text_structure.xml
12.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzSchetyna">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Spraw Zagranicznych. Oddaję głos pani przewodniczącej Skowrońskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam kworum. Porządek posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r. (druk nr 1291).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę ministra spraw zagranicznych i ministra finansów o uzasadnienie tego projektu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim przyjmiemy porządek posiedzenia, chciałabym w imieniu państwa posłów powitać pana Andrzeja Parafianowicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są uwagi ze strony państwa posłów do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KrystynaSkowrońska">Marszałek Sejmu w dniu 24 kwietnia 2013 r. skierowała rządowy projekt ustawy z druku nr 1291 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu. Proszę przedstawicieli rządu o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim udzielę głosu panu ministrowi, chciałabym przypomnieć, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie ogólnych zasad projektu, zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli rządu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, bardzo proszę o uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejParafianowicz">Dziękuję, pani przewodnicząca. Przedstawiona umowa zastępuje podobną umowę podpisaną z Republiką Singapuru w 1993 r. Celem nowej umowy jest uszczelnienie przepisów i zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejParafianowicz">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, poprosiłbym pana dyrektora Krysiaka o przedstawienie zmian zawartych w umowie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejParafianowicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CezaryKrysiak">Nowa umowa zastępuje umowę z 1993 r. Eliminuje takie zapisy starej umowy, które mogłyby być wykorzystywane do podwójnego niepłacenia podatków. Stara umowa przewidywała m.in., że w przypadku zastosowania przez Singapur pewnych ulg inwestycyjnych i zwolnień podatkowych nie pobiera się podatku w Polsce. W nowej umowie usunęliśmy ten przepis. Proponujemy również dostosowaną do standardów międzynarodowych OECD klauzulę wymiany informacji podatkowych, która zezwala na dostęp do informacji podatkowych będących w posiadaniu banków i innych instytucji finansowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#CezaryKrysiak">Nowa umowa wprowadza również klauzule zmierzające do zapobieżenia wykorzystywaniu przepisów umowy do omijania lub niepłacenia podatków. Oparta jest na modelowej konwencji OECD. W tym znaczeniu jest to umowa standardowa. Jej przepisy opierają się na przepisach modelowej konwencji OECD.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#CezaryKrysiak">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są uwagi bądź pytania państwa posłów w debacie ogólnej? Bardzo proszę pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KosmaZłotowski">Ilu osób albo podmiotów gospodarczych dotyczy ta umowa? Jaka to jest skala?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła Złotowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CezaryKrysiak">Nie jesteśmy w stanie podać dokładnej liczby osób, których ta umowa dotyczy. Możemy oprzeć się na danych dotyczących wymiany handlowej z Singapurem. Pan poseł pozwoli, że zerknę do materiału. W uzasadnieniu podana jest wartość polskiego eksportu do Singapuru. Wedle danych Ministerstwa Gospodarki wartość eksportu polskich towarów spożywczych wynosi około 5,5 mln USD. Import z Singapuru to głównie wyroby przemysłu stoczniowego oraz elektronicznego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CezaryKrysiak">Trzeba pamiętać, że Singapur jest wielkim centrum finansowym. Transakcje finansowe trudno jest śledzić, kiedy nie mamy dostępu do informacji podatkowych będących w posiadaniu banków i innych instytucji finansowych. Nowa umowa nam to umożliwi. Obecnie trudno jest oszacować skalę. Wiemy, że Singapur jest popularnym miejscem dla pewnych transakcji finansowych w celu unikania płacenia podatków. Była to bezpośrednia przyczyna zmiany umowy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CezaryKrysiak">Jeśli pan poseł nie jest w pełni usatysfakcjonowany, możemy udzielić odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejParafianowicz">Tytułem uzupełnienia pragnę poinformować, że Unia Europejska jako całość jest największym inwestorem w Singapurze. Wartość inwestycji sięga 100 mld USD, czyli trzykrotnie więcej niż inwestycji Japonii. Inwestycje Singapuru w UE wynoszą około 25 mld USD.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Kosma Złotowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KosmaZłotowski">Skoro zmieniamy obowiązującą umowę z Singapurem, to musiał być jakiś powód. Powinniśmy opierać się na jakichś szacunkach. Poproszę o dokładniejszą informację, ilu podmiotów gospodarczych może to dotyczyć. Czy polscy obywatele dokonują tam transakcji? Jak państwo to oceniacie?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KosmaZłotowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejParafianowicz">W naszej ocenie umowa była nieszczelna i miała luki, które powodowały, że można było uniknąć opodatkowania. Zmiana proponowana jest w kształcie, w jakim przyjęto umowy z Maltą, Luksemburgiem i Cyprem w ostatnim czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym państwa poinformować, że Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do tego projektu. Poproszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o przedstawienie uwag. Jest to odpowiedni moment na ich zasygnalizowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzemysławSadłoń">Nasze uwagi mają charakter redakcyjno-legislacyjny i dotyczą drobnej kwestii. Zarówno w tytule projektu ustawy, jak i w art. 1 posłużono się sformułowaniem, że ratyfikacja dotyczy umowy wraz z protokołem. Może to być sformułowanie nieco mylące, biorąc pod uwagę, że choć akty te są ze sobą ściśle powiązane, to w świetle prawa traktatów są dokumentami odrębnymi. Każdy z nich był odrębnie sporządzany, a następnie podpisywany. W związku z tym proponowalibyśmy, aby sformułowanie „wraz z protokołem” zastąpić sformułowaniem „oraz protokołu”. Jest to formuła, która w przypadku umów dotyczących unikania podwójnego opodatkowania w projektach ustaw znacznie częściej występuje i jest bardziej adekwatna, biorąc pod uwagę kwestie materialne prawa traktatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy państwa uwagę można w procesie legislacyjnym traktować jako upoważnienie, gdybyśmy do takiego rozstrzygnięcia doszli, czy jako formalne zgłoszenie poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzemysławSadłoń">Z naszej strony jest to propozycja poprawki. Z formalnego punktu widzenia któryś z posłów powinien tę poprawkę przejąć, a następnie Komisje powinny ją zaaprobować, jeśli państwo przychylają się do niej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy w tej sprawie pan minister chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejParafianowicz">Podzielamy stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Poprawka w sposób formalny została złożona.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSkowrońska">Ponieważ nie ma zgłoszeń w debacie, zamykam pierwsze czytanie projektu i przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Do prezydium wpłynęła poprawka o treści zaprezentowanej przez Biuro Legislacyjne. Odczytam ponownie, że w tytule ustawy i w art. 1 w miejsce słów „wraz z protokołem” wprowadzamy wyrazy „oraz protokołu”. Biuro Legislacyjne szczegółowo objaśniło tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki do tytułu projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu, zatem poprawka została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki do art. 1? Nie ma sprzeciwu, zatem poprawka została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 2 stanowi, że ustawa wchodzi w życie 14 dni od daty ogłoszenia. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z państwa jest za przyjęciem całości projektu ustawy wraz z przyjętymi poprawkami? (29) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (1).</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#KrystynaSkowrońska">Komisje przyjęły projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. W imieniu prezydiów proponuję kandydaturę posła Górczyńskiego. Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#KrystynaSkowrońska">Czy pan poseł Górczyński wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławGórczyński">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia panu posłowi funkcji sprawozdawcy? Nie ma sprzeciwu. Komisje powierzyły funkcję sprawozdawcy posłowi Jarosławowi Górczyńskiemu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KrystynaSkowrońska">Konieczna jest opinia MSZ o zgodności z prawem UE. Ustalam termin na 27 maja br.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KrystynaSkowrońska">W związku ze zrealizowaniem porządku obrad zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>