text_structure.xml
83.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrządZamówieńPublicznych">a) dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrządZamówieńPublicznych">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrządZamówieńPublicznych">c) środki europejskie z załączników nr 4 i 15,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#UrządZamówieńPublicznych">10) części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#UrządZamówieńPublicznych">a) dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#UrządZamówieńPublicznych">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#UrządZamówieńPublicznych">c) dotacje celowe z załącznika nr 8,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#UrządZamówieńPublicznych">d) środki europejskie z załącznika nr 15,</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">a) dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6,</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">12) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">a) 150 – Przetwórstwo przemysłowe:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">– dochody z załącznika nr 1,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">b) 500 – Handel:</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">– dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">W posiedzeniu udział wzięli: Andżelika Możdżanowska sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju wraz ze współpracownikami, Paweł Szrot sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, Grażyna Grzyb dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Małgorzata Stręciwilk prezes Urzędu Zamówień Publicznych wraz ze współpracownikami, Tomasz Schweitzer prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Andrzej Ziółkowski prezes Urzędu Dozoru Technicznego wraz ze współpracownikami, Piotr Suszyński p.o. prezes Polskiej Agencji Kosmicznej wraz ze współpracownikami, Michał Holeksa wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze współpracownikami, Małgorzata Oleszczuk wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wraz ze współpracownikami, Ewa Mazur główna księgowa Polskiego Centrum Akredytacji, Lech Oniszczenko i Stefan Bator doradcy ekonomiczni w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PolskiKomitetNormalizacyjny">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Katarzyna Gadecka, Magda Jedynak, Anna Ornat – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyMeysztowicz">W porządku dziennym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2018 (druk nr 1876) w zakresie: części budżetowej 20 – Gospodarka, planu finansowego agencji wykonawczej, części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych, części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny i części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo serdecznie witam naszych gości. Będziemy oczekiwać na panią minister Kempę i pana ministra Pawła Szrota. Uczestniczą w posiedzeniu innej komisji. Mam nadzieję, że dojdą akurat w punkcie, który będą referować. Witam panią Małgorzatę Oleszczuk, zastępcę prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Witam pana Tomasza Schweitzera, prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Witam panią minister Andżelikę Możdżanowską, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Witam pana Andrzeja Ziółkowskiego, prezesa Urzędu Dozoru Technicznego. Witam pana pułkownika Piotra Suszyńskiego, pełniącego obowiązki prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej. Witam panią Renatę Siedlec, radcę ministra w Departamencie Instytucji Płatniczej Ministerstwa Finansów. Witam panią Małgorzata Stręciwilk, prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Witam pana Michała Holeksę, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Witam pana Krzysztofa Pietrzykowskiego, wicedyrektora departamentu w Najwyższej Izbie Kontroli. Witam pana Dariusza Zieleckiego, wicedyrektora departamentu w Najwyższej Izbie Kontroli. Witam panią Ewa Mazur, główną księgową Polskiego Centrum Akredytacji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JerzyMeysztowicz">Skoro nie było uwag do porządku dziennego, został on przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę. Przystępujemy do rozpatrywania i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej. Pierwsza część to część budżetowa 20 – Gospodarka. Bardzo proszę, referuje pani minister Andżelika Możdżanowska. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, Wysokie Prezydium, Szanowna, Wysoka Komisjo, zaproszeni goście, mam ogromną przyjemność zaprezentować projekt budżetu na rok 2018 w części 20 – Gospodarka.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndżelikaMożdżanowska">W części 20 – Gospodarka zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 500 310 tys. zł. Dotyczą one pięciu tytułów. Pierwszy tytuł to dochody od osób prawnych, osób fizycznych, innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem. Mamy tutaj dywidendy od spółek o nadzorze właścicielskim. Założony wpływ to 416 000 tys. zł, co stanowi 83% zaplanowanych dochodów ogółem. W wyniku reformy zarządzania majątkiem państwowym – przypomnę, że Minister Rozwoju i Finansów w 2017 roku przejął nadzór nad 245 spółki z udziałem Skarbu Państwa – łączna kwota uchwalonych w bieżącym roku dywidend wyniosła 81 000 tys. zł i pochodziła od 12 spółek.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndżelikaMożdżanowska">Kolejny tytuł to rozliczenie środków, głównie dotacji przekazanych w latach ubiegłych wraz z odsetkami. Kwotę tę zaplanowano na 34 056 tys. zł. Stanowi ona 7% zaplanowanych dochodów ogółem. Są to dochody z tytułu zwrotu dotacji planowane na podstawie wykonania tego rodzaju dochodów w latach ubiegłych. Największe kwoty dotyczą rozliczenia dotacji przekazanych beneficjentom przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – jest to kwota ponad 21 000 tys. zł – oraz zwrotu niewykorzystanych dotacji przez przedsiębiorców realizujących inwestycje w ramach programu wieloletniego wsparcia finansowego inwestycji. Zaplanowana kwota wynosi 9000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndżelikaMożdżanowska">Wpłata części zysku przez Urząd Dozoru Technicznego przewidywana jest w wysokości 31 776 tys. zł. Stanowi ona 6% dochodów ogółem. Zgodnie z ustawą o dozorze technicznym, która stanowi podstawę działania Urzędu Dozoru Technicznego, urząd przeznacza zweryfikowany zysk w 70% na fundusz podstawowy, a w 30% na wpłatę do budżetu. Od lat Urząd Dozoru Technicznego osiąga zyski, które przynoszą dochody budżetu państwa w wysokości od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych. W 2017 roku uzyskaliśmy z tego tytułu prawie 18 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndżelikaMożdżanowska">Opłaty za wydane zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi przyniosą dochody w wysokości 18 000 tys. zł. Obowiązek, jak państwo doskonale wiecie, uzyskania zezwolenia na obrót handlowy napojami alkoholowymi o zawartości alkoholu powyżej 18% oraz wysokość opłat z tego tytułu regulują przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Najwięcej zezwoleń wydawanych jest w ostatnim kwartale danego roku. Dlatego dzisiaj trudno jest jeszcze określić, jakie będą ostateczne dochody w roku 2017. W tym roku zostały one zaplanowane na poziomie 16 000 tys. zł. W 2016 roku wydano 323 zezwolenia, a limit określony w zezwoleniu wynosi 250 tys. litrów alkoholu. Opłata za jedno zezwolenie jest określona ustawowo na poziomie 22 500 zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndżelikaMożdżanowska">Ostatni dział obejmuje wpływy z najmu, dzierżawy, sprzedaży składników majątkowych. Zostały one zaplanowane na poziomie 478 tys. zł. Wpływy z tego tytułu dotyczą urzędu Ministerstwa Rozwoju oraz placówek zagranicznych. To tyle odnośnie do zestawienia dochodów budżetowych w części 20.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndżelikaMożdżanowska">Jak kształtują się wydatki w części 20 – Gospodarka? Wydatki w części 20 zostały zaplanowane w wysokości 2 150 842 tys. zł. Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej zostanie przeznaczona kwota 1 658 305 tys. zł, co stanowi 77% wydatków zaplanowanych w części 20. Projekty będą realizowane w ramach Programów Operacyjnych Inteligentny Rozwój i Polska Cyfrowa. Na działania ministerstwa zabezpieczone są również środki pochodzące z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2014–2020. Zdecydowana większość zaplanowanych środków zostanie jednak przeznaczona na priorytety w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, których celem jest stworzenie optymalnych warunków dla przedsięwzięć związanych ze zwiększeniem innowacyjności gospodarki, rozwojem sektora nauki, współpracą pomiędzy przedsiębiorstwami a sektorem nauki oraz zapewnieniem wysokiej jakości otoczenia biznesu, sprzyjającego podnoszeniu innowacyjności przedsiębiorstw. Największe środki zostały zaplanowane na poddziałanie fundusz pożyczkowy inwestycji. Jest to kwota prawie 529 000 tys. zł. Na kredyt na innowacje technologiczne ujęto kwotę 350 000 tys. zł, a na centra badawczo-rozwojowe zaplanowano kwotę 342 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AndżelikaMożdżanowska">W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa realizowane będą projekty mające na celu wzmocnienie cyfrowych podstaw rozwoju kraju. Tutaj realizowane będą dwa projekty w ramach działania 2.1. Są to Rozwój Pojedynczego Punktu Kontaktowego trzeciej generacji oraz Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AndżelikaMożdżanowska">Natomiast wydatki krajowe wyniosą 492 537 tys. zł i zostaną przeznaczone na następujące zadania. Na wsparcie finansowe inwestycji wynikające z Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011–2023 zaplanowano dotacje celowe w wysokości 130 000 tys. zł. Program wieloletni w ustawie budżetowej zaprezentowany jest w układzie zadaniowym. Jeżeli chodzi o politykę gospodarczą kraju w obszarze zadania 6.1 wzrost konkurencyjności gospodarki w poddziałaniu 6.1.4 wsparcie projektów inwestycyjnych, łączny budżet programu wynosi 963 400 tys. zł. Środki przeznaczone są na wsparcie z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy oraz na wsparcie z tytułu kosztów inwestycji. W roku 2018 zaplanowano kwotę 15 000 tys. zł na wsparcie tworzenia nowych miejsc pracy oraz kwotę 115 000 tys. zł na wsparcie z tytułu kosztów inwestycji. Podstawą udzielenia wsparcia jest umowa zawierana pomiędzy inwestorem a Ministrem Rozwoju i Finansów na realizację inwestycji, która uzyskała rekomendację międzyresortowego zespołu do spraw inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AndżelikaMożdżanowska">W związku z przynależnością Polski do organizacji międzynarodowych opłacane zostają także składki do tychże organizacji. Jest to kolejny dział wydatków zaplanowanych w kwocie 65 877 tys. zł. Dodatkowo w rezerwach celowych zaplanowano środki w wysokości 20 000 tys. zł na uzupełnienie finansowania udziału Polski w Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Przypomnę, że z części 20 budżetu opłacanych jest dwanaście składek do organizacji międzynarodowych. Najwyższe składki dotyczą Europejskiej Agencji Kosmicznej – jest to kwota 30 000 tys. zł – Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD – jest to kwota prawie 19 000 tys. zł – oraz Światowej Organizacji Handlu WTO, gdzie mamy kwotę ponad 13 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AndżelikaMożdżanowska">W przypadku Europejskiej Agencji Kosmicznej środki na składkę zarezerwowane są także w Ministerstwie Obrony Narodowej, Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Ministerstwie Środowiska i Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Łączne obciążenia owych ministerstw z tytułu przynależności do ESA wynoszą 91 000 tys. zł. Warto przy tym podkreślić, że polityka przemysłowa ESA opiera się na zasadzie tzw. zwrotu gospodarczego, według której 90% składki wraca do danego kraju w postaci kontraktów dla przemysłu i jednostek naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AndżelikaMożdżanowska">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Tutaj poza środkami z programów operacyjnych zaplanowano w formie dotacji podmiotowej kwotę w wysokości 48 495 tys. zł oraz w formie dotacji celowej kwotę w wysokości 15 535 tys. zł. Dotacja celowa zostanie przeznaczona na realizację działań informacyjno-promocyjnych dla przedsiębiorców oraz społeczeństwa w obszarze Pakietu 100 zmian dla firm i Konstytucji dla biznesu, wsparcie prawne dla start-upów oraz system wczesnego ostrzegania, a także na realizację wieloletniego programu COSME. Program ten w układzie zadaniowym budżetu zaprezentowany jest w podzadaniu tworzenie warunków dla zwiększenia innowacyjności przedsiębiorstw. Plan finansowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jako agencji wykonawczej określa przychody i koszty na tym samym poziomie w kwocie 227 113 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AndżelikaMożdżanowska">Kolejnym zadaniem finansowanym z budżetu są działania promocyjne, które mają na celu kreowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki, rozwój współpracy gospodarczej z zagranicą, a przede wszystkim wzrost polskiego eksportu, a także promocję bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce. Zadanie to będzie realizowane bezpośrednio przez Ministerstwo Rozwoju, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Na działanie to przeznaczone są środki z budżetu krajowego w wysokości 59 624 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#AndżelikaMożdżanowska">Dotacje celowe dla przedsiębiorców. Tutaj wydatki przede wszystkim na utrzymanie mocy produkcyjnych i remontowych ze względu na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz dotacje dla przedsiębiorców realizujących zadania obronne w zakresie szkolenia obronnego wyniosą 25 749 tys. zł. W 2017 roku wykorzystano pełną kwotę na utrzymanie mocy produkcyjnych i remontowych przekazując środki na podstawie stosownych umów z trzynastoma przedsiębiorcami. Najwyższą kwotę otrzymały Polskie Zakłady Lotnicze – była to kwota prawie 7500 tys. zł – oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL- Świdnik”, która otrzymała ponad 5500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#AndżelikaMożdżanowska">Pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych ministerstwa oraz kosztów obsługi merytorycznej ministra. W tym dziale zaplanowano wydatki w kwocie 103 372 tys. zł. Uwzględniono tu wynagrodzenia z pochodnymi dla pracowników ministerstwa w kwocie 75 718 tys. zł. W stosunku do ustawy budżetowej na rok 2017 środki na wynagrodzenia zostały zwiększone w związku z przejęciem dziewięćdziesięciu etatów z byłego Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#AndżelikaMożdżanowska">Kolejny dział obejmuje pokrycie kosztów placówek zagranicznych podległych Ministrowi Rozwoju i Finansów. Przeznaczono na to kwotę 40 645 tys. zł, w tym na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz dodatki zagraniczne i walutowe kwotę 26 109 tys. zł. Przypomnę, że w stosunku do roku bieżącego środki na placówki zagraniczne w roku 2018 w przygotowanym projekcie ulegną znacznemu obniżeniu, jak państwo wiedzą, w związku z przeprowadzanym obecnie procesem likwidacji WPHI. Proces likwidacji zakończy się do czerwca przyszłego roku. Zadania zostaną przejęte przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#AndżelikaMożdżanowska">Pozostałe zadania, czyli wspieranie udziału organizacji przedsiębiorców w pracach międzynarodowych grup branżowych, wydatki w zakresie przedsięwzięć pobudzających polską gospodarkę oraz wspierania działań dotyczących przedsiębiorczości czy też finansowanie działalności związanej z rozwojem polskiej robotyki, wieloletni program dotyczący usuwania azbestu, realizacja zadań wynikających z postanowień Konwencji o zakazie broni chemicznej będą finansowane z budżetu na poziomie 3240 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#AndżelikaMożdżanowska">Dodatkowo na zadania z zakresu Ministerstwa Rozwoju zaplanowano rezerwę celową w wysokości 360 250 tys. zł. Środki te zostaną przeznaczone na działania związane z organizacją w Polsce Międzynarodowej Wystawy EXPO 2022 w Łodzi. Wszyscy doskonale wiemy, że Polska ubiega się o uzyskanie praw do organizacji Międzynarodowej Wystawy EXPO w Łodzi. Zgromadzenie Ogólne Międzynarodowego Biura Wystaw w Paryżu już w dniu 15 listopada tego roku zdecyduje, kto będzie organizatorem EXPO w 2022 roku. Obok Polski swoje kandydatury zgłosiły Stany Zjednoczone i Argentyna. W przypadku uzyskania przez nas kraj prawa do organizacji EXPO w Łodzi zaplanowane w rezerwie środki zostaną przeznaczone na uiszczenie opłaty aplikacyjnej, na wpłatę kapitałów własnych do spółki celowej powołanej na organizatora wystawy oraz na inwestycje infrastrukturalne dotyczące przygotowania otoczenia wystawy, tego bardzo ważnego wydarzenia.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#AndżelikaMożdżanowska">W części 20 – Gospodarka poza Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości projekt ustawy budżetowej na 2018 rok obejmuje także plany finansowe Urzędu Dozoru Technicznego i Polskiego Centrum Akredytacji. Przychody Urzędu Dozoru Technicznego zaplanowano w wysokości 444 492 tys. zł. Koszty działalności urzędu pokrywane są z przychodów. Zostały one zaplanowane na poziomie 366 421 tys. zł. Wynik finansowy brutto wyniesie 78 071 tys. zł. Jeżeli natomiast chodzi o Polskie Centrum Akredytacji, przychody na rok 2018 zostały zaplanowane na poziomie 21 965 tys. zł. Koszty działalności Polskiego Centrum Akredytacji są pokrywana z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 21 965 tys. zł. Polskie Centrum Akredytacji nie planuje zysku.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#AndżelikaMożdżanowska">W tym momencie chciałabym bardzo serdecznie podziękować za możliwość prezentacji i przedstawienia państwu planu, projektu budżetu na rok 2018 w części 20 – Gospodarka. Jeżeli są szczegółowe pytania odnośnie do przedstawionych dochodów czy też wydatków, bardzo proszę o zadawanie pytań. Jesteśmy bardzo silnym zespołem pracowników Ministerstwa Rozwoju. Służymy pomocą, informacją i swoją obecnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani minister. Poproszę teraz pana posła Andrzeja Gawrona o przedstawienie koreferatu. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGawron">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowna pani minister, może nie będę powtarzał wszystkich szczegółowych danych, które przytoczyła pani minister, niemniej chciałbym odnieść się do kilku punktów. Projekt ustawy budżetowej w części 20 przewiduje dochody w wysokości 500 310 tys. zł. Dochody w tej części budżetu są wyższe o 196 233 tys. zł niż w ubiegłorocznej ustawie budżetowej. Aż 83% planowanych dochodów stanowi dochód z tytułu dywidendy spółek będących w nadzorze ministra do spraw gospodarki. Cieszy przyrost planowanych dochodów, ponieważ świadczy on o tym, że spółki bardzo dobrze działają. Zresztą po trzech kwartałach tego roku widzimy trzykrotny wzrost zysków. Dlatego optymistyczne podejście jest prawidłowe. Nawet ponad stusześćdziesięcioczteroprocentowe zwiększanie dochodów w 2018 roku wydaje się realne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejGawron">Chciałbym zwrócić uwagę na dział 710 rozdział 71095, czyli dochód z tytułu części zysku przekazywany przez Urząd Dozoru Technicznego. Kwota ta uległa prawie podwojeniu i wynosi 31 776 tys. zł. Jako były przedsiębiorca rozumiem pojawiające się postulaty deregulacji, jeżeli chodzi o Urząd Dozoru Technicznego, chociaż podmiot ten na pewno ma realne podstawy istnienia, szczególnie przy dużych inwestycjach, przy dużych podmiotach gospodarczych. Jednak mam cichą nadzieję, że wzrost dochodów nie będzie się odbywał poprzez obciążanie małych i średnich przedsiębiorstw w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejGawron">Łączna kwota wydatków – mówię teraz o wydatkach – zaplanowanych w tej części budżetu wynosi 2 150 842 tys. zł. Ważnym punktem wydatków są plany związane z funkcjonowaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tym celu przeznaczono kwotę 505 238 tys. zł. Budżet środków europejskich to kwota aż 417 632 tys. zł. Wydatkowanie zakłada się na wyższym niż w zeszłym roku poziomie, co oczywiście należy ocenić pozytywnie. Będą większe środki dostępne dla firm. Jednak budżet na rok 2017 w wysokości 447 385 tys. zł pokazuje, że można mieć wątpliwości, czy rzeczywiście jest to realnie do wykorzystania, do przekroczenia. W 2016 roku mieliśmy do czynienia z pewną luką, ponieważ znajdowaliśmy się pomiędzy jednym a drugim okresem finansowania. Szczególnie chodziło o start-upy. W start-upach było mało finansowania zewnętrznego. Może w działaniu, które stanowi priorytet dla ministerstwa, będzie można podwyższyć wyniki, jeżeli chodzi o ten punkt.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejGawron">W zestawieniu wydatków budżetowych można też zwrócić uwagę na wygospodarowanie większej ilości środków na eksport. Eksport jest bardzo ważny, jeżeli chodzi o gospodarkę. Działania te należy ocenić jako działania bardzo pozytywne.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejGawron">Analizując zestawienie wydatków budżetowych można zauważyć obniżenie środków na funkcjonowanie placówek zagranicznych. W roku 2017 na ten cel przeznaczono 80 711 tys. zł. W dużej mierze zrealizowano wydatki właśnie w takim stopniu. W obecnym projekcie budżetu środki na funkcjonowanie placówek zagranicznych zredukowano o około 50%. Pamiętam dyskusję na posiedzeniu Komisji Gospodarki, kiedy rzeczywiście były pokazywane pewne negatywne działania systemu, który promował naszą gospodarkę za granicą. Myślę, że wiąże się to też z racjonalizacją tej części wydatków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejGawron">Co do planu finansowego agencji wykonawczej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, planów finansowych państwowych osób prawnych, Urzędu Dozoru Technicznego i Polskiego Centrum Akredytacji, zostały one sporządzone prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejGawron">Chciałbym jeszcze, żeby pani minister lub któraś z osób odpowiedzialnych za ów wydatek, za rezerwę celową w kwocie 360 250 tys. zł na organizację wystawy EXPO, plan organizacji wystawy EXPO 2022 w Łodzi, przekazała bliższe informacje, czy rzeczywiście cała kwota miałaby być wykorzystana w roku 2018. Czy nie ma tutaj jakichś możliwości korekty?</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#AndrzejGawron">Myślę, że po wysłuchaniu tego, co przedstawiła pani minister, po przeanalizowaniu materiałów, które zostały dostarczone w formie elektronicznej i papierowej, mogę zarekomendować Komisji przyjęcie budżetu w części 20 – Gospodarka. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyMeysztowicz">Pani minister, czy ktoś odniesie się do pytania? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Dziękuję bardzo. Odpowiadając na zadanie pytanie, chciałabym powiedzieć, że rzeczywiście w związku z planami organizacji EXPO 2022 w dniu 15 listopada 2017 roku, o czym już wspomniałam, w trakcie Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowego Biura Wystaw w Paryżu odbędzie się głosowanie w sprawie przyznania prawa do organizacji jednemu z trzech kandydatów. W związku z tym w budżecie zaplanowano kwotę 360 000 tys. zł. Odpowiadając na pytanie, powiem, że na uiszczenie pozostałej części opłaty aplikacyjnej jest kwota około 2200 tys. zł. Poza tym chodzi o wpłatę kapitałów własnych do spółki celowej powołanej przez organizatora wystawy oraz prace związane z przygotowaniem otoczenia wystawy. Już wspominałam, że są to kwestie inwestycji infrastrukturalnych. Jest to kwota około 3 172 000 tys. zł. Chodzi także o powołanie spółki celowej, która będzie pełniła funkcje organizatora wystawy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndżelikaMożdżanowska">Jeżeli chodzi o najważniejsze dotychczasowe działania, jeżeli chodzi o organizację EXPO w Łodzi, jest to informacja, że w dniu 14 czerwca 2016 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zgłoszenie kandydatury Rzeczypospolitej Polskiej, miasta Łodzi do organizacji Międzynarodowej Wystawy EXPO 2022. Procedura cały czas jest weryfikowana do momentu głosowania. Wtedy będziemy wiedzieli, czy otrzymamy tę zaszczytną funkcję, czy otrzymamy prawo do organizacji EXPO 2022. Będzie się to wiązało z koniecznością zapłacenia w 2018 roku zarówno pozostałej opłaty aplikacyjnej, jak też rozpoczęciem prac związanych z przygotowaniem terenu i otoczenia wystawy oraz systemu komunikacyjnego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, zgłasza się pan poseł Cieślak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałCieślak">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam drobną uwagę i wniosek w punkcie szóstym obejmującym plany finansowe państwowych osób prawnych z załącznika nr 14, lit. a – Urząd Dozoru Technicznego. Padły tutaj słowa, iż Urząd Dozoru Technicznego na 2018 rok przewidział dochody zwiększone o 37 000 tys. zł. Ze względu na to, że na Urząd Dozoru Technicznego nakładane są nowe obowiązki ustawowe, z czego wynika, że organizacja ta w tym czasie musi zwiększyć zatrudnienie o osiemdziesiąt osiem etatów, składam wniosek, żeby podnieść fundusz wynagrodzeń o 7500 tys. zł. Zwiększenie funduszu wynagrodzeń nie ma żadnego wpływu na konsekwencje budżetowe. Nie wymaga przesunięcia środków, gdyż nakłady wynikałyby z dochodów, które są zaplanowane. Przewidziane byłoby uszczuplenie dochodów kosztem zwiększania funduszu wynagrodzeń ze względu na dodatkowe obowiązki ustawowe. Należy tutaj zauważyć, że są związane z zapewnieniem bezpieczeństwa między innymi na podstawie ustawy o dozorze technicznym w zakresie kontroli urządzeń do odzyskiwania paliwa na stacjach benzynowych. Planowane jest również nałożenie na Urząd Dozoru Technicznego obowiązków wynikających z projektowanych ustaw między innymi o systemach homologacji typu i nadzoru rynku silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, o elektromibilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy o rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MichałCieślak">Należy też nadmienić, że Urząd Dozoru Technicznego, jego dotychczasowa działalność zostały pozytywnie ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli. Chciałbym też zaznaczyć, że Urząd Dozoru Technicznego nie otrzymuje żadnych środków budżetowych i europejskich. Jest instytucją w pełni samofinansującą się, co powinno być elementem, który powinien zostać uznany jako przekonujący do mojej propozycji i wniosku. Dlatego proszę Szanowną Komisję o wyrażenie poparcia dla tej inicjatywy. Na samo zakończenie podam, że podobne zwiększenie w ujęciu procentowym na poziomie 3%, a nawet więcej w tym przedziale budżetowym, uzyskały Transportowy Dozór Techniczny, Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Bardzo dziękuję i proszę Wysoką Komisję o poparcie mojego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Tylko jedna uwaga. Pomimo tego, że są to środki, które są wypracowane, dochodzi do przesunięcia środków. W związku z tym będzie to przesunięcie z wpływów budżetowych na fundusz płac. Trzeba będzie to ująć. Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli chodzi o otrzymany materiał dotyczący projektu budżetu w części 20 – Gospodarka, chciałabym zacząć od zestawienia i tabeli, która pokazuje wydatki budżetowe w tym dziale. Mam pytanie odnoszące się do dwóch podmiotów. W stosunku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ustawie na rok 2017 założono realizację w kwocie 479 000 tys. zł. Prognozowane wykonanie jest przewidywane na poziomie 447 000 tys. zł, a zatem wykonanie ma być niższe o 30 000 tys. zł. Chciałabym zatem zapytać, z czego wynika niższe prognozowane wykonanie budżetu w zakresie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy w tym przypadku wydatki projektowane w wysokości 505 000 tys. zł państwa zdaniem zostaną zrealizowane?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaSkowrońska">Podobnie jest w zakresie działalności badawczo-rozwojowej jako priorytetu. W roku 2017 wskazano kwotę 30 000 tys. zł. Przewidywane wykonanie pokazuje, że będzie ono wyższe o 15 000 tys. zł. Proszę o wskazanie, ponieważ nie pamiętam, kiedy przekazywano dodatkowe środki na działalność badawczo-rozwojową w zakresie uruchamiania dodatkowych rezerw.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KrystynaSkowrońska">I bardzo drobne pytanie dotyczące między innymi realizacji zadań związanych z utrzymaniem mocy przerobowych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Wskazano, że na ten cel w budżecie w roku 2018 przeznacza się kwotę 25 500 tys. zł. Chciałabym zapytać, na podstawie jakich kryteriów przygotowano listę podmiotów, które otrzymają dodatkowe środki na utrzymanie tzw. gotowości. Czy w wykazie tym jest uwzględniony taki podmiot jak Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu i w jakiej wysokości? Jeżeli nie ma, to jaki był powód tego, że podmiotu tego nie ujęto w wykazie i nie przeznaczono dla niego środków na tzw. gotowość?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KrystynaSkowrońska">Ostatnie pytanie. Pani minister powiedziała, że o około 190 000 tys. zł będą wyższe dywidendy spółek Skarbu Państwa wniesione do budżetu w roku 2018. Moje pytanie jest następujące. Każdorazowo mamy do czynienia z podwyższaniem kolejnych opłat w zakresie energii elektrycznej, w zakresie przesyłu. Czy państwo nie weryfikowali w tym zakresie możliwości nie nakładania dodatkowych obowiązków na obywateli, skoro w tym przypadku zawsze dotychczas słyszeliśmy – przynajmniej w przypadku planów na rok 2016 i rok 2017 – że rząd nie jest zwolennikiem wpłat dywidend do budżetu? W tym przypadku jednak kwota ta jest znacząca w stosunku do roku poprzedniego. Pani minister ją porównywała. Czy zatem w polityce dywidendowej zaszły zmiany? Jaki państwo przyjęli projekt polityki dywidendowej na rok 2018 i na lata następne? Czy i ile środków poza polityką dywidendową zostało przeznaczonych na inwestycje? W tym zakresie wskazywano, że podmioty muszą prowadzić szerokie działania inwestycyjne, odtworzeniowe. A zatem ile pieniędzy będzie przeznaczonych na inwestycje odtworzeniowe? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani poseł. Bardzo proszę ministerstwo o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Bardzo dziękuję. Pierwsze pytanie dotyczyło Urzędu Dozoru Technicznego. Pytał pan poseł Cieślak. Postaram się odpowiedzieć. Doskonale rozumiem troskę o wynagrodzenie, jednakże obowiązują przyjęte zasady, które zostały uzgodnione przez rząd. Zarówno dla osób prawnych, jak i agencji wykonawczych, jednostek budżetowych wynagrodzenia zostały na poziomie 2017 roku. Oczywiście jest to decyzja Wysokiej Komisji, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndżelikaMożdżanowska">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Skowrońskiej, to Polskie Zakłady Lotnicze w dniu 31 sierpnia 2017 roku otrzymały środki finansowe w kwocie 7449 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ile będzie na kolejny rok?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Ile będzie na kolejny rok, pani poseł, nie możemy powiedzieć, nie możemy przekazać takich informacji, ponieważ jeszcze nie wiadomo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndżelikaMożdżanowska">Odnosząc się do ESA i kwoty 30 000 tys. zł, rozumiem, że w przyjętym planie wydatków budżetowych kwota ta zastanawia. Otóż wcześniejsza składka została zapłacona z oszczędności. Stąd został zaplanowany taki wzrost. Poproszę panią dyrektor, która udzieli szczegółowych informacji odnośnie do ostatniego pytania pani poseł Skowrońskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MichałCieślak">Pani minister, ja tylko ad vocem. W mojej wypowiedzi nie chodziło o zwiększenie wynagrodzeń poprzez zwiększenie funduszu wynagrodzeń, tylko o konieczność dotyczącą dodatkowych osiemdziesięciu ośmiu etatów wynikających z nowych obowiązków ustawowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Panie pośle, doskonale rozumiem, tylko że zwiększenie etatów powoduje zwiększenie wydatków budżetowych, zwiększenie kwoty wydatków. Niemniej rozumiemy tę kwestię, przedstawimy tę informację. Myślę, że w toku dalszych prac uda się wypracować zadowalające rozwiązania, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaParadowska">Elżbieta Paradowska. Dyrektor Departamentu Budżetu i Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ElżbietaParadowska">Krótko dopowiem trzy sprawy. Pierwsza sprawa dotyczy zwrócenia uwagi, że przewidywanie wykonanie wydatków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest niższe o 40 000 tys. zł w stosunku do planu na rok 2017. Proszę zwrócić uwagę, że w tabeli dopowiedzieliśmy, że przewidywane wykonanie przedstawia o stan na dzień 30 września. Dlatego do końca grudnia sytuacja może się jeszcze zmienić.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ElżbietaParadowska">Jeżeli chodzi o ESA, co roku w naszym budżecie, odkąd jesteśmy członkiem ESA, na składkę planowana jest kwota 30 000 tys. zł. W ubiegłym roku była wyjątkowa sytuacja. Rzeczywiście przez ESA były prowadzone rozmowy między innymi z nami, ale też z wszystkimi innymi, żeby jeżeli jest taka możliwość, w roku 2016 zwiększyć składkę. Mieliśmy taką możliwość. Składkę zwiększyliśmy z oszczędności. W tym roku kwota ta częściowo została uwzględniona w składce tegorocznej. W tym roku zapłaciliśmy mniej.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ElżbietaParadowska">Trzecia sprawa. Dlaczego nie możemy powiedzieć, w jakiej kwocie Polskie Zakłady Lotnicze będą partycypowały w kosztach na utrzymanie mocy rezerwowych? Przedsiębiorstwa, które mogą uzyskać dotacje, które mają obowiązek utrzymywania mocy produkcyjnych, owszem są wymienione w wykazie odpowiedniego rozporządzenia, natomiast zgłaszają się one ze swoimi kalkulacjami do wyznaczonego terminu. Dopiero wtedy kiedy wiemy, jakie jest ogólne zapotrzebowanie wszystkich przedsiębiorców i wiemy, jaką sumą dysponujemy, kwotę, jaką mamy, dzielimy proporcjonalnie na wszystkie przedsiębiorstwa. Dlatego dzisiaj trudno powiedzieć, jakie zakłady otrzymają jaką kwotę. Na pewno wiemy, że mamy 25 500 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pytałam również o działalność badawczo-rozwojową. Jeżeli jak pani minister i pani dyrektor powiedziały, zostanie zrealizowane założenie z roku 2017, jeżeli wydatki w tym zakresie zostaną wykonane w wysokości 45 000 tys. zł, to co powoduje, że o 33%, czyli o 15 000 tys. zł będą one niższe niż te, które były założone w roku 2017? Jaka jest polityka? Skoro rozumiemy, że jednym z priorytetów działalności badawczo-rozwojowej jest przeznaczanie środków dla polskiej gospodarki, to skąd w tym zakresie zakładacie państwo, proponujecie, żeby wydatki były niższe o kwotę 15 000 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Poproszę o doprecyzowanie panią dyrektor. Myślę, że jest tutaj troszeczkę niejasność problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaParadowska">Nie dopowiedziałam jednej rzeczy, że działalność badawczo-rozwojowa, czyli rozdział 15080, w którym są zapisane kwoty, o których mówiła pani poseł, obejmuje składkę do ESA. Odpowiadając na pytanie, mówiłam o składce do ESA. W rozdziale tym mamy tylko składkę do ESA. Dopowiem jeszcze jedną rzecz. Co roku mamy kwotę 30 000 tys. zł, ale jednocześnie zawsze jest rezerwa celowa w kwocie 20 000 tys. zł jako uzupełnienie składki do ESA, o ile zmieni się kurs lub zmieni się kwota, która jest liczona na bazie różnych czynników. Dlatego kwotę 20 000 tys. zł mamy w rezerwie. Mogę powiedzieć, że w tym roku skorzystaliśmy z rezerwy, nie powiem co do złotówki, ale w granicach 13 000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Proszę państwa w związku z tym, że został zgłoszony wniosek o zwiększenie budżetu dla Urzędu Dozoru Technicznego, pozwolę sobie poddać pod głosowanie to, czy wniosek zostanie dołączony do sprawozdania, czy uzyska akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JerzyMeysztowicz">Kto z państwa jest za poszerzeniem sprawozdania, za przyjęciem poprawki pana posła? Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki, bardzo proszę. (5).</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ona jest ułomna.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyMeysztowicz">Zostanie przedstawiona Komisji Finansów Publicznych. Tam zostanie prawidłowo procedowana. Kto z państwa jest przeciwny? (0). Kto się wstrzymał? (7). Dziękuję bardzo. Jaki jest wynik?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyMeysztowicz">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym teraz mam pytanie, czy jest głos przeciwny temu, żebyśmy przyjęli sprawozdanie, zaopiniowali je pozytywnie łącznie... Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jednak prosiłam przed głosowaniem, żeby została mi udzielona odpowiedź na pytanie dotyczące strategicznych, ważnych działań w zakresie polityki dywidendowej. Po to, żeby nie wstrzymywać, poproszę o deklarację rządu. Chciałabym otrzymać informację w zakresie zestawienia inwestycyjnego spółek Skarbu Państwa, wydatków inwestycyjnych i polityki dywidendowej rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyMeysztowicz">Chodzi o to, żeby otrzymać ją na piśmie? Dziękuję bardzo. Pani minister, czy można liczyć na taką informację?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndżelikaMożdżanowska">Powiem w trzech zdaniach. Wzrost dywidendy po prostu wynika ze zmian organizacyjnych. Mamy 245 spółek. Tylko takie dane możemy przekazać, tylko tych informacji możemy udzielić pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, zadam jeszcze pytanie, czy ktoś jest przeciwny temu, żebyśmy pozytywnie ocenili sprawozdanie, projekt budżetu łącznie z poprawką, która została przyjęta w głosowaniu. Nie widzę sprzeciwu. W związku z tym przyjmujemy sprawozdanie i do Komisji Finansów Publicznych przekazujemy pozytywną opinię o części budżetowej 20 – Gospodarka.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JerzyMeysztowicz">Punkt ósmy obejmuje plan finansowy agencji wykonawczej. Minutka przerwy. Dobrze, bardzo proszę. Dziękujemy państwu, przedstawicielom Ministerstwa Rozwoju i agencji. Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JerzyMeysztowicz">Witamy bardzo serdecznie. Witamy pana ministra Pawła Szrota. Akurat w tej chwili przechodzimy do planu finansowego agencji wykonawczej z załącznika nr 11. Poczekamy tylko jak państwo... Bardzo proszę, tutaj są wolne miejsca. Bardzo proszę, panie ministrze. Z marszu, panie ministrze, od razu z posiedzenia jednej komisji na posiedzenie drugiej. Dobrze. Jeżeli można, proszę, plan finansowy agencji wykonawczej z załącznika nr 11. Polska Agencja Kosmiczna. Bardzo proszę, referuje pan minister Paweł Szrot. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie posłanki i panowie posłowie, jest z nami również prezes Polskiej Agencji Kosmicznej, pan pułkownik Suszyński. Mówię o tym informacyjnie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PawełSzrot">Szczegółowe dane oczywiście zostały państwu przekazane wraz z projektem budżetu. Polska Agencja Kosmiczna została utworzona na podstawie ustawy z dnia 26 września 2014 roku o Polskiej Agencji Kosmicznej. Zgodnie z art. 21 ustawy o finansach publicznych, podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, który określa przychody z prowadzonej działalności, dotacje z budżetu państwa, zestawienia kosztów z wyszczególnieniem wynagrodzeń i naliczanych od nich składek, wynik finansowy, środki na wydatki majątkowe, środki przyznane innym podmiotom, stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku, stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PawełSzrot">Projekt planu finansowego agencji na 2018 rok przewiduje uzyskanie przez nią przychodów w wysokości 10 966 tys. zł, co stanowi dokładnie 100% przychodów, które były ujęte w planie finansowym załączonym do budżetu na 2017 rok. Podstawową pozycję przychodów stanowi dotacja podmiotowa z budżetu w wysokości 9566 tys. zł. Pozostałe przychody zostały zaplanowane w wysokości 1400 tys. zł. Dotacja podmiotowa na 2018 rok została zaplanowana w takiej samej kwocie jak dotacja podmiotowa w 2017 roku.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PawełSzrot">Projekt planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na 2018 rok przewiduje koszty w kwocie 10 966 tys. zł, co jak państwo zauważyli, oczywiście bilansuje przychody. Główną pozycję w kosztach stanowią wynagrodzenia w kwocie 5625 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe zaplanowane w wysokości 4550 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe w wysokości 300 tys. zł, pozostałe wynagrodzenia w wysokości 375 tys. zł. Pochodne od wynagrodzeń zaplanowano na kwotę 888 tys. zł. Sumy dotyczące wynagrodzeń wraz z pochodnymi stanowią 59% ogółu kosztów. Wynagrodzenia osobowe zaplanowano na poziomie 114% środków ujętych w planie finansowym na 2017 rok. Wzrost kosztów o 624 tys. zł, czyli od kwoty 4326 tys. zł do kwoty 4950 tys. zł, wynika z konieczności zatrudnienia wysoko wykwalifikowanej kadry specjalistów posiadających kwalifikacje unikalne na rynku. Środki w wysokości niecałych 5000 tys. zł na wynagrodzenia osobowe zostały ujęte w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej po zmianach na 2017 rok po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej Komisji Finansów Publicznych, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 12 września 2017 roku.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PawełSzrot">Środki na wydatki majątkowe zaplanowano w ramach dotacji celowej w wysokości 500 tys. zł z przeznaczeniem na zakupy inwestycyjne. Planowane przychody w całości pokrywają planowane koszty.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, plan finansowy Polskiej Agencji Kosmicznej na 2018 rok został zaplanowany w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy w tej części ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. W związku z tym składam propozycję. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, pozytywnie zaopiniujemy projekt budżetu Polskiej Agencji Kosmicznej. Nie widzę sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JerzyMeysztowicz">Przechodzimy do części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Bardzo proszę panią prezes o przedstawienie. Jeszcze chwila przerwy na wymianę. Dziękuję bardzo. Pani prezes, bardzo serdecznie zapraszam do przedstawienia projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MałgorzataStręciwilk">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić projekt budżetu na 2018 w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MałgorzataStręciwilk">Dochody w ustawie budżetowej na rok 2018 w części 49 zostały zaplanowane na poziomie 23 150 tys. zł. Jest to 81,4% kwoty dochodów planowanych w ustawie budżetowej na rok 2017. Z czego wynika owo obniżenie? Wynika z planowanych mniejszych dochodów, jeżeli chodzi o dochody z tytułu wpisów od postępowań odwoławczych, a to z kolei jest spowodowane tym, że sprawy w części kończą się dla stron bezkosztowo. Wówczas wpisy są zwracane na rzecz przedsiębiorców na skutek umorzenia postępowania odwoławczego. Po obserwacji z 2017 roku planujemy większą liczbę takich spraw. Zmniejsza się też w znaczący sposób wysokość dochodów z kar pieniężnych. Właśnie w 2017 roku mieliśmy po prostu w tym zakresie większą ilość dochodów związanych z zakończeniem spraw sądowych dotyczących kar umownych.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MałgorzataStręciwilk">Jeżeli chodzi o wydatki w części 49, są to wydatki budżetu państwa i wydatki budżetu środków europejskich na poziomie 35 041 tys. zł. Limit ten stanowi 101,1% kwoty wydatków ustalonych w ustawie budżetowej na 2017 rok. Jednocześnie stanowi 99,7% planu po zmianach na 2017 rok. Minimalne zwiększenie wydatków ogółem w stosunku do ustawy budżetowej na 2017 rok jest spowodowane zwiększeniem planowanych wydatków bieżących na wynagrodzenia osobowe członków Krajowej Izby Odwoławczej. Chciałabym podkreślić, że nie dotyczy to pracowników administracji rządowej Urzędu Zamówień Publicznych, tylko członków Krajowej Izby Odwoławczej, czyli sądu, który funkcjonuje przy Krajowej Izbie Odwoławczej. Wchodząc w szczegóły, dodatkowe środki na wynagrodzenia w budżecie to kwota 1090 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#MałgorzataStręciwilk">Wydatki z budżetu państwa to kwota 34 055 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, jest to kwota 986 tys. zł. Jeżeli chodzi o szczegółową strukturę wydatków, najwięcej wydatków w podstawowym rozdziale 75001 jest przeznaczonych na sfinansowanie wynagrodzeń i pochodnych. Jest to kwota 23 203 tys. zł. Biorąc pod uwagę cały budżet, mamy tutaj też znaczące wydatki majątkowe na poziomie 498 tys. zł. Są to wydatki przeznaczone przede wszystkim na wymianę sprzętu informatycznego. Mamy jeszcze małą kwotę w rozdziale 75212. Jest to kwota 10 tys. zł przeznaczona na wydatki dotyczące pozamilitarnych przygotowań obronnych RP. Jest to kwota przeznaczona na szkolenie w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#MałgorzataStręciwilk">Jeżeli chodzi o środki europejskie, z których są finansowane wydatki Urzędu Zamówień Publicznych, tutaj chciałabym zwrócić uwagę na programy, które są realizowane w Urzędzie Zamówień Publicznych. Są to Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014–2020 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Środki są przeznaczone na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników Urzędu Zamówień Publicznych, którzy zajmują się przede wszystkim kontrolą, ale także analizą postępowań o zamówienie publiczne współfinansowanych lub finansowanych ze środków unijnych. W urzędzie jest realizowany jeszcze jeden program unijny. Jest to Program Operacyjny Wiedza, Edukacja i Rozwój 2014–2020. Program ten jest skierowany do uczestników rynku zamówień publicznych, zamawiających, wykonawców, organów kontroli w celu podniesienia efektywności udzielania zamówień publicznych. Jest to działalność szkoleniowa, upowszechnianie wiedzy, zwiększenie jakości udostępnianych materiałów.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#MałgorzataStręciwilk">Bardzo proszę o przyjęcie informacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani prezes. Bardzo proszę teraz pana posła Waldemara Olejniczaka o koreferat. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WaldemarOlejniczak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Urząd Zamówień Publicznych jest instytucją, która działa i funkcjonuje wypełniając swoje statutowe zadania i obowiązki. Drodzy państwo, podstawowy zakres obowiązków obejmuje zamówienia publiczne. Jak pamiętamy z posiedzenia Komisji Gospodarki i Rozwoju, modyfikowaliśmy ustawę – Prawo zamówień publicznych, modyfikowaliśmy i wdrażaliśmy unijne dyrektywy, jeżeli chodzi o ustawę o koncesji na roboty budowlane. Jest to po prostu partnerstwo publiczno-prywatne.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WaldemarOlejniczak">Instytucja ta, Urząd Zamówień Publicznych, jak powiedziała pani prezes, ma budżet w wysokości 23 000 tys. zł. Wydatki ze Skarbu Państwa to kwota 35 000 tys. zł. Podstawowe wydatki to wydatki na urzędy naczelnych organów administracyjnych, wydatki majątkowe oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki bieżące, majątkowe i współfinansowanie projektów unijnych. Generalnie wydatki bieżące stanowią kwotę 29 000 tys. zł, wynagrodzenia ogółem – 16 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WaldemarOlejniczak">Drodzy państwo, w związku z faktem, iż dostaliście państwo materiały, nie uważam za stosowne, żeby przytaczać dokładne cyfry. Bardzo proszę o pozytywne zaopiniowanie i zatwierdzenie projektu budżetu dla Urzędu Zamówień Publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam podobne pytania jak w przypadku części dotyczącej gospodarki w zakresie zestawienia wydatków budżetowych, prognozy wykonania, wykonania na dzień 30 września, jak wtedy powiedziała pani minister. Podobne pytanie mam do pani prezes. Po pierwsze, czy założone tutaj wynagrodzenia osobowe i wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej zostaną... To znaczy tutaj jest inne pytanie. Na dzień 30 września są one tożsame jak w ustawie budżetowej na rok 2017. A zatem co po dacie 30 września 2017 roku, skoro w planie po zmianach na dzień 30 września wydatki osobowe w tym zakresie mamy zrealizowane 100 do 100?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, nie, to nie koniec. A zatem z czego państwo pokryjecie owe wydatki do końca roku 2017? Wskazujecie państwo również, że w zakresie wynagrodzeń osobowych pracowników w roku 2018 następuje zwiększenie wynagrodzeń. Dynamika wynosi prawie 125%. Poproszę zatem o informację, jakie jest średnie wynagrodzenie w Urzędzie Zamówień Publicznych. Skąd jedna z najwyższych w budżecie dynamik wzrostu wynagrodzeń pracowników? Mamy tutaj wskazanych nie członków korpusu służby cywilnej, ale innych pracowników. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panią prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MałgorzataStręciwilk">Jeżeli chodzi o kwestię planu po zmianach na dzień 30 września 2017 roku, jest to kwestia planu. To nie jest wykonanie budżetu na cały rok, tylko jest to plan po zmianach. Tak naprawdę mamy 99,7% wykonania planu w stosunku do 2017 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jedno zdanie. Przyjęłam od pani prezes, że zrobiliście państwo wyliczenia i na dzień 30 września po dokonanych zmianach państwa prognoza dotycząca roku 2017 jest 100 do 100. W kontekście tego chciałabym... Szkoda, że nie ma pani minister, dlatego że trochę inne, bardziej pokrętne... Zrozumiałam to. Przewidujecie państwo, że wynagrodzenia będą zrealizowane w 100%. Taką ocenę przeprowadziliście na dzień 30 września. Będę się dopytywać, dlatego że chcę powiedzieć, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych nie będę już do tego wracać, a wydaje się, że ważne jest, żeby było to w protokole. W niektórych częściach, w części 20 – Gospodarka rozbieżności i prognozy pokazywały, że nie będzie to wykonane. Takie było moje pytanie dotyczące... Mogę przytaczać, ale nie chcę już wracać do tej części. Jednak będą tam oszczędności albo też niektóre wydatki zaplanowane na rok 2018 wyjątkowo będą w znacznym stopniu zmniejszane. To zrozumiałam. Dlatego dopytywałam, czy jest to identyczne. Tam uzyskałam inną odpowiedź niż teraz od pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pani prezes, czy chciałaby pani jeszcze coś dodać? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MałgorzataStręciwilk">Być może jest to po prostu zwykłe niezrozumienie. Przedstawiliśmy dane na dzień 30 września jako plan, a nie wykonanie planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MałgorzataStręciwilk">Tak. Ok. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałaby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MałgorzataStręciwilk">Było jeszcze jedno pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MałgorzataStręciwilk">Było jeszcze pytanie, jeżeli chodzi o zwiększenie wydatków na wynagrodzenia osobowe. Zwiększenie wydatków na wynagrodzenia osobowe, jak wskazała pani poseł, znaczące, największe w Urzędzie Zamówień Publicznych, nie jest związane, co podkreślałam na wstępie w swoim referacie, z podwyższeniem wynagrodzenia dla pracowników Urzędu Zamówień Publicznych, pracowników administracji rządowej, tylko jest związane z podwyższeniem wynagrodzeń dla członków Krajowej Izby Odwoławczej. Jest to kwota określona, przewidziana na poziomie 1090 tys. zł. Natomiast średnie wynagrodzenie w Urzędzie Zamówień Publicznych, na szybko ustalone z panią księgową, wynosi 5700 zł. Jest to wynagrodzenie średnie biorąc pod uwagę również R-kę oraz wynagrodzenia członków Krajowej Izby Odwoławczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń. W związku z tym mam pytanie, czy ktoś jest przeciwny temu, żebyśmy pozytywnie zaopiniowali dla Komisji Finansów Publicznych projekt budżetu w części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych? Nie widzę. W związku z tym Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt. Dziękujemy bardzo pani prezes. Dziękujemy państwu. Teraz jest chwila przerwy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#JerzyMeysztowicz">Przechodzimy do części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pan Michał Holeksa. Bardzo proszę o przedstawienie projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MichałHoleksa">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na 2018 rok w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiliśmy Wysokiej Komisji w przekazanych materiałach. Dlatego chciałbym się skupić jedynie na najważniejszych zagadnieniach.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#MichałHoleksa">Odnosząc się do kwestii dochodów budżetowych w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zostały one zaplanowane w wysokości 26 033 tys. zł. Zostaną uzyskane z wpływów z tytułu kar pieniężnych nakładanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na podmioty gospodarcze za łamanie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ustawy o systemach oceny zgodności nadzoru rynku oraz z tytułu wpływów z różnych rozliczeń, a także za opłaty za złożenie wniosków koncentracyjnych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#MichałHoleksa">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zostały zaplanowane w kwocie 69 562 tys. zł, co oznacza ich spadek o 0,9% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2017. Wydatki budżetowe w poszczególnych działach kształtują się następująco. W dziale 750 – Administracja publiczna mamy kwotę 69 560 tys. zł, a w dziale 752 – Obrona narodowa kwotę 2 tys. zł. Dział 750 – Administracja publiczna stanowi główną pozycję wydatków budżetowych, czyli 99,99% części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#MichałHoleksa">W ramach kwoty 69 560 tys. zł będą finansowane wydatki w ramach dwóch rozdziałów, w tym w ramach rozdziału 75001 – urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej w wysokości 66 885 tys. zł na sfinansowanie wydatków w ramach czterech grup ekonomicznych. Na świadczenia na rzecz osób fizycznych mamy kwotę 450 tys. zł. Środki te zaplanowano na poziomie ustawy budżetowej na 2017 roku. Na wydatki bieżące jednostek budżetowych mamy kwotę 57 811 tys. zł. W stosunku do ustawy budżetowej na 2017 rok nastąpi spadek wydatków o 2,4%. Wydatki majątkowe w kwocie 4939 tys. zł zostały zaplanowane na poziomie roku bieżącego. Na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej mamy kwotę 3685 tys. zł. W stosunku do ustawy budżetowej na 2017 rok nastąpi wzrost wydatków o 27,5%. Wzrost wydatków związany jest ze zwiększeniem wydatków na zakup i wdrożenie nowego systemu SHRIMP, czyli elektronicznej aplikacji informatycznej pod nazwą „System Monitorowania i Harmonogramowania Pomocy Publicznej” służący do monitorowania pomocy publicznej innej niż pomoc publiczna w rolnictwie lub rybołówstwie.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#MichałHoleksa">W rozdziale 75095 na rok 2018 na dotacje w celu sfinansowania zadań zlecanych do realizacji stowarzyszeniom zaplanowano wydatki w wysokości 2675 tys. zł. Wydatki w tym rozdziale zostały zaplanowane na poziomie ustawy budżetowej na 2017 rok.</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#MichałHoleksa">W ramach działu 752 – Obrona narodowa w rozdziale 75212 pozostałe wydatki obronne zaplanowano środki w wysokości 2 tys. zł na sfinansowanie zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2017–2026.</u>
<u xml:id="u-55.6" who="#MichałHoleksa">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, jak państwu wiadomo, projekt wydatków na rok 2018 został sporządzony również w ujęciu zadaniowym. Zgodnie z projektem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje zadania w dwóch następujących funkcjach, funkcja 6 polityka gospodarcza kraju i funkcja 11 bezpieczeństwo wewnętrzne i nienaruszalność granic.</u>
<u xml:id="u-55.7" who="#MichałHoleksa">W ramach funkcji 6 dysponent części 53 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje jedno zadanie 6.5 ochrona konkurencji i konsumentów. Celem zadania jest podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji. Zostaje wzmocniona konkurencyjność przedsiębiorstw działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co przyczynia się do rozwoju gospodarczego Polski. Cel ma zostać osiągnięty poprzez przeciwdziałanie antykonkurencyjnym praktykom, nadużywaniu pozycji dominującej oraz niedozwolonym porozumieniom, kontrolę koncentracji, zwalczanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i niedozwolonych postanowień umownych, tworzenie polityki konsumenckiej na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz nadzór rynku i monitorowanie jakości paliw, tworzenie bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku poprzez eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez niebezpieczne produkty oraz monitorowanie funkcjonowania systemu nadzoru rynku, tworzenie warunków dla efektywnego i skutecznego dochodzenia roszczeń konsumenckich oraz prowadzenie poradnictwa konsumenckiego, monitorowanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców, poprawę prawnych instrumentów dla realizacji planowanych celów.</u>
<u xml:id="u-55.8" who="#MichałHoleksa">W ramach funkcji 11 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie realizował jedno zadanie 11.4 gotowość struktur administracji gospodarczej kraju do obrony państwa. Wydatki związane z tym zadaniem będą dotyczyły szkoleń członków korpusu służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-55.9" who="#MichałHoleksa">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając najistotniejsze założenia projektu budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na rok 2018 pragnę podkreślić, iż został on zaplanowany w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację statutowych zadań urzędu.</u>
<u xml:id="u-55.10" who="#MichałHoleksa">Na zakończenie chciałbym zwrócić uwagę państwa na fakt, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wychodząc naprzeciw polityce rządu w zakresie ograniczenia liczby zawieranych umów cywilnoprawnych oraz mając na uwadze względy organizacyjne, po przeprowadzeniu wstępnych konsultacji z Komisją Europejską zaplanował zmianę formy zatrudnienia osób realizujących projekty Europejskie Centrum Konsumenckie Polska. Od 2005 do lutego 2018 roku pracownicy Europejskiego Centrum Konsumenckie Polska byli zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych, a od marca 2018 roku planowane jest zatrudnienie pracowników w ramach umów o pracę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Bardzo proszę pana przewodniczącego Zubowskiego o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie prezesie, szanowni państwo, część danych, które przytoczę, usłyszeliśmy przed chwilą, więc nieco skrócę swój koreferat. Jeżeli chodzi o projekt budżetu na rok 2018 Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dochody wynoszą 26 033 tys. zł, a wydatki 69 562 tys. zł. Dochody zostaną uzyskane z wpływów z najmu pomieszczeń, odsetek, wpływów między innymi z rozliczeń z lat ubiegłych, wynagrodzeń płatników składek. Głównym źródłem dochodów budżetowych urzędu są kary pieniężne uwarunkowane wyrokami sądu i nadkładane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeżeli chodzi o inne dochody planowane na rok 2018, z różnych dochodów będzie pochodziła kwota 100 tys. zł, z rozliczeń z lat ubiegłych kwota 50 tys. zł, ze sprzedaży zużytych lub zniszczonych składników majątkowych kwota 1 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WojciechZubowski">Planowane wydatki to 69 562 tys. zł, co stanowi 99,1% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2017.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#WojciechZubowski">Szanowni państwo, może jeszcze kilka słów na temat wynagrodzeń. Proszę o chwilę cierpliwości. Plan zatrudnienia jeżeli chodzi o etaty i osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń, wynosi 18,58. Jeżeli chodzi o osoby zajmujące stanowiska kierownicze, są trzy takie osoby. Członkowie korpusu służby cywilnej liczą 505 osób. Ogólne zatrudnienie na rok 2018 wynosi 526,58 etatów. Kwoty wynagrodzeń w ustawie budżetowej na rok 2018 w poszczególnych grupach wynoszą: wynagrodzenia – 34 518 tys. zł, dodatkowe wynagrodzenie roczne – 2752 tys. zł, ogólne wynagrodzenie na 2018 rok– 37 270 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zgłaszam wniosek o przyjęcie projektu budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">Moje pytania, panie przewodniczący, dotyczą dochodów. Co prawda, wyjaśniono, że państwo bardzo ostrożnie, oszczędnie szacujecie dochody urzędu. Wynoszą one 26 033 tys. zł. W stosunku do ustawy budżetowej na bieżący rok jest to 43%. Chciałabym zapytać, jak na dzisiaj wygląda realizacja w zakresie dochodów budżetowych zakładanych przez prezesa z kar pieniężnych albo w trybie postępowania sądowego. Prognozujecie państwo bardzo oszczędnie. Wiem, jak. Załóżmy uczciwość wszystkich podmiotów na rynku. Skąd zatem prognoza, którą państwo uwzględniliście w wysokości 26 000 tys. zł. Czy wynika ona z planowania historycznego, z państwa oceny? Pytanie, co by było, gdyby rynek świetnie się zachowywał i nie trzeba by było nakładać kar. Jest to pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#KrystynaSkowrońska">I drugie pytanie. Chciałabym pochwalić, dlatego że tabela projektu, planu wydatków w zakresie zatrudnienia i wynagrodzenia, powiedziałabym, iż jest modelowa. Pokazano wszystko, i wynagrodzenia, i prognozy, i średnie wynagrodzenie. Jest to też dobre do czytania. Jest jednak jedno pytanie. Wskazujecie państwo wzrost zatrudnienia osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Jakie dodatkowe obowiązki państwo nałożyliście? Czy jest potrzeba, żeby je wykonać? Przez to o ile my jako konsumenci lepiej to odczujemy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MichałHoleksa">Szanowni państwo, pani poseł, na wstępie bardzo dziękuję za pani dobre słowa na temat dokumentu.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#MichałHoleksa">Pierwsze pytanie dotyczyło kar. W chwili obecnej wykonanie kar jest na poziomie 36 672 tys. zł. Są to dane na dzień 19 października. Tego tutaj nie liczyliśmy. Są to kary zrealizowane na dzień 19 października.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#MichałHoleksa">W jaki sposób liczymy owe dochody? Wieloletnie doświadczenie urzędu wskazuje na to, że na rynku bardzo wielu przedsiębiorców jednak nie chce podporządkowywać się przepisom, nie chce działać prokonsumencko bądź w jakiś niejasny sposób, nie do końca zgodny z przepisami albo niezgodny z przepisami chce zwiększyć swoje dochody. Jednak przewidujemy, że takie działania w dalszym ciągu będą. W związku z tym urząd będzie wykrywał owe działania, będzie nakładał kary. Pomimo tego że kary te są uzależnione od konkretnej praktyki, od wysokości obrotów danych przedsiębiorców, a na końcu są uzależnione od zdania sądu, i tak jesteśmy w stanie przewidzieć dochód z kar.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Mam pytanie, czy jest zgoda, żebyśmy jako Komisja pozytywnie zaopiniowali część budżetową 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie ma sprzeciwu. Bardzo proszę jeszcze, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MichałHoleksa">Było też drugie pytanie pani poseł. Dotyczyło ono dodatkowych zadań oraz przejęcia pracowników do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pani poseł, szanowni państwo od 2005 roku do lutego 2018 roku pracownicy byli zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych. Od marca 2018 roku planujemy zatrudnić pracowników w ramach umowy o pracę. Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, w skrócie ECK, powstało w 2005 roku na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Umowy zawierana są corocznie w euro. Europejskie Centrum Konsumenckie Polska jest członkiem sieci europejskich centrów konsumenckich ECC-Net.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#MichałHoleksa">Celem sieci ECC-Net jest zapewnienie konsumentom informacji o ich prawach związanych z dokonywanymi przez nich zakupami transgranicznymi towarów i usług, doradzanie konsumentom w przypadku problemów, wspomaganie konsumentów w rozpatrywaniu reklamacji tak, żeby w pełni umożliwić im wykorzystywanie wewnętrznego rynku Unii Europejskiej. Celami sieci ECC-Net jest zapewnienie konsumentom pełnej informacji na temat obowiązujących w różnych krajach przepisów, pomoc konsumentom przy rozpatrywaniu skarg, pomoc konsumentom przy rozwiązywaniu sporów, organizowanie działań promocyjnych, przyczynianie się do rozwoju pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich, współpraca sieciowa, wymiana informacji pomiędzy innymi państwa, w których też działa ECC-Net.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jestem zadowolona.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MichałHoleksa">Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JerzyMeysztowicz">Nie jest łatwo zadowolić panią poseł, ale w tym momencie się udało. A więc dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, pozytywnie zaopiniowaliśmy projekt budżetu. Dziękuję bardzo, panie prezesie. Dziękuję państwu. Chwila przerwy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#JerzyMeysztowicz">Przechodzimy do zaopiniowania części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Bardzo proszę, referuje prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, pan Tomasz Schweitzer. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TomaszSchweitzer">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, projekt budżetu na rok 2018, który przedstawiamy, został wykonany na podstawie limitów, jakie otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów. W zasadzie nie odbiega on od budżetu na rok 2017, jeżeli chodzi o strukturę wydatków. Jeżeli chodzi o dochody, przewidujemy je na poziomie około 12 000 tys. zł brutto, podkreślam, brutto, dlatego że płacimy podatek VAT od sprzedaży. Dochody pochodzą głównie ze sprzedaży norm. Rynek sprzedaży jest bardzo trudny do zdefiniowania. Dlatego to, co przewidujemy, jest obarczone dosyć sporym błędem. Przez wiele lat próbujemy zidentyfikować powody, dla których rynek zachowuje się inaczej niż byśmy przewidywali. Niestety nie potrafimy tego ocenić. Dlatego proszę przyjąć, że być może budżet w zakresie dochodów albo będzie przekroczony, albo nie będzie wykonany.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#TomaszSchweitzer">Jeżeli chodzi o wydatki, również są one mniej więcej na poziomie roku bieżącego. Wynoszą około 33 000 tys. zł. A więc Polski Komitet Normalizacyjny kosztuje budżet państwa około 20 000 tys. zł. Dwie trzecie z wydatków stanowią wydatki na wynagrodzenia. Pozostałe duże wydatki, które zaplanowaliśmy, te, które głównie musimy zapewnić, są przeznaczone na składki do organizacji międzynarodowych, w których musimy uczestniczyć, utrzymanie informatyki w takim stanie, żebyśmy mogli współpracować z organizacjami międzynarodowymi, utrzymanie budynków.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#TomaszSchweitzer">Chciałbym też zwrócić państwa uwagę na to, że na prace normalizacyjne w zestawieniu jest przewidziana kwota tylko 1000 tys. zł. Proszę nie rozumieć, że będą to wydatki wyłącznie na prace normalizacyjne, ponieważ większość wydatków, które ponosimy na ułatwienie, na działanie systemu normalizacyjnego w Polsce, jest ukryta w wynagrodzeniach. Otóż kwota 1000 tys. zł jest przeznaczona tylko na tłumaczenia norm europejskich, które są wprowadzane do zbiorów norm polskich, przy czym są to tylko te normy, które wymagają legislacji, są to tzw. normy zharmonizowane. Natomiast wszystkie pozostałe normy, które miałyby być tłumaczone, powinny być tłumaczone z środków zainteresowanych środowisk.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#TomaszSchweitzer">Wykonamy wszystkie zadania opieki nad organami technicznymi i środowiskowymi, które zajmują się opracowaniem norm. W tej chwili jest ich około 300. Musimy sprawować nad nimi nadzór. W ramach pracy komitetów technicznych w Polsce zostanie przyjętych od 1500 do 2000 norm. Nie umiem też powiedzieć, czy będzie to 1500 czy 2000, dlatego że wyniknie to z programów prac normalizacyjnych, które są przygotowywane przez jednostki organizacyjne. Mniej więcej od 200 do 300 z owych norm zostanie przetłumaczonych na język polski. W tej chwili w zbiorze polskich norm mamy już przetłumaczonych na język polski 50% wszystkich norm europejskich.</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#TomaszSchweitzer">Chciałbym też wnieść do Komisji prośbę. Jeżeli byłoby to możliwe, proszę o rozważenie możliwości zwiększania funduszu wynagrodzeń o kwotę około 1500 tys. zł. Wnoszę o to na podstawie trudności, jakie mamy z młodymi pracownikami. Otóż jak państwo mogą zobaczyć w naszym zestawieniu, wynagrodzenie przewidywane na rok następny wraz z wynagrodzeniem kierownictwa wynosi około 5200 zł. Jest to wysokość, która plasuje nas raczej na końcu wszystkich jednostek finansów publicznych. Oczywiście mamy sporo osób, które są już w odpowiednim wieku, wystarczy spojrzeć chociażby na prezesa. Młodzi ludzie oczywiście mają dużo niższe wynagrodzenia. Nie jesteśmy konkurencyjni na rynku pracy. 70% naszych pracowników ma wyższe wykształcenie. Muszę powiedzieć, że naszego zawodu nie można nauczyć się gdzie indziej, tylko w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Młody pracownik musi się szkolić mniej więcej rok, żeby mógł wykonywać swoje zadania. Mając niską pensję oraz podobną perspektywę nie zawsze chcą do nas przychodzić. To wszystko, co chciałem powiedzieć. Dziękuję bardzo za głos. Jeżeli będą jakieś pytania, odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Niestety pan poseł Kobyliński, który miał przedstawić koreferat, jest nieobecny. Czy są jeszcze jakieś pytania do pana prezesa? Nie widzę. Panie prezesie, mamy tylko jeden problem, dlatego że musi być zachowana formuła wnoszenia podobnych poprawek. W związku z tym niestety nie możemy przyjąć tego na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#JerzyMeysztowicz">Mam pytanie, czy w związku z tym Komisja pozytywnie zaopiniuje projekt budżetu w części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Nie widzę sprzeciwu. Dziękuję bardzo. Komisja przyjęła, zaopiniowała pozytywnie. Dziękuję bardzo. Minuta przerwy. Dziękujemy bardzo, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, ostatni punkt. Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów 150 – Przetwórstwo przemysłowe i 500 – Handel. Bardzo proszę, pani Grażyna Grzyb, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#GrażynaGrzyb">Dziękuję uprzejmie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawię projekt budżetu państwa w zakresie części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 150 – Przetwórstwo przemysłowe oraz działu 500 – Handel. Jeżeli chodzi o dział 150 – Przetwórstwo przemysłowe, po stronie dochodów została zaplanowana kwota 10 tys. zł w budżecie województwa dolnośląskiego. Jest to kwota, która wynika z realizowanych należności po jednym z likwidowanych zakładów, dokładnie po Zakładzie Techniki Medycznej. Po stronie wydatków w omawianym dziale nie są planowane środki.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#GrażynaGrzyb">Jeżeli chodzi o dział 500, zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów planowane są środki wynikające z działalności wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej, które funkcjonują jako państwowe jednostki budżetowe i mają bardzo bogaty zakres kompetencji w zakresie kontroli w różnych obszarach. Ostatnio zakres ten został wzbogacony prowadzeniem postępowań pozasądowych w zakresie rozwiązywania sporów konsumenckich. Zresztą nie tylko Inspekcja Handlowa prowadzi czynności w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#GrażynaGrzyb">Po stronie dochodów zaplanowano łączną kwotę w wysokości 1880 tys. zł, z czego gros przypada na dochody z tytułu grzywien, mandatów i kar. Jest to kwota 1548 tys. zł. Z tytułu usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej zrealizowana zostanie kwota 262 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#GrażynaGrzyb">Natomiast po stronie wydatków planuje się łączną kwotę w wysokości 76 708 tys. zł. Z tego niewielka kwota przypada na świadczenia na rzecz osób fizycznych, wynosi ona 236 tys. zł. Oczywiście gros wydatków przypada na wydatki planowane jako wydatki bieżące. Najwyższa pozycja w ramach wydatków bieżących to kwota 65 360 tys. zł, którą stanowią wydatki z tytułu wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Pozostałe koszty bieżące funkcjonowania jednostek wynoszą 10 786 tys. zł. Na wydatki majątkowe przypada kwota 326 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-70.4" who="#GrażynaGrzyb">Uprzejmie proszę o przyjęcie zaplanowanych dochodów i wydatków w części 85 w działach 150 oraz 500. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Czy są pytania? Nie widzę. W związku z tym jeżeli nie będzie sprzeciwu, czy mogę uznać, że Komisja, że pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym pozostaje nam tylko wybranie pana posła sprawozdawcy na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo, że pan poseł Andrzej Gawron zgodził się być posłem sprawozdawcą na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>