text_structure.xml
17 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Dzień dobry. Witam państwa bardzo spokojnie. Witam spokojnie na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Stwierdzam także przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z września, października i listopada ub.r., wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca br., Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia. W takim razie realizujemy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Dla państwa wiadomości poinformuję, że plan pracy został przygotowany przez prezydium Komisji w konsensusie, że tak powiem najprościej. Uwzględniliśmy w planie i tematy zgłaszane przez posłów na naszą prośbę, i tematy zaproponowane przez inne komisje dla realizowania wspólnych celów, a także informacje pokontrolne NIK. Oczywiście zostawiamy także miejsce na ewentualne życzenia marszałka czy Prezydium Sejmu, a więc zawsze trzeba być na to przygotowanym. Mamy także trochę zaległości do nadrobienia z powodu długiej, intensywnej pracy nad zmianą systemu oświaty; niestety, mamy jeszcze sporo tematów niezrealizowanych z poprzedniego półrocza, które również są uwzględnione w planie pracy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś uwagi do planu pracy? Pani poseł Tomaszewska. Proszę. Chciałbym tylko przypomnieć, że był wyznaczony przez prezydium Komisji termin do zgłaszania uwag. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Najpierw pani poseł Ewa Tomaszewska. Potem pani, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EwaTomaszewska">Jeśli można, chciałabym się odnieść do punktu nr 15 przewidzianego na maj, czyli do punktu „Informacja na temat: Narodowy Kongres Nauki – środowiskowa debata o najważniejszych wyzwaniach nauki i szkolnictwa wyższego”. Może to, o czym powiem, niedokładnie pasuje do tego punktu, ale przypuszczam, że na kongresie nauki na pewno zostaną wygłoszone jakieś uwagi, dotyczące wprowadzania nowego algorytmu w finansowaniu wyższych uczelni. Myślę, że warto byłoby – jeśli nie w ramach tego punktu, gdyby ta kwestia nie zaistniała – to później, w ramach dalszych prac w drugiej połowie roku, poświęcić chwilę uwagi temu tematowi. Praktycznie będzie to pierwszy okres przyjmowania studentów w nowych warunkach finansowych. To moja uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EwaTomaszewska">Albo można uwzględnić temat w ramach punktu 15, albo może później, w drugiej połowie roku, też poświęcić mu trochę czasu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Oczywiście. Przypomnę, że jest to propozycja ministra. Na pewno na Narodowym Kongresie Nauki ponad połowa głosów będzie dotyczyła finansowania nauki, a więc nie ma co się obawiać, że ten temat nie będzie poruszany na spotkaniu Komisji; pojawi się on w sposób naturalny.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RafałGrupiński">Natomiast chciałbym przypomnieć, że jest podkomisja, która miała już jedno posiedzenie na ten temat i następne posiedzenie będzie poświęcone właśnie tej sprawie. Zajmuje się tymi kwestiami nasza podkomisja, a więc zapraszam serdecznie panią poseł na posiedzenia podkomisji do spraw nauki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EwaTomaszewska">Wiem, jestem członkiem tej podkomisji. Jednak wydaje mi się, że jest to sprawa na tyle ważna, iż warto również na posiedzeniu plenarnym Komisji poświęcić temu uwagę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Oczywiście, że tak. Na pewno uwzględnimy to w tym punkcie. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Dwa pierwsze tematy; to jest punkt 17. Proponowałabym doprecyzowanie, bo jest to bardzo ogólne sformułowanie. Dziękuję za ten punkt. Natomiast są dwa tematy, które powinny się tu bezwzględnie znaleźć, a z pewnością prezydium Komisji ma jeszcze inne propozycje.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JoannaFabisiak">Pierwszy temat, który chciałam zaproponować, to pewien monitoring sytuacji szkół polonijnych na świecie; myślę głównie o tych szkołach, które są zagrożone likwidacją. Ministerstwo ma informacje na ten temat, a więc chodzi o to, żeby ją nam przekazało i aby problem rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JoannaFabisiak">Druga sprawa dotyczy nauczania online języka polskiego. To wszystko odbywa się w tej chwili w sposób dość nieuporządkowany. Bardzo bym też chciała, żebyśmy otrzymali podczas tego posiedzenia informację, jak systemowo ma się odbywać to nauczanie – a rozwiązania te będą bardzo ważne. Jest także kwestia pewnej kontroli nauczania w ten sposób języka polskiego ze względu na ulgowe bilety, których przyznawanie zostało przegłosowane, a więc bilety te będą przyznawane. To sprawa pierwsza.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JoannaFabisiak">Druga sprawa. Chciałabym państwu przypomnieć, że podczas spotkań budżetowych prezes Głównego Urzędu Miar mówił o tym, że jest przygotowywana dość generalna reforma tej instytucji, a więc chciałby ją przedstawić. Dotychczas tego nie zrealizowaliśmy. Proponowałabym więc też, żeby ten punkt znalazł się w planie; może pod koniec półrocza, bo warto. Może w momencie, kiedy przekształcenia czy reforma jest planowana i jest już pewna koncepcja reformy, to warto byłoby o niej podyskutować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Jeśli chodzi o drugi punkt, to mamy przewidzianą w marcu wizytację w instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JoannaFabisiak">W GUM, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RafałGrupiński">Tak. Rząd też przygotowuje pewien projekt zmian. A więc wtedy podjęlibyśmy decyzję w tej kwestii, co dalej, dobrze?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RafałGrupiński">Jeśli chodzi o szkolnictwo polonijne, to absolutnie uwzględnimy w tym punkcie postulaty pani poseł. Rzeczywiście punkt brzmi bardzo ogólnie: informacja na temat stanu szkolnictwa, sprawy bieżące. A więc myślę, że te kwestie spokojnie się zmieszczą w tym punkcie. Bardzo bym prosił, aby ewentualnie przed zbliżającym się posiedzeniem zgłosić sugestie do prezydium, żebyśmy poszerzyli punkt o te dodatkowe elementy, tak żeby ich nie zgubić; ale myślę, że ich nie zgubimy. Pan poseł Włodzimierz Nykiel. Panie profesorze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WłodzimierzNykiel">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Już pierwszy rzut oka na plan wskazuje na to, że... Staram się o dobieranie bardzo eleganckich słów, ale niepokoi mnie pomijanie problematyki nauki i szkolnictwa wyższego, bo poza kongresem nauki niczego na ten temat nie ma. Co najmniej dwa tematy uważam za ważne.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WłodzimierzNykiel">Pierwszym z nich jest temat, który zawsze jest aktualny, a mianowicie chodzi mi o finanse szkolnictwa wyższego czy finanse szkół wyższych. Temat jest ważny z powodów, których nie trzeba objaśniać, ale jest jeszcze jeden dodatkowy powód. Mianowicie są nim nowe zasady podziału dotacji, które zostały wprowadzone w tym roku; o tych zasadach już rozmawialiśmy na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WłodzimierzNykiel">Drugim tematem są przygotowania do reformy szkolnictwa wyższego. Mamy już pierwsze opracowanie z trzech zespołów, które zostały powołane. Już mamy pierwsze opracowanie, dotyczące kierunków przeobrażeń prawa o szkolnictwie wyższym i myślę, że wkrótce będziemy mieli kolejne propozycje. Z tego powodu uważam, że warto byłoby, aby cała Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży zajęła się tym problemem. Oczywiście uważam, że najpierw powinniśmy o tym rozmawiać, ale my już o to zadbamy w naszym planie; powinniśmy najpierw rozmawiać na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Panie profesorze, problem w tym, że nikt z państwa posłów nie zgłosił, w ramach wyznaczonych terminów, tematów w tym względzie. Nie zgłosiła także tych problemów podkomisja do spraw nauki. A więc nie jest to jakieś celowe niedopatrzenie, tylko po prostu wynika to z braku tego rodzaju zgłoszeń. Jednak w tej sytuacji proponuję, jeśli będzie zgoda Wysokiej Komisji, żebyśmy na pewno poszerzyli plan pracy, nie precyzując jeszcze miejsca, w którym ujęlibyśmy temat; jednak raczej wcześniej niż później. Dodalibyśmy temat: Informacja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o stanie przygotowania prac nad reformą szkolnictwa wyższego. Myślę, że minister Gowin z chęcią nam tej informacji udzieli, a rzeczywiście warto, żebyśmy jakoś monitorowali stan pracy. Tu też się zmieści kwestia zmian finansowania, bo bez wątpienia ten temat będzie wtedy ujęty.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RafałGrupiński">Czy jest w tej sprawie sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RafałGrupiński">Termin marzec?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WłodzimierzNykiel">A co do finansów?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RafałGrupiński">Luty albo marzec. Gdzie jest miejsce?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#RafałGrupiński">Luty, tak? Nie ma sprzeciwu? Proszę znaleźć termin na przełomie lutego i marca, dobrze? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WłodzimierzNykiel">Chcę też zauważyć, że nikomu nie stawiałem zarzutów. Do dziś trwają te prace i...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RafałGrupiński">Użył pan profesor takiej formuły „będę się starał wyrażać elegancko w tej kwestii”, co dla ludzi inteligentnych w naszej Komisji zabrzmiało prawie jak atak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzNykiel">Przez długi czas zajmowałem się interpretacją w prawie i niewątpliwie mogę powiedzieć, że jest to nadinterpretacja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RafałGrupiński">Proszę bardzo. Czy Wysoka Komisja uważa także, że powinniśmy poświęcić odrębne, dodatkowe posiedzenie sprawom finansowania szkolnictwa wyższego i nauki?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#RafałGrupiński">Panie profesorze?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WłodzimierzNykiel">Jeśli patrzymy na te sprawy w kontekście planu, to powinien to być temat bardzo generalny, czyli aktualne problemy finansowania plus nowy algorytm.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RafałGrupiński">Dobrze. Czyli jeszcze raz – aktualne... Nie, jak pan profesor to ujął?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzNykiel">Aktualne problemy finansowania szkolnictwa wyższego...</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RafałGrupiński">Szkolnictwa wyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WłodzimierzNykiel">…a w szczególności problemy nowego algorytmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RafałGrupiński">Już bym algorytmu nie ujmował. To będzie po prostu w ogólnym temacie. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JoannaFabisiak">Mam taką propozycję, żebyśmy może najpierw uzyskali informację ministra o nowym kierunku, o założeniach do nowego prawa o szkolnictwie wyższym, bo integralną częścią tego kierunku jest finansowanie. Czy też chodzi o bieżące finansowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RafałGrupiński">Panie profesorze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WłodzimierzNykiel">Rzecz polega na tym, że reforma dotyczy bardzo wielu obszarów funkcjonowania szkolnictwa wyższego. Reforma jest przygotowywana już od ub.r. Powiadam, że już pierwsze, poznańskie opracowanie ujrzało światło dzienne, a teraz będą kolejne opracowania. Natomiast problematyka finansów i algorytmu jeszcze tych spraw w zasadzie nie dotyczy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RafałGrupiński">Czyli gdzie umieszczamy ten temat, pani Elu?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw wobec tematu o finansowaniu? Nie, nie ma. Pani przewodnicząca chce rozszerzyć temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Nie, nie chcę rozszerzać. Chciałabym uniknąć tego, żeby nasze posiedzenie zaczęło ewoluować w takim kierunku, że plan piszemy na nowo. Tymczasem tak, jak pan przewodniczący wspomniał, po pierwsze wszyscy mieliśmy termin, do którego mieliśmy składać nasze propozycje, a po drugie prezydium, też po dyskusji, dzisiaj ustaliło plan.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Natomiast jest jedno podstawowe założenie, którym chciałabym się z państwem podzielić. Oczywiście jest to akurat taki obszar, że będziemy świadkami zmian i różnych działań w ciągu roku, a więc będziemy chcieli naszą wiedzę na różne tematy uzupełniać na bieżąco. Umówiliśmy się, że nie ma absolutnie żadnego problemu, aby plan działania modyfikować na bieżąco, jeśli zaistnieje taka potrzeba. A więc chciałabym zaproponować, żeby dzisiaj już nie modyfikować ustalonego, wyjściowego planu pracy na bieżący rok, ale przyjąć właśnie to założenie, które przyjęło prezydium, że w miarę możliwości będziemy poszerzać pracę o interesujące nas tematy.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Chcę panu profesorowi powiedzieć, że być może dzisiaj propozycja brzmi wyczerpująco, ale za dwa miesiące okaże się, iż jednak znowu – nawet w tym obszarze, który pana profesora interesuje – coś będziemy chcieli dołożyć. A więc tylko chciałabym zaproponować, żebyśmy dzisiaj po prostu przyjęli to, co wynegocjowało prezydium – z państwa uwagami, że będziemy, panie przewodniczący, zwracać uwagę na zgłoszenia. Ale nie chciałabym, żebyśmy po prostu od nowa zaczęli w tej chwili procedować plan pracy. Tak proponuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RafałGrupiński">Rozumiem, ale też od tego jest Komisja, żeby zatwierdzać prace prezydium. Jedną zmianę przyjęliśmy już bez sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#RafałGrupiński">Jeśli wobec drugiego punktu nie ma sprzeciwu, to wydaje mi się, że rzeczywiście warto, z powodu braku tematyki o nauce i szkolnictwie wyższym, żebyśmy uzupełnili plan. Nie spadnie prezydium korona z głowy, że tak powiem, jeśli ustąpi w tej sprawie. Jak widzę, to ustępuje. Dziękuję bardzo. Mamy w takim razie dwie zmiany. Więcej zmian nie przewiduję, jeśli mogę to tak ująć.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia planu pracy Wysokiej Komisji na okres od stycznia do końca czerwca 2017 r.? Nie widzę, nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#RafałGrupiński">Na tym wyczerpaliśmy porządek naszego dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>