text_structure.xml 26 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, rozpoczynam posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam posłów i przybyłych gości. Stwierdzam kworum. W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (druk nr 670). Przypominam, że wczoraj zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy. Pan poseł Aziewicz poprosił o przedstawienie opinii Rządowego Centrum Legislacyjnego, od którego dostaliśmy stosowną informację, pan poseł otrzymał pismo. Jeżeli nie ma uwag, to przejdę do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma, przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy są uwagi do zmiany nr 1? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję. Jarosław Lichocki, Biuro Legislacyjne. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w związku ze zmianą nr 1, która dotyczy nowelizacji art. 6 ust. 1 pkt 1, ale w gruncie rzeczy powinna dotyczyć także zmian zawartych w zmianie nr 2 i 3, poprosimy panią przewodniczącą o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania korekt o charakterze legislacyjnym, żeby projekt w zakresie tych zmian, ale także innych niezbędnych korekt właśnie o charakterze legislacyjnym, spełniał wymogi zasad techniki prawodawczej. Zgodnie z tymi zasadami zmiana powinna dotyczyć artykułu i to, co mamy w zmianach nr 1–3, to powinna być jedna zmiana. Zmiany nr 4 i 5 także dotyczą jednego artykułu, więc powinna to być druga zmiana i w konsekwencji tej zasady dokonane zostaną przez Biuro Legislacyjne stosowne korekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Już wcześniej rozmawialiśmy, bo wczoraj było posiedzenie, jeżeli chodzi o to upoważnienie. Jak najbardziej, bardzo proszę Biuro Legislacyjne o wprowadzenie tego typu korekt. Niemniej jednak muszę zapytać państwa, czy oprócz tego pozwolenia dla Biura Legislacyjnego macie państwo jeszcze jakieś uwagi co do zmiany nr 1? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariuszPrzerwa">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, Mariusz Przerwa, Biuro Legislacyjne. Pytanie do wnioskodawców dotyczące pkt 1. Otóż mówi się w nim o pomocy technicznej, dodany jest zwrot „oraz pomocy technicznej”. Natomiast we wprowadzeniu do wyliczenia w ust. 1 tego artykułu również jest mowa o pomocy technicznej. Uważam, że jest to niepotrzebne powtórzenie. Pytanie do wnioskodawców – po co to?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szczerze mówiąc, zabezpieczyłam się. Oczywiście jestem przeciwnikiem powtórek, jeżeli nie są one potrzebne, ale po konsultacjach wpisałam to ze świadomością. Natomiast może zapytam pana ministra, czy zmieniałoby to nam coś w sensie, który chciałam zawrzeć w nowelizacji? Panie dyrektorze, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekGróbarczyk">Wydaję mi się, że możemy zaakceptować propozycję przedstawioną przez Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MariuszPrzerwa">Czyli pkt 1 będzie brzmiał: „Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej «Agencją» – w zakresie priorytetów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–3 i 5–6;”. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Rozumiem, że Komisja nie ma przeciwwskazań? To się cieszę. Czy jest sprzeciw co do zmiany w obecnym kształcie? Nie ma. Jeśli nie ma sprzeciwu, to przejdziemy dalej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy są uwagi do zmiany nr 2? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, w związku z uchyleniem ust. 3–5, a w szczególności ust. 3, do którego są odesłania w całym projekcie, mamy pytanie do rządu (ewentualnie wnioskodawców), czy także widzi potrzebę nowelizacji? Wszystkie inne przypadki zostały wyłapane w projekcie, natomiast odesłanie do art. 6 ust. 3 jest zawarte także w art. 26 ust. 1 i 4 – czy nie należałoby dokonać uzupełnienia w projekcie? Nadmienię, że Biuro Legislacyjne dokona także korekty w zmianie nr 1 dotyczącej art. 6, przenosząc zmianę nr 18 właśnie w miejsce zmiany nr 1 jako kolejną literę, ponieważ ona również dotyczy art. 6. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Panie ministrze… Tak, to jest akceptowalne? Cieszę się, że możemy to tak sprawnie wygładzić. Dobrze, to w takim razie czy jest jakiś sprzeciw? Rozumiem, że zmiana nr 2 została przyjęta z uwagą Biura Legislacyjnego. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 3. Bardzo proszę. Czy są jakieś głosy przeciw zmianie nr 3? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JarosławLichocki">Nie głos przeciw, tylko uwaga, ewentualnie pytanie. W kontekście zmiany nr 3 powstaje wątpliwość w związku z brzmieniem art. 6, bowiem w projekcie zaproponowano, że „Porozumienie, o którym mowa w ust. 6 może określać zadania powierzone Agencji w zakresie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4.”. W związku z treścią ust. 6 wydaje się, że porozumienie obejmuje wskazane w przepisie zadania, stąd pytanie o cel i konieczność umieszczania przepisu w tym brzmieniu, ewentualnie o dokonanie korekty. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszWrona">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy, aby te przepisy zostały. Mówimy o zmianie nr 3, czyli art. 24? Okej, to w takim razie akceptujemy korektę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przejmuję poprawkę. W art. 6 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: „2a. Zadania, o których mowa w art. 125 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1303/2013, w przypadku priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4, są zadaniami instytucji zarządzającej, które może wykonywać, jako delegowane Agencja.”. Rozumiem, że w tej procedurze wystarczy podpis tylko jednego posła? Dobrze, to w takim razie przejmuję poprawkę. Czy są głosy przeciw przyjęciu zmiany nr 3? Nie, to akceptujemy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 4. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Czy są głosy sprzeciwu? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JarosławLichocki">W konsekwencji uwagi zgłaszanej do art. 6 zmiana zostanie połączona ze zmianą nr 5. Natomiast mamy pytanie do praktyków, strony rządowej, o wyjaśnienie. W związku z połączeniem proponowalibyśmy także rozpatrywanie zmiany nr 4 łącznie ze zmianą nr 5. Pytanie dotyczy ust. 5, czyli de facto zmiany nr 5, w zakresie beneficjentów pomocy technicznej. Prosilibyśmy o wyjaśnienie skąd ta propozycja i czy rzeczywiście wyjdzie naprzeciw uwagom RCL, czyli o rozszerzenie i wyjaśnienie celu przepisu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie dyrektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszWrona">Dziękuję bardzo. Beneficjentami pomocy technicznej są również urzędy marszałkowskie, dlatego konieczne jest wymienienie ich w rozporządzeniu z przydziałem kwot, które będą przysługiwać na poszczególne urzędy marszałkowskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Czy Biuru Legislacyjnemu to wystarczy? Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw co do zmiany nr 4? Nie słyszę, przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 5. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Czy jest głos sprzeciwu? Nie słyszę. Akceptujemy zmianę nr 5.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 6. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JarosławLichocki">W zmianie nr 6 zostaną ponadto umieszczone zmiany nr 19 i 21, które są konsekwencją zmiany nr 1 i powinny się znaleźć w tym miejscu. One także dotyczą art. 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie dyrektorze? Dziękuję. Czy jest jakiś głos sprzeciwu? Nie ma. Akceptujemy zmianę nr 6.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 7. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, mamy pytanie i ewentualnie prośbę o korektę w związku z wyjaśnieniem, bo państwo proponujecie takie brzmienie szóstego tiret: „- warunków i sposobu zwrotu środków finansowych z tytułu pomocy, w przypadku gdy pomoc jest nienależna lub została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub w nadmiernej wysokości.”. Wydaje się, że końcówka „w nadmiernej wysokości” powinna zostać umiejscowiona gdzie indziej. W naszej ocenie przepis brzmiałby lepiej i poprawniej gramatycznie w następujący sposób, proszę o ewentualną korektę strony rządowej: „- warunków i sposobu zwrotu środków finansowych z tytułu pomocy, w przypadku gdy pomoc jest nienależna, została przyznana w nadmiernej wysokości lub została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.”. Tak, „w nadmiernej wysokości” zostałoby przeniesione po przecinku po wyrazie „nienależna” i uzupełnione o „przyznana w nadmiernej wysokości”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie dyrektorze? Bo brzmi to sensownie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszWrona">Tak jest, wyrażamy zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Tak, bardzo proszę Biuro Legislacyjne. Dziękujemy za podpowiedź. Czy ktoś zgłasza sprzeciw co do zmiany nr 7? Nie słyszę. Akceptujemy zmianę nr 7.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 8. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi? W związku z tym akceptujemy zmianę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 9. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariuszPrzerwa">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, mamy uwagi do ust. 3. Analizując zmiany wprowadzone w ust. 3 wydaje się nam, że polegają tylko na nadaniu nowego brzmienia pkt 4 i 5 oraz ich przenumerowaniu, bo do tej pory było sześć punktów, a teraz jest siedem. Ze względu na zasady techniki prawodawczej Biuro proponuje, aby przepis brzmiał następująco: „W art. 24 ust. 3 po pkt 3 dodaje się pkt 3a” i to jest brzmienie pkt 4, „oraz pkt 4 otrzymuje brzmienie:” i to jest brzmienie zaproponowanego punktu piątego. W tym wypadku nie powinniśmy nadawać brzmienia całemu ustępowi, jeżeli dodajemy jeden punkt, tylko powinno to być rozbite i Biuro przygotuje oba punkty, pkt 3a i 4 w odpowiednich zmianach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku. Dobrze, to dziękuję. Czy jest jakiś głos sprzeciwu? Nie słyszę. Wobec tego uznaję zmianę nr 9 za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 10. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, mamy wątpliwości i pytania dotyczące określeń „publiczne lub prywatne organy naukowe”. Zarówno w pkt 1, jak i w pkt 2 określenia te budzą wątpliwości, nie jest jasne, o czym mowa w projektowanym przepisie. Prosilibyśmy o wyjaśnienia praktyków, bo będą to przepisy upoważniające do wydania aktów wykonawczych. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie dyrektorze, panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanuszWrona">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, doradztwem powinny zajmować się zarówno instytuty badawcze, jak i szkoły wyższe i to oznaczają „podmioty publiczne”. Natomiast osoby prawne i osoby fizyczne są to np. fundacje, które również zajmują się doradztwem i chcielibyśmy, żeby także były dopuszczone do możliwości korzystania z tych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JarosławLichocki">W takim razie przepis należy skorygować poprzez enumeratywne wyliczenie tych podmiotów i przygotowanie ewentualnej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszWrona">Tak jest. Wyrażamy zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">To w takim razie, ponieważ procedura jest taka, a nie inna, podpiszę się pod poprawką, bo jest oczywista. Czy są jeszcze jakieś uwagi z państwa strony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, możemy prosić o odczytanie poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Już. „Minister wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2, może wskazać:</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">1) szkoły wyższe, instytuty badawcze, o których mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych […], instytuty naukowe, o których mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk […] lub fundacje, posiadające niezbędne kompetencje w zakresie realizacji operacji lub zatwierdzania wyników operacji lub określi kryteria w zakresie uznawania tych organów lub:</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">2) osoby prawne i osoby fizyczne, a także podmioty zapewniające doradztwo prawne lub ekonomiczne, posiadające niezbędne kompetencje w zakresie usług doradczych lub określi kryteria w zakresie uznawania tych organów i podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">– w zależności od charakteru i zakresu operacji, o których mowa w art. 39, art. 47 i art. 49 rozporządzenia nr 508/2014”.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa ma zastrzeżenia? Jeżeli nie, to rozumiem, że przyjmujemy zmianę nr 10 i przechodzimy do zmiany nr 11. Panie pośle? Ale proszę wrócić na salę.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do zmiany nr 11? Jeśli nie ma, uznam ją za zatwierdzoną przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy zatem do zmiany nr 12. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JarosławLichocki">Przepraszam, pani przewodnicząca, zanim przejdziemy do zmiany nr 12, prosilibyśmy o uzupełnienie po zmianie nr 11 o zmianę nr 11a, która stanowi konsekwencję zmiany nr 1 i uchylenia ust. 3 w art. 6. Jest to niezbędna korekta odesłania zawartego w art. 26 ust. 1 i 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze, to jest w ramach uwag, które wcześniej pan poczynił. Czy po uwagach Biura Legislacyjnego ktoś z parlamentarzystów ma uwagi krytyczne? Jeżeli nie, to akceptujemy zmianę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 13. Bardzo proszę, jeżeli ktoś chciałby się wypowiedzieć na temat tej zmiany lub ma jakieś zastrzeżenia. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JarosławLichocki">Wprawdzie w toku uzgodnień z resortem kwestie były podnoszone, natomiast prosilibyśmy o wyjaśnienie. Przepis niewiele się zmienia, chodzi tylko o zmianę określenia w trzecim wersie „oraz zestawienie” na „zestawienia”. Przy czym jak czytamy przepis, to trochę trudno nam zrozumieć, bo „Rozliczenie wydatków [...] w ramach […] programu […] stanowiące podstawę […], o którym mowa […], oraz zestawienia wydatków” – wydaję się, że powinno być „o których mowa […] instytucja […] przekazuje”. Czyli przekazywane jest „rozliczenie” oraz „zestawienia” (liczba mnoga) „o których mowa”. Prosilibyśmy ewentualnie o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanuszWrona">Tak jest, powinna być zmiana tego słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Czy po uwagach i zmianach Biura Legislacyjnego są jakieś uwagi do zmiany nr 13? Jeżeli nie ma, uznam ją za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 14. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w konsekwencji poprawki dokonanej w zmianie nr 7, chodzi o „nadmierną wysokość”, proponowalibyśmy analogiczne modyfikacje: „Pomoc i pomoc techniczna pobrane nienależnie, przyznana w nadmiernej wysokości lub wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi” i dalej bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Myślę, panie dyrektorze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanuszWrona">To jest dostosowanie do poprzednich przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Właśnie, poprzednich korekt. Czy po poprawce ktoś z pań lub panów posłów ma uwagi? Nie ma. Przyjmujemy zmianę nr 14.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 15. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławLichocki">Pani przewodnicząca, niestety musimy zaoponować, dlatego że otwarcie katalogu w przypadku tego przepisu umożliwia uznaniowość i wprowadza niejasność. Będziemy wtedy mówić o pomocy pobranej nienależnie przy okazji sformułowania „w szczególności”. Poprzez otwarcie katalogu nie będzie jasne, jakie inne niż wymienione w przepisie rodzaje pomocy są pomocą pobraną nienależnie. W związku z tym Biuro proponuje skreślić przepis, ewentualnie prosi o wyjaśnienia, jakie rodzaje pomocy objęłoby określenie „w szczególności”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie dyrektorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanuszWrona">Wyrażamy zgodę na zamknięcie katalogu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czyli jak miałoby być?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JarosławLichocki">Czyli należy skreślić zmianę, ale wtedy konieczne jest przejęcie poprawki przez posła, członka Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze, w takim razie przejmuję poprawkę i skreślamy punkt. Dobrze, czyli mamy za sobą zmianę nr 15, którą akceptujemy wraz z poprawką proponowaną przez Biuro Legislacyjne. Czy jest jakiś głos sprzeciwu? Nie słyszę, w związku z tym przyjmujemy zmianę nr 15 z propozycjami Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 16. Nie słyszę sprzeciwu. Zaakceptowaliśmy zmianę nr 16.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zmiana nr 17, bardzo proszę. Biuro Legislacyjne, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JarosławLichocki">Drobna korekta, pani przewodnicząca. Zamiast „ustawy o finansach publicznych” to „przepisy o finansach publicznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Rozumiem, że zgoda? Oczywiście. Czy są jakieś głosy sprzeciwu? Nie ma, dziękuję. Zaakceptowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 18. Nie słyszę głosów sprzeciwu. Rozumiem, że przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do zmiany nr 19. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JarosławLichocki">Przepraszam, pani przewodnicząca, chyba mała korekta w zmianie nr 18. W związku ze zmianą odesłania też liczba z mnogiej na pojedynczą – „instytucję pośredniczącą, o której mowa w ust. 1”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Przepraszam, czy są jeszcze jakieś uwagi do zmiany nr 18? Nie ma, więc powtarzam, że ją przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zmiana nr 19 – czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Zaakceptowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zmiana nr 20? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JarosławLichocki">Analogicznie, jak w zmianie nr 18, liczba z mnogiej na pojedynczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Rzeczywiście. Dobrze. Przy korekcie proponowanej przez Biuro Legislacyjne? Nie słyszę sprzeciwu. Akceptujemy zmianę nr 20.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zmiana nr 21? Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy zmianę nr 21.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Musimy teraz, drodzy państwo, przyjąć cały art. 1. Czy jest jakiś sprzeciw wobec przyjęcia go w całości po naszym rozpatrzeniu? Nie słyszę, czyli wobec braku sprzeciwu przyjęliśmy art. 1 wraz z propozycjami zmian i poprawkami, które zostały przez nas przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę, przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym przystępujemy do głosowania nad całością sprawozdania Komisji. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całego projektu ustawy? (11)</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym chciałam również zgłosić wniosek o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania poprawek o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja udzieliła Biuru takiego upoważnienia. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Pozostał nam wybór sprawozdawcy. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#KrzysztofZaremba">Na posła sprawozdawcę chciałem zaproponować panią przewodniczącą Dorotę Arciszewską-Mielewczyk. Pani poseł Kloc, tak? Nie ma sprzeciwu, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo, z przyjemnością zaprezentuję projekt, tym bardziej, że rybacy na niego czekają. Mam jeszcze pytanie do pana ministra, czy po poprawkach jest konieczność wystąpienia o opinię do Ministra Spraw Zagranicznych na temat zgodności przedmiotowego sprawozdania z prawem Unii Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarekGróbarczyk">Wydaje się, że nie jest to konieczne, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MarekGróbarczyk">W związku z tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie, bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>