text_structure.xml 64.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Przepraszam, ale niestety w parlamencie tak bywa, że mamy głosowania. Poczekamy chwilkę, zanim posłowie się zejdą. Musimy poczekać. Dobrze. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam przybyłych gości i państwa parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Co z kworum? Jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Państwo wybaczą, ale ze względu na oszczędność czasu będziecie się państwo z łaski swojej przedstawiać w trakcie zabierania głosu. Mamy kilka punktów, a nazbierało się troszkę posiedzeń komisji. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia mamy dwa punkty. Punkt pierwszy to informacja Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na temat wynagradzania pracowników terenowej administracji morskiej. Punkt drugi to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2018 z druku nr 1876 w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji na temat wynagradzania pracowników terenowej administracji morskiej. Udzielam głosu panu ministrowi. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, odnosząc się do stanowiska Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy w sprawie poprawy sytuacji płacowej pracowników terenowej administracji morskiej, faktem jest, że wynagrodzenia pracowników urzędów morskich są znacznie niższe od wynagrodzeń na porównywalnych stanowiskach w spółkach Skarbu Państwa. Realna wartość wynagrodzeń w ciągu ostatnich lat bardzo się obniżyła. Wobec tego, pozycja urzędów jako potencjalnych pracodawców jest coraz trudniejsza i wiąże się z problemami w pozyskaniu i utrzymaniu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMaterna">Rozwój gospodarczy powoduje, że inni pracodawcy oferują lepsze warunki płacowe. Często towarzyszy temu zdecydowanie niższy poziom odpowiedzialności za wykonywaną pracę. Dlatego coraz częściej doświadczeni pracownicy z wysokimi kwalifikacjami deklarują chęć odejścia z urzędów, a brak środków finansowych uniemożliwia zaproponowanie im korzystniejszych warunków wynagradzania. Efektem takiego stanu jest narastający problem odpływu pracowników. Ponadto nie bez znaczenia staje się problem coraz starszej kadry merytorycznej i brak młodszych pracowników, którzy będą mogli zastąpić osoby odchodzące na emeryturę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyMaterna">Sytuacja jest tym bardziej niepokojąca, że podobnie jak inne służby, które otrzymały gwarancję podwyżek, pracownicy urzędów morskich w wielu przypadkach wykonują istotne dla kraju i społeczeństwa zadania takie jak: zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na torach wodnych, ochrona środowiska morskiego na polskich obszarach morskich i w pasie nadbrzeżnym bądź zapewnienie dostępu do portów o pierwszoplanowym znaczeniu dla gospodarki polskiej. Natomiast służba SAR stanowi bardzo istotne ogniwo zarówno polskiego, jak i międzynarodowego systemu ratowniczego. Wykonuje swoje zadania na morzu w sposób ciągły, dwadzieścia cztery godziny na dobę przez cały rok.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyMaterna">Brakuje możliwości podnoszenia jednostkowych płac poprzez redukcję zatrudnienia, ponieważ jego stan już jest utrzymywany na minimalnym poziomie, wynikającym z kart bezpieczeństwa statków oraz wymogów operacyjnych stacji brzegowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyMaterna">Poziom wynagrodzeń w roku 2016 i roku 2017 w podziale na grupy pracownicze na podstawie analizy wynagrodzeń dla Szefa Służb Cywilnej przedstawiał się następująco. Jeżeli chodzi o osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń w trzech urzędach morskich i SAR, średnie najniższe wynagrodzenie wynosi 2331 zł brutto, a średnie najwyższe wynagrodzenie wynosi 4921 zł brutto. Dla członków korpusu służby cywilnej bez dodatku stażowego średnie najniższe wynagrodzenie wynosi 2420 zł brutto, a średnie najwyższe wynagrodzenie wynosi 5066 zł brutto.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyMaterna">Limit wynagrodzeń na poszczególne lata jest określony przez Ministra Finansów w wytycznych do projektu ustawy budżetowej. W latach 2009–2015 wynagrodzenia w administracji były zamrożone w związku z oszczędnościowym programem rządu. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów w celu zabezpieczenia środków na podwyżki w ustawie budżetowej na rok 2016 został uwzględniony pięcioprocentowy wzrost wynagrodzeń osobowych w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2015, natomiast w planie wynagrodzeń na rok 2017 uwzględniono wzrost na poziomie 1,3% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyMaterna">Wynagrodzenia na rok 2018 zostały zaplanowane na poziomie wynagrodzeń z roku 2017 z uwagi na wysokie koszty rządowych programów społecznych. Zgodnie z pismem Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie przekazania limitów wydatków dla części budżetowych, których dysponentem jest Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej został określony w wysokości 100% w ujęciu nominalnym. Oznacza to, że wynagrodzenia osobowe w projekcie ustawy budżetowej zostały zaplanowane w wysokości nieprzekraczającej limitu wynagrodzeń osobowych wynikających z ustawy budżetowej na 2017 rok.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JerzyMaterna">Na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej poszczególne urzędy zwróciły się do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o zwiększenie środków na wynagrodzenia w 2018 roku. I tak Urząd Morski w Gdyni pismem z dnia 22 czerwca br. zwrócił się o kwotę 7848 tys. zł, co daje średnią podwyżkę w wysokości 1000 zł na osobę. Urząd Morski w Słupsku pismem z dnia 26 czerwca br. zwrócił się z wnioskiem o zwiększenie środków na wynagrodzenia w kwocie 4247 tys. zł, co daje podwyżkę na osobę w wysokości 1218 zł. Urząd Morski w Szczecinie pismem z dnia 22 czerwca br. zwrócił się z wnioskiem o dodatkowe środki na wynagrodzenia w kwocie 7200 tys. zł, co daje podwyżkę na osobę w wysokości 1000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JerzyMaterna">Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa złożyła dwa wnioski w dniach 21 czerwca br. i 25 sierpnia br. Zwróciła się o wzrost środków w 2018 roku o 3720 tys. zł, co daje podwyżkę w wysokości 1000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyMaterna">W związku z powyższym, w piśmie skierowanym do Ministra Rozwoju i Finansów przekazującym projekt ustawy budżetowej na rok 2018 dla części 21 – Gospodarka morska zwrócono się o dodatkową kwotę w ramach budżetu państwa w wysokości 21 973 tys. zł – kwota wynagrodzeń osobowych bez pochodnych – z przeznaczeniem na zwiększenie wynagrodzeń oraz wzrost zatrudnienia w poszczególnych jednostkach. Jednocześnie została przedstawiona trudna sytuacja poszczególnych urzędów związana z problemami w pozyskiwaniu i utrzymaniu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. W dniu 25 sierpnia prośba została ponowiona w piśmie skierowanym do pani Jolanty Rusiniak, Sekretarz Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JerzyMaterna">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 przekazanym do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, zatwierdzonym przez Radę Ministrów w dniu 26 września 2018 roku, zostały uwzględnione środki na wynagrodzenia na poziomie roku 2017. W sprawie dodatkowych środków na wynagrodzenia Minister Rozwoju i Finansów nie zajął stanowiska. To tyle mogę przekazać w związku z zapytaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Proponuję, żebyśmy przeszli do dyskusji. W międzyczasie na pewno urodzą się pytania, które będziemy kierować do Ministerstwa Finansów. Na liście zaproszonych gości mamy panią Barbarę Brodowską-Mączkę – dzień dobry – panią Annę Karasińską, panią Elżbietę Milewską i panią Agnieszkę Pedrycz. Czy jeszcze kogoś nie wymieniłam? To są przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Mam pytanie, panie ministrze. Czy jest to stanowisko Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyMaterna">Przedstawiłem cały tok postępowania, przygotowania budżetu. W trakcie krótkiego wystąpienia mówiłem, że poszczególne sektory, urzędy złożyły propozycje do budżetu na 2018 rok, zgłosiły swoje potrzeby. Uwzględniliśmy je i przedstawiliśmy do Ministerstwa Finansów z prośbą o uwzględnienie, uzasadniając jak w wymienionych przypadkach. Jest trudna sytuacja, odchodzą ludzie, nie ma ludzi, którymi można by było ich zastąpić, są limity i inne rzeczy. W związku z tym w imieniu naszego ministerstwa napisaliśmy do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o uwzględnienie tego w budżecie. Jeszcze raz napisaliśmy do Rady Ministrów. Napisaliśmy ponownie w sierpniu, mówiąc o trudnej sytuacji, jednak Ministerstwo Finansów nie odpowiedziało i przyjęło budżet na poziomie 100%, czyli taki, jaki był w 2017 roku. A więc nie uwzględniono tych wszystkich propozycji, które zgłosiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pan poseł, wiceprzewodniczący Krzysztof Zaremba, później mój kolega Kazimierz Kotowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofZaremba">Mam pytanie do pana ministra. Rozumiem, że stanowisko resortu jak najbardziej będzie pozytywne. Po przesłaniu – jeżeli dobrze zrozumiałem – przez kierownictwo urzędów morskich propozycji podwyżek dla pracowników zostanie to przez resort poparte i przedstawione do przegłosowania. Rzeczywiście kiedy popatrzy się na owe kwoty, każdy może sam ocenić, jak niskie są to wynagrodzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Kotowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKotowski">Pani przewodnicząca, drodzy państwo, panie ministrze, plany, o których mówimy praktycznie od dwóch lat, uważam za bardzo ambitne i dalekosiężne. Byłoby bardzo dobrze, gdyby w jak największym stopniu można było je zrealizować, ale nie da się ich zrealizować – wszyscy to wiemy, niezależnie od opcji – bez ludzi. Analizując praktycznie materiał i wysokość wynagrodzenia, nie będę już tego komentował dlatego, że jak patrzymy, to widzimy. Pan minister stwierdził, że przekazał materiały, opinie. I co dalej? Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że jeżeli nie będziemy zabiegać o pewne rozwiązania i, może użyję nieładnego słowa, chodzić za tematem, temat sam do nas nie przyjdzie. Inne resorty, inne potrzeby, inne wpływy z innych obszarów po prostu zepchną ten temat na dalsze miejsce. Jak pan minister myśli? Co pan minister zamierza zrobić ponad to, żeby wynagrodzenia znacząco wzrosły? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa? W takim razie oddaję głos naszym gościom. Bardzo proszę. Kto z zaproszonych pań i panów? Bardzo proszę, panie kapitanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WłodzimierzKotuniak">Włodzimierz Kotuniak. Dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WłodzimierzKotuniak">Chciałbym tylko zwrócić uwagę na jedną sprawę. Realizujemy kontrakty, spośród których kontrakt na kwotę 5000 tys. zł w sumie jest małym kontraktem. Zdarzają się kontrakty na kwotę 40 000 tys. zł, zdarzają się kontrakty na kwotę 1 000 000 tys. zł. Jeżeli kasjerka w supermarkecie ma więcej niż pracownik merytoryczny u mnie w urzędzie, który realizuje czterdziestomilionowy kontrakt, to narażamy się na niesamowitą możliwość korupcji. Pomijając to, że po pierwsze, mam pracownika, który nie jest tak przygotowany jak pracownica supermarketu – pracownik pójdzie do supermarketu zamiast do urzędu morskiego – to jednocześnie może to jeszcze tworzyć jakąś możliwość korupcji. Dlatego bardzo mocno apeluję, żeby pensje dla pracowników urzędów morskich zostały podniesione chociażby z tego względu, że realizujemy bardzo, bardzo wysokie kontrakty. Ilość pieniędzy, która przechodzi przez urzędy morskie jest wyjątkowo wysoka. Dlatego proszę, żebyśmy mocno zwrócili na to uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechZdanowicz">Wojciech Zdanowicz. Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WojciechZdanowicz">Nawiązując do słów kolegi dyrektora ze Słupska powiem, że wszędzie chwalimy się rozwojem naszych portów, natomiast porty nie będą istniały bez infrastruktury zapewniającej dostęp do portów, za co właśnie odpowiadają urzędy morskie. Sam Urząd Morski w Szczecinie na najbliższą perspektywę finansową do 2022 roku ma inwestycje warte ponad 2 000 000 tys. zł. Widzicie państwo, jakie są pensje pracowników. Są zagrożenia, na które wskazał pan dyrektor. Ludzie tyle zarabiają.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WojciechZdanowicz">Średnie, które przytoczył pan minister, oczywiście wynikają z formularzy, ale mimo wszystko są jeszcze zawyżone. Chciałbym to państwu uświadomić, że uwzględniają też odprawy. Jak już było wcześniej wspomniane, mamy dużo osób w wieku przedemerytalnym lub emerytalnym. Średnie, które są podane, zawierają odprawy emerytalne. Na przykład dwadzieścia osób w ciągu roku – mniej więcej taka jest to skala, chociaż w tym roku pewnie będzie większa, w przyszłym może też – odchodzi na emeryturę po wielu latach pracy i dostaje półroczne odprawy. Półroczne odprawy wchodzą do średniej wynagrodzeń. Rzeczywista średnia wynagrodzeń w Urzędzie Morskim w Szczecinie w tej chwili wynosi około 3600 zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#WojciechZdanowicz">Groźba starzejącej się kadry merytorycznej ze specjalistycznymi uprawnieniami, dyplomami morskimi jest rzeczywista. W Urzędzie Morskim w Szczecinie średnia wieku na kluczowych stanowiskach, gdzie potrzebne są dodatkowe uprawnienia, wynosi sześćdziesiąt jeden lat. Jest to średnia. W związku z tym jest realne zagrożenie, że urząd przestanie mieć możliwość wykonywania sprawnie, jak to się odbywa w tej chwili, swoich statutowych obowiązków. Myślę, że to tyle. Wniosek uważamy za w pełni uzasadniony i niezbędny do dalszego sprawnego wykonywania naszych zadań. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, panie kapitanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MaciejJeleniewski">Maciej Jeleniewski. Urząd Morski w Słupsku.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MaciejJeleniewski">Nie będę dalej rozwijał tematu, ponieważ koledzy dyrektorzy bardzo ładnie powiedzieli, jak to wszystko wygląda. Chciałbym przytoczyć pismo pracownika administracji z dnia 16 października 2017 roku, które zaakceptowałem. Jest to podanie o urlop bezpłatny: „Zwracam się z prośbą o przedłużenie mojego urlopu bezpłatnego na okres kolejnych sześciu miesięcy, który kończy się z dniem 31 października 2017 roku. Prośbę swoją motywuję trudną sytuacją finansową, która powstała wskutek budowy wraz z moją partnerką i jej dziećmi wspólnego gospodarstwa domowego. Zadłużenia bankowe są na tyle wysokie, że muszę tymczasowo przedłużyć urlop, aby im sprostać i zabezpieczyć rodzinę przed kolejnymi zadłużeniami kredytowymi. Z góry dziękuję za przychylne rozpatrzenie mojego podania”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MaciejJeleniewski">Zaakceptowałem. Pracownik administracji urzędu morskiego z ochrony wybrzeża w tym momencie pracuje w Niemczech, dlatego że z pensji, którą dostaje... Słuchałem pana ministra, który mówił, że maksymalna pensja pracownika służby cywilnej wynosi ponad 5000 zł. Taka pensja u nas w Urzędzie Morskim w Słupsku w ogóle nie istnieje. Jak mówił pan dyrektor Zdanowicz wchodzą w to odprawy emerytalne. Po prostu jest to fikcja.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MaciejJeleniewski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę. Potem pan kapitan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirGutowski">Sławomir Gutowski. Urząd Morski w Słupsku.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SławomirGutowski">Chciałbym tylko odnieść się do tego, co powiedział pan minister. Rzeczywiście operujemy tutaj stawkami średnimi, a ma to się nijak. U nas w Słupsku średnia pensja pracownika korpusu służby cywilnej wynosi 3200 zł, a pracownika spoza korpusu służby cywilnej wynosi 2188 zł. To nie są te średnie. Moim zdaniem nie powinniśmy brać średnich jako takich. Powinniśmy brać medianę wynagrodzeniową, a nie średnią. Po prostu średnia tylko wprowadza w błąd. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie kapitanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WiesławPiotrzkowski">Wiesław Piotrzkowski. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WiesławPiotrzkowski">Proszę państwa, niestety nie będę wyjątkiem, jeżeli chodzi o optymizm i sytuację, która panuje w Urzędzie Morskim w Gdyni. W tej chwili realizujemy zadania, które w perspektywie do roku 2022 sięgają 2 500 000 tys. zł. Mamy cztery wakaty w dziale techniczno-inwestycyjnym. Jest to dział, który zajmuje się projektami, który kontroluje, nadzoruje. Ludziom, którzy mają wykształcenie techniczne, mają uprawnienia budowlane, oferujemy 3800 zł brutto. Córka mojej bratanicy po studiach w pierwszej pracy zażądała kwoty 3800 zł i dostała taką kwotę. Oczywiście bez komentarza. W zamówieniach publicznych mamy dwa wakaty.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WiesławPiotrzkowski">Chciałbym zasygnalizować, że niestety gdzieś tam napotkamy przeszkodę, której nie będziemy mogli pokonać. Nie będzie to wina dyrektora urzędu, nie będzie to wina pracowników, tylko po prostu nie będziemy mieli ludzi, którzy będą mogli realizować statutowe zadania urzędu. Statutowe zadania urzędu są bardzo perspektywiczne.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WiesławPiotrzkowski">Pan premier Morawiecki na posiedzeniu Konwentu Morskiego mówił o portach, o ich rozwoju, o tym, co poruszył tutaj pan dyrektor Zdanowicz. Dostęp do portów zapewnia administracja morska. Bez administracji, bez dostępu do portów, porty nie będą się rozwijały. Dzisiaj mamy 16+1. Nasze porty występują. Oczywiście będą mówiły o perspektywie, która nas czeka. Chodzi o port zewnętrzny, pogłębianie toru pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem, port kontenerowy w Świnoujściu, port centralny w Gdańsku. Proszę państwa, naprawdę są to zadania dalekosiężne, które będą skutkowały rozwojem gospodarczym Polski, ale urzędnika, który wykonuje tak trudne zadania, nie można traktować w ten sposób.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#WiesławPiotrzkowski">Chciałbym tylko powiedzieć, że przez dwadzieścia lat byłem kapitanem Portu Gdańsk, kapitanem portu, który odwiedził wiele portów na świecie. W ramach administracji miałem również kontakty z portami i bałtyckimi, i światowymi. Zarabiałem 4400 zł netto, tyle dostawałem. Proszę państwa, jest to żenująco niska pensja dla funkcjonariusza administracji morskiej. Nie ma takiej pensji wokół Bałtyku. Gdybyśmy pojechali do Pribaltiki, najniższa pensja wynosi 3000 euro, którą gwarantuje administracja morska w Rosji. Tyle, proszę państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#WiesławPiotrzkowski">Bardzo proszę, żeby dzisiejsze spotkanie skutkowało tym, żebyśmy zarówno my tutaj obecni, którzy wierzymy i wiemy, że jest to potrzeba chwili, jak również nasi decydenci, którzy mają pieniądze, wreszcie podnieśli temat, pochylili się nad nim i ruszyli go, dlatego że ściana naprawdę gdzieś tam się rysuje, i to w niedalekiej przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Jeszcze ktoś z państwa? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KonstantyMichałowski">Konstanty Michałowski. Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KonstantyMichałowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chyba po raz pierwszy udało się nam wspólnie, razem podobnie mówić. O podwyżki walczymy już od 2009 roku. Wtedy dostaliśmy odpowiednią pulę, ale potem chyba nastąpił błąd. Płace w urzędach morskich zatrzymano, wstrzymano, a 1,3% z ubiegłego roku to w granicach 35 zł. Proszę państwa, było nam przykro brać takie pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KonstantyMichałowski">Wiemy o tym, jaki jest problem w urzędach morskich. Wiemy, co grozi urzędom morskim, kiedy pracownicy rzeczywiście odejdą. Nareszcie i ministerstwo, i panowie dyrektorzy, i myślę, że też pani przewodnicząca, wszyscy są tego samego zdania, że pracownicy urzędów morskich powinni dostać podwyżkę.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KonstantyMichałowski">Ze swojej strony mogę tylko apelować do naszych posłów, żeby w tej chwili pomogli nam, żeby znowu nas nie odrzucono, ponieważ mniej więcej w podobnym czasie w ubiegłym roku też tutaj rozmawialiśmy. Sytuacja była troszeczkę inna, wszyscy państwo o tym wiecie. Dzisiaj sytuacja jest taka, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby pomóc tym ludziom. Ci ludzie mają naprawdę, nie powiem, że głodowe pensje, dlatego że przesadziłbym, ale jestem związkowcem. Od wielu, wielu lat staramy się pomóc pracownikom, jak tylko możemy, ale nie zawsze się nam udaje. Dzisiaj jesteśmy bardzo, bardzo blisko. Apeluję do posłów o pomoc, o wsparcie. Mamy posłów, którzy pracowali w urzędach morskich i doskonale wiedzą, jakie są warunki, jak tam się zarabia. Jeszcze raz proszę o pomoc posłów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JacekDubiński">Jacek Dubiński. Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków. Zawodowo starszy mechanik.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JacekDubiński">Powiem tylko o dwóch sprawach. W zeszłym roku mieliśmy spotkanie z wiceministrem resortu, panem Pawłem Brzezickim. Stwierdzono wówczas, że nie możemy się wpasować z pensjami urzędów morskich, administracji ze względu na to, że było już po ustawie budżetowej. Teraz jesteśmy w trakcie. Chcielibyśmy, żeby się to zmieściło, żeby było zapewnione, dlatego że zapewnia to również bezpieczeństwo kraju. Tak bym powiedział.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JacekDubiński">I druga sprawa, o której było tutaj już wspominane. Jeszcze czynnie uprawiam zawód. W urzędach morskich powinny pracować osoby, które są z tzw. managementu statku, czyli kapitan, starszy mechanik, drugi mechanik, starszy oficer. Powiem tylko tak. Na rynku pensja starszego mechanika na statku masowym wynosi od 8500 do 10 000 dolarów. Nawet jeżeli pływa tylko pół roku w ciągu roku, to po przeliczeniu jest to 5000 dolarów na rękę. Jeżeli chcemy mieć fachowców, zatrzymać ich, nie mówię, że mamy dać im maksymalne, ale powinniśmy dać im wynagrodzenie ekwiwalentne do ich kwalifikacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa? Wspomnę jeszcze, dlatego że warto. Otóż chciałabym zapytać, czy państwo z Ministerstwa Finansów zaznajomili się ze stanowiskiem Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy. To po pierwsze. Jak rozumiem, do państwa również było ono wysłane, i to dosyć dawno.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Po drugie, dlaczego jest ono ważne? Dlatego, że nie tylko urzędy morskie, ale właściwie wszyscy zgadzamy się z tym, że oprócz zachowania kadry z wysokimi kwalifikacjami są też kwestie związane z różnego rodzaju przetargami i niebezpieczeństwami, o których mówił dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku. Pismo jest bardzo krótkie, ale zawarte są w nim ważne uwagi, które dotyczą właśnie realizacji przedsięwzięć, bowiem urzędy morskie co roku realizują jakieś zadania. Co roku mają jakieś zadania do zrealizowania. A więc potrzebna jest wykwalifikowana kadra. Sumy, na które opiewają inwestycje, również powinny być zabezpieczone w taki sposób, żeby zakusy korupcyjne... W ogóle odpowiednie kwalifikacje, które powinny być przyporządkowane do osób zajmujących się wskazanymi przedsięwzięciami, powinny być godnie wynagradzane. Wymienię niektóre z nich, dlatego że rzeczywiście na posiedzeniu Konwentu Morskiego był pan minister, pan wicepremier Morawiecki, który doskonale zdaje sobie sprawę z liczby inwestycji, które będą przeprowadzane oraz z kwalifikacji, o których była mowa, kwalifikacji osób zajmujących się owymi przedsięwzięciami.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Urzędy morskie znajdują się w trakcie realizacji bądź wkrótce będą realizowały wiele ważnych przedsięwzięć inwestycyjnych. Cytuję. Są to: budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną, pogłębianie toru wodnego do Portu w Szczecinie, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, rozbudowa Gazoportu, rozbudowa Portu Północnego w Gdańsku, budowa tunelu w Świnoujściu, modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku, infrastruktura w portach Stepnica i Police, modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku etap IIIA, odbudowa brzegów rzeki Martwej Wisły i Motławy, modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku, pogłębienie toru wodnego do Portu w Gdyni, falochrony w Mrzeżynie, zintegrowany system oznakowania, itd., itd. Drodzy państwo, nie przeprowadzimy owych inwestycji bez wykwalifikowanej kadry. W związku z tym zwracamy się do państwa. Za chwilę udzielę paniom głosu.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli chodzi o kwalifikacje, w bardzo krótkim piśmie Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy jest wspomniana owa kwestia. W wielu przypadkach są to kwalifikacje nie tylko wysoce specjalistyczne, ale, co bardzo ważne, trudno zastępowalne, choćby ze względu na czas potrzebnej praktyki zawodowej dla ich uzyskania. To jest podstawa. Mam wrażenie, że wciąż niestety nie rozumie się podstaw funkcjonowania, podstaw działania gospodarki morskiej. To muszą być wysoko wykwalifikowani specjaliści, z dyplomami, z kursami zawodowymi, przede wszystkim z doświadczeniem. Mało tego, jest to kadra, która na świecie jest po prostu zagospodarowywana na pniu, mając możliwości pracy za znacznie wyższe wynagrodzenia. Jeżeli chodzi o nasz rynek pracy, stoimy przed takim problemem, jak zatrzymać owych fachowców u nas w kraju. Inaczej nie będziemy mogli przeprowadzić inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym chciałabym udzielić głosu przedstawicielom Ministerstwa Finansów. Chciałabym też uzyskać odpowiedź, czy znacie państwo pisma urzędów morskich, związku zawodowego. Czy dzisiaj przyszliście państwo z jakąś propozycją? Jeżeli nie, będziemy starali się rozwiązać ów problem w inny sposób. Niemniej jednak chciałabym poznać państwa świadomość na temat kadry, możliwości jej godnego wynagradzania. Od wielu lat nie było podwyżek, a za takie pensje nie da się utrzymać wysoko wykwalifikowanej kadry. Bardzo proszę. Nie wiem, kto pierwszy z państwa. Bardzo proszę reprezentantów Ministerstwa Finansów o zabranie głosu i przedstawienie się. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Barbara Brodowska-Mączka. Radca ministra w Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Chciałabym formalnie ustalić jedną rzecz. Mam upoważnienie do zajmowania stanowiska w sprawie ustawy budżetowej, czyli w drugim punkcie. Jeżeli pani przewodnicząca uzna, że moje upoważnienie tutaj też jest aktualne, ewentualnie zajmę stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Chciałabym powiedzieć taką rzecz. Zarówno pan premier Morawiecki, jak i pan minister Gróbarczyk są członkami Rady Ministrów. Tworząc ustawę budżetową, czyli główny trzon, który przedstawiamy Radzie Ministrów jako projekt Ministra Finansów, kierujemy się założeniami, które przyjęła Rada Ministrów. Rada Ministrów ustaliła, że w 2018 roku co do zasady wynagrodzenia nie wzrastają, są zamrażane. Ministrowi Finansów trudno było polemizować z owym ustaleniem. A więc tak został zbudowany trzon budżetu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BarbaraBrodowskaMączka">W dalszej kolejności ministrowie zgłaszają dodatkowe potrzeby. Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej do pani minister Rusiniak zgłosił osiemnaście dodatkowych potrzeb, w tym wzrost poziomu wynagrodzeń w urzędach morskich. Po pierwszym posiedzeniu Rady Ministrów, na posiedzeniu Rady Ministrów uznano, że priorytetem są prace pogłębiarskie i czerpalno-refulacyjne. Na drugim posiedzeniu Rady Ministrów nie mieliśmy sygnałów, że państwo podtrzymujecie, że priorytetem są zwiększenia wynagrodzeń. W związku z tym zwiększenia zostały dokonane na organizację Światowych Dni Morza, Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających i Technikum Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Natomiast dwa stanowiska, stanowisko Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy i stanowisko urzędów morskich wpłynęły po tym, jak projekt został już złożony do Sejmu. W związku z tym Ministrowi Finansów po uzyskaniu pogłębionej wiedzy trudno wybiegać z jakimikolwiek ewentualnymi poprawkami ponad to, co uchwaliła Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W takim razie mam prośbę, żeby pan minister ustosunkował się do tego i przedstawił nam... Nie chcę tutaj wkraczać w państwa wewnętrzne dyskusje. Są natomiast pewne priorytety, o których rozmawiamy. Chciałabym poznać stanowisko pana ministra, jeżeli chodzi o podtrzymywanie kwestii podwyżek w administracji morskiej w trakcie dalszych prac nad budżetem. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JerzyMaterna">Cóż mogę powiedzieć poza tym, że znam owe problemy prawie od dwóch lat? Pan minister Gróbarczyk tak samo. Po pierwsze, to, co udało się uwzględnić w budżecie na 2018 rok, to zrobiliśmy. Uważam, że komisja branżowa też powinna próbować pomóc w tej sytuacji, ponieważ nie wszystko się udaje. Powiem, że podobna sytuacja jest w żegludze śródlądowej. W urzędach żeglugi śródlądowej są żenująco niskie płace. Przed nami jest reforma żeglugi śródlądowej. Są podobne problemy. Jedyne, o co możemy prosić na ten moment, to wsparcie komisji branżowej. Możemy próbować przy pomocy poprawek – wiem, że będą poprawki w drugim czytaniu – z uwagi na to, że jest reforma Prawa wodnego. Minister Środowiska też nie uwzględnił wielu rzeczy. Napisał to bezkosztowo, a wszyscy wiemy, że nie uda się tego zrobić bezkosztowo. Jest szansa, jeżeli będzie nowelizacja, żeby postulaty przedstawione Komisji Finansów Publicznych w ramach poprawki, zostały uwzględnione. Będziemy próbować walczyć, może się uda. Będę przekonywał posłów oraz znaczne gremium. Jest to zasadne. Są kluczowe inwestycje. Cieszymy się z tego, że porty odnoszą coraz większe... Jest odprawiane coraz więcej towarów. Jesteśmy przed inwestycjami, a kadry tak naprawdę, po prostu nie ma. Co więcej mogę dodać? Mogę prosić Komisję o to, żeby przygotowała poprawkę z uwzględnieniem tego, jakie są potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Chciałabym zapytać Ministerstwo Finansów, ponieważ pan wicepremier Morawiecki zdaje sobie sprawę z problemów administracji morskiej. Był informowany na spotkaniu konwentu zarówno przeze mnie, jak i przez niektóre inne osoby, że podwyżki muszą być. Jest to tylko 1600 osób. Chodzi o kwotę około 20 000 tys. zł. Są to osoby, które z racji na swoje kwalifikacje, powinny dostać podwyżkę. Od dziesięciu lat ona nie następowała. Bardzo państwa proszę, żebyście wzięli to pod uwagę i spróbowali znaleźć możliwości sfinansowania podwyżek. Jeszcze pan kapitan chciał zabrać głos, tak? Bardzo proszę, panie kapitanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WiesławPiotrzkowski">Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym tylko zasygnalizować, że jako administracja nie jesteśmy roszczeniowi, nie jesteśmy ludźmi, którzy żądają, ale jesteśmy też kreatywni. Jest chociażby sprawa GDMSS. W tej chwili płacimy kilkanaście milionów złotych firmie, która zajmuje się łącznością komórkową, zabezpieczeniem naszych interesów wynikających ze zobowiązań konwencyjnych. Wystąpiliśmy z projektem, żeby zbudować system. Jego koszt wyniesie 16 000 tys. zł, a 1500 tys. zł będzie kosztować utrzymanie w skali roku. W przyszłości wygenerujemy kilkanaście milionów na podwyżki. Nie jest tak, że nie myślimy, że żądamy, że chcemy podwyżek. Na tej sali powiedziano już wiele na temat możliwości naszych portów, zwiększonych przeładunków. Jest to, proszę państwa, też zasługa administracji, o czym nie należy zapominać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Bardzo ważny głos. W związku z tym, że również generujemy przychody, chcielibyśmy, żebyśmy – przepraszam, że mówię „myśmy”, ale tak się czuję – byli uwzględnieni w puli podwyżek. Jest to ku obopólnej satysfakcji, szanowni państwo. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#CzesławKościerzyński">Czesław Kościerzyński. Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#CzesławKościerzyński">Chciałbym tylko dodać, ponieważ w naszym stanowisku jest mowa bardzo szeroko na temat sytuacji pracowników nie tylko pod względem zatrudnienia i kwalifikacji, ale także o ich sytuacji materialnej, o której na tej sali nie mówiliśmy. Jeżeli ktoś z państwa ma tabele, które przedstawiliśmy, to proszę spojrzeć, jakie są to płace, od których będą liczone emerytury. Powiem tak. 70% pracowników urzędów morskich jest w wieku pięćdziesięciu lat. Średni staż pracy wynosi dwadzieścia siedem lat. To nie są młodzi rezydenci. Są to ludzie, którzy mają wysokie kwalifikacje i duże doświadczenie. Za dziesięć lat, w związku z pracą w szczególnych warunkach, w wieku sześćdziesięciu lat mogą przechodzić na emeryturę. Mają wynagrodzenie w wysokości 2290 zł. Zwykle bywa tak, że emerytura stanowi 50% pensji. Proszę sobie obliczyć, że będzie to głodowa emerytura. Trzeba spojrzeć też na tę stronę, nie tylko na to, że będzie brakować ludzi do pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Szanowni państwo, kończę omawianie punktu pierwszego, ale proszę państwa o pozostanie, ponieważ przechodzimy do punktu drugiego, a w punkcie drugim mamy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszAziewicz">Przepraszam, pani przewodnicząca, nie ma puenty? Nie ma jakiejś propozycji stanowiska Komisji w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Będzie. Jest poprawka, ale możemy ją złożyć dopiero do budżetu. Dlatego przechodzimy do punktu drugiego. Jest poprawka. W związku z tym przechodzimy do punktu drugiego, czyli rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2018 w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, ponieważ poprawka dotycząca wynagrodzeń jest w trakcie przygotowywania, chciałabym ją jeszcze dopracować. Dlatego chciałabym prosić państwa o zgodę na to, żebyśmy najpierw przeszli do kolejnej części. Poprawka dotyczy części 21. W związku z tym chciałabym zaproponować, żebyśmy tę część zostawili do późniejszego rozpatrzenia, a najpierw poproszę pana ministra o przedstawienie opinii odnośnie do części 62 – Rybołówstwo. Potem wrócimy do części 21. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Szanowna Komisjo, część 62 – Rybołówstwo, dochody i wydatki. W części 62, w 2018 roku prognozuje się uzyskać dochody w kwocie 2070 tys. zł. Źródłem zaplanowanych dochodów będą głównie wpływy z tytułu różnych opłat, a mianowicie opłat za połowy rekreacyjne, opłat za wydawanie dzienników połowowych, opłat za druki dokumentów sprzedaży i deklaracji przejęcia.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JerzyMaterna">W części 62 zostały zaplanowane wydatki w kwocie 433 324 tys. zł, z tego z budżetu państwa w kwocie 26 360 tys. zł oraz wydatki z udziałem środków europejskich w wysokości 406 964 tys. zł w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014–2020. Wydatki będą realizowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz trzy Okręgowe Inspektoraty Rybołówstwa Morskiego w Gdyni, Szczecinie i Słupsku.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JerzyMaterna">Wydatki bieżące bez wynagrodzeń zaplanowano w projekcie ustawy budżetowej na 2018 rok na kwotę 34 790 tys. zł, w tym na wspieranie rybołówstwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego – 2315 tys. zł, składki do organizacji międzynarodowych – 1320 tys. zł, wydatki związane z funkcjonowaniem ministerstwa i trzech okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego – 14 226 tys. zł, pochodne od wynagrodzeń i świadczenia na rzecz osób fizycznych – 2332 tys. zł, wydatki związane z bieżącym utrzymaniem urzędów – 14 597 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 4834 tys. zł na zakup sprzętu teleinformatycznego i informatycznego dla ministerstwa, jak też na zakup jednostki pływającej, sprzętu komputerowego i informatycznego oraz zakup środków transportu dla okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JerzyMaterna">Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne w 2018 roku dla ministerstwa i trzech okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego zaplanowano środki dla łącznej liczby etatów 247,18 w wysokości 17 657 tys. zł, z tego wydatki z budżetu państwa w kwocie 8708 tys. zł i wydatki z udziałem środków europejskich w kwocie 8949 tys. zł w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014–2020, w tym współfinansowanie w wysokości 7692 tys. zł i wydatki z budżetu środków europejskich w wysokości 1257 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JerzyMaterna">Jeżeli chodzi o dotacje celowe, dotacje zostały zaplanowane na kwotę 376 043 tys. zł. W ramach budżetu państwa zaplanowano dotację dla Morskiego Instytutu Rybackiego na zarybianie polskich obszarów morskich w wysokości 5000 tys. zł. Dotacje w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014–2020 w kwocie 371 043 tys. zł zaplanowano dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa między innymi na wykonanie zadań instytucji zarządzającej, współfinansowanie i finansowanie w ramach budżetu środków europejskich zadań w zakresie dokonywania płatności na rzecz beneficjentów realizujących operacje w ramach Programu Operacyjnego – Ryby.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#JerzyMaterna">Środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych. W ramach budżetu środków europejskich w części 62 zaplanowano środki na kwotę 288 833 tys. zł, w tym w szczególności na wypłatę dotacji dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pełniącej funkcję instytucji zarządzającej, na wynagrodzenia oraz pozostałe wydatki bieżące. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to zgłaszam wniosek... Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#CzesławKościerzyński">Czesław Kościerzyński. Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#CzesławKościerzyński">Jest projekt ustawy o rybołówstwie morskim w zakresie restrukturyzacji. Czy pan minister może powiedzieć, jak to wygląda w tym zakresie, jeżeli chodzi o trzy okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę państwa, jest to ustawa budżetowa. W związku z tym, że nie jest to temat realizacji ustawy, bardzo proszę skupić się tylko na budżecie. Bardzo proszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli nikt z państwa nie chce zabrać głosu, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 62. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 62. Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym, pozytywnie zaopiniowaliśmy część budżetową 62.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Idziemy dalej. Wrócimy do części 21. Teraz część budżetowa 69 – Żegluga śródlądowa. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Część 69 – Żegluga śródlądowa, dochody i wydatki. W części 69 w 2018 roku prognozuje się uzyskać dochody w wysokości 790 tys. zł. Źródłem prognozowanych dochodów będą głównie opłaty za wydanie świadectw zdolności żeglugowej i świadectw pomiarowych, wpis do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej oraz przeprowadzanie egzaminów.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JerzyMaterna">W części 69 – Żegluga śródlądowa wydatki na 2018 rok zostały zaplanowane w kwocie 19 122 tys. zł, z czego wydatki budżetu państwa w kwocie 18 138 tys. zł i wydatki z udziałem środków europejskich w wysokości 984 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JerzyMaterna">W ramach wydatków bieżących bez wynagrodzeń na kwotę 8299 tys. zł zaplanowano zadania związane z działalnością ośmiu urzędów żeglugi śródlądowej, Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Chodzi o utrzymanie bazy informacji o statkach oraz o stanie śródlądowych dróg wodnych – 47 tys. zł, wydatki związane z funkcjonowaniem systemu usług informacji rzecznej RIS na Dolnej Odrze – 1476 tys. zł, wydatki związane z prowadzeniem Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu – 558 tys. zł, wydatki związane z funkcjonowaniem ministerstwa i ośmiu urzędów – 4708 tys. zł, pochodne od wynagrodzeń i świadczenia na rzecz osób fizycznych – 1510 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 3816 tys. zł między innymi na zakup czterech łodzi inspekcyjnych dla Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu i Krakowie oraz na pełne wdrożenie RIS granicznego i dolnego odcinka Odry. Głównym celem zadania dotyczącego RIS jest realizacja usług informacyjnych, które pozwolą na zwiększenie bezpieczeństwa na śródlądowych drogach wodnych oraz znaczne zwiększenie stopnia dostępu i harmonizację informacji żeglownych.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#JerzyMaterna">Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne w 2018 roku dla ministerstwa i ośmiu urzędów żeglugi śródlądowej zaplanowano środki dla łącznej liczby etatów 114,5 w wysokości 7007 tys. zł, z tego wydatki z budżetu państwa w kwocie 6861 tys. zł i wydatki z udziałem środków europejskich w kwocie 146 tys. zł, w tym współfinansowanie w wysokości 40 tys. zł i wydatki z budżetu środków europejskich w wysokości 106 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#JerzyMaterna">Środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych. W ramach budżetu środków europejskich w części 69 zaplanowano wydatki na kwotę 159 tys. zł, w tym w szczególności na pełne wdrożenie RIS granicznego i dolnego odcinka Odry.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#JerzyMaterna">Rezerwy celowe w części 83 w zakresie pozycji... Jest to już następny punkt. Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos w tej części budżetu? Jeżeli nie, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 69. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 69. Sprzeciwu nie słyszę. Pozytywnie zaopiniowaliśmy część budżetową 69.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Część budżetowa 83. Bardzo proszę, panie ministrze. Rezerwy celowe w zakresie pozycji 8 i 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JerzyMaterna">Bardzo dziękuję. Tak, pozycje 8 i 19. W ramach części 21 – Gospodarka morska do rezerw celowych na 2018 rok na realizację projektów w ramach programów operacyjnych nadzorowanych przez Ministerstwo Rozwoju, z których są finansowane zadania, zostały zgłoszone środki w wysokości 539 778 tys. zł, w tym w pozycji 8 budżetu państwa – 82 900 tys. zł, w pozycji 19 budżetu państwa – 165 tys. zł, w pozycji 98 budżetu środków europejskich – 456 063 tys. zł, w pozycji 99 budżetu środków europejskich – 650 tys. zł. Powyższe środki zostaną wykorzystane przy realizacji zadań polegających między innymi na modernizacji układu falochronów, wejścia do portu w Gdańsku, wymianę taboru pływającego, budowę jednostek pływających, ochronę brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JerzyMaterna">W ramach części 62 – Rybołówstwo na realizację zadań w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014–2020 środki do rezerw celowych zostały zgłoszone na kwotę 261 257 tys. zł, w tym w pozycji 8 budżetu państwa – 64 582 tys. zł i w pozycji 98 budżetu środków europejskich – 196 675 tys. zł. Środki zgłoszone do rezerwy stanowią połowę środków planowanych do realizacji Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na zadania realizowane przez agencję.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JerzyMaterna">W ramach części 69 – Żegluga Śródlądowa do rezerw celowych zostały zgłoszone środki w kwocie 2964 tys. zł, w tym w pozycji 8 budżetu państwa – 1151 tys. zł i w pozycji 98 budżetu środków europejskich – 1813 tys. zł. Środki te zostaną przeznaczone na realizację zadania dotyczącego pełnego wdrożenia RIS granicznego i dolnego odcinka Odry w ramach projektów unijnych realizowanych przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie ma. Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 83 w zakresie pozycji 8 i 19. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 83 w zakresie pozycji 8 i 19. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy część budżetową 83.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Wracamy do części budżetowej 21. Szanowni państwo, gospodarka morska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JerzyMaterna">Nie, nie. Jeszcze programy wieloletnie w układzie zadaniowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze, dokończymy. Punkt piąty, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JerzyMaterna">W ramach części 21 – Gospodarka morska na programy wieloletnie w projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 zaplanowano środki w wysokości 48 780 tys. zł, z tego na Program ochrony brzegów morskich kwotę 34 500 tys. zł i na program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – 14 280 tys. zł. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Szanowni państwo, proponuję, żebyśmy w tym momencie wrócili do części budżetowej 21 – Gospodarka morska. Nie wiem, czy najpierw mam złożyć poprawkę. Najpierw pan minister. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie założeń do tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Część 21 – Gospodarka morska, dochody i wydatki. W 2018 roku prognozuje się uzyskać dochody w wysokości 12 678 tys. zł. Źródła prognozowanych dochodów stanowią między innymi wpływy z tytułu różnych opłat, w tym za przeprowadzenie inspekcji statków, wystawianie dokumentów bezpieczeństwa żeglugi, opłaty za użytkowanie gruntów Skarbu Państwa pokrytych wewnętrznymi wodami morskimi oraz wpłaty dywidendy.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JerzyMaterna">W ustawie budżetowej na 2018 rok w części 21 – Gospodarka morska zaplanowano wydatki w wysokości 687 513 tys. zł, z czego wydatki z budżetu państwa w kwocie 476 724 tys. zł i wydatki z udziałem środków europejskich w wysokości 210 789 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JerzyMaterna">Wydatki bieżące bez wynagrodzeń w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano na kwotę 173 721 tys. zł, między innymi na utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i infrastruktury portowej – 4091 tys. zł, utrzymanie torów wodnych i podejściowych – 38 400 tys. zł, utrzymanie morskiego systemu łączności alarmowej i bezpieczeństwa na morzu – 9450 tys. zł, zapewnienie osłony meteorologicznej i hydrologicznej – 6370 tys. zł, składki do organizacji międzynarodowych – 881 tys. zł, pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem urzędów morskich i Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz ministerstwa – 84 511 tys. zł, pochodne od wynagrodzeń i świadczenia na rzecz osób fizycznych – 28 137 tys. zł, wydatki związane z prowadzeniem sekretariatu 16+1 – 645 tys. zł, organizację Światowego Dnia Morza – 850 tys. zł, wydatki obronne – 386 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano na kwotę 211 673 tys. zł między innymi na takie zadania jak: budowa budynku biurowo-warsztatowo-magazynowego dla Urzędu Morskiego w Gdyni – 3400 tys. zł, modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku – 91 227 tys. zł, modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku – 4253 tys. zł, pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – 8044 tys. zł, zabezpieczenie przeciwpowodziowe w Krynicy Morskiej – 3561 tys. zł, ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego – 8562 tys. zł, modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości dwunastu i pół metra – 42 170 tys. zł, przebudowa wraz z odbudową istniejącego systemu umocnień brzegowych w Mielnie – 18 743 tys. zł, zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-Nawigation – 8305 tys. zł, wymiana toru pływającego – 5949 tys. zł, zakup sprzętu dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – 3215 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#JerzyMaterna">Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne w 2018 roku dla ministerstwa, trzech urzędów morskich, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz trzech izb morskich zaplanowano środki dla łącznej liczby etatów 2343 w wysokości 111 757 tys. zł, z tego wydatki z budżetu państwa w kwocie 109 937 tys. zł i wydatki z udziałem środków europejskich w kwocie 1818 tys. zł, w tym współfinansowanie w wysokości 228 tys. zł i wydatki z budżetu środków europejskich w wysokości 1590 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#JerzyMaterna">Dotacje celowe i podmiotowe. Na rok 2018 zaplanowano dotację w kwocie 139 912 tys. zł dla Akademii Morskiej w Gdyni oraz Akademii Morskiej w Szczecinie, w szczególności z przeznaczeniem na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymanie uczelni, w tym na remonty i świadczenia na rzecz osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#JerzyMaterna">Środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych. W ramach budżetu środków europejskich, w części 21 zaplanowano wydatki na kwotę 177 452 tys. zł przede wszystkim na wyżej wymienione zadania inwestycyjne. To tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Szanowni państwo, przechodzimy do dyskusji. Pozwolę sobie zabrać głos, ponieważ chciałabym zgłosić dwie poprawki. Jedna poprawka dotyczy wzrostu wynagrodzeń dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Powyższa kwota oczywiście uwzględnia pochodne od wynagrodzeń. Musimy podać źródło finansowania. Podaję więc, część 81 – Rezerwa ogólna budżetu państwa. Drodzy państwo, jak wspomniałam, Komisja wnosi o zwiększenie środków na wynagrodzenia pracowników terenowej administracji, nie, przepraszam, pracowników SAR. Jest to zwiększenie wydatków w części 21 – Gospodarka morska, dział 600, rozdział 60044, grupa wydatków – wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1747 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, i druga poprawka dotycząca kwoty 24 542 tys. zł. W części 21 – Gospodarka morska, dział 600, rozdział 60043, grupa wydatków – wydatki bieżące jednostek budżetowych wydatki zwiększają się o kwotę 24 542 tys. zł na wzrost wynagrodzeń dla trzech Urzędów Morskich w Gdyni, Słupsku i Szczecinie. Powyższa kwota również uwzględnia pochodne od wynagrodzeń. Wskazane źródło finansowania to także część 81 – Rezerwa ogólna budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje poprawki. Bardzo proszę, pan poseł Borowczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyBorowczak">Dziękuję, pani przewodnicząca. Po tym, co usłyszeliśmy od panów związkowców i panów dyrektorów, oczywiście całym sercem popieram poprawki. Chciałbym odnieść się do naszego spotkania wyjazdowego w Tolkmicku, na którym byłem. Jechałem tam z sercem na ramieniu, ponieważ wcześniej było bardzo dużo protestów, głównie mieszkańców Krynicy Morskiej. Pani przewodnicząca była na spotkaniu i wie, że ludzie zachowywali się spokojnie, wręcz bardzo spokojnie. Zapytałem dlaczego. Powiedzieli mi: „człowieku, my się tym już w ogóle nie przejmujemy, dlatego że to nie zostanie zrobione, tego przekopu nie będzie, dlatego że tam nie ma ludzi, ludzie stamtąd uciekają, nie ma tam etatów”. Dlatego poprawki te są naprawdę bardzo ważne, dlatego że inaczej nic tam nie zrobimy. Nic nie zrobimy, ponieważ nie będzie ludzi, nie będzie fachowców, którzy są zdolni przeprowadzić tę inwestycję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za tę łyżkę dziegciu. Ja natomiast nie słyszałam takich opinii. Jak na dzień dzisiejszy mamy kim i czym to zrobić. W razie czego, panie pośle, zapraszam do pracy. My również możemy się „włączyć w przekop”.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zwracam się do państwa ze znacznie poważniejszą kwestią. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu i że poprawki są przez państwa poparte.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym chciałabym zapytać, czy są jeszcze jakieś uwagi do części budżetowej 21 – Gospodarka morska. Jeżeli nie, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 21 wraz z poprawkami. Nie widzę sprzeciwu. Rozumiem, że przyjęliśmy część budżetową 21.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo. Bardzo proszę, panie ministrze. Przepraszam, Ministerstwo Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska. Departament Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#ElżbietaMilewska">W części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo dochody na 2018 rok nie zostały zaplanowane. Natomiast wydatki w projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 37 183 tys. zł. Z kwoty tej na wydatki bieżące przypada kwota 22 858 tys. zł, na wydatki majątkowe kwota 1058 tys. zł, natomiast na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej kwota 13 267 tys. zł. Wydatki bieżące i majątkowe w łącznej wysokości 23 916 tys. zł przeznaczone będą na funkcjonowanie Państwowej Straży Rybackiej. Wydatki na realizację projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 13 267 tys. zł przeznaczone zostaną na zadania w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014–2020. W ramach budżetu środków europejskich na Państwową Straż Rybacką zaplanowano wydatki w wysokości 6179 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#ElżbietaMilewska">Zatrudnienie i wynagrodzenia. Z wydatków planowanych w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo finansowana jest działalność Państwowej Straży Rybackiej. W projekcie ustawy budżetowej na 2018 rok na wynagrodzenia Państwowej Straży Rybackiej zaplanowano kwotę w wysokości 14 972 tys. zł, z czego wynagrodzenia osobowe kwotę 13 816 tys. zł, na dodatkowe wynagrodzenie rocznie kwotę 1156 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#ElżbietaMilewska">Zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 w omawianym dziale zaplanowano wydatki z zakresu administracji rządowej w łącznej kwocie 193 tys. zł dla samorządów województw realizujących zadania wynikające z ustawy o rybactwie śródlądowym. W omawianym dziale środki zostały zaplanowane przez województwa, a mianowicie kujawsko-pomorskie w kwocie 53 tys. zł, lubelskie w kwocie 72 tys. zł i śląskie w kwocie 68 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, że była pani tak uprzejma i razem omówiła i zreferowała nam także punkt siódmy, o którym nie wspominałam. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 85 w zakresie działu 050. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 85 w zakresie działu 050. Nie widzę sprzeciwu. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, Komisja musi przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Ponieważ wszystkie działy zostały przez państwa zaopiniowane wraz ze zgłoszonymi poprawkami, proponuję, żeby reprezentantem stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych była pani poseł Ewa Szymańska. Czy pani poseł się zgadza? Dziękujemy bardzo. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to tak pozostanie. Czy ktoś z panów posłów? Nie, nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proponuję, żeby w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Rozpatrując projekt ustawy budżetowej na rok 2018 (druk nr 1876) Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami, wysłuchała informacji przedstawicieli Ministerstw Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Finansów. W wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o ich przyjęcie, upoważniając jednocześnie panią poseł Ewę Szymańską do przedstawienia niniejszego stanowiska w Komisji Finansów Publicznych”. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym wszystkim państwu podziękować za obecność, za merytoryczną dyskusję. Chciałabym podziękować za przybycie oraz ogłosić, że zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zapraszając na następne o godz. 12.00. Będzie to posiedzenie wspólne z Komisją Obrony Narodowej w sali kolumnowej. Zapraszam.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>