text_structure.xml 16.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JacekSasin">Dzień dobry Państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sprawie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2017. Czy są uwagi do tego porządku? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JacekSasin">Serdecznie witam na posiedzeniu pana Tomasza Maruszewskiego, zastępcę prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Witam serdecznie, jak również wszystkie osoby, które panu prezesowi towarzyszą. Proszę o przedstawienie wniosku prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sprawie zmian w planie finansowym funduszu na rok 2017. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszMaruszewski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, na początku chciałbym wyrazić w imieniu całego Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych słowa podziękowania za bardzo szybkie zwołanie posiedzenia Komisji. Dziękujemy zarówno w imieniu zarządu, ale również przede wszystkim środowiska osób niepełnosprawnych, którzy oczekują tej decyzji z utęsknieniem. Myślę, że w okresie przedświątecznym, te święta kojarzą się z nadzieją, również tę nadzieję im wszyscy tym wnioskiem dobrze zaopiniowanym wniesiemy do serc.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TomaszMaruszewski">Przechodząc do meritum, to szanowny panie przewodniczący i szanowne panie i panowie posłowie, Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwraca się z uprzejmą prośbą do Komisji Finansów Publicznych o zaopiniowanie zmian w planie finansowym na rok 2017 Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Chcąc opowiedzieć w największym skrócie ideę tych zmian, to należałoby zacząć od tego, że takim impulsem do tych zmian było bardzo duże zainteresowanie organizacji pozarządowych naszym konkursem „Kurs na samodzielność”. Wszelkie oczekiwania finansowe przerosły złożone wnioski kilkakrotnie. Chcę tylko powiedzieć, że w ubiegłym roku wydaliśmy na ten cel nieco ponad 50 mln. W tym roku zaplanowaliśmy 75 mln, a już w tej chwili na skutek wewnętrznych dokonań, przesunięć między paragrafami wydaliśmy 89 mln, a suma wniosków w tym programie wynosi ponad 233 mln. To, o co się zwracamy i te przesunięcia w zakresie przychodów, jak i wydatków i tak w 100-procentach nie zaspokoi oczekiwań środowiska organizacji pozarządowych, ale w zdecydowanej większości wyjdzie im naprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TomaszMaruszewski">Ta sytuacja z tym konkursem „Kurs na samodzielność” zmobilizowała nas do przeanalizowania kompleksowo naszych możliwości finansowych i okazało się, że mamy pewne rezerwy, jeśli chodzi o ponadplanowe przychody uzyskiwane z tytułu wpłat...</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TomaszMaruszewski">Pani przewodnicząca, właśnie chcę to rozwinąć. Może słowo „rezerwa” jest niezbyt fortunne. Chodzi o to, że w planie finansowym mieliśmy zaplanowaną kwotę uzyskiwanych przychodów z tytułu wpłat od pracodawców na państwowy fundusz w wysokości mniejszej niż okazało się od faktycznych tych wpłat, jeśli chodzi o pierwszy kwartał. Na pierwszy kwartał roku 2017 plan zawierał kwotę 937 345 zł, a faktyczna realizacja wyniosła 969 842 zł i 32 497, czyli prawie 32,5 mln, to są ponadplanowe przychody. Dlatego o taką też kwotę proponujemy zwiększenie przychodów w planie finansowym na rok 2017. Jednocześnie wraz ze zwiększeniem tych przychodów o kwotę 32 497 zł, proponujemy zwiększenie wydatków o kwotę 57 291 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TomaszMaruszewski">Na tę kwotę składają się w zasadzie trzy pozycje, najmniejsza dotycząca refundacji kosztów wydawania certyfikatów przez podmioty uprawnione do szkolenia psów asystujących. Tutaj wnosimy o zwiększenie o 10 tys. zł do kwoty 15 tys. zł. Największa pozycja dotycząca zadań zlecanych z art. 36 właśnie przeznaczona w zdecydowanej większości na ten wspomniany przeze mnie „Kurs na samodzielność” o kwotę 56 981 zł oraz kwota w zakresie dofinansowania kosztów szkolenia, o których mowa w art. 18 ustawy o języku migowym i innych środków komunikowania się w wysokości 300 tys. zł. Jednocześnie przy tej kwocie zwiększenia przychodów i zwiększenia wydatków musieliśmy dokonać zmniejszenia w zakresie wydatków o kwotę 24 794 zł. Dotyczy to dwóch obszarów. Jeden to są programy rady nadzorczej, a konkretnie Program partnerstwo dla osób z niepełnosprawnościami (tutaj proponujemy przesunięcie kwoty 7 mln) oraz w zakresie aktywnego samorządu, i tutaj propozycja dotyczy kwoty 15 mln zł, zaś drugi obszar to koszty budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładów transportowych i administracyjnych o łączną kwotę 2 794. To tyle, jeśli chodzi o te przesunięcia. Przedmiotowa propozycja zmiany planu finansowego została pozytywnie w dniu wczorajszym zaopiniowana przez Ministerstwo Finansów i zwracamy się z uprzejmą prośbą o zaopiniowanie tychże zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Informuję państwa, że minister finansów pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r. wyraził zgodę na dokonanie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 r., tych zmian, które są przedmiotem naszych dzisiejszych obrad. Pismo w tej sprawie zostało państwu dostarczone.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JacekSasin">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tego wniosku? Bardzo proszę pani przewodnicząca Skowrońska i pan przewodniczący Cichoń. Pan przewodniczący Cichoń, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanuszCichoń">W zasadzie pytanie chciałbym zadać pani minister finansów, ale myślę, że pani dyrektor będzie też w stanie odpowiedzieć. To jest kwota, która zwiększa limit wydatków, nie pierwsza zresztą, jeśli chodzi o zmiany w tym roku. Pytanie, czy jest jeszcze tam jakaś rezerwa? Zaczyna nam kwota wydatków… Mówię o regule wydatkowej i o konsekwencji tego typu rozwiązań, bo zwiększamy przychody, ale zwiększamy też wobec tego wydatki i w limit wydatków sektora nam się to wlicza. Wydawało mi się, że sytuacja, jeśli chodzi o tej limit była dość napięta, a mamy po raz kolejny dość istotne kwoty. Pytanie, czy nie jesteśmy już blisko granicy albo czy przypadkiem już jej nie przekroczyliśmy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zawsze przy tym funduszu, jako funduszu niezwykle wrażliwym, zaspokajającym potrzeby szczególne, pochylamy się z dużą troską. Zatem jeśli są przychody do funduszu wyższe, to na pewno nas cieszy i jeżeli moglibyśmy powiedzieć, tyle się zwiększa i o tyle możemy mieć wyższe wydatki na określone cele, to zgoda. Ale jeśli po drugiej stronie w tym wczoraj przesłanym do Komisji projekcie zmian wskazuje się na zmiany dotyczące zmniejszenia niektórych wydatków, a chcę powiedzieć, że to państwo plan zaplanowali, państwo ocenili, na które programy będą szły pieniądze i państwo dzisiaj wnosicie o zmiany. Nie są to zmiany kosmetyczne, tylko są to dość istotne zmiany, bo jak inaczej powiedzieć m.in. o zmianie dotyczącej zmniejszenia środków między innymi na cele związane z likwidacją, powiedziałabym szeroko, barier architektonicznych i dostępie do urzędów przez osoby niepełnosprawne, gdzie kwota przekracza ok. 20 mln zł. Państwo próbujecie powiedzieć i w tym zakresie zmniejszenia – to jest, żeby być precyzyjnym, w państwa uzasadnieniu na stronie 2 – 24 794 program współpracy z zarządami województw, ale także zwrot kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładów transportowych, administracyjnych kwota 6 128 i przeszło milion – zwrot kosztów budowy związanej z modernizacją również pomieszczeń w zakładach transportowych, administracyjnych z innego paragrafu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać, czy pan prezes może powiedzieć, że się państwo pomyliliście w tym planowaniu na kwotę 24 mln zł, czy wszystkie zadania, które państwo prognozowali, że zostaną zrealizowane, bo to fundusz w sposób szczególny ma pomagać wszędzie tam, gdzie takie bariery występują i gdzie pomioty uprawnione do państwa o to występują. Czy pan prezes mógłby powiedzieć, w jaki sposób państwo w tym zakresie prowadzicie nabór? Ile wydatkowano już środków i na ile, państwa zdaniem, bo to wy w imieniu osób niepełnosprawnych, monitorujecie dostępność, m.in. z tego paragrafu? Mnie cieszą wyższe składki, bo to znaczy, że przedsiębiorcy pracują, płacą składki, fundusz jest bogatszy, ale mnie zawsze niepokoją i moich kolegów (w przeszłości również), to jest pewna ścieżka, w jakiej się poruszamy zawsze na Komisji Finansów Publicznych, 24 mln, to nie jest drobna kwota, o którą można byłoby się pomylić, a zatem oczekuję szczegółowego wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaSkowrońska">I jeszcze jedno, panie przewodniczący, zdaję sobie sprawę, że w tej formule, ale gdyby w przyszłości można było materiały otrzymywać wcześniej, żeby przynajmniej w swoim terenie można było się skomunikować, zapytać, nawet zapytać i uzyskać odpowiedź twierdzącą, że dobrze, fajnie jest i to popieramy. My mamy taką formułę szczególną, PEFRON jest instytucją niezwykle wrażliwą dla całego środowiska, tak że powinniśmy się pochylać z dużą troską, bo 24 mln, to nie jest drobna zmiana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Proszę w pierwszej kolejności panią dyrektor o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IwonnaKulikowska">Iwonna Kulikowska, Ministerstwo Finansów. Zgoda ministra finansów, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, dotyczy zwiększania przychodów i odpowiednio kosztów. Ta zmiana nie wypływa na wynik sektora i na wynik PEFRON. Druga zmiana polega na przesunięciu wydatków wcześniej zaplanowanych w funduszu. To jest tylko przesunięcie między pozycjami planu, które też nie wpływa na wynik kosztów. Zatem ta zmiana od strony ministra finansów nie wpływa na sektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie prezesie, o odniesienie się do wątpliwości i zapytań pani przewodniczącej Skowrońskiej, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszMaruszewski">Panie przewodniczący, pozwolę sobie tylko ogólnie powiedzieć, a o szczegóły poproszę towarzyszącą mi wiceprezes Dorotę Habich od spraw programowych, bo te kwestie dotyczą w szczególności tej kwoty 24 mln. To dotyczy właśnie naszej analizy, jeśli chodzi o realizacje programowe. Oddaję głos pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani prezes, bardzo proszę, proszę też, o ile możliwe, o treściwą ale zwięzłą wypowiedź, dobrze, bo jesteśmy trochę limitowani czasowo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DorotaHabich">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani przewodnicząca, panie, panowie posłowie, odnosząc się do zadanych pytań dotyczących planowania w zakresie programów, w których zmniejszamy planowane wydatki, chciałam wyjaśnić, że programy te były planowane już w zeszłym roku, natomiast jeden z nich, którego wydatki chcielibyśmy ograniczyć o 7 mln, to jest partnerstwo dla osób z niepełnosprawnościami, jest uzależniony od woli marszałków województw współuczestniczenia w realizacji tych programów. W zeszłym roku deklaracje złożyło kilku marszałków, że do tych programów przystąpi, natomiast po konwencie marszałków przystąpił tylko jeden marszałek województwa podkarpackiego. W związku z tym było bardzo niskie wydatkowanie tych środków. Nie mamy nowych deklaracji o przystąpieniu, prób nawiązania współpracy i porozumienia o kolejnych przystąpieniach. W związku z tym dalsze utrzymywanie w planie pozycji 7 mln przy tak dużych potrzebach wydatkowych uznaliśmy za niecelowe. Jest to wynikiem naszych konsultacji już z urzędami marszałkowskimi.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DorotaHabich">Jeśli chodzi o zmianę pozycji 15 mln w programie aktywny samorząd, to rzeczywiście jest to konsekwencja zmian wprowadzonych w zasadach realizacji programu, co miało miejsce w październiku ubiegłego roku, już po okresie planowania budżetu. Są to główne zmiany wprowadzone w module drugim dotyczącym wsparcia wyższego wykształcenia osób niepełnosprawnych. To wsparcie jest nadal realizowane, zgodnie z wnioskami. Natomiast zmienione zostały reguły dofinansowania w przypadku dwóch kierunków studiów. W przypadku przedłużania okresów kształcenia, uzależniliśmy finansowanie kolejnych transz od dokumentowania postępów w nauce. Stąd ta liczba wniosków na ten moment pozwala przesunąć 15 mln.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DorotaHabich">Jeśli chodzi o zmniejszenie – to, co panią przewodniczącą najbardziej zbulwersowało, likwidację barier i środków transportowych – jest to program pozwalający na dofinansowanie przedsiębiorców, którzy zatrudniają powyżej 50% osób niepełnosprawnych. Natomiast wnioski w tym zakresie składane są do 30 listopada roku poprzedniego. Teraz mamy już wszystkie wnioski złożone i możemy powiedzieć, że ta kwota na pewno nie będzie wykorzystana, czego nie mogliśmy wiedzieć, planując budżet. Planowaliśmy na podstawie lat poprzednich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję pani prezes. Szanowni państwo, po tych wyjaśnieniach chciałbym państwu zaproponować przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych w sprawie przedmiotowego wniosku o następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 7 kwietnia 2017 r. rozpatrzyła wniosek Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 6 kwietnia 2017 r. dotyczący zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2017. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok przedstawiony we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JacekSasin">Tak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Już nawet na odpowiedź nie oczekuję, bo pani prezes odpowiedziała precyzyjnie, z tym że wykształcenie, te 15 mln państwo dawali do planu, ale można było w październiku, po zmianie przepisów przy pracy w Komisji nam wskazać i na pewno państwa wniosek przesunięcia na inne cele byłby uwzględniony. Do opinii nie mam uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Czyli rozumiem, że to już nawet nie pytanie, tylko stwierdzenie. Tak jest. Do opinii, jak pani przewodnicząca mówi, nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JacekSasin">Czy jest ktoś, kto ma jednak uwagi albo zgłasza sprzeciw? Nie widzę, w związku z tym stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JacekSasin">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>