text_structure.xml
6.95 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum. Witam panią Marzenę Machałek, sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, senatora Kazimierza Wiatra, wszystkich zaproszonych gości oraz państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Informuję, że Marszałek Sejmu w dniu 21 listopada 2018 r. skierował do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w celu rozpatrzenia, uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z druku nr 3031. Porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie powyższej uchwały Senatu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RafałGrupiński">Przystępujemy w takim razie do rozpatrzenia zaproponowanych poprawek Senatu. Poproszę pana senatora Kazimierza Wiatra o zabranie głosu i przedstawienie proponowanych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, Senat, podobnie jak Sejm, przyjął ustawę prawie jednomyślnie – prawie wszyscy byli za – jednak wprowadził 8 poprawek. One są głównie doprecyzowujące, natomiast jedna z nich jest merytoryczna, ważna. Staramy się w Senacie, przynajmniej jeśli chodzi o ten obszar nauki, której komisją kieruję, nie wprowadzać poprawek nieistotnych, bo proces ich ponownego uchwalania jest trudny. Staramy się ograniczać do ważnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzWiatr">To jest 8 poprawek. Pierwsza grupa czterech poprawek dotyczy ważnych regulacji zawartych w art. 6a ust. 14–18 ustawy – Karta Nauczyciela. Dotyczą one ustalania przez dyrektorów szkół i organy sprawujące nadzór pedagogiczny regulaminów wskaźników oceny pracy nauczycieli odnoszących się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów ceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniających specyfikę pracy w danej szkole. Powyższe rozwiązania budzą wątpliwości odnośnie do zapewnienia jednolitości i porównywalności rozwiązań w zakresie oceny pracy nauczycieli we wszystkich przedszkolach, szkołach i placówkach w kraju. W związku z powyższym, Senat uznał za zasadne ich usunięcie. W tym celu przyjął poprawki 1, 4, 5 i 8.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzWiatr">Muszę powiedzieć, że na posiedzeniu Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP przedstawiciel związków zawodowych też o tej sprawie mówił. Dlatego te poprawki znalazły uznanie i poparcie Senatu. Prosimy zarówno Komisję, jak i Wysoki Sejm o przychylenie się do nich.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzWiatr">Jeśli chodzi o kolejne poprawki, jedna z nich doprecyzowuje, że oddziały dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych – liceów i techników – mogą być prowadzone także w nowotworzonych liceach ogólnokształcących i technikach oraz szkołach nowego systemu, powstałych w 2019 r. z przekształcenia lub włączenia dotychczasowego gimnazjum. Tego dotyczą poprawki druga i siódma. Natomiast poprawka trzecia doprecyzowuje pod względem terminologicznym zmiany w art. 54 ust. 4 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami. Ponadto doprecyzowano podstawę prawną, na której zostały wydane przepisy wykonawcze utrzymane czasowo w mocy. To jest poprawka nr 6.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzWiatr">W ten sposób przedstawiłem Wysokiej Komisji 8 poprawek przyjętych przez Senat. Bardzo proszę o ich przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy pani minister chce zabrać głos na początek? Nie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RafałGrupiński">W takim razie, czy są jakieś uwagi. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaSęk">Uwag merytorycznych nie mamy, tylko proponujemy głosowanie takie, jakie było w Senacie – 1 z 4, 5 i 8, i 2 z 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Rozumiem. W takim razie, tak naprawdę mamy do wykonania dwie czynności, jeśli chodzi o ewentualne głosowanie… Nie, ja mówię o tych, gdzie są połączone.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RafałGrupiński">Czy wobec poprawek 1, 4, 5 i 8 są jakieś uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. W takim razie, przyjęte przez obie Komisje.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#RafałGrupiński">Czy do poprawki 2 z poprawką 7 są jakieś uwagi? Pani minister nic nie chce powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarzenaMachałek">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Ministerstwo jest nawet za, proszę państwa. Sprzeciwu nie słyszę wobec tych dwóch poprawek wspólnie poddanych pod głosowanie w tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RafałGrupiński">Poprawka 3. Czy jest głos sprzeciwu, uwaga? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#RafałGrupiński">Do poprawki 4… Przepraszam, 6 – nie zaznaczyłem. Czy są jakieś uwagi, ewentualny sprzeciw? Nie ma. Biuro Legislacyjne też nie ma już żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#RafałGrupiński">W takim razie, zamykam dyskusję. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#RafałGrupiński">Czy jest propozycja dotycząca posła sprawozdawcy? Pan przewodniczący Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DariuszPiontkowski">Proponuję panią poseł Teresę Wargocką, podobnie jak przy poprzednich czytaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Pani poseł się zgadza, jak rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TeresaWargocka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Dziękuję wszystkim państwu. Pani minister też dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>