text_structure.xml 19.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzSchreiber">Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji obradujących wspólnie: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli. Stwierdzam kworum. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z porządkiem obrad, będzie rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 roku wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli. Czy mają państwo uwagi odnośnie do porządku obrad? Jeśli nie, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzSchreiber">Przystępujemy do jego realizacji. Rozumiem, że mechanizm procedowania przyjmiemy tradycyjny – na początku poproszę przedstawiciela ministerstwa o zabranie głosu, następnie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, po czym wypowie się poseł koreferent, otworzę dyskusję, udzielę możliwości odpowiedzi i ustalimy naszą opinię odnośnie do budżetu. Czy są uwagi odnośnie do takiego sposobu procedowania? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy sposób procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#GrzegorzSchreiber">Przechodzimy do dalszego procedowania porządku. Proszę panią wicedyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Elżbietę Milewską o przedstawienie rezerw celowych z części budżetowej 83 oraz budżetu wojewodów – część 85 zgodnie z porządkiem przedstawionym w zawiadomieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaMilewska">Wysokie Komisje, szanowni państwo, przedmiotem zainteresowania obradujących wspólnie Komisji są następujące rezerwy celowe: wykonanie za rok 2015 w pozycji 6 – rezerwa na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg, w tym transeuropejskiej sieci drogowej. Rezerwę tę zaplanowano w wysokości 386 tys. zł. Została ona utworzona w związku z ustawą o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, z przeznaczeniem na finansowanie zadań związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem dróg transeuropejskiej sieci drogowej, realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, polegających na przeprowadzeniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dokonywania klasyfikacji dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych i bezpieczeństwo sieci drogowej. W związku z niewystąpieniem zapotrzebowania na środki omawianej rezerwy, ponieważ w 2015 roku do ministra finansów nie wpłynął żaden wniosek, środki z rezerwy nie zostały rozdysponowane, wobec czego w nowelizacji ustawy budżetowej w tej pozycji rezerwy środki nie zostały zaplanowane.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaMilewska">W pozycji 41 – uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami, rezerwę zaplanowano w wysokości 25 300 tys. zł, w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez ministra administracji i cyfryzacji oraz wojewodów. W wyniku nowelizacji ustawy budżetowej kwota została zmniejszona do wysokości 19 463 tys. zł, a rezerwę rozdysponowano w wysokości 19.462 tys. zł, czyli na poziomie niemal 100% planu. Środki przekazano do części budżetowych, którymi dysponują wojewodowie. Przeznaczone były głównie na sfinansowanie kosztów sporządzania przez rzeczoznawców majątkowych operatów szacunkowych określających wartość gruntów przejmowanych pod drogi publiczne, regulowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa w systemie ksiąg wieczystych, aktualizację opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, gospodarowanie nieruchomościami przejętymi do zasobów Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaMilewska">Pozycja 54 – środki dla wojewodów na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi. Rezerwę tę zaplanowano w wysokości 268 000 zł. W związku z art. 70c ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa przewidywała utworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej przeznaczonej na dotacje dla wojewodów na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi. Środki z rezerwy rozdysponowano w pełnej wysokości i przekazano w formie dotacji do części budżetowych, którymi dysponują wojewodowie, gdzie powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju, które w roku budżetowym nie są objęte obowiązkiem dokonywania wpłat do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaMilewska">Pozycja 70 – Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II – bezpieczeństwo, dostępność, rozwój. Rezerwę tę zaplanowano w wysokości 1 000 000 tys. zł w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez ministra administracji i cyfryzacji. W wyniku nowelizacji ustawy budżetowej kwota została zmniejszona do wysokości 998 831 tys. zł. Rezerwę rozdysponowano w pełnej wysokości i przeznaczono na dofinansowanie zadań własnych, bieżących, w kwocie 30 990 tys. zł i inwestycyjnych w kwocie 967 841 tys. zł dla gmin i powiatów, realizowanych w ramach programu wieloletniego pod nazwą: Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II – bezpieczeństwo, dostępność, rozwój dla poszczególnych województw.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ElżbietaMilewska">Przedstawię teraz część 85 – Budżety wojewodów: dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa. Dochody w tym dziale zaplanowane w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2015 rok zostały zaplanowane w kwocie 1 376 489 tys. zł, a zrealizowane w wysokości 1 445 031 tys. zł. Dochody z tego tytułu pochodziły głównie z opłat za trwały zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, wpływy z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, wpłat z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego. Jeśli chodzi o wydatki w tym dziale, w ramach zaplanowanych w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2015 rok w dziale – Gospodarka mieszkaniowa zostały określone na poziomie 94 052 tys. zł. Wydatki bieżące wyniosły 87 052 tys. zł, a majątkowe 7000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ElżbietaMilewska">W toku wykonywania budżetu plan ten został zwiększony i wyniósł ogółem 263 951 tys. zł, z tego wydatki bieżące 250 408 tys. zł, a majątkowe 13 543 tys. zł. Zwiększenie wydatków nastąpiło w wyniku rozdysponowania środków pochodzących z rezerwy ogólnej budżetu państwa, rezerw celowych budżetu, rezerw utworzonych w budżetach wojewodów oraz zmian dokonywanych w trybie art. 164 ustawy o finansach publicznych, z przeznaczeniem na sfinansowanie płatności wynikających z tytułów wykonawczych wyroków sądowych lub ugód. Zrealizowane w 2015 roku wydatki w tym dziale wyniosły 254 018 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 240 734 tys. zł i przeznaczone zostały głównie na gospodarkę gruntami i nieruchomościami z przeznaczeniem na wypłaty odszkodowań za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości oraz odszkodowań za przejęte z dniem 1 stycznia 1999 roku przez Skarb Państwa, samorządy województw i powiaty nieruchomości zajęte pod drogi publiczne, na wycenę nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie tych nieruchomości, na opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności Skarbu Państwa, zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem, gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, regulowanie stanów prawnych, przygotowanie dokumentacji dla nieruchomości wywłaszczanych na rzecz Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki majątkowe zrealizowano w wysokości 13 283 tys. zł. Środki te zostały przeznaczone głównie na odrestaurowanie budynku zabytkowego będącego siedzibą delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie i na budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego zniszczonego w skutek pożaru oraz poprawę warunków mieszkaniowych dla mniejszości romskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ElżbietaMilewska">Dotacje celowe określone w planie po zmianach na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 195 535 tys. zł zostały zrealizowane w kwocie 187 412 tys. zł, z przeznaczeniem głównie na wypłatę odszkodowań za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości, na odszkodowania za mienie przejęte przez Skarb Państwa, samorządy województw i powiatów, zajęte pod drogi publiczne, na wycenę nieruchomości Skarbu Państwa, dla celów aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie, na opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności Skarbu Państwa, zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem i gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ElżbietaMilewska">W odniesieniu do działu 710 – Działalność usługowa, chciałabym przedstawić dochody. Zostały one zaplanowane w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 na poziomie 20 739 tys. zł. Wykonane zostały w wysokości 20 169 tys. zł. Głównymi źródłami dochodów w tym dziale były wpływy z tytułu opłat legalizacyjnych nakładanych przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego, grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w dziale – Działalność usługowa – z nich finansowane były m.in. zadania z zakresu gospodarowania przestrzennego, prac geologicznych, prac geodezyjnych i kartograficznych, nadzoru budowlanego, przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, utrzymania grobów i cmentarzy wojennych. W ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2015 rok w budżetach wojewodów plan wydatków w tym dziale został określony ogółem w wysokości 283 244 tys. zł. Z tego wydatki bieżące stanowiły 282 124 tys. zł, a majątkowe 1120 tys. zł. W toku wykonywania budżetu plan został zwiększony i wynosił ogółem 289 421 tys. zł. Zwiększenie wydatków nastąpiło w wyniku rozdysponowania środków pochodzących z rezerw celowych oraz rezerw utworzonych w budżetach wojewodów. Zrealizowane w 2015 roku wydatki w tym dziale wyniosły 287 089 tys. zł. Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 282 998 tys. zł, a majątkowe na poziomie 4091 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki bieżące przeznaczono głównie na funkcjonowanie wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego, prace geodezyjne i kartograficzne oraz ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, a także na utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych. Wydatki majątkowe przeznaczone zostały głównie na zakupy inwestycyjne, m.in. samochody służbowe, sprzęt komputerowy, oprogramowanie, serwery, w tym macierze dyskowe, kopiarki, urządzenia wielofunkcyjne, klimatyzacyjne dla wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na sfinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej określone w planie po zmianach w wysokości 234 339 tys. zł zostały zrealizowane w kwocie 232 466 tys., z przeznaczeniem głównie na funkcjonowanie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego i działalność powiatowych ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ElżbietaMilewska">W 2015 roku wynagrodzenia zostały zrealizowane w kwocie 26 488 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe 24 685 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne w wysokości 1803 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję serdecznie pani dyrektor za wyczerpującą prezentację sprawozdania z wykonania budżetu w częściach 83 i 85. Poproszę teraz o zabranie głosu panią Izabelę Łuczyńską-Soczewkę, doradcę ekonomicznego w Departamencie Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli, aby odniosła się do tego sprawozdania. Proszę bardzo pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaŁuczyńskaSoczewka">Dziękuję bardzo. Chciałam sprostować – jestem doradcą ekonomicznym w Departamencie Budżetu i Finansów. Powiem kilka słów o dwóch pozycjach rezerw, które były przedmiotem szczegółowej kontroli w ramach wykonania budżetu państwa za rok 2015 – pozycji 54…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzSchreiber">Czy pani dyrektor byłaby uprzejma włączyć mikrofon lub zbliżyć go ku sobie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaŁuczyńskaSoczewka">W ramach szczegółowej kontroli wykorzystania środków z pozycji 54 została przeprowadzona kontrola w 11 urzędach marszałkowskich. Głównym celem było sprawdzenie prawidłowości wykorzystania środków z tej pozycji rezerw i uzyskane efekty. Kontrolą objęto 11 urzędów marszałkowskich. Generalna ocena jest pozytywna. Środki zostały wykorzystane w 100%, a wynikające z umów zadania zostały zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IzabelaŁuczyńskaSoczewka">W przypadku pozycji 70 rezerw, dotyczącej Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II, w ramach kontroli wykonania budżetu państwa, w siedmiu województwach i 32 wybranych gminach wybranych w ramach oceny ryzyka, sprawdzono wykorzystanie tychże środków. Podobnie jak w pozycji 54, jeśli chodzi o kontrolę w urzędach wojewódzkich, nie stwierdzono nieprawidłowości. Środki z tej pozycji rezerw przekazywane były w sposób prawidłowy i w odpowiednich, właściwych terminach. Zadania, jakie miały być zrealizowane w ramach wydatkowania tych środków zostały osiągnięte. Głównie dotyczyły wyremontowania dróg gminnych, zbudowania oświetlenia, chodników. To wyniki kontroli przeprowadzonej w 32 gminach i 7 województwach.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#IzabelaŁuczyńskaSoczewka">Odnosząc się do kwestii dwóch działów klasyfikacji budżetowej – 710 i 700, z uwagi na niewielki procentowy udział w budżetach wojewodów po stronie wydatków, bo to rząd wielkości 0,8%, szczegółowej kontroli nie przeprowadziliśmy. W przypadku dochodów, gdzie w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa uzyskane dochody stanowiły około 50% dochodów zrealizowanych w budżetach wojewodów, zgodnie z przyjętymi założeniami do kontroli wykonania budżetu państwa, prowadziliśmy badanie dochodów w trzech województwach: śląskim, wielkopolskim i małopolskim. W pozostałych województwach przeprowadzono analizę porównawczą dochodów, w związku z czym nie dysponujemy wynikami kontroli. Z kontroli w tych trzech województwach rysuje się jeden wniosek, który NIK sformułowała w związku z utrzymującym się wysokim stanem należności pozostałych do zapłaty, w tym zaległości. Ta sytuacja występuje nie po raz pierwszy, występowała również w latach ubiegłych. Najwyższa Izba Kontroli zwróciła uwagę na potrzebę zintensyfikowania działań w zakresie dochodzenia należności z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo pani doradcy ekonomicznej. Proszę o zabranie głosu posła koreferenta. W takim charakterze wystąpi przed nami poseł Grzegorz Woźniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, tak jak pan przewodniczący powiedział, bardzo szczegółowe sprawozdanie z wykonania budżetu przedstawiły pani dyrektor oraz pani reprezentująca Najwyższą Izbę Kontroli. Zwrócę może uwagę na dwie pozycje związane z częścią budżetową 83. Obie z nich były kontrolowane, jak powiedziała pani z NIK – pozycje 54 i 70. Zwrócę jeszcze uwagę na pozycję 6. Jest to rezerwa na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg. Została zaplanowana na kwotę 386 000 tys. zł. Nie wykorzystano środków z tej rezerwy, gdyż samorządy nie wystąpiły o możliwość skorzystania z niej. Została ona nienaruszona.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Jeśli chodzi o pozycję 54 – środki dla województw… Rezerwa w pozycji 70 – Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II, opiewała na 1 000 000 tys. zł i została rozdysponowana i wykorzystana w całości. Należy zwrócić uwagę, że 3 województwa, które wykorzystały najwięcej środków z rezerwy to: wielkopolskie – 82 000 tys. zł, lubelskie – 74 000 tys. zł i małopolskie – 71 000 tys. zł. To wszystko, jeśli chodzi o część budżetową 83.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Jeśli chodzi o część budżetową 85 – Gospodarka mieszkaniowa, dział 700, tak jak powiedziała pani z Ministerstwa Finansów, zarówno w części 700, jak i 710, w części dochodów i wydatków oraz związanej z wynagrodzeniami w państwowych jednostkach budżetowych, realizacja wykonania budżetu była prawidłowa.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Wysoka Komisjo, panie przewodniczący, składam wniosek o pozytywne zaopiniowanie budżetu w części 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji w zakresie pozycji 6, 41, 54 i 70, jak również w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów 700 – Gospodarka mieszkaniowa oraz 710 – Działalność usługowa. Budżet w tych częściach został zrealizowany zgodnie z ustawą budżetową i nie budzi zastrzeżeń pod względem merytorycznym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Stwierdzam, że nie słyszę zgłoszeń i zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#GrzegorzSchreiber">Przechodzimy do głosowania. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 83? Stwierdzam, że sprzeciwu nie ma. Przyjmujemy, że Komisje pozytywnie opiniują część 83 budżetu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#GrzegorzSchreiber">Drugie głosowanie. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 85? Sprzeciwu nie ma. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują część 85.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#GrzegorzSchreiber">W ten sposób, szanowni państwo, Wysokie Komisje, zakończyliśmy naszą pracę. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#GrzegorzSchreiber">Musimy jeszcze wyznaczyć sprawozdawcę. Proponuję, aby byli to poseł Artur Zasada oraz moja skromna osoba, aby zaprezentować budżet infrastruktury podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych. Jeśli nie ma sprzeciwu, stwierdzę, że Komisje zaakceptowały kandydaturę pana posła Artura Zasady i moją, abyśmy zaprezentowali stanowisko przed Komisją Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#GrzegorzSchreiber">W ten sposób ostatecznie mogę powiedzieć sakramentalne „zamykam posiedzenie Komisji”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>