text_structure.xml
37.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej. W porządku obrad jest rozpatrzenie projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (druk nr 249). Pani marszałek Sejmu, w zastępstwie wicemarszałek Cezary Grabarczyk, skierowali ten projekt ustawy do pierwszego czytania do Komisji Ustawodawczej. Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie ma żadnych uwag. a więc przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechSzarama">Przypomnę, że pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawach ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców. A więc jest to debata mająca charakter ogólny. Później przystąpimy do rozpatrzenia tego projektu ustawy, wtedy będzie można zgłaszać poprawki, wtedy Komisja określi, jakie będzie sprawozdanie Komisji i wybierze posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechSzarama">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Proszę pana posła wnioskodawcę o przedstawienie projektu ustawy. Jest to projekt grupy posłów, której przedstawicielem jest pan poseł Jakub Rutnicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JakubRutnicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym w przedstawić założenia projektu. W ustawie z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 po art. 38 dodaje się art. 38a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JakubRutnicki">Art. 38a. W okresie od dnia 1 czerwca 2012 r. do dnia 4 lipca 2012 r., nie stosuje się ograniczeń w zakresie operacji lotniczych obejmujących starty i lądowania w porze dziennej i nocnej wynikających z wymagań w zakresie ochrony środowiska, w następujących portach lotniczych:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JakubRutnicki">1) Port Lotniczy Kraków – Balice,</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JakubRutnicki">2) Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JakubRutnicki">3) Port Lotniczy Poznań – Ławica,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JakubRutnicki">4) Port Lotniczy Wrocław – Strachowice,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JakubRutnicki">5) Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JakubRutnicki">6) Port Lotniczy Chopina w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JakubRutnicki">Szanowni państwo, zmiana w ustawie przede wszystkim podyktowana jest względami bezpieczeństwa, ponieważ przygotowania do tego wielkiego wydarzenia, jakim będzie EURO 2012, wchodzą w ostatnią, decydującą fazę.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JakubRutnicki">W tej chwili już wiemy, jakie reprezentacje będą rozgrywały mecze w Polsce, a więc wiemy, że 13 z 16 reprezentacji wybrały centra pobytowo-szkoleniowe w naszym kraju, co na pewno jest nobilitujące i przysporzy nam wielu plusów, jeśli chodzi o tę sytuację, zresztą zostało to zauważone w Europie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JakubRutnicki">Szanowni państwo, biorąc pod uwagę to, że rynek usług transportowych zmienia się, a przede wszystkim to, że podczas tego turnieju w większości kibice będą korzystać z samolotów, z charterów, dlatego ta zmiana jest absolutnie potrzebna. Dzięki tej zmianie sytuacja poprawi się, jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa związane z lotami. Ponieważ dzięki temu, że w tych miastach będzie można lądować w nocy, będziemy mogli rozładowywać ewentualne, potencjalne, nazwijmy to zatory, a to jest bardzo ważna sprawa. Już w tej chwili mniej więcej wiemy, ile jest rezerwacji, jeśli chodzi o loty.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JakubRutnicki">Tu na marginesie chcę wszystkich uspokoić, bo mówimy o miesięcznym okresie, ale tak naprawdę dotyczy to kilku newralgicznych dni. Jeśli chodzi o województwo wielkopolskie i mój Poznań, który reprezentuję, to na konkretnym przykładzie chcę pokazać, do czego ta zmiana ma prowadzić. Niedaleko Poznania swoje centrum pobytowe będzie miała reprezentacja Portugalii. Tylko trzy reprezentacje ulokowały się w centrach pobytowych poza naszym krajem, na Ukrainie. Reprezentacja Portugalii nie będzie rozgrywała meczy w Poznaniu, tylko będzie rozgrywała mecze na Ukrainie. Czyli w jedną stronę ma – do Charkowa – proszę mnie poprawić, ale jakieś 2500 km. Już dzisiaj wiemy, że jeden taki lot, to 3 samoloty, a w Poznaniu ograniczenie ewentualnych możliwości działań nocnych jest na poziomie 6 samolotów. Piłkarze kończą mecz o 22.00 i nagle mógłby się pojawić techniczny problem, więc dlatego chcemy wyjść mu naprzeciw. Takie działania były podejmowane podczas wszystkich dużych imprez, które były organizowane poprzednio, czyli Mistrzostwa Świata w Niemczech czy Mistrzostwa Europy w Portugalii.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JakubRutnicki">Nasz rząd w 2006 r. podpisał odpowiednie gwarancje i zadeklarował zniesienie ograniczeń w zakresie operacji lotniczych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JakubRutnicki">Tyle tytułem wstępu. Jeżeli będą jakieś pytania, to jestem do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechSzarama">Czy państwo mają jakieś pytania, jakieś ogólne uwagi związane z projektem ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejDuda">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie wiem, czy to jest uwaga ogólna, ale rozumiem, że projekt jest potrzebny, bo dróg nie będzie, więc trzeba usprawnić komunikację lotniczą. Natomiast mam jedno zasadnicze pytanie prawne i zwracam się z nim do Biura Legislacyjnego. Zastanawiam się nad tym od wczoraj, od momentu lektury projektu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejDuda">W czym jest problem? Jak rozumiem są wydane akty prawa miejscowego, które ograniczają możliwości ruchu lotniczego i nie uwzględniają tych specyficznych okoliczności. Moje pytanie jest następujące, czy możemy w tak prosty sposób czasowo derogować przepisy prawa miejscowego, które są obowiązujące, bez konkretnego ich wskazania? Nad tym się zastanawiam, jeśli chodzi o stronę czysto prawną projektu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejDuda">Jest tu takie ogólne stwierdzenie, że w okresie od 1 czerwca 2012 r. do 4 lipca 2012 r. nie stosuje się ograniczeń w zakresie operacji lotniczych obejmujących starty i lądowania w porze dziennej i nocnej, wynikających z wymagań w zakresie ochrony środowiska. Moje pytanie brzmi następująco, czy możemy takim ogólnym zapisem ustawowym derogować te wszystkie powszechnie obowiązujące akta prawa miejscowego na ten określony czas – od 1 czerwca do 4 lipca. Chciałbym, abyśmy się zastanowili, bo być może jest to problem. Żeby potem nie było, że tworzymy byle jakie prawo i chodzimy na skróty.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechSzarama">Proszę, czy ktoś chciałby odpowiedzieć na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzKarpiński">Problem, który wskazał pan poseł Duda, był analizowany przez Ministerstwo Sportu w zakresie, w jakim odpowiadał na pytanie, czy osiągniemy cel, który zakłada ustawa zaproponowana przez grupę posłów. Wiążąca dla mnie jest opinia koordynatora, czyli podmiotu, który reguluje te kwestie i udziela zgód na lądowania. W jego opinii tak skonstruowany przepis prawa pozwala na to, aby wydawać zgody na dokonywanie lotów, czyli startów i lądowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechSzarama">Przepraszam, w czyjej opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzKarpiński">W opinii koordynatora, czyli podmiotu, który będzie zarządzał polskim niebem w okresie turnieju.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie, z hierarchii systemu źródeł prawa wynika prymat przepisów rangi ustawowej. Jeśli może zachodzić jakikolwiek problem sprzeczności, kolizji tych przepisów z aktami prawa miejscowego, które mają charakter powszechnie obowiązujący, to w drodze wykładni opierającej się na prymacie przepisów rangi ustawowej należy dać pierwszeństwo tymże przepisom.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JarosławLichocki">Natomiast, jeżeli można w tym momencie, to Biuro Legislacyjne pragnie zwrócić uwagę na kilka aspektów natury ogólnej w związku z procedowanym projektem ustawy. W naszej ocenie, przedmiotowy projekt ustawy zawiera pewne wady natury systemowej. To nie ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 powinna być przedmiotem zmiany, a Prawo lotnicze. W naszej ocenie, zarówno przepisy ogólne, jak i systematyka ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 nie pozwalają na osiągnięcie celu zakładanego przez projektodawców w drodze nowelizacji tej ustawy. Zakres ustawy został określony w art. 1. Ten zakres ustawy determinowany jest także wykazem przedsięwzięć określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 3 przedmiotowej ustawy. Ponadto przepisy rozdziału, w którym projektodawcy zamierzają umieścić ten przepis, to jest „Postępowanie administracyjne dla realizacji przedsięwzięć EURO 2012” wykluczają możliwość akceptowalną legislacyjnie dokonania przedmiotowej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JarosławLichocki">Ponadto pragnę zwrócić uwagę na wątpliwości związane z potencjalnym zagrożeniem naruszenia prawa Unii Europejskiej. Biuro Legislacyjne wskazywało te wątpliwości we wstępnej analizie. Zostały one także zasygnalizowane w analizie Biura Analiz Sejmowych. Nie podziela tego stanowiska Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyrażone w stanowisku do tego projektu. Natomiast wydaje się, że tak ogólnie sformułowany przepis jak w projekcie ustawy, to znaczy, że w określonym okresie nie stosuje się ograniczeń w zakresie operacji lotniczych obejmujących starty i lądowania w porze dziennej i nocnej wynikających z wymagań w zakresie ochrony środowiska, nie wskazując, jakie to wymagania miałyby być znoszone tym przepisem, może naruszać szereg przepisów Unii Europejskiej, w tym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady o numerze 2002/30/WE. Co więcej, w ramach uwag natury ogólnej pragniemy zasygnalizować także wadę rozwiązania o charakterze temporalnym. Ten przepis będzie obowiązywał w systemie prawa także po upływie tego okresu i po jego wyekspirowaniu. Nawet przy przygotowaniu tekstów jednolitych ten przepis będzie w systemie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JarosławLichocki">Sama ustawa wprawdzie ma charakter temporalny i część przepisów rzeczywiście nie będzie stosowana po określonych datach, które zostały wskazane w przepisach końcowych przedmiotowej ustawy, to jest w art. 40, ale to jest kolejny przepis, który – z jednej strony – wykracza poza zakres przedmiotowy ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, a z drugiej strony ma charakter temporalny w ustawie o charakterze temporalnym.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JarosławLichocki">To są główne zastrzeżenia, które pragniemy na tym etapie prac zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechSzarama">Czy w tej fazie ktoś jeszcze chciał zabrać głos? Jeśli nie, to dziękuję państwu bardzo. Kończymy procedurę pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechSzarama">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi lub pytania do tytułu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławLichocki">Konsekwentnie powtarzamy naszą uwagę, panie przewodniczący, że to nie ta ustawa powinna ulec zmianie, żeby osiągnąć cel w sposób prawidłowy legislacyjnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechSzarama">Ja mam pytanie do posła wnioskodawcy, ewentualnie do innych autorów tej ustawy. Dlaczego państwo nie próbowali zmienić Prawa lotniczego, bo uwagi Biura Legislacyjnego i Biura Analiz Sejmowych wydają się zasadne?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzKarpiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcę zwrócić uwagę, że ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w art. 1 mówi, że reguluje te sprawy, które są niezbędne do realizacji turnieju, w tym w szczególności przedsięwzięcia. To znaczy, że ustawodawca już w 2007 r. przewidział sytuację, w której być może będzie trzeba dokonywać takich zmian w przepisach, które nie tylko będą związane z przedsięwzięciami Euro, czyli to co rozumiemy pod pojęciem budowy infrastruktury, do czego ustawa została stworzona (wprowadzone specjalne procedury związane z ułatwianiem procesu inwestycyjnego), ale również z innymi zadaniami, które są niezbędne do przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#GrzegorzKarpiński">W mojej ocenie, niezasadny jest zarzut o systemowym naruszeniu przepisów. Zresztą pan mecenas trochę o tym mówił. Wprowadzamy przepis do ustawy, która ma charakter czasowy. Ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 przestanie obowiązywać z chwilą zakończenia turnieju. Zadania, które będą realizowane na jej podstawie, też przestaną być realizowane na podstawie „specustawy”.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#GrzegorzKarpiński">Proszę zwrócić uwagę, w tym czasie, kiedy my procedujemy projekt ustawy, w Radzie Ministrów procedowana jest zmiana rozporządzenia Rady Ministrów dotycząca przedsięwzięć związanych z Euro, z którego usuwane są te zadania, które albo nie zdążą być zrealizowane na podstawie „specustawy”, albo nie mają pokrycia finansowego, co oznacza, że te wszystkie przepisy mają tylko i wyłącznie charakter czasowy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#GrzegorzKarpiński">Nie chcieliśmy tego przepisu wprowadzać do Prawa lotniczego czy też tego typu sugestii nie było z uwagi na czasowy i ograniczony charakter nowelizacji związany tylko z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSzarama">Czy są inne pytania? Nie słyszę. Ja zadam jeszcze jedno pytanie, albo nie …, bo ono jest związane z konkretnym artykułem.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechSzarama">Czy są uwagi do tytuły ustawy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WojciechSzarama">Przystępujemy do omówienia art. 1. Czy są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IgorKomarnicki">Pragnę zwrócić uwagę, że statutowa nazwa lotniska w Warszawie brzmi: Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Tak jest w statucie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechSzarama">Sądzę, że projektodawcy mogą dokonać autopoprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławLichocki">Jeśli chodzi o art. 1 projektu ustawy, to nie jest jedyna nazwa, która została przytoczona w sposób niewłaściwy. Mam jeszcze uwagę może bardziej ogólną. Wspomniałem już w trakcie pierwszego czytania, że także z uwagi na systematykę ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 może się pojawić problem z tym, w którym miejscu należy dokonać nowelizacji tej ustawy tak, żeby to było akceptowalne legislacyjnie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JarosławLichocki">W naszej ocenie trudno znaleźć takie miejsce. Nie jest tym miejscem na pewno rozdział 6, który zawiera przepisy dotyczące postępowania administracyjnego dla realizacji przedsięwzięć Euro 2012, gdzie art. 32 określa tryb wydawania decyzji administracyjnych, generalnie ten rozdział skraca terminy odwołań, tryb wydawania decyzji lokalizacyjnych przedsięwzięć Euro, natomiast nie ma przepisu– temporalnego, bardzo szczegółowego, wskazującego porty lotnicze i tak naprawdę nie mającego związku z postępowaniem administracyjnym. Ten przepis mówi, że w sprecyzowanym czasie nie będzie się stosować ograniczeń w określonym zakresie, a to nie jest elementem postępowania administracyjnego, więc rozdział pt. Postępowanie administracyjne nie jest właściwym miejscem dla usytuowania tego rodzaju przepisu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JarosławLichocki">Natomiast z uwag szczegółowych należy wskazać, że szereg nazw jest zastosowanych w sposób niewłaściwy i należy tu dokonać autopoprawki. Te nazwy powinny mieć brzmienie ze statutów, żeby przepis dotyczył tych portów lotniczych, których ma dotyczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WitoldPahl">Panie przewodniczący, chcę zgłosić poprawkę doprecyzowującą nazwy portów lotniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechSzarama">Ale ja chcę prosić o ustosunkowanie się do tego, co powiedział prawnik z Biura Legislacyjnego, bo to są istotne uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrzegorzKarpiński">Spór, który toczymy z Biurem Legislacyjnym, jest konsekwencją stanowiska, które prezentuje Biuro, dotyczącego tego, że należałoby znowelizować Prawo lotnicze. Ministerstwo Sportu stoi na stanowisku, że wystarczająca dla tej zmiany jest nowelizacja ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#GrzegorzKarpiński">Zgoda, rzeczywiście rozdział 6 dotyczy przedsięwzięć Euro 2012. Jak podkreślałem w swojej pierwszej wypowiedzi, cała ustawa głównie dotyczy przedsięwzięć Euro, choć przewidywała możliwość zmiany innych ustaw, innych przepisów. Do tej pory wydawało się nam, że nie będzie potrzeby dokonywania tego typu zmian.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#GrzegorzKarpiński">Gdybyśmy zastosowali propozycję inną, czyli przeniesienia do kolejnego rozdziału, to przechodzimy już do rozdziału „Przepisy końcowe”, co też wydaje się nie być odpowiednią zmianą. Dlatego w grę wchodzi tylko nowy art. 38a.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechSzarama">Ale tu mamy zasadniczą rozbieżność stanowisk, bo Biuro Legislacyjne podkreśla, że art. 38a tej materii nie dotyczy. Gdyby ten przepis znalazł się w innym miejscu, to czy byłoby to bardziej zasadne?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławLichocki">Jak powiedział pan minister, ta uwaga jest konsekwencją przyjęcia przez nas założenia, że ustawa przedmiotowa nie jest miejscem właściwym do zamieszczenia tego rodzaju przepisu. W związku z tym, że ustawa została skonstruowana w określony sposób przewidujący realizację określonego rodzaju przedsięwzięć, z tego tytułu, naszym zdaniem, wynika także trudność umieszczenia tego rodzaju przepisu w odpowiednim miejscu. Nie ma bowiem takiego miejsca w tej ustawie, w naszej ocenie, które byłoby właściwe. Niewłaściwym jest także rozdział 6 określający postępowanie administracyjne, ale to jest pochodna naszej pierwotnej uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechSzarama">Czy w sprawie art. 1 są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BeataKempa">Ja chcę tylko zapytać w takiej bardzo ważnej kwestii. Tutaj są przedstawiciele lotnisk. Chcę zapytać o bezpieczeństwo w kontekście tej ustawy. Jak ona się ma do bezpieczeństwa lotu? To jest bardzo istotne przed podjęciem decyzji. Jeśli panowie potrafią odpowiedzieć nam na to pytanie, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejIlków">Odpowiadając wprost, kwestie bezpieczeństwa przy wprowadzeniu tego zapisu zostają na tym samym, bardzo wysokim poziomie. Koordynacja, która została wprowadzona historycznie pierwszy raz w Warszawie, w Polsce od zeszłej niedzieli pozwala na bardzo precyzyjne kształtowanie rozkładu lotów. Rozkład lotów precyzyjnie kształtowany przez koordynatora, czyli ciało niezależne od portów lotniczych i przewoźników lotniczych, pozwala na to, że rozkład lotów jest ułożony w taki sposób, żeby zapewnić bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejIlków">Jeżeli chodzi o zniesienie ograniczenia ze względu na ograniczenia środowiskowe. Co to powoduje dla lotniska w Warszawie? Poprzez ustawę o ochronie środowiska został wprowadzony na naszym lotnisku obszar ograniczonego użytkowania. Ten obszar ma określone parametry. Tymi parametrami jest maksymalna liczba operacji w ciągu jednej doby, która jest określona jako 600, oraz 40 operacji w nocy. I właśnie te 40 operacji w nocy staje się takim parametrem koordynacyjnym dla koordynatora. On nie może wydać więcej slotów, zgód na wykonanie operacji, niż 40. Dziś mamy taką sytuację, że wchodzimy w okres Euro mając 40 operacji, które są już rozdysponowane, co powoduje, że ruch, który generuje Euro, nie będzie mógł być rozładowany w nocy, czyli będzie przechodził na operacje dzienne, to znaczy od 6 rano. I ten parametr koordynacyjny, który dla naszego lotniska wynosi 38 operacji na godzinę, będzie zawierał tę maksymalną liczbę w każdej godzinie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejIlków">Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przy niewprowadzeniu tego zapisu o zniesieniu restrykcji nocnych, będzie nam malało. Będziemy mieć maksymalną ilość operacji w każdej godzinie. Od godz. 6.00 rano nasze lotnisko będzie pracowało pełną parą. Po wprowadzeniu tego zapisu będzie mogło pracować normalnie, czyli cały ruch spowodowany wzrostem operacji będzie mógł być rozładowany w nocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechSzarama">To jest kwestia techniczna, a pani poseł bardzo wyraźnie pytała o sprawy bezpieczeństwa. Czy ono jest zapewnione?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejIlków">Ten zapis zdecydowanie poprawi nam bezpieczeństwo, jeżeli możemy mówić o bezpieczeństwie w kontekście takiego systematycznego podejścia do rozładowania ruchu. Omawiany przepis umożliwia nam systematyczne rozładowanie ruchu. Tak że nie będzie 38 operacji w każdej godzinie od godz. 6.00 rano, tylko zaraz po meczu będziemy mogli go rozładować zwiększoną liczbą operacji. Przypominam jest tylko 40 operacji w nocy, a ten punkt aplikuje, aby mogła nastąpić zmiana.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejIlków">Lotnisko jest czynne, bo czynne jest 24 godziny na dobę, a tylko i wyłącznie w nocy poprzez obszar ograniczonego użytkowania, poprzez zwiększenie tych 40 operacji możemy to wykonać.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechSzarama">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WojciechSzarama">Panie ministrze, ten przepis ma charakter bardzo ogólny. Co będzie potem? Wydane zostanie rozporządzenie, które będzie zawieszało obowiązywanie poszczególnych przepisów?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GrzegorzKarpiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ten przepis sam w sobie stworzy dla koordynatora, jak to mówiłem wcześniej, i potwierdził to przed chwilą pan z portu lotniczego w Warszawie, możliwość niekierowania się tym ograniczeniem 40 lotów w nocy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#GrzegorzKarpiński">Zwiększona liczba lotów, która jest przewidziana na 3 dni, a w przypadku Warszawy na 4 dni, kiedy będą się odbywały spotkania, powoduje to, że ruch musimy rozłożyć na całe 24 godziny. Koordynator nie będzie kierował się wskaźnikiem 40 lotów nocnych, tylko będzie mógł wykorzystać całą dobę po to, aby umożliwić rozładowanie ruchu lotniczego, ale nie będzie wymagało to już żadnych dodatkowych aktów prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechSzarama">Ale tych przepisów w Prawie lotniczym obejmującym operacje lotnicze obejmujące starty i lądowania …</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#GrzegorzKarpiński">Jak to zapisano w uzasadnieniu. Kłopot polega na tym, że kiedy tworzone są przez sejmiki województw strefy ograniczonego hałasu, to one przewidują liczbę operacji nocnych. W przypadku Warszawy wynosi ona 40.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#GrzegorzKarpiński">Tak naprawdę przepis ten adresujemy do koordynatora. Mówimy koordynatorowi, jeżeli przepis zostanie uchwalony, w okresie od 1 czerwca do 4 lipca nie zwracaj uwagi na to ograniczenie. Nic więcej. To znaczy – możesz wydawać zgody na sloty, czyli na operacje polegające na starcie i lądowaniu, bez zwracania uwagi na to ograniczenie, tylko i wyłącznie w tym okresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejIlków">Uciążliwość wprowadzenia tego zapisu będzie kumulowała się tylko wokół lotów, które będzie generował ten dodatkowy ruch na Euro 2012. On rzeczywiście będzie generowany głównie w tych dniach, kiedy będzie odbywał się mecz. My przyjmujemy 10 godzin przed meczem i 10 godzin po meczu. Więc on nie będzie generowany przez cały miesiąc, chociaż chcielibyśmy taki zapis utrzymać, żeby to było na cały okres, ze względu na to, co zostało wcześniej powiedziane. Nie, my nie chcemy zarobić więcej pieniędzy na operacjach charterowych, tylko chcemy zabezpieczyć ruch związany z Euro. Wcześniej zostało powiedziane, że mamy centra pobytowe u siebie i powinniśmy umożliwić przemieszczanie się drużyn w różnych godzinach.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejIlków">I na pewno port lotniczy, i mówię to z całą stanowczością, nie będzie w tym czasie generował dodatkowego ruchu lotów charterowych do Egiptu. Tylko i wyłącznie koordynator będzie skupiony na lotach charterowych związanych z Euro.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechSzarama">Nie ma więcej głosów w dyskusji. Jest poprawka, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WitoldPahl">Chcę zgłosić poprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Druk sejmowy nr 249. Mówię o uzupełnieniu art. 1 w części dotyczącej nazewnictwa portów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#WitoldPahl">Pkt 1 – Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#WitoldPahl">Pkt 2 – Międzynarodowy Port lotniczy Katowice w Pyrzowicach,</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#WitoldPahl">Pkt 3 – Port Lotniczy Poznań – Ławica,</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#WitoldPahl">Pkt 4 – Port Lotniczy Wrocław – Strachowice,</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#WitoldPahl">Pkt 5 – Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy,</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#WitoldPahl">Pkt 6 – Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechSzarama">Czy do tej poprawki są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyKozdroń">Wydaje mi się, że port lotniczy we Wrocławiu nosi imię Mikołaja Kopernika.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechSzarama">Proszę państwa, poprawka została zgłoszona. Ponieważ nie mają państwo pewności, to w trakcie drugiego czytania zostanie zgłoszona kolejna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WitoldPahl">Chcę podziękować panu przewodniczącemu Szaramie i pani poseł Beacie Kempie za dodatkowe pytania, dlatego że jest to kwestia dookreślenia zakresu tych wyłączeń, kwestia systematyki, kwestia prac legislacyjnych. A więc tak, ratio legis ustawy doprecyzowaliśmy w trakcie dyskusji, a więc przede wszystkim polega to na epizodyczności, ale też na dookreśleniu zakresu podmiotowego wyłączenia przepisów prawa lokalnego. Z drugiej strony mamy to, o co zapytała pani poseł Kempa, a więc kwestie standardów konstytucyjnych, które są bardzo istotne przy pracy legislacyjnej, a więc kwestia proporcjonalności.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#WitoldPahl">Element z art. 31 ust. 3 Konstytucji mówiący o bezpieczeństwie publicznym daje podstawę do dokonania wyłączenia stosowania prawa lokalnego, bo najważniejsze przy tej logistyce i przy tym wąskim zakresie stosowania, bo mówimy o 40 lotach, ale żeby samolot nikomu na głowę nie spadł, jest bezpieczeństwo osób zamieszkujących na drogach lotniczych. Zdaje się, że element proporcjonalności jest dodatkowym uzasadnieniem. Obawy podnoszone przez Biuro Legislacyjne w tym zakresie poprzez stwierdzenie systematyki i wzorców konstytucyjnych też prosiłbym, aby Komisja wzięła pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechSzarama">Przystępujemy do głosowania poprawki. Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WojciechSzarama">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje poprawkę przy 17 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#WojciechSzarama">Art. 2 ustawy. Czy są uwagi do art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławLichocki">Przypominam, że z ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych wynika reguła 14-dniowych vacatio legis. Skrócenie tego terminu jest dopuszczalne, przy czym należy wskazać ważny interes publiczny, jaki przemawia za tego rodzaju rozwiązaniem, oraz dodatkową przesłankę, o ile zasady demokratycznego państwa prawnego temu się nie sprzeciwiają.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JarosławLichocki">Prosimy wnioskodawców o wskazanie, podkreślenie interesu celem umożliwienia zgodności z art. 2 Konstytucją.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechSzarama">Ja zadam tak wprost pytanie. Czy gdyby było dwutygodniowe vacatio legis, to coś by się stało? Interes publiczny jest dość oczywisty.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#GrzegorzKarpiński">Na ten interes publiczny pokazała debata i pytanie pani poseł Kempy. Dzisiaj musimy szybko wydawać zgody. Koordynacja już się odbywa w tej chwili. Koordynator zapisuje w systemie zgłoszenia zapotrzebowania na loty w dniach, w których odbywają się mecze w poszczególnych portach. W tej chwili nie możemy wydawać zgód na to, aby taką operację lotniczą przeprowadzić. Więc im szybciej tego typu upoważnienie do niebrania pod uwagę kryteriów wynikających z lotów nocnych otrzyma, tym lepiej. To jest ten interes publiczny polegający na jak najlepszym zapewnieniu bezpieczeństwa obsługi ruchu lotniczego w czasie turnieju.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WojciechSzarama">Czyli te dwa tygodnie są wam potrzebne?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#GrzegorzKarpiński">Tak, są potrzebne. Na to też zwracał uwagę przedstawiciel wnioskodawców, panie przewodniczący. To nie jest tak, że my jesteśmy spóźnieniu z tym projektem. Rzeczywiście czekaliśmy na to, jak duży będzie wygenerowany ruch i na ostateczne decyzje dotyczące miejsc pobytu drużyn narodowych. Dzisiaj już wiemy, że ten ruch jest wygenerowany na takim poziomie, że bez tej nowelizacji nie jesteśmy w stanie go obsłużyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechSzarama">Czy są jeszcze jakieś pytania, jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#WojciechSzarama">Ja, panie ministrze, nie do końca zgodziłbym się z tym twierdzeniem, że musieliście do samego końca czekać, żeby wiedzieć, ile samolotów, ilu kibiców przyleci na ten turniej, dlatego że to była sytuacja do przewidzenia i wynikająca chociażby z pojemności stadionów i drużyn, które grają. Trudno przewidzieć, ile osób przyjedzie z Niemiec czy z Francji samochodami, ile pociągami, ale wydaje się, że ta procedura powinna być wszczęta wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#GrzegorzKarpiński">Nie chcę z tą tezą polemizować, ale chcę zwrócić uwagę na fakt, że usiłowaliśmy znaleźć rozwiązanie takie, żeby nie uruchamiać procedury legislacyjnej. Okazało się jednak, że zapotrzebowanie na loty jest tak duże, że bez uruchomienia Sejmu, Senatu, pana prezydenta nie będziemy w stanie zapewnić bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#GrzegorzKarpiński">Proces pilotowania tego, czy zbierania zapotrzebowania czy analizowania potrzeb ruchu lotniczego był przeprowadzany na bieżąco i doszedł do takiego momentu, w którym uznaliśmy, że bez zmiany legislacyjnej nie jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechSzarama">Panie ministrze, czy odbyły się jakieś konsultacje z samorządami? Oni są poinformowani o tym, co może się wydarzyć? A więc sugerowałbym, aby takie konsultacje przeprowadzić, bo niewątpliwie jakieś szkody środowisku mogą zostać wyrządzone. Żeby tym samorządom, mieszkańcom, którzy z jednej strony będą aktywnie uczestniczyć w przyjmowaniu gości na EURO 2012, żeby ewentualne jakieś dolegliwości czy straty spowodowane tymi zmianami ustawowymi zrekompensować. Bardzo proszę, żeby wziąć to pod uwagę,</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#GrzegorzKarpiński">Dziękuję, panie przewodniczący, za tę sugestię. Taką informację przekażę do spółki PL. 2012 z prośbą o to, żeby przeprowadziła odpowiednią akcję informacyjną w samorządach, gdzie rzeczywiście ten problem może wystąpić.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WojciechSzarama">Trzeba ich o tym poinformować, bo opinia publiczna może na to negatywnie zareagować.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#WojciechSzarama">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#WojciechSzarama">Przystępujemy do przegłosowania sprawozdania. Jest wniosek o przyjęcie projektu ustawy z tą jedną poprawką, która została przegłosowana. Kto jest za przyjęciem projektu z tą poprawką?</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#WojciechSzarama">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym rekomenduje Sejmowi przyjęcie projektu wraz z poprawką zgłoszoną przez pana posła Witolda Pahla przy 13 głosach za, braku przeciwnych i 6 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#WojciechSzarama">Bardzo proszę o dokładne sprawdzenie tego projektu, abyśmy uniknęli jakichś takich prostych błędów, które potem mogą zostać wykorzystane dla ośmieszenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#WojciechSzarama">Proszę wnioskodawców o rozmowę z Biurem Legislacyjnym, czy jeszcze jakieś doprecyzowanie tego projektu nie byłoby celowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WitoldPahl">Mam prośbę, aby Komisja zechciała uwzględnić tę poprawkę jako poprawkę o charakterze legislacyjnym, aby nie były potrzebne głosowania w kolejnych czytaniach. To jest doprecyzowanie, więc nie ma ona charakteru merytorycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WojciechSzarama">Jeszcze kwestia wyznaczenia posła sprawozdawcy i opinia MSZ. Jedną opinię mamy. Czy jest przedstawiciel ministra spraw zagranicznych? Nie ma. Wobec tego jeszcze raz zwrócimy się o opinię na temat sprawozdania. Panie pośle, czy chcecie to zrobić na tym posiedzeniu Sejmu? Tak. Do jutra? A więc prosimy o przedstawienie opinii do jutra do godz. 16.00.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#WojciechSzarama">Proszę o propozycję posła sprawozdawcy. Pan poseł Pahl wstępnie się zgłasza.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#WojciechSzarama">Czy pan poseł wyraża zgodę, aby być posłem sprawozdawcą? Dziękuję. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy ktoś jest przeciw tej kandydaturze? Nie ma. A więc przyjmujemy, że pan poseł Witold Pahl będzie sprawozdawcą i przedstawi sprawozdanie Komisji Ustawodawczej w trakcie drugiego czytania na posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#WojciechSzarama">Czy jeszcze w tej sprawie powinniśmy coś zrobić? Nie. Dziękuję wszystkim gościom, życzę państwu powodzenia, bo na tym wszystkim naprawdę nam bardzo zależy.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#WojciechSzarama">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>