text_structure.xml
79.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry. Bardzo proszę zajmować miejsca. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Zgodnie z wnioskiem grupy posłów porządek tego posiedzenia przewiduje informację na temat rzeczywistej sytuacji finansowej sektora SKOK, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji programu naprawczego w Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej im. Franciszka Stefczyka. Informację przedstawia minister finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam na dzisiejszym posiedzeniu naszych gości w osobach Leszka Skiby – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witamy pana ministra. Witam osoby towarzyszące, panów dyrektorów, państwa dyrektorów. Witam panią Joannę Mędrzecką – wiceprezesa Kasy Krajowej SKOK. Witam panią prezes. Witam wszystkich gości. Witam oczywiście państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku, w którym przewidziane jest wystąpienie w imieniu Ministerstwa Finansów pana ministra Leszka Skiby. Bardzo proszę pana ministra o... Jeszcze jest pytanie przed wystąpieniem. Pani przewodnicząca Izabela Leszczyna, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaLeszczyna">Mam dwa pytania. Po pierwsze, chciałabym zapytać, panie przewodniczący, bo nie słyszałam, kto reprezentuje Komisję Nadzoru Finansowego? Czy mamy gości?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IzabelaLeszczyna">Po drugie, ja rozumiem, że jesteśmy na posiedzeniu zwołanym na podstawie art. 152. Przedstawicielem wnioskodawców jestem ja i chciałabym uzasadnić wniosek. Pan przewodniczący uważa, że powinnam to zrobić po wystąpieniu pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Odpowiem tak. Najpierw jeżeli chodzi o Komisję Nadzoru Finansowego, to sekretariat stwierdza, że są przedstawiciele, ale pana przewodniczącego nie ma, bo powitalibyśmy go. Jeżeli państwo z Komisji Nadzoru Finansowego możecie się pokazać...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaLeszczyna">Bardzo państwu pięknie dziękuję. Chciałabym wiedzieć, jaki departament państwo reprezentują i kim państwo są, a nie, jak państwo wyglądają, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Mamy taką zasadę, pani przewodnicząca, że witamy przewodniczącego i wiceprzewodniczących, ale dla porządku bardzo serdecznie państwa proszę o przedstawienie się. Jeżeli państwo pozwolicie, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataBurzyńska">Małgorzata Burzyńska, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EmilRadziszewski">Emil Radziszewski, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Departamentu Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych i Instytucji Płatniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IwonaUrbala">Dzień dobry. Iwona Urbala, Departament Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych i Instytucji Płatniczych, naczelnik wydziału.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. I teraz przystępujemy do realizacji. Oczywiście jako pierwsza wystąpi przedstawicielka grupy posłów, która zgłosiła zgodnie z art. 152 temat dzisiejszego posiedzenia. Rozumiem, że pani przewodnicząca. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Izabela Leszczyna przedstawi wniosek o zwołanie tego posiedzenia. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zacząć od tego, że wnioskowaliśmy o posiedzenie zamknięte w związku z tym, że na cały szereg naszych pism, interpelacji i zapytań do przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego o sytuację w całym sektorze SKOK, o sytuację w SKOK Wołomin w trakcie postępowania administracyjnego o wprowadzenie zarządu komisarycznego w tym SKOK-u uzyskiwaliśmy – i ja osobiście także – odpowiedzi od pana przewodniczącego, że Komisja Nadzoru Finansowego w zasadzie to nie podlega kontroli Sejmu i w gruncie rzeczy wszystko jest objęte tajemnicą bankową, tajemnica zawodową i że właściwie pan przewodniczący nie będzie mi odpowiadał na żadne pytania. W związku z tym, żeby osoby odpowiedzialne jednak za bezpieczeństwo systemu finansowego w naszym państwie nie chowały się za tajemnicami, grupa posłów zaproponowała posiedzenie zamknięte. Przypomnę, że w poprzedniej kadencji takie posiedzenie zamknięte 18 marca 2015 r. odbyło się. Na tym posiedzeniu byli przedstawiciele prokuratora generalnego, byli dwaj przewodniczący KNF, było dwóch komisarzy ze SKOK-ów i nie było po tym posiedzeniu żadnych przecieków. Na pewno kolejne upadłości SKOK-ów nie były spowodowane tym, że posłowie Komisji Finansów Publicznych dowiedzieli się o trudnych, często kryminalnych sytuacjach w SKOK-ach czy wręcz przestępstwach i o braku nadzoru nad SKOK-ami do końca, tylko te upadłości były dlatego, że takie zachowania i brak nadzoru po prostu były. Dlatego, panie przewodniczący, wydaje się, że to posiedzenie w takiej formule, w jakiej pan przewodniczący proponuje, nie osiągnie swojego celu, bo jak rozumiem, pan minister przedstawi nam to, co sami mogliśmy przeczytać z raportu za trzeci kwartał 2018 r. w sektorze SKOK. Ja oczywiście mam do tego raportu uwagi, pytania a także zarzuty, ale w gruncie rzeczy podstawą naszego wniosku było to, że coraz więcej faktów wskazuje na to, że wbrew zapowiedziom i premiera Morawieckiego, że sektor trzyma się dobrze, i nadziejom prezesa Glapińskiego, że dokona się w nim samosanacja, to jednak sytuacja w sektorze nie ulega poprawie. W 2018 r. trzy kolejne kasy – SKOK Rafineria, Piast i Jaworzno musiały być ratowane przed upadłością przez banki. W niedalekiej przyszłości to zapewne spotka kolejne SKOK-i, bo w ubiegłym roku wprowadzono zarządy komisaryczne w dwóch SKOK-ach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo przepraszam, pani przewodnicząca. Pani przystąpiła do przedstawiania uzasadnienia wniosku...</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, już kończę...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Nie, bo chciałbym odpowiedzieć na pytanie o tajność posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaLeszczyna">Ja wiem i tu chciałbym postawić kropkę, mówiąc, że spośród 33 działających w 2018 r. kas aż 11 wykazało stratę, a prawie 80% środków finansowych było ulokowane w kasach, które nie spełniały wymogów adekwatności kapitałowej. Stąd wydaje się, że sytuacja jest na tyle poważna, żeby rozmawiać o niej poważnie. A poważnie możemy rozmawiać tylko na posiedzeniu zamkniętym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, zgodnie z art. 156 o posiedzenie zamkniętym decyduje Komisja, a więc my teraz na pani wniosek możemy jako Komisja podjąć decyzję o zamknięciu posiedzenia, ale o tym decyduje Komisja. Wówczas określamy osoby, które mogą wziąć udział w tej zamkniętej części, a potem następuje procedura zgodnie z zamkniętym posiedzeniem. Jeżeli więc pani przewodnicząca oficjalnie teraz zgłasza wniosek o zamknięcie posiedzenia, to do tego musi odnieść się Wysoka Komisja. Bardzo proszę, czy podtrzymuje pani wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaLeszczyna">Tak, panie przewodniczący, bardzo proszę. Ja po prostu zrozumiałam pana pierwszą wypowiedź w taki sposób, że pan jakby udziela już głosu panu ministrowi. Stąd poprosiłam o głos...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IzabelaLeszczyna">...i proszę o przegłosowanie wniosku dotyczącego zamkniętego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Proszę państwa, Wysoka Komisjo, jest wniosek pani przewodniczącej, aby to posiedzenie miało charakter zamknięty. Wówczas określimy osoby, które mogą brać udział w tym zamkniętym posiedzeniu. Czy jest wniosek... Widzę, że jest wniosek przeciwny. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GabrielaMasłowska">Ja mam wniosek przeciwny do zgłoszonego przed chwilą. Uważamy, że nie ma zupełnie podstaw do tego, żeby posiedzenie Komisji miało charakter zamknięty.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Zatem musimy to rozstrzygnąć w głosowaniu. Kto z pań i panów posłów jest za tym, aby to posiedzenie miało charakter posiedzenia zamkniętego? Kto jest za zamkniętym posiedzeniem? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Bardzo proszę pana sekretarza o ogłoszenie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ŁukaszŻylik">11 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Zatem decyzją Komisji posiedzenie ma charakter otwarty. Zatem wszystkie osoby, które są na tym posiedzeniu Komisji, mogą kontynuować udział w posiedzeniu. Bardzo proszę panią przewodniczącą o przedstawienie uzasadnienia wniosku o zwołanie tego dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IzabelaLeszczyna">Dziękuję, panie przewodniczący. Tak, jak powiedziałam, w 2018 r. upadły trzy kolejne kasy, do dwóch wprowadzono zarząd komisaryczny, natomiast 11 z 33 kas wykazało stratę. Najbardziej jednak niepokojący jest fakt, że jak wskazuje raport KNF z 2018 r., prawie 80% środków finansowych, którymi dysponują SKOK-i, a więc depozyty, ulokowanych jest w kasach, które wykazują straty. To musi oznaczać, że straty odnotowują również największe kasy, czyli te, w których zgromadzono najwięcej depozytów, w tym SKOK Stefczyka, który od 5 lat realizuje program naprawczy. SKOK Stefczyka to największa obecnie kasa. Suma aktywów na koniec 2017 r., to prawie 7 miliardów złotych. Kasa realizuje program naprawczy ponad 5 lat. Wprowadzony został po objęciu systemu SKOK nadzorem KNF. Warto zaznaczyć, że dosyć interesujące, żeby nie powiedzieć, że skandaliczne, jest to, że kasa krajowa nie widziała potrzeby działań naprawczych ani w SKOK Wołomin, ani w SKOK Stefczyka.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#IzabelaLeszczyna">Niewiele krócej w SKOK-u Stefczyka trwa postępowanie administracyjne, które ma na celu ustanowienie zarządcy komisarycznego. Przypomnę Wysokiej Komisji, że to właśnie z powodu trwającego 19 miesięcy postępowania administracyjnego,… A więc w ocenie prokuratora generalnego i prokuratora krajowego to było bardzo długie postępowanie, było tak długie, że o 6 rano panowie z CBA zatrzymali byłych przewodniczących – przewodniczącego Jakubiaka i Kwaśniaka, i czterech innych pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, dodajmy, pracowników, którzy bardzo rzetelnie przeanalizowali sytuację finansową w sektorze. Byli to pracownicy, którzy nie pochodzili z desantu z kasy krajowej i nie realizowali celów sektora SKOK w UKNF. Pewnie warto na marginesie teraz powiedzieć, że nowy przewodniczący Jastrzębski – bardzo szkoda, że nie przyszedł przedstawić się Wysokiej Komisji – mówił...</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Przepraszam, jeżeli pani pozwoli, chcę usprawiedliwić. Pan przewodniczący zgłosił swoją nieobecność, ponieważ wcześniej miał zaplanowane posiedzenie zarządu KNF. W tej chwili trwa to posiedzenie. Zanim otrzymał informację, realizuje plan posiedzeń Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IzabelaLeszczyna">W takim razie należało przenieść posiedzenie naszej Komisji, panie przewodniczący. W każdym razie przewodniczący Jastrzębski powiedział, że będzie dążył do takiego mixu pracowników z rynku i administracji w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego. Warto, żeby pan przewodniczący miał świadomość, że taki mix jest dobry, ale tylko wtedy, gdy ci z rynku przychodzą realizować cele i interesy publiczne, a nie interesy byłego pracodawcy. Zresztą to również jest dziwne, że nie ma z nami, bo ja rozumiem, że mamy tutaj pana wicedyrektora departamentu nadzorującego SKOK-i, natomiast nie mamy dyrektora, a szkoda. Pytanie moje do Komisji Nadzoru Finansowego, bo pan przewodniczący pozwoli, że uzasadniając wniosek, postawię również kilka takich pytań. Chciałabym zapytać, jak długo trwa postępowanie administracyjne w sprawie wprowadzenia zarządu komisarycznego w SKOK Stefczyka? Jakie są powody tak długotrwałej procedury? Czy w związku z tym toczącym się postępowaniem chyba od kilku lat i informacjami uzyskanymi w toku tego postępowania złożone zostało jakiekolwiek zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa? Pan przewodniczący KNF powiedział również ostatnio, bo wolał rozmawiać z dziennikarzami niż z Sejmem Rzeczypospolitej, że uważa, że ważna dla rynku finansowego jest samoregulacja. Chciałabym więc, żeby pan przewodniczący na piśmie odpowiedział mi, ponieważ go nie ma, jak ocenia działania sanacyjne, samoregulacyjne w całym sektorze SKOK, w Kasie Krajowej, ale także w tej konkretnej kasie – w kasie Stefczyka?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#IzabelaLeszczyna">Pytanie również do pana ministra, przedstawiciela pani minister Czerwińskiej, która jest członkiem Komitetu Stabilności Finansowej, czy zdaniem ministra finansów nie ma w obecnej chwili zagrożenia związanego z ewentualną wypłatą środków z BFG? To znaczy, czy środki z BFG w ocenie ministra jako członka KSF będą musiały zostać zaangażowane w wypłatę gwarantowanych depozytów w związku z ewentualnymi dalszymi upadłościami w sektorze SKOK-ów.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#IzabelaLeszczyna">Wróćmy do kasy Stefczyka. Otóż w połowie 2018 r. departament merytoryczny KNF opracował raport, z którego wynika, że wprowadzenie zarządcy komisarycznego do SKOK -u Stefczyka jest jak najbardziej uzasadnione. Sprawa powołania zarządcy komisarycznego do wyżej wspomnianej kasy miała być przedmiotem posiedzenia komisji w dniu 26 czerwca 2018 r., ale z niewyjaśnionych przyczyn do głosowania w tej sprawie nie doszło. Osobą, która zainicjowała dyskusję na ten temat, czyli na temat ustanowienia zarządcy komisarycznego w SKOK-u Stefczyka, był podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – pan Piotr Nowak, który kilka dni później decyzją pani minister Teresy Czerwińskiej został odwołany z pełnienia funkcji członka KNF. Informacje podaję za artykułem w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, którego treści Ministerstwo Finansów ani KNF nigdy nie dementowały. Pytanie do pana ministra, a w zasadzie do pani minister. Dlaczego podjęła taką decyzję? Czy ktoś zwracał się do pani minister z taką prośbą? Czy czuła jakikolwiek nacisk na to, żeby taką decyzję podjąć? Czy minister finansów wiedziała o sytuacji w KNF, to znaczy, czy minister Nowak lub ktokolwiek inny poinformował panią minister Czerwińską o wniosku przedstawiciela ministra finansów w KNF dotyczącym komisarza w kasie Stefczyka? Przypomnijmy, że w miejsce ministra Nowaka powołano ministra Gruzę, który zajmuje się w Ministerstwie Finansów podatkami, tymczasem minister Nowak zajmuje się właśnie rynkiem finansowym, więc ta zmiana na pewno nie była spowodowana względami merytorycznymi. Chciałabym, żeby na te pytania pani minister Czerwińska odpowiedziała Wysokiej Komisji również na piśmie. Chodzi o pytania dotyczące jej wiedzy i informacji na temat tego, co wydarzyło się na posiedzeniu Komisji Nadzoru Finansowego w związku z wnioskiem ministra Nowaka o dyskusję i głosowanie wniosku o zarząd komisaryczny w Stefczyku.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#IzabelaLeszczyna">Chciałabym również, żeby Komisja Nadzoru Finansowego ustosunkowała się do pytania, czy od momentu, gdy urząd przewodniczącego objął pan Jastrzębski, w KNF... Z tym, że państwo nie reprezentujecie tak naprawdę KNF – państwo jesteście z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, więc proszę, żeby na to pytanie przewodniczący Jastrzębski odpowiedział na piśmie. Czy od momentu, kiedy jest pan przewodniczącym KNF, KNF podjęła dyskusję na temat zarządu komisarycznego w Stefczyku czy nie? Czy od momentu usunięcia z KNF ministra Nowaka w ogóle sytuacja w Stefczyku była przedmiotem dyskusji na posiedzeniu KNF.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#IzabelaLeszczyna">To nie wszystko, co wydarzyło się 2 lipca w KNF, bo oprócz tego, że odwołano ministra Nowaka, przyjęto na stanowisko dyrektora właśnie w departamencie nadzorującym SKOK-i pana Filipa Czuchwickiego, który w przeszłości pracował w różnych instytucjach należących bezpośrednio do systemu SKOK, w tym w krajowej kasie, i do UKNF przyszedł wprost ze SKOK-ów. Biorąc pod uwagę, że dzisiaj o kadrach w KNF, o przewodniczącym KNF decyduje większość rządząca, czyli Prawo i Sprawiedliwość, a więc partia, która przez wiele, wiele lat starała się ochronić przed nadzorem państwowym, tym więcej niepokoju budzi ta decyzja. Kolejne pytanie, na które chciałabym, żeby odpowiedzi udzielił przewodniczący KNF. Przewodniczący KNF mówił o tym, że kiedy osoby z rynku przychodzą do urzędu, wystarczy zastosować pewne mechanizmy wyłączeń. Więc chciałabym się dowiedzieć, jakie mechanizmy wyłączeń zastosował wobec dyrektora Czuchwickiego, jakie są kompetencje dyrektora Czuchwickiego w rozumieniu podejmowania decyzji, przekazywania informacji członkom KNF, wnioskowania na przykład o podjęcie działań kontrolnych, czy wnioskowania o przedłożenie wniosku o głosowanie na przykład w sprawie komisarza? Jakie decyzje podejmuje dyrektor Czuchwicki?</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#IzabelaLeszczyna">Tak naprawdę to, co państwo prezentujecie w raporcie, pokazuje wyraźnie, że póki co w systemie SKOK-ów nie ma ani żadnej samoregulacji, ani samosanacji, ani nic nie wskazuje na to, że wyniki SKOK-ów są coraz lepsze, tak jak państwo w tej części opisowej piszecie, ale później jak zaczynamy analizować konkretne dane, to okazuje się, że one nie są takie, jak państwo niestety nas zapewniacie.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#IzabelaLeszczyna">Konkludując, panie przewodniczący, chciałabym bardzo, żeby minister finansów i Komisja Nadzoru Finansowego odniosła się do ogólnej sytuacji w sektorze SKOK, ale także do tych wszystkich pytań, które postawiłam w kontekście SKOK Stefczyka, w kontekście odwołania ministra Nowaka jako przedstawiciela ministra finansów w KNF i sytuacji, która jest związana z realizacją programu naprawczego i postępowaniem administracyjnym w sprawie powołania, wprowadzenia zarządu komisarycznego do SKOK-u Stefczyka. Na razie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Teraz bardzo proszę pana ministra o odniesienie się do przedstawionego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LeszekSkiba">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni państwo, szanowna pani poseł, Ministerstwo Finansów przygotowało krótką informację na temat rzeczywistej sytuacji finansowej sektora SKOK, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji czy realizacji programu naprawczego w Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej im. Franciszka Stefczyka na podstawie informacji uzyskanych z Komisji Nadzoru Finansowego. Odnosząc się do prośby szanownej Komisji w zakresie informacji na temat rzeczywistej sytuacji finansowej sektora SKOK, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zwraca uwagę, że wszelkie informacje znajdują się między innymi w opublikowanej na stronie komisji informacji o sytuacji spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych według stanu na trzeci kwartał 2018 r. oraz w raporcie o sytuacji w sektorze SKOK w trzecim kwartale 2018 r. Jak zapewnił urząd komisji wszelkie opracowania przygotowane i publikowane na stronie internetowej, a dotyczące sytuacji finansowo-ekonomicznej danego sektora są materiałami sporządzonymi wedle najlepszej wiedzy urzędu na podstawie dostępnych urzędowi danych, w tym zwłaszcza danych sprawozdawczych. Uwzględniając upływ czasu oraz potrzebę odniesienia się do najaktualniejszych danych sektora, urząd przedstawił ministerstwu dostępne dane dotyczące podstawowych wartości i wskaźników dla sektora SKOK według stanu na koniec 2018 r.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#LeszekSkiba">Po pierwsze, suma bilansowa sektora zmniejszyła się z 9 827 461 tys. zł w trzecim kwartale 2018 r. do 9 608 351 tys. zł w czwartym kwartale 2018 r. Fundusze własne sektora według bilansu spadły z 358 mln zł w trzecim kwartale 2018 r. do 344 mln zł w czwartym kwartale 2018 r. Fundusze własne sektora według ustawy o SKOK...</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSzlachta">Przepraszam, panie ministrze, jest tutaj taka prośba, że jak pojawiają się te liczby, żeby można było zapisać,...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#LeszekSkiba">Dobrze, przedstawię jeszcze raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzlachta">Chodzi o to, żeby tę sekwencję wypowiedzieć wolniej. Dobrze, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LeszekSkiba">Jasne. Pierwsza liczba to jest suma bilansowa sektora. Ona zmniejszyła się. Dla trzeciego kwartału 2018 r. jest to 9 827 mln zł. Może będę przedstawiał te liczby z dokładnością do milionów złotych. Ona zmniejszyła się do 9 608 mln zł. Czyli 9 827 – 9 608. Ta druga liczba to jest czwarty kwartał 2018 r. Druga liczba to są fundusze własne sektora według bilansu. One spadły. W trzecim kwartale jest to 358 mln zł, a w czwartym 344 mln zł. Następna liczba to fundusze własne sektora według ustawy o SKOK. One wzrosły z 362 mln zł (to jest trzeci kwartał) do 387 mln w czwartym kwartale. Depozyty w sektorze SKOK spadły. I teraz trzeci kwartał to jest 9 282 mln zł, a czwarty kwartał 2018 r. to jest 9 048 mln zł. Pożyczki i kredyty brutto ogółem w sektorze. Spadek. Trzeci kwartał – 6 868 mln. One spadły w czwartym kwartale 2018 r. do 6 661 mln zł. Kolejna wartość to pożyczki nieprzeterminowane. One spadły z kwoty 5 382 mln zł w trzecim kwartale 2018 do 5 190 mln zł w czwartym kwartale. Kolejna kategoria to kwota pożyczek przeterminowanych. Tu jest również spadek. Dla trzeciego kwartału 2018 r. to jest 1 485 mln, a dla czwartego kwartału 2018 r. 1 470 mln zł. Suma pożyczek zagrożonych. Tu również nastąpił spadek. Trzeci kwartał 2018 r. to 1 027 mln zł, a czwarty kwartał 2018 r. to 965 mln zł. Współczynnik wypłacalności w sektorze wzrósł. W trzecim kwartale 2018 r. jest to 4,16%, a w czwartym kwartale 2018 r. to jest 4,57%. Współczynnik kosztów do dochodów (cost to income) wzrósł nieznacznie z poziomu 67,37% w trzecim kwartale 2018 r. do poziomu 67,57% w czwartym kwartale. Aktywa płynne sektora... Z poziomu 67,37% do 67,57%, czyli o 0,2%. Kolejna kategoria to aktywa płynne sektora. One wzrosły. Dla trzeciego kwartału 2018 r. jest to 2 055 mln. Wzrosły do poziomu 2 093 mln zł. Czyli 2 055 mln – 2 093 mln.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#LeszekSkiba">W odniesieniu do prośby o przedstawienie informacji na temat realizacji programu naprawczego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej im. Franciszka Stefczyka Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zwrócił uwagę, że dane dotyczące poszczególnych podmiotów nadzorowanych są objęte tajemnicą zawodową. Więcej wyjaśnień w powyższych kwestiach mogą oczywiście przedstawić znajdujący się na sali przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego, która odpowiada za nadzór nad sektorem kas.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#LeszekSkiba">Jeżeli zaś chodzi o dwa pytania, które przedstawiła pani poseł, czyli pierwsze pytanie, jak rozumiem, to pytanie, czy istnieje wiedza dotycząca konieczności przeznaczenia z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego jakichkolwiek środków w ramach wsparcia dla kas, to nie mamy takiej informacji, ale oczywiście przedstawimy to w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#LeszekSkiba">Jeżeli zaś chodzi o pytania dotyczące zmiany w Komisji Nadzoru Finansowego – zmiany polegającej na tym, że pan minister Paweł Gruza objął stanowisko przedstawiciela ministra finansów w miejsce ministra Piotra Nowaka, to również przedstawimy stosownie tę informację w formie pisemnej jak również dodatkowe informacje dotyczące informacji, jaką miał minister finansów. Jeśli chodzi o kwestię związaną z kasą im Franciszka Stefczyka, to również przedstawimy na piśmie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję panu ministrowi. Zgłasza się pani wiceprezes Kasy Krajowej – pani Joanna Mędrzecka. Bardzo proszę, pani prezes, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JoannaMędrzecka">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wydaje się, że taką bardzo istotną rzeczą jest właśnie kwestia, która również wybrzmiała w konkluzji tej informacji udzielonej przez ministra finansów. To jest taka kwestia, że jak się wydaje, o ile Komisja Finansów Publicznych zgodnie z właściwością Komisji, która jest określona w załączniku do regulaminu Sejmu, o ile takim naturalnym przedmiotem prac Komisji i jej zainteresowania jest sytuacja sektora, sytuacja rynku finansowego i poszczególnych jego sektorów, o tyle wydaje się okolicznością taką nieprzystającą do obszaru właściwości Komisji Finansów Publicznych okoliczność analizowania sytuacji konkretnego podmiotu, konkretnego działającego podmiotu, w szczególności właśnie wybranej pojedynczej kasy i postępów w realizacji programu postępowania naprawczego. To by z jednej strony oznaczało konieczność analizy jednego wybranego toczącego się postępowania administracyjnego przed Komisją Nadzoru Finansowego właśnie w sytuacji, gdy oczywiście takie toczące się aktywne postępowanie jest objęte i regulowane przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, a sama działalność Komisji przepisami ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Z drugiej strony taka okoliczność wydaje się wykraczać właśnie poza granice wszelkiego rodzaju tajemnicy zawodowej, która wiąże wszelkie organy biorące udział w tym postępowaniu, biorące udział w nadzorze, takie jak właśnie Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowa Kredytowa jako podmiot uprawniony do sprawowania kontroli czy Ministerstwo Finansów. Ja tutaj zabieram głos w nawiązaniu właśnie do konkluzji tej informacji, która wybrzmiała przed chwilą. Wydaje się, że przepisy Konstytucji – art. 110, art. 112, wyraźnie mówią o tym, że zawsze konieczne jest przestrzeganie tego regulaminu Sejmu jako aktu regulującego właściwość i zakres działania Komisji. Z tego względu właśnie...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę państwa posłów o nieprzeszkadzanie. Głos zabiera pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, jestem członkiem Komisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSzlachta">Ale przepraszam bardzo. Nie udzielam panu głosu. Wystąpienie kontynuuje pani prezes. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JarosławUrbaniak">Oj, znowu się pan denerwuje. Coś nie tak poszło? Jakaś afera?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JoannaMędrzecka">Tak, jak właśnie chciałam wskazać, że wydaje się, że tym przedmiotem analiz winno być raczej rozpatrzenie sytuacji w sektorze, aniżeli rozpatrzenie sytuacji konkretnego wybranego podmiotu jak również konkretnego wybranego toczącego się postępowania administracyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję pani prezes. Głos zabiera pani przewodnicząca Izabela Leszczyna. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IzabelaLeszczyna">Rozumiem, że przedstawiciele Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego za moment wypowiedzą się i uzyskamy jednak odpowiedzi na nasze pytania. Natomiast jeżeli chodzi o panią, która reprezentuje SKOK-i, jak rozumiem, i tę przemowę przed chwilą, to proszę pani, zapewniam panią, że Komisja Finansów Publicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej najchętniej w ogóle nie zajmowałaby się SKOK-ami, ale niestety tak się stało, że przez brak nadzoru kasy krajowej, którą, jak rozumiem, pani reprezentuje, a której przewodniczącym, prezesem przez kilkanaście lat był senator PiS Grzegorz Bierecki, ponieważ ta kasa krajowa nie sprawowała żadnego nadzoru nad sektorem, wręcz przeciwnie przyzwalała na działania, które doprowadziły do upadłości szereg SKOK-ów, dlatego finanse publiczne poprzez Bankowy Fundusz Gwarancyjny straciły ponad 5 mld zł. Dlatego nie ma pani prawa mówić tutaj do posłów, bo my reprezentujemy interes publiczny i reprezentujemy podatników, że my nie możemy pytać o to, co się dzieje w SKOK Stefczyka, bo ten SKOK Stefczyka to jest prawie cały sektor SKOK-ów, jeśli mówimy o aktywach, więc sytuacja w tym SKOK-u to de facto sytuacja w całym sektorze. Jeśli ona jest zła, to znaczy, że cały sektor jest w bardzo złej sytuacji, a bardzo zła sytuacja w sektorze SKOK to jest bardzo zła sytuacja dla finansów publicznych. Dlatego mamy prawo o tym rozmawiać. Oczywiście, że prezydium Komisji Finansów Publicznych, które się składa w przeważającej części z członków PiS, jest przeciwnego zdania. Chroniliście SKOK-u przez kilkanaście lat, chronicie w tej kadencji, ale to się skończy jesienią. Natomiast bardzo proszę, żeby przedstawiciele UKNF odpowiedzieli na moje pytania, ponieważ nie wydaje mi się, żeby postępowanie administracyjne, które toczy się w KNF, było objęte jakąkolwiek tajemnicą. Póki co takich przepisów nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejSzlachta">Może nie. Było kierowane pytanie do przedstawicieli KNF. Jeżeli ktoś z państwa uważa, że może w tej chwili udzielić odpowiedzi, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak? Chce pani uzupełnić pytania do KNF? W takim razie bardzo proszę i wtedy poprosimy o łączną odpowiedź. Pani przewodnicząca Paulina Hennig-Kloska, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, pan minister, mówiąc o sektorze SKOK, mówił o ogólnych wskaźnikach, które wynikają globalnie – można powiedzieć – ze skonsolidowanego rachunku i bilansu poszczególnych SKOK-ów razem wziętych. Taki sam obowiązek informacyjny względem nadzoru finansowego, podawanie do publicznej wiadomości swoich wyników finansowych, bilansu, rachunku wyników, który mielibyśmy tutaj tak samo omówić w przypadku SKOK Stefczyka, dotyczy każdej kolejnej instytucji finansowej. Rozumiem więc, że może jakieś tam szczegółowe wytyczne programu naprawczego mogą mieć charakter chroniony, o tyle fakt omówienia poszczególnych wskaźników, bezpieczeństwa realizacji postanowień ustawy przez SKOK Stefczyka nie jest żadną informacją chronioną, bo każdy bank, każda instytucja finansowa, w tym każdy SKOK ma obowiązek składać takie informacje do wiadomości publicznej. A jeżeli państwo uważacie, że są to informacje chronione, to ja proszę o podanie podstawy prawnej, która mówi o tym, że te dane, o które my dzisiaj wnioskujemy, mają charakter chroniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę... Pani prezes ad vocem. Bardzo proszę, pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JoannaMędrzecka">Jeśli można, chciałabym tylko zaprzeczyć dwóm okolicznościom, które padły w wypowiedział pani poseł Leszczyny. To znaczy, po pierwsze, nie jest tak, że Kasa Krajowa nie sprawowała nad spółdzielczymi kasami nadzoru do roku 2012, a przede wszystkim nie jest tak, jakoby sytuacja w sektorze SKOK była sytuacją bardzo złą, jak określiła to pani poseł. W szczególności nie jest tak, aby ta sytuacja w jakikolwiek sposób odbiegała od danych, które są zawarte w sprawozdawczości finansowej składanej przez spółdzielcze kasy, na podstawie której powstał zarówno raport sporządzony przez Komisję Nadzoru Finansowego jak również informacja sporządzona przez Ministra Finansów na potrzeby dzisiejszego posiedzenia. Ta sytuacja po prostu jest właśnie taka, jak wynika z tej informacji, na co zresztą wskazała pani posłanka Hennig-Kloska, mówiąc o tym, że właśnie materiałem dla naszej pracy są dane sprawozdawcze spółdzielczych kas. To tylko tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Zgłasza się jeszcze pani przewodnicząca. Bardzo proszę, pani Izabela Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#IzabelaLeszczyna">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja jednym zdaniem, chociaż chciałabym, żeby wreszcie pracownicy czy przedstawiciele UKNF wypowiedzieli się. Natomiast co do jednego ma pani rację. Zwracam się do pani wiceprezes Kasy Krajowej. Ma pani rację. Kasa Krajowa sprawowała nadzór nad SKOK-ami, ale nieskutecznie, nieprofesjonalnie i w taki sposób, że doprowadziła do straty 5 mld zł, a to niestety nie jest chyba ostatnie słowo, które powiedzieliście. Żeby później nie zabierać już głosu i oddać głos komuś, kto jednak powie coś, dlaczego okazałoby się, że nasze siedzenie tutaj ma w ogóle sens, bo z przykrością muszę stwierdzić, panie ministrze, że liczby, które pan przeczytał, chociaż mogły się znaleźć na naszych iPadach. Myślę, że ta jedna strona, którą Ministerstwo Finansów było łaskawe przygotować, mogła być przesłana posłom, a nie, żebyśmy musieli notować te miliardy i miliony, z których wynika tylko tyle, że tak naprawdę nie wiem, czy sytuacja jest bardzo zła czy tylko zła, ale jeśli pozytywny wynik kas... Mówię na podstawie ostatniego raportu, który mamy, bo tę informację pan minister przytoczył teraz i w gruncie rzeczy nawet nie pamiętamy tych liczb, które pan przeczytał. A więc na podstawie raportu możemy powiedzieć na pewno, że pozytywny wynik kas wziął się ze sprzedaży kredytów przeterminowanych. To znaczy państwo uwolniliście sobie rezerwy, ale jakość portfela się pogarsza. Co to znaczy? Czyli wynik bieżący na podstawie działalności kas jest wciąż ujemny. Co więcej, z raportu wynika, że sprzedaliście te przeterminowane kredyty po jakiejś nieprawdopodobnie korzystnej cenie. Po aferze GetBack-u wiemy, że nie jest tak łatwo ze sprzedażą wierzytelności, że te aktywa nie są zbyt wysoko wyceniane na rynku. Chyba że nadal są sprzedawane do Luksemburga za 100% wartości. Tylko wiemy, co to znaczy i do czego ta kreatywna księgowość już doprowadziła. A więc chciałabym, żeby KNF podała przeciętne uśrednione ceny sprzedaży jako procent na przykład wartości nominalnej sprzedaży tych przeterminowanych kredytów, tych, których państwo się... to znaczy tych, których sektor SKOK-ów pozbył się. Dobrze by było również wiedzieć, ilu było na przykład nabywców tych portfeli. Chciałabym również zapytać, ile oddziałów przejętych SKOK-ów funkcjonuje do dziś w ramach banków i jaka część portfela przejętego od SKOK-ów została zwindykowana? Nie wiem, czy państwo mają te informacje, czy trzeba po nie sięgnąć do BFG. Z ostatniego raportu, jaki my mamy przed sobą, ewidentnie wynika, że jednak najszybciej rośnie portfel przeterminowany, a odpisy aktualizujące są wyższe niż przyrost wartości aktywów netto. Myślę więc, że w państwa raporcie, mówiąc eufemistycznie, muszą być pewne nieścisłości, bo gdy rośnie wartość odpisów, to z reguły dramatycznie maleją zyski, natomiast u państwa w 2017 r. dokonał się jakiś cudowny wzrost funduszy o 150 mln zł, co wydaje się być tylko zabiegiem księgowym. Bardzo proszę Komisję Nadzoru Finansowego o odpowiedź na te pytania, a na pytania do pana przewodniczącego bardzo proszę, żeby pan przewodniczący odpowiedział Wysokiej Komisji na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejSzlachta">Zatem wracamy jeszcze raz z prośbą do przedstawicieli KNF o udzielenie odpowiedzi na te pytanie, na które państwo możecie, a jeśli chodzi o pytania kierowane do pana przewodniczącego, to myślę, że państwo przekażecie i pan przewodniczący udzieli odpowiedzi na piśmie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#EmilRadziszewski">Szanowni państwo posłowie, państwo przewodniczący, szanowni goście, odpowiadając najpierw na pytanie czy też zagadnienie, dlaczego my nie możemy ujawnić informacji dotyczących pojedynczych podmiotów nadzorowanych, zgodnie z art. 61a ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych i kasie krajowej informacje uzyskane lub wytworzone w związku ze sprawowaniem nadzoru nad kasami i kasą krajową, w tym informacje objęte tajemnicą kas, czyli odpowiednikiem tajemnicy bankowej, których udzielenie, ujawnienie lub potwierdzenie mogłoby naruszyć chroniony prawem interes podmiotów, których te informacje bezpośrednio lub pośrednio dotyczą, lub utrudnić sprawowanie nadzoru, stanowią tajemnicę chronioną. Jednocześnie na podstawie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, członkowie Komisji, wszyscy pracownicy Komisji Nadzoru Finansowego i urzędu są obowiązani do zachowania tej tajemnicy zawodowej i z tych względów my informacji, które nie są publiczne, które dotyczą pojedynczych podmiotów nadzorowanych, a czasami również które dotyczą całego rynku i nie są upublicznione w postaci raportów, omawiać publicznie nie możemy z tego względu, że są chronione tajemnicą zawodową. Z tych również względów nie możemy omawiać postępowań administracyjnych toczonych w stosunku do poszczególnych podmiotów, w tym do SKOK Stefczyka, czy sytuacji tych podmiotów wynikającej z ich sprawozdawczości czy z naszych działań nadzorczych. Te informacje, które są publicznie dostępne o sytuacji podmiotów są to audytowane roczne sprawozdania finansowe tych podmiotów i one są dostępne publicznie. Są publikowane przez te podmioty. Ostatnie zatwierdzone sprawozdanie finansowe jest opublikowane za rok 2017. Jeżeli chodzi o SKOK Stefczyka i inne SKOK-i, za rok 2018 r. powinno być w ciągu najbliższych 3 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#EmilRadziszewski">Jeżeli chodzi o informacje zawarte w raporcie, to są to informacje, które są publikowane na podstawie tych informacji, które komisja dostaje na podstawie przepisów ustawy i rozporządzenia – informacje sprawozdawcze kas skorygowane czasami o pewne estymacje czy oceny wynikające z przeprowadzonych inspekcji, natomiast są to jedyne informacje, jakimi komisja dysponuje na temat ogólnej sytuacji sektora kas, więc jest to rzeczywista sytuacja sektora. W tym raporcie opisywana jest rzeczywista sytuacja sektora.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#EmilRadziszewski">Może jeszcze dwie korekty dotyczące sytuacji sektora SKOK. Mianowicie obecnie nie ma już kas, w których jest ustanowiony zarządca komisaryczny. Wszystkie te kasy, które jeszcze w zeszłym roku były z zarządcą komisarycznym, czyli trzy kasy, zostały przejęte przez banki. W tej chwili nie ma kas z zarządem komisarycznym. Wkradła się również taka nieścisłość, że w zeszłym roku jakieś trzy kasy upadły. Ostatnia upadłość kasy była w 2016 r., w listopadzie 2016 r.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#EmilRadziszewski">Jeżeli chodzi o straty na działalności operacyjnej, to również tej informacji nie mogę potwierdzić, bo z danych sprawozdawczych wynika, że wynik na działalności operacyjnej wynosił w zeszłym... według stanu na wrzesień 2018 r. 314 mln, ponad 314 mln zł. Owszem kasy sprzedają wierzytelności przeterminowane. Z tego, co nam wiadomo – niestety nie znam konkretnych cen, mogę to dla państwa sprawdzić – z naszych informacji nie wynika, żeby te ceny odbiegały od cen rynkowych, więc są to należności sprzedawane normalnie na zasadach rynkowych.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#EmilRadziszewski">Oczywiście przekażemy panu przewodniczącemu pytania i sformułujemy odpowiedź na te pytania, które padły. Ja je zapisałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję panu dyrektorowi. Zgłaszał się wcześniej pan poseł Święcicki i pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, te odpowiedzi przedstawiciela KNF świadczą dokładnie o tym, że mieliśmy rację, wnioskując o to, żeby posiedzenie odbywało się w trybie tajnym, żebyśmy mogli właśnie te wszystkie dane uzyskać. Bardzo żałuję, że PiS po prostu chce chronić te informacje i zachować to w tajemnicy przez opinią publiczną, ale nawet również przed posłami Komisji Finansów. Po drugie, jednak nie wszystkie informacje są tajne i nie wszystkie ukazują się na stronach KNF. Przypomnę, że w zeszłej kadencji Sejmu działała podkomisja do spraw SKOK-ów i tej podkomisji do spraw SKOK-ów Komisja Nadzoru Finansowego ujawniła dokładne dane dotyczące działań Komisji Nadzoru Finansowego jako ciała publicznego, co robiła Komisja Nadzoru Finansów Publicznych w SKOK Wołomin. Kiedy rozpoczęto działanie mające na celu wprowadzenie zarządu komisarycznego, kiedy odbyły się poszczególne rozprawy, kiedy wnoszono dodatkowe materiały, kiedy sprawy były odraczane, kiedy w końcu zapadła decyzja komisji o wprowadzeniu zarządu komisarycznego do SKOK-u Wołomin. Nie są to dane szczegółowe dotyczące kas, nie są to dane dotyczące ich finansów, ich współczynników, ich zadłużenia. Są to dane dotyczące informacji o tym, co robi Komisja Nadzoru Finansowego. Ja mam nadzieję, że również teraz te przepisy się nie zmieniały i że Komisja Nadzoru Finansowego udzieli nam, przedstawi nam szczegółowy kalendarz wprowadzania zarządu komisarycznego do SKOK-u Stefczyka, gdzie się na tym etapie znajdujemy, jakie czynności zostały podjęte i kiedy. Taki szczegółowy kalendarz dotyczący Wołomina w poprzedniej kadencji dostaliśmy. On jest w Komisji Finansów Publicznych. Mam nadzieję, że również teraz Komisja Nadzoru Finansowego przedstawi nam kalendarz, kiedy zaczęto wprowadzać zarząd komisaryczny do Stefczyka, jakie rozprawy się odbyły, jakie materiały zebrano, gdzie znajdujemy się na tej drodze.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Ja mam pytanie do pana dyrektora z KNF. Załóżmy hipotetycznie, że posiedzenie byłoby prowadzone w trybie tajnym. Jednak klauzula wynikająca z przepisów Komisji Nadzoru Finansowego nadal tworzyłaby barierę, aby KNF ujawniał dane, które są zawite tylko dla KNF. Myślę, że to by nie zmieniło sytuacji, że tajny charakter posiedzenia Komisji nie pozwoliłby państwu ujawnić tych danych, które są objęte tajemnicą wynikającą z wewnętrznych przepisów. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#EmilRadziszewski">Tak, według mojego rozeznania, czytając przepis ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, niczego by to nie zmieniło, jeżeli chodzi o możliwość ujawniania informacji pochodzących z nadzoru. Nie wykluczam, że prawnicy sejmowi mogliby dojść do odrębnych wniosków na podstawie – nie wiem – analizy ustawy o mandacie posła lub senatora, natomiast ja nie podejmuję się tej interpretacji. W naszej ocenie na podstawie tego, jak znamy tajemnice zawodową, nie ma takiej możliwości, żeby ujawniać te informacje podmiotom innym niż uprawnione w przepisach ustaw.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#EmilRadziszewski">Jeśli chodzi o SKOK Wołomin, to wydaje mi się, że momencie, kiedy ta informacja była prezentowana, SKOK Wołomin nie był już podmiotem nadzorowanym, mianowicie był już kasą w upadłości i te przesłanki dotyczące tajemnicy zawodowej, czyli naruszenia interesu podmiotu, którego te informacje dotyczą, albo zagrożenia dla sprawowania nadzoru nie zachodziły. Stąd nie było również problemu tajemnicy zawodowej nadzoru finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Według kolejności. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, pan poseł Urbaniak i pani poseł Zofia Czernow. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze, trzeba sobie zadać pytanie, czy zasadne było sformułowanie tego wniosku, aby Komisja w trybie art. 152 zajmowała się tą sprawą? Na to pytanie należałoby odpowiedzieć twierdząco. Pan przewodniczący i część z państwa była członkami Komisji Finansów Publicznych w poprzedniej kadencji i znają państwo mechanizm i podstawę prawną, na podstawie której odbyło się posiedzenie w trybie niejawnym, korzystając z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora i o dostępie do informacji. Gdyby przyjąć ogólne założenie, że posłowie nie mają dostępu do informacji, to jak posłowie mają stanowić prawo? Proszę odpowiedzieć na to pytanie. Jak posłowie bez wiedzy o przedmiocie, o problemach mogliby stanowić dobre prawo?</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#KrystynaSkowrońska">A teraz pytanie dotyczące zakresu informacji przedstawionych na dzisiejszym posiedzeniu. Skrzętnie notowałam. Z informacji przedstawionych przez pana ministra finansów wynika, jak policzyłam, że wskaźnik zaległości na koniec czwartego kwartału wynosi 22,3%, współczynnik adekwatności kapitałowej wynosi w sektorze 4,57%. Pytanie, czy posłowie mają prawo mieć w tym temacie informacje? Ależ oczywiście. Ja się dziwię jakiemukolwiek uczestnikowi rynku, że posłom próbuje powiedzieć „nie macie do tego państwo prawa”. Dlaczego? Wskazano w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym współczynnik adekwatności kapitałowej, obniżony w stosunku do banków, dla spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych na poziomie 5%. Wprowadzając tę ustawę, wskazano również termin, w którym powinien on zostać osiągnięty przez rynek SKOK. Zatem chciałabym zadać pytanie panu ministrowi, bo jest pan przedstawicielem Komitetu Stabilności Finansowej, który moim zdaniem powinien również omawiać zagadnienie dotyczące stabilności rynków finansowych z uwagi na to, że instytucje takie jak banki i SKOK-i zgodnie z ustawą o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym mają gwarancję depozytów. Z tego również względu pan minister finansów musi mieć pełną wiedzę w tym względzie. Te wszystkie podane przez pana ministra... Szkoda, że pan minister nie przygotował tego na piśmie, ale szybko sobie zanotowaliśmy. Chcę powiedzieć, że wskaźnik AC do I, o którym mówił pan minister, jest wskaźnikiem dość wysokim jak dla rynku.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#KrystynaSkowrońska">Z dużym zdziwieniem przyjęłam uwagi dotyczące wypowiedzi pani poseł Leszczyny, czy miała prawo czy nie i czy w trybie jawnym czy niejawnym. Chciałabym państwu powiedzieć, że każda z instytucji finansowych, zarówno banki jak i SKOK-i, mają stosować zasady ładu korporacyjnego i muszą ogłaszać informację, tak zwaną politykę informacyjną. W tej polityce informacyjnej każdy z podmiotów musi ogłaszać bilans, rachunek zysków i strat oraz opinię biegłego, który badał takie sprawozdanie finansowe. Czy zatem nadmierne było poproszenie, aby przy tym wszystkim zarówno Komisja Nadzoru Finansowego, szanowny panie dyrektorze, jak i resort finansów, który odpowiada za bezpieczeństwo, za gwarantowanie depozytów na rynku, taką informację przygotowali? Rozumiem, że gdybyście państwo dostarczyli nam taką informację, nie złamalibyście żadnego z obowiązujących przepisów. Na każdej stronie powinna być taka informacja.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#KrystynaSkowrońska">Po tej analizie, o którą poprosiliśmy, i pan minister przedkładał nam to sprawozdanie, tę informację, szczególnie interesuje mnie wskaźnik adekwatności kapitałowej zgodnie z tym wzorem, który jest stosowany w instytucjach finansowych. Ile instytucji nie osiąga tego wskaźnika adekwatności kapitałowej w sektorze SKOK? To po pierwsze. Akurat w stosunku do tego pytania od razu zastrzegę, że może się zdarzyć, że nie otrzymam odpowiedzi. Wiem, ale zadaję pytanie, w jakim trybie pan minister powziął informację jako członek Komitetu Stabilności Finansowej dotyczącą terminu realizacji programu naprawczego, bo rozumiemy i chcemy wiedzieć... Zdarza się na rynku, zdarzają się trudne sytuacje, ale zarówno wskaźnik jak i współczynnik adekwatności kapitałowej... Ten wskaźnik zaległości jest bardzo wysoki, współczynnik adekwatności jest niski i nie osiąga poziomu. Jak założono, jak analizował Komitet Stabilności Finansowej, kiedy on zostanie osiągnięty i ile podmiotów z tego rynku realizuje program między innymi związany z osiągnięciem współczynnika adekwatności kapitałowej? Bo musi być. Jeżeli mamy zagregowaną wartość i wynosi ona 4,57, to pytanie, ile i jakie kasy?</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#KrystynaSkowrońska">Znamy informację, która była w dacie objęcia nadzorem spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. I tutaj była rozmowa jak ten wskaźnik... jaki on powinien być wysoki. On jest naprawdę dużo niższy, przy czym wskaźnik adekwatności dla banków wynosił 8, ale on został podwyższony. Chciałabym potwierdzenia z Komisji Nadzoru Finansowego, że minimalny współczynnik adekwatności kapitałowej dla banków wynosi 12%, a dla banków dewizowych jest on znacznie wyższy i on czasami określany nawet przez Komisję Nadzoru Finansowego, na jakim powinien się kształtować poziomie pomimo tego, że jest norma. Z tego również względu udzielenie nam odpowiedzi na te pytania, które w żadnym zakresie nie są objęte żadną tajemnicą, którą państwo próbujecie nam wmówić... Nie są objęte taką, bo jeżeli pójdę jako osoba chcąca założyć lokatę, to ja taką informację powinnam otrzymać w placówce banku. Tak, pani prezes? To pytanie do pani prezes, czy wszystkie placówki wywiązują się z polityki informacyjnej i z polityki związanej z zasadami ładu korporacyjnego? Oczekuję na takie pytanie... Rozumiem, że jeżeli pojedziemy do każdego SKOK-u, to powinniśmy... my również możemy sobie to sprawdzić, czy taki obowiązek jest realizowany. I niczego nie chcemy. Nam zależy, panie ministrze, pan doskonale wie, pracowaliśmy nad zmianami ustawy o nadzorze nad instytucjami finansowymi, o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Ostatnio polityka związana z bezpieczeństwem na rynku była przedmiotem szczególnej troski, przedkładania specjalnych nowelizacji, zatem nie dziwi mnie – ja się pod tym wnioskiem w trybie tego artykułu podpisałam – że powinniśmy również na ten temat mieć wiedzę. Prosiłabym, żeby nie uciekać się do próby pokazywania, że my dostępu do tej informacji nie mamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Teraz jeszcze prosił o głos pan poseł Urbaniak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie przewodniczący, takiego posiedzenia Komisji Finansów to nie tylko w tej kadencji, ale w ogóle jeszcze chyba nie było. To, co się dzieje na tym dzisiejszym posiedzeniu, jest po prostu żenujące. Zwróćmy uwagę na drobne fakty. Pani poseł Masłowska, pani przewodnicząca Masłowska, siedząc obok pana przewodniczącego Szewczaka, znanego jako główny ekonomista systemu SKOK, zgłasza wniosek o to, żeby nie utajniać dzisiejszych obrad, a swoją wypowiedź przedstawiciel Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego rozpoczyna od tego, że on nam nic nie powie, ponieważ to są rzeczy poufne i w związku z tym na otwartym posiedzeniu Komisji tego nikt nie zrobi. Pan zastępca dyrektora, bo oczywiście pan dyrektor nie zaszczycił nas swoją obecnością, bo jest zbyt dobrze znaną gwiazdą medialną wcześniej związaną ze SKOK-ami, a dzisiaj je nadzoruje w KNF. Mamy oto taką sytuację, że pani wiceprezes kasy krajowej poucza nas, posłów, jak powinniśmy rozumieć regulamin Sejmu, dlatego zdenerwowałem się. Jako członek Komisji Regulaminowej serdecznie zapraszam – tam jest miejsce, to jest Komisja, która zajmuje się regulaminem Sejmu. Zupełnie pominięto argument, który przedstawił pan poseł Święcicki, że w poprzedniej kadencji KNF udzielała informacji dużo dalszych i to jako oficjalne i otwarte, a nie poufne związane z tym, co się dzieje. A najgorsze w tym wszystkim jest to, że w systemie SKOK jest coraz gorzej, co przed chwilą słyszeliśmy, a tam Polacy trzymają swoje pieniądze. Wielu Polaków już straciło swoje pieniądze.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JarosławUrbaniak">I na koniec. Jeżeli tak bardzo posłowie PiS nie chcą, żeby utajnić dzisiejsze obrady, to ja w nieutajnionym posiedzeniu Komisji zadam proste pytanie. Jeśli pani prezes tak bardzo broni, żeby nie udzielać informacji na temat największej SKOK, jaka jest w Polsce, czyli Stefczyka, tylko o całym systemie, pan minister mówi – zresztą krótka informacja i dwa razy podkreślił – że na podstawie tego, co otrzymał z KNF, to również ciekawa konstrukcja, panie przewodniczący i kolejny kamyczek do pańskiego ogródka, to mamy sytuację, że na sali są przedstawiciele urzędu KNF, ale przez pana ministra podają informacje. I na końcu to pytanie. Jeżeli nie można uzyskać informacji, co się dzieje w największym SKOK-u, tylko o całym systemie, to chciałbym państwa zapytać, czy ten cały system obejmuje firmę SKOK Holding w Luksemburgu czy nie obejmuje? Czy te informacje dotyczyły także transakcji między SKOK Stefczyka, pozostałymi kasami, Kasą Krajową i firmą SKOK Holding w Luksemburgu czy nie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejSzlachta">I pani poseł Zofia Czernow, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ZofiaCzernow">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja będę kontynuować swoją wypowiedź w tym duchu, o którym w tej chwili mówimy. Chciałbym wyrazić swoje niezadowolenie ze sposobu przygotowania tego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych. Temat tego posiedzenia był doskonale znany panu przewodniczącemu. Należało przygotować materiały dla posłów, aby posłowie mogli się wcześniej z nimi zapoznać. Wnioskowanie o ten temat nie wynikało z jakiejś chęci szczególnego zainteresowania SKOK-ami. Wynikało z tego, że są sygnały o złej sytuacji w SKOK-ach, a sytuacja w SKOK-ach ma bezpośredni wpływ na stan finansów publicznych. W poprzedniej kadencji pracowałam w podkomisji nadzwyczajnej do spraw SKOK-ów i doskonale pamiętam, jak pani prezes broniła się przed tymi informacjami, jak ograniczała nam dostęp do informacji. Nic się tu nie zmieniło. A co szkodziło poinformować dzisiaj posłów przez pana ministra finansów na piśmie, o co proszę, żeby pan minister jednak te materiały nam dostarczył, a także przez Komisję Nadzoru Finansowego w takim zakresie, w jakim to jest możliwe. Nie jest prawdą, że w ogóle nic nie można powiedzieć, bo przecież w poprzedniej kadencji dyskutowaliśmy o tym bardzo dokładnie. Jeżeli nie można mówić o konkretnym SKOK-u, ale o całym sektorze nie tylko można mówić, ale i trzeba mówić. Proszę państwa, jak to wygląda? Jeżeli Polacy oglądają posiedzenie tej Komisji, sprawozdanie z posiedzenia i widzą, że tak naprawdę nikt niczego nie może się dowiedzieć, a później skutki tego odczują Polacy w swoich kieszeniach jak również finanse publiczne, bo Bankowy Fundusz Gwarancyjny już 5 mld stracił.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#ZofiaCzernow">Panie przewodniczący, bardzo więc proszę, żebyśmy otrzymali jednak materiały dotyczące tematu tego posiedzenia w takim zakresie, w jakim to jest możliwe. Komisja Nadzoru Finansowego absolutnie nie jest zwolniona z przygotowania takich materiałów, uwzględniając stopień poufności, który biorę pod uwagę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Jeszcze pani poseł Izabela Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#IzabelaLeszczyna">Krótko, panie przewodniczący, bo rzeczywiście jest tak, jak powiedział pan poseł Urbaniak, że tak naprawdę jako wnioskodawca może powinnam przeprosić posłów, którzy przyjechali dzisiaj na to posiedzenie Komisji, ponieważ ani minister finansów ani Komisja Nadzoru Finansowego w ogóle na to posiedzenie nie przygotowali się. Dwa pytania właściwie retoryczne. Jeżeli jakiś sektor finansowy jest w dobrej kondycji, to ukrywa to przed opinią publiczną? Chyba nie. Więc czy sektor SKOK jest w dobrej kondycji? Odpowiedź jest oczywista. Natomiast mam jeszcze dwa krótkie pytania, na które odpowiedź będzie „tak” lub „nie”. Bardzo proszę przedstawicieli KNF. Po pierwsze, chciałabym, żeby państwo potwierdzili, czy KNF odmawia Wysokiej Komisji odpowiedzi na pytanie, czy wobec kasy Stefczyka prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wprowadzenia zarządu komisarycznego. To jest pierwsze pytanie. Czy w ocenie państwa złamaniem prawa było przedstawienie przez poprzednich przewodniczących KNF powiązań biznesowo-personalnych w sektorze, gdzie mieliśmy nazwiska, konkretne rady nadzorcze, konkretne zarządy, spółki? Czy w takim razie zdaniem pana dyrektora czy może pani dyrektor z Departamentu Prawnego to było złamanie prawa?</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, żal, naprawdę żal, że wpisuje się pan w tę wieloletnią tradycję parasola ochronnego nad SKOK-ami, bo naprawdę płacą za to wszyscy polscy podatnicy, ci, którzy są klientami banków, a więc większość naszego społeczeństwa. To nie jest bronienie dobrej sprawy, wręcz przeciwnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani przewodnicząca Paulina Hennig-Kloska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, dzisiaj mamy już drugie takie posiedzenie Komisji, które nie wiadomo tak naprawdę, po co zostało zwołane, bo druga strona, która jest wzywana do udzielenia informacji przez posłów zasiadających w Komisji Finansów Publicznych, mówi, że nic nie może powiedzieć i zasłania się tajemnicą chronioną. Pan minister nawet nie raczył poinformować, jaki procent SKOK-ów spełnia wymogi kapitałowe, a ile SKOK-ów nie. Nawet w sztukach, abstrahując od poszczególnych SKOK-ów, jak na przykład SKOK Stefczyka.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PaulinaHennigKloska">Powiem szczerze, że w związku z tą dzisiejszą sytuacją myślę, że posłowie wnioskodawcy, do czego będę namawiać i chętnie będę w tym współuczestniczyć, powinniśmy wystąpić do sądu o to, że państwo tak naprawdę łamiecie prawa posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie dostępu do informacji. Jeżeli mówimy o kwestiach dotyczących nadzoru finansowego, który w imieniu Rzeczpospolitej Polskiej i jej obywateli nad instytucjami finansowymi wypełnia nadzór finansowy, na który z kolei pewne regulacje nakłada Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, i my dzisiaj jesteśmy w takiej sytuacji, że widzimy z ogólnych informacji przedstawionych przez pana ministra, że nałożone na sektor SKOK-ów wymogi kapitałowe nie są realizowane, że sytuacja w systemie pogarsza się, a my jako posłowie w interesie obywateli nie jesteśmy w stanie zweryfikować, gdzie dokładnie widnieje zagrożenie, żeby jednocześnie prowadzić jakiś nadzór nad Komisją Nadzoru Finansowego, która w przeszłości miała różne historie na swoim koncie, a w międzyczasie dojdzie do wypłaty środków z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w postaci ciężko odprowadzonych tam środków z kieszeni klientów instytucji finansowych, to dla mnie jest to rzecz skandaliczna. Państwo nie robicie nic, żeby zapewnić obywatelom jakiekolwiek poczucie komfortu korzystania z instytucji finansowych, w których mają swoje oszczędności czy kredyty. Nie robicie nic tak naprawdę, żeby dzisiaj w sposób otwarty porozmawiać o ewentualnych zagrożeniach. Nie chcecie tych informacji przekazać nawet w trakcie posiedzenia Komisji, które miałoby tajny charakter, w trakcie posiedzenia niejawnego, gdzie moglibyśmy szczerze porozmawiać o sytuacji w sektorze. A że sektor nie spełnia wciąż wymogów kapitałowych, to widać. W tej sytuacji naprawdę uważam, że powinniśmy – będę do tego namawiać kolegów – wystąpić na drogę sądową o udzielenie członkom Komisji informacji o prawdziwej sytuacji w systemie SKOK.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JanSzewczak">Do sędziego Tuleyi.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PaulinaHennigKloska">Ostatnio ojciec Tadeusz Rydzyk również musiał po decyzji sądu ujawnić różne informacje, które rzekomo były chronione.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#GabrielaMasłowska">...Tadeusz Rydzyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Na temat wniosku do sądu nie będę się wypowiadał. Natomiast zwracam się do pana ministra, czy chciałby pan ewentualnie do niektórych uwag się odnieść, co do zakresu informacji, którą pan minister przedstawił Wysokiej Komisji? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#LeszekSkiba">Dziękuję bardzo. Po pierwsze, wspomniane tutaj było pytanie dotyczące Komitetu Stabilności Finansowej. Komitet Stabilności Finansowej, przypominam, spotyka się w dwóch formatach – w formacie nadzorczym... w formacie kryzysowym i w formacie makroekonomicznym. W formacie kryzysowym spotyka się pod egidą w budynku Ministerstwa Finansów, w formacie makroekonomicznym pod egidą w budynku Narodowego Banku Polskiego. Standardowo co kwartał ten format makro pozwala na to, aby dogłębnie przeanalizować wszystkie ryzyka, które znajdują się w sektorze finansów publicznych. Standardowo nie mamy żadnych informacji, żeby zdiagnozowano realne problemy, które mogłyby wskazywać na jakieś nieprawidłowości, ryzyka związane z funkcjonowaniem sektora SKOK. W związku z tym mam wrażenie, że tutaj trzeba realistycznie spojrzeć na to, co się dzieje w sektorze SKOK-ów. Oczywiście również jest tak, że te informacje – warto pamiętać – bazują na standardowych zadaniach związanych z obowiązkami prawnymi, które ma do wykonania Urząd Komisji Nadzoru Finansowego i z drugiej strony Bankowy Fundusz Gwarancyjny. W związku z tym to są te informacje,... które realizują na bieżąco zadania związane z analizą tych wszystkich ryzyk, ponieważ mają dostępne informacje. W związku z tym tak, jak dzisiaj miałem okazję przedstawić państwu informacje, które przekazał nam Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, to są wszystkie informacje, które uzyskaliśmy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#LeszekSkiba">Nie ma informacji, które zostały przez nas pominięte. W związku z tym warto pamiętać, że jest tak, że jeżeli czegoś nie podaliśmy, to z tego powodu, że nie mamy jakichś informacji albo one są publicznie dostępne. Oczywiście jest tak, że chętnie odpowiemy i na pewno ze strony urzędu będzie pełna wola, żeby uzupełnić tę informację. Nie mam takiego wrażenia, że jest tak, że jest jakaś nadzwyczajna sytuacja. Ani w zakresie spotkań w trybie kryzysowym nie ma takiego tematu, który dotyczy sektora SKOK. W związku z tym z tego powodu mam wrażenie, że urząd komisji również może przedstawić dodatkowe informacje, pewnie w formie pisemnej. Z naszej strony również deklarujemy wolę wsparcia i gotowość do tego, żeby w tym zakresie pośredniczyć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PaulinaHennigKloska">Panie ministrze, prospekt emisyjny GetBacku również był zaakceptowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejSzlachta">Zaraz pani przewodnicząca. Ponieważ pytania były również kierowane do... Czy państwo z KNF, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos, czy już te wystąpienia poprzednie wyczerpują?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#EmilRadziszewski">Może ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#EmilRadziszewski">...kilka informacji przekażę. W tym raporcie, który jest dostępny na stronie Komisji Nadzoru Finansowego za trzeci kwartał ubiegłego roku – niebawem będzie dostępny raport za czwarty kwartał – są oczywiście informacje o adekwatności kapitałowej kas i są również informacje o tym, ile kas spełnia współczynnik wypłacalności przewidziany dla kas, a ile nie spełnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KrystynaSkowrońska">A może pan przypomnieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#EmilRadziszewski">Tak, już właśnie podaję. Według stanu na wrzesień 2018 r. 24 kasy miały współczynnik wypłacalności powyżej 5%, 7 kas miało współczynnik wypłacalności w przedziale 0–5, i dwie kasy poniżej 0%, przy czym to były dwie kasy, które już zostały przejęte przez banki. Obecnie nie ma kas, które mają współczynnik wypłacalności poniżej 0%. W dodatku współczynnik wypłacalności dla sektora według stanu na grudzień – powiedzmy – jest już powyżej 5%, a bez uwzględnienia tej kasy, która została przejęta, jest 6,08%. To są informacje liczbowe.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#EmilRadziszewski">Natomiast są oczywiście nadal kasy, które mają współczynnik wypłacalności poniżej ustawowych 5% i wobec tych kas urząd nadzoru, to znaczy Komisja Nadzoru Finansowego prowadzi działania nadzorcze, bo Komisja Nadzoru Finansowego jest powołana do tego, żeby prowadzić działania nadzorcze w stosunku do podmiotów, które nadzoruje. I to, że czasami nie może udzielić ze względu na tajemnice chronione informacji o tych pojedynczych podmiotach, nie bierze się z tego, że nie chce, tylko z tego, że Komisję Nadzoru Finansowego obowiązują przepisy. Informacje o poszczególnych podmiotach nadzorowanych, wobec których toczą się czynności nadzorcze, są informacjami wrażliwymi i dlatego są przez ustawodawcę, czyli przez państwa, objęte obowiązkiem ochrony tych informacji.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#EmilRadziszewski">Jeśli chodzi o pytania pani poseł Leszczyny, dlaczego wcześniej członkowie Komisji ujawniali jakieś informacje na temat prowadzonych działań nadzorczych, to, jak wspomniałem wcześniej, była omawiana – z tego, co pamiętam – informacja w sprawie SKOK-u Wołomin, który już wówczas nie był podmiotem nadzorowanym i nie zachodziły przesłanki ochrony informacji na temat tego podmiotu.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#EmilRadziszewski">Jeżeli chodzi o informacje w sprawie powiązań kasy krajowej i podmiotów w systemie SKOK, to wszystko były informacje opracowane na podstawie dostępnych publicznie informacji przetworzone przez nadzór. One mogły być ujawnione, bo nie stanowiły informacji uzyskanych w toku nadzoru, tylko w wyniku po prostu kompilacji czy przetwarzania informacji publicznie dostępnych.</u>
<u xml:id="u-78.4" who="#EmilRadziszewski">Czy KNF odmawia udzielenia informacji? Jesteśmy zmuszeni odmówić informacji, ponieważ zobowiązuje nas do tego przepis. Jeżeli przepis miałby się zmienić albo państwo wykażecie, że jesteście podmiotem uprawnionym do tego, żebyśmy my te informacje przekazali, to oczywiście wszelkie tego typu informacje z zachowaniem ich jak najdalej idącej ochrony zostałyby przekazane. Natomiast według naszej obecnej wiedzy nie ma takiej możliwości, żebyśmy informowali o sytuacji pojedynczych podmiotów czy działaniach nadzorczych wobec tych pojedynczych podmiotów.</u>
<u xml:id="u-78.5" who="#EmilRadziszewski">Jeśli chodzi o omówienie sytuacji SKOK-u Stefczyka, to oczywiście pani poseł Skowrońska ma rację. Sytuacja jest dostępna publicznie i można ją oczywiście omówić, natomiast tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji miało być omówienie sytuacji sektora SKOK, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania... realizacji programu postępowania naprawczego przez SKOK Stefczyka. Tej akurat informacji o realizacji programu postępowania naprawczego przez SKOK im. Franciszka Stefczyka omawiać nie możemy, ponieważ jest ona uzyskiwana w toku działań nadzorczych wobec tego podmiotu i objęta tajemnicą zawodową. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. W kolejności, zgłaszał się pan poseł Święcicki, bardzo proszę. I pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarcinŚwięcicki">Ja mam jedno szczegółowe pytanie do przedstawicieli Komisji Nadzoru Finansowego. Mianowicie w raporcie dotyczącym SKOK przyjętym przez Sejm w poprzedniej kadencji we wrześniu 2015 r. (druk nr 3923) jest taki rozdział o konflikcie interesów, kiedy SKOK-i przynoszą z jednej strony olbrzymie straty, to niektórzy na tych SKOK-ach bogacą się właśnie na skutek konfliktu interesów. Co czytamy między innymi o kasie Stefczyka w tym rozdziale o konflikcie interesów w SKOK-ach? Mianowicie, że pan Grzegorz Bierecki, pełnił funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej SKOK im. Stefczyka, jednocześnie był współwłaścicielem spółki Arenda, od której SKOK Stefczyka wynajmował lokale. Chciałbym się zapytać, czy ten konflikt interesów dalej istnieje? Co KNF zrobiła w celu usunięcia tego konfliktu interesów? Czy w ogóle zajmuje się innymi konfliktami interesów, których – obawiam się – w systemie SKOK jest dosyć dużo?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie chciałabym się zgodzić z panem dyrektorem z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Gdyby pan dyrektor raczył zauważyć w trybie niejawnym za zgodą czy przy udzieleniu opinii specjalnej legislatorów sejmowych nie była omawiana tylko sytuacja podmiotów w upadłości, jeżeli mówimy o SKOK-u Wołomin, ale również podmiotów nadzorowanych objętych zarządem komisarycznym. Zatem nie było takiej sytuacji. Wywodząc wprost z tego przepisu, istnieje możliwość udzielenia pełnych informacji. O zakresie możemy rozmawiać. Zatem sytuacja taka była. Po panu pośle Święcickim chciałabym dopytać pana ministra, bo przy tym konflikcie interesów wskazywano, że ceny najmu lokali lub świadczenia usług są zawyżane. Ten konflikt interesów był konfliktem dotyczącym określonych działań w stosunku do pomiotów wynajmujących, ale wskazywał również na rażąco zawyżane ceny bądź to najmu, bądź to ceny usług. Chciałabym zapytać, czy pan minister tak powie, bijąc się w serce, że takich sytuacji nie ma, to znaczy, z ręką na sercu – przepraszam – nie bijąc się w serce, tylko z ręką na sercu, że takich sytuacji nie ma i że zostały wyeliminowane?</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pytanie do pani prezes. Kasa Krajowa prowadzi nadzór. Czy w dalszym ciągu występują podobne sytuacje, że podmioty powiązane bądź od podmiotów powiązanych kapitałowo bądź personalnie poszczególne kasy wynajmują lokale bądź jest świadczona usługa? Pani prezes w innej funkcji uczestniczyła w tych posiedzeniach. Spotykamy się na posiedzeniach Komisji Finansów bardzo wiele lat i myślę, że pani prezes również taką sytuację czy takie uwagi i wnioski, które były formułowane, przypomina. Zatem chciałabym zadać pytanie, czy kasa krajowa ma informacje, że tego typu działania występują i czy można z nich wywnioskować, że mogą mieć niekorzystny wpływ w związku z zawyżaniem cen, a tak było, bo pokazywano, jak całe otoczenie się zachowuje, mówiąc o podkomisji, którą kierował pan poseł Święcicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść? Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#LeszekSkiba">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o to pytanie, która pani przewodnicząca zadała, to sektor SKOK, poszczególne kasy, kasa krajowa nie ma obowiązku przekazywać informacji tego rodzaju do Ministerstwa Finansów. Z tego powodu nie jesteśmy kompetentni do otrzymywania tego rodzaju informacji. Myślę, że w gruncie rzeczy zadania związane z nadzorem realizuje urząd komisji. Być może urząd komisji jest w stanie coś więcej powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani prezes, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#JoannaMędrzecka">Dziękuję. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o kwestię kasy krajowej i sprawowanej przez nią funkcji monitoringu działalności spółdzielczych kas, a w szczególności opiniowania programów postępowania naprawczego, a także kontroli nad kasami, w tym kontroli wykorzystania środków funduszu stabilizacyjnego, to kasa krajowa z wszystkimi kasami, które realizują programy postępowania naprawczego, pracuje w tym zakresie. Bardzo szczegółowo ocenia ich postępy w zakresie realizacji dążenia do optymalizacji kosztów ich działalności. Właśnie w ramach programów postępowania naprawczego te spółdzielcze kasy, w przypadku których zachodziła konieczność lepszego dopasowania kosztów do przychodów osiąganych z działalności, te kasy wdrożyły odpowiednie działania naprawcze, mające na celu optymalizację kosztów swojej działalności. To również optymalizacja wszelkich kosztów związanych z funkcjonowaniem placówek spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#JoannaMędrzecka">Chciałabym także wskazać, jeżeli można, wracając do poprzednio zadanych pytań i tak naprawdę do pytania posła Urbaniaka, to nie jest tak, że ze strony kasy krajowej czy jakichkolwiek innych podmiotów obowiązanych do zachowania tajemnicy zawodowej niemożność udzielenia niektórych odpowiedzi jest związana z brakiem woli ich udzielenia albo obawą, że sytuacja jest zła i dlatego nie chcemy udzielić określonych informacji. To nie jest tak. Po prostu ustawodawca był uprzejmy w przepisie art. 74v ustawy o SKOK wprowadzić odpowiedzialność karną za ujawnienie okoliczności objętych tajemnicą zawodową, w tym tajemnicą zawodową kasy krajowej, i zwyczajnie, będąc prawnikiem, nie mogę działać tak, jakbym nie znała tego przepisu, który pod groźbą odpowiedzialności karnej, w tym pod groźbą kary pozbawienia wolności, zakazuje mi udzielania właśnie informacji objętych tajemnicą zawodową. Natomiast w żadnym razie nie jest tak, aby właśnie dbałość o ochronę tajemnicy zawodowej... warto pamiętać, że ona również... ustawodawca, który tworzył przepisy tej ustawy, przepisy Prawa bankowego, przepisy ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, miał na celu konkretne wartości, których ochrona jest ze społecznego punktu widzenia istotna. To nie jest tak, że ta tajemnica zawodowa jest wprowadzona – można powiedzieć – dla przyjemności osób, które wykonują zadania. Ona jest wprowadzona dla ochrony stabilności rynku finansowego, dla tego samego celu, który jest po prostu wspólny całej naszej pracy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Na koniec mam pytanie, nie pytanie, tylko prośbę do przedstawicieli KNF, aby na te pytania, które były adresowane do pana przewodniczącego, a pan przewodniczący uzna konieczność udzielenia na nie odpowiedzi, żeby one zostały skierowane do sekretariatu. Również w przypadku SKOK-ów, gdyby państwo uznali, że jeszcze na niektóre pytania można udzielić odpowiedzi, to również bardzo prosimy.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję państwu za obecność. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>