text_structure.xml
12.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam pana ministra Jacka Boguckiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami. Miał być pan Paweł Brzezicki, ale nie ma. Są przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Najwyższej Izby Kontroli. Witam też pozostałych gości. Witam panią Zofię Miłkowską, zastępcę dyrektora Departamentu Wsparcia Rybactwa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, panią Martę Rabczyńską-Kapcińską, dyrektor Departamentu Rybołówstwa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Aleksandrę Szelągowską, dyrektor Departamentu Finansów, pana Tomasza Tereszkiewicza, dyrektora Departamentu Wsparcia Rybactwa, panią Katarzynę Wysocką, doradcę technicznego w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Gwoli wyjaśnienia, drodzy państwo, chciałabym powiedzieć, że niektórzy parlamentarzyści są niezadowoleni – mają do tego prawo – że posiedzenia Komisji odbywają się równolegle z posiedzeniami innych komisji, do których przynależymy. Niestety, w historii naszego parlamentu, jeżeli chodzi o sposób jego funkcjonowania, niemożliwe było, żeby zgrać posiedzenia dwudziestu kilku komisji, a dodatkowo analizować, w jakich komisjach pracują poszczególni posłowie. Wobec tego musimy wykazywać się ekwilibrystyką oraz dojrzałością w podejmowaniu decyzji, w jakim momencie, w którym posiedzeniu uczestniczymy. Jeżeli ktoś miałby wątpliwości, jak to wygląda, można w tej kwestii zasięgnąć opinii sekretariatu lub posłuchać parlamentarzystów z większym, dłuższym dorobkiem. Po prostu jest to niemożliwe. Cieszmy się, że możemy obradować w tak dużej i wspaniałej sali. Czasami jest istna walka o salę i godzinę, żeby w ogóle można było przeprowadzić posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przystępując do prac Komisji. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie rządowego dokumentu – Sprawozdanie o pomocy publicznej udzielanej w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa w Rzeczypospolitej Polskiej w 2014 roku. Jest to druk nr 168. Jeżeli nie usłyszę państwa sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przypominam, że dokument zawarty w druku nr 168 został skierowany do Komisji w celu rozpatrzenia w dniu 30 grudnia 2015 roku. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych Rada Ministrów upoważniła ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Bardzo proszę pana ministra Jacka Boguckiego o przedstawienie sprawozdania. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekBogucki">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Sprawozdanie o pomocy publicznej udzielanej w sektorze rolnictwa i rybołówstwa w Rzeczypospolitej Polskiej w roku 2014 zostało opracowane na podstawie delegacji ustawowej art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej dane są przedstawione według jednego z rodzajów, są to: wydatki, które obejmują udzielanie dotacji, utracone dochody budżetowe w związku z ulgami, zwolnieniami bądź umorzeniami, zobowiązania – chodzi o podjęte zobowiązania – oraz budżet, czyli zaplanowane na dany program pomocowy wydatki ze środków budżetowych, jedynie w przypadku braku możliwości pokazania faktycznych danych o wydatkach lub podjętych zobowiązaniach. W 2014 roku w sektorze rolnictwa udzielono pomocy w wysokości 1 053 764 tys. zł wykazanych jako budżet, w kwocie 42 997 tys. zł wykazanej jako zobowiązania oraz w kwocie 718 355 tys. zł wykazanej jako wydatki. Szczegółowe informacje o poszczególnych wydatków macie państwo w materiałach, nie będę ich przytaczał, zwłaszcza że, jak powiedziałem, dotyczą one działu rolnictwo, który pewnie nie do końca jest przedmiotem zainteresowania Komisji. Niemniej, poszczególne programy, poszczególne kwoty pomocy w poszczególnych liniach są tu szczegółowe opisane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekBogucki">W drugiej części, dotyczącej rolnictwa w ramach pomocy de minimis, w 2014 roku udzielono pomocy w wysokości 79 008 702 euro, co stanowi ponad 35% limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis do produkcji pierwotnej dla Polski, liczonej dla trzech lat podatkowych, czyli lat 2012, 2013 i 2014. W zakresie rybołówstwa w 2014 roku nie była udzielana pomoc w ramach programów pomocowych zgłoszonych i zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Jeżeli chodzi o pomoc de minimis w zakresie rybołówstwa, w 2014 roku udzielono pomocy de minimis w wysokości 665 796 euro, co stanowi 1,61% limitu skumulowanej kwoty pomocy dla rybołówstwa dla Polski, także liczonej dla trzech lat podatkowych, czyli lat 2012, 2013 i 2014.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekBogucki">Można stwierdzić, że o ile w zakresie rolnictwa pomoc jest znacząca, ponieważ jest ona udzielana w wysokości 35% limitu, o tyle w zakresie rybołówstwa, jak do tej pory pomoc ta jest szczątkowa, ponieważ stanowi 1,61% limitu, i to tylko w zakresie pomocy de minimis.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekBogucki">Jeżeli chcielibyście państwo dodatkowych informacji, szczegółowych wyjaśnień przedstawionego materiału, jesteśmy do dyspozycji. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Na pewno życzylibyśmy sobie, żeby nasze rybołówstwo było objęte – mam nadzieję, że tak będzie – większą opieką. Nasza Komisja na pewno zajmie się tym tematem. Chciałabym zapytać państwa posłów, czy macie państwo pytania. Bardzo proszę, pan poseł Wilk.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyWilk">Panie ministrze, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazywało duże środki między innymi lokalnym grupom rybackim. Środki te były kierowane, jako pomoc, do lokalnych grup rybackich. Z informacji, jakie do nas docierały, przynajmniej w województwie warmińsko-mazurskim, wynika, że było dużo wątpliwości co do zasadności i celowości wydatkowania środków. Część posłów poprzedniej kadencji pytała o wydatkowanie środków zarówno ministerstwo, jak i marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Z tego, co wiem, sprawa ta jeszcze nie została wyjaśniona. Czy mógłbym uzyskać odpowiedź w tej sprawie? Przede wszystkim chodziło o Zalew Wiślany.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekBogucki">Kwota alokacji na lata 2008–2013 w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013” wynosiła 734 092 573 euro. Wykorzystanie na koniec roku 2015 wynosiło 95,71%, z tym że w tej dziedzinie, w przeciwieństwie do programów rolnych, jest możliwość wydatkowania środków do półrocza tego roku, nie jest więc tak, że pozostałe ponad 4% nie zostanie wykorzystane. Środki te zostaną wykorzystane. Na chwilę obecną nie było postępowań Komisji Europejskiej dotyczących zwrotu udzielonej pomocy, nie było kar nałożonych na Polskę w tej części działalności ministerstwa. Jeżeli chodzi o jakieś nieprawidłowości, to może pani dyrektor coś doda.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AleksandraSzelągowska">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Realizacja rybnego programu operacyjnego obejmuje między innymi lokalne grupy, na które środki są wydatkowane zgodnie z przepisami europejskimi, zgodnie z przepisami krajowymi oraz, przede wszystkim, zgodnie z programem. Są wydatkowane z udziałem Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa, która pilnuje, żeby wydatki były realizowane prawidłowo. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek donosy dotyczące nieprawidłowości, wszystkie sprawy są prześwietlane, wszystkie sprawy są wyjaśniane.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AleksandraSzelągowska">Pan poseł twierdzi, że jest jakiś problem z grupami lokalnymi. Agencja to sprawdza, Agencja to kontroluje. Oczywiście, jeżeli będą potwierdzone nieprawidłowości, podmiotom, które skorzystały z pomocy w ramach rybnego programu operacyjnego, środki zostaną zwindykowane. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma specjalną komórkę, która windykuje dotacje pobrane w ramach programów niezgodnie z przepisami prawnymi. Jeżeli takie zdarzenia były, Agencja na pewno będzie windykowała nienależnie przekazane dotacje, jednak w każdym przypadku musi być to wyjaśnione odrębnie, czy przypadkiem nie było przesłanek wskazujących, że pomimo, iż komuś może się to nie podobać, wydatki zostały zrealizowane zgodnie z celem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym tylko przypomnieć państwu, że całą tematykę związaną z rybołówstwem, również z lokalnymi grupami rybackimi, będziemy omawiać na jednym z posiedzeń Komisji, które jest zaplanowane w pierwszym półroczu. Mam nadzieję, że kiedy będziemy to omawiać, będzie sporo pytań odnośnie do wydatkowania środków zgodnie z prawem oraz z zasadami, którymi powinni się kierować beneficjenci, ale też odnośnie do zasadności kierowania środków na określone cele. Jest dyskusja na temat tego, jaka grupa na co potrzebuje pieniędzy, kto jest rybakiem, a kto nie. Są to dyskusje, dywagacje i pytania wypływające ze środowiska samych rybaków. Na pewno będziemy się temu przysłuchiwać, na pewno na posiedzeniu Komisji będziecie państwo mieli okazję skonfrontować zdania na ten temat.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów ma ochotę zabrać głos, zadać pytanie? Wobec tego zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym tylko przypomnieć państwu, że nasze dzisiejsze prace muszą zakończyć się przyjęciem bądź odrzuceniem rozpatrywanego dokumentu. Zgłaszam wniosek o przyjęcie dokumentu z druku nr 168. Jeżeli macie państwo inne zdanie, proszę o głos przeciwny. Nie słyszę. Nie wiem, czy mamy to głosować. Nie. Przyjęliśmy dokument.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym zaproponować panu Andrzejowi Kobylarzowi debiut i wystąpienie w roli sprawozdawcy omawianego dokumentu. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKobylarz">O jakim dokumencie mówimy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">O rozpatrywanym dzisiaj. Tym z druku nr 168. Wydaje mi się, że pan poseł da radę. Czy ktoś z państwa wyraża głos przeciwny? Wobec tego nasz kolega poseł Andrzej Kobylarz został wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Po rekomendacji przyjęcia druku oraz wyznaczeniu posła sprawozdawcy zamykam ten temat.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, przypominam tylko, że jutro, a na pewno w tym tygodniu, dostaniecie państwo informację wraz z planem wyjazdowego posiedzenia Komisji w dniu dwudziestego drugiego. Wyjazd będzie się wiązać z posiedzeniem, zwiedzaniem portu i stoczni oraz dyskusją na temat portu, stoczni oraz przekopu Mierzei Wiślanej. To też będzie elementem naszej dyskusji. Chodzi o dzień 22 lutego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji. Zapraszam na jutro.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>