text_structure.xml
48.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejMaciejewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejMaciejewski">Witam na naszym posiedzeniu panią minister Marzenę Machałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej wraz z licznym zespołem współpracowników. Witam panie i panów posłów. Witam przybyłych gości, przedstawicieli organizacji pozarządowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejMaciejewski">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, druki nr 2861 i 2951. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że przyjęliśmy porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W trakcie drugiego czytania zostały zgłoszone łącznie 42 poprawki. Z otrzymanych materiałów wynika, że Biuro Legislacyjne w kilku przypadkach proponuje łączne głosowanie niektórych poprawek. Ta uwaga dotyczy poprawek nr 4 i 35, nr 5, 6 i 7, nr 12 i 34, nr 14, 18 i 36, nr 16 i 37, nr 19 i 20, nr 21 i 22, nr 23 i 42, nr 24 i 38, nr 25 i 26, nr 27, 28 i 29, nr 30 i 39, nr 31 i 40 oraz nr 32 i 41. Wymienione poprawki, zdaniem Biura Legislacyjnego, powinny być głosowane łącznie, w przedstawionych wyżej blokach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejMaciejewski">Szanowni państwo, przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Tę poprawkę zgłosił Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego i Unii Europejskich Demokratów. Czy przedstawiciel klubu chciałby uzasadnić poprawkę? Czy jest w ogóle na sali przedstawiciel wnioskodawcy, klubu PSL-UED? Nie ma. Proszę zatem o zabranie głosu panią minister Marzenę Machałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarzenaMachałek">Jesteśmy przeciw tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#Głoszsali">Nie słyszymy pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister, bardzo proszę bliżej mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarzenaMachałek">Jesteśmy przeciwni tej poprawce. Nie moją winą jest hałas na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#UrszulaSęk">Wydaje nam się, że ta poprawka jest zarówno niepełna, jak i nieco wadliwie skonstruowana. Chociażby, jeśli chodzi o jej zakończenie. Domyślamy się, że chodzi o obowiązkowe zadania własne gminy, ale chcielibyśmy to potwierdzić, usłyszeć takie potwierdzenie ewentualnie od przedstawicieli strony rządowej. Sposób zapisania poprawki jest naszym zdaniem wadliwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarzenaMachałek">Potwierdzamy opinię Biura Legislacyjnego. Oprócz tego, że nie zgadzamy się merytorycznie z poprawką, to jeszcze dodatkowo jest ona wadliwa, jeśli chodzi o stronę techniczno-legislacyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekProtas">Panie przewodniczący, na sali jest włączonych za dużo mikrofonów. Bardzo proszę, aby osoby, które nie zabierają głosu, powyłączały swoje mikrofony.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję za zwrócenie uwagi. Proszę wyłączyć zbędne mikrofony.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejMaciejewski">Czy wszyscy posłowie włożyli swoje karty do głosowania do maszynek? Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wynik głosowania: za przyjęciem poprawki 8 głosów, przeciw 24, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 1 nie została zaakceptowana przez Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Jest to poprawka Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Proszę przedstawiciela klubu PiS o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, ta poprawka ma charakter porządkujący. Proponujemy zmianę zapisów w art. 1 pkt 16. We wspomnianym pkt 16 w art. 29 ust. 1 proponujemy, żeby w pkt 1 wyrazy „art. 91 ust. 1, 2, 3 i 7” zastąpić wyrazami „art. 91 ust. 1, 1a, 2, 3 i 7”, w pkt 2 wyrazy „art. 10 ust. 1 pkt 1–5” zastąpić wyrazami „ art. 10 ust. 1 pkt 1–5 i 7” i w pkt 3 po wyrazach „art. 106 ust. 3, 5 i 6” dodać przecinek i wyrazy „art. 107 ust. 6, 8, 9 i 9a, art. 110 ust. 3, art. 117 ust. 8”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#Głoszsali">Nie trzeba tego odczytywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejKryj">Proszę państwa, jeśli macie treść poprawek i tak będzie wygodniej, to nie pozostaje mi nic innego jak tylko stwierdzić, że poprawka ma charakter porządkujący i prosić Wysokie Komisje o jej przyjęcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę. Rozstrzyga ona kwestię kompetencji organów prowadzących.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#UrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 35 głosów, 0 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Poprawka została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę przedstawiciela klubu o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, także ta poprawka ma charakter doprecyzowujący i wskazuje, że przewidziana w art. 70 ust. 2 pkt 2 ustawy kompetencja rady pedagogicznej w zakresie opiniowania projektu planu finansowego szkoły lub placówki dotyczy tylko jednostek budżetowych określonych w ustawie o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pani minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 3. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 36 głosów, 0 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Zgodnie z wcześniejszym ustaleniem będzie ona rozpatrzona łącznie z poprawką nr 35. Wymienione poprawki zostały złożone przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie zreferowanie poprawek. Nie trzeba odczytywać ich treści. Mamy ją przed sobą.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejKryj">Zaproponowana zmiana polega na wskazaniu, do których zakładowych organizacji związkowych zwraca się dyrektor szkoły lub przedszkola w celu uzyskania opinii do projektu arkusza organizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przechodzimy do głosowania. Głosujemy łącznie nad poprawkami nr 4 i 35. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 36 głosów, 0 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Ta poprawka zostanie rozpatrzona łącznie z poprawkami nr 6 i 7. Wymienione poprawki zostały zgłoszone przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę o przedstawienie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zmiana polega na doprecyzowaniu przepisów związanych z prowadzeniem ewidencji niepublicznych szkól artystycznych oraz z nadawaniem tym szkołom uprawnień publicznej szkoły artystycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do głosowania. Głosujemy łącznie nad poprawkami nr 5, 6 i 7. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 38 głosów, 0 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Tę poprawkę zgłosił Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Zostanie ona rozpatrzona łącznie z poprawkami nr 9 i 10. Proszę przedstawiciela klubu o przedstawienie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaGapińska">Szanowni państwo, poprawki nr 8, 9 i 10 dotyczą podręczników. Proponujemy, żeby powrócić do koncepcji zatwierdzania przez ministra do użytku szkolnego podręczników przeznaczonych do kształcenia zawodowego. Naszym zdaniem jest to istotna kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pani minister Machałek, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarzenaMachałek">Taka poprawka była już zgłaszana w trakcie pracy Komisji i wtedy przedstawiałam stanowisko ministerstwa. Naszym zdaniem nie ma potrzeby zastosowania tej procedury, głównie ze względu na zmienność i elastyczność w kształceniu zawodowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#UrszulaSęk">Chcielibyśmy dopytać, czy życzeniem wnioskodawców jest łączne rozpatrywanie poprawek nr 8, 9 i 10?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaGapińska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejMaciejewski">Będziemy głosować łącznie. Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 8, 9 i 10. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 11 głosów, 29 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki nie uzyskały akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejKryj">Poprawka ma charakter porządkujący i zmierza do nadania spójnego brzmienia art. 44zh ust. 2 z art. 44j ustawy o systemie oświaty. Chodzi o zrównanie uprawnień uczniów szkół ogólnodostępnych i uczniów szkół artystycznych, które realizują kształcenie ogólne.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 11. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 40 głosów, 0 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 12. Zostanie ona rozpatrzona łącznie z poprawką nr 34. Poprawki zostały zgłoszone przez klub PiS. Bardzo proszę o ich przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejKryj">Poprawka nr 12 ma charakter porządkujący. Obecnie w projekcie współfinansowanym ze środków europejskich prowadzonym przez Centrum Informatyczne Edukacji odbywa się pilotaż systemu wspomagającego przeprowadzenie egzaminu ośmioklasisty. Ten projekt będzie kontynuowany w kolejnych latach, a jego celem będzie przygotowanie systemu wspomagającego przeprowadzenie egzaminu maturalnego. Poprawka powinna wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy. Prosimy o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 12 i 34. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 40 głosów, 0 głosów przeciw i 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 13, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Proszę o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ElżbietaGapińska">Panie przewodniczący, pani minister, kolejny raz bardzo proszę o uwzględnienie tej poprawki, ponieważ jest ona niezwykle istotna dla wszystkich nauczycieli, którzy pracują w polskich szkołach. Szanowni państwo, nie zgadzamy się z obowiązującym systemem oceny nauczycieli. Wielokrotnie o tym mówiłam. Wczoraj po raz kolejny zadałam pani minister pytanie w trakcie drugiego czytania, ale nie potrafiła pani mi podać żadnego logicznego powodu, dlaczego chcecie nadal utrzymać taki system oceny nauczycieli. Jest on źle odbierany przez nauczycieli należących do jednego i drugiego dużego związku zawodowego oraz przez nauczycieli, którzy nie są członkami związków zawodowych. System różnicuje nauczycieli i rodzi z ich strony ogólną niechęć do tego rodzaju oceny. Ministerstwo twierdzi, że będzie system sprawdzać przez najbliższy rok. Szczerze mówiąc, nie widzę takiej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#ElżbietaGapińska">Pani minister, jeśli potrafi pani wykazać, dlaczego nasza poprawka jest niedobra, to proszę nam to powiedzieć. Nauczyciele naprawdę na to czekają.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarzenaMachałek">Na tym etapie procesu legislacyjnego nie możemy przyjąć tej poprawki. Docierają do nas głosy o tym, że jest duże zaniepokojenie, jeśli chodzi o system oceniania. Na następnym etapie, po spotkaniu w przyszłym tygodniu ze związkami zawodowymi, nie wykluczamy wprowadzenie zmiany do ustawy w trakcie prac w Senacie. Będzie to zmiana kompleksowa i dopracowana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 13. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowało 39 posłów, za 11 głosów, 28 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawka nie została zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14, którą będziemy rozpatrywać łącznie z poprawkami nr 18 i 36. Poprawki zgłosił Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę o ich przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, zaproponowana zmiana ułatwi organizowanie zajęć w niesamorządowych przedszkolach, szkołach i placówkach, i jednocześnie ma zapewnić bezpieczeństwo uczniom biorącym udział w tych zajęciach. Poprawka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom organów prowadzących tego rodzaju placówki. W tej chwili w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego oraz szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę. Po przyjęciu tej poprawki będzie możliwe stosowanie innych form zatrudnienia. Jest to bardzo korzystne. Proszę o przyjęcie zgłoszonej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 14, 18 i 36? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 39 głosów, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 15. Poprawkę zgłosił Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego i Unii Europejskich Demokratów. Czy jest na sali przedstawiciel klubu? Nie ma. Proszę zatem panią minister o przedstawienie stanowiska resortu na temat tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarzenaMachałek">Przyjęliśmy już uporządkowane pensum godzin nauczycieli praktycznej nauki zawodu. Jest to 20 godzin. Z tego powodu przyjęcie zgłoszonej poprawki uznajemy za niecelowe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#UrszulaSęk">Poprawka jest legislacyjnie wadliwie skonstruowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przechodzimy do głosowania nad poprawką. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 15? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowało 38 posłów, za 1 głos, 29 głosów przeciw, 8 głosów wstrzymujących się. Poprawka nr 15 nie uzyskała akceptacji.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 16. Jak informowałem wcześniej, będzie ona rozpatrzona łącznie z poprawką nr 37. Poprawki zgłosił Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, przyjęcie poprawki nr 16 umożliwi tworzenie w budżetach środków na przeprowadzanie badań lekarskich, na pokrycie kosztów szkoleń, kosztów związanych z BHP, kosztów odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli doradców metodycznych. Prosimy Wysokie Komisje o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy poprawkę. Chodzi o zmianę wynagrodzenia na zatrudnienie. Jest to szersza definicja możliwości, w ramach których będzie można finansować doradcę metodycznego z budżetu wojewody.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przechodzimy do łącznego głosowania nad poprawkami. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 16 i 37? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za 41 głosów, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 17, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#ElżbietaGapińska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tą poprawką chcemy uściślić zasady przyznawania urlopu dla poratowania zdrowia. Mówiliśmy o tym na poprzednim posiedzeniu Komisji podczas pierwszego czytania. Prosimy o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MarzenaMachałek">Uważamy, że to co wprowadziliśmy do projektu oraz to co się znajduje w zapisach projektu wyczerpuje oczekiwania, którymi kierowali się wnioskodawcy poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 17. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: głosowały 42 osoby, za oddano 14 głosów, 28 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#AndrzejMaciejewski">Poprawkę nr 18 już rozpatrzyliśmy. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 19, która jest rozpatrywana łącznie z poprawką nr 20. Są to poprawki zgłoszone przez klub Prawo i Sprawiedliwość. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, obydwie poprawki mają charakter doprecyzowujący. Ich celem jest usunięcie nieścisłości, które mogą powodować ewentualne problemy interpretacyjne. Zgodnie z założeniami odliczeniu mają podlegać darowizny na cele kształcenia zawodowego, których przedmiotem będą materiały dydaktyczne lub środki trwałe, m.in. nie starsze niż 20 lat. Prosimy o przyjęcie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#Głoszsali">Nie starsze niż 12 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejKryj">Oczywiście, nie starsze niż 12 lat. Przepraszam za pomyłkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejMaciejewski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przechodzimy do łącznego głosowania nad poprawkami nr 19 i 20. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: głosowały 42 osoby, za oddano 41 głosów, 1 głos przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 21 i 22. One także zostaną rozpatrzone łącznie. Proszę przedstawiciela klubu Prawo i Sprawiedliwość o przedstawienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejKryj">Poprawki mają charakter porządkujący. W art. 7 ust. 1 pkt 20 ustawy o systemie informacji oświatowej wprowadza się zasadę, że w rejestrze szkół i placówek oświatowych w ramach danych identyfikacyjnych szkół i placówek oświatowych w odniesieniu do szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe mają być gromadzone jedynie dane o zawodzie. Pozostałe dane związane z nauką ucznia w szkole ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe będą zbierane w ramach danych dziedzinowych ucznia.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#AndrzejKryj">Z kolei zmiana art. 14 pkt 5 ustawy o systemie informacji oświatowej rozszerza zakres danych o uczniach szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe o informację dotyczącą zajęć realizowanych przez ucznia w ramach godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie. Prosimy o przyjęcie przedstawionych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 21 i 22? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: głosowały 42 osoby, za 42 głosy, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 23. Zostanie ona rozpatrzona łącznie z poprawką nr 42. Poprawki zgłosił klub Prawo i Sprawiedliwość. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, rozpatrywana poprawka nr 23 ma charakter porządkujący. Jej celem jest zapewnienie uczelniom, szkołom wyższym, możliwości pozyskania z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej danych potrzebnych do celów rekrutacji na studia wyższe, w tym także danych dziedzinowych dotyczących wyników egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Poprawka jest podyktowana faktem, że podstawą przyjęcia na studia I stopnia lub jednolite studia magisterskie będą wyniki egzaminu dojrzałości oraz egzaminu lub egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także egzaminu dojrzałości, egzaminu maturalnego lub egzaminów zawodowych. Poprawka powinna wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Prosimy o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 23 i 42. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowało 44 posłów, za 44 głosy, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 24. Zostanie ona rozpatrzona łącznie z poprawką nr 38. Są to poprawki klubu Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#AndrzejKryj">Poprawka nr 24 ma również charakter porządkujący. W przepisie określającym przygotowania przez Centralną Komisję Egzaminacyjną informatorów dotyczących dotychczasowego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie uchyla się pkt 3 dotyczący konieczności przygotowania informatorów dla branżowej szkoły II stopnia. W szkole branżowej II stopnia będzie przeprowadzony nowy egzamin zawodowy, a nie dotychczasowy egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie. Poprawka powinna wejść w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Prosimy Wysokie Komisje o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przystępujemy do łącznego głosowania nad poprawkami nr 24 i 38. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Wyniki głosowania. Głosowało 44 posłów, za oddano 42 głosy, 2 głosy przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 25. Ta poprawka zostanie rozpatrzona łącznie z poprawką nr 26. Poprawki są autorstwa klubu PiS. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponowane zmiany doprecyzowują przepisy, na podstawie których wyliczany jest wskaźnik zwiększający stosowany do wyznaczania dotacji dla ogólnodostępnych szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki oraz dla publicznych szkół specjalnych. Dotacje te są wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 25 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Prosimy o przyjęcie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 25 i 26? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Podaję wyniki głosowania. Głosowały 44 osoby, za 44 głosy, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 27. Zostanie ona rozpatrzona łącznie z poprawkami nr 28 i 29. Proszę przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość o przedstawienie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, ta poprawka ma charakter doprecyzowujący. Chodzi o termin, w którym jest przedkładany dokument uprawniający szkołę do tzw. dotacji za efekt, czyli dotacji wypłacanej w przypadku, gdy uczeń uzyska odpowiednie świadectwo dojrzałości, certyfikat kwalifikacji zawodowej z kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w zakresie której kształcenie było prowadzone w branżowej szkole II stopnia lub dyplom zawodowy. Przyjęcie poprawki spowoduje utrzymanie dotychczasowych terminów przedkładania dokumentów. Prosimy o akceptację.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Poddaję poprawki pod głosowanie. Przypominam, że głosujemy łącznie nad poprawkami nr 27, 28 i 29. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Wyniki głosowania. Głosowało 44 posłów, za 44 głosy, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 30. Ta poprawka jest rozpatrywana łącznie z poprawką nr 39. Przedstawiciel Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#AndrzejKryj">Poprawka ma na celu określenie terminu ogłoszenia komunikatu w sprawie wykazu turniejów lub olimpiad tematycznych uprawniających do zwolnienia z części pisemnej egzaminu zawodowego. W przypadku braku przepisu przejściowego nie byłoby podstawy prawnej do ogłoszenia tego komunikatu, tak aby obowiązywał on w roku szkolnym 2019/2020 i w roku 2020/2021. Komunikat ten jest ogłaszany nie później niż na dwa lata przed terminem przeprowadzenia egzaminu zawodowego, a zatem obowiązywałby dopiero od roku szkolnego 2021/2022. Poprawka powinna wejść w życie 1 stycznia 2019 r. Prosimy Wysokie Komisje o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do głosowania. Głosujemy łącznie nad poprawkami nr 30 i 39. Kto z pań i panów posłów jest za ich przyjęciem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowało 43 posłów, za 43 głosy, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 31. Ta poprawka jest rozpatrywana łącznie z poprawką nr 40. Proszę przedstawiciela klubu PiS o przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, z uwagi na projektowaną datę wejścia w życie przepisu art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, ta data to 1 stycznia 2019 r., doprecyzowania wymaga dotychczasowy art. 147. Proponowana zmiana umożliwi gminom dokończenie otwartych konkursów ofert, rozpoczętych w roku 2018, na dotychczasowych zasadach. Prosimy o przyjęcie przedstawionej poprawki, gdyż jej niewprowadzenie spowoduje brak spójności w przepisach dotyczących zasad przeprowadzania otwartych konkursów ofert.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 31 i 40? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowały 44 osoby, za 44 głosy, 0 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#AndrzejMaciejewski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 32, która zostanie rozpatrzona łącznie z poprawką nr 41. Proszę przedstawiciela klubu Prawo i Sprawiedliwość o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, art. 157a projektu ustawy wskazuje jako źródło danych wykorzystywanych do dokonania podziału części oświatowej subwencji ogólnej na 2019 r. dane z tzw. starego Systemu Informacji Oświatowej. Proponowana poprawka uzasadniona jest potrzebą umożliwienia dokonania podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2019 na podstawie danych zgromadzonych w tzw. starym Systemie Informacji Oświatowej, uregulowanym obecnie w art. 105–119 ustawy o systemie informacji oświatowej. Poprawka powinna wejść w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Wnosimy o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#AndrzejMaciejewski">Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#MarzenaMachałek">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#AndrzejMaciejewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 32 i 41? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowało 44 posłów, za 37 głosów, 0 głosów przeciw, 7 głosów wstrzymujących się. Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#AndrzejMaciejewski">Pozostała nam jeszcze jedna poprawka oznaczona nr 33. Poprawkę zgłosił Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, w tej poprawce proponujemy, żeby w terminie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy wszedł w życie przepis ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, tj. art. 31 pkt 15 lit. c). Chodzi o to, aby termin wejścia w życie tego przepisu był tożsamy z terminem wejścia w życie przepisu, o którym mowa w art. 31 pkt 10. Obydwa przepisy dotyczą zbierania informacji dotyczących uzyskania tytułu czeladnika.</u>
<u xml:id="u-141.1" who="#AndrzejKryj">Proponuje się także, żeby z dniem 1 stycznia 2019 r. wszedł w życie art. 1 pkt 17, ponieważ konieczne jest wprowadzenie procedury związanej ze wskazaniem pisemnie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta rodzicom, nie później niż przed rozpoczęciem postępowania uzupełniającego, innej placówki wychowania przedszkolnego, która może przyjąć dziecko w sytuacji, kiedy nie dostało się ono do przedszkola w trakcie postępowania rekrutacyjnego. Należy zauważyć, że postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2019/2020 rozpoczyna się już na początku roku 2019.</u>
<u xml:id="u-141.2" who="#AndrzejKryj">Z kolei w art. 2 pkt 6 lit. b) przepis rozszerza listę okoliczności powodujących, że arbiter może zostać skreślony z listy arbitrów rozpatrujących odwołania od wyników egzaminu maturalnego. Celowe jest zatem, aby przepis ten obowiązywał w czasie przeprowadzania egzaminu maturalnego już w 2019 r.</u>
<u xml:id="u-141.3" who="#AndrzejKryj">W art. 2 pkt 73 lit. a), b) i c) w zakresie dotyczącym ust. 3a przepisy dotyczą zmian w zasadach dokonywania opłat za egzamin maturalny, które są korzystne dla osób przystępujących ponownie do tego egzaminu. Celowe jest, aby te przepisy obowiązywały w czasie przeprowadzania egzaminu maturalnego już w 2019 r.</u>
<u xml:id="u-141.4" who="#AndrzejKryj">Przepis ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, tj. art. 31 pkt 16 wprowadzony jest po to, aby termin wejścia w życie tego przepisu był tożsamy z terminem wejścia w życie przepisu, o którym mowa w art. 2 pkt 15. Wspólnym mianownikiem obu przepisów są rzeczoznawcy opiniujący podręczniki wpisani na listę przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.</u>
<u xml:id="u-141.5" who="#AndrzejKryj">Kolejna zmiana dotyczy przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe i zakłada przekształcenie szkół przekazanych na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a osobą prawną lub fizyczną oraz dotyczy egzaminów eksternistycznych w takim sensie, aby termin wejścia w życie tych przepisów był tożsamy z terminami wejścia w życie przepisów przejściowych ustawy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-141.6" who="#AndrzejKryj">Kolejne przepisy przejściowe, to art. 151–155 oraz art. 159 do ustawy o finansowaniu zada oświatowych. Przepisy te, podobnie jak przepisy materialne, powinny wejść w życie wraz z początkiem nowego roku budżetowego.</u>
<u xml:id="u-141.7" who="#AndrzejKryj">I wreszcie ostatnia kwestia to przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli art. 46 pkt 2 lit. a) w zakresie art. 70 ust. 3 pkt 1 i 2 oraz zdania drugiego i ust. 4 oraz art. 46 pkt 2 lit. b) i c). Chodzi o przepisy, które nie dotyczą egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie w procesie rekrutacji na studia. Proponuje się, żeby z dniem 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, art. 46 pkt 1, które dotyczą uwzględniania egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie w rekrutacji na studia wyższe. Prosimy o przyjęcie przedstawionych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#MarzenaMachałek">Oczywiście akceptujemy przedstawione propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#AndrzejMaciejewski">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#UrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 33. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania. Głosowały 43 osoby, za 42 głosy, 0 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka została zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#AndrzejMaciejewski">Pozostało nam jeszcze dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby pozostawić w tej roli panią poseł Teresę Wargocką. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#TeresaWargocka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#AndrzejMaciejewski">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Wargockiej? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje wybrały posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#AndrzejMaciejewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam wspólne obrady Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>