text_structure.xml
23.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam parlamentarzystów i zaproszonych gości. Witam panią Annę Moskwę – podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz ze współpracownikami, panią Joannę Anczarską – kierownika Wydziału Programów Wodnych Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie, panią Annę Czyżewską – dyrektor Departamentu Adaptacji do Zmian Klimatu i Zagrożeń Środowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pana Michała Dudka – głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w MGMiŻŚ, panią Katarzynę Falińską – specjalistę w tymże departamencie MGMiŻŚ, pana Macieja Gorazdowskiego – stażystę w Departamencie Świadczeń Emerytalno-Rentowych ZUS, pana Cezarego Gromadzkiego – głównego specjalistę w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, panią Grażynę Janaszek – głównego specjalistę w Departamencie Świadczeń Emerytalno-Rentowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pana Pawła Krężla – zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej w MGMiŻŚ, pana Mariusza Kubzdyla – dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w MRPiPS, pana Marka Maja – doradcę ekonomicznego w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, panią Katarzynę Paprocką – doradcę w Departamencie Ochrony Wód w NFOŚiGW, panią Małgorzatę Piotrowską – kierownik Wydziału Planowania i Ochrony Przeciwpowodziowej i Suszy Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie, pana Edmunda Sieinskiego – dyrektora Ośrodka Technicznej Kontroli Zapór Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, pana Wojciecha Skowyrskiego – zastępcę dyrektora Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie, pana Tomasza Walczykiewicza – zastępcę dyrektora ds. Państwowej Służby Meteorologiczno-Hydrologicznej i Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, pana Romualda Wilka – dyrektora Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie, pana Bolesława Zasadę – wiceprzewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, pana Przemysława Żukowskiego – zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witamy serdecznie. Szanowni państwo, przechodzimy do porządku dziennego. Stwierdzam kworum. Przepraszam, ale rozpoczęcie Sejmu miało być o 10.00, ale jest o 9.00. Jeśli nie zdążymy, być może będziemy musieli przełożyć dalsze obrady na godzinę 12.00, gdy mamy drugie posiedzenie, ale mam nadzieję, że uda się nam wyrobić. Przewidujemy rozpatrzenie informacji na temat gospodarowania wodami w latach 2016–2017, a w punkcie drugim rozpatrzenie odpowiedzi ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na dezyderat nr 4 Komisji skierowany do Rady Ministrów w celu podjęcia działań zmierzających do rozwiązania problemów związanych ze świadczeniami emerytalnymi dla właścicieli kutrów i łodzi rybackich oraz armatorów pływających. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do punktu pierwszego. O przedstawienie informacji proszę panią minister Annę Moskwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaMoskwa">Dzień dobry państwu. Dziękuję, pani przewodnicząca. Przystępuję do prezentacji dokumentu. Z racji tego, że mamy mało czasu, bo około godziny, skoncentrujemy się na głównych elementach. Wiem, że otrzymali państwo ten obszerny materiał. To prezentacja obejmująca gospodarowanie wodami w latach 2016–2017, czyli pod koniec starego obowiązującego systemu, w podziale na urzędy marszałkowskie we współpracy z wojewodami i w realizacji przez administrację centralną. Jak wiemy, od 1 stycznia obowiązuje nowy system gospodarowania wodami w oparciu o podmiot – Wody Polskie. To dobre podsumowanie, ale większość tych informacji była przedmiotem dyskusji na etapie procedowania Prawa wodnego jako uzasadnienie reformy. Podstawowe elementy tego dokumentu to przede wszystkim statystyka, która przedstawia stan zasobów wodnych wód gruntowych i podziemnych, podstawowe plany i działania podjęte zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym w obszarze gospodarowania wodami, ryzyka przeciwpowodziowego i ochrony ludności przed powodzią i suszą, z prezentacją wybranych kluczowych inwestycji i działań w tych określonych obszarach. Przekażę teraz głos pani dyrektor Niemiec-Butryn do dalszej prezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MonikaNiemiecButryn">Witam serdecznie. Aby nie przedłużać, postaramy się przekazać najważniejsze informacje, które zawarte są na 170 stronach tekstu. Mam dla państwa dodatkową informację – Sejm w tym roku ma czas na otrzymanie tej informacji do końca sierpnia, co jest zmianą w stosunku do poprzedniej ustawy. Ten dokument będziemy jeszcze konsultowali. Jeśli są z państwa strony jakieś sugestie lub uwagi, jest czas na to, aby ten dokument został należycie przedstawiony. Artykuł 353 Prawa wodnego przewiduje taki zakres informacji, dlatego jest tak kompleksowa. W 2016 roku mieliśmy zasoby wód płynących na poziomie 41 mld m3. Pokazujemy na slajdzie, jaki był średni opad w latach 2016–2017. Oba lata bardzo się różniły. Rok 2016 był suchy, a 2017 był przeciętny. Było o wiele więcej opadów niż w roku 2016. Pod względem informacyjnym jest to ciekawe, aby spojrzeć, jak to się kształtuje w Polsce. Zasoby wód podziemnych w 2017 roku były na poziomie 12,7 km³. Jeśli chodzi o jakość zasobów wodnych, mamy jeszcze wiele do poprawienia. Jeśli państwo raczą spojrzeć, mamy podział na 10 obszarów dorzeczy i pokazane jest, ile z nich ma stan dobry, a ile oceniono. Jeśli chodzi o wody powierzchniowe jezior, jest trochę lepiej. Więcej jest o stanie bardzo dobrym, dobrym lub umiarkowanym. Kolejna mapa obejmuje stan jednolitych części wód podziemnych. Jeśli państwo spojrzą, dorzecze Wisły w stanie dobrym to aż 92%, a dorzecze Odry 87%.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MonikaNiemiecButryn">Podział gospodarki wodnej na potrzeby ludności – to też jest interesujące, aby spojrzeć, ile na poszczególne elementy zużywa się wód powierzchniowych, a ile podziemnych, na cele przemysłowe, ludności, gospodarki i sieci wodociągowych. Jeśli chodzi o sieci wodociągowe, większość pochodzi z wód podziemnych, a nie powierzchniowych, odwrotnie niż w przypadku celów produkcyjnych, gdzie właściwie 96% idzie z ujęć wód powierzchniowych. Drogi wodne w Polsce – 3655 km, z czego uregulowane szlaki żeglowne stanowią 2417 km. Należy przypomnieć, że tylko 6% to drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym. W 2017 roku w dniu 6 marca pan prezydent ratyfikował konwencję AGN, która zobowiązuje nas do tego, aby dróg o znaczeniu międzynarodowym było znacznie więcej niż 6%.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MonikaNiemiecButryn">Wykorzystanie dróg wodnych. Niestety w związku z tym, że tak mało dróg spełnia klasę międzynarodową, przewozy ładunków drogą śródlądową w 2016 roku wynosiły tylko 6 mln ton. Średnia odległość przewozu jednej tony to 134 km. Jeśli chodzi o przewozy grup ładunkowych, głównie były to rudy metali, produkty górnictwa, kopalnictwa. Jeśli chodzi o pasażerów, przewieziono 1,3 mln osób.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MonikaNiemiecButryn">Mamy też dane dotyczące śluzowań. W porównaniu do roku 2016 w roku 2017 było znacznie więcej śluzowań barek pchanych i holowanych, z własnym napędem. Przypominam, iż w roku 2017 wróciły przewozy węgla pomiędzy Gliwicami a Wrocławiem, co można zauważyć w statystykach. Jeśli chodzi o wykorzystanie i stan energetyczny rzek, Polska niestety ma małe możliwości w zakresie korzystania z mocy wodnej. Wynoszą one 23 GWh rocznie. Choć zasobów mamy niezbyt wiele, wykorzystujemy je jedynie w 18%. To potencjalne zasoby do wykorzystania w roku 2016. Mamy duże możliwości, jeśli będzie realizowany program budowy stopni wodnych, będzie można budować elektrownie wodne i poprawić ten bilans. Hydroenergetyka wyprodukowała niespełna 10% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MonikaNiemiecButryn">Przedstawię kilka informacji dotyczących realizacji poszczególnych dyrektyw w latach 2016–2017. Jeśli chodzi o ramową dyrektywę wodną, realizacja planów zagospodarowania wodami na obszarach dorzeczy została przyjęta w dniu 18 października 2016 roku przez Radę Ministrów. Raport do komisji został przekazany w marcu 2017 roku. Wówczas rozpoczęto prace planistyczne w ramach trzeciego cyklu wdrażania ramowej dyrektywy wodnej. Jeśli chodzi o dyrektywę azotanową, w tym czasie był trzeci cykl wdrażania postanowień dyrektywy. Podjęto decyzję o zmianie podejścia do realizacji dyrektywy. Zostanie ona wdrożona na terenie całego kraju bez konieczności podziału. Opracowano program działań i rozpoczęto proces przyjmowania programu w drodze rozporządzenia. Mogę państwu przekazać, że został on przyjęty i przekazany do Komisji Europejskiej w dniu 12 lipca. Wywiązaliśmy się więc ze zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MonikaNiemiecButryn">Jeśli chodzi o dyrektywę ramową w sprawie strategii morskiej, w 2016 prace dotyczyły krajowego programu ochrony wód morskich i uzyskania akceptacji Rady Ministrów. W drodze rozporządzenia dokument został przyjęty przez Radę Ministrów w 2017 roku. Jeśli chodzi o dyrektywę ściekową, w 2016 roku zakończono proces legislacyjny czwartej aktualizacji „Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych”. W 2017 roku została opracowana piąta aktualizacja. Jak mogą państwo zauważyć, mamy trochę tych dokumentów planistycznych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MonikaNiemiecButryn">Przejdę szybko do współpracy międzynarodowej, o której napisaliśmy sporo w materiałach. Ograniczymy się tylko do informacji, że 1281 km granicy państwowej biegnie rzekami. To stanowi 42% długości granicy Polski. Dlatego też współpraca międzynarodowa musi być prowadzona ze wszystkimi naszymi sąsiadami – z Republiką Niemiecką, Republiką Czeską, Słowacją, Ukrainą, Republiką Białorusi, Republiką Litewską i Federacją Rosyjską. Do wszystkich tych krajów skierowane są komisje. Współpraca odbywa się w ramach Międzynarodowej Komisji Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem. Zasiadają w niej trzy państwa – Polska, Czechy i Niemcy. W 2016 i 2017 roku zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych odbyły się wszystkie komisje. Informacje szczegółowe znaleźć mogą państwo w materiałach.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MonikaNiemiecButryn">Przejdę teraz do omówienia utrzymania wód powierzchniowych i urządzeń wodnych. Co roku sprawdzany jest stan bezpieczeństwa obwałowań. W 2016 roku wykonano to sprawdzenie na długości 8637 km. Są informacje z poszczególnych lat, ile obwałowań wykazuje zagrożenie bezpieczeństwa, a ile należy poprawić. Przedstawiliśmy państwu środki, jakie zostały wydane przez regionalne zarządy gospodarki wodnej w latach 2016–2017 na utrzymanie wód, urządzeń wodnych, likwidację skutków powodzi i zimową ochronę przeciwpowodziową. W ciągu dwóch lat regionalne zarządy gospodarki wodnej wydały 213 mln zł. To zdecydowanie za mało w stosunku do potrzeb, jakie dostrzegamy. Przedstawiliśmy państwu na wykresie nakłady na środki trwałe według podziału na poszczególne elementy. Najwięcej, bo 48%, wydano na regulację i zabudowę rzek i potoków górskich… Przepraszam, źle. Najmniej wydano na wydano na regulację i zabudowę rzek i potoków górskich oraz na obwałowania – to niewiele w stosunku do ujęć i prowadzenia wody, na co przeznaczono niemal połowę wydatkowanych środków.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MonikaNiemiecButryn">Rozkład nakładów na inwestycje w gospodarce wodnej. Przedstawiliśmy państwu najważniejsze inwestycje, które są obecnie realizowane w gospodarce wodnej. Nie będę ich przytaczała. Są realizowane na Odrze, na Wiśle, jest tu Świnna Poręba i Malczyce, i Racibórz. To nasze najważniejsze inwestycje. Na tym slajdzie mogą państwo zobaczyć te, które realizowane są z POIiŚ. Jest ich 12. Jedna z nich realizowana jest przez Urząd Żeglugi Śródlądowej. Inwestycje realizowane w ramach „Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych” w roku 2017 planowane były na kwotę 27 mld zł. To o wiele więcej środków, ale to nie są inwestycje realizowane przez Wody Polskie czy regionalne zarządy gospodarki wodnej, tylko przez gminy.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MonikaNiemiecButryn">Jeszcze raz chciałam państwu przedstawić dokumenty planistyczne. Wstępna ocena ryzyka powodziowego – rozpoczęto proces aktualizacji. Mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego również są w aktualizacji. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym zostały przyjęte w drodze rozporządzenia w 2016 roku. Plany przeciwdziałania skutkom suszy zostały opracowane dla poszczególnych regionów wodnych. Przystąpiliśmy również w 2017 – jak mówiliśmy wielokrotnie, do opracowania programu modernizacji śródlądowych dróg wodnych. Mogą państwo przeczytać o tym w materiale. To chyba najważniejsze informacje, które chciałam przedstawić państwu w skrócie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy pani minister chciałaby coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AnnaMoskwa">Chciałam dodać jedną rzecz. Aktualizacja, o której wspomniała pani dyrektor. Jednym z największych zagrożeń jest raport wdrażający dyrektywę azotanową, o której dużo się w Polsce mówiło. To była największa historycznie kara, jeśli chodzi o wymierzane przez Unię Europejską, jaka groziła Polsce – od 2014 roku, z odsetkami. Mamy bardzo dobrą wiadomość. W dniu 5 czerwca ten program został przyjęty przy pełnej akceptacji i w dialogu z Komisją Europejską i ryzyko potencjalnej kary się oddaliło. Mamy jasny program azotanowy wraz z zabezpieczeniem środków. Mimo tego, iż dotyczy to poprzedniego okresu, chciałam poinformować, że to jedno z największych zagrożeń pod kątem finansowym już nie jest aktualne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy zatem do punktu drugiego. W piśmie dołączonym do odpowiedzi na dezyderat Komisji możemy przeczytać, że do zaprezentowania stanowiska rządu został upoważniony minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AnnaMoskwa">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Szanowni państwo, chcieliśmy podziękować za ten dezyderat. Z odpowiedzi nie wynika, że taka jest nasza intencja. Tak jak państwo w pełni podzielamy poczucie ważności pracy rybaków i mamy pełną świadomość, że jest ona trudna, wymaga specjalnego traktowania i warunków prawnych oraz specjalnych zabezpieczeń społecznych. W tym zakresie zgadzamy się w pełni z państwem i we wszystkich innych gremiach. Ten dezyderat dotyczył możliwości przejścia na emerytury pomostowe, czyli możliwości skorzystania z tego pakietu przez grupę rybaków zatrudnionych w oparciu o działalność gospodarczą. Pojawił się tu styk naszego dialogu z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Tak jak mogą państwo przeczytać w naszej odpowiedzi, nie mówimy, że nie jest to właściwe dla rybaków i że nie chcemy takiego rozwiązania, ale w aktualnym kształcie prawnym nie ma możliwości, aby ta grupa skorzystała z tego uprawnienia. Nie jest tak, bo nie doceniamy tej grupy, ale dlatego, że działalność gospodarcza nie jest objęta emeryturami pomostowymi. Na chwilę obecną nie mamy pomysłu na konkretne rozwiązania, które mogłyby objąć tę grupę osób pracujących w oparciu o działalność gospodarczą. Nie mówimy nie, ale kierujemy ten punkt do dalszych prac Rady Dialogu Społecznego, która wydaje się najwłaściwszym gremium do wypracowania rozwiązania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AnnaMoskwa">Do tej odpowiedzi chciałam dodać jeszcze intencję, jaka przyświecała skierowaniu tego tematu do dalszego procedowania. Jest on niewątpliwie trudny pod kątem formalnym. Dotyczy szeroko nie tylko tej grupy, ale też wielu innych pracujących w oparciu o działalność gospodarczą w trudnych warunkach. Wychodząc naprzeciw, rozpoczniemy prace w Radzie Dialogu Społecznego, do udziału w których serdecznie zapraszamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Mimo wszystko bardzo proszę o opinię. Na poprzednich posiedzeniach taką nadzieję dali nam przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Chciałabym usłyszeć o państwa przyszłościowym podejściu do tego problemu w zakresie specyficznego zawodu rybaka, który od początku nie był w ustawodawstwie ujęty w sposób właściwy. Oznacza to, że świadomość pracy rybaka nie jest zbyt znana polskiemu społeczeństwu. Nie wiem, kto z panów chce zabrać głos, ale mam serdeczną prośbę o ustosunkowanie się do tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariuszKubzdyl">Mariusz Kubzdyl – dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powiem tylko tyle, że zespół problemowy Rady Dialogu Społecznego do spraw ubezpieczeń społecznych w swoim programie prac już dość dawno określił, że jego podstawowym przedmiotem zainteresowania po obniżeniu wieku emerytalnego są emerytury pomostowe. Pojawia się tam dość dużo różnych pomysłów, ale jest to instytucja niezależna, autonomiczna od rządu i ciężko mi powiedzieć coś na temat jej harmonogramu prac. Ostatnio został zgłoszony wniosek o rozpoczęcie przeglądu emerytalnego. We wrześniu są zaplanowane kolejne posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Mają one dotyczyć dylematów w systemie emerytalnym – wszystkich, ale również związanych z emeryturami pomostowymi. Jako usprawiedliwienie mogę dodać, że w ostatnim czasie zespół problemowy i cała rada koncentrowały się nad innymi bardzo ważnymi kwestiami, które otaczają system emerytalny. Mam na myśli pracownicze plany kapitałowe – sztandarowy projekt Ministerstwa Finansów. Poświęconych było temu kilka posiedzeń zespołu problemowego. Były one bardzo trudne i zakończyły się wypracowaniem kompromisowego, cennego dla wszystkich, również dla rządu, stanowiska. Myślę, że teraz moce przerobowe się uwolnią i rozpocznie się dialog dotyczący emerytur pomostowych. Był on zapowiadany na pierwsze półrocze tego roku i z przyczyn niezależnych się przesunął. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Głos ma pan wiceprzewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, pamiętam posiedzenie, na którym został uchwalony dezyderat. Powtarzam po raz kolejny, uważam, że zachowanie pana podsekretarza było absolutnym skandalem. Podobno dostawał jeszcze jakieś nagrody i nie został ukarany za obrażanie organu sejmu, uważam, że to źle i duży błąd premiera i ministra. Pamiętam impertynencję pana podsekretarza. Ale nie o tym chciałem mówić, chciałem powiedzieć, że ten dezyderat został uchwalony na jednym z cyklu posiedzeń, na których Komisja, pani przewodnicząca prowadzi dialog z insiderami. To było mówione do rybaków, w ich obecności. To była jakaś próba, gest naprzeciwko ich postulatom. Wydaje mi się, że warto wrócić do tego tematu na spotkaniu z rybakami. Wiem, że pani przewodnicząca wpisała do planu pracy Wysokiej Komisji spotkanie dotyczące konfliktu pomiędzy rybakami a zwierzętami zamieszkującymi nasze morza, tak że tam będą rybacy. Może warto do porządku obrad dopisać odpowiedź na ten dezyderat i przedyskutować to wraz ze środowiskiem rybackim.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Rozumiem, że państwo w tych wspólnych rozmowach i konsultacjach będą uczestniczyli? Będziemy wracali do tematu. Nie wiem, czy rozmowa o startach w połowach i szkodnikach – jeśli chodzi o punkt widzenia rybaków – jest odpowiednim momentem do rozpatrywania tego dezyderatu. Jeśli chodzi o podatki i ubezpieczenia społeczne rodzin rybackich, powrót do tematu jest wskazany. Zrobimy to i proszę być do tego przygotowanym. Proszę o wskazanie ścieżki, jakiś plan, propozycje wynikające ze specyfiki zawodu rybaka, abyśmy mieli wrażenie, że państwo się z tym zapoznali i uświadomili sobie, na czym ten zawód polega. Od wielu lat nikt nie podjął próby uregulowania tego na ich korzyść.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałam zapytać moje koleżanki i kolegów parlamentarzystów, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia odpowiedzi na dezyderat, biorąc pod uwagę sugestię pana przewodniczącego, że do tematu jeszcze wrócimy, bo dajemy szansę na wypracowanie stanowiska i dyskusję. Jak widzimy, to nie jest łatwe w świetle prawa, ale tak jest od dawna. Może uda się problem rozwiązać w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Nie ma sprzeciwu, ale chciałbym mieć możliwość wstrzymania się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Kto z państwa jest za przyjęciem odpowiedzi na dezyderat? (10) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (5)</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przyjęliśmy zatem odpowiedź, z nadzieją na przyszłą dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo dziękuję państwu za przyjście na posiedzenie Komisji. Zapraszam na kolejne. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>