text_structure.xml 50.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyPolaczek">Pragnę prosić o uwagę i rozpocząć wspólne posiedzenie Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych, które zostało dzisiaj zwołane celem rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektu ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Mam nadzieję, że sekretariaty rozdały wszystkim zainteresowanym posłom zestaw poprawek, jakie zostały złożone w trakcie drugiego czytania. Zanim rozpocznę rozpatrzenie tych poprawek pragnę przywitać obecnych na naszym posiedzeniu przedstawiciele rządu, czyli kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, na czele z podsekretarzem stanu, panem Sebastianem Chwałkiem. Chciałem przywitać obecną przewodniczącą Zarządu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, panią prezydent Zabrza Małgorzatę Mańka-Szulik. Witam serdecznie. Witam pana Waldemara Bojaruna wiceprezydenta Katowic, który w dniu dzisiejszym zastępuje prezydenta Katowic, który prosił o przekazanie pozdrowień. Nie może być osobiście z uwagi na wyjazd służbowy. Chciałbym również przywitać pozostałych przedstawicieli środowisk samorządowych obecnych na posiedzeniu Komisji. Witam również państwa posłów spoza składu połączonych Komisji. Widzę obecnego pana prof. Mariana Zembalę. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyPolaczek">Rozpatrujemy zestaw zgłoszonych poprawek. Mam taką propozycję, aby rozpatrzenie poprawek polegało na tym, że do każdej z tych poprawek najpierw poproszę o opinię i stanowisko przedstawiciela rządu, następnie przedstawiciela wnioskodawców. Przepraszam, ale najpierw głos przedstawiciela wnioskodawców, a później przedstawiciela rządu. Następnie głos za, ewentualnie przeciw oraz głosowanie, jeżeli będzie taka potrzeba.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyPolaczek">Pierwsza poprawka, którą zgłasza Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej zmierza do zmniejszenia liczby mieszkańców z 2 mln do 1 mln. Mówię o liczbie mieszkańców miast dających podstawę do utworzenia związku metropolitalnego. Zgłasza się pan poseł przewodniczący Marek Wójcik. Proszę o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, jest to sprawa, którą sygnalizowałem dzisiaj podczas wystąpienia w drugim czytaniu. Otóż, uważamy, że próg 2 mln mieszkańców zawarty w projekcie jest bardzo wysoki. Co za tym idzie, pojawiają się dwa zagrożenia. Zagrożenie jest takie, że być może będzie trzeba na siłę włączać do metropolii miasta, które nie będą chciały uczestniczyć w projekcie związku metropolitalnego. Wtedy jest specjalny tryb związany z wymaganiem zgody tylko 70% rad gmin tworzących obszar metropolitalny. Ewentualne, drugie zagrożenie jest takie, żeby osiągnąć 2 mln mieszkańców prawdopodobnie na Śląsku będzie trzeba zgromadzić 25, może 27 miast. To oznacza, że bardzo trudno będzie można w przyszłości zarządzać tym obszarem. Bardzo trudno będzie można w licznym związku metropolitalnym wypracowywać wspólne stanowiska i realizować wspólne, ambitne inwestycje. Będzie ogromna różnica interesów pomiędzy miastami na tak dużym obszarze. Dlatego uważamy, że bezpieczniej byłoby wprowadzić do ustawy próg 1 mln mieszkańców. Uważam, że z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji górnośląskiej i historii dyskusji na ten temat, jakie miasta zgłaszały do tej pory aspiracje do metropolii, to myślę, że bez problemu uzbieralibyśmy 1,5 mln, a być może nawet 1,8 mln. Natomiast uważam, że próg 2 mln może być trudny w osiągnięciu. Przy osiągnięciu progu mogą później pojawić się problemy przy zarządzaniu. Uważam, że próg 1 mln jest właściwszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu. Pan minister Chwałek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SebastianChwałek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, na ten temat rozmawialiśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji, jak i w dniu dzisiejszym podczas drugiego czytania. Wielkość, którą proponujemy w projekcie rządowym, czyli 2 mln mieszkańców, to liczba w naszej ocenie jest zupełnie niezagrożona. Będzie świadczyła o sile metropolii. Milion to jest jak każda mniejsza liczba, która jest zupełnie nieuzasadniona. Myślę, że według przekazu, który pojawia się ze strony zainteresowanych samorządów, wielkość nie jest zagrożona. Nie ma obowiązku i przymusu wstępowania. Uważamy jednak, że nie jest potrzebna ta zmiana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Zanim zaczniemy, to jako przewodniczący mam pytanie do przedstawicieli strony samorządowej. Pytanie do pani prezydent Małgorzaty Mańka-Szulik albo do pan prezydenta Katowic. Jaka w obecnej chwili jest liczba miast i gmin, które zgłosiły akces do związku metropolitalnego? Jak to wygląda? Czy liczba przekracza 2 mln? Ewentualnie, w jaki sposób, w państwa ocenie, może być jeszcze uzupełniona w najbliższych miesiącach z intencją, aby od 1 lipca rozpocząć proces organizacji metropolii w woj. śląskim? Pani prezydent Zabrza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataMańkaSzulik">Zgadza się, że liczba 2 mln nie jest zagrożona. Prace nad metropolią podjęło 14 miast na Śląsku. Niemniej jednak już dzisiaj wiele miast na Śląsku, które czekają na możliwość wejścia do metropolii sygnalizują, że po pierwsze, metropolia jest bardzo oczekiwana, a po drugie, sposób zachowania tych miast pokazuje, że nie ma większych problemów, jeżeli chodzi o zarządzenie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MałgorzataMańkaSzulik">Jestem przekonana, że jeżeli chcemy mówić o metropolii, to musi być to liczba, która świadczy o metropolii. Jestem przekonana, że 2 mln mieszkańców na Śląsku zupełnie spokojnie utworzy metropolię, która będzie dobrze zarządzana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo za ten głos. Pan poseł Marek Sowa. Jak rozumiem jest głos za wnioskiem, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekSowa">Szczerze powiedziawszy, nie bardzo rozumiem państwa upór, aby nie przyjąć tej poprawki. Rozumiem, że poprawka zgłoszona jest w kontekście oświadczenia prezydenta Jaworzna, który bardzo jednoznacznie w dniu 10 lutego wypowiedział się przeciwko wejściu do metropolii, a jest w gronie tych gmin, które miały pierwotnie wejść do tej metropolii. Najlepiej byłoby, abyście państwo przedstawili nam wykaz gmin, które wejdą. To zamknęłoby dyskusję, gdybyśmy wiedzieli, które z gmin zadeklarowały wejście. Sprawa byłaby zamknięta, a tak przepychamy się tutaj o liczbę, która zostanie wpisana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyPolaczek">Za chwilę przedstawiciel górnośląskiego związku precyzyjnie na to odpowie. Natomiast, udzielę jeszcze głosu panu posłowi. Pan poseł Waldy Dzikowski prosił o głos, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WaldyDzikowski">Tak. Dziękuję. Panie ministrze, co pan rozumie pod pojęciem niezagrożona liczba? Wydaje mi się, że to nie my w tej sali będziemy tworzyć metropolię, tylko ludzie od dołu. Ustawa powinna być systemowa, a nie skierowana do jednego województwa. Powinna być narzędziem prawnym dającym instrumenty prawnofinansowe, aby ułatwić i pomóc w funkcjonowaniu metropolii. Istnieją takie stowarzyszenia, jak Poznań i powiat poznański. To nie jest ta droga. Nie powinno być sztywnego kryterium. Katalog powinien być otwarty i w miarę sensowny, jeżeli chodzi o liczbę mieszkańców, a nie kryterium, które jest kryterium zamykającym. Metropolię tworzy się tylko i wyłącznie wtedy i po to, bo takie są dzisiaj wymogi. Funkcje miast i okolicznych miasteczek wzajemnie się przenikają. Tak jest z miastem, które jest centralne, jak Warszawa czy Katowice oraz inne ościenne gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WaldyDzikowski">Zaraz. To jest komunikacja… Panie ministrze, nie w tej sali ustala się liczbę mieszkańców i zamknięty katalog.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Panie ministrze, za chwilę. Na początku przedstawiciel Górnośląskiego Związku Metropolitalnego podałby najbardziej precyzyjne informacje dotyczące aktualnej liczby miast i gmin, które zadeklarowały chęć wejścia do związku metropolitalnego. Myślę, że to rozwieje wątpliwości państwa, którzy sądzą, że jest zdecydowanie inaczej, jeżeli chodzi o deklaracje i chęć współdziałania w ramach nowej ustawy. Przy okazji proszę jeszcze się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSkrzypek">Wojciech Skrzypek – Górnośląski Związek Metropolitalny. Proszę państwa, w tej dyskusji padł szereg stwierdzeń, które trochę nie odpowiadają prawdzie, ale wynika to z tego, że faktycznie nie macie państwo danych, które mogłyby to umożliwić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WojciechSkrzypek">Po pierwsze to, 24, a w zasadzie 25 gmin wliczając w to Sławków podjęły już uchwały o tym, że chcą wejść do związku metropolitalnego, który powstanie na podstawie tej ustawy. Szacunkowo w obecnej chwili liczba mieszkańców zamieszkujących te gminy to 2150 tys. mieszkańców, w tym Jaworzno, które liczy 80 tys. mieszkańców i nie będziemy go brali pod uwagę, bo szanujemy decyzję Jaworzna. Liczba 23 gmin to liczba, które tworzą rdzeń konurbacji także zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, a więc nie jest to liczba wykraczająca poza zdrowy rozsądek. Gminy, które bierzemy pod uwagę i z którymi rozmawiamy, są to gminy, które mają wypełnić pewne wolne pola albo które są gminami przyległymi do gmin, które są już w Górnośląskim Związku Metropolitalnym oraz są na głównych trakcjach transportowych, m.in. na drodze do lotniska w Pyrzowicach, które nosi nazwę lotniska w Katowicach, ale jest położone 4 gminy dalej. Rzeczywiście, jest prawdą to, że liczba mieszkańców, którzy zadeklarowali poprzez swoich przedstawicieli w radach gmin znacznie przekracza 2 mln mieszkańców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. W kolejności zgłoszeń, pan poseł Wójcik i pan przewodniczący Maciejewski. Następnie przejdziemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, dwa słowa komentarza. Chciałbym prosić o odniesienie się do tego. Rozumiem, że mówi pan o liczbie miast, które na podstawie obowiązującej ustawy chciały w styczniu 2016 r. utworzyć związek metropolitalny. Szanowny panie, obowiązująca ustawa i ta, którą uchwalamy są odrobine inne. Dziwię się państwa uporowi. Naprawdę niewielu ludzi poświęciło tyle czasu i serca, co ja dla integracji metropolii aglomeracji górnośląskiej. Naprawdę obawiam się, że wśród tych 24 miast dojdzie do takiej sytuacji, że kilka z nich na podstawie obecnie obowiązującej ustawy nie będzie zainteresowane, z różnych powodów, nie chcę wchodzić w szczegóły, tworzeniem metropolii. Między innymi dlatego, że w przyszłości nie będą mogły wyjść z tej metropolii, bo nie przekazuje się zadań do metropolii, czy też będą musiały płacić składki i nie wiedzą w gruncie rzeczy, na co zostanie to wydane. W związku z tym, przestrzegałbym przed ocenianiem obecnej sytuacji przez pryzmat konsultacji społecznych i uchwał rad miejskich, które były przeprowadzone ponad rok temu w odniesieniu do innego stanu prawnego i innej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Pan przewodniczący Maciejewski. Później pan dyrektor Skrzypek – słowo komentarza i przechodzimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejMaciejewski">Panie przewodniczący, panie ministrze, mamy głos za i przeciw. Proponuję bardziej usprawnić procedowanie, bo o godzinie 18.30 mamy dalszy ciąg posiedzenia z Komisją Obrony Narodowej. Odniosę się do kwestii liczby. Proszę państwa, liczba 1 mln mieszkańców jest taką poduszką bezpieczeństwa. Jest to minimalny próg, a nie ma górnej liczby. Jest otwarte miejsce do działań i powoduje to, że państwa inicjatywa nie jest zagrożona. Gdyby nie daj Boże okazało się, że w wyniku późniejszych, szczegółowych rozmów zaczęłoby się wycofywanie gmin, to ryzyko balansowania na pułapie plus minus 100 tys. jest niebezpieczną granicą. Może to w mojej ocenie spowodować to, że będą problemy. Będziemy musieli to szybko nowelizować. Aby uniknąć tej pułapki, to 1 mln mieszkańców jako próg minimalny jest według mnie całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Nie burzy państwa idei, ani działań ministerstwa oraz samorządów. Proponowałbym przegłosować ten temat pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyPolaczek">Jeszcze raz, pan minister Chwałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SebastianChwałek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wydaje mi się, że wszystkie informacje, które przedstawili przedstawiciele Górnośląskiego Związku Metropolitalnego jasno pokazują, że nie ma takiego zagrożenia. Nie rozumiem dyskusji nad tą liczbą. Ona wynika z uzgodnień i wnikliwych rozmów z przedstawicielami samorządów. To ustawa dla nich. Nie jest to ustawa o dofinansowaniu niektórych samorządów, tylko o stworzeniu metropolii, która ma być silna i mieć środki na funkcjonowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Przechodzimy do głosowania. Proszę sekretariat o pomoc w policzeniu głosów. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszMyrcha">12 za, przeciw 23 i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 2. Pan przewodniczący Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Uwaga do Biura Legislacyjnego. Moim zdaniem poprawkę powinniśmy rozpatrywać łącznie z poprawkami nr 5, 7 i 9, ponieważ to wszystko jest w tym samym zakresie. Jeżeli pan mecenas zgadza się, że tu nie ma błędu formalnego w tym rozumowaniu, to chciałbym łącznie przedstawić uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyPolaczek">To dużo ułatwiło. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest propozycja ze strony Biura Legislacyjnego łącznego rozpatrywania poprawki nr 5, 7 i 9. Widzimy niewątpliwy związek między nimi. Natomiast, jeżeli chodzi o poprawkę nr 2, to nie widzimy niewątpliwego związku. Jest też istotna intencja wnioskodawców, jaka była przy składaniu tej poprawki. W naszej ocenie, nie znając pełnego uzasadnienia, uważamy, że poprawka nr 2 mogłaby być rozpatrywana osobno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JerzyPolaczek">Panie mecenasie, jeżeli chodzi o poprawki nr 5, 7 i 9, to można je uwzględnić do łącznego głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechMiller">Tak proponujemy. Pan poseł zwracał uwagę, że w tym bloku widziałby również poprawkę nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyPolaczek">Dobrze. To przegłosujemy ją odrębnie. Proszę o krótkie uzasadnienie. Proszę bardzo, pan przewodniczący Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekWójcik">Mówiąc krótko, w poprawce chodzi o to, aby umożliwić stworzenie procedury wyjścia ze związku metropolitalnego. Na podstawie obecnie obowiązującej ustawy możliwa jest taka sytuacja, że zmiana obszaru metropolii następuje decyzją Rady Ministrów na wniosek zainteresowanych gmin poprzez powiększenie obszaru związku bądź też możliwa byłaby decyzja o pomniejszeniu. Niestety, ale w propozycji rządu umożliwiono drogę tylko w jedną stronę. Jest tylko powiększanie. Moim zdaniem, w sytuacji, w której musimy osiągnąć bardzo wysoki próg 2 mln mieszkańców wiele gmin może zastanawiać się nad tym, czy ostateczną decyzję o wejściu podejmować, czy też nie i trochę poczekać. Moim zdaniem, umożliwienie wyjścia byłoby logiczne w tym zakresie i umożliwiałoby bardziej uczciwą rozmowę z gminami. Dawałoby im jakąś możliwość, kiedy związek metropolitalny nie spełniałby ich oczekiwań, co umożliwiałoby jakąś reakcję na to. Uważam, że taki mechanizm powinien być w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyPolaczek">Panie przewodniczący, dziękuję za uzasadnienie. Proszę o opinię rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SebastianChwałek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rozwiązanie, które znajduje się w omawianej ustawie, gdzie mówimy tylko o możliwości dobrowolnego wstąpienia do metropolii i nie ma możliwości wystąpienia, to też elementy wypracowane z przedstawicielami samorządów ze względu na bezpieczeństwo trwałości związku i jego pewnej komplementarności w momencie stworzenia. Proszę wyobrazić sobie sytuację, w której wyjście jednego z dużych miast ze środka metropolii, kładzie cały pomysł, jeżeli chodzi o komunikację. Jest to zupełnie bezsensowne. Przychylaliśmy się do wniosku, aby to wyjście nie było możliwe. Jeżeli będzie wyjście ze środka, to będzie zupełne rozsypanie się metropolii i przestanie wówczas ona istnieć. Uważam, że nie jest to potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję za głos. Informuję panie i panów posłów, że musimy zakończyć posiedzenie najpóźniej o godzinie 18.30. Proponuję zwięzłe wypowiedzi. Pan poseł Sowa, bardzo proszę. Mam jeszcze pytanie, czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 2? Jeżeli nie, to bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekSowa">Nie chce mi się wierzyć, że pan wierzy w to, co przed chwilą powiedział. Nie może być związku, który w nieskończoność zamknie te 25 gmin w związku metropolitalnym w aglomeracji śląskiej. Jeżeli będzie tak pan stawiał sprawę, to nawet 1 mln nie znajdziecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyPolaczek">Dobrze. Jeszcze pan przewodniczący Wójcik i przechodzimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, zwracam uwagę, że proponujemy procedurę wyjścia. To nie jest sytuacja, w której gmina oświadcza, że wychodzi. Potrzebna byłaby opinia zgromadzenia związku metropolitalnego. Na pewno konieczne byłyby porozumienia co do trwałości projektów. Ostateczną decyzję i tak podejmowałaby Rada Ministrów po wysłuchaniu wszystkich stron. Tak więc sytuacja sabotażu, w którym gmina oświadcza, że jej to nie interesuje byłaby niemożliwa. Myślę, że pewną uczciwością wobec samorządów byłoby to, że jest to w dwie strony, a nie tylko w jedną. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyPolaczek">Jeszcze pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SebastianChwałek">Jeżeli w drastycznych sytuacjach doszłoby do rozpadu metropolii, to parlament może dokonać stosownych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JerzyPolaczek">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 2? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki. Kto się wstrzymał? Proszę sekretariat o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DariuszMyrcha">13 za, przeciw 21 i 2 głosy wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do poprawki nr 3. Pan przewodniczący Wójcik, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekWójcik">Tak jest. Zgodnie z sugestiami Biura Legislacyjnego poprawkę nr 3 należy rozpatrywać z poprawką nr 4, a więc proszę o taką łączność. Poprawka dotyczy wykreślenia jednego z elementów, który byłby elementem wniosku o stworzenie metropolii. Rada Miasta w Katowicach, przedkładając wniosek o stworzenie metropolii, jak jest w projekcie rządowym, musiałaby przedłożyć również określenie szacunkowych planów dochodów i wydatków związku metropolitalnego w kolejnych dwóch latach budżetowych następujących po wydaniu rozporządzenia. W mojej ocenie trudno będzie rzetelnie przygotować tego typu dokument, szczególnie że przygotować go ma Rada Miasta Katowice, czyli nie jest to cały obszar metropolitalny. W gruncie rzeczy wchodzimy tutaj w aspekt kontroli celowościowej tego, co zamierza robić związek metropolitalny. Przypomnę, że rząd i sposób nadzoru rządu nad tym, co robi samorząd nie obejmuje celowości, a tylko zgodność z prawem. W związku z tym uważam, że tego typu wymóg jest niepotrzebny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu. Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SebastianChwałek">Uważamy, że poprawka niczego nie wnosi. Tłumaczyliśmy ten element, informację, na poprzednim posiedzeniu Komisji. Są to dane szacunkowe wymagane do uzasadnienia. Nie rodzi to w ogóle żadnych problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JerzyPolaczek">Głosujemy łącznie poprawki nr 3 i 4. Kto jest za ich przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki. Kto się wstrzymał? Proszę sekretariat o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DariuszMyrcha">10 za, przeciw 25 i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyPolaczek">Chcę upewnić się, że prof. Zembala jest z którejś komisji, tak? Nie. Dobrze. Rozumiem, bo widziałem, że pan profesor głosował przed chwilą. Chcielibyśmy, aby pan profesor wpisał się do którejś z komisji, oprócz Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy teraz do poprawki nr 5. Będziemy rozpatrywać ją razem z poprawkami nr 7 i 9. Proszę o łączne uzasadnienie przez pana przewodniczącego Marka Wójcika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. W gruncie rzeczy to uzasadniałem. Jest to stworzenie procedury związanej z możliwością wyjścia ze związku metropolitalnego. Proszę o przegłosowanie tych poprawek łącznie. Natomiast później, uwaga do Biura Legislacyjnego, o połączenie tego z poprawką nr 2, abyśmy w bloku głosowań rozpatrywali to razem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Komentarz rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SebastianChwałek">Jak poprzednio, opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę o wyłączenie reszty mikrofonów na sali, bo jest pogłos. Nie wiem, jak mnie słychać. Biuro Legislacyjne jeszcze kilka słów komentarza do tych trzech poprawek. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, jeżeli chodzi o poprawki nr 5, 7 i 9, to w ocenie Biura Legislacyjnego pojawia się pewnego rodzaju wątpliwość. Mianowicie, obecne brzmienie, które jest w sprawozdaniu Komisji pkt 2 ust. 3 art. 6 stanowi, że do wniosku o zmianę granic i obszaru związku metropolitalnego dołącza się również uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz zgromadzenia zawierające opinię, o których mowa w art. 7 ust. 2. W propozycji poprawki punkt ma być zmieniony i mają być to uchwały rad gmin, których obszaru dotyczy wniosek oraz zgromadzenia zawierające opinię, o których mowa w art. 7 ust. 2. Natomiast w poprawce w pkt 2 i w art. 7 ust. 2 pkt 3, zgodnie z którymi wydanie rozporządzenia wymaga zasięgnięcia opinii Sejmiku Województwa Śląskiego. Przy takim założeniu, kiedy w art. 7 ust. 2 wskazane są zbiorczo te wszystkie elementy, które w toku procedury tworzenia związku metropolitalnego mają się pojawić, zmiana w ust. 3 pkt 2 art. 6 nie będzie uwzględniała opinii Sejmiku Województwa Śląskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JerzyPolaczek">Pan mecenas wskazuje różnice pomiędzy przyjętym sprawozdaniem, a propozycjami. Słowo komentarza wnioskodawcy i przechodzimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, panie mecenasie, że zwrócił pan na to uwagę, ale jest to celowy zabieg. Oddzielamy pierwotną procedurę tworzenia związku metropolitalnego, gdzie rzeczywiście powinien wypowiedzieć się Sejmik Województwa Śląskiego. Natomiast, w sytuacji zmiany granic uważamy, że wystarczy opinia zgromadzenia związku metropolitalnego reprezentującego de facto związek metropolitalny, jak również opinia tych samorządów, których wniosek dotyczy. To zależy od tego, czy będą chciały przyłączyć się do metropolii, czy nie. Powinny przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami, powinny również podjąć uchwały rad gmin i jest to celowy zabieg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JerzyPolaczek">Jeszcze raz pan mecenas z Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WojciechMiller">Tak. W związku z tym, wskazujemy, że w art. 7 ust. 2 pkt 3 opinia Sejmiku Województwa Śląskiego jest przewidziana. Przy takim założeniu, że w art. 7 ust 2 są wskazane te wszystkie elementy, które wcześniej w trakcie procedury tworzenia wymogów mają zostać spełnione oraz są opinie, które mają się pojawić. Zwracamy uwagę na pewnego rodzaju niespójność. Jest jakby wątpliwość co do tego, jak należy rozumieć w takiej sytuacji ust. 2 pkt 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JerzyPolaczek">Po raz ostatni udzielam głosu panu przewodniczącemu Markowi Wójcikowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Panie mecenasie, intencją jest stworzenie procedury wyjścia z metropolii, jeśli poprawka zostanie przyjęta, to myślę, że wszystkie wątpliwości będzie można skorygować na kolejnym etapie legislacyjnym. Rozpatrując kolejne poprawki, będziemy zastanawiać się nad charakterem art. 7, więc myślę, że tam więcej dowiemy się na temat tego, jakie jest znaczenie poszczególnych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MarekWójcik">Zasadniczym celem jest stworzenie procedury wyjścia. Myślę, że ta procedura jest pełna. Natomiast, gdyby była potrzebna korekta związana z uchwałą sejmiku, to oczywiście jeszcze będziemy mogli ją wprowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję za dodatkowe wyjaśnienia przedstawiciela wnioskodawców. Przechodzimy do głosowania. Przypominam, że głosujemy łącznie poprawki nr 5, 7 i 9. Kto jest za ich przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki. Kto z państwa posłów się wstrzymał? Proszę sekretariat o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DariuszMyrcha">11 za, przeciw 23 i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Przechodzimy do poprawki nr 6. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o uzasadnienie. Przepraszam, jeszcze uwaga Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#WojciechMiller">W sprawie rozpatrywania poprawek nr 2, 5, 7 i 9, to jak powiedziałem wcześniej, Biuro Legislacyjne nie rekomendowało połączenia poprawki nr 2 z blokiem poprawek nr 5, 7 i 9. Natomiast intencją wnioskodawców wyrażoną przez pana posła Wójcika jest to, aby poprawki były rozpatrywane łącznie. Nie widzimy przeszkód, aby nie rozpatrywać tych poprawek łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JerzyPolaczek">Rozumiem. Wnioskodawca też o to wnosi. Myślę, że nie ma tutaj uwag wśród pań i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do kolejnej poprawki nr 6. Przedstawiciel wnioskodawców, pan przewodniczący Marek Wójcik. Proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Przedstawię państwu cel zgłoszenia poprawki. Natomiast, moim zdaniem, pojawi się pewna wątpliwość co do charakteru art. 7 i tu będę prosił o wypowiedź ze strony pana ministra. Przypomnę, że procedura tworzenia związku metropolitalnego będzie taka, że Rada Miasta Katowice składa wniosek, przekazuje wniosek wojewodzie, wojewoda ma 30 dni na zaopiniowanie wniosku i przekazuje go ministrowi spraw wewnętrznych. Dopiero później minister spraw wewnętrznych składa go na posiedzeniu Rady Ministrów i tam wniosek jest głosowany. Zastanawiam się, po co w art. 7 ponownie jest wpisany wojewoda, skoro już będzie opiniował wniosek na etapie przekazania. W gruncie rzeczy jest to odebranie od Rady Miasta Katowice i przesłanie do ministra właściwego ds. administracji. W związku z tym wydaje mi się, że jest to procedura de facto ponownego opiniowania. Wydaje mi się to niezasadne. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo proszę, panie ministrze, o komentarz do poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#SebastianChwałek">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, panie pośle, to jest ta sama opinia. W tej samej procedurze nie ma ponownego opiniowania. Jest opinia wojewody wyrażona w piśmie skierowanym do ministra. Jest to kwestia wymogów formalnych w jednym artykule, a w drugim jest mowa o rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JerzyPolaczek">Mam pytanie, czy pan prezydent Katowic lub pani prezydent mają do tego jakieś uwagi? Myślę, że wszystko jest tutaj zrozumiałe i czytelne. Jeszcze pan przewodniczący, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MarekWójcik">Poproszę o opinię Biura Legislacyjnego co do poprawności procedury przewidzianej w projekcie. Czy ta procedura, zdaniem panów, nie może budzić żadnych wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WojciechMiller">Panie przewodniczący, przy omawianiu poprzednich poprawek zaprezentowaliśmy nasze stanowisko co do tego, w jaki sposób rozumiemy art. 7. Traktujemy go jako przepis materialny, w którym wskazane są wszystkie elementy, które muszą zaistnieć po to, aby wydać rozporządzenie. Również uważamy, że opinia wojewody śląskiego wskazana w art. 7 ust. 1, jak i ust. 2 to jest ta opinia, o której mowa w art. 5 i art. 6 stosowanym odpowiednio. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JerzyPolaczek">Czy może przedstawiciel wnioskodawców po wyjaśnieniu chciałby wycofać poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MarekWójcik">Wycofuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Tego rodzaju merytoryczna dyskusja i ocena tego wniosku zawsze przysłuży się treści ustawy. Przejmujemy to z dobrą wolą i nadzieją, że tak zawsze jest.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#JerzyPolaczek">Kolejna poprawka. Jest to poprawka nr 8. Bardzo proszę, przedstawiciel wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MarekWójcik">Poprawka nr 8 była rozpatrywana wraz z poprawką nr 6, w związku z tym, proszę uznać ją także za wycofaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Kolejna poprawka nr 10. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejMaciejewski">W naszej poprawce Kukiz'15 proponuję dodać pkt 7. Rozszerzamy zakres teoretyczny możliwości metropolii o kulturę, wypoczynek, kulturę fizyczną i turystykę, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Czy pan minister chciałby przekazać opinię w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#SebastianChwałek">Panie przewodniczący, w naszej ocenie nie jest to uzasadnione, ponieważ jest to nowy zakres, który nie był uzgodniony. Nie jest oczekiwany. Może być to na zasadzie dobrowolności przekazania tych kompetencji. Myślę, że na tym etapie nie ma potrzeby tworzenia dodatkowych obowiązków. Nie wiadomo w tej chwili, jak zostaną przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejMaciejewski">Czy strona społeczna mogłaby się wypowiedzieć w tym temacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JerzyPolaczek">Przypomnę, panie prezydencie, propozycja klubu Kukiz'15 sprowadza się do tego, że w ustawie w art. 16 dodajemy ust. 1. Treść polega na tym, że związek metropolitalny może udzielać pomocy, w tym finansowej, jednostkom samorządu oraz ich związkom oraz samorządowym osobom prawnym utworzonym na podstawie odrębnych przepisów… Przepraszam, moja pomyłka. Poprawka nr 10 zmierza do uzupełnienia zadań związku metropolitalnego również o zadania z zakresu kultury, wypoczynku, kultury fizycznej, turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#WaldemarBojarun">Szanowni panowie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie, myślę, że wprowadzenie w tej chwili nowego przepisu nie jest konieczne. Jest to zadanie możliwe do przekazania w ramach porozumień. Nie ma takiej konieczności. To wydaje się zasadne co do merytoryki, ale poszerzamy katalog zadań o kwestie, które nie były wcześniej procedowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję za wyjaśnienia. Przechodzimy do głosowania poprawki nr 10. Kto jest za jej przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę sekretariat o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#DariuszMyrcha">2 za, przeciw 27 i 5 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Poprawka została odrzucona przez połączone Komisje.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 11. Bardzo proszę, pan przewodniczący Maciejewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, poprawka nr 11 to poprawka, która ma na celu poszerzenie katalogu podmiotów, którym związek może udzielać pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo proszę, przedstawiciel rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#SebastianChwałek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, w naszej ocenie jest to niepotrzebny element, ponieważ stroną powinna być gmina. To gmina posiada na swoim terenie jednostki i to gmina może przekazać. W tej chwili przepisy pozwalają na pomoc finansową gminie. Nie ma potrzeby rozszerzania tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#WojciechMiller">W odniesieniu do tej poprawki chcieliśmy zwrócić uwagę, że wątpliwości mogą pojawić się, jeżeli chodzi o ustalenie zakresu pojęcia „samorządowych jednostek sektora finansów publicznych”. Analizując poprawkę w świetle przepisu art. 9 ustawy o finansach publicznych, taka wątpliwość może się pojawić, o które spośród wymienionych tam jednostek chodzi. Tytułem przykładu wskażę, że w tym katalogu wskazane są jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, jak również samorządowe zakłady budżetowe czy też państwowe i samorządowe instytucje kultury. Pojawia się pewna wątpliwość co do tego, co mieści się w pojęciu, a tym samym są wątpliwości co do stosowania tego przepisu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosownia. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 11? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki. Kto się wstrzymał? Proszę sekretariat o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#DariuszMyrcha">2 za, przeciw 27 i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 12. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Poprawka zmierza do tego, aby wykreślić przepis, który uchyla obowiązującą ustawę o związkach metropolitalnych. Wtedy stan prawny byłby taki, że w przypadku metropolii śląskiej obowiązywałaby szczególna ustawa, nad którą teraz procedujemy, natomiast w przypadku pozostałych 7 obszarów metropolitalnych można byłoby tworzyć związki metropolitalne na podstawie obowiązujących już dzisiaj przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Czy są potrzebne głosy komentarza? Panie ministrze? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 12? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw przyjęciu? Kto się wstrzymał od głosowania? Proszę o podniesienie ręki. Prosimy sekretariat o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#DariuszMyrcha">Za 11, przeciw 25 i 2 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#JerzyPolaczek">Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do ostatniej poprawki nr 13. Jest to poprawka Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Pozwolę sobie ją krótko uzasadnić, a w szczególności dla tych z państwa, którzy śledzą nas na monitorach m.in. poprzez Internet. Mają państwo uzasadnienie tej poprawki, ale warto powiedzieć kilka zdań komentarza uzasadniającego poprawkę. Zmierza do tego, aby skrócić termin wejścia w życie tej ustawy z 14 dni, jak zakładał projekt rządowy, od dnia ogłoszenia, a według takiej zasady ustawa wejdzie w życie w dniu następującym po dniu jej ogłoszenia. Chcę przypomnieć, że jest to w kontekście planu, który zakładał, że zakończymy prace wcześniej, aby ustawa mogła być do połowy marca przegłosowana i wejść w życie. Jesteśmy niewiele, ale trochę opóźnieni. Myślę, że jest to również ważne w świetle sprawozdania, które zostało wcześniej przyjęte przez połączone Komisje, gdzie wydłużono te terminy dla Rady Ministrów z 31 marca na 30 czerwca na wydanie rozporządzenia wykonawczego tworzącego związek. Jednocześnie skrócono do dwóch miesięcy termin na konsultacje z samorządami. Pozwolono na to, aby nieco później zwołać pierwsze zgromadzenie związku z miesiąca do dwóch po utworzeniu metropolii.</u>
          <u xml:id="u-97.2" who="#JerzyPolaczek">Jest to istotne w świetle tego, iż jesteśmy bardzo wnikliwie obserwowani. Te prace cieszą się dużym zainteresowaniem opinii publicznej w województwie śląskim. Ważne jest, aby dać takie narzędzie, które pozwoli w bardziej elastyczny sposób zrealizować cały scenariusz procedur konsultacyjnych, które wieńczą się uchwałami rad gmin, a później przygotowywany jest wniosek do wojewody. Prezydent miasta Katowice odgrywa kluczową rolę. Inicjując ten proces i mając na uwadze, że zasadniczo ustawy wchodzą w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia, chcemy skrócić ten termin z uwagi na unikatowe rozwiązania ustrojowe, które nadajemy po raz pierwszy w historii dla obszaru metropolitalnego, jakim są miasta śląskie. Z mojej strony, jako przedstawiciel wnioskodawców, proszę o przyjęcie tego przez połączone Komisje. Pan poseł przewodniczący Wójcik, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Myślę, że z punktu widzenia terminów potrzebnych na przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz wszystkich innych formalności to decyzje zapadły na ostatnim posiedzeniu Komisji. Rzeczywiście przesunęliśmy termin do 30 czerwca. Poprawka, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego to takie zerowe vacatio legis powinno być sytuacją zupełnie wyjątkową. Biorąc pod uwagę wymóg zebrania przez państwa 2 mln mieszkańców, myślę, że każdy tydzień państwu się przyda. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne prosiło o głos. Później w następnej kolejności pan poseł Waldy Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#WojciechMiller">W odniesieniu do tej poprawki chcieliśmy zwrócić uwagę, że poprawka zakłada wejście ustawy w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Jest zrezygnowanie z vacatio legis pomiędzy ogłoszeniem ustawy, a jej wejściem w życie. Taka sytuacja, aczkolwiek dopuszczalna w świetle ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, jak również orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego jest możliwa, przy czym muszą być spełnione określone warunki. Musi przemawiać za tym ważny interes państwa, jak również zasady demokratyczne państwa prawnego nie mogą temu stawać na przeszkodzie. Każdorazowo, również w tym przypadku, oceny wymaga to, czy zachodzą te przesłanki w odniesieniu do tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#JerzyPolaczek">Ze swojej strony pozwolę sobie na jedno zdanie komentarza. Pragnę wskazać, że cały proces poprzedzający przyjęcie ustawy o utworzeniu związku metropolitalnego odbywa się też w dialogu z reprezentacją samorządową. Nie ma z tej strony formułowanych zastrzeżeń co do tego rodzaju rozwiązania z uwagi na realizację przepisów głównie technicznych poprzedzających utworzenie samego związku. Prosił jeszcze o głos pan poseł Waldy Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#WaldyDzikowski">Panie przewodniczący, to nie jest epokowe wydarzenie, bo w lipcu 2015 r. została uchwalona ustawa o związkach metropolitalnych. Była to, panie ministrze, ustawa systemowa, która nie psuła ustroju państwa i samorządów. Być może nie była doskonała. Państwo zrobiliście inny tytuł i pod ten tytuł w 20% została ona zmieniona. Chciałem powiedzieć sprostowanie, żeby świat się dowiedział, jak to wyglądało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#JerzyPolaczek">Pan minister na koniec. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#SebastianChwałek">Żeby świat się dowiedział, to ustawa została przygotowana na szybko i nie dało się jej zrealizować. Taki był efekt tego wszystkiego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Nie ma. Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-105.1" who="#JerzyPolaczek">Zanim zakończę posiedzenie to na chwilę poprosili o głos przedstawiciele samorządów miast śląskich, pani przewodnicząca Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, prezydent Zabrza, pani Małgorzata Mańka-Szulik, a później oddam głos wiceprezydentowi Katowic, panu Waldemarowi Bojarunowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#MałgorzataMańkaSzulik">Panie przewodniczący, szanowni posłowie, szanowni państwo, z niecierpliwością będziemy czekali na ostatnie głosowanie, ale korzystając z okazji, że mamy możliwość spotkać się z państwem, chciałam podziękować tym wszystkim, którzy pracowali przez ten długi okres nad tą ustawą. Przede wszystkim dziękuję za determinację, żeby w końcu po wielu latach oczekiwań ta ustawa weszła. Myślę, że trudno doczekać się doskonałych ustaw. Niemniej jednak mamy szansę na pierwszą ustawę o metropolii, za którą już dzisiaj chcemy szeptem podziękować. Dziękować będziemy po ostatnim głosowaniu. Kłaniam się wszystkim, którzy pracowali nad tą ustawą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję. Jeszcze pan wiceprezydent Katowic, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#WaldemarBojarun">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie, ja również chciałem podziękować serdecznie w imieniu prezydenta Katowic Marcina Krupy i wszystkich zainteresowanych powstaniem związku metropolitalnego. Jest to szczególne w dniu dzisiejszym. Nie nawiązuję do święta, które dzisiaj przypada, ale do dnia 8 marca sprzed ćwierćwiecza. To właśnie 8 marca parlament Rzeczypospolitej Polskiej głosował jedną z najistotniejszych ustaw, która tworzyła samorząd terytorialny. To jest jeden z najważniejszych aktów prawnych, które dzisiaj wszyscy pamiętamy. Jestem przekonany, że ta ustawa też pójdzie tą drogą i będzie jednym z najistotniejszych aktów prawnych dla Rzeczypospolitej Polskiej. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo przedstawicielom samorządu. Dziękuję paniom i panom posłom. Mamy jeszcze do wypełnienia jeden obowiązek. Jest to wybór posła sprawozdawcy. O głos poprosił pan przewodniczący Edward Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#EdwardSiarka">Na posła sprawozdawcę proponuję pana przewodniczącego Jerzego Polaczka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#JerzyPolaczek">Są jakieś inne kandydatury? Nie ma. Uznaję, że połączone Komisje wybrały moją osobę.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#JerzyPolaczek">W imieniu połączonych prezydiów Komisji Samorządu Terytorialnego oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych przekazuję państwu bardzo serdeczne podziękowania za wkład pracy wniesiony w przyjęcie bardzo ważnego, ustrojowego aktu kształtującego nowoczesną strukturę zarządzania znaczącą częścią spraw publicznych w województwie śląskim. Również specjalne podziękowania dla pana ministra i MSWiA. Bardzo dziękujemy za owocną pracę. Dziękuję i zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>