text_structure.xml
18.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam państwa posłów i wszystkich zaproszonych gości. Stwierdzam, że jest kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BogdanRzońca">Zgodnie z przedstawionym porządkiem, przedmiotem posiedzenia będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw, zawartego w druku nr 1560. Rozumiem, że wszyscy państwo druk nr 1560 znają, mają państwo sam druk i są przygotowani do obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BogdanRzońca">Wobec powyższego zapytam, czy do porządku dziennego ktoś z państwa miał jakieś uwagi. Nie słyszę. Czy wobec tego ktoś jest przeciwny temu, żeby przyjąć taki porządek obrad, jaki zaproponowaliśmy? Panie przewodniczący, nie ma? Dobrze. Proszę państwa, wobec tego przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BogdanRzońca">W związku z tym, że Marszałek Sejmu w dniu 24 maja 2017 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1560) do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do pierwszego czytania, przystępujemy do tego pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BogdanRzońca">Witam bardzo serdecznie obecnego podczas tego posiedzenia pana ministra Kazimierza Smolińskiego wraz ze współpracownikami oraz wszystkich innych zaproszonych gości, którzy w trakcie dyskusji się nam przedstawią.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BogdanRzońca">Niezwłocznie przystępujemy do realizacji naszego porządku. Wobec powyższego, panie ministrze, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSmoliński">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, proponowane zmiany zmierzają do doprecyzowania przepisów i zdefiniowania pewnych pojęć w zakresie działalności zawodowej. W projekcie zdefiniowano działalność zarządzania nieruchomościami oraz pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, co – naszym zdaniem – zapewni przejrzystą i stabilną sytuację podmiotom zawierającym umowy pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzSmoliński">Zdefiniowano pojęcie „pośrednik w obrocie nieruchomościami” oraz „zarządca nieruchomości”. Mając na celu ograniczenie ryzyka, że pośredniczeniem lub zarządzaniem będą zajmowały się przypadkowe osoby, zaproponowano, aby czynności te mógł wykonywać wyłącznie przedsiębiorca. Ponadto w projekcie rozszerzono definicję organizacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych o izby gospodarcze, które zrzeszają rzeczoznawców majątkowych prowadzących własną działalność gospodarczą w zakresie szacowania nieruchomości jednoosobowo lub w ramach spółki osobowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzSmoliński">Wprowadzono obowiązek dołączenia do operatu szacunkowego lub umowy o sporządzanie wyceny nieruchomości kopii polisy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Podobne rozwiązania przewidziano w odniesieniu do pośredników i zarządców, przy czym kopia polisy będzie stanowić załącznik do umowy pośrednictwa lub umowy o zarządzanie nieruchomością.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzSmoliński">Uszczelniono również system sankcji dla podmiotów działających na rynku nieruchomości. I tak, przewidziano sankcje finansowe za nieprzestrzeganie obowiązku posiadania ubezpieczenia OC. Zastąpiono dotychczasowe sankcje za wykonywanie czynności w zakresie szacowania nieruchomości bez uprawnień w postaci kary aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny karą finansową w wysokości do 50 tys. zł. Wprowadzono sankcję finansową za wykonywanie czynności w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami bez wymaganej formy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzSmoliński">Przewidziano również rezygnację z obowiązku sporządzania i przekazywania przez rzeczoznawców majątkowych wyciągów z operatów szacunkowych organom prowadzącym kataster nieruchomości. Propozycja ta stanowi realizację naszego zobowiązania, które podjęliśmy wobec rzeczoznawców majątkowych w związku z petycją z 30 marca 2016 r., na którą odpowiedzieliśmy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzSmoliński">Zmiany dotyczące zasad gospodarowania nieruchomościami przez organy publiczne. I tak, w zakresie przepisów dotyczących gospodarowania nieruchomościami przez organy publiczne wprowadzono możliwość umarzania, odraczania spłaty i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, jeżeli one przypadają Skarbowi Państwa. Do tej pory takiej możliwości nie było, tak?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzSmoliński">Przewidziano zwolnienie użytkowników wieczystych zawierających kolejną umowę o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste tej samej nieruchomości z obowiązku wniesienia pierwszej opłaty, bowiem osoby te wniosły już opłatę przy zawieraniu umowy, która wygasła. Jednocześnie wprowadzono możliwość zawarcia bez przetargu umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste z osobami, które były użytkownikami tych nieruchomości, ale nie zdążyły zgłosić żądania o przedłużenie użytkowania wieczystego przed datą wygaśnięcia tego prawa. Coraz więcej właśnie jest przypadków kończenia się zawieranych kiedyś umów o użytkowanie wieczyste. Niestety, bardzo często czy może często zdarza się, że dotychczasowi użytkownicy przed zakończeniem tej umowy nie składają wniosku. Wobec tego umowy wygasają i oni muszą na ogólnych zasadach w przetargach startować do tych nieruchomości, więc tu chcemy to zmienić i przywrócić to prawo jak gdyby tym, którym ono wygasło.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzSmoliński">Zawarto te zmiany w związku z wejściem w życie od 1 stycznia br. pakietu ustaw określających nowe zasady zarządzania mieniem państwowym. W ich wyniku minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i gospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa przejął niektóre kompetencje zlikwidowanego Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzSmoliński">Wprowadziliśmy także wyłączenie z zasobu nieruchomości gospodarowanych przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa nieruchomości przeznaczonych na potrzeby Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To są nieruchomości zajęte pod drogi publiczne lub przeznaczone na realizację inwestycji drogowych. Tutaj mamy również w takim razie obowiązek przekazania ministrowi przez starostów dokumentacji dotyczącej nieruchomości zajętych pod drogi publiczne lub przeznaczanych na realizację inwestycji drogowych, przeznaczonych w terminie do 30 czerwca na potrzeby GDDKiA.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzSmoliński">Zmiany w przepisach dotyczących opłaty adiacenckiej. W zakresie ustalania tej opłaty wprowadzono korzystniejsze zasady ustalania wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej dla osób, które dobrowolnie wniosły środki na budowę tych urządzeń. Propozycja ma na celu zachęcenie obywateli do partycypowania w kosztach budowy urządzeń infrastruktury. Ponadto, już na zakończenie, projekt przewiduje również ujednolicenie przepisów regulujących terminy oraz zasady ustalania opłat adiacenckich z tytułu podziału nieruchomości oraz z tytułu budowy urządzeń infrastruktury technicznej. Obecnie w ustawie funkcjonują odmienne sposoby określania tych terminów.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzSmoliński">To wszystko z mojej strony. Proszę Wysokie Komisje o procedowanie tej ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BogdanRzońca">Dobrze. Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BogdanRzońca">Oczywiście, przystępujemy do następnego punktu, czyli do debaty, do pytań, do odpowiedzi. Otwieram w takim razie tę debatę. Czy ktoś z państwa w tej materii, o której mówił pan minister, ma pytania? Proszę bardzo, pan Protas.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekProtas">Szanowni państwo, panowie przewodniczący, myślę, że do tak szerokiego materiału i tak poważnej ustawy zaproponowałbym, żebyśmy powołali podkomisję specjalną, która przedstawiłaby nam – że tak powiem – wyniki swoich prac i propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję. Rozumiem, że to był głos formalny w tej debacie. Oczywiście, za chwilę podejmiemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BogdanRzońca">Czy ktoś z państwa w debacie ma jeszcze jakieś pytania – powiedzmy – do wystąpienia pana ministra? Tak? Pani poseł się zgłosiła. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataChmiel">Tak, chciałam… Panie ministrze, jest tutaj w naszym materiale napisane o art. 148 ust. 4, że „propozycja ma na celu zachęcenie obywateli do partycypowania w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej”. W jaki sposób? „Zaproponowane rozwiązanie wprowadza korzystniejszy mechanizm określania wysokości opłaty adiacenckiej wobec osób, które dobrowolnie wniosły środki finansowe”. Proszę mi to szerzej wytłumaczyć, bo to bardzo niejasno brzmi. Jaka to ma być zachęta dokładnie? Rozumiem, że chodzi o opłatę adiacencką, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo, pani poseł. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzSmoliński">Może poproszę panią dyrektor Kutyłę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogdanRzońca">Tak. Witamy panią dyrektor i prosimy panią dyrektor o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataKutyła">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję, panie ministrze. Szanowna pani poseł, wprowadzana zmiana, proponowana do art. 146 ust. 3, przede wszystkim co do istoty pozwala dopiero… Gdybyśmy ją przyjęli, to ona pozwala na… Zaraz, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataChmiel">Nie. Art. 148 ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataKutyła">Tak. Przepraszam, pomyliłam właśnie artykuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MałgorzataChmiel">Wiem, bo tego jest dużo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MałgorzataKutyła">Spojrzałam na nie ten przepis.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MałgorzataChmiel">Dobrze, dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MałgorzataKutyła">Tak. Ta zmiana do art. 148 ust. 4 pozwala na zaliczanie wartości świadczeń pieniężnych. Natomiast przepis w dotychczasowym brzmieniu, który obecnie obowiązuje, nie daje takiej możliwości, dlatego że dotychczasowa regulacja, od wielu lat obowiązująca, mówi, że to wartość tego obowiązku opłaty można pomniejszyć o nakłady. Czyli to jest sformułowanie, które jest przeniesione jeszcze z wielu poprzednich ustaw, kiedy dosyć popularne było wykonywanie tzw. czynów, jak to się nazywało, różnych takich właśnie czynności faktycznych, które trzeba było przeliczyć i wartość świadczeń odjąć, natomiast ta regulacja już jest troszeczkę archaiczna. Teraz właśnie tą zmianą dopuszczamy to, co jest dzisiaj częste, bo samorządy nam postulowały, aby dopuścić zaliczanie świadczeń pieniężnych po prostu i ta regulacja na to pozwoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś inne głosy? Nie widzę. Czy dobrze widzę? Nie słyszę. Czy dobrze słyszę, że nie ma innych głosów? Nie ma. Wobec powyższego pan poseł Protas chciał doprecyzować jeszcze swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekProtas">Proponuję, żeby ta podkomisja była w składzie dziewięcioosobowym. Myślę, że to jest odpowiednia liczba osób, żeby można było sprawnie pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo dziękuję. Jeśli wśród państwa posłów i zaproszonych gości nie ma innych głosów, to wypada mi po prostu bezzwłocznie przystąpić do głosowania nad zgłoszonym wnioskiem o powołanie podkomisji. Czy są jakieś głosy przeciwne? Tak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariuszPrzerwa">Przepraszam bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BogdanRzońca">Pierwsze czytanie. Tak, dokładnie. Oczywiście. Dobrze, dobrze. To wiadomo, że właśnie ta ekonomika czasu powoduje, że czasem się za bardzo spieszymy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#BogdanRzońca">Czyli można powiedzieć, proszę państwa, że tę formułę muszę wypowiedzieć, że stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#BogdanRzońca">Po pierwszym czytaniu padł wniosek pana posła Protasa, żeby powołać podkomisję dziewięcioosobową. Czy ktoś z państwa ma inne wnioski? Nie słyszę. Pan przewodniczący Maciejewski… Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MałgorzataChmiel">Czy jeszcze mogę? Przepraszam bardzo. Jeżeli na tym posiedzeniu podkomisji będziemy z państwem rozmawiać, to rozumiem, że będziemy mieli jeszcze możliwość wyjaśnienia, bo chciałabym się tutaj dowiedzieć, kilka pytań zadać… Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogdanRzońca">Właśnie po to powołamy podkomisję, żeby m.in. był czas na zadawanie bardzo wnikliwych pytań. Na pewno pani poseł Małgorzata Chmiel tych pytań zada bardzo dużo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MałgorzataChmiel">Tak jest, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanRzońca">Dobrze. Proszę państwa, czy jest sprzeciw wobec powołania dziewięcioosobowej podkomisji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, wobec tego zgłaszamy wnioski. Partie polityczne to zrobią. W tej chwili proszę o zgłaszanie wniosków.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BogdanRzońca">Ze swojej strony zgłaszam do podkomisji panią poseł Annę Milczanowską, panią poseł Kaczorowską, pana posła Bieleckiego, pana posła Ławniczaka. Czy wyrażają zgodę? Dziękuję. To już są cztery osoby. W dziewięcioosobowej podkomisji będzie pięć osób z Prawa i Sprawiedliwości. Czy pani poseł Maria Zuba jest na sali? Jest. Pani Mario, czy pani wyraża zgodę? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#BogdanRzońca">Proszę inne ugrupowania o zgłaszanie kandydatur. Pan poseł Protas, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekProtas">Zgodnie z wnioskiem pana przewodniczącego zgłaszam panią poseł Małgorzatę Chmiel. Czy wyraża zgodę? Tak, wyraża. Zgłaszam też panią poseł Halinę Rozpondek.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo dziękuję. Czy zgłoszone panie wyrażają zgodę? Tak? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, Klub Poselski Kukiz’15 ma jedno miejsce w tej podkomisji. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SylwesterChruszcz">Panie przewodniczący, chciałem zgłosić pana Andrzeja Kobylarza.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BogdanRzońca">Dobrze, ale wyraził zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SylwesterChruszcz">Tak, wyraził zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BogdanRzońca">Poseł Chruszcz to gwarantuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SylwesterChruszcz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejMaciejewski">Tak, ja też.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BogdanRzońca">Przewodniczący gwarantuje.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#BogdanRzońca">Mamy jeszcze miejsce dla Nowoczesnej. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławSuchoń">W imieniu Nowoczesnej zgłaszam pana posła Piotra Misiłę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BogdanRzońca">Czy pan poseł Piotr Misiło wyraził zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławSuchoń">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BogdanRzońca">Świetnie. Jest dziewięcioosobowa podkomisja.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#BogdanRzońca">Czy wobec tego jest jeszcze jakiś inny głos co do składu, co do osób? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#BogdanRzońca">Zamykam wobec powyższego posiedzenie Komisji. Uprzejmie proszę o podejście do stołu prezydialnego członków podkomisji w celu ukonstytuowania się.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>