text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Mamy kworum. Proszę o przerwanie rozmów i zajęcie miejsc. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju. Kworum stwierdziłem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Witam pana Mariusza Haładyja – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Witam pana Łukasza Szumowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witamy pana niemal każdego dnia. Witam prezesa Głównego Urzędu Miar – pana Włodzimierza Lewandowskiego. Witam wszystkich gości i państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (druk nr 1195). Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. W takim razie stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RafałGrupiński">Czy jest pan poseł Paweł Lisiecki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełLisiecki">Tak, jestem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Znakomicie. W takim razie proszę o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełLisiecki">Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (druk nr 1195) obradowała w dniu 21 lutego 2017 r. W trakcie posiedzenia podkomisja przyjęła 2 poprawki. Wnoszę do szanownych Komisji o zatwierdzenie powyższego sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Zatem zanim przystąpimy do rozpatrzenia projektu ustawy. Otwieram ewentualną dyskusję. Bardzo proszę. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Chciałabym przypomnieć, że podczas obrad podkomisji długo dyskutowana była sprawa finansowania. Było poddane w wątpliwość czy pozostawienie tego sposobu finansowania bez zmian nie czyni całej noweli mało przydatnej. Przypomnę też, że Ministerstwo miało przemyśleć tę sprawę i do tego się ustosunkować.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JoannaFabisiak">Wobec powyższego, panie przewodniczący, przed rozpoczęciem prac nad procedowaniem całej ustawy może warto byłoby usłyszeć odpowiedź Ministerstwa w tej kwestii, jak również w kwestii możliwości – po znowelizowaniu i przyjęciu ustawy – pozyskiwania środków przez Główny Urząd Miar. Jaka będzie podstawa prawna do uzyskiwania środków europejskich i środków od polskich rozwojowych instytucji naukowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JoannaFabisiak">Czy mogłabym prosić o udzielenie odpowiedzi, bo to są kwestie na tyle istotne, że wydaje mi się, że od tego zależy sposób naszej pracy i wynik naszego głosowania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Do którego z panów ministrów pani poseł kieruje pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JoannaFabisiak">Do ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Jasne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JoannaFabisiak">Ale ponieważ jest to zadanie interdyscyplinarne, to nie wiem który z panów ministrów zechce wyjaśnić te kwestie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę. Panowie ministrowie, kto pierwszy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ŁukaszSzumowski">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu. Jeśli chodzi o możliwość pozyskiwania środków na badania naukowe przez GUM, to GUM, jako członek konsorcjum naukowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o zasadach finansowania nauki, może ubiegać się o środki z NCBiR – u oraz ubiegać się o środki z Horyzontu 2020, gdzie alokacja finansowa jest na poziomie 74 mld euro, ponieważ jeśli zostanie uznany za jednostkę prowadzącą badania naukowe w sposób ciągły, to wtedy (zgodnie z art. 2 pkt 9 lit. f ustawy o zasadach finansowania nauki), są inne jednostki organizacyjne, posiadające siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, będące organizacjami prowadzącymi badania i upowszechniającymi wiedzę, w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji Europejskiej, uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym, z zastosowaniem art. 107 i 108 Traktatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RafałGrupiński">Przepraszam. Mam propozycję dla Wysokich Komisji – słuchanie pana ministra. Nie wiem czy ta propozycja przejdzie, ale będę zobowiązany za większe skupienie obydwu Komisji. Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ŁukaszSzumowski">Nie chciałbym przeszkadzać. Podsumowując. Jeżeli Główny Urząd Miar zostanie uznany za jednostkę prowadzącą badania naukowe (niekoniecznie jednostkę naukową, bo to są dwie różne rzeczy), może zupełnie swobodnie ubiegać się o środku unijne. Jeżeli chodzi o środki z NCBiR-u, to może starać się o nie w ramach konsorcjum z jakąkolwiek jednostką naukową. Zatem ma dostęp do finansowania. Oczywiście, jako jednostka niebędąca jednostką naukową, nie ma dostępu do finansowania z dotacji statutowej, ale chyba nie o to chodzi, bo fundusze, które są w dotacji statutowej są, po pierwsze, zależne od ewaluacji jednostek naukowych i wtedy każda jednostka ubiegająca się o dotację statutową musi przechodzić ewaluację poprzez KEJN.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ŁukaszSzumowski">Jak powiedziałem, jeśli chodzi o pozostałe środki z NCBiR i Horyzontu 2020, to GUM ma do nich dostęp. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze pan minister Haładyj? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariuszHaładyj">Uzupełnię to, co powiedział pan minister. Zgodnie z rekomendacją podkomisji odbyło się spotkanie z przewodniczącym podkomisji panem posłem Lisieckim, z Ministerstwem Nauki, z prezesem Głównego Urzędu Miar i z Ministerstwem Rozwoju i ustaliliśmy pewien porządek postępowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo przepraszam, ale czy mogłabym prosić o mówienie odrobinę głośniej, bo tutaj kompletnie niczego nie słychać, a to ważna wypowiedź pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RafałGrupiński">Proszę bliżej mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MariuszHaładyj">Już próbuję. Ustaliliśmy porządek przebudowywania tego systemu w taki sposób, że najpierw będzie reforma instytucjonalna, dotycząca generalnej przebudowy realizacji usług badawczych na rzecz przemysłu. Prace projektowe zmierzają do końca. Za chwilę zacznie się proces legislacyjny, czyli powołanie Narodowego Instytutu Technologicznego. Te zadania powodują, że jest dostęp do środków, o których mówił pan minister.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MariuszHaładyj">Wkrótce zostanie uruchomiony program GOSPOSTRATEG i dzięki tym nowym zadaniom ustawowym Główny Urząd Miar będzie również mógł aplikować o te środki. Czas daje możliwość budowy silnego pionu badawczo-rozwojowego, obok metodologii prawnej w Głównym Urzędzie Miar, i dopiero wtedy, kiedy ta reforma NIT wejdzie w życie, to Główny Urząd Miar przystosuje się do nowych zadań.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MariuszHaładyj">Wtedy będzie odpowiedni moment na to, o czym mówiliśmy na posiedzeniu podkomisji – moment na przyjrzenie się możliwościom większej reformy, ale to musi być stawiane na przebudowanym systemie, a nie jakby zaczynanie od dachu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Pani poseł Fabisiak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaFabisiak">Powtórzę jednak pytanie, które zadawałam na posiedzeniu podkomisji. Chciałabym, żeby cała Komisja miała tę świadomość, że skoro ma być ustawa o NIT, to jaki jest cel…Pan minister powiedział o potrzebie przebudowy instytucjonalnej, ale to nie jest przebudowa instytucjonalna. To jest jakiś margines tego wszystkiego, co zostanie, nie wątpię, zrobione w przyszłości i bardzo słusznie. Natomiast jaki jest cel obecnej nowelizacji?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JoannaFabisiak">Proszę to powtórzyć i powiedzieć całej Komisji, bo, na razie, po posiedzeniu podkomisji wszyscy wyszliśmy z przekonaniem, że ta nowela mija się z celem. To, co będzie zrobione za pół roku, za kilka miesięcy ma ogromny sens, natomiast dopiero wtedy jest to wszystko zasadne. W tej noweli, poza faktem, że będzie powołana Rada, inne uregulowania będą potem raczej przeszkodą w pewnym harmonijnym włączeniu, czy rozszerzeniu działań GUM-u, czy też całej koncepcji GUM-u, a nie pomocą.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JoannaFabisiak">Będę wdzięczna za odpowiedź pana ministra na temat celowości tej noweli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RafałGrupiński">Który z panów ministrów? Proszę bardzo. Pan minister Haładyj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MariuszHaładyj">Pewnie bardziej ja. Nie bardzo rozumiem w czym miałyby przeszkodzić rozwiązania z tej noweli. W kolejnym etapie przebudowy? Tego kompletnie nie rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MariuszHaładyj">Mamy alternatywę. Albo możemy nie dodawać nowych kompetencji prezesowi Głównego Urzędu Miar i czekać. Najpierw na uruchomienie systemu pod rządami NIT-u, w tej nowej architekturze, i dopiero wtedy brać się za budowanie drugiego filaru w Głównym Urzędzie Miar. Albo teraz możemy dać tę kompetencję, z możliwością dostępu do środków, o których mówił pan minister. Możemy zająć się przebudową i stworzeniem silnego pionu badań i rozwoju, który też będzie silnym podłożem dla działań na większą skalę w przyszłości. Możemy też czekać i przeprowadzać tę operację w 2018 r. kiedy NIT stanie się faktem.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MariuszHaładyj">Wybraliśmy taką ścieżkę, aby ewolucyjnie podejść do sprawy i żeby ten pion badawczo-rozwojowy w Głównym Urzędzie Miar budować już teraz, ale silniejszą przebudowę zostawić na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Pan Szumowski. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ŁukaszSzumowski">Jeżeli mogę dodać jedną rzecz, to z punktu widzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w tej noweli najważniejsze są oczywiście te punkty, które dotyczą badań naukowych. Artykuł 16 pkt 2 mówi o tym, że GUM prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinach dotyczących metrologii oraz punkt, który dotyczy powołania Rady Metrologii. To są dwa punkty, które pozwalają startować do finansowania, choćby z pieniędzy europejskich. Dlatego że jeżeli nie wpiszemy do ustawy o GUM, że GUM prowadzi badania naukowe, to nie może być traktowany jako jednostka naukowa prowadząca badania naukowe w sposób ciągły i nie ma dostępu do środków europejskich. Natomiast jeśli taki punkt znajdzie się w noweli, to GUM uzyskuje środki z funduszy europejskich. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ŁukaszSzumowski">Druga rzecz. Rada Metrologii jest o tyle ważna, że pozwala na zbudowanie kompetencji naukowych w GUM. Jeżeli GUM chce się rozwijać i docelowo być jakąś jednostką naukową, to tę kompetencję musi zdobyć i ją rozwijać. Rada Metrologii, która będzie powołana, na to pozwoli. Pozwoli na wyznaczanie kierunków badań naukowych. W tej chwili w konsorcjach. Później docelowo trzeba ocenić jak to funkcjonuje. Co taka jednostka naukowa publikuje i jakie prowadzi badania.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#ŁukaszSzumowski">Stąd zasadne wydaje się wprowadzenie tych dwóch punktów, które są w gestii zainteresowania Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Pan minister miał oczywiście na myśli zmianę nr 16 w art. 1, a nie art. 16. Jeszcze pan minister Haładyj i będziemy zamykać dyskusję w tej części. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MariuszHaładyj">Króciutko. Pani poseł zapytała jeszcze o to, po co nowelizacja całej ustawy. Dwoma zdaniami powiem, że oprócz dodania tej kompetencji, oprócz powołania Rady Metrologii, czyli de facto wpływu przedsiębiorców na funkcjonowanie Głównego Urzędu Miar, mamy też zmiany, które zmniejszają koszty po stronie przedsiębiorców, chociażby poprzez wprowadzenie możliwości certyfikacji na podstawie statystycznej metody doboru próbek. Mamy też uelastycznienie terytorialnej formuły funkcjonowania GUM-u, czyli możliwość wyboru przez przedsiębiorców jednostek, które są dla nich wygodne, a nie czekanie w kolejce według urzędowego przypisania do obwodowych urzędów miar.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MariuszHaładyj">Zatem zmiany są również w tym obszarze, czyli zmniejszenie uciążliwości i kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w tym obszarze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu naszej podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#RafałGrupiński">Czy są uwagi do tytułu? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł projektu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#RafałGrupiński">Artykuł 1. Rozpatrzenie zmiany nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 2. Proszę pamiętać, że cały czas w art. 1. Nie ma uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 3. Bardzo proszę. Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, drobna uwaga językowa. W art. 8c, we wprowadzeniu do wyliczenia, Biuro proponuje, aby brzmiało ono następująco: – „W przypadku gdy prawna kontrola metrologiczna przyrządu pomiarowego jest przeprowadzana w miejscu jego zainstalowania lub użytkowania…” i dalej bez zmian. Takich zmian językowych będzie kilka. Prosiłbym Komisje o taką delegację, żeby te zmiany wprowadzać. Są to zmiany wyrazów „oraz” na „i” itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RafałGrupiński">Uwielbiamy niektóre zmiany spójnikowe. Takie słowo „lub”. Bardzo ciekawe. Albo „i”. Czy jest zgoda na tę delegację porządkującą dla Biura Legislacyjnego? Jest. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 4. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 5. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 6. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 7. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 8. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 9. Uchyla się pkt 3. To poważna sprawa. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 10. Pan przewodniczący Meysztowicz. Proszę Bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyMeysztowicz">Panie przewodniczący, szanowne Komisje, chciałbym zgłosić poprawkę do druku nr 1195. W art. 1 w zmianie nr 10 w art. 10c w ust. 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu –„Posiada wyższe wykształcenie”. Chodzi o to, żeby osoby zasiadające w Radzie miały wiedzę nie tylko w zakresie metrologii, ale również posiadały wyższe wykształcenie. Ta poprawka została już zgłoszona i przedłożyłem ją do sekretariatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw wobec tego? Nie ma. Świetnie. Bardzo się cieszymy. Pani poseł Fabisiak. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JoannaFabisiak">Jesteśmy w punkcie Rada. Chciałabym prosić o uzasadnienie powołania Rady. Przed chwilą pan minister mówił o tym, że będą zasiadali w niej przedsiębiorcy. Dotychczas byli też eksperci, którzy doradzali prezesowi. Jeśli spojrzeć na kompetencje Rady, to one w niewielkim stopniu zmieniają dotychczasowy stan. Proszę powiedzieć jaką korzyść odniesie GUM z faktu posiadania Rady. Poza wydatkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RafałGrupiński">Rada jest od tego, żeby radzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JoannaFabisiak">Jednak proszę o odpowiedź. To pociąga za sobą określone koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RafałGrupiński">Oczywiście. Pan minister Haładyj. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JoannaFabisiak">Powiedziałabym, że jest to główny cel noweli i, jak powiedziałam wcześniej, nie bardzo widzę jej sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RafałGrupiński">Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MariuszHaładyj">Zadania Rady są w projekcie ustawy, więc myślę, że nie trzeba tego powtarzać. Po co jest Rada? Chodzi o to, żeby przemysł, przedsiębiorcy i świat nauki mieli wpływ na funkcjonowanie Głównego Urzędu Miar. Żeby formułować priorytety i opiniować pracę Głównego Urzędu Miar także z punktu widzenia nauki i, przede wszystkim, przemysłu. To jest główny cel. Myślę, że wart tego, żeby przy prezesie powołać takie ciało. To jest częsty postulat sektora przemysłowego, żeby posiadać tego typu partycypację w funkcjonowaniu administracji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Panie pośle, może jeszcze zapytam… Jeszcze pan minister Szumowski. Proszę o chwilę cierpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ŁukaszSzumowski">Króciutko. Chciałbym zwrócić uwagę, że Rada jest znacznie wyżej umocowana niż doradcy prezesa. W ramach swoich zadań może mieć wgląd do dokumentów administracji miar. Może żądać niezbędnych informacji od prezesa itd. Jest to zwiększenie kompetencji ciała doradczego, do którego z mocy ustawy wchodzą przedstawiciele innych resortów i sektorów gospodarki. Takiej funkcji nie pełnią doradcy prezesa.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ŁukaszSzumowski">Wydaje się, że takie ciało strategiczne, szczególnie przy planowaniu strategii i rozwoju tak ważnego organu jakim jest Główny Urząd Miar, powinno mieć miejsce i jest zasadne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Pan poseł-sprawozdawca. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PawełLisiecki">Mam jeszcze jedną poprawkę, dotyczącą art. 10c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RafałGrupiński">Przy zmianie nr 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PawełLisiecki">Tak, przy zmianie nr 10. Artykuł 10c ust. 2 pkt 7, który do tej pory brzmi tak, że do Rady wchodzi 5 przedstawicieli uczelni uprawnionych do używania w nazwie wyrazów „uniwersytet techniczny” lub „politechnika” i chodzi o to, żeby nadać temu następujące brzmienie:–„Pięciu przedstawicieli uczelni, których jednostki organizacyjne posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarach nauk przyrodniczych, ścisłych lub technicznych”. Proponowana poprawka ma na celu rozszerzenie katalogu uczelni, z których powoływani byliby członkowie do Rady Metrologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#RafałGrupiński">Tak. Pan minister Szumowski powinien się wypowiedzieć w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ŁukaszSzumowski">Popieram poprawkę. Jest zasadne, aby nie skupiać się na nazwach uczelni i szkół wyższych, tylko na kompetencjach i dziedzinach, które reprezentują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#RafałGrupiński">Rozumiem, że wówczas będziemy mogli wpisać np. uczelnię bostońską. Instytut Technologiczny. Pani poseł Fabisiak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JolantaFabisiak">Panie ministrze, jak rozumiem, jest to znakomite rozszerzenie kompetencji Rady. Ma to być nie tylko ciało doradcze, ale także kontrolne. Jeśli możliwy jest wgląd do wszystkich dokumentów – jak pan powiedział, jest to też rola kontrolna. Czy dobrze to rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RafałGrupiński">Pan minister Szumowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ŁukaszSzumowski">Z tego, co rozumiem, to częściowo tak, ponieważ minister właściwy ds. gospodarki mogą zlecać Radzie opracowanie i przedstawienie analiz lub opinii. W związku z tym, minister nadzorujący może zlecić przedstawienie opinii, która niekoniecznie jest zgodna z opinią prezesa GUM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Pan poseł-sprawozdawca? Już nie. Mamy wszystko. Czy są uwagi do tych dwóch poprawek? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Zmiana nr 10 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 11. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 12. Nie słyszę uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 13. Cały czas w art. 1. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 14. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 15. Środki finansowe. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 16. Zadania prezesa. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#RafałGrupiński">Musimy przerzucić kilka stron. Zmiana nr 17. Nie ma uwag. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.8" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 18. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.9" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 19. Biuro Legislacyjne. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w tekście pierwotnym druku przedłożonego przez rząd, w zmianie nr 19 art. 20 miałby całe brzmienie, ale w związku z tym, że wprowadzono kilka jednostek redakcyjnych, ze względu na zasady techniki prawodawczej ten przepis został przebudowany w taki sposób jaki jest w sprawozdaniu, ale tu doszło do dwóch korekt legislacyjnych jeżeli chodzi o lit. b. Czyli w ust. 1b musi być:–„Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1–2”, ponieważ w dotychczasowej ustawie są punkty oznaczone jako 1, 1a, 2 i 3. Chodzi o pierwsze trzy punkty. Tak, że tu jest potrzebna korekta.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MariuszPrzerwa">Natomiast jeśli chodzi o lit. a, czyli wprowadzenie do wyliczenia, to intencją było – „Do zakresu działania dyrektorów należy…”. Należy wykreślić sformułowanie – „stosownie do właściwości terytorialnej podległych im urzędów”. Tego nie było w tekście pierwotnym. Po przebudowaniu tego tekstu to umknęło, zatem prosiłbym o uwzględnienie tych dwóch zmian. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RafałGrupiński">Nie słyszę sprzeciwu. Rozumiem, że Wysokie Komisje przyjęły te sugestie.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 20. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 21. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 22. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#RafałGrupiński">Zmiana 23. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#RafałGrupiński">Zmiana nr 24. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.6" who="#RafałGrupiński">Artykuł 2. Nie ma uwag. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.7" who="#RafałGrupiński">Artykuł 3. Nie słyszę uwag. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.8" who="#RafałGrupiński">Artykuł 4. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.9" who="#RafałGrupiński">Artykuł 5. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.10" who="#RafałGrupiński">Artykuł 6. Trzy miesiące. Dobry termin? Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.11" who="#RafałGrupiński">Artykuł 7. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.12" who="#RafałGrupiński">Artykuł 8. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.13" who="#RafałGrupiński">Artykuł 9. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.14" who="#RafałGrupiński">Artykuł 10. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.15" who="#RafałGrupiński">Artykuł 11. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-54.16" who="#RafałGrupiński">Artykuł 12. Przyjęty bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-54.17" who="#RafałGrupiński">W takim razie przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy ze sprawozdania podkomisji, czyli ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie wraz z przyjętymi poprawkami. Kto jest za przyjęciem tej ustawy? Bardzo proszę. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MariuszPawełczyk">Trzydzieści sześć głosów za, brak głosów przeciw, 2 osoby wstrzymały się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Komisja przyjęła projekt ustawy ze sprawozdania. Proszę o zgłoszenie kandydatury posła-sprawozdawcy. Pani poseł Ewa Tomaszewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#EwaTomaszewska">Pan poseł Lisiecki, który był przewodniczącym podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#RafałGrupiński">Nie wiem czy się zgodzi. Zobaczymy. Pan poseł-sprawozdawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PawełLisiecki">Po rozważeniu propozycji przyjmuję ją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Mamy posła-sprawozdawcę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#RafałGrupiński">Na tym nasz porządek został wyczerpany. Pan prezes nie przeciwstawiał się żadnej ze zmian, tak, że rozumiem, że zrobiliśmy to w zgodzie z oczekiwaniami Urzędu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>