text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa parlamentarzystów oraz zaproszonych gości: pana Stanisława Szweda – sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pana Szymona Szynkowskiego vel Sęk – sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Grzegorza Witkowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Magdalenę Karp – sekretarza Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, pana Jacka Kramarczyka – członka prezydium Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” Polskiej Żeglugi Morskiej, pana Pawła Krężla – zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, pana Marka Maja – doradcę ekonomicznego w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, pana Sławomira Majszyka – zastępcę dyrektora departamentu Prawno-Traktatowego MSZ, panią Agatę Oklińską – zastępcę dyrektora Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego MRPiPS, panią Agnieszkę Piotrowską-Łagę – głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, pana Remigiusza Rymaszewskiego – członka Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, zastępcę przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” PŻM oraz panią Magdalenę Wysocką-Madej – naczelnika wydziału w departamencie Dialogu i Partnerstwa Społecznego MRPiPS.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam kworum. W porządku dziennym mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., przyjętych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 9 czerwca 2016 r. (druk nr 2788). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjmują zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, marszałek Sejmu skierował w dniu 26 lipca br. powyższy projekt ustawy do naszych Komisji do pierwszego czytania. Przypominam, że pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę panów ministrów o przedstawienie uzasadnienia. Który z panów pierwszy? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSzwed">Pani przewodnicząca, Wysokie Komisje, przedstawiam rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., przyjętych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 9 czerwca 2016 r. Konwencja o pracy na morzu została ratyfikowana przez Polskę 3 maja 2011 r. i weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. Liczba ratyfikacji Konwencji o pracy na morzu stale rośnie. W sumie Konwencją związało się już 88 państw. Jej zakresem objęte jest ponad 91% światowego tonażu floty. Istotne jest, że stronami Konwencji są również państwa tzw. wygodnych bander.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławSzwed">Konwencja o pracy na morzu jest umową nowoczesną, która przewiduje uproszczoną procedurę zmiany jej części zwanej kodeksem. Do Poprawek zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w dniu 9 czerwca 2016 r. zastosowano właśnie tę procedurę. Konwencja o pracy na morzu była już rewidowana trzykrotnie w ramach uproszczonej procedury. Zgodnie z art. 15 Konwencji o pracy na morzu, poprawki do Konwencji wchodzą w życie, jeśli do końca wyznaczonego terminu – w tym przypadku był to 8 lipca 2018 r. – sprzeciwu nie złoży więcej niż 40% państw stron Konwencji według stanu na dzień przyjęcia poprawek przez Międzynarodową Konferencję Pracy posiadających nie mniej niż 40% światowego tonażu floty. Z uwagi na fakt, że żadne z uprawnionych państw nie zgłosiło dyrektorowi generalnemu sprzeciwu, Poprawki do Konwencji o pracy na morzu wejdą w życie 8 stycznia 2019 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławSzwed">Poprawki odnoszą się do kodeksu wdrażającego tzw. prawidła 4.3 i 5.1 oraz załącznika A5 do Konwencji o pracy na morzu. Celem poprawek do kodeksu wdrażającego prawidła i wytyczne są postanowienia w sprawie wypadków w miejscu pracy oraz uszkodzeń ciała i chorób związanych z wykonywaniem prac, wyeliminowania molestowania i zastraszania na statku. Rewidując ten przepis, uznano, że molestowanie i zastraszanie na statku może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia fizycznego i emocjonalnego marynarzy oraz prowadzić do osłabienia ich motywacji w pracy i wzrostu zachorowań. Implementacja tych przepisów nie będzie wymagała zmian w prawie krajowym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławSzwed">Zmiany do kodeksu wdrażającego prawidło 5.1 oraz załącznika A5-II do Konwencji o pracy na morzu dotyczą inspekcji statku i możliwości tymczasowego przedłużenia w szczególnych warunkach ważności Morskiego Certyfikatu Pracy. Wdrożenie tych zmian nastąpi przez nowelizację ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, polegającą na dodaniu w art. 94b nowego ustępu. Zmiana ta nie spowoduje kosztów finansowych dla budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławSzwed">Projekt wniosku o ratyfikację został skonsultowany z reprezentatywnymi w rozumieniu ustawy o radzie dialogu społecznego partnerami społecznymi. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez NSZZ „Solidarność” i OPZZ. Pozostałe organizacje nie zgłosiły uwag.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławSzwed">Wysokie Komisje, wnoszę o przyjęcie projektowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę sekretarza stanu w MSZ. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Przedmiotem obrad jest sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., przyjętych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 9 czerwca 2016 r.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Konwencja jest aktem prawa międzynarodowego, który gwarantuje i chroni prawa członków załóg statków morskich, reguluje warunki zatrudnienia marynarzy, życia na statku, zagadnienia ochrony zdrowia, opieki medycznej, zabezpieczenia społecznego, ochrony socjalnej wobec marynarzy. Wobec Polski Konwencja weszła w życie w sierpniu 2013 r., zaś Poprawki do Konwencji zostały przyjęte w czerwcu 2016 r. przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy. Poprawka do kodeksu dotycząca prawidła 4.3 ma na celu wyeliminowanie molestowania i zastraszania na statku. Poprawki dotyczące prawidła 5.1 załącznika A5-II do Konwencji umożliwią, po spełnieniu określonych warunków, przedłużenie ważności Morskiego Certyfikatu Pracy na kolejny okres nieprzekraczający pięciu lat. Ratyfikacja poprawek zagwarantuje takie same prawa marynarzom, którzy pracują na polskich statkach morskich, jak i marynarzom zatrudnionym na statkach obcych bander.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Odnośnie do trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej poprawkami minister spraw zagranicznych podziela zasadność argumentacji ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w kwestii zastosowania ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, a więc tzw. dużej ratyfikacji, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP. Poprawki do Konwencji o pracy na morzu odnoszą się do spraw uregulowanych w ustawach i związanie nimi powinno nastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Pani przewodnicząca, wnoszę o przyjęcie sprawozdania Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., przyjętych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 9 czerwca 2016 r. i niezwłoczne przystąpienie do kolejnych prac.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę o zabranie głosu pana Grzegorza Witkowskiego, podsekretarza stanu w MGMiŻŚ.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzWitkowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Szanowni państwo, ponieważ Polska jest stroną Konwencji, jesteśmy zobowiązani na bieżąco brać w niej udział i ratyfikować wszelkie postanowienia i zmiany wchodzące w życie. Ratyfikacja poprawek z 2016 r. wpisuje się w prowadzoną przez rząd polski politykę morską, od trzech lat przestawioną na zupełnie inne tory, uwzględniającą potencjał morski państwa polskiego. W odniesieniu do kwestii molestowania i zastraszania na statkach uznano, że jeśli zjawiska te nie zostaną wyeliminowane, mogą mieć negatywne skutki dla firm przejawiające się w pogarszaniu się warunków pracy oraz powodować potencjalne konsekwencje organizacyjne, gospodarcze, prawne i społeczne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzWitkowski">Wejście w życie poprawek nie spowoduje wydatków dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Podobnie jak moi szacowni przedmówcy bardzo proszę o przyjęcie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę, zatem zamykam dyskusję i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2788. Nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zgłaszam wniosek o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjmują powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, jeśli nie będzie sprzeciwu, uznam, że artykuł został przyjęty. Otwieram dyskusję. Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw do tytułu ustawy? Nie ma sprzeciwu. Przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw do art. 1? Nie ma sprzeciwu. Przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec art. 2? Nie widzę. Przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zgłaszam wniosek o uchwalenie projektu ustawy z druku nr 2788. Nie ma sprzeciwu. Komisje przyjęły ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję posła Janusza Śniadka, który już zabierał głos w tej sprawie. Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję ślicznie. Nie widzę sprzeciwu w tej sprawie. Przekazujemy tekst Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. na plenarne posiedzenie na ręce pana posła.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>