym zakresie pewne pojawiające się wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MateuszDróżdż">Rozmawialiśmy o futsalu. Kiedyś miałem sprawę – nie wiadomo, jak liczyć mecz piłki nożnej na hali sportowej, od kiedy jest impreza masowa – od 300 osób, czy od 1 tys. osób. Dlaczego? Definicja w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych stwierdza, że mecz piłki nożnej w innym obiekcie sportowym należy liczyć od 1 tys. osób a hala sportowa jest innym obiektem. Nie wiadomo więc, czy liczyć od 300 czy od 1 tys. osób i czy mecz futsalu jest imprezą masową w rozumieniu tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#MateuszDróżdż">Problemów jest mnóstwo. W ubiegłym roku moja kancelaria prowadziła 480 spraw, z czego połowa dotyczyła organizatorów. Mają oni olbrzymie problemy ze stosowaniem ustawy. Na sali obecna jest pani dyrektor, która nadzoruje Warszawę. Nie wszędzie jest tak, że przepisy interpretuje się jednolicie. Przykładowo dwa dni temu jeden z klubów nie mógł uzyskać zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej z uwagi na sławetne już wino w strefach VIP.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#MateuszDróżdż">Nie wiadomo co z tym zrobić.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#MateuszDróżdż">To takie uwagi, celem uzupełnienia.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#MateuszDróżdż">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JakubRutnicki">Ustawa funkcjonuje od kilku miesięcy. Myślę, że dobrze byłoby, jeśli są problemy natury interpretacyjnej, abyśmy jakoś je skatalogowali, aby na nie odpowiedzieć. Jeśli będzie potrzeba zmian, Komisja może na pewno się nad tym pochylić.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JakubRutnicki">Pan prezes Kosecki chciał jeszcze zabrać głos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RomanKosecki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#RomanKosecki">Jednak pan grzebie przy tej ustawie, skoro pisze pan pracę habilitacyjną. Życzę panu, aby została zaakceptowana. Bardzo chętnie się z nią po akceptacji i nadaniu panu habilitacji zapoznam. Myślę, że będzie dobrą podwaliną do dalszych prac nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#RomanKosecki">Sądzę, że życie pokaże co należy z tą ustawą zrobić dalej. Jesteśmy posłami po to, aby składać poprawki. Jak powiedział pan prezes Animucki, ustawa obowiązuje krótki czas. Pozwólmy ją rzetelnie ocenić i wtedy wprowadzić ewentualne zmiany.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#RomanKosecki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JakubRutnicki">Zgłosił się jeszcze pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławHakiel">Przepraszam bardzo, panowie przewodniczący, państwo posłowie, szanowni goście, odniosę się do jednej sprawy. Pan dr Sabat już próbował to doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MirosławHakiel">Pojawił się temat futsalu po jednym incydencie. Chcielibyśmy, aby informacje na ten temat były precyzyjne. Zawody – nie chcę mówić: mecze – futsalu na hali, podlegają ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych w takim zakresie jak wszystkie inne imprezy sportowe, które na niej się odbywają. Mówimy tu o próbie interpretacji rozgrywek futsalu, jako meczu piłki nożnej w rozumieniu ustawowym.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MirosławHakiel">Pan doktor zgodzi się ze mną w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JakubRutnicki">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarcinSabat">Jeśli mogę, odniosę się do tego.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarcinSabat">Jestem przekonany, że intencją ustawodawcy w rozdziale 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, było uwzględnienie wyłącznie meczów piłki nożnej. Mamy jednak jeden przypadek, że pod te przepisy, bez zastosowania art. 18 ustawy, mecze futsalowe chciano przypisać do rozdziału 3, w zakresie pozwolenia na ich organizację. Między innymi chodziło o identyfikację publiczności.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MarcinSabat">Sygnalizuję jedynie problem interpretacyjny.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#MarcinSabat">Mam wgląd do wielu opinii i zezwoleń ze względu na to, iż kluby piłkarskie, nasi członkowie i partnerzy, konsultują to z nami. Można powiedzieć – co urząd to różne warunki zezwoleń.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#MarcinSabat">Sygnalizowałem to kiedyś, to problem interpretacyjny.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#MarcinSabat">Ustawa stwierdza jakie są warunki zezwoleń. Jeśli wpisuje się do nich np. zakaz przyjmowania kibiców gości, tego ustawa nie przewiduje. To jeden z wielu problemów. Sprawa futsalu to incydent. Niewpuszczanie kibiców gości i wpisywanie tego w warunek zezwolenia jest tematem poważniejszym, bo występuje częściej.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JakubRutnicki">Myślę, że po naszym posiedzeniu Komisji problem interpretacyjny w zakresie futsalu będzie rozwiązany. Będzie można zapoznać się ze słowami pana dyrektora i myślę, że wielu organizatorów będzie miało problem z głowy. Trzeba dodać, że koncentrujemy się teraz na futsalu mówiąc o bezpieczeństwie imprez masowych. To znak czasu, abyśmy mieli tylko takie problemy.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JakubRutnicki">Głos ma pan poseł Kosecki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RomanKosecki">Wypowiem się krótko.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#RomanKosecki">Cały czas mówię o tej współpracy, spotkaniach. Jeśli podczas spotkania głównego w Warszawie wojewodowie zostaną poinformowani (to musi pójść z góry), że dla tego problemu nie stosuje się tego przepisu, łatwo będzie to kontrolować w całej Polsce. Tego typu sytuacje przestaną mieć miejsce. Jeśli tworzy się przepisy ustawy, musi być czytelna.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#RomanKosecki">Moim zdaniem, tak jest.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#RomanKosecki">Jeśli komuś coś się wyłamało, trzeba teraz zająć się tym problemem, rozesłać informacje, aby zajmowano się tym w grupach wojewódzkich. Wszystko jest do unormowania. Trzeba utrzymywać kontakty i współpracować na poziomie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JakubRutnicki">Głos ma pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzemysławPlewiński">Kończąc – jesteśmy chętni na spotkania, sygnalizowanie pewnych sytuacji.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzemysławPlewiński">Pojawił się pro lem futsalu i interpretacji przepisów obowiązujących od listopada. Mogę powiedzieć o przykładzie spraw, które trafiają do nas na samym końcu procesu stosowania prawa. W przypadku jednego z komisariatów policji w Poznaniu, w mieście, gdzie piłka nożna wydałoby się funkcjonuje na bardzo dobrym poziomie a współpraca jest doskonała, zostało wysłane zapytanie do sądu w Kielcach, który zastosował zakaz wstępu na imprezy masowe połączony z obowiązkiem stawiennictwa na komisariacie. Dotyczyło ono tego czy obowiązek stawiennictwa na komisariacie dotyczy przebywania tam przez całe 90 minut meczu.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzemysławPlewiński">Temat jest wałkowany od dawna, ale cały czas w policji, nawet w dużych ośrodkach miejskich potrafią funkcjonować takie rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzemysławPlewiński">Tak jak powiedział pan prezes Kosecki, ten sygnał z ministerstwa jest jasny – nie będzie już problemów interpretacyjnych pod tym kątem. Muszę klientom tłumaczyć sprawę, drukować im dokumenty, aby informowali na komisariacie, że musza tylko przyjść coś podpisać a nie, że należy ich tam zatrzymać. Do tego czasami dochodzi, rodzi to spięcia.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PrzemysławPlewiński">Jesteśmy z tego powodu chętni do uczestnictwa w spotkaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JakubRutnicki">Myślę, że dyskusja tez idzie w tym kierunku, aby PZPN częściej kontaktował się z MSWiA, aby wyjaśniać te sprawy. Przed rundą wiosenną, zanim pojawią się kolejne tego typu problemy, być może warto się spotkać.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#JakubRutnicki">Głos zabrać chciał pan poseł Ruciński.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekRuciński">Mam krótkie pytanie.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#MarekRuciński">Słyszę, że sprawa bezpieczeństwa imprez masowych krąży wokół piłki nożnej. Dlatego pragnę zapytać przedstawicieli kibiców a właściwie Temidy, czy reprezentują tylko kibiców piłki nożnej, czy przykładowo również hokeja na lodzie, siatkówki i koszykówki?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MateuszDróżdż">Nie reprezentujemy kibiców siatkówki i hokeja, ale Ogólnopolski Związek Stowarzyszeń Kibiców.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MateuszDróżdż">Mogę pana posła zapewnić, że zdanie kibiców siatkówki i hokeja też jest w jakimś stopniu uwzględniane, gdyż są czasem naszymi klientami, choć rzadziej. Tak samo obejmuje nasza współpraca organizatorów i np. kluby żużlowe. Reprezentujemy kibiców, ale próbujemy dzielić się wiedzą i prezentować interesy także innych stron społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo, taka odpowiedź mnie satysfakcjonuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#JakubRutnicki">Widzę, że lista mówców została wyczerpana. Pewnie wszyscy życzylibyśmy sobie takich dyskusji, aby kwestii dotyczących incydentów było jak najmniej. Aby to utrzymało się podczas rundy wiosennej. Przed nami wielka odpowiedzialność i zadanie: mistrzostwa Europy we Francji. Mam nadzieję, że będziemy mieli w związku z nimi same pozytywne wspomnienia, zarówno jeśli chodzi o kwestie sportowe, jak i naszych kibiców, którzy potrafią być wspaniali.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#JakubRutnicki">Myślę, że tak będzie.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#JakubRutnicki">Dziękuję państwu bardzo za uwagę.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#JakubRutnicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>