text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzewczak">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych w dniu dzisiejszym. Stwierdzam kworum. Porządek przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzewczak">Witam panią minister Teresę Czerwińską z załogą.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzewczak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanSzewczak">W dniu 7 grudnia 2017 r. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018. Senat zaproponował w swojej uchwale jedną poprawkę. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawki Senatu. Proponuję, abyśmy to rozpatrywanie odbyli w następujący sposób. Nie ma, nie widzę przedstawiciela Senatu, więc głos nie zostanie mu udzielony. Przedstawiciel rządu jest. Będę prosił o krótkie, bardzo krótkie scharakteryzowanie tej zmiany, tej poprawki. Z Biurem Legislacyjnym rozmawialiśmy – nie było jakiegoś szczególnego zainteresowania tą zmianą. Jest wszystko w porządku, więc przejdziemy do głosowania. Czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji rozpatrywania poprawki? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanSzewczak">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanSzewczak">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki. Bardzo proszę przedstawiciela rządu, panią minister, o stanowisko. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TeresaCzerwińska">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Wysoka Komisjo, Senat zaproponował w przesłanym druku poprawkę polegającą na dodaniu dwóch przepisów. Mianowicie pierwszy przepis to jest uchylenie art. 140 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, który mówi o tym, że zgodnie z przepisami rezerwa tworzona w budżecie wojewodów wynosi do 1% planowanych wydatków. Uzasadnienie Senatu jest takie, że poprawka powoduje zniesienie tego ograniczenia, czyli uelastycznienie możliwości powiększenia budżetów wojewodów. Tutaj chcę tylko przypomnieć Wysokiej Komisji, że na poprzednim bodajże posiedzeniu Wysoka Komisja przyjęła poprawki do ustawy budżetowej na rok 2018, więc przyjęcie dzisiejszej poprawki senackiej umożliwi powiększenie budżetów wojewodów, umożliwi realizację tych zadań, które zostały zawarte w poszczególnych poprawkach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TeresaCzerwińska">Natomiast druga zmiana polega na zmniejszeniu obowiązków informacyjnych dysponentów. Dotyczy ona informacji o podziale rezerwy przez wojewodę, które (te informacje o podziale rezerwy) zgodnie z art. 156 są przekazywane przez wojewodę do wiadomości ministra finansów za pośrednictwem systemu informatycznego. To tyle.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TeresaCzerwińska">Stanowisko rządu w sprawie poprawki Senatu jest pozytywne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Tak, już. Czy Biuro Legislacyjne ewentualnie...? Tak, nie ma. Pani poseł Skowrońska, głos w dyskusji, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, to jednak nie jest poprawka techniczna, bo ona powoduje następującą rzecz. W rezerwie ogólnej w budżecie wojewodów mieliśmy zapisane: „1% minus dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego”. To jest pierwsza sprawa. Objaśniając tę poprawkę, należałoby nam wskazać, jaka będzie jej konsekwencja. Na tym etapie procedowania – wprawdzie mamy jeszcze trochę czasu – ważne byłoby powiedzieć, że nie chodzi tylko o elastyczność zapisaną w samym przepisie w ustawie okołobudżetowej, ale jakie będą konsekwencje i ile środków państwo zamierzacie z rezerwy ogólnej w budżetach wojewodów wykorzystać? Jakie są tego powody, że na tym etapie pojawia się ten pomysł? To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">Ponadto zmieniacie państwo przepis dotyczący informowania o podziale rezerwy ogólnej w budżetach wojewodów. Przepis jest teoretycznie jasny, ale rodzi pewne konsekwencje. Gdybyśmy otrzymali równocześnie, moglibyśmy w trakcie prac nad budżetem.... Myślę, że to już jest prawie końcówka, bo jesteśmy po pierwszym czytaniu i przygotowujemy się do drugiego czytania, a jednak do drugiego czytania potrzebna jest nam informacja. Poprosiłabym właśnie o taką informację. Ten zabieg nie jest tylko zabiegiem legislacyjnym, jest zabiegiem strategicznym dla rządu, bo rozumiemy, że konsekwencją tego mogą być pojawiające się poprawki w drugim czytaniu zgłoszone przez kolegów z Prawa i Sprawiedliwości. Zatem ile i jaki jest projekt? Chodzi o to, żebyśmy mogli usłyszeć od państwa te konsekwencje i nie być skazanym na wprowadzenie w tym momencie tak, aby nam ograniczyć możliwość, po pierwsze, pytania o tę rezerwę, bo ona przecież może być większa, ale też i mniejsza. Zatem to działa w obie strony. To nie znaczy, że w dalszym ciągu będzie utrzymana rezerwa ogólna w budżetach wojewodów w wysokości 1% pomniejszona o dotację dla JST. Ile i jakie to rodzi konsekwencje w pieniądzu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Pani minister, czy chciałaby pani uzupełnić ewentualnie odpowiedzieć czy przewiduje pani ewentualnie jakąś inną formę odpowiedzi? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TeresaCzerwińska">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani przewodnicząca, ja może chciałabym trochę wyjaśnić. Jeśli chodzi o art. 140 ust. 4, to przepis ten przewiduje możliwość wyliczenia danej rezerwy. Co to oznacza? To oznacza tylko tyle, że dotychczas wojewodowie w swojej części mieli fakultatywną możliwość utworzenia takiej rezerwy. A więc jeżeli pani przewodnicząca mówi, że w tej chwili po uchyleniu tego ustępu oni mogą tę rezerwę utworzyć w większej wysokości lub w mniejszej, to oczywiście tak będzie, natomiast dotychczas było tak, że wojewoda miał fakultet do tworzenia tej rezerwy i na przykład wojewoda dolnośląski takiej rezerwy nie tworzył wcale. Mógł jednak ją również utworzyć w wysokości mniejszej niż 1%. Więc to tyle jeżeli chodzi o mniejszą rezerwę. Jeszcze raz podkreślam, że ten ustęp, ten przepis pokazuje, w jaki sposób, w jakiej wysokości ta rezerwa powinna być naliczana, a więc wydatki są – i to, co pani przewodnicząca zacytowała – w wysokości do 1% planowanych wydatków z wyłączeniem (czyli minus) dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego. Dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TeresaCzerwińska">Jeżeli Wysoka Komisja przychyli się do tej poprawki, jeśli ona zostanie później dodana w drodze legislacyjnej, to oznacza tylko tyle, że wojewoda będzie mógł mieć taką rezerwę ponad 1%. A więc jeżeli w tej chwili spojrzymy do ustawy budżetowej, o którą pani przewodnicząca pyta, to zaplanowana kwota rezerwy zbiorczo to jest 18 600 tys. zł. Taka kwota została zaplanowana w ustawie budżetowej na dzień dzisiejszy, podkreślam, w tym przedłożeniu rządowym. Dlatego nie bez kozery powiedziałam o przyjętych poprawkach. A więc te poprawki, które zostały przyjęte przez Wysoką Komisję na bodajże poprzednim posiedzeniu, będą poprawkami, które będą zwiększać budżet danego wojewody właśnie w części dotyczącej rezerwy. Przyjęcie tej poprawki umożliwi zwiększenie rezerwy wojewody ponad 1%, jeżeli szanowna Komisja przyjęłaby taką poprawkę, która takie zwiększenie spowoduje. I teraz oczywiście zliczymy wszystkie poprawki, które zostały przyjęte poprzednio i one – już dzisiaj mogę powiedzieć – w budżecie wszystkich wojewodów przekroczą 1%. Stąd przyjęcie dzisiaj tej poprawki sprawi po prostu, że ta rezerwa będzie większa. Tyle jeżeli chodzi o pierwszą część.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#TeresaCzerwińska">Jeśli chodzi o drugą część, jeżeli chodzi o obowiązek informacyjny i art. 156, to chciałabym wyjaśnić i również chcę zapewnić państwa o tym, że – próbowałam sobie przypomnieć w tej chwili, ile mamy tych informacji rocznie – jest to ponad 300 decyzji rocznie. Przyjęcie tych wszystkich poprawek przez szanowną Komisję, jeżeli państwo pamiętacie, zwiększających tę część wojewodów na poprzednim posiedzeniu Komisji spowoduje, że tych decyzji będzie wielokrotnie więcej. Na dodatek ustawa nie precyzuje, w jakim terminie wojewoda powinien poinformować o rozdysponowaniu środków z tej rezerwy ogólnej. W związku z tym przyjęcie tej poprawki, czyli uchylenie art. 156, spowoduje odbiurokratyzowanie, jeżeli chodzi o obowiązki informacyjne wojewodów. Niemniej jednak w trosce o to, żeby proces był transparentny, dbając również o te finanse publiczne, mamy informacje w systemie „Trezor” więc w każdym momencie jesteśmy w stanie sprawdzić, na co te środki są przeznaczane. To więc, że wojewoda w trybie art. 156 nie będzie przesyłał dodatkowej informacji, nie zmienia tego, że proces ten będzie transparentny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani poseł Skowrońska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że pani minister wyjaśniła nam ten przepis w kontekście ustawy okołobudżetowej – ustawa okołobudżetowa, jej skutki i stan na dzisiaj. To jest pytanie również do pana przewodniczącego dla jasności procedowania jak również dla wiedzy Komisji Finansów Publicznych. Czy państwo będziecie dokonywać zmian w zakresie tej rezerwy i w jaki sposób? Należałoby nas poinformować o tym. Mam następujące pytanie do pani minister. Czy w dacie do sporządzenia wykazu tak zwanych rezerw niewygasających, czyli kontynuowania inwestycji po 31 grudnia 2017 r., kiedy to wojewodowie przygotują takie zestawienie i przekażą państwu, przesunęli państwo termin informacji i przygotowania czy wydania rozporządzenia? Zatem, czy do 21 grudnia – panie przewodniczący, to również pytanie do państwa jako do reprezentujących koalicję rządzącą – czy do tego czasu na zasadzie transparentności będziemy mogli Wysokiej Komisji... Ja rozumiem, że poprawki zgłaszane w drugim czytaniu to co innego, ale czy wojewodowie sporządzili wnioski i jak państwo do tych wniosków się odnieśli? Przecież to, o czym mówi pani minister, rezerwa u wojewody dolnośląskiego jest wskazana i my o niej wiemy. U każdego wojewody rezerwa ogólna jest wskazana w projekcie budżetu. To może mieć dwojaki skutek. Po pierwsze, dzisiaj może się zmienić wszystko i nasze głosowanie czy nasze procedowanie nad budżetami wojewodów jest czymś innym. My rozmawiamy o nowej sytuacji informowania czy pracy nad tą częścią budżetu. Czy tego 21 grudnia, skoro mamy się spotykać, będzie wiadomo, jak będą wyglądały rezerwy ogólne? Chodzi o to, żebyśmy mogli się do nich odnieść. To rodzi jeszcze inny skutek. Państwo możecie swoimi poprawkami przy akceptacji rządu zaproponować wyższe dochody w którejkolwiek części z podatków. Zatem to jest manewr, który możecie państwo zastosować cały czas do zakończenia prac nad budżetem. To jest pierwsza rzecz.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSkowrońska">Druga dotycząca wykorzystania tej rezerwy. Czy informacja, którą przekazują dysponenci resortowi finansów, jest również informacją przekazywaną na zasadzie dostępu do informacji publicznej, a więc czy jest wywieszana na tych stronach? Jeżeli pojawi się do 21 grudnia, to możemy to zaakceptować. Jeżeli nie, to wydaje się, że jest to wybiegiem na tym etapie, bo to jest poprawka dobrze przemyślana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSzewczak">Dziękujemy bardzo za uznanie tej poprawki senackiej za dobrze przemyślaną. Bardzo proszę panią minister o zabranie jeszcze głosu. Może formuła pisemna byłaby też tutaj potrzebna? Nie wiem, niech pani minister zdecyduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TeresaCzerwińska">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, pani przewodnicząca poruszyła jakby dwa wątki równolegle. Rozumiem, że my w tej chwili przedstawiliśmy nasze stanowisko do poprawki zaproponowanej przez Senat, natomiast pani przewodnicząca poruszyła kwestię wydatków niewygasających w roku bieżącym. To jest – rozumiem – kwestia, która dotyczy wykonania budżetu roku 2017 i jest to rzecz dodatkowa, tak? Ja zrozumiałem, że...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani minister, chodzi tylko o termin. Czy do 21 grudnia, wtedy, kiedy będziemy rozpatrywali na Komisji wydatki niewygasające, będzie informacja, czy wojewodowie w swojej rezerwie ogólnej w tej wysokości dokonają zmian i czy wtedy możemy poznać informację na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanSzewczak">Bardzo proszę, pani minister, kontynuować wypowiedź. Czy jest taka szansa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TeresaCzerwińska">Oczywiście taka szansa jest. Jeśli chodzi w ogóle o sprawozdanie z operacyjnego wykonywania budżetu, ono jest na bieżąco co miesiąc dostępne na stronach internetowych, ale oczywiście możemy przygotować też takie zestawienie dla pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Żałuję, że pani minister nie zrozumiała mnie. Data 21 grudnia to data, jeśli chodzi o wydatki niewygasające. Czy w dacie 21 grudnia możemy spodziewać się od pani minister również zebranych informacji od wojewodów dotyczących rezerwy ogólnej po wprowadzeniu tego przepisu? Jeśli jest to możliwe, to dla transparentności procedowania informacji zebranych od wojewodów, aby to nie było rzeczą tylko po stronie wojewodów bez informowania parlamentu, żebyśmy tę zmianę, jeśli ona będzie, mogli poznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Myślę, że już zrozumieliśmy wszyscy, o co chodzi. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TeresaCzerwińska">Tak, oczywiście. Ja tylko rozróżniłam, że rozmawiamy w tej chwili o roku 2018 i to, o czym mówimy, dotyczy roku 2018, a jeśli chodzi o 2017 r., to oczywiście, ale chcę tylko podkreślić, że wojewodowie mogą dysponować swoją rezerwą ogólną do 31 grudnia, więc te informacje, które do dnia 21 grudnia będziemy posiadali, możemy przekazać. Wojewoda może jednak rozdysponowywać swoją rezerwę dłużej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Myślę, że jest jasność w tej sytuacji. Pani poseł, nie przedłużajmy. Do 31 grudnia jest termin dla wojewodów, więc nie... W 2018 r. mamy tylko tę poprawkę senacką. Pani minister wyraźnie rozgranicza te dwie rzeczy. Pani poseł Skowrońska, przejdźmy do już kontynuowania. Nie ma sensu już...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy mogę, panie przewodniczący? Chodzi mi o to... Pani minister, proszę zrozumieć pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanSzewczak">Pani poseł Skowrońska, bardzo proszę o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy do budżetu na rok 2018 będzie pani w stanie przygotować informację od wojewodów...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanSzewczak">Jeszcze dzisiaj się nadenerwujemy przez parę godzin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">... dla nas dotyczącą roku 2018, a nie 2017. Ja wszystko zrozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanSzewczak">Dobrze, wszyscy rozumiemy wszystko. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie ma. Przystępujemy do głosowania, proszę państwa. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki, bardzo proszę o podniesienie ręki? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KseniaAngiermanKozielska">19 głosów za, 6 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanSzewczak">Zakończyliśmy rozpatrywanie poprawki Senatu zawartej w druku nr 2107.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JanSzewczak">Komisja musi wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, żeby nadal to była pani poseł Maria Zuba. Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo. Sprzeciw w sprawie kandydatury nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JanSzewczak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#JanSzewczak">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu za przybycie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>