text_structure.xml
79.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MaciejMałecki">Dzień dobry państwu. Witam na posiedzeniu Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów. Witam pana ministra Piotra Naimskiego wraz z zespołem. Witam pana ministra Marka Niedużaka z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MaciejMałecki">W porządku dziennym posiedzenia mamy dwa punkty: pkt 1 – rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne (druk nr 3497) – to pan minister Piotr Naimski i pkt 2 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (druk nr 3572) – tu Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MaciejMałecki">Przypominam, że rozpatrywanie projektu dotyczącego Prawa energetycznego rozpoczęliśmy na posiedzeniu w dniu 12 czerwca. Zakończyliśmy pierwsze czytanie. Obecnie przechodzimy do rozpatrzenia szczegółowego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MaciejMałecki">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MaciejMałecki">Przechodzimy do art. 1. Proszę, pan poseł Wojciech Zubowski, które reprezentuje wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję. Panie przewodniczący panie ministrze, szanowni państwo, ponieważ projekt ustawy nie jest specjalnie długi, bo ma trzy artykuły, a zapytał pan o artykuł 1, chciałem tylko zgłosić, że będą propozycje zmian.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechZubowski">Pierwsza poprawka dotyczy zmiany 1 w art. 1. Druga poprawka dotyczy zmiany 2 w art. 1. Trzecia z propozycji będzie dotyczyła zmiany 2 i czwarta poprawka dotyczy zmiany 3 w art. 1. Treść poprawek została przekazana parlamentarzystom.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WojciechZubowski">W poprawce 1 proponujemy, aby w art. 9c po ust. 6a dodać ust. 6b w brzmieniu: „W przypadku powierzenia pełnienia obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego, operatora systemu dystrybucyjnego gazowego lub operatora systemu połączonego gazowego, operator ten, w obszarze swojego działania, jest odpowiedzialny także za wydawanie warunków przyłączenia oraz za zawarcie i realizację umowy o przyłączeniu do sieci”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WojciechZubowski">Poprawka polega na dodaniu po wyrazach „obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego operatora” wyrazu „systemu” oraz po wyrazach „jest odpowiedzialny” wyrazu „także”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WojciechZubowski">Celem poprawki jest ujednolicenie używanych w projekcie ustawy określeń dotyczących operatorów, a także wskazanie, że działanie, o którym mowa w art. 9c ust. 6b ustawy – Prawo energetyczne w proponowanym brzmieniu, jest kolejnym obowiązkiem operatorów wymienionych w tym przepisie, uzupełniającym katalog obowiązków określony w innych przepisach ustawy – Prawo energetyczne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi do art. 1, zmiany 1? Nie widzę. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie zmiany 1 wraz z poprawką zaproponowaną przez pana przewodniczącego Zubowskiego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MaciejMałecki">Zmiana 2. Czy są uwagi? Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, nie będę czytał propozycji poprawki 2, ponieważ państwo otrzymali projekt w formie papierowej. Poprawka polega na nadaniu nowego brzmienia lit. a w art. 1 pkt 2. Głównym celem proponowanej poprawki jest przesądzenie, że decyzja, o której mowa w art. 9h ust. 3, podlega natychmiastowemu wykonaniu, które nie może być wstrzymane w przypadku wniesienia odwołania. Powyższe pozwala na zapewnienie ciągłości wykonywania przez operatora obowiązków w przypadku niezawarcia kolejnej umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, chciałbym dodać, że nie jest to jedyna propozycja poprawki do zmiany 2. Pozwolę sobie przedstawić propozycję poprawki nr 3. W poprawce w art. 1 pkt 2 w lit. b w ust. 5b w pkt 2 po wyrazach „pokrycie kosztów” proponuje się dodać wyraz „uzasadnionych”. Poprawka ma na celu zapewnienie spójności wprowadzanej regulacji z obowiązującymi przepisami ustawy – Prawo energetyczne, dotyczącymi kosztów ponoszonych przez operatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję panie przewodniczący. Mamy uwagę do poprawki – dotyczącą lit. a. W proponowanych dodawanych ust. 3b – 3o, w zakresie ust. 3d proponuje się konstrukcję, żeby operator przekazywał niezwłocznie prezesowi URE informację o zawarciu kolejnej umowy. Proszę zwrócić uwagę na pokrywanie się terminów określonych w ust. 3b i 3e. Ten sam termin jest na zawarcie umowy, jak i na sankcję. W sytuacji, gdy zajdzie tożsamość terminów i operator nie przekaże informacji, o której się mówi w ust. 3d, zachodzi przesłanka do wydania decyzji przez Prezesa URE zastępującej tę umowę. Co w sytuacji, w której strony zdecydują się na zawarcie umowy w jednym z ostatnich dni terminu określonego w ust. 3b i wówczas „niezwłocznie” przeciągnie się powiedzmy o dwa dni? Czy decyzja Prezesa URE będzie wówczas wydawana? Jak wygląda sytuacja od strony faktycznej? Chcielibyśmy zapytać wnioskodawców, jak rozumieją termin „niezwłocznie”? Czy w kontekście 90 dni będą to godziny, dni itd.? Poza tym, w jakiej sytuacji faktycznej są strony i Prezes URE w kontakcie, tak aby wykluczyć ewentualną sytuację nakładania się terminów. Proszę zwrócić uwagę, że ust. 3b i 3e to jest ten sam termin – przesłanka do wydania decyzji przez Prezesa i termin zawarcia umowy w 3b i jeszcze gdzieś pomiędzy powinno być „przekazanie informacji o zawarciu umowy” Prezesowi URE. Warto pokusić się o słowo komentarza w tej sprawie. Prosimy stronę rządową o komentarz.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JarosławLichocki">Ponadto mam pytanie do wnioskodawców i adresatów aktu. Czy ust. 3k jest wystarczający w kontekście zawierania kolejnych umów w sytuacji, w której ważna jest decyzja wydana na podstawie ust. 3e? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Proszę pana ministra Piotra Naimskiego o stanowisko. Oczywiście za chwilę poproszę Urząd Regulacji Energetyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrNaimski">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, jesteśmy zdania, że wystarczy zapis, który jest, czyli „niezwłocznie przekazuje”. Co to znaczy „niezwłocznie”? Przecież wcześniej (w terminie 90-dniowym) będzie wiadomo, czy umowa została zawarta. Jeżeli będzie utrzymany 90-dniowy termin zawarcia umowy, to „niezwłoczne” oznacza, że informacja będzie przekazana w tymże terminie. Sądzę, że w tej chwili nie jest zasadne rozważanie, czy na to będzie 1 dzień, 30 dni, czy godzina. Technicznie jest to do zrobienia i to oznacza termin „niezwłoczny”. Jesteśmy za tym, żeby utrzymać dotychczasowy zapis. Natomiast jeżeli chodzi o ust. 3k także jesteśmy za tym, aby go utrzymać. Zapis jest wystarczający. Zarówno wnioskodawcy, jak i my, chociaż wiadomo, że w tej ustawie nie ma stanowiska rządowego, jesteśmy w kontakcie z Urzędem Regulacji Energetyki i mamy to przedyskutowane i uzgodnione.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PiotrNaimski">Dziękuję bardzo. Czy URE coś doda do tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekLoret">Przepis 3k dotyczy sytuacji, w której Prezes URE orzekł w drodze decyzji treść umowy, która po tym czasie została zawarta przez strony. W mojej ocenie ten przepis w sposób wystarczający reguluje sytuację, w której wygasa umowa orzeczona przez Prezesa URE w takiej części, w jakiej strony przeniosły do siebie. Jeżeli strony zawarłyby umowę zbyt wąsko, to wówczas w mocy pozostaje część umowy orzeczona przez Prezesa URE. W naszej ocenie ta regulacja jest wystarczająca.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi lub sprzeciw do zmiany 2 wraz z poprawkami zgłoszonymi przez pana przewodniczącego Wojciecha Zubowskiego? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MaciejMałecki">Przechodzimy do zmiany 3. Czy są uwagi? Tak. Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, zgłaszam propozycję poprawki nr 4. Proponujemy w art. 1 pkt 3 nadać nowe brzmienie. Poprawka ma charakter redakcyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw wobec zmiany 3 wraz z poprawką pana przewodniczącego Zubowskiego? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MaciejMałecki">Tym samym zakończyliśmy rozpatrywanie art. 1. Czy są uwagi lub sprzeciw wobec art. 1? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MaciejMałecki">Art. 2. Czy są uwagi lub sprzeciw? Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowna Komisjo, zgłaszam poprawkę nr 5, w której proponujemy dotychczasową treść art. 2 ust. 1 oznaczyć jako ust. 2 oraz zastąpić wyrazy „ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym” wyrazem „dotychczasowe”. Poprawka wynika z konieczności uwzględnienia przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw oraz zmian redakcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw wobec art. 2? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, zgłaszam poprawkę nr 6. Poprawka ma charakter redakcyjny oraz doprecyzowujący. Poprawka polega na tym, aby dotychczasową treść art. 2 ust. 2 oznaczyć jako ust. 1 i zastąpić wyrazy „art. 9h ust. 3b-3r, 5a i 5b ustawy zmienianej w art. 1” wyrazami „ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3”. Jak wspomniałem jest to poprawka o charakterze doprecyzowującym.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WojciechZubowski">Pozwolę sobie od razu przedstawić poprawkę nr 7. Poprawka dotyczy art. 3 ust. 3. Proponujemy nadać nowe brzmienie ust. 3. Celem poprawki jest doprecyzowanie przepisów przejściowych, umożliwiających właścicielowi sieci przesyłowej gazowej zachowanie praw do realizacji umów o świadczenie usług przesyłania paliw gazowych, zawartych przed dniem 3 września 2009 r., do czasu ich wygaśnięcia, bez możliwości ich przedłużenia, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, również w przypadku zawarcia kolejnej umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego, o której mowa w art. 9h ust. 3b, albo wydania przez Prezesa URE decyzji, o której mowa w art. 9h ust. 3e.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, ponieważ jest to 7 i ostatnia przeze mnie zgłaszana poprawka, chciałem od siebie dodać, że poprawki, o których dzisiaj dyskutujemy, pojawiły się podczas prac na ostatnim posiedzeniu Komisji, w tym uwzględniają zmiany sugerowane przez URE. Poza jedną zmianą, która wykracza poza zakres pierwotnego projektu, wszystkie uwagi zostały uwzględnione. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi? Biuro Legislacyjne. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławLichocki">Mamy uwagę o charakterze doprecyzowującym. Zgodnie z dobrymi praktykami legislacyjnymi, w uzgodnieniu ze stroną wnioskującą, proponujemy zastąpić wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 2 i 3” wyrazami „z uwzględnieniem ust. 2 i 3”. W ramach jednego artykułu nie formułujemy tego rodzaju zastrzeżeń. Tym samym prosilibyśmy Komisję o upoważnienie do wprowadzania koniecznych zmian natury redakcyjno-legislacyjnej. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to udzielamy takiego upoważnienia. Sprzeciwu nie ma – upoważnienie udzielone. Nie było innych uwag. Czy jest sprzeciw do art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MaciejMałecki">Czy są uwagi lub sprzeciw do art. 3? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MaciejMałecki">Głosujemy cały projekt ustawy. Kto jest za przyjęciem ustawy w wersji omówionej przez Komisji wraz z poprawkami? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarcinMykietyński">Za 18 głosów, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Zakończyliśmy procedowanie ustawy. Pozostaje wybór posła sprawozdawcy. Udzielam głosu przewodniczącemu, posłowi Wojciechowi Zubowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechZubowski">Panie przewodniczący, na posła sprawozdawcę tego projektu zgłaszam pana kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Zgadzam się. Czy jest sprzeciw lub inne kandydatury? Nie słyszę. Dziękuję państwu za powierzenie mi misji sprawozdania z dzisiejszych prac Komisji. Zamykam pierwszy punkt posiedzenia. Protokół z tej części będzie wyłożony w sekretariacie Komisji. Bardzo dziękuję panu ministrowi Piotrowi Naimskiemu wraz z zespołem. Panie ministrze, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrNaimski">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, dziękuję bardzo za sprawne przeprowadzenie pracy legislacyjnej. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że nowelizacja jest bardzo krótka, ale ważna i oby wszystko nam udało się w tej sprawie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrNaimski">Dziękuję. Drodzy państwo, przechodzimy do drugiego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechZubowski">Szanowni państwo, Marszałek Sejmu w dniu 2 lipca 2019 r. skierował projekt zawarty w druku nr 3572 do Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa do pierwszego czytania. Jedocześnie, na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu, wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania do dnia 16 lipca 2019 r.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WojciechZubowski">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy z druku nr 3572. Proszę pana ministra Marka Niedużaka o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AgnieszkaBoniewicz">Dzień dobry państwu. Mam prośbę do pana przewodniczącego i szanownej Komisji. Pan minister Niedużak jest w tej chwili na sali plenarnej i odpowiada w pytaniach bieżących. Czy moglibyśmy ogłosić 10 minut przerwy, tak żeby mógł do nas dotrzeć?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechZubowski">Szanowni państwo, zarządzam 10 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MaciejMałecki">Wznawiam obrady po przerwie. Mam informację, że po dużym spóźnieniu raczył do nas dotrzeć pan minister Niedużak. Panie ministrze, wprowadza pan nowe porządki. Nie ma w zwyczaju, żeby Komisja czekała na przedstawicieli rządu. Panie ministrze, powiem szczerze, że będę interweniował u Minister Przedsiębiorczości i Technologii, ponieważ musieliśmy przerwać posiedzenie Komisji w sprawie rekompensat dla przedsiębiorstw energochłonnych ze względu na to, że pan nie raczył przyjść na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, proszę rozpocząć przedstawiać uzasadnienie. Komisja była zwołana na godz. 9.00 i to pan ma czekać do momentu, gdy zakończy się pierwszy punkt. Nie dostosował się pan do tego. Jest mi bardzo przykro. Nie życzę sobie więcej takich sytuacji na Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MaciejMałecki">Proszę rozpocząć pierwsze czytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekNiedużak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wracam z sali plenarnej. Przepraszam, ale w imieniu ministerstwa i rządu udzielałem odpowiedzi na pytania innych posłów na ich wyraźną prośbę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekNiedużak">Przechodzę do prezentacji projektu, który mamy dzisiaj przyjemność państwu przedstawić. Wedle naszej wiedzy ten projekt jest wielce oczekiwany przez sektor energochłonnych przedsiębiorców i firm. Z tego co wiem, a można takiego użyć sformułowania, że wręcz od lat trwały starania, aby taki projekt przeprowadzić, a następnie uchwalić ustawę. Jest to dla nas duża przyjemność i satysfakcja, że udało się to zrobić w tej kadencji. Oczywiście, gdy mówię „udało się”, to mówię tylko i wyłącznie o procesie rządowym, ponieważ teraz mamy etap parlamentarny, który spoczywa w państwa rękach.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MarekNiedużak">Zasadnicza przyczyna leżąca u podstaw projektu, który mamy przyjemność państwu prezentować, ma związek ze wzrostem cen uprawnień do emisji CO2. Jeszcze w grudniu 2017 r. ceny uprawnień kształtowały się na poziomie 7 euro. W sierpniu 2018 r. trzeba było płacić 25 euro. Jest to wzrost, który siłą rzeczy odbija się na całym przemyśle. Natomiast najbardziej dotyka wycinka, który możemy nazwać energochłonnym. Tyle, jeśli chodzi o podstawową przyczynę.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MarekNiedużak">Rzecz, która jest niezwykle ważna i którą trzeba wyraźnie podkreślić, co wydaje się będzie wychodziło przy pytaniach szczegółowych, proszę pamiętać, że funkcjonujemy w bardzo ściśle określonych prawem unijnym granicach. System handlu uprawnieniami ma charakter unijny. Mamy także wytyczne dotyczące dozwolonej pomocy – dozwolonego wsparcia dla firm, na które duży wpływ ma system handlu uprawnieniami. Kwestia granic narzuconych przez wytyczne KE i proces notyfikacji (projekt był notyfikowany) będą wychodziły raz po raz.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MarekNiedużak">Projekt ustawy nie jest pojedynczym i samotnie stojącym pomysłem. Jest to element czegoś, co nazwaliśmy pakietem dla małych ośrodków przemysłowych. Jest to pakiet, który Komitet Rady Ministrów przyjął w maju 2018 r. Projekt przewiduje cały szereg instrumentów, w tym m.in. ulgi w opłacie mocowej, ulgi w opłacie kogeneracyjnej, czy też rekompensaty.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#MarekNiedużak">Wzorem innych państw UE, zasadniczym celem wprowadzenia rekompensat jest wyrównanie warunków konkurencyjnych dla krajowego przemysłu energochłonnego, a narzędziem, którym ten cel osiągniemy będzie przyznanie rekompensat pośrednich kosztów emisji. Pozwoli to obniżyć wpływ wyższych cen uprawnień na koszty energii.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#MarekNiedużak">Instrument w postaci rekompensat został wprowadzony przez KE w ramach III fazy funkcjonowania, tj. w latach 2013–2020, z czym nawiasem mówiąc wiąże się taki aspekt, że należy spodziewać się zmian w wytycznych po 2020 r. W związku z tym prawdopodobnie będziemy musieli do tego dostosować obecną ustawę.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#MarekNiedużak">Podobny system, mający na celu zrekompensowanie pośrednich kosztów uprawnień do emisji, znajduje zastosowanie w takich krajach, jak np.: Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Finlandia, Grecja, Belgia, Holandia, Francja, Litwa czy Słowacja.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#MarekNiedużak">Oczywiście w projekcie zawarta jest procedura przyznawania rekompensat. Rekompensaty będzie przyznawał Prezes URE. Przyjmą formę bezpośrednich dopłat pieniężnych przyznawanych na wniosek złożony do Prezesa URE. Przedsiębiorstwo uprawnione do ubiegania się o rekompensatę musi taki wniosek przedstawić każdego roku – do 31 marca danego roku. Szczegółowe wymogi dotyczące wniosku znajdują się w projekcie. Przykładowo podam, że wysokość rekompensaty przyznawanej na drodze decyzji Prezesa URE będzie zależała m.in. od poziomu dochodu z aukcji uprawnień do emisji, liczby wniosków, poziomu intensywności pomocy w danym roku, czy też krajowego wskaźnika emisyjności CO2.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#MarekNiedużak">O rekompensaty ubiegać się mogą przedsiębiorstwa z sektorów energochłonnych, które są narażone na zjawisko tzw. carbon leakage, czyli ucieczki podmiotów energochłonnych ze względu na koszty emisji.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#MarekNiedużak">Zgodnie z projektem ustawy uprawnione są podmioty prowadzące instalacje w sektorze lub podsektorze energochłonnym wskazane w załączniku nr 1 do ustawy, który przypuszczam, że będzie budził pytania pań i panów posłów. Nieco uprzedzając powtórzę, że w dużej mierze jest to wynik uwzględnienia unijnych wytycznych.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#MarekNiedużak">Kto jeszcze będzie uprawiony? Podmioty zużywające energię elektryczną pochodzącą ze źródeł innych niż wyłącznie własne źródła wytwórcze – nie uczestniczące w systemie ETS. Ponadto podmioty, co jest bardzo istotne, posiadające wdrożone: system zarządzania środowiskowego EMAS, system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001 lub system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001. Oczywiście, tak jak wcześniej mówiłem, konieczne będzie złożenie wniosku.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#MarekNiedużak">O rekompensaty nie mogą ubiegać się podmioty (mówiąc potocznie), które są w likwidacji bądź w postępowaniu zmierzającym do likwidacji. Natomiast będą mogły się ubiegać podmioty restrukturyzowane, które zmierzają ku uzdrowieniu firmy.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#MarekNiedużak">Po raz pierwszy rekompensaty wypłacone będą w kolejnym roku, czyli w 2020 r. za koszty roku bieżącego. Na lata 2020–2021 ustalono budżet na rekompensaty na poziomie 890 mln zł rocznie.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#MarekNiedużak">Ze względu na to, że po roku 2020 system na poziomie unijnym będzie się zmieniał, zapewne nasz system będzie musiał ulec dostosowaniu.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#MarekNiedużak">Tyle jeśli chodzi o zasadnicze rozwiązania. Powiem jeszcze krótko o procesie legislacyjnym. Projekt budzi największe zainteresowanie stosunkowo wąskiego grona podmiotów – ok. 300 podmiotów w większości zrzeszonych w swoich organizacjach. Ze względu na to projekt nie był szeroko konsultowany. Był konsultowany w ścisłej współpracy z przedstawicielami przemysłu zgrupowanymi w 2 forach – Forum CO2 i Forum Odbiorców Energii i Gazu oraz z zainteresowanymi resortami w ramach uzgodnień międzyresortowych. Nie ukrywam, że najbardziej zainteresowane było Ministerstwo Finansów, a ponadto Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Energii. Ponadto w prace zaangażowane były inne podmioty, w tym URE, którego prezes będzie pełnił ważną rolę i oraz BGK, który będzie miał swoją rolę w realizacji wypłaty rekompensat.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#MarekNiedużak">Równolegle toczyły się negocjacje z KE, a następnie proces prenotyfikacyjny. Jesteśmy przekonani, że przedstawiony państwu projekt ustawy spełnia wymagania wynikające z wytycznych z 2012 r. Natomiast jest to program pomocowy. W związku z tym wymaga notyfikacji KE pod względem dopuszczalności i zgodności zasad udzielania pomocy publicznej. Ten wymóg nie został zniesiony poprzez notyfikację, której projekt podlegał.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#MarekNiedużak">Tyle jeśli chodzi o zasadnicze rozwiązania. Bardzo państwu dziękuję za uwagę i proszę o życzliwe przyjęcie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę ogólną na temat projektu, zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi pana ministra. Czy są pytania w debacie ogólnej w pierwszym czytaniu? Nie widzę. Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#MaciejMałecki">Czy są pytania lub uwagi państwa posłów do tytułu ustawy? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję panie przewodniczący. W nawiązaniu do tego co pan minister wspomniał w trakcie pierwszego czytania, pragniemy tylko przypomnieć o wymogu związanym z notyfikacją. Wprawdzie formalna notyfikacja nie została jeszcze dokonana jednak zwracamy uwagę na obowiązek uzupełnienia dokumentów notyfikacyjnych o projekt ustawy, który podlegałby ewentualnym zmianom. W sytuacji wniesienia poprawek należy dostarczyć stosowne dokumenty Komisji Europejskiej w ramach właściwej notyfikacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję panu mecenasowi. Nie było uwag do tytułu ustawy. Stwierdzam przyjęcie tytułu ustawy.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MaciejMałecki">Czy są uwagi do art. 1? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#MaciejMałecki">Art. 2. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#MaciejMałecki">Art. 3. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławLichocki">Mamy dwie uwagi do art. 3. W zakresie definicji instalacji proponowalibyśmy analogiczne rozwiązanie jak w pozostałych przepisach, tj. mówić o sektorze lub podsektorze energochłonnym „określonych w załączniku nr 1”. Po prostu liczba mnoga. W załączniku sektory zostały określone w liczbie mnogiej.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JarosławLichocki">Jeśli chodzi o definicję weryfikatora chcielibyśmy się upewnić w zakresie lit. a. Rozumiemy, że odesłanie do „jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną” stanowi nawiązanie do innego podmiotu prawnego, prowadzącego działania weryfikacyjne zgodnie z rozporządzeniem 2018/2067. Prosimy wnioskodawców o potwierdzenie, że to jest tożsamość znaczeniowa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Zanim udzielę głosu panu ministrowi zwracam się z prośbą do Komisji, żeby standardowo Biuro Legislacyjne miało upoważnienie do porządkowania spraw oczywistych. Nie słyszę sprzeciwu. Panowie mecenasi, Komisja upoważnia panów do wprowadzenia zmian, które nie są zmianami merytorycznymi, a czyszczą oczywiste pomyłki i poprawiają ustawę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, bardzo proszę o odniesienie się do uwag Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekNiedużak">Dziękuję bardzo. Pierwsza uwaga jest czysto językowa, o ile dobrze ją rozumiem. Chodzi o liczbę mnogą. Przyjmujemy uwagę. Mówię o pkt 1 w art. 3.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MarekNiedużak">Jeżeli chodzi o pkt 3 lit. a pozwolę sobie poprosić o wypowiedź panią naczelnik z Departamentu Innowacji MPiT, aby przedstawić wyjaśnienie, o które pan mecenas prosi, związane z pojęciem „jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MaciejMałecki">Bardzo proszę pani naczelnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AgnieszkaBoniewicz">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, jest to definicja wzięta z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, a więc jest to konstrukcja zastana. Nie chcieliśmy wprowadzać nowych definicji. Do naszej ustawy przenieśliśmy definicję z ustawy o systemie handlu uprawnieniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MaciejMałecki">Czy jest to jasne dla Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JarosławLichocki">W zupełności. Dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec art. 3? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MaciejMałecki">Art. 4. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie. Legislacja do art. 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławLichocki">Sygnalizujemy tylko, że w ust. 4 nie powinno być „przepis ust. 2 i 3”, tylko „przepisy ust. 2 i 3”, ale zrobimy to ramach upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MaciejMałecki">Tak. Stwierdzam przyjęcie art. 4.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MaciejMałecki">Rozdział 2. Czy są uwagi lub sprzeciw do tytułu rozdziału? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#MaciejMałecki">Art. 5. Czy są uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JarosławLichocki">Mamy nieoczywistą kwestię, bowiem w kilku przepisach projektowanej regulacji wnioskodawcy posługują się określeniem „postępowanie upadłościowe obejmujące likwidację majątku dłużnika prowadzone na art. 449” ustawy – Prawo restrukturyzacyjne. Otóż pragniemy zauważyć, że jest to przepis o charakterze przejściowym i wyobrażamy sobie sytuację, że postępowania upadłościowe obejmujące likwidację majątku dłużnika mogą być prowadzone „w związku”. Natomiast trudno byłoby wskazać ten przepis jako podstawę ich wprowadzenia. Prosilibyśmy o stanowisko rządu w tej sprawie i w zależności od tego stanowiska, dokonamy ewentualnej i stosownej korekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, proszę o odniesienie się do uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MarekNiedużak">Zgadzamy się na zmianę wyrażenia „na podstawie” na wyrażenie „w związku”, bo rozumiem, że tak brzmiała propozycja Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JarosławLichocki">Tak panie przewodniczący. Do tego zmierzała nasza uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JarosławLichocki">Pragnę tylko dodać, że przy kolejnych przepisach nie będziemy zgłaszać tej uwagi. Natomiast w konsekwencji należałoby ujednolicić wszystkie przepisy. Dokonamy tego w ramach upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MaciejMałecki">Czy są inne uwagi lub sprzeciw do art. 5? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MaciejMałecki">Art. 6. Uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, w art. 6 w ust. 1 mamy odesłanie do art. 49 dodawanego ust. 2b ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Tu będą dwie kwestie. O pierwszej wspomnę teraz, a drugą pozwolimy sobie wskazać przy art. 27 projektowanej regulacji.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#JarosławLichocki">Pragniemy zwrócić uwagę, że ust. 2b nie powinien mieć takiego oznaczenia, dlatego że w dniu 17 maja 2019 r. do Sejmu trafił druk, któremu nadano numer 3471, tj. rządowy projekt ustawy nowelizujący ustawę o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. W tym projekcie, którego drugie czytanie odbyło się wczoraj i prawdopodobnie dzisiaj nastąpi uchwalenie tej ustawy, dodawany jest ust. 2b. W związku z tym, że nie zachodzi tożsamość zakresowa tych przepisów należałoby dodać zupełnie inną jednostkę redakcyjną, ponieważ dodawany ust. 2b przeznacza środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji na zupełnie inne cele stanowiąc, że będą to przychody narodowego funduszu. W związku z czym należałoby dodać zupełnie inna jednostkę redakcyjną. Przepraszam, że zajmuję tyle czasu, ale trudno nam sugerować antycypowanie regulacji, która nie została ogłoszona, co jest warunkiem wejścia w życie ustawy.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#JarosławLichocki">Ponadto chcemy zwrócić uwagę, że w sytuacji tożsamego vacatio legis (w obu regulacjach jest 14 dni) i np. zgłoszenie do jednej z tych ustaw poprawek Senatu, co wydłuży proces legislacyjny, mogłyby spowodować pokrycie się tych jednostek redakcyjnych i nieosiągnięcie zakładanego celu przez projektodawców omawianego dzisiaj projektu lub projektodawców projektu ustawy nowelizującego system handlu uprawnieniami do emisji. Zatem należy dodać inną jednostkę redakcyjną, co będzie także rzutowało na zmianę odesłania w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Panie ministrze, co pan na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarekNiedużak">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, panie mecenasie, przyjmuję to jako uwagę, że musimy tego pilnować na dalszych etapach procedowania. Drugi projekt jest na dalszym etapie procedowania. Zakładam, że gdy będzie przyjęty przez Sejm, co prawdopodobnie wkrótce nastąpi, bo jest w trzecim czytaniu, będziemy mieli do czynienia już z ustawą, a nie tylko z projektem. W związku z czym, co wydaje się racjonalnym założeniem, nasz projekt idzie troszkę wolniej – będziemy jakby w tyle za nimi. Na dalszym etapie procedowania będziemy musieli pamiętać i dostosować się, zgodnie z tym co pan mecenas tłumaczył, czyli zrobić z tego nową jednostkę redakcyjną – prawdopodobnie 2c, zamiast 2b. Będzie to nasz obowiązek na dalszym etapie procedowania ustawy. Dzisiaj nie ma podstawy do zmiany, bo tak jak pan mecenas słusznie zwrócił uwagę, tam także jest tylko projekt. Zasady legislacyjne są takie, że projekt pisze się do obowiązującego stanu prawnego, a nie do projektu. Nieraz miałem jednak do czynienia z takimi sytuacjami, szczególnie na tle przepisów podatkowych, gdzie równolegle toczyło się kilka nowelizacji i z reguły tak robiliśmy. Oznacza to, że naszym obowiązkiem jest pilnować. Ponieważ nasz projekt w stosunku do tamtego jest na wcześniejszym etapie legislacyjnym, to będzie nasz obowiązek, żeby tego pilnować. Zakładam, że prawdopodobnie w Senacie będziemy musieli przyjąć poprawkę, która uczyni z tego osobny ustęp. Wydaje mi się, że jest to jakieś logiczne rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MaciejMałecki">Jeszcze raz pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JarosławLichocki">Dwie kwestie. Po uchwaleniu przez Sejm ustawa regulująca handel uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych nie będzie ustawą obowiązującą. Tyle gwoli doprecyzowania.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#JarosławLichocki">Natomiast wydaje się, że w sytuacji, w której i tak ta ustawa nie będzie obwiązującą do czasu uchwalenia obecnie procedowanej ustawy, nie bardzo widzimy różnicę pomiędzy dokonaniem korekty na etapie drugiego czytania, które byłoby na kolejnym lipcowym posiedzeniu Sejmu czy poprawki w Senacie, która z natury rzeczy wydłuży proces legislacyjny. Pozostaje to do państwa decyzji. Rozumiem, że na tym etapie prac w Komisji nie dokonujemy zmian w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarekNiedużak">Panie mecenasie, w innym przypadku musielibyśmy teraz dokonać poprawki referując do stanu nieobowiązującego. Tak? Zdaję sobie sprawę, że żadna z tych sytuacji z punktu widzenia zasad legislacji nie jest sytuacją idealną, ale w praktyce spotykałem się z takimi sytuacjami. Wydaje mi się, że będziemy musieli tego pilnować i dokonać zmian, ale nie teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw do art. 6? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#MaciejMałecki">Art. 7. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JarosławLichocki">Uwagi redakcyjne, natomiast nieoczywiste. W art. 7 w ust. 1 zamiast określenia, które występuje pod wzorem (żeby zobrazować) – „gdzie:” proponowalibyśmy „w którym poszczególne symbole oznaczają:”. Ta uwaga dotyczy wszystkich 3 wzorów, które występują w tym artykule.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JarosławLichocki">Prosimy wnioskodawców o rozwinięcie znaczenia pojęcia i określeń, które występują przy definiowaniu pojęcia w drugim wzorze, tj. ust. 2, dotyczących skrótu „Ep”. Mamy niejasność, jeśli chodzi o emisje pośrednie, bezpośrednie. Produkcja referencyjna jest wyjaśniona. Natomiast w przypadku okresu odniesienia prosilibyśmy o wyjaśnienie i ewentualną identyfikację przepisów, które już obowiązują w tym zakresie, są stosowane i tego rodzaju wątpliwości są rozwiewane.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#JarosławLichocki">W ust. 3 mamy rozwinięcie skrótu EF. Rozumiemy, że końcówka 80% to jest właściwie znak równości, czyli EF po prostu oznacza 80%. Prosimy o upewnienie w tym zakresie, że tak należy rozumieć ten przepis.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#JarosławLichocki">W ust. 5 proponowalibyśmy dokonać korekty, która w naszej ocenie znacząco skróci tę regulację. Proszę zwrócić uwagę, że jeżeli zastosujemy skróty w poszczególnych punktach 1–4 po wyrazie „produktu” poprzez odesłanie do „produktu, o którym mowa w ust. 4” i odpowiednio: 1, 2, 3, 4, to wówczas nie trzeba będzie powtarzać całej treści punktów z ust. 4. W naszej ocenie ust. 4 i 5 mają w dużym zakresie tożsamą regulację.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#JarosławLichocki">W ramach upoważnienia po ust. 6 postawimy kropkę. Kropka kończy nasze uwagi do art. 7. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, proszę o odniesienie się do uwag Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekNiedużak">Panie przewodniczący, panie mecenasie, szanowni państwo, Było kilka uwag.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#MarekNiedużak">Na pewno jest jedna kwestia, o której wyjaśnienie będę prosił obecnego eksperta z Forum Energii Elektrycznej i Gazu. Chodzi o kwestię drugiego wzoru.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#MarekNiedużak">Pierwsza uwaga sprowadzała się do tego, żeby zamienić „gdzie” na „w którym…”. Zgadzamy się.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#MarekNiedużak">Następna uwaga dotyczyła potwierdzenia 80%. Potwierdzamy.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#MarekNiedużak">Kolejna uwaga dotyczyła przemodelowania jednego z punktów w ust. 5. Nie zgadzamy się. Wolelibyśmy pozostawić brzmienie w formie z przedłożenia.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#MarekNiedużak">Tak jak zapowiedziałem, chciałbym oddać głos panu ekspertowi w sprawie drugiego wzoru.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MaciejMałecki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#TomaszZiomek">Już wyjaśniam. W ust. 2 mówimy o sposobie obliczenia rekompensat dla tych produktów, dla których określona została zamienność paliw i energii elektrycznej. Stosunek odpowiednich emisji pośrednich do całości emisji pośrednich i bezpośrednich jest konstrukcją przyjętą wprost z wytycznych KE, na podstawie których został przygotowany system rekompensat. Ideą tej konstrukcji jest uchwycenie tego, ile emisji pośrednich, czyli ile kosztu emisji przenoszone jest w cenie energii elektrycznej, która wykorzystywana jest do procesów produkcyjnych. To jest odwrócenie konstrukcji, która funkcjonuje na gruncie systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, gdzie kluczowe są emisje bezpośrednie, czyli te gazy cieplarniane, które powstają w procesie produkcji. Natomiast w przypadku niektórych procesów, jak chociażby stal z pieców łukowych i elektrycznych, mamy do czynienia z zamiennością i emisje pośrednie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji, przeliczane są przy zastosowaniu wskaźnika średniej emisji CO2 sektora wytwórczego na ilość energii elektrycznej zużytej w procesie.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#TomaszZiomek">Dodatkowo produkty, dla których została określona zamienność paliw energii elektrycznej, objęte są bezpośrednio systemem handlu uprawnieniami do emisji, więc konstrukcja jest znana. Wniosek będzie podlegał weryfikacji przez niezależnego weryfikatora CO2, który zna przepisy i wie, jak je stosować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Jeszcze raz Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JarosławLichocki">Dziękujemy za wyjaśnienia. Jeszcze jedna uwaga do art. 7. Proszę zwrócić uwagę na tożsame określenia w ust. 1 i 2, w których mamy definiowany symbol Ct, aczkolwiek niekonsekwentnie. W ust. 1 symbol Ct definiowany jest na końcu także przez „(w roku t)”. Rozumiemy, że jest to odniesienie do małej literki t. Natomiast w ust. 2 zabrakło tego określenia. Proponowalibyśmy albo skreślić…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MaciejMałecki">Podobnie w ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JarosławLichocki">Dokładnie. Proponujemy skreślić w ust. 1 albo dodać w ust. 2 i 3, tak aby było konsekwentnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarekNiedużak">Dziękujemy za uwagę. W ramach jej uwzględnienia w ust. 1 proponujemy wykreślić sformułowanie „(w roku t)”.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw do art. 7? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#MaciejMałecki">Art. 8. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#MaciejMałecki">Art. 9. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#MaciejMałecki">Art. 10. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#MaciejMałecki">Art. 11. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.5" who="#MaciejMałecki">Art. 12. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.6" who="#MaciejMałecki">Art. 13. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.7" who="#MaciejMałecki">Art. 14. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.8" who="#MaciejMałecki">Art. 15. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.9" who="#MaciejMałecki">Art. 16. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-68.10" who="#MaciejMałecki">Art. 17. Czy są uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, kilka rzeczy zmienimy w ramach upoważnienia, natomiast w art. 17 sygnalizujemy potrzebę skreślenia punktów, których są trzy w art. 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekNiedużak">Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw? Pan minister? Nie słyszę uwag i sprzeciwu. Przyjęliśmy art. 17.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#MaciejMałecki">Art. 18. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję. Kwestia poważniejsza. Mamy wrażenie, że w kilku przepisach projektowanej regulacji na gruncie prawa administracyjnego jedno naruszenie penalizowane jest trzy lub więcej razy.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#JarosławLichocki">Proszę zwrócić uwagę, że art. 13 przewiduje zwrot rekompensat w sytuacji udzielenia rekompensaty w wysokości wyższej niż należna. Na przykład na skutek tego, że wnioskodawca podał nieprawdziwe dane. Podanie nieprawdziwych danych jest także administracyjnie penalizowane na podstawie art. 18. W sytuacji podania nieprawdziwych danych we wniosku Prezes URE będzie wydawał decyzję o zakazie ubiegania się o przyznanie rekompensat.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#JarosławLichocki">Administracyjna kara pieniężna będzie nakładana w tej samej sytuacji, tj. przyznania rekompensaty w kwocie wyższej niż należna – tożsamy stan faktyczny z art. 13 i, jak wskazywałem, w sytuacji podania danych nieprawdziwych będzie to już trzecia kara na podstawie art. 26. Po pierwsze, wnioskodawca, który wskaże nieprawdziwe dane we wniosku i zostanie przyznana rekompensata w wysokości wyższej od należnej będzie odpowiadał karnie wskutek złożenia fałszywego oświadczenia – art. 13. Po drugie, na podstawie art. 14 będzie musiał zwrócić całą kwotę wraz z odsetkami. W tej sytuacji Prezes URE wyda decyzję o zakazie ubiegania się o rekompensaty na okres 3 lat i Prezes URE nakaże zapłatę kary pieniężnej w wysokości określonej w ust. 3 art. 26.</u>
<u xml:id="u-72.3" who="#JarosławLichocki">Prosilibyśmy wnioskodawców o odniesienie się do wątpliwości dotyczącej zakazu podwójnego karania wynikającego z Konstytucji RP. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o wyjaśnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MarekNiedużak">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie mecenasie, w tym przepisie mamy do czynienia z regulacją, która jest przedmiotem szczególnego zainteresowania Prezesa URE. Proszę panią dyrektor z URE o zajęcie stanowiska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MaciejMałecki">Pani dyrektor, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#DonataNowak">Dzień dobry. Odnosząc się do wątpliwości, chciałabym powiedzieć, że w ocenie URE każdy z tych przepisów, czy instytucja przewidziana w poszczególnych przepisach, służą zupełnie innym celom.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#DonataNowak">Instytucja przewidziana w art. 13 i 15, czyli zwrot rekompensat, służy temu, żeby przywrócić stan poprzedni, czyli naprawić to, co wydarzyło się na skutek złożenia nieprawdziwego oświadczenia.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#DonataNowak">Instytucja przewidziana w art. 18 służy temu, żeby taki podmiot nie miał możliwości udziału w systemie wsparcia przez 3 lata. Proszę zwrócić uwagę, jak został określony termin, tj. 3 lata od momentu, gdy decyzja uprawomocniła się, czyli jest to przejście przez wszystkie sądy. Zatem tak naprawdę, w określonych przypadkach, jeżeli strona skorzysta z wniesienia środków zaskarżenia, decyzja może zadziałać w dalekiej przyszłości. Natomiast kary, które przewidziane są w art. 26 za złożenie nieprawdziwego oświadczenia lub podanie nieprawdziwych danych, pełnią funkcję represyjną, czyli służą temu, czemu służą kary i co nie znajduje żadnych wątpliwości, jeżeli chodzi o orzecznictwo sądu.</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#DonataNowak">Chciałabym zwrócić uwagę, że zgodnie z orzecznictwem, w tym Sądu Najwyższego, kara o charakterze represyjnym (prewencyjnym), przeciwdziałającym powtarzaniu się takich nagannych zachowań w przyszłości, w ocenie sądu nawet w wysokości 10-krotności uzyskanej korzyści nie jest zbyt surowa. Proszę zwrócić uwagę, że działamy w ogromnym zaufaniu do podmiotów, które składają oświadczenia. Mamy 6 miesięcy na to, żeby wydać decyzję. Perspektywa kary jest czymś dyscyplinującym dla podmiotów. Chodzi o to, żeby podmioty, które składają różnego rodzaju oświadczenia i wnioski do URE, podawały rzetelne dane.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#DonataNowak">Ponadto chcę zwrócić uwagę, że w art. 26, w którym określona jest maksymalna wysokość kary, nie jest wskazane, że to zawsze ma być dwukrotność. To nie musi być dwukrotność. Wysokość kary będziemy miarkować, w zależności od stanu faktycznego danej sprawy.</u>
<u xml:id="u-76.5" who="#DonataNowak">Chciałam państwu zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz, a mianowicie na karę w wysokości 10-krotności nieprawnie uzyskanych korzyści, która w orzecznictwie nie jest karą zbyt surową. W proponowanym przepisie mamy co najwyżej dwukrotność i to jest kara maksymalna, która wcale nie musi być orzeczona w takiej wysokości.</u>
<u xml:id="u-76.6" who="#DonataNowak">Pragnę zwrócić uwagę, że na gruncie innych systemów wsparcia, określonych w ustawie – Prawo energetyczne, w ustawie o efektywności energetycznej, czy w ustawie o odnawialnych źródłach energii, maksymalna wysokość kary może wynieść do 15 bądź do 10% przychodu ukaranego podmiotu. Powyższe kwoty są o wiele większe od tych, które przewidziano w tym projekcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Proszę, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JarosławLichocki">Podtrzymujemy wątpliwości dotyczące potencjalnego naruszenia zakazu podwójnego karania. Wysokość kary ma znaczenie, ale ma to znaczenie wtórne. Mamy do czynienia z trzema sankcjami. Oczywiście mają różny cel, ale będą dotyczyły tej samej sytuacji i podtrzymujemy nasze wątpliwości w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#JarosławLichocki">Ponadto mamy drobną uwagę redakcyjną. W ust. 2 art. 18 końcówkę „postępowania w sprawie decyzji, o której mowa w ust. 1” proponujemy zastąpić wyrazami „postępowania w tej sprawie”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Panie ministrze, myślę, że druga rzecz jest oczywista. Co do pierwszej kwestii strony pozostają przy stanowisku, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarekNiedużak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MaciejMałecki">Czy jest sprzeciw wobec art. 18? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#MaciejMałecki">Art. 19. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JarosławLichocki">Nawiązując do art. 26, który przewiduje kary pieniężne i do sankcji określonej w ust. 1 pkt 2, gdzie mówi się o odmowie udzielenia informacji lub przedłożenia dokumentów, proponowalibyśmy wskazać żądanie Prezesa URE do przedstawienia informacji i dokumentów niezbędnych do weryfikacji danych przedstawionych we wniosku i załącznikach do niego. To jest ust. 1. Chodzi o to, żeby terminologicznie przepisy karne i materialne były tożsame. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MarekNiedużak">Przepraszam, że odpowiadam pytaniem, ale czy dobrze rozumiem, że jest to zmiana o charakterze legislacyjnym? Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JarosławLichocki">Bylibyśmy wdzięczni za podpisanie przez pana przewodniczącego poprawki, która polegałaby na dodaniu po wyrazie „oraz” wyrazów „na każde żądanie Prezesa URE”. Przepis ust. brzmiałby: „wnioskodawca w toku postępowania, o którym mowa w art. 1 ust. 1, jest obowiązany na żądanie Prezesa URE, zapewnić mu wgląd do ksiąg rachunkowych oraz na każde żądanie Prezesa URE przedstawić informacje i dokumenty niezbędne do weryfikacji danych przedstawionych we wniosku i załącznikach od niego.”. Jest to powtórzenie tego żądania, natomiast dla postawienia kropki nad „i” i nawiązania do sankcji w naszej ocenie jest to właściwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MarekNiedużak">Zadałem pytanie, ponieważ zdawałem sobie sprawę z tego, że zmiana wprawdzie materialnie nic nie zmienia, ale zarazem jest większą ingerencją w tekst. Ponieważ zmiana materialnie nic nie zmienia jest jak najbardziej do zaakceptowania. Zgadzamy się. Oczywiście jest to także kwestia decyzji pana przewodniczącego, natomiast dla mnie, jak powiedziałem, zmiana jest do zaakceptowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MaciejMałecki">Przejmuję. Czy jest sprzeciw do art. 19? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#MaciejMałecki">Art. 20. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#MaciejMałecki">Czy są uwagi do tytułu rozdziału 3? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#MaciejMałecki">Art. 21. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#MaciejMałecki">Art. 22. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#MaciejMałecki">Art. 23. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-87.6" who="#MaciejMałecki">Art. 24. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, odnośnie do art. 24 w ust. 2 pragniemy zwrócić uwagę, że w przepisach wydanych na podstawie art. 41 ust. 2 i 4 ustawy o finansach publicznych trudno odnaleźć tryb. Odesłanie do trybu określonego w rozporządzeniach na podstawie ustawy o finansach publicznych w naszej ocenie może wprowadzać w błąd adresatów tej normy.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę o odniesienie się do uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MarekNiedużak">Propozycja przybrałaby taką formę, że po słowie „z uwzględnieniem” wykreślamy „trybu i terminów określonych” i pozostawiamy „z uwzględnieniem przepisów” i dalej bez zmian. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JarosławLichocki">Ta poprawka byłaby dalej idąca niż nasza uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MarekNiedużak">Być może czegoś nie zrozumiałem. Czy pan mecenas byłby w stanie odczytać fragment ust. 2 według pana propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JarosławLichocki">Poza terminami w przepisach wykonawczych zostały określone różne inne kwestie. Nie znamy stanu faktycznego i celu wnioskodawców, w jakim zakresie należałoby uwzględnić przepisy wykonawcze do sprawozdań dysponenta funduszu. W związku z tym konstrukcja, którą zaproponował pan minister wydaje się bezpieczniejsza, bowiem jeśli dysponent funduszu będzie uwzględniał przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o finansach publicznych, oczywiście w szerokim zakresie bez określenia, czy to uwzględnienie miałoby dotyczyć terminów, czy innych elementów rozporządzeń, to wówczas takie rozwiązanie jest najbezpieczniejsze. Wskazujemy jedynie, że tam nie ma trybu.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MarekNiedużak">Przepraszam, nie tyle proponowałem, co chciałem się upewnić, czy dobrze rozumiem stanowisko Biura Legislacyjnego. Jak rozumiem, proponowalibyście państwo (ku naszej rozwadze) sformułowanie „z uwzględnieniem terminów określonych w przepisach”, czyli wykreślenie wyrazów „trybu i”. Czy teraz dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JarosławLichocki">Panie ministrze, w tych przepisach nie ma określonego trybu, więc „tryb” jest zbędny. Natomiast nie potrafimy odpowiedzieć wnioskodawcy na pytanie, jaki był cel wnioskodawców w tym zakresie – czy dysponent funduszu ma uwzględnić wyłącznie terminy? W rozporządzeniach nie określono wyłącznie terminów. Bezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się skreślenie wszystkich elementów i uwzględnienie przepisów. Biuro Legislacyjne nie może odpowiedzieć na merytoryczne pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MarekNiedużak">Dobrze. Przepraszam, wydawało mi się, że nie zadawałem merytorycznego pytania, ale jeśli tak, to przepraszam. Dziękuję za wyjaśnienia. Mam teraz lepszy obraz państwa stanowiska.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#MarekNiedużak">Jeżeli przyjmiemy sformułowanie, o którym wcześniej mówiłem, czyli „z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 41”, będzie to zmiana legislacyjna, czy będzie to zmiana wymagająca poprawki poselskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie ta zmiana wymaga poprawki poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MaciejMałecki">Panie mecenasie, w art. 24 ust. 1 mamy uwzględnienie trybu i terminów określonych w przepisach. Czy to także nie jest zawężeniem tego, co mamy w art. 138?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, to jest inna podstawa i inne rozporządzenie, w którym tryb i terminy zostały określone. Tam jest OK.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MarekNiedużak">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, panie mecenasie, mam większą jasność co do państwa stanowiska i potwierdzenie, że nie jest to zmiana czysto legislacyjna. Ze swojej strony zobowiązujemy się do powtórnego przeanalizowania tego przepisu i aktu wykonawczego i ewentualnie na dalszym etapie uzgodnimy te kwestie oraz poprosimy o poprawkę. Natomiast w tym momencie prosiłbym, aby pozostawić ten zapis w brzmieniu z przedłożenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Szanowni państwo, proponuję przyjęcie art. 24 w obecnym brzmieniu. Natomiast mamy w tyle głowy to, że ta sprawa powinna być wyjaśniona i ewentualnie, jeśli będą poprawki, wrócimy do tego tematu w drugim czytaniu. Czy jest sprzeciw do art. 24? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#MaciejMałecki">Art. 25. Sprzeciw lub uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#MaciejMałecki">Tytuł rozdziału 4. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#MaciejMałecki">Art. 26. Czy są uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JarosławLichocki">Mamy uwagę do art. 26 ust. 5, który wskazuje, że wpływy z kar pieniężnych to dochód budżetu państwa. Pragniemy zwrócić uwagę na regulacje z art. 111 pkt 12 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że kary pieniężne stanowią dochód budżetu państwa, chyba że przepis szczególny stanowi. Proponowany przepis właściwie powtarza regulację ustawy o finansach publicznych. W związku z tym, w naszej ocenie, zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, ust. 5 art. 26 jest zbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, co pan na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarekNiedużak">Co do zasady zgadzam się. Powtórzę pytanie, które zadawałem wcześniej. Zakładam, że nie byłaby to zmiana legislacyjna, tylko wymagałaby poprawki poselskiej? Czy dobrze zakładam?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#MaciejMałecki">Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie zmiana wymagałaby poprawki. Natomiast w sytuacji braku poprawki zwracamy uwagę na to, że Senat tego rodzaju poprawki także zgłasza – pojawiają się w uchwałach Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#MarekNiedużak">Rozumiem. W związku z tym tak jak poprzednio, będziemy o tym pamiętać na dalszym etapie procedowania ustawy. Rozumiejąc absolutnie stanowisko pana mecenasa w tym momencie wolałbym nie zmieniać brzmienia przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MaciejMałecki">Szanowni państwo, sytuacja analogiczna do art. 24. Proponuję przyjęcie w obecnej formie i ewentualne skorygowanie w drugim czytaniu. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#MaciejMałecki">Czy są uwagi lub sprzeciw do tytułu rozdziału 5? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#MaciejMałecki">Art. 27. Uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#JarosławLichocki">Przypominamy sytuację z nakładką z drukiem nr 3471. Prosilibyśmy wnioskodawców o odpowiedź na pytanie dotyczące okresów. W tym przepisie mówi się o latach 2020 i kolejnych. Natomiast art. 27 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych wydaje się wskazywać, że 2019 r. będzie kończył uprawnienia, które nie zostały wydane dla instalacji wytwarzającej energię elektryczną do roku rozpoczęcia eksploatacji i one zostaną sprzedane w drodze aukcji po zakończeniu roku, w którym powinny być wydane, nie później jednak niż do końca 2019 r. Prosimy wnioskodawców o stanowisko w tym zakresie. Jaka jest relacja regulacji wewnętrznych ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o odniesienie się do tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#MarekNiedużak">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie oddać głos pani naczelnik Boniewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MaciejMałecki">Pani naczelnik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#AgnieszkaBoniewicz">Mamy świadomość, że na chwilę obecną ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych mówi tylko o możliwości sprzedaży uprawnień na aukcji do 2019 r. Przepis został wprowadzony w uzgodnieniu z Ministrem Finansów i tak przyjęła Rada Ministrów, a mianowicie, że niewykorzystane uprawnienia na podstawie art. 27 będą również sprzedawane na aukcjach w 2020 r. i w 2021 r. Naszą ustawą nie mamy możliwości zmiany art. 27 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, więc ten przepis jest w tej chwili jakby trochę martwy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie art. 27.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#MaciejMałecki">Art. 28. Czy są uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#JarosławLichocki">Pragniemy zwrócić uwagę na odesłanie, które towarzyszy odbiorcy końcowemu. Dotyczy to obu zmian. Projektodawcy odsyłają w tym zakresie do art. 2 projektowanej regulacji, który mówi o podmiotach uprawnionych do ubiegania się o rekompensaty. Natomiast trudno w tym artykule odnaleźć odbiorcę końcowego. Nie jest wskazany bezpośrednio. Prosimy o stanowisko w tym zakresie. Wydaje się, że dodawane ust. 6–10 i 7–9, odpowiednio w art. 6 i 7 nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, wymagałyby doprecyzowania, bowiem takie proste odesłanie jest po prostu nieprawdziwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MaciejMałecki">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#MarekNiedużak">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie mecenasie, jedno, dwa zdania tłumaczące. Wynika to pewnie z dualizmu terminologicznego. Inna jest terminologia na gruncie tego projektu, a inna na gruncie zmiany ustawy o podatku akcyzowym. Rozumiem, że stanowisko Biura Legislacyjnego jest takie, aby nie pozostawić tego w formie „odbiorca końcowy, o którym mowa”, tylko zapisać np. „odbiorca końcowy będący podmiotem, o którym mowa”. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JarosławLichocki">Tak panie ministrze. Generalnie chodzi o zakresy pojęciowe odbiorcy końcowego i podmiotu uprawnionego. Są podmioty uprawnione, które będą odbiorcami końcowymi – i w drugą stronę – więc część wspólna zostałaby w ten sposób doprecyzowana. W naszej ocenie tego rodzaju zmiana wymaga poprawki poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MarekNiedużak">Proszę mi pozwolić powtórzyć się. Na dalszym etapie procedowania będziemy uważali na tę kwestię, w pełni rozumiejąc stanowisko Biura Legislacyjnego w tym zakresie i myślę, że będzie to obszar poddany naszej szczególnej uwadze. Będziemy pamiętać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#MaciejMałecki">Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#JarosławLichocki">Przepraszam, że zabieram ponownie głos, ale pragnę zwrócić uwagę, że odbiorca końcowy występuje w szeregu przepisów. Odesłanie jest wprawdzie tylko w ust. 6 art. 6 i w ust. 7 art. 7, ale występuje zarówno w ust. 7, 8, 9 (dwukrotnie) jak i 10 art. 6 oraz w ust. 8 i 9 art. 7. Gdyby państwo rozważali ewentualną modyfikację tych przepisów, proponowalibyśmy odsyłać w kolejnych przepisach do „odbiorcy końcowego, o którym mowa w ust. 6”, dlatego że tam będzie definicja, która jest doprecyzowująca. W naszej ocenie nie będzie mowy o odesłaniu kaskadowym, natomiast należałoby to doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#MarekNiedużak">Bardzo dziękujemy za tę uwagę. Weźmiemy ją sobie do serca.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Do serca, a może i do tekstu?</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#MarekNiedużak">Do tekstu też. Najpierw do serca, a później do tekstu.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MaciejMałecki">Dobrze. Proszę państwa, oczywiście drugie czytanie przed nami.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#MaciejMałecki">Czy jest sprzeciw do art. 28? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-126.2" who="#MaciejMałecki">Domyślam się, że do art. 29 nie będzie uwag lub sprzeciwu, ale na wszelki wypadek o to zapytam. Nie ma uwag i sprzeciwu do art. 29. Artykuł okazał się niekontrowersyjny. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-126.3" who="#MaciejMałecki">Art. 30. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-126.4" who="#MaciejMałecki">Art. 31. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-126.5" who="#MaciejMałecki">Art. 32. Pan mecenas. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#JarosławLichocki">W zakresie art. 32 pozwolimy sobie zgłosić uwagę, która zgłaszana jest przez Biuro Legislacyjne w każdej sytuacji tego rodzaju przepisów. Mamy świadomość, że tego rodzaju regulacje pojawiają się w przepisach będących projektem pomocowym na skutek uwag Komisji Europejskiej. Natomiast z legislacyjnego punktu widzenia pragniemy zwrócić uwagę, że to jest de facto uzależnienie stosowania całej ustawy. Właściwie mówi się o jednym artykule, ale ten artykuł stanowi podstawę do wydania decyzji w sprawie rekompensat, więc jak nie ma decyzji w sprawie rekompensat, to nie ma stosowania przepisów tej ustawy. Zatem występuje uzależnienie stosowania przepisów ustawy od warunku przyszłego i niepewnego. Resort wyraził przekonanie, że te regulacje zgodne są z wytycznymi w sprawie pomocy publicznej, ale decyzja KE nie dość, że nie została wydana, to tak naprawdę formalne postępowanie notyfikacyjne jeszcze nie zostało wszczęte. Pragniemy zwrócić uwagę, że uzależnianie stosowania praktycznie przepisów całej ustawy od warunku przyszłego i niepewnego nie wpływa pozytywnie na zasadę pewności prawa, określoną w art. 2 konstytucji. Pozwalamy sobie przedstawić tego rodzaju wątpliwości w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Panie ministrze, co pan na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#MarekNiedużak">Po kolei, bo temat dla mnie osobiście (jako prawnika) jest szalenie interesujący. Zdaję sobie sprawę z katalogu źródeł prawa w polskiej konstytucji i jakby skomplikowanych relacji, jakie zachodzą pomiędzy naszym prawem krajowym a prawem unijnym.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#MarekNiedużak">Wydaje mi się, że jest to miejsce, w którym trzeba troszeczkę schylić głowę przed realiami, a realia są takie, że jeśli program pomocowy ma działać i być skuteczny, to musi być notyfikowany. Tak jak pan mecenas już wskazał, w praktyce tego typu zapisy są stosowane. Z takich ciekawostek prawnych mamy jeszcze uchwaloną ustawę Brexit-ową, której wejście w życie także jest uzależnione od warunku przyszłego i niepewnego – tzw. twardego Brexit-u.</u>
<u xml:id="u-129.2" who="#MarekNiedużak">Co do zakresu notyfikacyjnego mogę tylko powtórzyć to, co mówiłem na wstępie. Mamy zakończoną prenotyfikację i nasze przekonanie, któremu dawałem wyraz oparte jest na procesie prenotyfikacji, czyli notyfikacja także zakończy się dobrze.</u>
<u xml:id="u-129.3" who="#MarekNiedużak">Byłoby ryzykiem, gdybyśmy w ustawie nie mieli tego zapisu. Byłoby pewne ryzyko, gdyby ktoś w przyszłości kwestionował pomoc udzielaną na podstawie przepisów tej ustawy. Zależy nam na tym, aby takiego ryzyka nie było. Stąd w projekcie taki zapis. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Pan mecenas jeszcze raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#JarosławLichocki">Przepraszam, ale słowo komentarza wydaje się niezbędne. Otóż ten przepis jest konieczny, ponieważ nie został zakończony proces notyfikacji. Tylko i wyłącznie. Gdyby proces notyfikacji odnośnie do projektu ustawy był zakończony, tego rodzaju regulacje nie byłyby potrzebne. Natomiast tego rodzaju przepis nie ma wpływu na ocenę KE co do skuteczności. Problem polega na tym, że jeżeli KE wyda decyzję negatywną, to ustawa będzie obowiązywała, ale nie będzie stosowana. Do tego zmierzały nasze uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne uwagi lub sprzeciw do art. 32? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.1" who="#MaciejMałecki">Art. 33. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.2" who="#MaciejMałecki">Art. 34. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.3" who="#MaciejMałecki">Art. 35. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.4" who="#MaciejMałecki">Art. 36. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.5" who="#MaciejMałecki">Art. 37. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.6" who="#MaciejMałecki">Art. 38. Uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-132.7" who="#MaciejMałecki">Zał. nr 1. Czy są uwagi lub sprzeciw? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#JarosławLichocki">W ramach upoważnienia pozwolimy sobie oznaczyć załączniki zgodnie z zasadami techniki prawodawczej. W naszej ocenie np. określenie „Załączniki do ustawy z dnia” nie ma charakteru normatywnego i pozwolimy sobie je skreślić. Uprzedzam pytanie pana ministra. To jest zmiana czysto legislacyjna i dokonana zostanie w ramach upoważnienia. Ponadto określimy „załącznik nr 1 z dnia …, o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych” – analogicznie załącznik nr 2. Pozwolimy sobie dokonać tych zmian w ramach upoważnienia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Przyjmujemy zał. nr 1. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#MaciejMałecki">Zał. nr 2. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-134.2" who="#MaciejMałecki">Drodzy państwo, przechodzimy do głosowania nad całością projektu wraz załącznikami i poprawką, którą zgłosiła trójka posłów po uwadze Biura Legislacyjnego i akceptacji ministerstwa. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#MarcinMykietyński">Za 11 głosów, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Stwierdzam, że przyjęliśmy ustawę. Drodzy państwo, pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Udzielam głosu panu przewodniczącemu Wojciechowi Zubowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#WojciechZubowski">Proponuję kandydaturę pana przewodniczącego Macieja Małeckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#MaciejMałecki">Zgadzam się. Czy są inne kandydatury lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie. Drodzy państwo, dziękuję za powierzenie tej roli.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#MaciejMałecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi, któremu udzielam głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#MarekNiedużak">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Dwa zdania. Bardzo dziękuję Biuru Legislacyjnemu za szybką i merytoryczną pracę przed posiedzeniem Komisji. Zawsze sobie cenimy tę dobrą współpracę.</u>
<u xml:id="u-139.1" who="#MarekNiedużak">Jeszcze raz przepraszam za spóźnienie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję panie ministrze. Myślę, że rozłożyło się to jakoś w trakcie posiedzenia i sprawnie przyjęliśmy projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#MaciejMałecki">Drodzy państwo, protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Jeszcze raz państwu dziękuję za sprawną i merytoryczną pracę. Panie ministrze, także dziękuję. Biuro Legislacyjne – dzięki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>