text_structure.xml
38.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JacekSasin">Dzień dobry państwu ponownie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wykazu oraz planu finansowego wydatków budżetu państwa, które w roku 2016 nie wygasają z upływem roku budżetowego. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, w związku z czym stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JacekSasin">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Bartosza Kownackiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, panią Katarzynę Głowalę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia oraz wszystkie osoby, które państwu towarzyszą.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JacekSasin">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Informuję, że art. 181 ust. 1 ustawy o finansach publicznych formułuje ogólną zasadę, że niezrealizowane kwoty wydatków budżetu państwa wygasają z upływem roku budżetowego. Jednak na podstawie ust. 2 tego artykułu Rada Ministrów może w drodze rozporządzenia ustalić wykaz oraz plan finansowy wydatków, do których nie stosuje się zasady, że niezrealizowane kwoty wydatków budżetu państwa wygasają z upływem roku budżetowego, a także ustalić ostateczny termin ich dokonania nie dłuższy niż 31 marca następnego roku budżetowego. Rada Ministrów może to zrobić nie później niż do dnia 15 grudnia bieżącego roku budżetowego i po uzyskaniu w tej sprawie opinii Komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu. W związku z powyższym proszę o przedstawienie wniosku Ministra Finansów w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Rozumiem, że pani minister Hanna Majszczyk będzie przedstawiać ten wniosek. Bardzo proszę, pani minister, o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Tak jak już to pan przewodniczący przedstawił, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie opinii przez Komisję Finansów Publicznych do wykazu oraz planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Propozycja w tym zakresie dotyczy wydatków na łączną kwotę 750 333 194 zł i odnosi się do zadań realizowanych przez cztery resorty: przez Ministra Kultury i Ochrony Dziedzictwa Narodowego, przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Zdrowia i oczywiście te kwoty są zróżnicowane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o Ministra Kultury, to jest to wniosek opiewający na kwotę 35 585 000 zł i co do zasady dotyczy wydatków związanych z realizacją programów wieloletnich i kwestią braku możliwości dokonania płatności w tym roku. Jak wszyscy wiemy, programy wieloletnie mają określone kwoty finansowania w poszczególnych latach zgodnie z etapami realizacji tych programów, jednakże z wniosku Ministra Kultury wynikało, że nie będzie możliwe dokonanie tych płatności, ponieważ zakończenie tego konkretnego etapu w tych programach jest przewidziane wprawdzie na końcówkę roku, ale nie będzie możliwości odbioru, a tym samym zafakturowania i dokonania płatności. Stąd też brak tych środków w przyszłym roku mógłby zakłócić prawidłową realizację tych programów w określonym w ustawie budżetowej harmonogramie czasowym. Jest prośba o przesunięcie do 31 marca wszystkich tych zadań, które są objęte tym załącznikiem do projektu rozporządzenia Rady Ministrów, a ich maksymalny termin realizacji, jaki przewiduje ustawa, to 31 marca 2017 roku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HannaMajszczyk">Jeśli chodzi o część Informatyzacja, to tutaj jest kwota 4 710 657 zł, która dotyczy różnych zadań: modernizacji pomieszczeń, dostawy i wdrażania platformy złożonej ze sprzętu i oprogramowania do ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem, zakupu oprogramowania, rozbudowy pamięci dyskowej. Tutaj również chodzi o przedłużenie możliwości wydawania pozwoleń na sprawne przeprowadzenie tych zadań i ich wykonanie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o część 29, a więc dotyczącą Ministra Obrony Narodowej, to jest to największa kwota – 679 901 900 zł. Największą pozycją tej kwoty, która miałaby być wydatkowana jeszcze w pierwszym kwartale przyszłego roku, to jest kwota na realizację zadania w zakresie pozyskania samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie i jest to kwota wynosząca 540 mln zł. Są również remonty wozów zabezpieczenia technicznego czy też budowa i wdrażanie centrów danych, ośrodków przetwarzania archiwizacji danych oraz sprzętu informatyki i oprogramowania dla resortu obrony narodowej. Zgodnie z informacją uzyskaną z resortu, zakończenie postępowań przetargowych będzie możliwe dopiero w pierwszym kwartale, a zatem to przesunięcie umożliwi realizację tych zadań.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o część 46 – Zdrowie, to są to środki w wysokości 30 135 637 zł potrzebne na zakup szczepionek zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych. Tutaj postępowania są przeprowadzone, ale będą mogły być zakończone dopiero w pierwszych dniach stycznia, stąd też umożliwienie dokonania tego przesunięcia pozwoli zrealizować zakup szczepionek związany z realizacją tego programu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekSasin">Dziękuje bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Jest zgłoszenie pani przewodniczącej Skowrońskiej i pani poseł Leszczyny. Czy jeszcze ktoś z państwa szykuje się do zabrania głosu? Powiem szczerze, że wolałbym ustalić listę mówców i wtedy… Dobrze, czyli mamy zgłoszenie pani poseł Leszczyny i pani przewodniczącej Skowrońskiej. Bardzo proszę, pani poseł Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuje, panie przewodniczący. Ja mam dwa pytania do pani Minister Finansów. Pani minister, gdyby Komisja Finansów nie wyraziła pozytywnej opinii i gdyby nie było możliwości skorzystania z art. 181 ust. 2, to czy to będzie oznaczać, że deficyt w roku 2016 będzie niższy? Czy w pani ocenie korzystanie z tego artykułu oznacza, że budżet przyszłoroczny jest budżetem na tyle wysokiego ryzyka, że tych środków można w przyszłorocznym budżecie nie znaleźć? To jest pierwsze moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#IzabelaLeszczyna">Nie wiem, czy jest ktoś z Ministerstwa Cyfryzacji, ale chciałabym zadać pytanie, bo Ministerstwo Cyfryzacji w tym roku z programu „Polska Cyfrowa” wykorzystało 0% środków i stąd moje pytanie. Czy nie mogli sobie z tych środków wyremontować chociaż jakiegoś pomieszczenia, o którym mówiła pani minister? Jak już nie robili nic, to może można było jednak to zrobić? Czy naprawdę trzeba przerzucać środki na kolejny rok?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#IzabelaLeszczyna">O ile dobrze zrozumiałam, jeśli chodzi o Obronę Narodową, to w tym przesunięciu, czyli centralnym wsparciu, chodzi o samoloty dla VIP-ów? Proszę o potwierdzenie tego. Jak rozumiem pan, który tu reprezentuje Ministerstwo Obrony Narodowej, a jest tu wiceminister, wszystko nam wyjaśni. Mam tylko nadzieję, że uczyni to nie obrażając posłów Platformy Obywatelskiej i nie insynuując im zachowań, które...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekSasin">Pani poseł, proszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, ale ja rozmawiam teraz...</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekSasin">Pani poseł, ale pani w tej chwili, że tak powiem, buduje jakąś konstrukcję na przyszłość, niech pani poczeka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaLeszczyna">A ja myślę, że pan wiceminister Kownacki dokładnie wie, o czym ja mówię.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekSasin">Ja nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaLeszczyna">To musi pan śledzić obrady Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekSasin">Może pani poseł będzie się ewentualnie odnosić do wypowiedzi pana ministra, kiedy ta wypowiedź zostanie wygłoszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaLeszczyna">Ostatnie pytanie do pani minister Majszczyk. Pani minister, proszę mi powiedzieć, w którym roku rząd korzystał z art. 181 ust. 2? W roku poprzednim czy jeszcze dwa lata wcześniej? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaLeszczyna">Proszę powiedzieć też, czego dotyczyło to przesunięcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekSasin">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Przyłączając się do tego co powiedziała pani minister Leszczyna, a więc kwestii wydatków niewygasających i napiętego budżetu na roku 2017, chciałam powiedzieć, że będzie bardzo trudno się w tych ryzach utrzymać. Są natomiast dwie kwestie, wynikające z przedłożonych załączników, dotyczące podziału tych wydatków u poszczególnych dysponentów. Generalnie największą kwotę mamy zablokowaną w budżecie Ministra Zdrowia, która ma być przeznaczona na zakup szczepionek, ale i w budżecie Ministra Obrony Narodowej, po części w zakresie wydatków majątkowych, a zatem wszystkie wydatki zaplanowano do wykorzystania do 31 marca. Zakup samolotu dla VIP-ów to sprawa ważna i zaplanowana, ale w tym zakresie chciałam zapytać, na jakim etapie jest realizacja tego zakupu? Czy jest już podpisana umowa? Czy termin 31 marca zostanie dochowany w wydatkach majątkowych? Ja nie wiem, czy pani Minister Finansów będzie odpowiadała na pytania dotyczące wydatków bieżących, bo to również jest duża kwota, to jest prawie 59 mln zł w zakresie Obrony Narodowej i Zdrowia, bo są to dwie pozycje. Chciałam zapytać o klasyfikację tych wydatków. Czy należy rozumieć, że w części Obrona Narodowa będzie to zakup między innymi konserw, tak jak jest to w uzasadnieniu? To nie jest żaden podtekst, bo rozumiemy, że w tym zakresie jest realizowany określony program i tu nie ma żadnego podtekstu. W zakresie wdrażania centrów danych, ośrodków przetwarzania i archiwizacji danych chcemy się dowiedzieć, co to będzie? Rozumiemy, że system musi być zakupiony, ale jakie są to wydatki? Czy są to wydatki osobowe? Jeżeli wiemy, że to jest na zakup konserw, to możemy sobie to zinterpretować, ale te wydatki dotyczące budowy i wdrażania centrów danych i tych systemów, to nie wiemy, czy są to wydatki osobowe. Inne wydatki czy duże projekty dotyczące zakupu oprogramowania, winny być... To znaczy tam klasyfikacja jest dowolna i albo będzie to od razu umorzone, albo będziemy to amortyzowali w różnych latach i wtedy byłby to wydatek majątkowy. Zatem ważnym jest, żeby nam to powiedzieć. Jest to pierwsza taka sytuacja chyba od ośmiu lat. Tu warto powiedzieć, że dyscyplina kiedyś w budżecie była większa. Brak wydatków niewygasających i przechodzących na kolejny rok powodował większą dyscyplinę u dysponentów części budżetowej. Ja nie chciałabym, żeby to się działo tak jak w przeszłości, między innymi za rządów PiS, że wydatki niewygasające wynosiły nawet 3 czy 4 mld zł, jak możemy sobie to przypomnieć z historii. Tylko takie pytania mam dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaSkowrońska">Natomiast panie przewodniczący, co do strofowania pani poseł Leszczyny, to chciałam powiedzieć, że w sali sejmowej padły skandaliczne słowa wypowiedziane przez pana ministra Kownackiego. Będę prosiła o przeprosiny na sali sejmowej, więc chcę pana ministra uprzedzić, żeby pan minister był przygotowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, to nie jest teraz miejsce, żeby rozpamiętywać to, co się stało w sali sejmowej. Wyjaśniajcie to sobie państwo w trybie pozakomisyjnym. Dlatego prosiłem panią poseł Leszczynę, że tak powiem, żeby nie antycypowała przyszłej wypowiedzi pana ministra Kownackiego. Bardzo dziękuję. Padły pytania i pani minister Majszczyk odpowie na część tych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuje bardzo. Tak, odpowiem na część pytań, jeśli Wysoka Komisja i pan przewodniczący pozwoli, a potem oddam kolegom głos w zakresie poszczególnych resortów i szczegółowych pytań. Jeżeli chodzi o pytanie pierwsze, dotyczące wpływu tych przesunięć na budżet, to chciałam zauważyć, że nie ma to żadnego związku z sytuacją przyszłorocznego budżetu dlatego, że te wydatki, które dzisiaj Komisja Finansów Publicznych opiniuje do przesunięcia na I kwartał roku przyszłego, miały być wydatkowane w tym roku zgodnie z planami finansowymi i rzeczowymi. Z różnych przyczyn, o których wspominałam, nie udało się ich zrealizować, natomiast oczywiście plan finansowy budżetu na rok 2017 po prostu nie przewiduje tych wydatków i nie przewiduje takich zadań. Oczywistym jest, że z pewnością w niektórych sytuacjach, myślę, że na przykład w przypadku sytuacji Ministra Zdrowia, kiedy chodzi o zakup szczepionek i ogłoszone przetargi, to z pewnością trzeba byłoby takie środki znaleźć, ale kosztem realizacji innych zadań, bo nie ma na te szczepionki zaplanowanych wydatków w roku 2017. Natomiast to nie ma żadnego związku z tym, o co pytała pani poseł Leszczyna, a więc z sytuacją przyszłego budżetu i w żaden sposób nie ma tutaj wpływu na to, żeby mówić, że jest to budżet jakiegoś wysokiego ryzyka. Jak zaznaczyłam, to nie jest z tym związane. Odpowiadając na pytanie, w którym roku ostatnio było takie rozporządzenie, które związane byłoby z takimi środkami, to był to rok 2008. Przepraszam, ale nie pamiętam w tej chwili, o jakie kwoty chodziło. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, ale proponowałbym, żebyśmy już nie toczyli historycznej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IzabelaLeszczyna">To nie jest historia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekSasin">Jest, bo rząd Platformy Obywatelskiej, pani poseł, jest już w tej chwili historią, tak że...</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IzabelaLeszczyna">Jest przyszłością.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JacekSasin">To jeszcze zobaczymy, bo o tym zdecydują obywatele, natomiast na dzień dzisiejszy jest historią.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IzabelaLeszczyna">Przyszłością tego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, jeśli można, bo obecni są przedstawiciele resortu informatyzacji. Jeśli mogę, to proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekSasin">Bardzo proszę. Ministerstwo cyfryzacji, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefWacnik">Dzień dobry, Józef Wacnik, Departament Infrastruktury Państwa i Halina Tymczyszyn, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JacekSasin">Bardzo proszę o odniesienie się do tych kwestii, które podnosiła pani poseł Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JózefWacnik">Ja spróbuję się odnieść do zakresu związanego z infrastrukturą, czyli przebudową pomieszczeń technicznych Ministerstwa Cyfryzacji. Są dwie przyczyny przesunięć tej inwestycji do przyszłego roku. Przede wszystkim na przełomie roku do Ministerstwa Cyfryzacji zaczęliśmy przenosić pewne elementy infrastruktury Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz z wydziałami, które zajmowały się obsługą centralnych ewidencji i rejestrów. Wiązało się to także z przygotowaniem dla nich profesjonalnej i bezpiecznej infrastruktury, za pomocą której osoby pracujące w ministerstwie mogły pracować w tychże rejestrach i ewidencjach. Równolegle przygotowywaliśmy się do planowanego w 2017 roku remontu infrastruktury ciepłowniczej w budynku ministerstwa. Remont budynku technicznego i przystosowanie go do potrzeb informatycznych musiał zostać skorelowany z planowanym remontem instalacji ciepłowniczej, która musi zostać zabezpieczona i przesunięta, żeby nie stanowiła zagrożenia dla kluczowego pomieszczenia technicznego w budynku Ministerstwa Cyfryzacji. Dlatego nastąpiła korelacja pomiędzy inwestycją techniczną i inwestycją budowlaną, żeby nie duplikować przedsięwzięć i jednocześnie uzgodnić projekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekSasin">To wszystko, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JózefWacnik">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Może pozwolimy udzielić pozostałych odpowiedzi i wtedy ewentualnie będą dodatkowe pytania. Pan minister Kownacki, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BartoszKownacki">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Zanim oddam głos panu generałowi, który uzupełni moją wypowiedź, pozostawię bez komentarza nieuzasadnione wycieczki w stosunku do mojej osoby. Panie przewodniczący, chciałem wyjaśnić tę dużą kwotę, która wydaje się zablokowana na wniosek Ministerstwa Obrony Narodowej. My zapewne wydalibyśmy dużo większe pieniądze niż dzisiejszy budżet Ministerstwa Obrony Narodowej, gdyby tylko takie były nasze potrzeby. Ze względu na bezpieczeństwo są one ogromne, ale cały sens jest w tym, żeby pieniądze wydatkować racjonalnie, przy pewnych ograniczonych możliwościach i niedoborach i to jest ekonomia. Podstawowa definicja tego, jak należy rozumieć ekonomię, to gospodarowanie środkami finansowymi w warunkach niedoboru, który zawsze przecież panuje. Otóż mam nadzieję, że ta największa kwota nie będzie budziła niczyich, jak tutaj siedzimy, wątpliwości, bo dotyczy zakupu samolotu dla najważniejszych osób w państwie. Takiego samolotu nie kupiliśmy przez 23 lata. Było 13 postępowań na zakup samolotów i one nie zostały zrealizowane. Rząd pani premier Beaty Szydło w lipcu bieżącego roku podjął decyzję o tym, aby przygotować specjalny program, który zagwarantuje to minium minimorum, jakie jest potrzebne dla zabezpieczenia transportu najważniejszych osób w państwie. Ten program rządowy przewiduje kwotę ponad 1,7 mld zł na zakup trzech samolotów dużych czy średnich, które latają przez Atlantyk i dwóch samolotów mniejszych. To postępowanie, co trzeba wyjaśnić, odbywa się de facto w dwóch postępowaniach, które rozpoczęliśmy równolegle. Postępowanie na samoloty małe zostało już zakończone i umowa została podpisana i samoloty będą dużo przed terminem. Planowane były na jesieni, a będą -już dzisiaj mogę powiedzieć, że wedle informacji, które mam od producenta, bo widziałem też ten samolot w produkcji, to będą w lipcu. Natomiast postępowanie na samoloty duże jest w toku. Oba postępowania zostały rozpoczęte równolegle, ale ze względu na specyfikę i na rodzaj tych postępowań są procedowane w różnym trybie, bo nie mogą być procedowane w jednym postępowaniu z racji tego, że to jest wydatek znacznie większy i to postępowanie jest w toku. Niemalże każdy dzień tego postępowania mamy rozpisany, czyli kiedy będą prowadzone negocjacje. Jesteśmy już w fazie postępowania, w którym wyłoniono dwóch oferentów, którzy mogą potencjalnie dostarczyć samoloty dla najważniejszych osób w państwie i to jest firma Boeing i Lufthansa. Nie wiemy jeszcze, jaki konkretnie będzie to model samolotu, bo to będzie negocjowane w najbliższych dniach. Planujemy podpisanie umowy na dzień 21 marca 2017 roku. Gdyby ta umowa była podpisana w tym roku, to nie byłoby potrzeby wprowadzania sum niewygasających, bo taka jest istota sum niewygasających, że wiemy, że ta umowa zostanie zawarta w przyszłym roku. My musimy mieć zablokowane środki na tenże samolot dlatego, że w innym wypadku gdybyśmy tych środków nie zblokowali w tym roku, to one w przyszłorocznym budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej by się nie znalazły ze względu na bardzo poważne zakupy, bo cały czas mamy nadzieję na zawarcie umowy na system „Wisła”. Ponieważ była decyzja rządu i zostały wygenerowane odrębne środki, a jak podkreślam, został on już rozpoczęty i można powiedzieć, że jak do tej pory realizowany jest przed terminem, to żeby mógł być skutecznie dokończony, żeby w przyszłym roku już wszystkie umowy zostały zawarte, pierwsze płatności już wypłynęły i samoloty zostały dostarczone wiosną, a te duże jesienią przyszłego roku, musimy po prostu prosić o zablokowanie tej kwoty. Jeżeli chodzi o mniejsze kwoty, to poproszę pana generała o bardziej precyzyjne wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Proszę bardzo, panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPączek">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. W zasadzie pytanie koncentrowało się głównie na budowie centrum danych. Chciałbym zapewnić, że tutaj nie ma żadnych wydatków osobowych w tym zadaniu, są tylko wydatki na zakupy inwestycyjne, czyli sprzętu technicznego i środków trwałych dotyczących sprzętu informatycznego, ale w szczególności serwerów i pamięci do tworzenia baz danych. Służyć to ma do wsparcia chyba największej sieci w Polsce, którą dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, a sieć nazywa się Milnet-Z i pracuje w niej 50 tys. użytkowników. Jest potrzebna zapasowa pamięć, zapasowa serwerownia i baza danych, która będzie gromadzić informacje ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Mamy już takie bazy danych i to nie jest nic nowego w sensie logicznym, natomiast jest to dodatkowa pamięć i serwery, które będą gromadzić informacje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Nie pamiętam, czy było pytanie do pani minister zdrowia. Nie było żadnych pytań. Rozumiem, że panie posłanki są usatysfakcjonowane odpowiedziami. Pani poseł Leszczyna jeszcze chciała dopytać, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#IzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję. Chciałabym dopytać, chociaż chyba na przyszły raz poproszę, panie przewodniczący, że jeśli jednak robimy takie zupełnie ekstraordynaryjne posiedzenie Komisji, która korzysta z prawa, z którego nie korzystaliśmy od ośmiu lat, to prosiłabym o to, aby byli przedstawiciele ministerstw zainteresowanych przesunięciami przynajmniej w randze sekretarza czy podsekretarza stanu. Natomiast ponieważ nie ma żadnego wiceministra z Ministerstwa Cyfryzacji, chciałabym zwrócić się do pana dyrektora z następującym pytaniem. Panie dyrektorze, powiedział pan, że w związku z tym, że przenosiliście państwo, jak rozumiem, pewne zadania z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JózefWacnik">Tak, zgadza się.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#IzabelaLeszczyna">Dlatego musieliście państwo się dostosować i zbudować bezpieczną infrastrukturę. Czy to znaczy, bo chyba tylko tak to trzeba rozumieć, że w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych ta bezpieczna infrastruktura istniała, a państwo w związku z tym, że wymyśliliście sobie przeniesienie jakichś zadań, naraziliście polskiego podatnika na dodatkowe i niepotrzebne koszty budowania kolejnej bezpiecznej infrastruktury w związku z przeniesieniem zadań, które do tej pory były realizowane w MSW? Proszę mi to potwierdzić.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#IzabelaLeszczyna">Kolejne słowa kieruję do pana wiceministra obrony. Panie wiceministrze, ja rozumiem, że minister Macierewicz wydałby wszystkie środki możliwe do wydania. Może inaczej, chciałby wydać wszystkie środki, ale niestety w tym roku okazało się, że nie potrafi wydać nawet tych, które ma w budżecie. Przypomnę, że dzięki prezydentowi Bronisławowi Komorowskiemu Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, który na obronę narodową przeznacza 2% PKB. Nie ma innego kraju w Unii Europejskiej, który przeznacza tak wysoką kwotę na obronność, chodzi o relatywne odniesienie do PKB. W związku z tym dzisiejsza Komisja i rozporządzenie pokazuje, że nie potraficie wydać państwo tych środków, więc proszę nie budować atmosfery i klimatu, z którego wynikałoby, że jesteście w stanie wydać jeszcze więcej niż w budżecie dla państwa przewidujemy. Bardzo proszę pana dyrektora o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, pani poseł. Myślę, że trzeba te środki wydawać racjonalnie, a nie za wszelką cenę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IzabelaLeszczyna">Akurat to co dzisiaj robimy, to chodzi o wydanie za wszelka cenę. Nie umieli wydać tych środków w tym roku, to chcą wydać w przyszłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JacekSasin">Pani poseł cały czas mnie, czy jak rozumiem posłów Prawa i Sprawiedliwości w ogóle, prowokuje do takiej dyskusji mniej merytorycznej, a bardziej politycznej. To może ja bym powiedział coś żartobliwie, a jednak na serio. Jak rozumiem, to państwa rządy, a więc Platformy Obywatelskiej, były najlepszymi rządami, jakie mogły spotkać Polskę, a prezydent Bronisław Komorowski był najlepszym prezydentem, tylko, szanowni państwo, społeczeństwo się na was nie poznało po prostu. Społeczeństwo się na was nie poznało, nie doceniło was i w związku z tym jest taki, a nie inny wynik wyborczy. Nie ma się co obrażać...</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#IzabelaLeszczyna">Doceniło nas dwukrotnie i doceni po raz kolejny.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JacekSasin">Nie ma się co, szanowni państwo, obrażać, społeczeństwo zawsze wie najlepiej, więc wiedziało jak wybrać. To może ustalmy wspólne stanowisko, a teraz pozwólmy...</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaSkowrońska">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JacekSasin">Sprzeciw? Sprzeciw, że społeczeństwo wie najlepiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, sprzeciw przeciwko ustaleniu tego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JacekSasin">Ja bym jednak proponował, żebyśmy przyjęli za pewnik, że społeczeństwo wie najlepiej kto powinien rządzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja społeczeństwa i wyboru nie kontestuje tak jak państwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JacekSasin">To ja się cieszę, to się cieszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaSkowrońska">Natomiast nie zgadzamy się z opinią i z wnioskiem, który pan sformułował.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JacekSasin">Mamy czasami inne wrażenie, jeśli chodzi o kontestowanie wniosku społeczeństwa. Pan przewodniczący Szewczak, jeszcze zanim poprosimy o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanSzewczak">Ja rzadko kiedy nie zgadzam z panem Sasinem, ale nie zgadzam się w tej kwestii, że rząd Platformy i PSL-u był najlepszym rządem dla Polski, bo uważam, że był najgorszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JacekSasin">Ja tego nie powiedziałem, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JanSzewczak">Uważam, że był najgorszym i będzie nas jeszcze sporo kosztował. Natomiast wracając do pana prezydenta Komorowskiego, to do pani poseł Leszczyny chciałem powiedzieć, że pan prezydent Komorowski twierdził, że chyba nie trzeba wydawać za dużo pieniędzy, bo polski lotnik może polecieć nawet na drzwiach od stodoły, a to nie kosztuje dużo, więc proszę nie przywoływać takich przykładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, ważne są czyny, a nie słowa. To prezydent Komorowski zapisał w budżecie 2% PKB na wojsko.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, panie przewodniczący, ja nie mam możliwości wyłączenia państwu głosu…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JanSzewczak">Panie przewodniczący, ale ja jeszcze nie skończyłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący, ale bardzo proszę, kończymy tę dyskusję. Pozwolę sobie już przerwać tę dyskusję, bo w tym momencie ona nas, że tak powiem, nie posuwa do przodu w temacie, w związku z którym się tutaj spotkaliśmy. Bardzo proszę jeszcze o udzielenie odpowiedzi pana dyrektora. Chyba było jeszcze pytanie do Ministerstwa Obrony Narodowej, więc bardzo proszę o to, żebyście państwo udzielili odpowiedzi i będziemy już przechodzić do przyjmowania opinii. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JózefWacnik">Szanowna pani poseł. Próbując udzielić odpowiedzi na pani pytanie informuję, że przedmiotowe działania ministerstwa są wynikiem podpisania ustawy o podziale zadań pomiędzy ministerstwami. Przejęcie części zakresów odpowiedzialności wraz z kompetencjami wiązało się z przeniesieniem części departamentów i ludzi. Wracając do remontu przedmiotowego pomieszczenia, to ta inwestycja była planowana już od dawna. W chwili obecnej mogliśmy ją wreszcie w sposób racjonalny wyskalować i wycenić, a także nie doprowadzić do multiplikowania kosztów, ponieważ udało się ją zgrać z remontem całości budynku, a więc wręcz elementem kluczowym tego remontu, czyli remontu magistrali ciepłowniczej, który w dużej części przeszkadza nam w utrzymaniu tego pomieszczenia na odpowiednim poziomie bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#BartoszKownacki">Panie przewodniczący, ja muszę się odnieść do pana wypowiedzi, bo był taki wódz w historii XX wieku w Europie, który też uważał, że naród nie dorósł do tego, żeby on mógł przewodzić temu narodowi. Naród i historia nie najlepiej ocenia tego wodza, podobnie jak Platformę Obywatelską, ale odnośnie do tego pytania...</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan nie powinien się wypowiadać w tej sprawie…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, mamy tu wolność wypowiedzi i państwo z tego korzystacie. Pan minister też ma prawo z tego skorzystać, więc proszę przykładać do wszystkich jednakową miarę. Jeśli państwo będziecie tylko i włącznie wypowiadać się, mówię tutaj do państwa posłów z Platformy Obywatelskiej, w sprawach dotyczących punktu, o którym aktualnie rozmawiamy, to wtedy również będę egzekwował taki sposób wypowiedzi przedstawicieli rządu, a dopóki jest tak, jak jest, to wszyscy mamy takie samo prawo. Pan minister jest również posłem i również ma prawo się wypowiadać. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#BartoszKownacki">Odnośnie do wydatków na samolot, to jestem zaskoczony tym, że Platforma Obywatelska jest przeciwna zakupowi tych samolotów dla najważniejszych osób w państwie, ale patrząc na to, co zrobiła od 10 kwietnia 2010 roku nie kupując ich, to rozumiem mniej więcej ten sposób działania i ten modus operandi. Ja chciałem bardzo jasno wytłumaczyć, że my jesteśmy w stanie w tym roku wydać całość tych środków, ale musimy je zabezpieczyć na tenże zakup. To moim zdaniem najważniejszy zakup, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przewożonych osób, dlatego że w przyszłym roku nie znajdziemy dodatkowych środków, dodatkowych 540 mln zł na to, żeby z przyszłorocznego budżetu ten samolot kupić. W związku z tym wygenerowaliśmy tę kwotę i nie namówicie mnie państwo, żebym złamał prawo zamówień publicznych i podpisał umowę w tym roku. Muszę te pieniądze zgodnie z obowiązującymi przepisami przenieść na pierwszy kwartał 2017 r., chyba że państwo chcecie doprowadzić do sytuacji, w której tego przetargu nie doprowadzimy skutecznie do końca, czego wy przez osiem lat nie potrafiliście dokonać.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Przecież obraca pan kota ogonem.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, proszę, naprawdę. Stosujmy jakąś kulturę wypowiedzi. Pani poseł Leszczyna, pytanie czy polemika? Bo jeśli polemika, to naprawdę to już nie ma sensu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, bardzo chciałabym, żeby w protokole znalazły się słowa, że pan minister Kownacki kłamie. Platforma Obywatelska nie jest przeciwna zakupowi samolotów, natomiast powiedziałam panu ministrowi, że to prezydent Komorowski zabezpieczył takie środki, a on nie umiał ich wydać. Koniec.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JacekSasin">Pani poseł, czy Platforma jest przeciwna, czy nie, to zaraz będziemy wiedzieli przy przyjmowaniu opinii. Panie ministrze, już wszystko zostało wyjaśnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#BartoszKownacki">Jedno zdanie. Prezydent Komorowski nie zabezpieczył żadnych środków na zakup samolotu dla najważniejszych osób w państwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#IzabelaLeszczyna">To dzięki niemu ma pan 2% PKB i niechżesz pan się nauczy trochę finansów publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, zamykam dyskusję. Proponuję Wysokiej Komisji przyjęcie opinii następującej treści: Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2016 roku zapoznała się z projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wydatków budżetu państwa, które wraz z upływem 2016 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 181 ust. 2 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje przedstawione przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów wykaz i plan finansowy wydatków budżetu państwa, które w 2016 roku nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego oraz ostatecznym termin ich dokonania. Pytam Wysoką Komisję, czy jest sprzeciw wobec tej opinii? Jest sprzeciw, w związku z czym będziemy musieli treść tej opinii przegłosować. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#JacekSasin">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii o treści, którą przed chwilą państwu odczytałem, proszę o podniesienie ręki. Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MichałNowak">18 głosów za, nikt nie był przeciw, 9 osób wstrzymało się.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że opinia o treści przed chwilą przeze mnie odczytanej została przyjęta przez Komisję. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>