text_structure.xml
42 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam państwa parlamentarzystów oraz zaproszonych gości: pana Jerzego Maternę sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Monikę Banaszek głównego specjalistę w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, pana Jerzego Bazylewicza głównego specjalistę w Departamencie Infrastruktury NIK, panią Barbarę Brodowską-Mączkę radcę ministra w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej MF, panią Wiolettę Bruździńską naczelnika wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej MF, pana Grzegorza Brzostka wicedyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi NIK, panią Jolantę Cak naczelnika wydziału w Biurze Dyrektora generalnego MGMiŻŚ, panią Karolinę Chmurę naczelnika w Departamencie Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, pana Tomasza Emiljana dyrektora Departamentu Infrastruktury NIK, panią Małgorzatę Gruberską-Gorgol naczelnika wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, panią Annę Karasińską specjalistę w departamencie Instytucji Płatniczej Ministerstwa Finansów, pana Janusza Karpa dyrektora Departamentu Edukacji Morskiej MGMiŻŚ, panią Edytę Kosobucką naczelnika wydziału w Departamencie Rybołówstwa MGMiŻŚ, pana Andrzeja Kościka przewodniczącego Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ Solidarność, pana Pawła Kowalskiego przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ Solidarność Polskiej Żeglugi Morskiej, panią Elżbietę Milewską zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej MF, panią Annę Sobczak naczelnika wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej MF, panią Mirosławę Wnuk głównego specjalistę w Departamencie Infrastruktury NIK, panią Katarzynę Wysocką doradcę ekonomicznego w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi NIK, panią Paulinę Zawadkę specjalistę w Departamencie Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ. Parytet ewidentnie niezachowany.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa bardzo serdecznie. Witam również parlamentarzystów. Rozumiem, że mamy kworum. Przystępujemy do prac w Komisji. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 (druk nr 1558), wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1643), w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zdajemy sobie sprawę, że państwo muszą uczestniczyć w posiedzeniach różnych komisji. Proponuję zatem, żebyśmy rozpoczęli rozpatrywanie sprawozdania od części 62 – Rybołówstwo. Proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji celowych, wydatków budżetu środków europejskich na realizację programów operacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">O zabranie głosu proszę pana ministra Jerzego Maternę, a następnie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo. W części 62 – Rybołówstwo – dochody ujęto w ustawie budżetowej na 2016 r. w wysokości 1712 tys. zł. Ich realizacja do końca 2016 r. wyniosła 6081 tys. zł, tj. 355% planu. Na wyższy od planowanego poziom dochodów wpływ miały: nieplanowane dochody z tytułu zwrotu dotacji przeznaczonych na realizację działań w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007–2013; opłaty za wykonywanie rybołówstwa rekreacyjnego uzyskiwane przez okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMaterna">Wydatki. W ustawie budżetowej na 2016 r., w części 62 – Rybołówstwo zaplanowano wydatki budżetu państwa w kwocie 150 110 tys. zł, w tym kwota 122 012 tys. zł dotyczy finansowania projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Wykonanie wydatków budżetowych do dnia 31 grudnia 2016 r. wyniosło 59 168 tys. zł, tj. 39,4%. W tym 32 571 tys. zł dotyczy finansowania projektów z udziałem środków UE. Wydatki bieżące bez wynagrodzeń wykonano w kwocie 16 581 tys. zł, m.in. na składki do organizacji międzynarodowych – 1711 tys. zł, wydatki związane z funkcjonowaniem ministerstwa 7554 tys. zł, wydatki związane z funkcjonowaniem okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego 4348 tys. zł, pochodne od wynagrodzeń i świadczenia na rzecz osób fizycznych 2968 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 1291 tys. zł, z tego okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego realizowały wydatki na kwotę 346 tys., m.in. na zakup tratw ratunkowych, wyposażenia informatycznego, a ministerstwo na kwotę 945 tys. zł, na zakup wyposażenia informatycznego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyMaterna">Wynagrodzenia. Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne, dla ministerstwa i trzech okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego wykonano wydatki dla łącznej liczby 195 etatów w wysokości 15 283 tys. zł, w tym wydatki z budżetu państwa – 8345 tys. zł, wydatki z udziałem środków europejskich – 6938 tys. zł w ramach Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Morze 2014 – 2020.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyMaterna">Dotacje celowe w części 62 zostały zaplanowane w kwocie 112 073 tys. zł, z czego wykorzystano 28 515 tys. zł, tj. 25,4% planu. W 2016 r. zostały podpisane następujące umowy dotacyjne:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyMaterna">– po pierwsze, z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na kwotę 18 024 tys. zł na współfinansowanie krajowe wykonania zadań w zakresie płatności na rzecz beneficjentów, na wykonanie zadań instytucji zarządzających w zakresie wdrożenia priorytetów 1–3 i 5–6, na pomoc techniczną, a także w zakresie zadań delegowanych w ramach priorytetu 4 Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Morze;</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyMaterna">– po drugie, z Morskim Instytutem Rybackim w Gdyni na organizowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Zarybianie polskich obszarów morskich w 2016 r.” oraz z zakresu gromadzenia danych na potrzeby zarządzania rybołówstwem. Łączna kwota udzielanych dotacji wyniosła 9674 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyMaterna">– po trzecie, z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA na wykonanie zadań instytucji zarządzających w zakresie wdrażania osi priorytetowej 5 – pomoc techniczna Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007–2013, na kwotę 817 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyMaterna">W ramach budżetu środków europejskich w części 62 zaplanowano środki w kwocie 305 619 tys. zł, w tym rezerwę celową dla okręgowych inspektoratów rybołówstwa w kwocie 713 tys. zł. Z tego wykorzystano 38 465 tys. zł, tj. 12,6% planu. W ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007–2013 Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, działając na podstawie upoważnienia ministerstwa, dokonała płatności na rzecz beneficjentów w kwocie 36 603 tys. zł, co stanowi 67,13% planu dysponenta części przeznaczonej na realizację programu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyMaterna">W ramach Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Morze 2014–2020 środki wydatkowały okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego w Gdyni, Słupsku i Szczecinie w ramach priorytetu 3 – wspieranie wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa, w kwocie 1439 tys. zł, co stanowi 99% środków przeznaczonych na ten cel. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na realizację zadań dotyczących priorytetu 3 – wspieranie wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa wydatkowało środki w kwocie 52 tys. zł, co stanowi 3,63% środków przeznaczonych na ten cel. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację priorytetów 1–6 wydatkowała środki w kwocie 371 tys. zł, co stanowi 0,15% zaplanowanych środków.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzyMaterna">To tyle, jeśli chodzi o część 62. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Teraz bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzBrzostek">Dziękuję bardzo. Grzegorz Brzostek – wicedyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzBrzostek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2016 r. w części 62 – Rybołówstwo, której dysponentem był minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dochody w części 62 wykonano w kwocie 6000 tys. zł, tj. 355% prognozy ustalonej w ustawie budżetowej na 2016 r., uzyskując 4000 tys. zł dochodów powyżej planu. Wynikało to głównie z uzyskania nieplanowanych dochodów pochodzących ze zwrotu pomocy udzielonej beneficjentom w ramach Programu Operacyjnego Ryby 2007–2013.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#GrzegorzBrzostek">W trakcie 2016 r. planowane wydatki budżetu państwa rozumianego jako budżet środków krajowych w części 62 nie uległy zmianie i wyniosły 150 000 tys. zł. Wydatki te zostały wykonane w 39%, tj. w kwocie 59 000 tys. zł. Budżet środków europejskich w 2016 r. został zwiększony o 700 tys. zł do 306 000 tys. zł i zrealizowany w kwocie 39 000 tys. zł, tj. w 13%. Niższe w stosunku do planu wykonanie wydatków obu budżetów nastąpiło głównie z uwagi na opóźnienia związane z wdrażaniem Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014–2020. Było to spowodowane długotrwałym procesem legislacji, przede wszystkim ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#GrzegorzBrzostek">Należy także podkreślić, że Program Operacyjny Rybactwo i Morze został zatwierdzony przez Komisję Europejską dopiero 22 października 2015 r. Wykonanie płatności w ramach tego programu w stosunku do limitu określonego w tabeli finansowej programu do końca 2016 r. wyniosło 0,3%. W związku z tym NIK zwróciła uwagę na potrzebę zintensyfikowania działań na rzecz jego wdrażania.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#GrzegorzBrzostek">Prawie połowę wydatków obu budżetów w 2016 r. w ramach części 62 stanowiły wydatki w kwocie 48 800 tys. zł dokonane dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z przeznaczeniem na płatności dla beneficjentów programu operacyjnego wspierającego rybołówstwo i obszary rybackie w latach 2007–2013. Realizacja tego programu zakończyła się w 2016 r., a 30 marca 2017 r. przekazano do Komisji Europejskiej wniosek o płatność końcową.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#GrzegorzBrzostek">W toku kontroli ustalono, że w MGMiŻŚ w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2016 r. nie był zatrudniony audytor wewnętrzny, pomimo wymogu określonego w ustawie o finansach publicznych. W powyższym okresie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej nie był zatem wspierany w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Zdaniem NIK, ze względu na przydatność systemu audytu wewnętrznego, czynności zmierzające do zatrudnienia audytora wewnętrznego należało przeprowadzić niezwłocznie po utworzeniu ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#GrzegorzBrzostek">Nie stwierdzono nieprawidłowości przy wykorzystaniu środków z rezerw celowych wydatkowanych w części 62 – Rybołówstwo. Uruchomione przez ministra finansów rezerwy w ramach budżetu środków europejskich w wysokości 713 tys. zł przeznaczono na sfinansowanie wynagrodzeń osobowych pracowników okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego w Szczecinie, Słupsku i Gdyni, uczestniczących we wzmocnionych kontrolach w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#GrzegorzBrzostek">W odniesieniu do systemu sprawozdawczości w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dotyczącej części 62, wydaliśmy pozytywną opinię na temat sporządzanych sprawozdań budżetowych i sprawozdań z operacji finansowych. Sprawozdania te powstały na podstawie wiarygodnie i rzetelnie prowadzonych ksiąg rachunkowych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#GrzegorzBrzostek">Analiza budżetów wojewodów w zakresie działu – Rybołówstwo i Rybactwo została przedstawiona w 16 informacjach o wynikach kontroli opracowanych dla każdego z województw przez właściwą terytorialnie delegaturę NIK. Należy podkreślić, że dochody i wydatki w tym dziale stanowiły znikomy udział procentowy w budżetach wojewodów i nie były przedmiotem szczegółowego badania przez NIK. Dochody budżetu wojewodów w dziale – rybołówstwo i rybactwo wyniosły 44 tys. zł. Wydatki tego działu w części 85 wyniosły 34 000 tys. zł, tj. 87,5% planu po zmianach. Zostały przeznaczone głównie na finansowanie Państwowej Straży Rybackiej oraz na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach programów operacyjnych w perspektywach finansowych 2007–2013 oraz 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#GrzegorzBrzostek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 62? Nie ma sprzeciwu. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 62.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przejdziemy teraz do części 21 – Gospodarka morska. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, wydatków budżetu środków europejskich na realizację programów operacyjnych oraz programu wieloletniego w układzie zadaniowym – Programu Ochrony Brzegów Morskich.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">O zabranie głosu bardzo proszę pana ministra Maternę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo. Część 21 – Gospodarka morska. Dochody budżetowe ujęte w ustawie budżetowej na 2016 r. w wysokości 9845 tys. zł do dnia 31 grudnia 2016 r. uzyskano w kwocie 19 701 tys. zł, czyli 200% planu. Źródłem wykonanych dochodów były wpływy m.in. z dywidendy, decyzji karnych oraz kar pieniężnych od osób prawnych, wpłat za egzaminy i legalizacje dokumentów, wydawanie dokumentów żeglarskich, certyfikatów oraz za wymianę dokumentów marynarskich, jak również rejestracyjnych jednostek pływających, za zezwolenia na wykonanie prac podwodnych oraz autoryzację prac hydrograficznych; wpływy z tytułu zgłoszeń wniosków w postępowaniu rejestrowym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyMaterna">Zaplanowane w ustawie budżetowej na 2016 r. wydatki w wysokości 435 531 tys. zł do dnia 31 grudnia 2016 r. zostały zwiększone z tytułu uruchomienia rezerw celowych na kwotę 55 469 tys. zł, tj. do kwoty 491 000 tys. zł. W tej kwocie środki budżetu państwa wyniosły 15 717 tys. zł, a współfinansowanie 39 752 tys. zł. W grudniu decyzją ministra finansów zostały przeniesione wydatki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w wysokości 18 tys. zł do części 69 – Żegluga śródlądowa dla Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyMaterna">Plan wydatków w części 21 – Gospodarka morska po zmianach wyniósł 490 982 tys. zł. Zrealizowane wydatki na dzień 31 grudnia 2016 r. wyniosły 482 561 tys. zł, tj. 98,28%. Wydatki realizowane były przez urzędy morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie, Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa, izby morskie w Gdyni i Szczecinie, Odwoławczą Izbę Morską oraz ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyMaterna">Wydatki bieżące bez wynagrodzeń w kwocie 146 157 tys. zł wykonano m.in. na: utrzymanie morskiego systemu łączności alarmowej i bezpieczeństwa na morzu – 8662 tys. zł, zapewnienie osłony meteorologicznej i hydrologicznej – 5592 tys. zł, składki do organizacji międzynarodowych – 873 tys. zł, wydatki związane z zadaniami statutowymi oraz z funkcjonowaniem urzędów morskich, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz ministerstwa – 106 552 tys. zł, pochodne od wynagrodzeń oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych – 24 478 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe wykonano w wysokości 63 735 tys. zł, m.in. na następujące zadania: ochrona brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego, ochrona brzegów morskich na wysokości Łeby, Rowów i Ustki – 39 156 tys. zł, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020; przebudowa podejściowego toru wodnego do Świnoujścia, toru wodnego Świnoujście – Szczecin – 10 695 tys. zł; tor wodny na Wiśle Śmiałej – 4661 tys. zł; przebudowa nabrzeża gdyńskiego w porcie Łeba – 1605 tys. zł; zakupy związane z utrzymaniem urzędów – 5327 tys. zł; przebudowa nabrzeża skarpowego – niskiego w morskim porcie rybackim w Trzebieży – 863 tys. zł; przebudowa nabrzeża w porcie Trzebież – 932 tys. zł; przebudowa nabrzeża basenu oddziału technicznego w Elblągu – 496 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JerzyMaterna">Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne w 2016 r. dla ministerstwa, trzech urzędów morskich, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz trzech izb morskich wykonano wydatki dla łącznej liczby 1954 etatów w wysokości 105 365 tys. zł. W tym wydatki budżetu państwa zamknęły się kwotą 104 696 tys. zł, zaś wydatki z udziałem środków europejskich – 669 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JerzyMaterna">Dotacja celowa i podmiotowa zaplanowana na kwotę 135 102 tys. zł dla Akademii Morskiej w Gdyni oraz Akademii Morskiej w Szczecinie z przeznaczeniem na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty i świadczenia na rzecz osób fizycznych, została wykonana w wysokości 135 102 tys. zł, tj. 100% planu.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JerzyMaterna">W ramach budżetu środków europejskich, w części 21 zaplanowano w ustawie budżetowej 1206 tys. zł. Plan po zmianach wyniósł 1206 tys. zł. Wydatki wykonano na kwotę 1057 tys. zł, co stanowiło 95,8% planu, na następujące zadania. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 wydatkowano 540 tys. zł na następujące pozycje: modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m – 71 tys. zł; budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających – 98 tys. zł; modernizacja toru wodnego do Portu Północnego – 131 tys. zł; modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku, etap III – 173 tys. zł; wymiana taboru pływającego i lotniczego Urzędu Morskiego w Gdyni – 67 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JerzyMaterna">W ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 wydatkowano kwotę 517 tys. zł na: projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1:200 000 – 491 tys. zł; plan zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich (Zalew Szczeciński i Zalew Kamieński) – 26 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#JerzyMaterna">Na program wieloletni pod nazwą Program Ochrony Brzegów Morskich zaplanowano 34 000 tys. zł. Z tego wydatkowano kwotę 32 756 tys. zł, czyli 96,34% planu. W ramach programu zadania realizują trzy urzędy morskie. Przez Urząd Morski w Gdyni zostały zrealizowane następujące zadania: sztuczne zazielenienie brzegów Płw. Helskiego na odcinku Władysławowo – Kuźnica, monitoring brzegu – Zalew Wiślany, zatoka gdańska, Płw. Helski, morze otwarte, budowa palisady w rejonie Piasków, umocnienie brzegowe Kąty Rybackie – Krynica Morska.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#JerzyMaterna">Zadania zrealizowane przez Urząd Morski w Szczecinie: budowa ostróg brzegowych w Niechorzu, sztuczne zasilanie brzegu w Mrzeżynie, monitoring i skanowanie laserowe brzegu morskiego i morskich wód wewnętrznych (otwarte morze, Zalew Szczeciński, wraz ze Świną, Dziwną oraz Zalewem Kamieńskim).</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#JerzyMaterna">Zadania realizowane przez Urząd Morski w Słupsku: sztuczne zasilanie (Jarosławiec), przebudowa opaski brzegowej (Ustronie Morskie, Jarosławiec).</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#JerzyMaterna">To tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę przedstawicieli NIK o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszEmiljan">Dziękuję, pani przewodnicząca. Panie i panowie posłowie, panie ministrze. Jeśli państwo pozwolą, pominę część kwotową dotyczącą dochodów i wydatków oraz stopnia ich realizacji, natomiast przedstawię elementy, które wpłynęły bezpośrednio na wystawioną przez nas ocenę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TomaszEmiljan">Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zrealizował plan finansowy w ramach wykonania budżetu państwa w 2016 r. w części 21 – Gospodarka morska. Podstawę tego stwierdzenia stanowiły wyniki kontroli przeprowadzonych w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz w trzech urzędach morskich: w Gdyni, Słupsku i Szczecinie. Na podstawie badanej próby wydatków (zbadaliśmy 51,6% wydatków) stwierdzono, że zostały one zrealizowane w sposób gospodarny i celowy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TomaszEmiljan">Wydatki majątkowe zaplanowane zostały rzetelnie, a dokonane w trakcie roku zmiany w planie wynikały z konieczności zapewnienia bieżącego finansowania zadań. Badanie wydatków budżetu środków europejskich wykazało, że były one zrealizowane zgodnie z planem finansowym i umowami o dofinansowanie. Środki wydatkowano w okresie kwalifikowalności w sposób gospodarny i rzetelnie udokumentowany. W wyniku realizacji tych zadań osiągnięto cele założone we wnioskach o dofinansowanie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TomaszEmiljan">Zrealizowano 100% wydatków na dotacje podmiotowe dla uczelni morskich i dotacje przedmiotowe dla tychże uczelni. Środki z dotacji wydatkowano w sposób gospodarny oraz rzetelnie je rozliczono. Zaplanowane zadania realizowane w ramach programów operacyjnych oraz Programu Ochrony Brzegów Morskich zostały wykonane na planowanych poziomach rzeczowych i w granicach środków finansowych przewidzianych na te cele. W rezultacie wydatkowania środków publicznych osiągnięto cele i zakładane poziomy mierników. W prowadzonej działalności zaplanowano wydatki w układzie zadaniowym.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#TomaszEmiljan">NIK pozytywnie zaopiniowała sporządzanie łącznych sprawozdań za 2016 r. przez dysponenta części 21 i sprawozdań jednostkowych przez ministerstwo oraz dysponentów trzeciego stopnia. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Nie stwierdzono nieprawidłowości przy wykonaniu budżetu przez dysponenta części 21 i przez dwóch skontrolowanych dysponentów trzeciego stopnia, tj. urząd obsługujący ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Urząd Morski w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#TomaszEmiljan">Ustalono jednak, że dysponent części 21 nie w pełnym zakresie sprawował nadzór i kontrolę nad wykonywaniem budżetu w rozumieniu przepisów art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych. W naszej ocenie przyczyną tego był trwający proces organizacyjny związany z tworzeniem ministerstwa, jego struktur. Dotyczyło to w szczególności późnego utworzenia komórek audytu i kontroli wewnętrznej, co m.in. skutkowało niezrealizowaniem zaplanowanych kontroli w urzędach morskich.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#TomaszEmiljan">Stwierdziliśmy nieprawidłowości w realizacji budżetu przez urzędy morskie w Słupsku i Szczecinie. W Urzędzie Morskim w Słupsku nieprawidłowości polegały na wypłacie wykonawcy kwoty 339,2 tys. zł z tytułu usunięcia awarii konstrukcji nabrzeża w porcie Ustka, pomimo udzielonej gwarancji przez wykonawcę tej konstrukcji, a także na nieterminowym uregulowaniu zobowiązań w łącznej kwocie 1800 tys. zł. Nieprawidłowości w Urzędzie Morskim w Szczecinie polegały: na dokonaniu zmiany warunków realizacji umowy o wartości 81 tys. zł, bez zachowania formy pisemnej; wypłaceniu całości wynagrodzenia w wysokości 248,4 tys. zł przed faktycznym wykonaniem robót i sporządzeniem dokumentacji powykonawczej; dokonaniu opłaty za trwały zarząd nieruchomości oraz podatku od nieruchomości w wysokości 428,8 tys. zł, dotyczących zobowiązań następnego roku budżetowego; zawarciu z pracownikami dwóch umów – zlecenia na kwotę 18 tys. zł na realizację zadań należących do ich obowiązków służbowych; opóźnionym wprowadzeniu do ewidencji księgowej środków trwałych wytworzonych w 2016 r. o wartości 90 700 tys. zł, a także na braku w ewidencji księgowej dat, co stanowiło naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#TomaszEmiljan">Pragnę także poinformować Wysoką Komisję, że minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej złożył zastrzeżenia do ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, dotyczącym wykonania budżetu państwa w 2016 r. Zastrzeżenia ministra zostały częściowo uznane przez kolegium NIK, co jednak nie miało wpływu na sformułowaną ocenę kontrolowanej działalności. Pozostali adresaci wystąpień pokontrolnych nie wnieśli zastrzeżeń i poinformowali NIK o przyjęciu do realizacji wniosków pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#TomaszEmiljan">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 21? Nie widzę. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 21.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełKowalski">Paweł Kowalski – PŻM Solidarność.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PawełKowalski">Szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę na problem praktyk studenckich studentów akademii morskich. Ustalona została kwota 135 000 tys. zł. Wielokrotnie zgłaszałem uwagi w tej sprawie. Sytuacja studentów w akademiach morskich jest dramatyczna. Dotyczy to zwłaszcza Szczecina. Studenci w Gdyni jakość sobie radzą. W PŻM jest 150 studentów, którzy chcą odbyć praktyki morskie. Niestety, sytuacja PŻM uniemożliwia przyjmowanie studentów na praktyki. Studenci są odsyłani. Nie mają możliwości odbycia praktyk. W tamtym roku 40 osób nie skończyło studiów i nie zaliczyło wypływania w ramach praktyk morskich 6-miesięcznych, które są konieczne, aby uzyskać dyplom. W tym roku już nie liczymy. Codziennie przychodzi do nas młodzież z prośbą o możliwość odbycia praktyk.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PawełKowalski">Panie ministrze, sytuacja jest dramatyczna, ponieważ nie zapewnia się studentom odbycia praktyk. Nie wiem, ile osób w tym roku z tego powodu nie ukończy studiów. Pieniądze są zapisane na odbywanie praktyk morskich.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PawełKowalski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za tę uwagę. Obecnie rozpatrujemy wykonanie budżetu za 2016 r. Jeśli chodzi o środki przekazywane na nowe cele, nasi goście będą mogli w tej sprawie zabrać głos, gdy będziemy dopingować pana ministra oraz Ministerstwo Finansów, aby uwzględnić dodatkowe środki nie tylko w tej dziedzinie, ale również na administrację morską.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa gości chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, to przechodzimy do rozpatrzenia części 69 – Żegluga śródlądowa. W tym punkcie bardzo proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, wydatków budżetu środków europejskich na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę pana ministra o zreferowanie tych zagadnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo. Dochody budżetowe w części 69 – Żegluga śródlądowa ujęto w ustawie budżetowej na 2016 r. w wysokości 591 tys. zł. Na dzień 31 grudnia 2016 r. osiągnięto dochody w kwocie 1120 tys. zł, tj. 189,5% planu. Wyższe od planowanych uzyskane dochody wynikały głównie z dużo większej niż przewidywano liczby inspekcji technicznych statków żeglugi śródlądowej oraz pomiarów tych statków. Ponadto uzyskano dochody z tytułu opłat egzaminacyjnych, wydawania książeczek żeglarskich, świadectw kwalifikacji, patentów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyMaterna">Zaplanowane w ustawie budżetowej na 2016 r. wydatki w wysokości 13 250 tys. zł do dnia 31 grudnia 2016 r. zostały zwiększone o kwotę 100 tys. zł z tytułu uruchomienia rezerwy celowej poz. 73, a także przeniesienia środków z części 21 – Gospodarka morska. Ogółem w części 69 – Żegluga śródlądowa w 2016 r. zrealizowane wydatki wyniosły 11 396 tys. zł, tj. 85,4% planu. W części 69 realizowane były wydatki przez 8 urzędów żeglugi śródlądowej oraz ministerstwo. Wydatki bieżące bez wynagrodzeń w kwocie 5630 tys. zł zrealizowano na zadania związane z działalnością urzędów żeglugi śródlądowej oraz MGMiŻŚ, tj. utrzymanie bazy informacji o statkach oraz o stanie śródlądowych dróg wodnych, funkcjonowanie systemu usług informacji rzecznej (RIS) na dolnej Odrze, funkcjonowanie ministerstwa i 8 urzędów, pochodne od wynagrodzeń i świadczenia na rzecz osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe wykonano w wysokości 138 tys. zł, m.in. na pełne wdrożenie RIS granicznego i dolnego odcinka Odry. Głównym celem tego zadania jest realizacja usług informacyjnych, które pozwolą na zwiększenie bezpieczeństwa na śródlądowych drogach wodnych oraz znacznie zwiększą stopień dostępu i harmonizację informacji żeglugowej. W ramach wydatków majątkowych zakupiono także sprzęt informatyczny.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JerzyMaterna">Wynagrodzenia. Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne, w 2016 r. wykonano wydatki dla ministerstwa i 8 urzędów żeglugi śródlądowej w łącznej liczbie 95 etatów w wysokości 5628 tys. zł. Z tego wydatki budżetu państwa zamknęły się kwotą 5563 tys. zł, zaś wydatki z udziałem środków europejskich 65 tys. zł. W ramach budżetu środków europejskich w części 69 na rok 2016 nie planowano środków finansowych. W ciągu roku budżetowego, w wyniku przeniesień, wydatki zostały zwiększone do wysokości 104 tys. zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, w szczególności na pełne wdrożenie RIS granicznego i dolnego odcinka Odry. Środki zostały wykonane w wysokości 65 tys. zł, tj. 63% planu.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JerzyMaterna">To wszystko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Teraz proszę przedstawiciela NIK o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie, pani przewodnicząca. Panie i panowie posłowie, panie ministrze, szanowni państwo. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2016 r. w części 69 – Żegluga śródlądowa. W wyniku kontroli 22,5% zrealizowanych przez ministerstwo w części 69 wydatków budżetu państwa stwierdzono, że zostały one poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych i aktach wykonawczych do tej ustawy. Nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TomaszEmiljan">Pozytywną ocenę wykonania budżetu państwa w tej części uzasadnia także fakt, że w rezultacie wydatkowania środków osiągnięto cele prowadzonej działalności wskazane w układzie zadaniowym oraz w planie działalności. Wartości mierników realizacji celów dla poszczególnych zadań osiągnęły założony poziom. Miernikiem była liczba aktów prawnych wspomagających gospodarkę morską i żeglugę śródlądową. W 2016 r. zaplanowano wydanie 52 projektów aktów prawnych, a wydano 53. Monitoring mierników prowadzony był systematycznie na podstawie rzetelnych źródeł danych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TomaszEmiljan">Najwyższa Izba Kontroli wyraziła również opinię pozytywną dotyczącą prawidłowości sporządzania sprawozdań budżetowych. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Sprawozdania zostały sporządzone terminowo, stosownie do przepisów właściwych rozporządzeń ministra finansów oraz prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TomaszEmiljan">Pragnę także poinformować Wysoką Komisję, że podobnie jak w części 62 i 21 stwierdziliśmy drobne niedomaganie w postaci niezapewnienia właściwego nadzoru ze strony audytu i kontroli wewnętrznej.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TomaszEmiljan">To wszystko, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 69? Nie widzę. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 69.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 83 – rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 20, 73 i 79. Poproszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Rezerwy celowe – część 83. W części 21 – Gospodarka morska w trakcie roku uruchomiono rezerwy celowe: z pozycji 8 – na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich na kwotę 39 752 tys. zł; z pozycji 20 – środki na szkolenia i wynagrodzenia, na nowe mianowania urzędników służby cywilnej oraz skutki pochodzące z 2015 r. – 28 tys. zł; z pozycji 73 – środki na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania – 2000 tys. zł; z pozycji 79 – środki dla urzędów morskich na wykonanie prac czerpalno-refulacyjnych, w tym na wykonanie prac czerpalnych na obrotnicy służącej obsłudze stanowiska przeładunkowego w Świnoujściu – 7689 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyMaterna">W części 69 – Żegluga śródlądowa uruchomiono środki z rezerwy celowej z pozycji 73 na kwotę 82 tys. zł dla Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie na sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem baz informacji o statkach, członkach załóg statków oraz o stanie śródlądowych dróg wodnych, w tym finansowanie wynagrodzeń oraz pochodnych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JerzyMaterna">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu państwa w części 83, w zakresie pozycji 8, 20, 73 i 79? Nie widzę. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 83, w zakresie pozycji 8, 20, 73 i 79.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę przedstawicieli Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiolettaBruździńska">Wioletta Bruździńska – naczelnik wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WiolettaBruździńska">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. W dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo dochody nie zostały zaplanowane, natomiast zostały zrealizowane w wysokości 43 tys. zł. Wydatki zostały zaplanowane w wysokości 38 470 tys. zł, z tego wydatki bieżące 37 945 tys. zł i wydatki majątkowe 525 tys. zł. W toku wykonywania budżetu państwa plan został zwiększony o kwotę 446 tys. zł i wyniósł 38 916 tys. zł. Zwiększenie wydatków nastąpiło w wyniku rozdysponowania środków pochodzących z rezerw celowych w kwocie 81 tys. zł i z rezerw utworzonych w budżetach wojewodów w kwocie 365 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WiolettaBruździńska">Zaplanowane wydatki po zwiększeniach wyniosły 34 058 tys. zł. Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 33 024 tys. zł, czyli w wysokości 87% planu po zmianach, zaś wydatki majątkowe w wysokości 1 034 tys. zł, czyli 99,81% planu po zmianach. Wydatki bieżące zostały przeznaczone głównie na finansowanie zadań realizowanych przez Państwową Straż Rybacką i na realizację Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007–2013 oraz Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014–2020. Wydatki majątkowe zostały przeznaczone m.in. na zakup samochodów specjalistycznych, łodzi, samochodu patrolowego.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WiolettaBruździńska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo? Nie widzę. Informuję, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie wykonania budżetu w części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Teraz, drodzy państwo, pozostało nam przyjęcie opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa za rok 2016 r., wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli, w zakresie działania Komisji. Taką opinię przekażemy do Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę. Informuję, że Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Musimy wybrać posła upoważnionego do reprezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby powierzyć tę funkcję pani poseł Ewie Szymańskiej, która jest także członkiem Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo. Nie słyszę sprzeciwu wobec tej kandydatury. Pani poseł Ewa Szymańska będzie nas reprezentować z upoważnienia Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję gościom i państwu parlamentarzystom za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>