text_structure.xml 24.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BogdanRzońca">Dzień dobry państwu, rozpoczynamy kolejne dzisiaj posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BogdanRzońca">Witam bardzo serdecznie pana Marka Chodkiewicza, podsekretarza stanu i pana Bogdana Oleksiaka, dyrektora departamentu z zespołem. Widzę, że jest reprezentowany Główny Inspektor Transportu Drogowego, czy jest pani Agnieszka Brejnak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AgnieszkaBrejnak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo nam miło.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BogdanRzońca">Zastępca dyrektora Biura Nadzoru Inspekcyjnego, pan Mariusz Kurczyński – bardzo nam miło, pan Bartosz Jabłonka, którego już znamy z poprzedniego posiedzenia Komisji, i pan Bronisz Pstrucha.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, w porządku obrad mamy dzisiaj rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, druki nr 2459 i 2539. W trakcie drugiego czytania zgłoszone zostały poprawki. Oczywiście, mam nadzieję, że te poprawki zostały dostarczone państwu posłom – wszyscy państwo posłowie mają te poprawki, czy tak?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BogdanRzońca">W związku z powyższym, proszę bardzo ministra o zaprezentowanie tych poprawek, każdy z państwa posłów przy poprawkach ma również uzasadnienie tych poprawek – panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekChodkiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekChodkiewicz">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, zaczęlibyśmy od poprawki w art. 1: po pkt 5, dodaje się pkt 5a: „w art. 38 ust. 3 otrzymuje brzmienie: «Jednostki, o których mowa w ust. 2, wydają certyfikaty kompetencji zawodowych i prowadzą rejestry tych certyfikatów»”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekChodkiewicz">Uzasadnienie. Instytut Transportu Samochodowego jest jedyną jednostką, przy której działają komisje egzaminacyjne prowadzące egzaminy potwierdzające posiadanie wiedzy niezbędnej do uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowej. Instytut jest jednostką nadzorowaną przez ministra odpowiedzialnego za transport, co gwarantuje właściwy przebieg procesu certyfikacji przewoźników drogowych. Mając na uwadze to, że ITS jest odpowiedzialny za całościowy proces związany z organizacją egzaminu oraz wydawaniem certyfikatów kompetencji zawodowych, zasadne wydaje się, aby jednostka również prowadziła takowy rejestr.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarekChodkiewicz">W razie pytań, jesteśmy do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogdanRzońca">Do poprawki nr 1 jest uwaga, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławLichocki">Może nie uwaga a wątpliwość jeśli chodzi o poprawkę pierwszą, analogiczną wątpliwość będziemy przedstawiać do poprawki nr 2, prosilibyśmy więc o zwolnienie Biura Legislacyjnego z powtarzania argumentacji. Ja przytoczę tę argumentację tylko przy poprawce nr 1.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławLichocki">Otóż, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, poprawki, które mają być zgodne z konstytucją, powinny przebyć pełną drogę procedury trzech czytań i muszą być objęte materią projektu przekazanego do Sejmu. Należy przy tym podkreślić, że chodzi tu o materię ustawy nowelizującej – nie ustawy-matki, tylko projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, który był przedmiotem pierwszego czytania. Taka poprawka nie może stanowić nowości normatywnej i nie może wychodzić poza zapis projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JarosławLichocki">Pragnę podkreślić, że jesteśmy na etapie drugiego czytania i ta poprawka nie była przedmiotem ani pierwszego czytania, ani pracy Komisji. W związku z tym należy wskazać na związek tej poprawki z przedłożeniem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JarosławLichocki">I, tak jak już powiedziałem, panie przewodniczący, analogiczna argumentacja dotyczy poprawki drugiej – ona powinna być poddana pod głosowanie łącznie z czwartą. Zatem, w przypadku tych trzech poprawek prosimy o zwolnienie z powtarzania tej argumentacji – przy poprawkach nr 2 i 4.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JarosławLichocki">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanRzońca">Proszę bardzo, panie ministrze – jest wątpliwość, prosimy o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekChodkiewicz">Jeśli można, ta ustawa reguluje również inne przepisy dotyczące rynku transportowego, takie jak kary dla przewoźników, czy definicję rynku intermodalnego. Uważamy, że certyfikaty też dotyczą tego rynku. Wydaje się więc, że bardzo dobrze, że znalazły się właśnie w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekChodkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarekChodkiewicz">Gdyby było trzeba, to zespół jest przygotowany do bardziej dokładnego wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BogdanRzońca">Panie mecenasie, poprosimy jeszcze zespół o doprecyzowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekChodkiewicz">Może pan dyrektor Oleksiak dodałby kilka słów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BogdanOleksiak">Chciałbym tylko dodać, że katalog kar zawarty w tej ustawie przewiduje kary dla trzech podmiotów, czyli dla: przedsiębiorcy, zarządzającego i kierowcy. I w związku z tym, że ITS wypełnia jeden z tych obowiązków, czyli przeprowadzanie egzaminów na certyfikat kompetencji zawodowej dla zarządzających transportem, uważamy, żeby zarówno rejestr, jak i prowadzenie tych egzaminów, były w jednym miejscu. To umożliwi organom kontrolnym kierowanie zapytań w jedno miejsce a nie, jak jest dzisiaj, trochę na około, poprzez ministra właściwego do spraw transportu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BogdanOleksiak">To jest właściwie poprawka porządkowa, dlatego, że dzisiaj Instytut Transportu Samochodowego prowadzi te egzaminy na certyfikat kompetencji zawodowych i prowadzi rejestr tylko dla celów wewnętrznych, na swoje potrzeby. Jest zapisane, że minister właściwy do spraw transportu również prowadzi rejestr. Uznaliśmy, że gdyby to było w jednym miejscu, przyspieszyłoby to przekazywanie jakichkolwiek informacji i uzyskiwanie informacji przez przewoźników. Łączy się to ze zmianami, które są zaproponowane w ustawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanRzońca">Panie mecenasie, czy jest wątpliwość?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogdanRzońca">Idziemy dalej, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻmijan">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wobec wyraźnego wskazania przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego, że poprawki wychodzą poza przedłożenie, zachodzi poważna obawa, że zamiast przyspieszenia, panie ministrze, może być tylko kłopot. Bardzo wiele wskazuje na to, że będzie opóźnienie i wzajemny kłopot.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławŻmijan">Dlaczego pozwalam sobie tak twierdzić? Dlatego, że pytałem w sali plenarnej, czy odbyły się spotkania i jakie są efekty? Pan minister z dużą dozą optymizmu powiedział, że jest pełne porozumienie. Zasięgnąłem opinii drugiej strony tych negocjacji. Oczywiście, strona społeczna (reprezentacja przewoźników) wykazuje duże niezadowolenie, prezentuje zupełnie inne zdanie. Wobec tego, wiele wskazuje na to, że ta strona będzie zainteresowana tym, aby zaskarżyć tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, jeżeli będziemy kontynuować procedowanie w takim kształcie. I druga strona skorzysta z tej możliwości. Wobec tego – powiadam – nie tylko nie będzie przyspieszenia, ale może też być duży kłopot, opóźnienie.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#StanisławŻmijan">W związku z tym, wnosiłbym o poddanie się refleksji, wstrzymanie prac i podjęcie stosownej decyzji w tej sprawie. Zapewne te poprawki są zasadne i logiczne, ale należałoby wykonać, po prostu, inicjatywę komisyjną i przeprowadzić ten proces legislacyjny transparentnie i zgodnie z regulaminem Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogdanRzońca">Panie ministrze, do tego…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BogdanRzońca">Za chwilę pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekChodkiewicz">Jeżeli można… widzimy zbieżność tych dwóch historii i prosilibyśmy o wprowadzenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BogdanRzońca">Pan poseł Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MirosławSuchoń">Ja jednak chciałbym dopytać o kwestię tych rejestrów, ponieważ – jak rozumiem – w tej chwili jest jeden centralny rejestr. Czy będzie to rozproszone, bo będą jednostki, które…?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MirosławSuchoń">Nie, czyli tylko ITS będzie mógł prowadzić, OK.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MirosławSuchoń">A jeżeli pojawiłaby się druga jednostka?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MirosławSuchoń">Pytam dlatego, że być może na późniejszym etapie należałoby upoważnić ITS do prowadzenia rejestrów w ogóle, bowiem rozproszenie tego typu baz, z uwagi na kwestie nadzorcze, a później wymagania informacji, może prowadzić do powstania pewnego rodzaju luk, którym właśnie zapobiegają rejestry centralne, agregujące informacje ze wszystkich miejsc, w których powstają dokumenty zasilające takie rejestry.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MirosławSuchoń">Taka uwaga… dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekChodkiewicz">Jeżeli można, to minister wskazuje te jednostki, dlatego tu jest „jednostki”. Od lat ITS jest jedyną taką jednostką i z tego, co wiem, Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje żadnych zmian w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarekChodkiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BogdanRzońca">Czy jest sprzeciw odnośnie do przyjęcia poprawki pierwszej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławŻmijan">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BogdanRzońca">Wobec tego, poddaję ją pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BogdanRzońca">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki? Kto jest przeciwnego zdania? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JakubSindrewicz">11 głosów za, 4 – przeciw, 2 – wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo, poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BogdanRzońca">Przechodzimy do poprawki drugiej – tu już nie będziemy prosić pana mecenasa, pan proponował połączenie poprawek drugiej z czwartą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JarosławLichocki">Tak, panie przewodniczący. W pierwszej kolejności należy te poprawki poddać pod głosowanie łącznie. Natomiast, tu uwaga jest analogiczna, jak przy poprawce nr 1. Prosilibyśmy więc o…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BogdanRzońca">Wobec tego, poddaję pod głosowanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, tu należy odrębnie wskazać ten związek merytoryczny. Ta poprawka dotyczy czegoś innego. Jakkolwiek nasza uwaga jest analogiczna to wyjaśnienie związku merytorycznego będzie inne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BogdanRzońca">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#BogdanRzońca">W takim razie, panie ministrze, proszę o zaprezentowanie drugiej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekChodkiewicz">Poproszę panią dyrektor z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, jeżeli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AgnieszkaBrejnak">Wysoka Komisjo, proponowana zmiana art. 96 ust. 3 ma na celu wyeliminowanie ewentualnych rozbieżności interpretacyjnych, które mogą pojawić się od 4 lipca 2018 r., w związku z wejściem w życie artykułu zmieniającego art. 56 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych i innych ustaw, która weszła w życie w 2018 r. Ta zmiana ma na celu wskazanie w sposób jednoznaczny, że grzywny z wykroczeń są przekazywane na rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Aczkolwiek uważamy, że z obecnie obowiązujących przepisów art. 100 § 2 i 4 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia wynika jednoznacznie, że organem obsługującym grzywny z tytułu wykroczeń jest Główny Inspektorat Transportu Drogowego, chcielibyśmy jednak – na wypadek kontroli NIK, które będą prowadzone w różnych województwach – rozwiać wątpliwości interpretacyjne.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AgnieszkaBrejnak">Jeżeli chodzi o związek z ustawą o zmianie ustawy o transporcie drogowym to chciałabym zaznaczyć, że wprowadzamy nowy katalog kar z tytułu grzywien w zał. nr 1. Przechodzimy z odpowiedzialności wykroczeniowej na odpowiedzialność administracyjną zarządzającego transportem. Zmieniamy również naruszenia z zał. nr 3 do ustawy o transporcie drogowym. Wprowadzamy także nowe kary administracyjne, chociażby w art. 92d. Dlatego ta poprawka ma związek z ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BogdanRzońca">Rozumiem, czyli mamy wyjaśnienie odnośnie do wątpliwości zgłoszonych przez pana mecenasa.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#BogdanRzońca">Zatem jeszcze poprawka nr 4. Rozumiem, że pan mecenas przyjmuje to wyjaśnienie do poprawek drugiej i czwartej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JarosławLichocki">Tak, panie przewodniczący, bo poprawka czwarta dotyczy tylko wyjątku odnośnie do terminu wejścia w życie tej poprawki. Tak więc, one się łączą i należy poddać je pod głosowanie łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BogdanRzońca">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu poprawek drugiej i czwartej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławŻmijan">Tak, sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BogdanRzońca">Jest sprzeciw, w takim razie, poddaję je pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#BogdanRzońca">Kto jest za przyjęciem poprawek drugiej i czwartej, proszę o podniesienie ręki? Kto jest przeciwnego zdania?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#BogdanRzońca">Kto się wstrzymał od głosu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#BogdanRzońca">Proszę podać wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JakubSindrewicz">12 głosów za, 7 – przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo, poprawki uzyskały większość.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, przechodzimy do poprawki nr 3 – panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekChodkiewicz">Poprawka nr 3: „w zał. nr 2, w zmienianym zał. nr 3, w tabeli, w kolumnie trzeciej «Wysokość kary pieniężnej w złotych» w lp. 1.1, 1.6, 2.15, 2.16, 3.1…”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BogdanRzońca">Trzecia poprawka…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekChodkiewicz">Przepraszam bardzo, to nie ta kartka.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MarekChodkiewicz">W art. 3, w art. 96, w § 1a pkt 2 wyrazy „Inspekcji Transportu Drogowego lub Policji” zastępuje się wyrazami „Inspekcji Transportu Drogowego, Policji lub Straży Granicznej”.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MarekChodkiewicz">Poprawka polega na rozszerzeniu o Straż Graniczną katalogu organów uprawnionych do pełnienia funkcji oskarżyciela publicznego w sprawach dotyczących naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego. Zmiana wyeliminuje konieczność każdorazowego wzywania funkcjonariuszy Policji albo Inspekcji Transportu Drogowego, albo występowania do sądu z wnioskiem o ukaranie w przypadku ujawnienia przez Straż Graniczną wykroczeń dotyczących transportu drogowego, w celu nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#MarekChodkiewicz">Poprawka ma także na celu zapewnienie spójności z równolegle procedowanym przez Sejm projektem ustawy o tachografach, druk nr 2458, w którym również przewidziano zmianę w art. 96 § 1a pkt 2 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. W celu uniknięcia zdublowania zmian…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BogdanRzońca">Panie ministrze, pan mówi o poprawce piątej, moim zdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławLichocki">O trzeciej, teraz jest już dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BogdanRzońca">Teraz jest dobrze a tamto dotyczyło piątej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarekChodkiewicz">Tamto dotyczyło, bo mamy troszkę inną kolejność niż państwo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BogdanRzońca">W takim razie, bądźmy precyzyjni – chodzi mi w tej chwili o poprawkę trzecią i proszę o uzasadnienie poprawki trzeciej a nie piątej. Niepotrzebnie było o tej Straży Granicznej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MirosławSuchoń">Zgadza się, w związku z tym – sprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, za chwilę posiadacze karty pływackiej będą nakładać te kary, tak więc – absolutnie – sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BogdanRzońca">Proszę bez złośliwych komentarzy, panie pośle, pracujemy w takim trybie, żeby na spokojnie przyjąć te poprawki. Każdy, kto chce, może zabrać głos, każdy może się wypowiedzieć. Natomiast, oczywiście, zdarza się taka sytuacja, jak w tej chwili, ale ja tylko po to jestem, żeby pilnować dobrego uzasadnienia do poszczególnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#BogdanRzońca">Chodzi mi więc o poprawkę nr 3 i proszę o uzasadnienie do poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarekChodkiewicz">Wprowadzenie proponowanych zmian w zał. nr 2 jest konieczne, w związku z przyjętym przez Komisję Infrastruktury, na posiedzeniu w dniu 10 maja 2018 r., nowym brzmieniem art. 92 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, który przewiduje, że podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej w wysokości nieprzekraczającej 12 tys. zł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, to jest poprawka piąta, mówi pan teraz o piątej… w trzeciej chodzi o dodanie straży. Pan minister wszystko dobrze wyjaśnił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BogdanRzońca">Prosimy Biuro Legislacyjne o pomoc w tym momencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JarosławLichocki">Ta poprawka ma na celu skorelowanie prac z projektem ustawy o tachografach. Tam Komisja Infrastruktury zrezygnowała z tego przepisu nowelizującego k.p.w. i tutaj należy dodać Straż Graniczną w taki sposób, żeby skorelować prace nad oboma projektami ustawy, żeby nie było nakładki, mówiąc w skrócie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JarosławLichocki">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MirosławSuchoń">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BogdanRzońca">Jest sprzeciw, wobec tego będziemy głosować nad poprawką nr 3.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#BogdanRzońca">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3, proszę o podniesienie ręki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#BogdanRzońca">Proszę podać wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JakubSindrewicz">11 głosów za, 1 – przeciw, wstrzymały się 3 osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo, poprawka uzyskała większość.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#BogdanRzońca">Pozostaje nam poprawka nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MirosławSuchoń">Nie ma sprzeciwu, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#BogdanRzońca">Jest pytanie, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#StanisławŻmijan">Pytanie do pana ministra: panie ministrze, z czego wynika ta propozycja zmiany z 15 tys. na 12 tys., dlaczego np. nie 10 tys.?</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#StanisławŻmijan">Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MarekChodkiewicz">Panie przewodniczący, wsłuchaliśmy się w głos przewoźników, którzy bardzo protestowali odnośnie do wysokości 15 tys. zł, z tego wynika poprawka na 12 tys.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#MarekChodkiewicz">Chciałbym powiedzieć, że to są najniższe kary w Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o tego typu wykroczenia. Mówiliśmy już na plenarnym posiedzeniu, że w niektórych krajach dochodzą one do setek tysięcy euro.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#MarekChodkiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#BogdanRzońca">Czy jest sprzeciw odnośnie do przyjęcia tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#BogdanRzońca">Nie ma sprzeciwu, wobec tego przyjęliśmy ostatnią z poprawek.</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#BogdanRzońca">Jeśli można, prosiłbym, żeby państwo zgodzili się, abym był posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#BogdanRzońca">Nie ma sprzeciwu, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-60.5" who="#BogdanRzońca">W tym momencie zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury, dzisiaj już nie przewidujemy posiedzeń Komisji Infrastruktury.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>