text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BogdanRzońca">Jeśli państwo pozwolą, rozpoczniemy kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury, zwołane dzisiaj na godzinę 13.00. W porządku dziennym – rozpatrzenie informacji Ministra Infrastruktury i Budownictwa na temat funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w drogowych przewozach osób. To posiedzenie uzgodniliśmy z panem przewodniczącym Maciejewskim z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Dzisiaj jest on nieobecny, bo, za zgodą marszałka, jest w Gdańsku. Wobec powyższego, mam zaszczyt i przyjemność poprowadzić to spotkanie, w miarę jak najlepiej czy jak najkrócej. Jak to nazwać? Tyle, ile trzeba. Dobrze. Optymalnie – to jest znakomita podpowiedź byłego przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, bez zbędnej zwłoki, bardzo proszę o zabranie głosu w tej materii pana ministra Jerzego Szmita.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzmit">Szanowny panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, bardzo serdecznie dziękujemy za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie Komisji. W porządku posiedzenia jest dyskusja na niezmiernie istotny temat, a mianowicie sytuację w transporcie zbiorowym. Transport zbiorowy to jedno z kluczowych narzędzi, które służy do tworzenia spójności komunikacyjnej kraju. Zdajemy więc sobie sprawę z tego, że ten projekt ustawy, który jest obecnie opracowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wywołuje ogromne zainteresowanie różnych środowisk samorządowych, przedsiębiorców transportowych, ale też klientów, którzy chcą korzystać z transportu zbiorowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzySzmit">Szanowni państwo, historia ustawy jest długa, kilkuletnia. Przypomnę, że ostatnio – ponad rok temu – został przedłużony okres wejścia w życie części przepisów, które dotyczą strony technicznej prowadzenia transportu drogowego. Aby sprostać temu bardzo trudnemu zadaniu, pan minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 3 listopada 2016 r. wydał zarządzenie nr 51 w sprawie powołania Zespołu do spraw opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie zbiorowym. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, stowarzyszeń i jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji zrzeszających przewoźników drogowych. Do zadań Zespołu należy opracowanie projektu zmiany ustawy o transporcie zbiorowym, a w szczególności: analiza przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym; analiza projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym; analiza propozycji zmian do ustawy i wypracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W trakcie posiedzeń Komisji – było ich pięć, a więc praca była bardzo intensywna – dyskutowaliśmy nad różnymi propozycjami zmian, które, naszym zdaniem, są niezbędne do tego, aby transport drogowy w Polsce spełniał swoją funkcję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzySzmit">Szanowni państwo, może przedstawię najważniejsze założenia projektu, który jest na końcowym etapie opracowywania. To jest projekt rządowy, a zatem – pewnie będę jeszcze o tym mówić – trafi on do normalnych konsultacji w trybie rządowym, a więc będziemy mogli dyskutować na ten temat zarówno z zainteresowanymi środowiskami, jak i wewnątrz rządu. Musi jednak być materiał, projekt, który stanie się podstawą do debaty.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzySzmit">Zdajemy sobie sprawę z tego, że próba uregulowania tego rynku jest bardzo trudna. Stawiamy pewną propozycję, odnośnie do której jesteśmy przekonani, ale jednocześnie jesteśmy otwarci na dyskusję w ramach Zespołu, o którym mówiłem. Zespół zakończył swoją pracę przedwczoraj i już pracujemy nad ostateczną wersją projektu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzySzmit">Co będzie zawierać projekt? Najważniejsze jego punkty. Mianowicie, zostanie ograniczony do niezbędnego minimum zakres planów transportowych. Dotychczasowe wymogi były bardzo szerokie. Ponieważ plany transportowe, do których zostały zobowiązane poszczególne gminy, powiaty czy województwa, miały być bardzo obszerne, ich opracowanie było kosztowne i tak naprawdę nie było wiadomo, jakim celom ostatecznie mają służyć.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzySzmit">Drugi punkt, to wprowadzenie obowiązku opracowywania planów transportowych dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Chcemy, aby polityka transportowa była jednak świadoma. Zdaje się, że przy obniżeniu kosztów każdą jednostkę będzie stać na to, żeby taki plan transportowy opracować.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzySzmit">Trzecie zagadnienie, to ujęcie w planach transportowych pakietów linii komunikacyjnych. Pakiety będą składać się z co najmniej jednej linii o wysokim lub średnim potoku pasażerskim i co najmniej jednej linii o niskim lub średnim potoku pasażerskim, rozłożonych równomiernie między poszczególnie pakiety. To jest istota proponowanej zmiany. Wobec problemu, który narastał latami, że pojawiały się coraz większe obszary, gdzie nie docierał transport zbiorowy – można powiedzieć, obszary wykluczenia komunikacyjnego – proponujemy, aby istota zmian była taka. Dotychczas przedsiębiorcy sami zgłuszają się do obsługi danej linii – tak naprawdę, nie ma dzisiaj żadnych ograniczeń. Każdy, kto tą sprawą się zajmował, doskonale zna wszystkie wojny przystankowe. Nie chcę być tu źle zrozumiany, ale samorządy z niechęcią korzystały z różnych instrumentów, jak niezatwierdzanie rozkładów jazdy, gdyż twierdziły, że są one nierealne, jeżeli chodzi o regulowanie w ten sposób ruchem. Postanowiliśmy więc zrobić to inaczej. Tak, żeby przedsiębiorca, który będzie obsługiwać rentowną, dobrą linię, miał jednocześnie w obowiązku obsługiwanie linii o słabszym natężeniu ruchu czy takiej, która dzisiaj jest nie wysokodochodowa, a może nawet lekko ujemna dochodowo. Po to wszystkie jednostki samorządu terytorialnego mają opracować plany transportowe, żeby świadomie wyznaczać te pakiety, aby w wyniku przetargu przedsiębiorcy mogli ocenić co jest dla nich najbardziej korzystne, który pakiet są gotowi obsługiwać. Chodzi o to, żeby to było przewidywalne ekonomicznie, a z drugiej strony, o to, żeby mieszkańcom, klientom transportu drogowego, zapewnić dostęp do tej usługi. Wynika z tego następny punkt – przyznanie przedsiębiorcom prawa do obsługi pakietów linii komunikacyjnych w drodze otwartych, przejrzystych i niedyskryminujących procedur przetargowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzySzmit">I ostatnia z fundamentalnych zasad – stworzenie warunków do stosowania przez wszystkich przewoźników biletów ulgowych. Dzięki temu wszyscy obywatele uprawnieni do ulg będą mogli korzystać z przejazdów z ulgą.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzySzmit">Jeszcze raz podkreślę, że celem, który określamy w pięciu punktach, jest: zapewnienie większej spójności komunikacyjnej kraju poprzez tworzenie warunków do rozbudowy siatki połączeń komunikacyjnych; zmniejszenie obciążeń administracyjnych i obniżenie kosztów opracowania planów transportowych; możliwość planowania, tworzenia i rozwoju komunikacji publicznej na obszarach wykluczonych komunikacyjnie; przyznania przedsiębiorcom prawa do obsługi pakietów linii komunikacyjnych w drodze otwartych, przejrzystych i niedyskryminujących procedur przetargowych i korzystania przez uprawnionych pasażerów z biletów ulgowych na liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez wszystkich przewoźników.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzySzmit">Wysoka Komisjo, to są założenia, główne punkty projektu ustawy, który jest na końcowym etapie opracowania. Myślę, że kiedy stanie się on ostatecznym projektem, to wrócimy tu do dyskusji. Oczywiście, nie zamykam jej dzisiaj. Wrócimy do dyskusji punkt po punkcie, nad konkretnymi rozwiązaniami, kiedy jako projekt rządowy trafi on do Wysokiej Izby. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję, panie ministrze. Rozumiem intencje – bardzo dziękujemy za informację – ponieważ wiemy, że dopiero, kiedy projekt się zmaterializuje, będziemy dyskutować o szczegółach. Zatem, tym bardziej, że jesteśmy prospołeczni – jak to się mówi – witamy tutaj szczególnie stronę społeczną, która jest bardzo zainteresowana tym projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BogdanRzońca">Podpowiedziano mi, że w pierwszej kolejności powinienem udzielić głosu panu Zdzisławowi Szczerbaciukowi. W takim razie, to robię.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Dziękuję, panie przewodniczący. Nasza organizacja zrzesza przede wszystkim dużych przewoźników, posiadających w tej chwili 60–65% potencjału komunikacyjnego w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Oprócz tego pełnimy funkcje doradcze dla 200–250 samorządów terytorialnych, oczywiście w zakresie komunikacji publicznej. Tyle krótko o tym, dlaczego tym się zajmujemy i dlaczego zbieramy bardzo dużo informacji dotyczących realizacji tej komunikacji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Trzeba powiedzieć, że termin, w którym państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązały się do przyjęcia nowych zasad, czyli rozporządzenia nr 1370, szybko mija. Na kilku takich posiedzeniach Komisji za każdym razem mówiłem, że ten czas się zbliża, a właściwie w tej chwili nie mamy możliwości ruchu. Jeżeli bowiem ten projekt, który w tej chwili opracowuje rząd, nie zostanie szybko uchwalony, to będziemy mieć problem z rozpoczęciem, a przede wszystkim z zakończeniem procedury udzielania zamówień publicznych. To bardzo niepokoi wszystkich przewoźników, małych i dużych, bo chcemy wiedzieć, panie przewodniczący, Wysoka Izbo, według czego będziemy grać. Cały problem polega na tym, że przedsiębiorcy prowadząc działalność gospodarczą muszą wiedzieć, jak ta działalność będzie wyglądać za rok, dwa czy trzy, żebyśmy mogli rozwiązać choćby sprawę zakupu taboru.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Pan minister przedstawił tu pracę Zespołu, w którym miałem przyjemność pracować. Muszę powiedzieć, że generalnie członkowie Zespołu zgadzali się z kierunkiem. Kierunek jest słuszny, bo, tak jak w całej Unii Europejskiej, to jednostki samorządu terytorialnego ponoszą odpowiedzialność za realizację komunikacji, a nie jest to wola przedsiębiorcy czy będzie jeździć, czy nie. Samorząd – tak, jak wszędzie – musi mieć możliwość zapewnienia obywatelom poruszania się, a przedsiębiorcy to rozumieją i do tego się dostosowują. My jako organizacja jesteśmy zadowoleni z tego projektu, który został wypracowany i oczekujemy, że zostanie on dokończony i przekazany Wysokiemu Sejmowi do uchwalenia.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Tak jak powiedziałem, jest sprawa terminów. Proszę państwa, ponieważ ten projekt zakłada, że gros komunikacji będzie realizowane na podstawie umowy, a procedurę udzielania będzie można rozpocząć z dniem 1 czy 2 stycznia 2019 r., to jednostki samorządu terytorialnego będą mieć bardzo mało czasu na dokonania. Ponadto, na dzisiaj blisko 1600 podmiotów organizuje przewozy mając umowy z marszałkami na dopłaty. Trzeba liczyć się z tym, że tych 1600 podmiotów może być zainteresowanych uczestnictwem w różnego rodzaju przetargach. Już nie będę mówić o sytuacjach ekonomicznych. Proszę państwa, każdy rok dłużej powoduje degradację tego transportu, to, że przedsiębiorcy nie kupują taboru, że obywatele na bardzo wielkim obszarze tracą możliwość przemieszczania się, w szczególności po godzinie 15.00. Dlatego, proszę państwa, nasza organizacja i przedsiębiorcy oczekują szybkiego wprowadzenia w życie jakiejkolwiek ustawy, żeby była pewność, jak mamy działać w roku 2019 r. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Inne osoby – państwo posłowie, eksperci. Tak. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, Marek Wójcik, Związek Miast Polskich. Chciałbym zwrócić uwagę tylko na jedną kwestię, którą zresztą sygnalizowaliśmy podczas prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Mianowicie, chodzi o wzajemne relacje pomiędzy projektem tej ustawy a regulacjami dotyczącymi ustawy o związkach metropolitalnych. Precyzyjnie, chodzi o śląską metropolię, o ustawę, która już obowiązuje.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekWójcik">Ogromnie gorąco prosimy o to, by te nowe regulacje nie zniweczyły wieloletniego dorobku tych wszystkich, którzy chcieli utworzyć na Śląsku związek metropolitalny. Dla tej metropolii śląskiej kluczowym zadaniem będzie właśnie transport zbiorowy, więc chcielibyśmy, aby te nowe regulacje nie spowodowały utrudnień w tym zakresie, a nawet przeciwnie, rozstrzygnęły pewne kwestie, które do tej pory nie są jasne. Nie będę się nad tym rozwodzić, bo w tej sprawie resort otrzymał szczegółową korespondencję, ale chciałbym się wypowiedzieć tylko w jednej kwestii. De facto, do dzisiaj nie wiadomo, jakiego rodzaju związek ma realizować transport zbiorowy – związek komunalny, czy związek metropolitalny. To jest tylko jeden z przykładów istotnych kwestii dla tego przedsięwzięcia. Dlatego ośmielam się prosić o to, aby mieć w pamięci tę kwestię w pracach nad tą regulacją. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogdanRzońca">Tak jest. Bardzo dziękujemy. Akurat pan reprezentuje środowisko, które jest żywotnie zainteresowane tymi rozwiązaniami, więc będziemy oczekiwać informacji od pana ministra i pana dyrektora.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BogdanRzońca">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Udzielamy głosu panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzySzmit">Proszę państwa, dziękuję za ten głos odnośnie do metropolii śląskiej. Projekt ustawy przewiduje, że miasta będą wyłączone z pakietów komunikacyjnych – tak to nazwijmy. Nie wiem, czy takie rozwiązanie jest wystarczające dla rozwiązania tego problemu, o którym mówił pan przewodniczący, jeżeli chodzi o aglomerację śląską – taką otwartą konsultację teraz prowadzimy – czy trzeba będzie jednak bardziej szczegółowo to opisywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogdanRzońca">Tak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekWójcik">Jeśli można, ad vocem. W tej kwestii propozycja aktualnego związku realizującego te zadania była nieco odmienna. Gdyby więc można było pakiety wprowadzić także w stosunku do metropolii, to spełniony byłby wówczas postulat związku komunalnego organizującego transport zbiorowy na Śląsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BogdanRzońca">Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzySzmit">Oczywiście, będziemy brać to pod uwagę w dalszych pracach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BogdanRzońca">Świetnie. Drodzy państwo, debatujmy. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w przedmiotowej sprawie, bardzo wrażliwej i bardzo ważnej? Ona jeszcze w tej chwili jest niewidoczna. Dopiero jak się ukaże, będzie pole do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BogdanRzońca">Panie przewodniczący, czy pan chciałby zabrać głos? Ja bym już chciał zamknąć dyskusję, ale to byłoby nieprzyzwoite, żeby w ciągu 30 minut zamknąć tak ważny temat. Może pan prezes Szczerbaciuk coś by jeszcze powiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Proszę państwa, moje wystąpienie było bardzo krótkie, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że cały problem z nowelizacją wynika z tego, że tak zwani organizatorzy nie podjęli działań w celu wprowadzenia w życie tej ustawy. To jest clou – tak można powiedzieć – bo gdyby oni je podjęli, to najprawdopodobniej mielibyśmy już ustawę, która obecnie obowiązuje i ona by działała.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Nasze obawy, proszę państwa, są takie – mieliśmy dzisiaj posiedzenie Zarządu i takie były pytania – a co będzie, jeśli samorządy dalej nie będą chciały realizować tej ustawy. Wprawdzie w przepisach przejściowych są zapisy, co mają zrobić do 31 grudnia 2017 r., ale załóżmy, proszę państwa, że samorządy do 31 grudnia nie ogłoszą zamiaru na wszystkie linie, albo województwa, które mają przeciętnie 500 linii komutacyjnych, zrobią tak jak poprzednio z planami – ogłoszą zamiar dla 30–40 linii. Wtedy będzie problem… Ja tylko mówię, że takie mamy obawy. Wiem, że projekt ustawy musi zawierać takie rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Zawsze pan coś ciekawego powie. Bardzo dziękuję… Bez żartów, bo rzeczywiście pan wywołuje kolejne ciekawe dyskusje. Zgłosił się pan poseł Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławSuchoń">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, Szanowna Komisjo, drodzy goście, rzeczywiście to nie jest pierwszy raz, kiedy rozmawiamy o tych kwestiach. One budzą poważne kontrowersje wśród samorządów. Powiedzmy sobie uczciwie – gdyby te przepisy były inaczej skonstruowane, być może lepiej odpowiadały na potrzeby, to te działania byłyby podejmowane. Zatem, ja tylko chciałbym tu zwrócić się do pana ministra z taką prośbą i apelem, żeby jednak te działania zmierzające do złożenia nowych przepisów były bardzo mocno konsultowane zarówno ze środowiskiem samorządowym, jak i przewoźników, żeby właśnie nie popełniać tych błędów, które być może legły u podstaw takiego, a nie innego statusu, jaki dzisiaj jest i aby rząd otworzył się na bardzo merytoryczne i racjonalne głosy środowiska, które ja też słyszę rozmawiając z burmistrzami i wójtami. Oni cały czas takie rzeczy zgłaszają. Myślę, że zgłoszę taki projekt, żebyśmy spotkali się na posiedzeniu podkomisji i bardzo merytorycznie o takim projekcie rozmawiali. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BogdanRzońca">Panie pośle, to znaczy, że już prawie jest wniosek, żeby była podkomisja, kiedy będzie projekt. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, myślałem o stałej podkomisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BogdanRzońca">Ok., o stałej…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławSuchoń">…którą mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BogdanRzońca">Myślę, że to jest jak najbardziej zasadne. Drodzy państwo, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Panie ministrze, może pan by jeszcze coś dopowiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzySzmit">Proszę państwa, jako ministerstwo nie wyobrażamy sobie – zresztą, pokazujemy to nie tylko deklaratywnie, ale i pracując nad projektem – żebyśmy nie uwzględniali głosów przedsiębiorców i samorządu. Powołanie Zespołu jest tego dowodem. Teoretycznie – podkreślam, teoretycznie – można byłoby usiąść, napisać tę ustawę i dopiero tutaj nad nią dyskutować z przedstawicielami środowisk czy w drodze formalnych konsultacji rządowych. Jednak, jest to ustawa, która będzie realizowana przez samorząd – realizowana w sensie organizacyjnym, natomiast w sensie technicznym wykonywana przez przewoźników. Trudno sobie wyobrazić – a przynajmniej ja sobie tego nie wyobrażam – żebyśmy pisali zza biurka, jak to czasem się mówi, albo w taki sposób, który nie uwzględnia tej woli. Na pewno będziemy tu dyskutować, ale też całkowicie zgadzam się z głosem pana prezesa Szczerbaciuka, że terminy nas gonią i ta dyskusja musi już być do rzeczy i bardzo konstruktywna, abyśmy jak najszybciej uzgadniali stanowisko, a jeśli go nie uzgodnimy, przyjmowali jakieś rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Jeszcze pan się zgłasza. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarcinMaksymiuk">Dziękuję, panie przewodniczący. Marcin Maksymiuk, Związek Powiatów Polskich. Potwierdzam głos pana ministra i uspokajam pana posła – samorządowcy konsultują bardzo szeroko, za co bardzo dziękujemy Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa. Jesteśmy również w grupie roboczej, która tworzy te przepisy. My ze swej strony, jako Związek Powiatów Polskich, też na bieżąco konsultujemy ze swoimi jednostkami ten projekt ustawy, każdą jego zmianę. Bardzo się cieszę, że jest to projekt rządowy, który przejdzie przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, gdzie samorządowcy również wydadzą do niego opinię, a potem będziemy mieć jeszcze okazję porozmawiać w parlamencie o szczegółach, zasadach i pewnych zmianach, które widzimy albo które są bardzo pozytywne. Dziękuję państwu bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanRzońca">Pozostaje mi tylko przeciągnąć jeszcze o minutę to posiedzenie Komisji, ze względu na to, że jest taka zgoda i same superlatywy płyną pod adresem ministerstwa. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt. Kolega z opozycji podpowiada mi, że nie będzie psuć miłej atmosfery, więc nie będzie zabierać głosu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BogdanRzońca">Zatem, proszę państwa, czekamy na projekt. Bardzo dziękuję wszystkim państwu za rzetelną informację. Jesteśmy żywo zainteresowani tym, żeby nie było wykluczenia komunikacyjnego w Polsce, a za to odpowiada pan minister. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>