text_structure.xml
25.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dzień dobry. Witam państwa. Rozpoczynamy posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, czy są uwagi do porządku obrad? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, rozpatrujemy poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Poprawka nr 1 zgłoszona przez klub Platforma Obywatelska – Koalicja Obywatelska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, po pierwsze, chciałbym prosić o łączne rozpatrywanie poprawek nr 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekWójcik">Do czego zmierzają poprawki? Pan minister już pewnie wie, bo rozmawialiśmy o tym i na wczorajszym posiedzeniu, i dzisiaj podczas drugiego czytania, natomiast nie wszyscy państwo byli na sali. Poprawki dotyczą kwestii związanych z udostępnianiem danych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekWójcik">Nie negujemy pewnej potrzeby rozładowania takiego zatoru, który powstał w Centrum Personalizacji Dokumentów i przyspieszenia procedury. Dziś ustawa przekazuje gminom wyłączną kompetencję w zakresie udostępniania danych z rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. Natomiast uważamy, że można byłoby tę procedurę podzielić. W naszej poprawce proponujemy rozwiązanie, które – naszym zdaniem – pozwoli na rozładowanie tego zatoru, z drugiej strony zaś na zachowanie dotychczasowego wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jeżeli chodzi o możliwość udostępniania danych, żeby te dane po prostu nie wyciekły w niepowołane ręce.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarekWójcik">Proponujemy takie rozwiązanie, w którym na wniosek organów publicznych te dane będą udostępniane przez gminy, natomiast w przypadku podmiotów prywatnych, czyli takich jak m.in. kancelarie adwokackie, jakieś firmy windykacyjne itd., żeby takie wnioski rozpatrywało w dalszym ciągu CPD. Naszym zdaniem to jest po prostu bezpieczniejsze rozwiązanie. Nie negujemy tego, że część samorządów pewnie będzie zainteresowana tym, żeby dane dotyczące właśnie podmiotów publicznych móc samodzielnie udostępniać, bo to czasami jest potrzebne np. w pracach miejskich ośrodków pomocy społecznej itd. Natomiast uważamy, że to rozdzielenie zapewni jednak pewną szczelność systemu PESEL.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarekWójcik">Natomiast pan minister nie odpowiedział na moje pytanie dotyczące ilości danych, więc gdybym mógł prosić o podanie tej statystyki, dlatego że... Przeczytałem uzasadnienie ustawy. Przeczytałem również materiały, które otrzymaliśmy od związkowców. Jeżeli je dobrze rozumiem, to jest tak, że w przypadku danych, które obecnie udostępnia CPD, w roku 2017 – nie mówię o udostępnieniach komorniczych, bo rozumiem, że to się odbywa inaczej – takich udostępnień na rzecz podmiotów publicznych i prywatnych było ponad 400 tys., z czego prawie 300 tys. to były udostępnienia na wnioski podmiotów publicznych, 117 tys. to były udostępnienia na wnioski podmiotów prywatnych, czyli spółek, banków, kancelarii prawnych, ubezpieczycieli albo po prostu osób fizycznych. Chciałbym tylko, żeby pan minister potwierdził, czy dobrze tę statystykę czytam, bo po prostu nigdzie w uzasadnieniu projektu ustawy nie ma takiej pełnej statystyki. Jeżeli państwo dysponują danymi za inne lata, to proszę o podanie, jak się ma ta proporcja podmiotów prywatnych do podmiotów publicznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełMajewski">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, w opinii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji obie poprawki nie zasługują na uwzględnienie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PawełMajewski">Celem pierwszej poprawki, odnoszącej się do art. 1, jest pozostawienie w gestii ministra spraw wewnętrznych i administracji zadania dotyczącego udostępniania danych jednostkowych z rejestru PESEL na wniosek podmiotów prywatnych. Chciałbym wskazać, że gminy już obecnie realizują sprawy o takim samym stopniu skomplikowania, które dotyczą udostępniania danych z rejestru mieszkańców. W ramach tych postępowań gminy również muszą oceniać interes prawny wnioskodawcy. Mówienie o tym, że urzędnicy sobie z tym nie poradzą, czyli argument o skomplikowaniu tego procesu, jest argumentem nieprawdziwym.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PawełMajewski">Jeszcze raz przytoczę statystykę, skoro pan poseł sobie tego życzy, ale też po to, żeby wszyscy państwo posłowie się z tym zapoznali.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, mam wrażenie, że mówimy o innej statystyce. Prosiłem pana o to w pytaniu, bo już nie chciałem wtedy tego prostować, brakło mi też czasu, mówiąc szczerze. Natomiast pan minister podaje mi informację na temat tego, ile gminy udostępniły danych, ile udostępniło CPD. Rozumiem jednak, że dziś mówimy o tym, jak przekazać kompetencje CPD, w związku z tym chciałbym prosić o podanie statystyki dotyczącej tych udostępnień z CPD, bo tego mi po prostu w uzasadnieniu brakuje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełMajewski">W 2017 r. było łącznie 1,6 mln spraw, z czego 100 tys. to są podmioty prywatne, 1,5 mln to są podmioty publiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że jako podmioty publiczne państwo traktują jeszcze 1,2 mln udostępnień komorniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełMajewski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Okej. Zdaje się, że dziś te udostępnienia komornicze już są w innym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełMajewski">W trybie teletransmisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Po prostu w trybie teletransmisji od 1 stycznia 2019 r. Jasne, więc dziś w takim razie, skoro już odpada nam z tej statystyki 1,2 mln, to mówimy o około 400 tys. udostępnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełMajewski">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">To jest dziś ta pula, którą teraz de facto dzielimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełMajewski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Jasne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełMajewski">To jest ta pula.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PawełMajewski">Po pierwsze, jeśli chodzi o stopień skomplikowania tych spraw, to urzędnicy mierzą się już z takimi sprawami. Ci sami urzędnicy, którzy będą udostępniali dane z rejestru PESEL, dziś mają już dostęp do tego rejestru PESEL w innych sprawach, wprowadzają zmiany do tego rejestru. Przypominam, że każde wejście do rejestru PESEL jest rejestrowane, podobnie zresztą jak urzędników CPD, służb itd. Każde wejście do rejestru PESEL jest rejestrowane i może być rozliczane.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PawełMajewski">Obawa o utratę kontroli jest demagogiczna. To, co tutaj słyszymy, w ogóle nie ma oparcia w faktach. Ten sam urzędnik, który dzisiaj udostępnia dane z rejestru mieszkańców – takie same dane jak w rejestrze PESEL, tylko ograniczone do jednej gminy – po pierwsze, będzie udostępniał dane z rejestru PESEL, oceniał stopień skomplikowania sprawy, interes prawny itd., tak jak dziś to ocenia. Nie dostanie żadnego nowego dostępu. On już ma dostęp do rejestru PESEL. Gdyby było jakieś ryzyko dotyczące tych danych, to ono istniałoby już dziś, bo ci sami urzędnicy mają dziś dostęp do rejestru PESEL. Proszę więc nie ulegać tego typu argumentacji, bo ta argumentacja po prostu jest zupełnie demagogiczna.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PawełMajewski">W każdym razie, przechodząc do konkluzji, w związku z tym nie widzę potrzeby, aby podmiotom prywatnym, w tym obywatelom występującym o dane w związku z prowadzonym postępowaniem sądowym, utrudniać załatwienie spraw i nakładać na nie konieczność podwójnego wnioskowania o udostępnienie danych. Tak się dzieje dzisiaj. Jeśli danych nie ma w rejestrze mieszkańców, obywatel dostaje od urzędnika informację, żeby się zgłosił centralnie do rejestru PESEL. Likwidujemy tę dwustopniowość i konieczność zwracania się do kolejnego urzędnika.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PawełMajewski">Poprawka pana posła miałaby skutki finansowe. Trzeba byłoby finansować zadanie w gminie i zadanie w CPD. Padały tutaj pytania ze strony posłów opozycji o koszty tego rozwiązania, więc te intencje państwa zupełnie by się rozjechały, ale powiedzmy, że koszty nie są największym problemem, bo również bezpieczeństwo jest tutaj zachowane.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PawełMajewski">Powiem jeszcze tylko, jaka byłaby konsekwencja tej poprawki pana posła. Obywatel musi uiścić opłatę w wysokości 31 zł za tę czynność, więc konsekwencją tego jest to, że obywatele, którzy nie dostaną danych z rejestru mieszkańców, muszą wnioskować do rejestru PESEL i płacić dwa razy 31 zł. Prosiłbym, żebyśmy nie szli w kierunku podwójnych opłat.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PawełMajewski">Odnośnie do poprawki dotyczącej art. 5... Aha, przepraszam, to jest ta trzecia poprawka.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PawełMajewski">W każdym razie, chociaż nie było może czasu na sali sejmowej, ale tutaj w obecności całej Komisji jeszcze raz przypominam te argumenty. Prosiłbym po prostu, żebyśmy nie używali takich argumentów, które nie mają pokrycia w rzeczywistości i są niepotrzebnym wywoływaniem obaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 1 i 2? Kto z państwa jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MagdaJedynak">8 głosów za, 13 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Teraz poprawka nr 3. Czy pan poseł będzie uzasadniał?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekWójcik">To jest tylko zmiana vacatio legis i przedłużenie z 30 dni do 3 miesięcy. Natomiast i tak cieszę się, że wczoraj podczas posiedzenia Komisji udało się te 30 dni uzyskać, jeżeli chodzi o vacatio legis tej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirHajos">To po co ta poprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekWójcik">Dlatego że jeżeli chodzi o przeprowadzenie... Jeżeli byłyby potrzebne jakiekolwiek szkolenia, to uważam, że realny termin wejścia w życie tej ustawy, nawet przy 30-dniowym vacatio legis, to prawdopodobnie jest druga połowa maja. W związku z tym, gdyby rzeczywiście MSWiA chciało przeprowadzić jakieś szkolenia urzędników w tym czasie, to przypuszczam, że czasu będzie trochę za mało. Uważam, że te 3 miesiące to jest taki czas, od którego pewnie MSWiA i udostępnienie danych się nie zawalą, natomiast byłby to realny czas na to, żeby takie szkolenia dla urzędników tych 2,5 tys. gmin przeprowadzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SławomirHajos">Dobrze, panie pośle, ale wczoraj doszliśmy do jakiegoś konsensusu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, nie dyskutujemy sobie tak przez stół.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MagdaJedynak">7 głosów za, 13 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, teraz sprawozdanie Komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności (druk nr 3296). Tutaj mamy poprawkę Klubu Poselskiego Nowoczesna. Czy pan poseł jeszcze zechce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, myślę, że dwa słowa się należą. Otóż proponujemy, aby...</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeszcze poseł sprawozdawca, ale to zaraz, za chwileczkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. W przypadku chęci zawarcia związku partnerskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej – a wiemy, że jest taka możliwość – proponujemy, żeby zaświadczenie, które jest określone w pkt 15, było wydawane również na wniosek takiej osoby. Prawo w innych państwach przewiduje takie możliwości. W związku z tym nie ma potrzeby, żeby stać na drodze obywatelom, jeżeli mają taką potrzebę. Tutaj państwo powinno wychodzić naprzeciw takim oczekiwaniom, dlatego proszę o poparcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, za jej pozytywnym zaopiniowaniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Możemy zadawać pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo. Przepraszam, bo nie widziałem zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że ministerstwo się po prostu nie ustosunkowało, więc myślałem, że się ustosunkuje również do tej poprawki, ale...</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PawełMajewski">Bardzo krótko się po prostu ustosunkuję. To już teraz się ustosunkować?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Teraz. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PawełMajewski">W polskim porządku prawnym nie istnieją związki partnerskie, więc myślę, że w związku z tym taka poprawka jest bezprzedmiotowa, ponieważ odzwierciedlałaby stan prawny, który w Polsce nie istnieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MirosławSuchoń">To podejmę tylko jedną kwestię polemiczną. Otóż my nie twierdzimy, że one istnieją, ale istnieją w innych państwach i obywatele zawierają takie związki w innych państwach. W związku z tym wydaje się, że administracja w sposób techniczny powinna absolutnie wyjść naprzeciw takim obywatelom, którzy mają taką potrzebę. Rozumiem, że pan minister jakby nie widzi takiej potrzeby, żeby wychodzić naprzeciwko oczekiwaniom obywateli. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełMajewski">To, co pan proponuje, to jest pewna taktyka, która została opisana przez jednego z polityków PO-KO w jednym z wywiadów. Taktyka salami – najpierw mniejsze zmiany, później większe zmiany. Na to zgody nie ma i zaczyna się od sprzeciwu wobec tych pierwszych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MirosławSuchoń">Rozumiem, że pan minister polityk, a nie minister techniczny...</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełMajewski">Proszę pana, sekretarz stanu to stanowisko polityczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławSuchoń">Okej, rozumiem, że to jest pana ocena polityczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo...</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławSuchoń">Muszę powiedzieć, że jestem tym zbulwersowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, przepraszam bardzo, ale debaty się na tym etapie nie prowadzi. Oczywiście, nie ma powodu, żebyśmy zbytnio ograniczali nasze pytania, ale...</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MirosławSuchoń">Nie jestem z PO-KO.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Debaty na tym etapie się nie prowadzi. Rozumiem, że mamy taką oto sytuację, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławSuchoń">Jedno sprostowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wprowadzamy poświadczenie związku partnerskiego zawartego w innym państwie, chociaż w systemie prawnym w Polsce nie ma tego związku. Rozumiem ten argument od strony prawnej jako raczej, panie pośle, niemożliwy do zrealizowania. Pan minister się w tej kwestii wypowiedział. Rozstrzygniemy to w opinii na posiedzeniu Komisji. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MirosławSuchoń">Dziękuję, panie przewodniczący. Pan minister powiedział zupełnie co innego. Panie ministrze, po pierwsze, jestem członkiem klubu Nowoczesna i to też jest poprawka Nowoczesnej, ale powiem i drugą rzecz.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, otóż my nie próbujemy ingerować – przepraszam bardzo – w stan prawny w Polsce, bo on jest oczywisty. Państwo mają jakąś swoją opinię, natomiast nie można ignorować faktu, że w innych państwach są takie możliwości. Tak już upraszczając, żeby wszyscy zrozumieli, jeżeli obywatel polski pozna inną osobę, z którą chce się związać w tym państwie, w którym jest to dopuszczalne i będzie potrzebował takiego zaświadczenia, że nie jest np. w związku małżeńskim w Polsce, to administracja – niezależnie od tego, panie ministrze, czy jej się to podoba, czy nie – powinna takie zaświadczenie wydać. Pana prywatne opinie nie powinny tu mieć żadnego znaczenia. Absolutnie tego nie rozumiem, jak minister z taką pogardą może mówić o sprawach, które dotyczą znaczącej części naszego społeczeństwa. Nie rozumiem tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SławomirHajos">Jakiej znaczącej?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dobrze. Proszę państwa, pan poseł Kaleta i przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MirosławSuchoń">Pan dobrze wie, że te związki partnerskie...</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PiotrKaleta">Proszę państwa, bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, otóż nie mówmy tutaj, panie pośle, o znaczącej części. To jest margines marginesów, ale nawet... Pan poseł był łaskaw nie doczytać uzasadnienia projektu tej ustawy, gdzie o małżeństwach się mówi. Tam mówi się o małżeństwach. W związku z tym, jeżeli pan wnioskuje o to, że dwoje ludzi z różnych krajów chce zawrzeć związek małżeński, tam te sprawy są wyjaśnione i one są ujęte. Nie mówi się o związkach partnerskich, co w cywilizowanym kraju jest oczywiste, że czegoś takiego być nie powinno. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#SławomirHajos">Brawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, jedno słowo wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Nie. Proszę państwa, ale już wszyscy powiedzieli, co i jak w tej...</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MirosławSuchoń">Ale tylko jedno słowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Każdy powiedział to, co wie.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MirosławSuchoń">Jedno słowo wyjaśnienia, panie przewodniczący, jeżeli mogę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Już wszyscy wiemy...</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MirosławSuchoń">Pan poseł tkwi w błędzie, dlatego muszę panu posłowi powiedzieć, że związki partnerskie mogą zawierać osoby różnej płci i tej samej płci. Panie pośle, naprawdę proszę się dokształcić, poczytać i wrócimy do rozmowy, mam nadzieję, że już w kolejnej kadencji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PiotrKaleta">Panie pośle, chciałem tylko panu powiedzieć, że laryngolog by się przydał, bo sam pan mówił o małżeństwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Panowie, naprawdę... Kto z państwa jest...</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PawełMajewski">Panie przewodniczący, tylko chciałem się odnieść do jednej rzeczy, żeby pan poseł nie powtarzał tego w dalszych pracach nad tą ustawą. Jest art. 2 pkt 14. Zaświadczenie o stanie cywilnym jest w tej ustawie. Ono będzie wydawane na formularzach wielojęzycznych, tak że to, o co pan tutaj wnioskuje, jest realizowane przez tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarekWójcik">Jeszcze teoretyczne pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">To proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekWójcik">Pamiętam z poprzedniej kadencji, jak rozmawialiśmy w ogóle o wprowadzeniu zaświadczenia o stanie cywilnym. Czyli rozumiem, panie ministrze, że w takiej sytuacji, jeżeli ktoś będzie potrzebował takiego zaświadczenia, to uzyska je w ramach tego zaświadczenia, o którym pan mówił, a nie tego zaświadczenia z pkt 15. To tego typu zaświadczenie zostanie wydane.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PawełMajewski">Jeśli ktoś będzie potrzebował zaświadczenia o tym, czy jest w związku małżeńskim, czy nie, to uzyska takie zaświadczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki klubu Nowoczesna do art. 2 pkt 15? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MagdaJedynak">1 głos za, 16 przeciw, 6 wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, teraz powinniśmy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę do ustawy o ewidencji ludności. Ponieważ pan poseł Edward Siarka był sprawozdawcą tego projektu, zapytam państwa, czy jest zgoda. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeśli chodzi o ten drugi dokument, również zapytam, czy jest zgoda na podtrzymanie posła sprawozdawcy pana Piotra Kalety. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy wyczerpaliśmy porządek? Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>