text_structure.xml 18.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry. Otwieram kolejne w dniu dzisiejszym posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie opinii: Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie widzę. Stwierdzam przyjecie porządku.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam przedstawicieli instytucji i naczelnych organów administracji – pana Pawła Szrota zastępcę szefa KPRM, pana Wojciecha Skurkiewicza sekretarz stanu w MON, pana Jarosława Szymczaka komendanta głównego Policji, pana Leszka Suskiego komendanta głównego PSP, panią Wioletę Gorzkowską zastępcę komendanta Straży Granicznej. Witam wszystkie osoby, które są obecne na posiedzenie. Witam państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku. Proszę o przedstawienie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę posła Edwarda Siarkę o zreferowanie opinii Komisji odnośnie do tej części budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panowie ministrowie, szanowni państwo, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych dokonała analizy części budżetowych skierowanych do jej prac na posiedzeniu w dniu 22 października i wydała stosowną opinię w zakresie następujących części budżetowych. Po pierwsze, części budżetowej 16 – KPRM. Opinia Komisja jest pozytywna w odniesieniu do dochodów i wydatków. Chciałbym zwrócić uwagę, że w tej części budżetowej mamy w stosunku do 2018 r. wydatki na poziomie 118,5%. Wzrost wynika przede wszystkim z konieczności finansowania nowych instytucji – Polskiego Instytutu Ekonomicznego oraz Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej. Proponowany jest również wzrost wydatków na wynagrodzenia o 2,3%.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EdwardSiarka">Komisja nie wniosła do tej części i proponuje ją przyjąć bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EdwardSiarka">Do części budżetowej 17 – Administracja publiczna, Komisja również nie wniosła żadnych uwag. Nasza dyskusja koncentrowała się na kwestii limitów mianowań urzędników i poziomu finansowania, ale ostatecznie Komisja nie wniosła żadnych poprawek w tym względzie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EdwardSiarka">Co do części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne, to największy obszar, jakim zajmuje się Komisja. Komisja nie wniosła uwag. Po stronie wydatków w tej części budżetowej pojawił się nowy dział, który do tej pory nie funkcjonował, tj. dział 730 – Nauka. Wynika to ze zmiany przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym. Środki w tym dziale przewidziano w wysokości 437 tys. zł. Są to środki na badania naukowe w Szkole Policji w Szczytnie i Szkole Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie. Ostatecznie Komisja przeanalizowała budżety poszczególnych formacji w tej części budżetowej. Zarówno dochody, jak i wydatki nie odbiegają od kwot, które były w latach poprzednich, zatem pozytywnie zaopiniowaliśmy tę część budżetową.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EdwardSiarka">Część budżetowa 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Komisja nie wniosła uwag do propozycji wydatków w 2019 r. Ta część budżetowa została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#EdwardSiarka">Część budżetowa 75 – Rządowe Centrum Legislacji. Komisja również nie wniosła uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o część budżetową 83 – rezerwy celowe związane z tymi częściami budżetowymi, chciałbym zwrócić uwagę na dwie nowe rezerwy celowe, które pojawiły się w zakresie części 42 – Sprawy wewnętrzne. Jest to rezerwa celowa nr 70, w której są środki na dodatkowe zadanie dla Służby Ochrony Państwa w wysokości 126 067 tys. zł. Ponadto jest rezerwa nr 83 związana z kupnem dowodów osobistych w wysokości 27 279 tys. zł. Co do pozostałych rezerw, kwoty są na poziomie lat poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o część budżetową 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działu 750 – Administracja, 753 – Bezpieczeństwo publiczne, ochrona przeciwpożarowa – są to środki Państwowej Straży Pożarnej na poziomie wojewódzkim i powiatowym – wydatki są na podobnym poziomie jak w latach poprzednich. Komisja nie wniosła żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o pozostałe kwestie, czyli środki z Unii Europejskiej, Komisja pozytywnie zaopiniowała te wydatki.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#EdwardSiarka">Co do wydatków agencji wykonawczych, mówimy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, plan wydatków tej instytucji został zaopiniowany pozytywnie. Co do instytucji gospodarki budżetowej, mamy dwa takie gospodarstwa – Centrum Obsługi Administracji Rządowej i Centrum Usług Logistycznych działające przy MSW. Obie te instytucje bilansują się po stronie przychodów i wydatków. Nie wnosimy żadnych uwag. Proponujemy przyjąć wydatki i dochody tych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#EdwardSiarka">Plan finansowy państwowych funduszy celowych obejmuje Fundusz Wsparcia Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Fundusz Rekompensacyjny, Fundusz Wsparcia Policji, Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Fundusz Wsparcia Straży Granicznej, Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Komisja przeanalizowała przychody i wydatki tych funduszy. Proponujemy przyjąć plan finansowy bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o plan finansowy państwowej osoby prawnej, czyli Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego oraz Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej, został on zaopiniowany pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o całość dochodów i wydatków referowanych przeze mnie części budżetowych, zarówno rezerw, jak i poszczególnych funduszy, Komisja zaopiniowała je bez uwag i rekomenduje Komisji Finansów Publicznych przyjęcie ich bez poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi za szczegółowe, ale zwięzłe przedstawienie opinii Komisji. Proszę posła Łukasza Schreibera o koreferat ze strony Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, po takim referacie mogę ograniczyć się jedynie do zaakcentowania kilku spraw. Pierwsza kwestia – wzrost zaplanowanych wydatków w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o 18,5% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2018. Wynika to z powołania nowych instytucji, takich jak Polski Instytut Ekonomiczny czy Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ŁukaszSchreiber">Warto też zwrócić uwagę, że 2019 r. będzie już trzecim z kolei rokiem realizacji programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Ochrony Państwa. Wydatki z tytułu podwyżek w 2019 r. wyniosą ponad 3 000 000 tys. zł. Będą wyższe w stosunku do roku bieżącego o 1 160 000 tys. zł. Na Policję przewiduje się ponad 2 000 000 tys. zł (66%), dla PSP – ponad 540 000 tys. zł, dla Straży Granicznej 433 000 tys. zł. Największym przedsięwzięciem programu modernizacyjnego są inwestycje budowlane. Warto także zwrócić uwagę na podwyżki dla funkcjonariuszy oraz pracowników formacji cywilnych. Wydatki na ten cel wyniosą ponad 750 000 tys. zł. Przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wyniesie ponad 5600 zł, zaś wynagrodzenie pracownika Policji ponad 3770 zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ŁukaszSchreiber">Co do Instytutu Zachodniego, to w celu umożliwienia mu wykonywania zadań na pożądanym poziomie konieczne jest przyznanie dotacji podmiotowej w wysokości 3500 tys. zł w pierwszym roku i 4500 tys. zł w kolejnych latach. Nie zawsze na wszystko są pieniądze. Pytanie, czy jest zarysowany plan dojścia do tej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ŁukaszSchreiber">Moja opinia jest ze wszech miar pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za koreferat. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Zamykam omawianie tej części budżetu, która należała do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Obrony Narodowej. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji pana posła Leszka Dobrzyńskiego o zreferowanie opinii Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeszekDobrzyński">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Obrony Narodowej w dniu 24 października rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w części dotyczącej resortu obrony narodowej i wydała pozytywną opinię. Pozwolę sobie przeczytać najważniejsze dwa fragmenty tej opinii. Po pierwsze, Komisja stwierdza limit wydatków obronnych na rok 2019 został określony zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków określoną w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej, czyli w wysokości 2% przewidywanego wykonania PKB w 2019 r., tj. 44 674 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LeszekDobrzyński">Komisja pozytywnie ocenia strukturę budżetu MON. Zaplanowane w projekcie budżetu MON wydatki pozwalają na realizację zasadniczych celów, tj. osiągnięcie gotowości wojennego systemu dowodzenia oraz systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP do funkcjonowania w nowych strukturach, doskonalenie funkcjonowania systemu gotowości mobilizacyjnej i bojowej, kontynuację procesu planowania strategicznego użycia Sił Zbrojnych RP, uwzględniającą rozwiązania planistyczne przyjęte w Sojuszu, ilościowy i jakościowy rozwój zdolności operacyjnych umożliwiających precyzyjne destrukcyjne oddziaływanie na system walki przeciwnika na zwiększonych odległościach rażenia, realizację procesu szkoleniowego przygotowującego Siły Zbrojne RP do działania zgodnie z przeznaczeniem, zwiększenie liczebności Sił Zbrojnych RP, proces modernizacji technicznej jako stały element rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP, zwiększenie zdolności Sił Zbrojnych RP do prowadzenia pełnego spektrum działań w cyberprzestrzeni, realizacji celów NATO, rozwijanie struktur organizacyjnych Wojsk Obrony Terytorialnej oraz podwyżki uposażeń żołnierzy i wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#LeszekDobrzyński">Jeszcze raz przypomnę, że Komisja wydała pozytywną opinię dla dla tej części ustawy budżetowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi za przedstawioną opinię komisji merytorycznej. Proszę o koreferat ze strony Komisji Finansów Publicznych pana posła Wiesława Janczyka. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, Wysoka Komisjo, mogę dodać tylko kilka wielkości, które nie zostały przytoczone przez posła, który sprawozdawał prace Komisji Obrony Narodowej. Dochody w części 29 zostały zaplanowane na 118 147 tys. zł, zaś wydatki w kwocie 44 042 902 tys. zł w następujących działach klasyfikacji budżetowej: Nauka, Administracja publiczna, Obrona narodowa, Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, Wymiar sprawiedliwości, Szkolnictwo wyższe, Ochrona zdrowia, Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiesławJanczyk">Największe pozycje wydatków to obrona narodowa – ponad 35 000 000 tys. zł, obowiązkowe ubezpieczenia społeczne – ponad 7 000 000 tys. zł. Warto nadmienić, że na wydatki obronne ujęte w dziale 752 – Obrona narodowa, w innych niż 29 częściach budżetu państwa, na 2019 r. zaplanowano kwotę 861 747 tys. zł. Żeby zobrazować fakt zaspokajania potrzeb państwa w tym zakresie, warto przywołać wydatki w tym segmencie w ubiegłych latach. Pozwolę sobie przypomnieć, że na obronę w 2017 r. wydaliśmy 37 281 985 tys. zł. Obecnie realizujemy budżet na kwotę wyższą o 3,7 mld zł, tj. 41 144 000 tys. zł, natomiast wydatki kolejnego roku omówiłem. Warto zwrócić uwagę na fakt realizowania przez Polskę zobowiązań sojuszniczych oraz skorelowanie tych wydatków ze wzrostem PKB w sposób wystarczający i satysfakcjonujący, który stawia Polskę na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera i sojusznika.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WiesławJanczyk">Struktura wydatków obronnych odzwierciedla nacisk kładziony na wzrost nakładów na modernizacje techniczną oraz rozwój potencjału osobowego Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WiesławJanczyk">Jako poseł Komisji Finansów Publicznych rekomenduję Komisji pozytywne zaopiniowanie budżetu w tej części. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za koreferat. Przystępujemy do dyskusji. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Uważam, że ta część została omówiona.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do kolejnego punktu – do opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji posła Jarosława Krajewskiego o zreferowanie opinii Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławKrajewski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, chciałbym przedstawić opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych uchwaloną na posiedzeniu w dniu 24 października 2018 r. do projektu ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie części budżetowej 29 – Obrona narodowa, w zakresie rozdziałów – Służba wywiadu Wojskowego, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, części budżetowej 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, części budżetowej 59 – Agencja wywiadu i części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 56, 74.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JarosławKrajewski">Po zapoznaniu się z projektem ustawy budżetowej na rok 2019, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień złożonych przez przedstawicieli służb specjalnych, czyli ABW, Agencji Wywiadu, CBA, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja wnosi o przyjęcie projektu budżetu państwa na 2019 r. w częściach 29, 56, 57, 59 i 83 w zakresie pozycji 8, 56 i 74 w wersji przedłożonej przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JarosławKrajewski">Jednocześnie Komisja wnosi o zwiększenie budżetu w części 29 – Obrona narodowa – w zakresie rozdziału 75217 – Służba Wywiadu Wojskowego, o kwotę 11 000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie stanu etatowego wraz z pochodnymi, modernizację i serwisowanie systemów teleinformatycznych oraz pozostałe wydatki bieżące.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JarosławKrajewski">W ocenie Komisji zwiększenie budżetu Służby Wywiadu Wojskowego na 2019 r. jest uzasadnione koniecznością przeciwdziałania powstaniu niedoboru środków finansowych niezbędnych na pokrycie kosztów jej funkcjonowania, a także realizacji ustawowych zadań związanych z rozpoznawaniem i neutralizacją zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa w ramach współpracy z NATO.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JarosławKrajewski">Jako źródło finansowania powyższych kwot Komisja wskazuje część budżetową 83 – Rezerwy celowe, poz. 8 „Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia projektów i programów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej”.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JarosławKrajewski">W związku z tą poprawką chciałbym przedstawić informację panu przewodniczącemu, że stosowna poprawka została złożona zarówno przez Komisję do Spraw Służb Specjalnych, jak i – z wykluczeniem pewnego błędu formalnego – przeze mnie jako posła. One są tożsame i z poparciem ze strony Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JarosławKrajewski">Mogę dodać, że zarówno pozytywna opinia, jak i wniosek zostały przyjęte jednogłośnie. Ponieważ posiedzenie Komisji miało charakter zamknięty, moje wystąpienie jest zarówno referatem, jak i koreferatem jako posła Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi za tę podwójną rolę, czyli wyrażenie opinii komisji merytorycznej oraz stanowiska Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do dyskusji. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że zakończyliśmy omawianie tej części, a tym samym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzlachta">Przypominam, że do dnia 23 listopada, do godz. 16.00, można składać poprawki. Jeśli byłaby taka wola, to bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejSzlachta">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>