text_structure.xml
12.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Witam panią minister edukacji narodowej Annę Zalewską. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (druki nr 107 i 133). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Mamy poprawki 1, 2, 3, 10, 22. Bardzo proszę, wnioskodawca. Kto był wnioskodawcą? Pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaWróblewska">Panie przewodniczący, pani minister, panie i panowie posłowie, w imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość chciałabym wnieść poprawki. Chciałabym nadmienić, że część tych poprawek jest dostosowana do siatki pojęciowej ustaw z zakresu szkolnictwa wyższego. Jest też kilka poprawek legislacyjnych. Czy teraz każdy artykuł?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Możemy zrobić to łącznie, na przykład jeżeli chodzi o poprawki nr 1, 2, 3, 10, 11, 12. Możemy rozpatrzeć je łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 1. W art. 2 pkt 2. Poprawkę nr 1 należy głosować łącznie z poprawkami nr 2, 3, 10, 11 i 22. Istotą poprawki jest zmiana doprecyzowująca. Nie ma potrzeby wskazywania w przepisie odesłań do ustawy o Polskiej Akademii Nauk i ustawy o instytutach badawczych, ponieważ wszystkie jednostki uprawnione do prowadzenia studiów podyplomowych są wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o szkolnictwie wyższym, również instytuty naukowe PAN i instytuty badawcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki? (20) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (2)</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, następna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 4. W art. 2 pkt 10 należy nadać brzmienie, ponieważ kwalifikacje, które są nadawane w systemie szkolnictwa wyższego, obejmują również studia podyplomowe, które w myśl art. 2 pkt 9 projektu, są kwalifikacjami cząstkowymi. Przepis należy zawęzić do kwalifikacji 1, 2 i 3 stopnia, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18f i 18h ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest to zmiana doprecyzowująca.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem? Proszę bardzo. Kto był przeciw? Nikt. Kto się wstrzymał? Nikt. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarcinMykietyński">Dwadzieścia cztery głosy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, następna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaWróblewska">Teraz będzie poprawka nr 5. W art. 5 ust. 2 w pkt 2 lit. b… Tutaj jest uzasadnienie. Zmiana uwzględnia fakt, że po uzyskaniu świadectwa maturalnego kwalifikacje na poziomie 5 powinny być możliwe do uzyskania zarówno w oświacie, jak i w szkolnictwie wyższym, w ramach tzw. krótkich cyklów kształcenia. Poprawkę nr 5 należy głosować łącznie z poprawkami nr 6, 7 i 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Czy jest jakiś sprzeciw wobec tej poprawki? Może w ten sposób będzie sprawniej. Nie ma sprzeciwu, w takim razie proszę o kolejną poprawkę. Poprzednie zostały przyjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 9. W art. 8 pkt 11... Tutaj jest uzasadnienie. Wyrażenie „dyplom potwierdzający uzyskanie stopnia naukowego doktora” jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 31 ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, należy użyć wyrażenia „dyplom doktorski”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest jakiś sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Przyjęta. Bardzo proszę o kolejną.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaWróblewska">Przechodzimy do poprawki nr 12. W art. 13 w ust. 1 i 3 oraz w art. 84 w ust. 4 po wyrazach „instytuty naukowe” dodać wyrazy „Polskiej Akademii Nauk”. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o PAN, należy użyć prawidłowego wyrażenia, to znaczy „instytuty naukowe PAN” zamiast „instytuty naukowe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Proszę o następną.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 13. W art. 14 ust. 2 nadać brzmienie... Jest to tzw. poprawka doprecyzowująca. Poprawka usuwa wątpliwość dotyczącą wymogów dla podmiotu składającego wniosek o nadanie uprawnień do certyfikowania na podstawie art. 14 ust. 2. Są to takie same wymogi, jak w stosunku do podmiotu składającego taki wniosek na podstawie art. 41 ust. 2. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Przyjęta. Bardzo proszę o następną.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 14. Jest to tzw. poprawka legislacyjna. W art. 21 ust. 6 pkt 2…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia? Nie słyszę. Przyjęta. Bardzo proszę o następną poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 15. Jest to poprawka legislacyjna – przeredagowanie przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Dziękuję. Przyjęta. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 16. W art. 35 należy skreślić ust. 3. Jest to regulacja zbędna. Skutek wygaśnięcia umów z podmiotem zewnętrznego zapewniania jakości w związku z utratą uprawnień przez instytucję certyfikującą wynika już z art. 77 ust. 2 oraz art. 80 ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Poprawka przyjęta. Proszę o następną.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 17. Jest to poprawka legislacyjna. Koryguje odesłanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Wysoka Komisja przyjęła poprawkę. Proszę o kolejną poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 18. W art. 83 ust. 3. Jest to zmiana doprecyzowująca w zakresie pojęć używanych w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawie o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw wobec poprawki? Jakieś uwagi? Nie ma. Przyjęta. Bardzo proszę o następną.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 19. W art. 84 ust. 3. Przepis ten uzupełnia się o odpowiednie podmioty zobowiązane do przekazywania danych do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, w obszarze kwalifikacji należących do szkolnictwa wyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Komisja przyjęła poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 20. W art. 84 w ust. 4 rezygnuje się ze wskazania, że uczelnie i instytuty komunikują się z Rejestrem poprzez swoje strony internetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie słyszę. Przyjęta przez Komisję. Bardzo proszę o następną.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 21. W art. 101 pkt 1 i 2... Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego określają kwalifikacje 1 i 2 stopnia, natomiast efekty kształcenia na studiach doktoranckich będą oparte na ogólnych charakterystykach uczenia dla kwalifikacji na się na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś uwagi, sprzeciw? Nie słyszę. Poprawka nr 22 została przyjęta. Proszę o następną.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#UrszulaSęk">Państwo mają tam adnotację, że poprawka nr 21 łącznie z poprawką nr 23 i 25. Rozumiem, że podjęli państwo decyzję, żeby zaopiniować je razem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RafałGrupiński">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#UrszulaSęk">Poprawka nr 22 była w tym pierwszym bloku.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#RafałGrupiński">Tak. Nie przeczytałem tego, więc przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaWróblewska">Poprawka nr 24. W art. 110 w ust. 1 po pkt 4 dodać… Przepis należy uzupełnić o kształcenie odbywające się od 2011 i od 2012 r., zgodnie za standardami kształcenia wydawanymi na podstawie art. 9b i art. 9c ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest jakiś sprzeciw? Nie słyszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaWróblewska">Teraz ostatnia poprawka, nr 26. W art. 112 wprowadzeniu do wyliczenia należy nadać brzmienie... Proponuje się wejście w życie ustawy po dniu ogłoszenia. Wejście w życie ustawy z dniem następującym po dniu ogłoszenia jest uzasadnione koniecznością zagwarantowania uzyskania przez Polskę środków z EFS na kształcenie i szkolenie. Ustawa zawiera przepisy przejściowe, przewidujące, że system zacznie funkcjonować po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zatem ustawa zapewnia niezbędny czas na przygotowanie się do jej stosowania. Serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. W tym przypadku pośpiech jest wyjątkowo wskazany, zatem myślę, że nie będzie sprzeciwu. Dziękuję. Ostatnia poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#RafałGrupiński">W takim razie rozumiem, że Komisja przyjęła wszystkie poprawki. Proszę o propozycję posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaWróblewska">Czy trzeba łącznie przyjąć wszystkie poprawki pod głosowanie? Kto będzie sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#RafałGrupiński">Czy kontynuujemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaWróblewska">Tak, pan profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#RafałGrupiński">Pan poseł Bernacki, tak jak dotychczas. Czy jest jakaś inna propozycja Wysokiej Komisji? Jest zgoda? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#RafałGrupiński">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Protokół będzie dostępny w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>