text_structure.xml 47.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#UrządRegulacjiEnergetyki">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#UrządRegulacjiEnergetyki">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#UrządRegulacjiEnergetyki">8) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 60;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WyższyUrządGórniczy">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WyższyUrządGórniczy">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">11) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6;</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">12) części budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 100 – Górnictwo i kopalnictwo:</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">13) planie finansowym agencji wykonawczej z zał. nr 11 – Agencji Rezerw Materiałowych;</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">14) planach finansowych państwowych funduszy celowych z zał. nr 13:</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">a) Funduszu Zapasów Interwencyjnych,</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">b) Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">W posiedzeniu udział wzięli: Grzegorz Tobiszowski sekretarz stanu w Ministerstwie Energii wraz ze współpracownikami, Maciej Bando prezes Urzędu Regulacji Energetyki, Janusz Turek prezes Agencji Rezerw Materiałowych wraz ze współpracownikami, Piotr Wojtacha wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego wraz ze współpracownikami, Marek Miller pełniący obowiązki prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze współpracownikami, Grażyna Grzyb dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami oraz Dariusz Szałkowski wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ProkuratoriaGeneralnaRzeczypospolitejPolskiej">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Iwona Kubaszewska i Julia Popławska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MaciejMałecki">Dzień dobry państwu. Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Dziś zajmiemy się budżetem na 2019 r., zgodnie z projektem przekazanym przez pan Marszałka.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MaciejMałecki">Witam bardzo serdecznie państwa posłów. Witam pana ministra Grzegorza Tobiszowskiego reprezentującego resort energii, pana Macieja Bando – prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, pana Janusza Turka – prezesa Agencji Rezerw Materiałowych, pana Piotra Wojtachę – wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego, pana Marka Millera – pełniącego obowiązki prezesa Prokuratorii Generalnej RP. Witam przedstawicieli Ministerstwa Energii, Ministerstwa Finansów, Wyższego Urzędu Górniczego oraz wszystkich państwa uczestniczących w posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MaciejMałecki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie działania naszej Komisji. Stwierdzam kworum. Czy są uwagi do porządku obrad? Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MaciejMałecki">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Sejm skierował projekt ustawy budżetowej na rok 2019 do komisji sejmowych w celu rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych części budżetowych będących w zakresie działania poszczególnych komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MaciejMałecki">Proszę pana ministra Grzegorza Tobiszowskiego o przedstawienie projektu budżetu w częściach dotyczących Ministerstwa Energii. Panie ministrze, proszę o wskazywanie części referowanej przez pana, ponieważ nie będziemy procedowali zgodnie z kolejnością porządku zawartego w wykazie. Proszę pana ministra o przejście przez kolejne części budżetu dotyczące resortu energii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, zaproszeni goście, bardzo dziękuję za możliwość zaprezentowania materiałów Ministerstwa Energii.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GrzegorzTobiszowski">Rozpocznę od dochodów w części 47 – Energia. Dochody planujemy na poziomie 620 384 tys. zł. Ich źródłem będą dywidendy ze spółek będących w nadzorze Ministerstwa Energii. Generalnie możemy mówić o 620 000 tys. zł. Pozostałe planowane dochody w wysokości 384 tys. zł pochodzą ze zwrotów z różnych tytułów – m.in. odsetki z Agencji Rezerw Materiałowych z tytułu oprocentowania środków znajdujących się na rachunku bankowym i zwroty od beneficjentów programów UE w postaci odsetek od dotacji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#GrzegorzTobiszowski">Łączna kwota wydatków w części 47 wynosi 1 044 247 tys. zł. Główną pozycję wydatków stanowi realizacja projektów energetycznych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na 2019 r., tj. 690 502 tys. zł. W ramach tego programu planowane są działania, których celem jest obniżanie emisyjności gospodarki. Będzie to realizowane m.in. poprzez projekty dotyczące wytwarzania i dystrybucji energii pochodzących ze źródeł odnawialnych (w ramach klastrów energii), zwiększenie sprawności wytwarzania energii elektrycznej, w tym w szczególności energii wytwarzanej w skojarzeniu z ciepłem, zmniejszenie strat powstałych przy przesyle oraz dystrybucji energii elektrycznej i ciepła (działanie 1.6, poddziałanie 1.7.3), lepszą efektywność wykorzystania energii dzięki wsparciu inwestycji termomodernizacyjnych (m.in. działanie 1.7) w sektorze publicznym, mieszkaniowym, a także przedsiębiorstw. Dodam tylko, że negocjujemy, aby w ramach termomodernizacji i podłączania sieci ciepłowniczych środki dla mieszkań komunalnych, spółdzielni i wspólnot mogły być uruchamiane przez wojewódzki fundusz dla województwa śląskiego, ponieważ te grupy nie zostały uwzględnione w programie pierwotnym.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#GrzegorzTobiszowski">Kolejne działania finansowane z budżetu 2019 r. to rozwój inteligentnych systemów magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii oraz wsparcie budowy inteligentnej sieci energetycznej w Polsce. Realizowane będą projekty dotyczące budowy, przebudowy systemów dystrybucyjnych nN i SN związane z wdrażaniem technologii inteligentnych sieci – tzw. Smart Grid w celu ograniczenia strat sieciowych i zwiększenia możliwości przyłączenia OZE. Następną pozycję wydatków stanowią działania wspierające realizację zadań POIiŚ – tzw. pomoc techniczna.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#GrzegorzTobiszowski">Z budżetu naszego ministerstwa planujemy przeznaczyć środki w formie dotacji dla Agencji Rezerw Materiałowych – 253 123 tys. zł. Dochody ARM przewidujemy na poziomie 309 092 tys. zł. Pozostała część dochodów ARM to środki własne pochodzące w szczególności z dochodów ze sprzedaży towarów i usług – ponad 37 000 tys. zł. Kolejną pozycję przychodów ARM stanowią środki pochodzące z Funduszu Zapasów Interwencyjnych – niespełna 19 000 tys. zł. Ogółem wpływy, dochody, środki ARM na początku 2019 r. wyniosą 401 086 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#GrzegorzTobiszowski">Wydatki na realizację zadań ARM określono na kwotę 270 906 tys. zł. Z tych środków zostaną sfinansowane zakupy towarów na rezerwy strategiczne, wymianę i tworzenie rezerw oraz na ich utrzymanie w należytej świeżości i wielkości – blisko 141 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#GrzegorzTobiszowski">Kolejna grupa zadań pochodzi z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju. Powyższe działania mieszczą się w ogólnej kwocie budżetu ministerstwa przewidzianej na 2019 r. W tej pozycji zaplanowano ponad 17 103 tys. zł w formie dotacji podmiotowej. Rokrocznie dotyczy to Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych w Otwocku-Świerku. Dotacja celowa zostanie także przeznaczona na organizacje badawcze: Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej oraz Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej Służby Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#GrzegorzTobiszowski">Następną pozycję wydatków stanowią środki w wysokości 53 542 tys. zł na pokrycie kosztów administracji i technicznych oraz kosztów obsługi merytorycznej. Jest to pula środków, które ministerstwo wydaje na funkcjonowanie i wynagrodzenia związane z obsługą realizowanych projektów – 27 722 tys. zł z podziałem na korpus służby cywilnej, osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania i kierownicze stanowiska państwowe. Nie jest to nowa pozycja. Referujemy ją państwu każdego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#GrzegorzTobiszowski">Kolejną pozycję wydatków stanowią środki na PO Pomoc Techniczna – ponad 19 000 tys. zł. Celem programu jest zapewnienie sprawnego i efektywnego przebiegu realizacji Perspektywy Finansowej 2014–2020. Koszty związane są z obsługą programu.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#GrzegorzTobiszowski">Następne wydatki związane są z przynależnością Polski do organizacji międzynarodowych, tj. opłaceniem składek – niespełna 4000 tys. zł. Chodzi m.in. o przynależność do: Traktat Karty Energetycznej, Międzynarodowe Forum Energetyczne, Międzynarodowa Agencja Energetyczna, Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej, Organizacja Rozwoju Europejskiego Składowania, Traktat Wspólnoty Energetycznej, Międzynarodowe Ramy Współpracy dla Energii Jądrowej. Praktycznie to większość organizacji, w których jesteśmy i opłacamy składki.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#GrzegorzTobiszowski">Kolejną pozycję wydatków stanowią środki na badania statystyczne – ponad 6000 tys. zł. Badania dotyczą paliw, energii, elektroenergetyki i ciepłownictwa, a także paliw ciekłych i gazowych. W innym miejscu mamy badania statystyczne dotyczące sektora węglowego. Na pozostałe zadania zaplanowano niewielką kwotę (400 tys. zł) związaną z realizacją programu pozamilitarnych przygotowań obronnych oraz główne działania szkoleniowe związane z obsługą programów Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#GrzegorzTobiszowski">Wszystkie pozycje, które państwu wymieniłem składają się na kwotę 1 044 247 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#GrzegorzTobiszowski">Obecnie przejdę do omówienia części 48 – Gospodarka złożami kopalin. Dochody budżetowe w tej części zaplanowano na poziomie 13 401 tys. zł. Na dochody składają się: zwroty niewykorzystanych dotacji przez podmioty realizujące program restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego wraz z odsetkami oraz wpływy pochodzące głównie ze zwrotów niewykorzystanych przychodów z likwidacji kopalń – 13 354 tys. zł oraz odsetki od środków dotacyjnych znajdujących się na rachunkach bankowych – 47 tys. zł. Co roku pewna pula środków jest niewydatkowana i wraca do budżetu.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#GrzegorzTobiszowski">Na realizację zadań dla części 48 w 2019 r. zaplanowano wydatki w wysokości 582 661 tys. zł, które głównie dotyczą górnictwa węgla kamiennego. Wydatki w tym rozdziale określono na kwotę 462 528 tys. zł. Są to środki w formie dotacji podmiotowej oraz celowej. Przypomnę, że chodzi o realizację zadań pochodzących ze starego programu, którego przebieg nadzoruje Ministerstwo Energii.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#GrzegorzTobiszowski">Powyższe dotacje obejmą działania wykonywane po zakończeniu likwidacji kopalń, w tym zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym i pożarowym w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalń – kwota 228 340 tys. zł. Dotyczy to głównie działań podejmowanych przez SRK S.A.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#GrzegorzTobiszowski">Kolejne działania dotyczą naprawiania szkód wywołanych ruchem zakładu górniczego, w tym szkód powstałych w wyniku reaktywacji starych zrobów – kwota 3348 tys. zł. Działania realizowane są przez SRK i dotyczą kopalni w całkowitej likwidacji – wcześniej przekazane do SRK.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#GrzegorzTobiszowski">Następną pozycję stanowią wydatki związane z roszczeniami pracowniczymi (renty wyrównawcze). Na ten cel planujemy wydatkować kwotę 38 059 tys. zł. Dotacje celowe, określone na poziomie 184 981 tys. zł planujemy przeznaczyć na ekwiwalenty pieniężne z tytułu prawa do bezpłatnego węgla, wypłacane przez ZUS (wraz z kosztami obsługi) dla: byłych pracowników kopalń postawionych w stan likwidacji przez dniem 1 stycznia 2007 r., uprawnionych do otrzymywania bezpłatnego węgla, którzy uzyskali emeryturę lub rentę przed tym dniem – 1706766 tys. zł oraz dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych – kwota 14215 tys. zł. Występuje tu pewne zróżnicowanie, dlatego podaję cały tytuł. Jest to konsekwencja przekazania pewnych spraw do SRK i stąd zobowiązania, które będą występowały w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#GrzegorzTobiszowski">Monitorowanie procesów restrukturyzacyjnych górnictwa węgla kamiennego prowadzone przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. pochłonie kwotę 4800 tys. zł. Proces restrukturyzacji jest monitorowany przez ARP.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#GrzegorzTobiszowski">Kolejna kwota wydatków dotyczy utrzymania zabytkowych części kopalni węgla kamiennego „Guido”. Na ten cel planujemy przeznaczyć kwotę 3000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#GrzegorzTobiszowski">W przypadku Kopalni Soli „Bochnia” na sfinansowanie zadań w zakresie całkowitej likwidacji zakładu górniczego „Siedlec-Moszczenica”, likwidację niezabytkowej części zakładu górniczego „Bochnia” oraz na utrzymanie, zabezpieczenie i ratowanie zabytkowych części zakładu górniczego „Bochnia” planujemy przeznaczyć kwotę 16 048 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#GrzegorzTobiszowski">Jeżeli chodzi o Kopalnię Soli „Wieliczka”, na sfinansowanie zadań w zakresie całkowitej likwidacji niezabytkowej części zakładu górniczego „Wieliczka” oraz na utrzymanie, zabezpieczenie i ratowanie zabytkowych części zakładu górniczego „Wieliczka”, tj. kontynuowanie prac remontowych, likwidacyjnych i zabezpieczających oraz rekultywację terenów pogórniczych i naprawianie szkód wyrządzonych ruchem zakładu górniczego planujemy przeznaczyć kwotę 75 000 tys. zł. Kolejne wydatki w ramach dotacji podmiotowych będą dotyczyły Centralnej Pompowni „Bolko” i Kopalni Siarki Machów. Łącznie wydatki w rozdziałach „Produkcja soli” i „Pozostała działalność” wyniosą 112 170 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#GrzegorzTobiszowski">Na pokrycie kosztów administracji publicznej (wydatki bieżące, majątkowe i wynagrodzenia) w urzędach naczelnych i centralnych organach administracji rządowej zaplanowaliśmy kwotę 7469 tys. zł. W ramach tej kwoty na wynagrodzenia przewiduje się środki w wysokości 4489 tys. zł. W ramach wydatków bieżących przewidziano środki na badania statystyczne związane z sektorem wydobywczym oraz 85 tys. zł na sfinansowanie zadań obronnych ujętych w Programie pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2017–2026.</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#GrzegorzTobiszowski">Przechodzę do omówienia rezerw celowych – część 83. W poz. 5 znajduje się dofinansowanie zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego. Dotyczy to nowego procesu restrukturyzacyjnego. Na ten cel na 2019 r. zaplanowano środki w wysokości 768 195 tys. zł. Przewidziane środki zostaną przeznaczone na zadania związane z likwidacją kopalń (m.in. zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym), naprawianie szkód górniczych oraz restrukturyzację zatrudnienia w likwidowanych kopalniach, w tym na sfinansowanie pewnych kwestii związanych z kosztami personalnymi – m.in. urlopy dla pracowników (m.in. dla pracowników przeróbki).</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#GrzegorzTobiszowski">Pojawiła się nowa rzecz, której do tej pory nie było. Chodzi o kwestie związane z elektromobilnością, czyli z Funduszem Niskoemisyjnego Transportu, który powstał na mocy ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Jest to nowa pozycja. Przychody oraz koszty Funduszu określono na poziomie 340 600 tys. zł. Środki będą pochodziły ze składek z tytułu wpływu z opłaty zastępczej wnoszonej przez podmioty obowiązane do zapewnienia minimalnego udziału innych paliw odnawialnych lub biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych lub biopaliwach. Przyjęto, że koszty realizacji zadań wyniosą 340 600 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone na finansowanie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej stosowanie paliw alternatywnych, tj. biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych biopaliw odnawialnych, energii elektrycznej, wodoru, sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) w transporcie, przy jednoczesnym wpływie na zmniejszenie stosowania takich paliw ciekłych jak olej napędowy i benzyny silnikowe oraz na pokrycie kosztów związanych z zarządzaniem Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#GrzegorzTobiszowski">Panie przewodniczący, przedstawiłem części budżetu dotyczące Ministerstwa Energii. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejMałecki">Bardzo dziękuje panu ministrowi. Dla części 47 koreferentem jest pani poseł Iwona Arent. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IwonaArent">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, bardzo dziękuję za przekazane informacje na temat projektu budżetu. Przedkładany projekt budżetu na 2019 r. w części 47 – Energia nie budzi zastrzeżeń i zasługuje na przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#IwonaArent">Biuro Analiz Sejmowych w swoim opracowaniu zwraca uwagę na to, że Ministerstwo Energii powinno uzasadnić wzrost wydatków w dwóch działach: 500 i 750. Być może wzrost wydatków jest zasadny, ale w projekcie budżetu brakuje uzasadnienia. Ponadto ministerstwo powinno uzasadnić zmniejszenie wydatków z budżetu środków europejskich. Panie ministrze, proszę to potraktować jako pytania. Ogólnie budżet zasługuje na przyjęcie. Rekomenduję przyjęcie projektu budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejMałecki">Koreferentem części 48 jest pan poseł Grzegorz Matusiak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzMatusiak">Część 48 – Gospodarka złożami kopalin obejmuje zadania wynikające ze sprawowania nadzoru nad podmiotami gospodarczymi prowadzącymi eksploatację zasobów kopalń, nadzoru nad wydobywaniem kopalin ze złóż oraz dysponowania i zarządzania własnością górniczą Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#GrzegorzMatusiak">W 2019 r. dochody w tej części szacowane są na 13 401 tys. zł, tj. 185% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#GrzegorzMatusiak">Zaplanowane wydatki wynoszą 582 661 tys. zł, tj. 100% kwoty przyjętej w ustawie budżetowej na 2018 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Kolejne części, czyli Plan finansowy Agencji Rezerw Materiałowych i plany finansowe funduszy celowych koreferuje pani poseł Ewa Kozanecka. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EwaKozanecka">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowna Komisjo, przychody i koszty Agencji Rezerw Materiałowych zostały już państwu przedstawione. Dodam tylko, że projekt planu finansowego zakłada utrzymanie stanów rezerw strategicznych na poziomie zbliżonym do stanów, które powinny być osiągnięte na koniec 2018 r., wymianę bądź zamianę rezerw strategicznych wynikających z normatywnych terminów przechowywania rezerw strategicznych oraz realizację Rządowego Programu Rezerw Strategicznych na lata 2017–2021.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#EwaKozanecka">Podobnie jak w przypadku ARM, podano plan finansowy dla Funduszu Zapasów Interwencyjnych. Dodam, że na 2019 r. zaplanowano przychody Funduszu na podobnym poziomie jak w budżecie na 2018 r. Natomiast następuje wzrost kosztów o 14,9% względem ustawy na obecny rok. Uwagę zwraca znaczny wzrost (o 38,7% – 131 331 tys. zł) kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów agencyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#EwaKozanecka">Źródłem finansowania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest 15% opłaty emisyjnej wprowadzonej ustawą z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. W pierwszym roku funkcjonowania FNT jego przychody oraz koszty zostały zaplanowane na jednakowym poziomie – po 340 600 tys. zł. Dodam, że Fundusz rozpocznie swoją działalność od 2019 r. i jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję pani poseł. Otwieram dyskusję nad tymi punktami. Czy są pytania do informacji przedstawionej przez pana ministra? Nie widzę. W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego punktu, tj. część 50 – Urząd Regulacji Energetyki. Bardzo proszę pana prezesa Macieja Bando o przedstawienie informacji na temat projektu budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MaciejBando">Dziękuję bardzo. Na 2019 r. Urząd planuje dochody w wysokości 111 800 tys. zł, które w 99,3% będą pochodziły z tytułu opłat koncesyjnych. Warto przypomnieć, że opłaty koncesyjne mają ograniczenia kwotowe. Najniższa opłata z tytułu koncesji wynosi 200 zł, a najwyższa 1000 tys. zł. Istnieje również szereg podmiotów, które zwolnione są z wnoszenia opłat koncesyjnych – m.in. źródła odnawialne i zakłady pracy chronionej. Warto dodać, że poza dochodami z opłat koncesyjnych Urząd wymierza kary, które wpływają do budżetu państwa. Kary i grzywny nakładane przez Urząd wynoszą rocznie od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MaciejBando">Wydatki na 2019 r. zostały zaplanowane w kwocie 43 607 tys. zł, co stanowi 88,8% planu URE na rok 2018 po zmianach. Warto odnotować, że w dniu 25 września poziom limitu wydatków został podwyższony o kwotę 1367 tys. zł, która jest zawarta w naszej informacji. Powyższe zostało zatwierdzone na posiedzeniu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MaciejBando">Gros wydatków (76%) stanowią kwoty na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, pozostałe wydatki bieżące – 8304 tys. zł, zaś 2000 tys. zł zaplanowano na wydatki inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MaciejBando">Proszę państwa, niestety wypada przypomnieć, że Urząd od lat jest niedoinwestowany i niewyposażany w niezbędne środki do działalności. Na przykład, w 2015 r. limit wydatków bieżących na 1 zatrudnionego wynosił 28 tys. zł, podczas gdy na 2019 r. wynosi 16 tys. zł. Jak widać jest to tendencja bardzo silnie malejąca.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MaciejBando">Zgodnie z notą budżetową w limicie wydatków nie zostały uwzględnione różne koszty, które wynikają chociażby z prognozowanego średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (102,3%) – wzrostu funduszu wynagrodzeń, wzrostu odpisów na ZFŚS, czy wreszcie realnego wzrostu kursu walut. Takie proste niedoszacowanie limitu wydatków wynosi około 883 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#MaciejBando">W 2019 r. zatrudnienie w URE wyniesie 427 etatów – tzw. kalkulacyjnych. Warto odnotować, że w 2018 r. Urząd na zadania wynikające z ustawy o OZE otrzymał z rezerwy celowej dodatkowe środki, a do budżetu na rok 2019 włączone zostały środki w kwocie 339 tys. zł na finansowanie dodatkowych wydatków związanych ze wzrostem liczby zatrudnionych. Wydatki bezosobowe na przyszły rok wynoszą 177 tys. zł – 0,4% budżetu Urzędu ogółem.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#MaciejBando">Pozostałe wydatki bieżące wynoszą 8127 tys. zł, z tego 6687 tys. zł to wydatki związane z utrzymaniem siedzib zarówno w Warszawie, jak i oddziałów terenowych. Warto zauważyć, co jest szeroko przeze mnie opisane w dokumentach przedstawionych szanownej Komisji, że kwota wydatków bieżących wystarcza na pokrycie czynszów i zakup energii. Brakuje środków na usługi pocztowe, telekomunikacyjne, paliwo, teleinformatykę, koszty postępowania sądowego, współfinansowanie badań statystycznych itd. Powyższe nie znajdują potwierdzenia w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#MaciejBando">Urząd jest wysoce specjalizowanym urzędem eksperckim. W związku z tym wymaga ciągłego doskonalenia i szkolenia pracowników. Na przyszły rok na 1 zatrudnionego planujemy wydanie 180 zł. Jak państwo się domyślają ta kwota w żaden sposób nie spełnia oczekiwań. Wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń wyniosą 5 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#MaciejBando">Poza środkami na wydatki bieżące szacujemy niedobór w planowanym budżecie w wysokości 5155 tys. zł. Środki te mogłyby być przeznaczone na finansowanie czynności kontrolnych, w tym przeszkolenie kontrolerów, przewidzianych w ustawie o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz czynności kontrolnych związanych ze stanem zapasów paliw in situ i pokrycie strat przedsiębiorców z tytułu nakazania wykonywania działalności po wygaśnięciu koncesji. Taką niebezpieczną sytuację mieliśmy kilka tygodni temu, gdy podmiot zaopatrujący w energię i gaz ponad 50 tys. odbiorców utracił koncesję.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#MaciejBando">Dodatkowe środki mogłyby pokryć wydatki związane z utrzymaniem Internetowej Platformy Aukcyjnej, przystosowaniem Urzędu do realizacji zadań wynikających z rozporządzenia REMIT oraz REMIT Security Policy, co pozwoliłoby np. wskazać przyczyny wzrostu cen energii w ostatnich miesiącach. Następnie pozwoliłoby na zapewnienie właściwej realizacji zadań wynikających z ustawy o efektywności energetycznej. Z tego tytułu odnotowujemy ogromne opóźnienia, gdyż nie mamy wystarczającego budżetu na to, aby na zewnątrz zlecać prowadzenie audytów i ich weryfikację. I wreszcie, dodatkowe środki pozwoliłyby na budowę systemu umożliwiającego wykonanie benchmarków dla taryfowanych przedsiębiorstw energii elektrycznej lub gazu.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#MaciejBando">Po dodaniu wszystkich pozycji (przykro mi to stwierdzić) niedobór budżetu Urzędu zamyka się kwotą 8582 tys. zł. Myślę, że warto wspomnieć, iż w przyszłym roku bardzo szybko, bo prawdopodobnie już podczas najbliższych posiedzeń Sejmu, będą dokonywane zmiany w prawie energetycznym, w tym wprowadzenie dyrektyw europejskich – trzech nowych rozporządzeń Komisji Europejskiej. Z tego tytułu szacujemy potrzeby środków finansowych w kwocie 1148 tys. zł. Mam nadzieję, że znajdzie to swoje odzwierciedlenie w rezerwach. Warto jednak przypomnieć, że rezerwy to pewien uznaniowy mechanizm i trudno oczekiwać rzeczywistego oraz realnego planowania działalności przy tak niepewnym budżecie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Koreferentem jest pani poseł Iwona Arent. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#IwonaArent">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, w mojej ocenie projekt budżetu Urzędu Regulacji Energetyki na 2019 r. nie budzi zastrzeżeń. Rzeczywiście trzeba zwrócić uwagę na to, że choć URE uzyskuje znaczące dochody dla budżetu państwa, to od kilku lat limity wydatków Urzędu są zwiększane w zasadzie w granicach wskaźnika inflacji. Z drugiej strony, ewolucja prawa krajowego i prawa unijnego nakłada na URE coraz więcej zadań. W ubiegłym roku także zwracałam uwagę na to, żeby uwzględnić zwiększenie środków w budżecie dla URE. W przypadku budżetu na 2019 r. także apeluję do pana ministra, aby zwiększyć środki dla URE. Istnieje obawa, że ciągłe ograniczanie środków na funkcjonowanie Urzędu może negatywnie wpłynąć na możliwości i jakość realizacji powierzonych zadań. Z mojej strony to apel do pana ministra. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MaciejBando">Dziękuję pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Pan minister Grzegorz Tobiszowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Dziękuję pani poseł za ten głos. Jako Ministerstwo Energii podzielamy głos pana prezesa, że wiele zadań URE związanych z nowymi regulacjami wymaga zwiększenia nakładów. Należy Urząd wzmocnić kadrowo. Bez wzmocnienia mogą nastąpić pewne opóźnienia. Przygotowaliśmy poprawkę i prosimy o jej przyjęcie. Poprawka dotyczy zwiększenia środków na wynagrodzenia w URE. Chodzi o zwiększenie budżetu URE o kwotę 1148 tys. zł. Proszę Komisję o wsparcie naszych działań w tym zakresie. Jednocześnie jest to odpowiedź na wniosek pani poseł. Dodam, że podzielam refleksje pana prezesa. Takie stanowisko prezentowałem podczas posiedzenia Komitetu Stałego, na którym osiągnęliśmy porozumienie w tej kwestii. Co prawda procedowanie nad budżetem biegnie, ale jest czas na zasadne zgłoszenie tej kwoty. Chciałbym prosić pana przewodniczącego, prezydium Komisji i parlamentarzystów o poparcie naszego wniosku w pracach Komisji Finansów Publicznych. Ministerstwo Finansów jest poinformowane – rozmawialiśmy o tym na Komitecie Stałym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechZubowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, jak rozumiem kwota, o której mówił pan minister wynosi ponad milion złotych z przeznaczeniem na wynagrodzenia, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Na zwiększenie liczby etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechZubowski">Tak. Tymczasem potrzeby, o których mówił pan prezes nie były związane tylko i wyłącznie z wynagrodzeniami, ale również z usługami pocztowymi, potrzebami teleinformatycznymi, audytami, możliwością przeprowadzenia benchmarków plus kilka innych. O ile dobrze zrozumiałem, łącznie potrzeby przedstawione przez pana prezesa sięgały kwoty 8,5 do 10 mln złotych. W związku z tym podzielając kierunek, który zainicjował pan minister oraz podzielając także głos pani poseł Iwony Arent, proponowałbym (nie mówię, że w tej chwili) zastanowić się nad możliwością rzeczywistego doszacowania potrzeb Urzędu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#WojciechZubowski">Przypomnę, że w ubiegłym roku m.in. odbyliśmy dyskusję na temat Urzędu Patentowego. Wówczas zwiększyliśmy budżet Urzędu Patentowego o kilka milionów złotych. Trzeba dodać, że te środki, zgodnie z tym co powiedziała wówczas pani prezes, zwróciły się niejednokrotnie. Myślę, że do tego tematu wrócimy na późniejszym etapie prac nad budżetem. Panie ministrze, cieszę się z deklaracji miliona, natomiast jest to tylko ułamek tego, co zostało zasygnalizowane. Będziemy panu o tym przypominać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego punktu, czyli projektu budżetu Wyższego Urzędu Górniczego – część 60 budżetu. Proszę pana prezesa Piotra Wojtachę o przedstawienie projektu tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrWojtacha">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, budżet Wyższego Urzędu Górniczego na 2019 r. został zaplanowany w wysokości 62 957 tys. zł. Obejmuje finansowanie działalności WUG oraz 11 okręgowych UG. Główne pozycje w naszym budżecie stanowią wydatki. Pierwszą grupę w pozycji wydatki stanowią świadczenia na rzecz osób fizycznych – 45 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PiotrWojtacha">Drugą grupę stanowią wydatki bieżące jednostek budżetowych, o których mówiłem przed chwilą – 60 956 tys. zł. W tej grupie mieszczą się wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, wynagrodzenia bezosobowe oraz pozostałe wydatki typu opłaty pocztowe, telefoniczne, opłaty internetowe, zakup paliwa itd.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PiotrWojtacha">W pozycji wydatki trzecią grupę stanowią wydatki majątkowe, na które planujemy przeznaczyć kwotę 860 tys. zł, tj. 3% naszego budżetu z 2019 r. W tej pozycji zaplanowaliśmy remonty budynków biurowych.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PiotrWojtacha">Czwartą grupę wydatków stanowią środki finansowe na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 96 tys. zł, czyli 0,2% naszego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PiotrWojtacha">Po stronie dochodów przewidujemy wpływy w wysokości 600 tys. zł z tytułu opłat egzaminacyjnych, udzielania informacji o środowisku, a także z wpływów ze sprzedaży wydawanego przez nas miesięcznika.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PiotrWojtacha">Jeszcze raz podkreślam, nasz budżet wynosi 62 957 tys. zł. Tytułem informacji chciałbym tylko dodać, że nadzorujemy ponad 7,5 tys. zakładów górniczych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PiotrWojtacha">Zatrudnienie przewidujemy na poziomie 534 etatów. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Koreferentem jest pan poseł Grzegorz Matusiak Proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzMatusiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, planowane dochody i wydatki budżetu państwa na rok 2019 w części 60 – Wyższy Urząd Górniczy nie budzą zastrzeżeń. Po stronie dochodów zaplanowano kwotę 650 tys. zł, natomiast po stronie wydatków zaplanowano kwotę 62 957 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są pytania do tego punktu? Nie widzę. Dziękuję. Przechodzimy do rozpatrzenia części 74 – Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej. Proszę pana prezesa o przedstawienie projektu budżetu w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekMiller">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w części 74 – Prokuratoria Generalna RP zaplanowano dochody budżetowe w 2019 r. na poziomie 4510 tys. zł. Ich źródłem są: 1370 tys. zł – z tytułu kosztów zastępstwa procesowego zasądzanych w wygranych sprawach przez Skarb Państwa (Prokuratorię Generalną RP), tj. 35% tych kosztów. Drugą pozycję stanowią dochody z różnych opłat ponoszonych w związku z wykonywaniem przez Prokuratorię Generalną RP zastępstwa procesowego oraz sporządzania opinii prawnych – 3140 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekMiller">Wydatki na 2019 r. opiewają na kwotę 50 005 tys. zł. Należy zwrócić uwagę, że w 2019 r. uwzględniono rezerwę celową przyznaną w 2018 r. W związku ze zmianami w zakresie rozszerzenia kompetencji PG RP, które miały miejsce w 2017 r., w budżecie 2018 r. nie wprowadzono jeszcze na stałe odpowiedniej pozycji do budżetu Prokuratorii, tylko przyznano dodatkowe środki z rezerwy celowej nr 44. Natomiast w budżecie 2019 r. kwota 11 622 tys. zł znalazła się na stałe w naszym budżecie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MarekMiller">Do głównych pozycji wydatków, podobnie jak w przypadku innych urzędów, największą pozycję stanowią wydatki na wynagrodzenia – prawie ⅗ wydatków. Chciałbym zwrócić uwagę, że w stosunku do planu na 2018 r. następuje korekta zmniejszająca wielkość zatrudnienia. Na 2018 r. planowano 330 etatów, natomiast na 2019 r. zaplanowaliśmy 300 etatów.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MarekMiller">Jeżeli chodzi o pozostałe wydatki, istotną część stanowią wydatki bieżące – prawie 13 690 tys. zł. W zakresie tych wydatków chciałbym zwrócić uwagę na wydatki na obce usługi prawnicze. Prokuratoria Generalna RP ma możliwość korzystania z pełnomocników zewnętrznych w sprawach z udziałem międzynarodowym. Są to sytuacje wyjątkowe, ale zdarzają się np. z tego powodu, że prowadzimy postępowania post arbitrażowe, a w tych postępowaniach występuje przymus adwokacki w obcych państwach i korzystanie z obcych usług prawniczych jest konieczne. Ta pozycja opiewa na 4400 tys. zł. Drugim istotnym składnikiem wydatków bieżących są wydatki na czynsze – 3523 tys. zł. Nie mamy własnego budynku – korzystamy z budynku wynajmowanego. Stąd konieczność poniesienia tych kosztów.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#MarekMiller">Wydatki majątkowe stanowią nieznaczną część naszego budżetu, tj. tylko 140 tys. zł i przeznaczone są na zakup sprzętu informatycznego oraz modernizacje programu wraz z nabyciem praw autorskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję panu prezesowi. Koreferentem jest pan poseł Dariusz Kubiak. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DariuszKubiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, przypadł mi w udziale zaszczyt przedstawienia koreferatu na temat projektu budżetu w zakresie części budżetowej 74 – Prokuratoria Generalna RP, tj. dochody i wydatki, wynagrodzenia oraz rezerwa celowa.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DariuszKubiak">Większość informacji pan prezes przedstawił. Prokuratoria planuje na 2019 r. wydatki w kwocie 50 005 tys. zł. Będą to wydatki nominalnie o 35,7% wyższe niż zaplanowane w budżecie na 2018 r., a przy uwzględnieniu zakładanego wskaźnika inflacji, wyższe o 32,6%. Wzrost wydatków jest konsekwencją zmian w przepisach prawa i zwiększeniem zakresu zadań PG RP, a także z przejęciem części pracowników po zlikwidowanym Ministerstwie Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#DariuszKubiak">Największe wydatki dotyczą wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń – 36 100 tys. zł, co stanowi 72,5% wydatków bieżących. Pan prezes wspomniał o tym, że zatrudnienie planowane jest na poziomie 300 etatów, tj. 30 etatów mniej niż było w 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#DariuszKubiak">Dochody PG RP na 2019 r. ustalono na łącznym poziomie 4500 tys. zł, z czego 3100 tys. zł będzie pochodziło z opłaty abonamentowej, a 1400 tys. zł to wpływy z tytułu 35% zasądzonych i uzyskanych kosztów zastępstwa procesowego.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#DariuszKubiak">Można dodać, że rezerwa celowa będzie przeznaczona na wypłatę nagród pracownikom PG RP – 1370 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#DariuszKubiak">Przedłożony projekt budżetu państwa na rok 2019 w części 74 – Prokuratoria Generalna RP nie budzi zastrzeżeń. Rekomenduję jego przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję panu posłowi. Czy są pytania do tego punktu? Nie widzę. Dziękuję. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego punktu, czyli części 85 (Budżety wojewodów ogółem) w zakresie działu 100 – Górnictwo i kopalnictwo. Proszę przedstawiciela Ministra Finansów o przedstawienie budżetu w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#GrażynaGrzyb">Panie przewodniczący, przepraszam za jakość mojego głosu. W dniu dzisiejszym niedomagają mi struny głosowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MaciejMałecki">Nie ma problemu. Sam tak mówiłem przez tydzień w czasie przerwy sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#GrażynaGrzyb">Pięknie dziękuję. Po stronie dochodów na 2019 r. w części 85 w dziale 100 – Górnictwo i kopalnictwo zaplanowano kwotę 424 tys. zł. Dochody dotyczą głównie wynagrodzenia za ustanowienie użytkowania górniczego złóż wód leczniczych oraz za ustanowienie użytkowania górniczego na wydobywanie kopalin. Dochody zaplanowano w województwach; lubelskim, małopolskim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#GrażynaGrzyb">W części wydatków w dziale 100 zaplanowano kwotę 666 tys. zł. Powyższe wydatki dedykowane są dla jednego województwa (województwa śląskiego) na zadania z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Koreferentem jest pan poseł Piotr Król. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrKról">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, w uzupełnieniu dodam tylko, że kwoty, o których mówiła moja zacna przedmówczyni, dla poszczególnych województw kształtują się następująco: lubelskie – 3 tys. zł, małopolskie – 330 tys. zł, podkarpackie – 26 tys. zł, pomorskie – 10 tys. zł i śląskie – 55 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PiotrKról">Jeśli chodzi o sferę wydatków w dziale 100 – Górnictwo i kopalnictwo, rzeczywiście na 2019 r. zostały zaplanowane środki w wysokości 666 tys. zł, co stanowi 102% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2018.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PiotrKról">W mojej ocenie projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w dziale 100 – Górnictwo i kopalnictwo nie budzi zastrzeżeń. Wnioskuję o jego przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są pytania do tej części? Nie widzę. W związku z tym stwierdzam, że przeszliśmy przez wszystkie punkty dzisiejszego posiedzenia Komisji. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MaciejMałecki">Dziękuję dysponentom poszczególnych części budżetowych za przedstawione informacje. Proponuję, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie działania Komisji z uwzględnieniem w opinii konieczności przyjęcia poprawki zaproponowanej przez Ministra Energii z przeznaczeniem na zwiększenie funduszu wynagrodzeń w Urzędzie Regulacji Energetyki.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MaciejMałecki">Opinia Komisji będzie pozytywna dla projektu ustawy budżetowej na rok 2019 w zakresie opiniowanym przez Komisję. Pan minister podał kwotę zwiększenia budżetu URE. Czy państwo życzycie sobie odczytania tej propozycji? Sądzę, że wszyscy widzimy potrzebę zwiększenia budżetu URE. W związku z tym kierujemy mocny apel do Ministerstwa Finansów o szersze otwarcie budżetu na zadania prowadzone przez Urząd. Panie ministrze, dziękuje za poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MaciejMałecki">Kto z państwa jest za pozytywną opinią wraz z poprawką przedstawioną w trakcie dyskusji przez pana ministra Grzegorza Tobiszowskiego? Kto z państwa jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Za 10 głosów, nikt nie był przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu. Komisja pozytywnie (z zastrzeżeniem dotyczącym URE) zaopiniowała projekt budżetu. Pozostaje nam wybór posła, który przedstawi naszą opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, żeby ten miły obowiązek przyjęła pani poseł Ewa Kozanecka. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#EwaKozanecka">Tak. Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Pan poseł Grzegorz Matusiak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#GrzegorzMatusiak">Nie, nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MaciejMałecki">Rozumiem, pan poseł popiera kandydaturę pani poseł. Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł? Nie ma. W związku z tym stwierdzam, że Komisja jednogłośnie zdecydowała, iż pani poseł Ewa Kozanecka przedstawi opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MaciejMałecki">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z załączonym pełnym zapisem przebiegu posiedzenia będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję panu ministrowi, wszystkim gościom, a przede wszystkim państwu posłom.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>