text_structure.xml
29.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzSchreiber">Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Stwierdzam kworum. Witam pana ministra i zaproszonych gości. Witam oczywiście członków Komisji Infrastruktury. Informuję, że marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu skierował do Komisji Infrastruktury do pierwszego czytania rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, zawarty w druku 190. Porządek dzienny, który pragnę państwu zaproponować obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu ustawy. Czy są uwagi do porządku obrad? Jeżeli nie usłyszę, to stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzSchreiber">Przechodzimy do realizacji porządku. Jako pierwszego poproszę w tym miejscu pana ministra Jerzego Szmita o uzasadnienie projektu ustawy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzmit">Panie przewodniczący, wysokie prezydium, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, rząd przedstawia Wysokiej Izbie pod rozwagę projekt ustawy, który uregulować ma korzystanie w Polsce z systemu, a właściwie włączenie korzystania w Polsce z systemu EETS. W największym skrócie ten system dotyczy poboru opłat, a w zasadzie podstaw prawnych do wprowadzenia systemu poboru opłat. Od strony użytkownika zapewni trzy bardzo ważne warunki. Po pierwsze, użytkownik, który będzie podróżował przez Europę, a będzie korzystał z płatnych dróg, będzie mógł, na mocy jednej umowy, rozliczać swoją podróż i opłaty we wszystkich krajach europejskich, w których ten system będzie używany. Po drugie, będzie jedno rozliczenie i można powiedzieć, że kierowca dostanie jedną fakturę od operatora systemu. Już nie będzie martwił się o rozliczenie w poszczególnych krajach. Trzecia zaleta tego systemu to, aby użytkownik mógł korzystać z tego systemu, będzie posiadał jedno urządzenie, trudno to dokładnie określić, jedno urządzenie pokładowe, które zapewni mu łączność we wszystkich krajach europejskich, które będą wprowadzały ten system.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzySzmit">Jednocześnie chciałem powiedzieć, że system jeszcze nie obowiązuje w Europie. To, o czym mówimy, to stworzenie podstaw prawnych. Jak na razie został on wprowadzony w jednym kraju w sensie prawnym, a nie fizycznym, technicznym. Chodzi o Republikę Federalną Niemiec. Obowiązek implementacji tego prawa nakłada na nas Komisja Europejska. Termin implementacji minął w październiku 2012 r. Jest to dość spora zaległość. W związku z tym, Komisja Europejska wszczęła postępowanie dotyczące braku wdrożenia decyzji Komisji Europejskiej. Jesteśmy już w trakcie procedowania, aby prace w Sejmie przeszły w miarę sprawnie, to też na pewno będzie argumentem Polski, aby nie ponosić sankcji w związku z brakiem wprowadzenia do tej pory regulacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzySzmit">Może powiem jeszcze kilka zdań dotyczących skutków wejścia w życie tej ustawy. Szanowni państwo, ustawa ma charakter bardzo techniczny. Rzeczywiście chęć bardzo szczegółowego rozpatrywania będzie wiązała się z dość sporym wysiłkiem osób, które się tego podjęły. Jest tu szereg zapisów, które wymagają dość głębokiej refleksji i znajomości rzeczy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzySzmit">Kilka spraw, do których chciałbym się odnieść, a pojawiały się w mediach i debacie politycznej, która odbyła się, kiedy przedstawiono ten projekt ustawy i był przekazywany w ramach prac rządowych przed przekazaniem do Wysokiej Izby. Jasno chciałem powiedzieć, że ustawa nie wprowadza żadnej nowej opłaty, jeżeli chodzi o używanie dróg. Nie będzie żadnej nowej opłaty. Druga sprawa. Jest to usługa, która ma charakter uzupełniający. Zaraz wszystko wytłumaczę, głośno i wyraźnie. To usługa, która ma charakter uzupełniający i może być stosowana w krajach, które prócz tego mają swój własny system. Po trzecie, jest to usługa fakultatywna, więc nie będzie obowiązku korzystania z tej usługi. Jeżeli ktoś będzie chciał się rozliczać w każdym z krajów osobno podróżując po Europie, to będzie mógł to czynić, jak do tej pory. Jedno urządzenie pokładowe zamontowane w pojeździe, jaki będzie koszt? Padło takie pytanie. Nikt nie jest w stanie powiedzieć jaki będzie to koszt. Będzie to zależało od tego, ilu operatorów zgłosi się do tego systemu oraz jaka będzie konkurencja, bo ten system zakłada, jak najbardziej konkurencyjny charakter. Usługa będzie mogła być oferowana przez dowolną liczbę operatorów, którzy, jak w telefonii komórkowej, będą chcieli oferować swoje usługi według swoich cenników i swoich standardów. Są np. karty flotowe, które będą miały szczególnie zastosowanie u dużych przewodników. Wiadomo, jak jest z rozliczeniami w innych krajach. Zawsze jest to może nie tyle kłopot, ale wysiłek księgowy związany z prowadzeniem różnorodnych rozliczeń. Żaden z przepisów projektowanej ustawy nie sugeruje tego, że będzie obowiązek skorzystania z tej usługi. Jeszcze raz to podkreślam.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzySzmit">Następna ważna sprawa. Nowe regulacje będą stosowane w obszarach, w których już istnieją systemy poboru opłat w formie elektronicznej. Nie będzie tutaj możliwości zastępowania opłat pobieranych w sposób manualny, jedynie tam, gdzie istnieją systemy poboru elektronicznego. Operatorzy, którzy będą chcieli oferować usługę, będą mieli obowiązek, aby każdy system elektroniczny był kompatybilny z każdym systemem elektronicznym poboru opłat. To też jest warunek, który został zawarty w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzySzmit">Są to podstawowe założenia ustawy i konsekwencje jej wprowadzenia. Podsumowując, jest to uregulowanie, które zgodnie z terminem powinniśmy wprowadzić w październiku 2012 r. Po drugie, nie nakłada na użytkowników żadnych nowych obowiązków i opłat. Jest możliwość korzystania z usługi, która ma charakter fakultatywny, a więc ma służyć wygodzie użytkowników dróg. To są najważniejsze założenia nowej regulacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję panie ministrze. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, proponuję w pierwszej kolejności, jak umawialiśmy się na początku, jeżeli któryś z klubów chciałby przedstawić klubowe stanowisko, to oddaję głos. Jeżeli nie słyszę, to przechodzimy do serii pytań. W tej turze po całej serii pytań oddam głos panu ministrowi. Proszę bardzo, zgłaszamy się do pytań. Pani poseł Anna Paluch, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Mam następujące pytanie do pana ministra. W jaki sposób została zagwarantowana szczelność i rzetelność tego systemu? Są to przepływy finansowe. Patrząc z grubsza na ustawę można widzieć tam pewnego rodzaju obostrzenia m.in. przy weryfikacji firm, które miałyby świadczyć te usługi, itd. Ostatecznie w rękach zarządzających publicznymi drogami mają pojawić się jakieś kwoty. Chociażby przez analogię do podatku VAT, gdzie istnieje całe mnóstwo wyłudzeń i widząc jak wielka jest to skala, to czy system ustanowiony przez proponowaną ustawę rzeczywiście ustanowi skuteczne zabezpieczenia przed oszustwami oraz zapewnia rzeczywisty, niezakłócony dopływ środków za korzystanie z dróg?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzSchreiber">Powiem szczerze, że do tej pory nie zauważyłem nikogo z pań i panów posłów zgłaszających się do pytań. Dobrze, panowie przewodniczący. Bardzo proszę, pan przewodniczący Olszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełOlszewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze, pytanie pani poseł jest jak najbardziej zasadne. Musimy sobie jasno powiedzieć i myślę, że pan minister to potwierdzi, bądź wyprowadzi mnie z błędu, że przesłanką do skierowania projektu ustawy jest decyzja Komisji Europejskiej, która zobowiązała nas do tego. Między Bogiem, a prawdą podstawy prawne na obecnym gruncie w Polsce trafiają na swój sposób w próżnię, bowiem, jak się domyślam i tu jest pytanie, rząd będzie pracował nad elektronicznym systemem poboru opłat, który będzie zintegrowany i ujednolicony na terenie naszego kraju. Wówczas podstawy prawne, które proponuje rząd w tym projekcie ustawy, która w szczegółach i istocie jest bardzo skomplikowana i podkomisja będzie miała dużo pracy natury legislacyjnej, nie będą miały wówczas zastosowania. Na dzień dzisiejszy jest to bardziej wypełnienie funkcji europejskiej, aniżeli użytek dla naszego kraju i systemu, który jest w budowie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Żmijan.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, powiem w kontekście moich poprzedników. Zasadnicze pytanie, panie ministrze. Nie ulega wątpliwości, że europejska usługa opłaty elektronicznej, o której jest mowa, czy o podstawach prawnych do jej ewentualnego wdrożenia w Polsce, mówi pan, panie ministrze, że przygotowaliśmy zgodnie z dyrektywą podstawy prawne. Moje pytanie jest kluczowe. Czy rząd, resort infrastruktury i budownictwa są zdeterminowani, aby wdrażać ten system? To jest istota rzeczy. Czy tylko wypełniamy wolę i zobowiązanie Komisji Europejskiej w tym zakresie i mówimy, że rozpoczęliśmy prace, którą kiedyś kończymy? Kluczowe pytanie, czy chcemy? Czy chcemy wyjść naprzeciw użytkownikom dróg europejskich? Tym, którzy chcą, bo pan minister powiedział, że jest to kwestia fakultatywna, czyli ten, kto chce z tego systemu skorzystać. To jest jedna kwestia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławŻmijan">Druga kwestia. Na naszym rynku funkcjonuje już operator. Mamy system viaTOLL. W związku z tym, chciałbym, aby pan minister więcej powiedział, jeśli jest to odpowiedź pozytywna, że jesteśmy zdeterminowani wdrażać ten system w Polsce i jak odnajdywałby się w tym funkcjonujący operator.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#StanisławŻmijan">Następna kwestia, to mamy pobór na drogach, które są w zarządzaniu i eksploatacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mamy także odcinki prywatne. Chciałbym, aby pan minister odniósł się do tej kwestii. Jeżeli będzie interoperacyjność, to chcielibyśmy wiedzieć, że absolutnie jasne i oczywiste jest, że użytkownik siadający za kierownicą w Warszawie i jadący do Lizbony po drodze nie napotka na żadne tego typu problemy z rozliczeniem.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#StanisławŻmijan">Oczywiście jest szereg innych, bardzo szczegółowych pytań, co do zapisów. Są nowe, zdefiniowane pojęcia co do tej usługi, europejskiej opłaty elektronicznej oraz obszaru. W różnych miejscach używa się różnego języka. Używa się zamiennie raz dostawca, a raz przedsiębiorca, itd. Myślę, że na dalszym etapie procedowania te pytania będą formułowane. Są to trzy zasadnicze kwestie, które poruszyłem. Chciałbym, żeby pan minister się do tego odniósł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo. Pan poseł Polaczek, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyPolaczek">Na tym etapie mam pytanie do rządu, w jaki sposób implementacja wpłynie na sytuację dla polskiej sieci autostradowej, gdzie jest dokonywany pobór? Są różne narzędzia, które mają kierowca i operator.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyPolaczek">Po drugie, może bardziej na potrzeby podkomisji, myślę, że wartościowe byłoby przedstawienie aktualnej informacji na temat implementacji tej dyrektywy w unijnych państwach i w jaki sposób została ona zastosowana. Ponadto, jak się to ma do pewnych harmonogramów wdrożenia tego systemu, aby osiągnąć efekt w postaci przyjaznej dla kierowcy usługi polegającej na tym, o czym mówił mój przedmówca, czyli możliwości przejazdu bez konieczności posługiwania się systemami funkcjonującymi w państwach poza Polską. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo. Jestem pewny, że w tym momencie nie dostrzegam innych osób… Proszę bardzo, pan przewodniczący Zasada.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArturZasada">Pytanie czysto techniczne. Bardzo często w dyskusji padało sformułowanie, że wykonujemy decyzję, czy zalecenie Komisji Europejskiej. Jako były poseł do Parlamentu Europejskiego mam wrażenie, że było to rozporządzenie Parlamentu i Rady Unii Europejskiej, czy też nawet dyrektywa. Gdyby było to rozporządzenie, to nie musielibyśmy tego implementować, a jak jest to dyrektywa to tak. Pewnie o to chodzi, a nie o jakąś decyzję Komisji Europejskiej, bo niewiele ma do powiedzenia w tym momencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzSchreiber">Las rąk zniknął już w tej chwili. Po tej części pytań możemy przejść do odpowiedzi pana ministra. Proszę bardzo panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzySzmit">Proszę państwa, może zacznę od pytania pani poseł Anny Paluch. Otóż, jeżeli chodzi o gwarancje, jakie musi spełniać dostawca tej usługi, to przystępując do pracy, do dokonywania poboru opłat musi zagwarantować stosowne wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego. Tam będą trafiać wpływy pobierane na obszarze RP. Są to odpowiednie gwarancje prawne, które musi podmiot wnieść, aby przystąpić do pobierania opłaty w myśl prawa, o którym dyskutujemy. Nie będzie to takie proste, w tym względzie, że będzie musiał uzyskać wpis do rejestru, aby wszystkie gwarancje, o których mówię były zapewnione, oczywiście na warunkach, które wykazane są w projekcie ustawy. Na pewno będziecie się państwo nimi zajmowali.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzySzmit">Jeżeli chodzi o samą ideę, to porównałbym do telefonii opartej na technice analogowej. Teraz jest możliwość wprowadzenia telefonii komórkowej. To jest mniej więcej taka analogia. Telefonia komórkowa musiała pasować do telefonii analogowej. Mieliśmy się przełączyć z jednej na drugą. Przez taką analogię można powiedzieć, że system europejski ma w ten sposób funkcjonować. Natomiast, chciałem wyjaśnić. Czasami używam słowa system. Dzisiaj nie mówimy o systemie, ale o podstawach prawnych do wprowadzenia takiej możliwości. Teraz pytanie o determinację rządu. Determinacja rządu to, aby ustawa weszła w życie oraz stworzyła ramy prawne do funkcjonowania operatorów, którzy będą mogli świadczyć usługę na rzecz przewoźników lub w ogóle użytkowników dróg. Przecież ona może objąć nie tylko przewoźników w sensie towarowym, ale też osoby podróżujące płatnymi autostradami po całej Polsce pojazdami osobowymi. Są to tylko ramy prawne. Jest to istota sprawy, że dzisiaj, jak wcześniej mówiłem, nie wprowadzamy nowej opłaty i nowych obowiązków. Tworzymy ramy prawne, aby taka usługa mogła być świadczona w przyszłości pod wieloma warunkami, jak mówiłem wcześniej, czyli zarejestrowanie operatora. To musi być kompatybilne ze wszystkimi systemami elektronicznymi. W Polsce jest elektroniczny system poboru opłat prowadzony w przez GDDKiA. Jest to system viaTOLL, który działa i każdy system, który będzie chciał skorzystać z formuły EETS będzie musiał pasować do systemu viaTOLL. Będzie musiał być komunikatywny z systemem viaTOLL. Stąd nie ma takiego zagrożenia. Jest to jasno powiedziane, że nie ma obowiązku i technicznych możliwości, aby ten system oparty na EETS współpracował z manualnym poborem opłat. Trudno sobie w techniczny sposób wyobrazić. Tam, gdzie będzie utrzymany system poboru opłat w manualny sposób, to będzie on nadal manualny. Chyba, że operator zdecyduje się na zmianę na elektroniczny system opłat. Wówczas system będzie musiał pasować do EETS. Tak to dokładnie wygląda.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzySzmit">Czy jeszcze o czymś zapomniałem? Pytanie o obecnych koncesjonariuszy. Trochę na to odpowiadałem. Ci, którzy prowadzą pobór manualny to nie będzie ich obowiązywało. W umowach koncesyjnych nie ma obowiązku przechodzenia na pobór opłat elektronicznych. Jeśli będą chcieli na to przejść, to w porozumieniu z drugim partnerem umowy koncesyjnej, czyli z rządem, będzie można to uczynić.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JerzySzmit">To, co powiedział pan przewodniczący Olszewski. Poprzedni i obecny rząd pracuje nad wprowadzeniem jednolitego poboru opłat. To jest prawda i niczego nie odkrywam. W tym roku musimy podejmować decyzje, co do samej idei i kierunku, w którym chcemy iść. Umowa na system elektroniczny viaTOLL obowiązuje w Polsce do listopada 2018 r. Później będzie kontynuacja obecnego systemu albo wejdzie w życie nowy system poboru opłat.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JerzySzmit">Jeżeli system będzie elektroniczny, to będzie musiał być kompatybilny. Wszystkie systemy, które będą działały w ramach EETS, czyli jakby telefonii komórkowej odnośnie poboru opłat będą musiały współpracować z polskim systemem poboru opłat.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo panie ministrze. Otwieram drugą turę. Proszę bardzo, pan przewodniczący Żmijan. Jeżeli ktoś chciałby zabrać głos, to proszę o zgłaszanie się szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, chciałem doprecyzować, bo mam wrażenie, że nie do końca zrozumieliśmy się. Panie ministrze, jeżeli polski parlament uchwali i przyjmie ustawę, to prezydent podpisze ją i wejdzie w ciągu 14 dni. Moje pytanie jest następujące. Chodzi o tę determinację. Czy rzeczywiście chcemy wdrożyć system w naszym kraju? Rzecz jasna przez to, że jest to w innych krajach, na obszarze europejskiej opłaty elektronicznej. Podstawy prawne będą, a do kogo będzie należała inicjatywa? To jest bardzo ważne. Czy GDDKiA? Czy też będzie w stanie prawnym określony dostawca, który uznał, że jest zdolny do obciążenia i składa ofertę? W związku z tym, kto będzie wykazywał inicjatywę? Czy generalna dyrekcja jest zobowiązana do podjęcia negocjacji? To jest związane z tym, czy jesteśmy zdeterminowani. Panie ministrze, w związku z tym, jest perspektywa czasowa. Kiedy dajemy sobie szansę? Wiem, że pan minister nie powie mi, że za rok, czy za półtora, ale myślę, że jakaś perspektywa czasowa wdrożenia europejskiej opłaty jest w resorcie określona. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję. Jeżeli nie słyszę innych zgłoszeń, to zamykam listę mówców. Jako ostatniemu oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzySzmit">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rola rządu i parlamentu jest w tym projekcie bardzo jasno określona. Rząd ma przygotować projekt ustawy, co uczynił i przekazał go do Wysokiej Izby. Wysoka Izba uchwalając projekt staje się ustawą. Dalej drogą dokumentów parlamentarnych trafia do podpisu prezydenta. Są to stworzone podstawy prawne do instalowania systemu. Na tym kończy się rola administracji. Dalej jest pole do działania dla operatorów działających na zasadach rynkowych, którzy będą operatorami tworzącymi możliwość korzystania z tej usługi. Państwo, administracja ma zapewnić rejestr i że każdy z operatorów będzie spełniał warunki określone w ustawie i dyrektywie. Natomiast, dalej będzie to usługa rynkowa. Użytkownik będzie miał możliwość wyboru operatorów, a przynajmniej taka jest idea. Może, żeby poinformować państwa już bez oceniania, to jak na razie nie ma dużego zainteresowania ze strony rynku świadczeniem tej usługi. Stosowne akty prawne zostały przyjęte w Republice Federalnej Niemiec i we Francji. W Niemczech zgłosił się jeden operator, ale trwa tam okres jego certyfikacji. Też jest powiedziane w dyrektywie, że każdy operator musi uzyskać certyfikację w każdym z krajów, w których to prawo obowiązuje. Jest jeszcze daleka droga, abyśmy mogli korzystać z tej usługi. Niemniej jednak krok, który dzisiaj czynimy, zaczynając parlamentarne prace nad tym projektem jest niezbędnym krokiem do korzystania z tej usługi w tym formacie, ale to daleka droga.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Proszę doprecyzować tę kwestię determinacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrzegorzSchreiber">Panie przewodniczący, słyszeliśmy odpowiedź ministra. Jest determinacja rządu, jeżeli chodzi o wprowadzenie tej ustawy. Będzie też to zależne od determinacji podmiotów, które będą pracowały na rynku. Myślę, że nad resztą spraw pochylimy się w pracy podkomisji. Następnie wrócimy z tym projektem na salę i będziemy mogli zastanawiać się nad konkretnym, przyjmowanym projektem ustawy i rzeczywistą determinacją rządu oraz sposobem jej wprowadzania. Szanowni państwo, zamykam…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławŻmijan">Panie przewodniczący, poproszę o umożliwienie wypowiedzi. Pan, zinterpretował zupełnie inaczej moje słowa, niż je wyraziłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławŻmijan">Pani poseł, nie zwracam się do pani. Proszę wykazać się cierpliwością.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GrzegorzSchreiber">Panie przewodniczący, rozumiem, że próbuje pan dokonywać próby dyskusyjnej. Pragnę złożyć wniosek o zamknięcie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławŻmijan">Pan może wszystko, ale zgodnie z regulaminem.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzSchreiber">Czyli wybiera pan taką formułę. Panie przewodniczący, nie udzieliłem panu głosu. Dobrze, dla świętego spokoju. Pan poseł Żmijan, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻmijan">Panie przewodniczący, bez złośliwości. Forum Komisji jest tym miejscem, gdzie powinna odbyć się debata, która powinna mieć miejsce bez żadnych ograniczeń. Pan może to zrobić. Wiem, że jest przekaz w Internecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzSchreiber">Proszę nie komentować. Proszę zadawać pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławŻmijan">W pierwszej kolejności jedno pytanie jest do pana, panie przewodniczący. Pan wyraził tezę, że dalej będziemy procedować w podkomisji. Nie słyszałem do tej pory, żeby został sformułowany taki wniosek. Po pierwsze, powinien pan sformułować taki wniosek i uzyskać akceptację Komisji, że praca będzie kontynuowana w podkomisji. Nie dopełnił pan tego. Proszę sobie dać powiedzieć, że regulamin jest podstawą. Także przewodniczącemu nie wolno go łamać. To jest istota rzeczy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#StanisławŻmijan">Do pana ministra krótko, panie ministrze, rozumiem, że generalna dyrekcja nie będzie wykonywała inicjatywy. Oto mi chodzi. Mamy ramy prawne. Będzie tryb oferty publicznej? Nie. O, widzi pan, są to kluczowe pytania i powinny padać odpowiedzi na te pytania, a nie obrażać się, że ktoś chce zabrać głos i dopytuje się o szczegóły. Przypominam sobie poprzednią kadencję. Miałem okazję prowadzić Komisję. Wielokrotnie zabieraliście państwo głos i nie szkodziło, a pomagało jakości stanowionego prawa. Bardzo dziękuję panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo. Pragnę wyjaśnić, że procedura, która nas obowiązuje jest przestrzegana. Po zamknięciu dyskusji, co w tej chwili czynię, przechodzimy do punktu, o którym mówił pan przewodniczący Żmijan, ale pomylił kolejność. Sądził, że powinno być to w odwrotnej kolejności. Otóż, panie przewodniczący, jest prawidłowa kolejność tej fazy naszych obrad. Zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania ustawy z druku 190. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. Dopiero w tym miejscu, zgodnie z regulaminem, pytam Komisję, czy zechcecie państwo powołać na mój wniosek podkomisję do rozpatrzenia projektu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wyraża zgodę na powołanie podkomisji. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#GrzegorzSchreiber">Stwierdzam przyjęcie wniosku o powołaniu podkomisji. Proponuję, powołanie dziewięcioosobowej podkomisji z następującym podziałem miejsc: 5 dla Klubu Prawo i Sprawiedliwość, 2 dla Klubu Platformy Obywatelskiej i po jednym, jeżeli są i zgłoszą się do prac podkomisji, dla Nowoczesnej i Kukiz.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#GrzegorzSchreiber">Panie przewodniczący Olszewski, proszę o zgłoszenie kandydatur do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PawełOlszewski">Zgłaszam pana przewodniczącego Stanisława Żmijana oraz pana posła Józefa Lassotę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrzegorzSchreiber">Klub Nowoczesna?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PiotrMisiło">Halo, halo. Chciałbym zgłosić kandydaturę pana Mirosława Suchonia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo. Klub Kukiz?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MagdalenaBłeńska">Dzień dobry, chciałam zgłosić kandydaturę pana posła Ireneusza Zyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o Klub Prawo i Sprawiedliwość, to zgłaszam kandydatury panów posłów: Jerzego Polaczka, Jerzego Paula, Grzegorza Woźniaka, Bogdana Rzońcę i Piotra Króla. Czy jest sprzeciw wobec takiego składu podkomisji, który przed chwilą usłyszeliśmy? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja przyjęła wniosek i powołała w tym składzie podkomisję.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#GrzegorzSchreiber">Szanowni państwo, jest jeszcze kwestia terminu w jakim podkomisja powinna zakończyć prace. Koniec lutego byłby dobrym terminem? Słyszę, że jest zgoda ministerstwa. Nie ma żadnego problemu, żebyśmy prace podkomisji ustalili na koniec lutego tego roku. Myślę, że w ten sposób wyczerpaliśmy porządek obrad. Jeszcze pan minister chciał zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzySzmit">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, otóż, chciałem przekazać Wysokiej Komisji prośbę i zaproszenie od pana ministra Andrzeja Adamczyka na odbycie posiedzenia Komisji Infrastruktury w naszym Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Jeżeli państwo, pan przewodniczący i Wysokie Prezydium zgodziliby się, to proponujemy, żeby było to na następnym posiedzeniu Sejmu. Chcielibyśmy przekazać Wysokiej Komisji nasze plany, zamierzenia oraz to, czym chcemy się zajmować, abyśmy mogli wspólnie wykonywać pracę na jak najwyższym i jak najlepszym poziomie. W imieniu pana ministra Adamczyka chciałem przekazać takie zaproszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dziękuję. Jest to zgodne z przyjętym przez Komisję porządkiem prac. Mamy w planie pracy takie posiedzenie zapoznawcze. Miejsce posiedzenia to ministerstwo. Jest to bardzo dobra propozycja, za którą dziękuję. Wysoka Komisjo, w tym momencie chciałbym zakończyć posiedzenie Komisji. Po zakończeniu posiedzenia poproszę tu do mnie wszystkich wybranych członków podkomisji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>