text_structure.xml
13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czy są zastrzeżenia do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyMeysztowicz">Serdecznie witam pana ministra Andrzeja Derę, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Witam też serdecznie pana ministra, podsekretarza stanu, Mariusza Hołodyja.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, w związku z tym, że wpłynęła poprawka Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość pozwolę sobie ją przeczytać. „Po art. 1 dodać art. 1a w brzmieniu: »Art. 1a. Do projektów ustaw wniesionych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz projektów rozporządzeń skierowanych do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe«”. W związku z tym, że nie ma posłów, którzy to zgłosili, a jest to już przyjęte… Już są. To bardzo proszę o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejGawron">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to jest prosta poprawka. Chodzi o to, żeby te ustawy, które już, jak myślę… Nie będę prorokiem…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMeysztowicz">Nie mam nic przeciwko temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejGawron">Myślę, że ta poprawka jest bardzo prosta. Chodzi o to, żeby tych ustaw, które już są w procesie legislacyjnym, nie obejmowała ustawa. Myślę więc, że tutaj więcej tłumaczyć nie trzeba. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ta poprawka, niestety, trochę zmienia intencję, jaką niesie ustawa, dlatego, że to jest najlepszy czas, aby w zakresie wniesionych ustaw można było przenieść ideę, jaką niesie ta ustawa. Ja wiem, że to wymaga znacznie więcej pracy po stronie rządu w zakresie wydawania rozporządzeń, ale gdybyśmy chcieli, żeby rzeczywiście skutecznie weszło to rozwiązanie, to powinniśmy być przeciw tej poprawce. Namawiam zatem, aby – jeśli pan poseł może wskazać pola, które z tego powodu nie zostaną objęte nowymi rozwiązaniami – pokazał pan przynajmniej trzy pola, w przypadku których nie wejdzie to rozwiązanie, nad którym w pierwotnym przedłożeniu pracowano.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo pani poseł. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejDera">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ta poprawka, naszym zdaniem, jest niezbędna z tego względu, że takie zasady prawa powinny obowiązywać również w tym przypadku. Otóż, ten przepis, który został wprowadzony, ma obowiązywać wszystkich tych projektodawców, którzy będą składać takie projekty, natomiast, trudno sobie wyobrazić, żeby w przypadku tych podmiotów, które już złożyły takie projekty – i nie chodzi tylko o sferę rządową, ale również o społeczną i każdą inną – w tej chwili cofać te projekty do uzupełnienia, ponieważ ten przepis – dlatego to mówiłem – nie ma tylko charakteru deklaracji, tylko jest wymogiem prawnym. Polega to między innymi na tym, że pan marszałek, kiedy nie będzie takiego odniesienia się do skutków tej regulacji dla małych i średnich przedsiębiorstw, może nie przyjąć takiego projektu i wezwać do uzupełnienia. W związku z powyższym, ten przepis jest dlatego istotny, żeby w odniesieniu do tych projektów, które już dzisiaj funkcjonują w obiegu publicznym, zostały przyjęte. Krótko mówiąc, żeby prawo nie działało wstecz. To jest fundamentalna zasada. Mam nadzieję, że ona nie będzie kwestionowana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, pani poseł Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję bardzo. Chciałabym wyrazić zdanie odrębne do wypowiedzi pana ministra. Skoro stoimy przed faktem wielkiej rewolucji w podstawowej, a właściwie zasadniczej zmianie, jaka nastąpiła w Polsce po 1990 r., czyli umocowaniu samorządu, wobec której mówi się głośno, że prawo ma działać wstecz, to tutaj, jeśli kierujemy się dobrem przedsiębiorców, intencja tego projektu ustawy jest bardzo dobra – podkreślaliśmy to zawsze – aczkolwiek niewykonalna, moim zdaniem. Obym się myliła. Ta intencja ma służyć temu, żeby prawo było dostosowywane do specyfiki mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zatem, absolutnie uważam, że teraz jest czas na to, żeby zatrzymać się w tym miejscu i te wszystkie projekty, które zostały wniesione – pewnie ich nie ma za dużo – były do tego jak najbardziej dostosowane. Tym bardziej, że wczoraj pan minister wyjaśnił mi… Nie zdążyłam dopytać – bo nie mogłam już zadać drugiego pytania – o wniosek i konsultacje tego projektu z przedsiębiorcami. Pan minister powiedział mi, że wnosili o to przedsiębiorcy zrzeszeni w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Niestety, straciłam wczoraj cały dzień i do końca dnia do tego wniosku nigdzie się nie dokopałam, łącznie z tym, że takiej deklaracji… Miałam informację, że były gdzieś jakieś rozmowy, natomiast takiego wniosku nie było. Trudno więc skonfrontować, czy ta ustawa odpowiada na wniosek przedsiębiorców, zresztą, tylko jednego stowarzyszenia, bo pozostałe tego nie konsultowały. Tym bardziej myślę, że dbając o interesy polskich przedsiębiorców powinniśmy jak najbardziej dostosować wszystko, co wpłynęło do Sejmu i rozporządzenia, które są w konsultacjach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, panie przewodniczący. Dlaczego jest taki sprzeciw? Pan minister doskonale wie ze swojej pracy parlamentarnej, że przy projekcie jest tak wielokrotnie – Komisja Ustawodawcza, czy zwrot do Komisji Ustawodawczej, deklaracje i uzupełnienia. To nie jest problem, z którym parlament nie mógłby się zmierzyć. Parlament może się z tym zmierzyć, bo dotyczy to tylko projektów, które są obecnie w pracach legislacyjnych. Nie ma najmniejszego powodu, aby dobre rozwiązanie w tym zakresie nie objęło tych projektów, które są w legislacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejDera">Dziękuję. Tutaj chodzi o zasady prawa, żeby prawo było czytelne. Natomiast, nawiązując do tego, co panie posłanki mówiły, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w czasie rozpatrywania projektów, które już dzisiaj są w Sejmie, poprosić projektodawców o to, żeby to przedstawili. Zgłosić to jako wniosek członków Komisji, który zostanie rozpatrzony. To jedno drugiego nie wyklucza. My w tej ustawie mówimy o tym, że wprowadzamy taki obowiązek, który będzie skutkować po wprowadzeniu tej ustawy. Przepis przejściowy mówi o tym, że te zasady dotyczą przyszłości, od momentu, kiedy ta ustawa wejdzie w życie. Natomiast, nie ma żadnych formalnych przeszkód do tego, aby już dzisiaj odnośnie do projektów, które dotyczą szeroko rozumianej gospodarki, wnieść wniosek, spytać się projektodawców o to, w jaki sposób ten projekt oddziałuje na małe i średnie przedsiębiorstwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Zgłaszał się jeszcze pan minister Haładyj. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MariuszHaładyj">Dziękuję, panie przewodniczący. Tylko jedno zdanie, nie zgłaszając zastrzeżeń do tej poprawki. Rozumiejąc tę poprawkę jako porządkującą ten projekt, trzeba zaznaczyć, że wobec projektów rządowych można być niejako spokojniejszym – przepraszam za potoczność – ponieważ regulamin pracy Rady Ministrów i tak zobowiązuje do podawania w uzasadnieniu i w ocenie wpływu skutków oddziaływania projektu także na przedsiębiorstwa, a doprecyzowuje regulamin pracy Rady Ministrów. Formularz oceny skutków regulacji, o którym też rozmawialiśmy podczas posiedzenia – pan minister Kasprzak odnośnie do tego zadawał pytania – zawiera wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa, wszelkie inicjatywy, zarówno w ujęciu pieniężnym, jak i niepieniężnym. Zatem, Rada Ministrów i tak ten obowiązek wypełnia na poziomie zobowiązań niższych aktów prawnych – że tak powiem. A tę poprawkę rozumiem jako porządkującą, także wobec innych inicjatyw, pozostając przy tym, że wartość tej nowelizacji polega na tym, że na poziomie ustawy po raz pierwszy wprowadza te kwestie związane z tworzeniem prawa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł wnioskodawca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejGawron">Szanowni państwo, panie posłanki z opozycji pokazują tutaj niekonsekwencję. W pierwszym czytaniu wskazywano, że to jest raczej nieistotny projekt, że nie będzie mieć dużego wpływu, a w tej chwili składają wniosek, żeby dotyczył tych ustaw, które już są w procedurze legislacyjnej. Myślę, że tłumaczenie przez przedstawiciela prezydenta, że takie są wymogi prawne, jest chyba najbardziej istotne. Zgłaszam więc wniosek formalny, żeby zakończyć dyskusję i przejść do głosowania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Poproszę jeszcze o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JarosławLichocki">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pani poseł Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Ja tylko jedno zdanie do pana posła wnioskodawcy, żeby rzetelnie oceniał to, jak się wypowiadaliśmy i w jakim kontekście. Odnośnie do intencji, od pierwszego czytania cały czas twierdziliśmy, że intencja jest dobra, tylko – w naszej ocenie – nieskuteczna. I z troski o to, aby była skuteczna w jakikolwiek sposób, zgłaszaliśmy swoje uwagi i chcieliśmy, żeby praca nad tym projektem była dłuższa, by można go było zmienić. Rozmawialiśmy zresztą w kuluarach. Prosiłabym więc o rzetelność. A i tak wiadomo, że państwo to przegłosują, jak uważają, bez względu na to, jakie będą racjonalne argumenty. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. W związku z tym, zwracam się z pytaniem do Komisji, czy ktoś zgłasza sprzeciw odnośnie do przyjęcia poprawki? Tak. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyMeysztowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość? (14) Kto jest przeciw? (8) Kto się wstrzymał? (3) Dziękuję bardzo. W wyniku głosowania poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JerzyMeysztowicz">Jeżeli można zwrócić się do pana posła Kobylińskiego o to, żeby ponownie był sprawozdawcą… Przepraszam, poseł wnioskodawca. Panie pośle, czy wyraża pan zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełLisiecki">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję uprzejmie. To już mamy posła sprawozdawcę. Jeżeli nie ma więcej uwag, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>