text_structure.xml
31.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam panie i panów posłów, witam państwa ministrów. Chcę zapytać, czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Porządek obrad nie jest dzisiaj zbyt skomplikowany. Został przyjęty. Przechodzimy do pkt I, czyli do informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. To jest stan na dzień 21 sierpnia 2015 r. Chcę tylko przypomnieć, że zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r., Rada Ministrów jest zobowiązana przedstawić Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy. Informacja została przekazana do Komisji w dniu 10 września.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Nie będę czytała kto reprezentuje rząd, bo i tak za chwilę każdy z państwa będzie zabierał głos. Chcę jeszcze tylko przekazać, że kwestie dotyczące kompetencji Ministerstwa Finansów przedstawi pan minister Artur Nowak-Far. Na posiedzeniu jest też obecny pan Robert Krzyśków zastępca dyrektora Departamentu Unii Europejskiej MF.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaPomaska">Proponuję, żeby po każdej wypowiedzi, jeśli będą pytania, była możliwość ich zadania. Ale nie ma obowiązku, żeby posłowie mieli pytania. Jako pierwszego poproszę o zabranie głosu pana ministra Artura Nowaka-Fara.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ArturNowakFar">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. W zestawieniu przekazanym do Sejmu znajdują się trzydzieści dwie dyrektywy, których termin implementacji już upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentu, to jest na dzień 21 sierpnia 2015 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ArturNowakFar">Od czasu przekazania materiału do Sejmu nastąpił, co oczywiste, postęp, który dotyczy w szczególności następujących dyrektyw: zakończył się proces wykonania dyrektywy 2014/82 dotyczącej wymogów dla licencji maszynisty, skierowano do podpisu pana prezydenta dyrektywę 2013/36 dotyczącą nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, dyrektywę 2011/16 dotyczącą współpracy w dziedzinie opodatkowania, dyrektywę 2009/13 oraz 2013/54 dotyczące pracy na morzu, dyrektywę 2012/28 dotyczącą korzystania z utworów osieroconych, dyrektywę 2013/33 dotyczącą ochrony międzynarodowej oraz dyrektywę 2012/19 dotyczącą zużytego sprzętu elektrycznego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ArturNowakFar">Jeżeli chodzi o uchwały uchwalone przez Sejm i przekazane do Senatu, są trzy dyrektywy: 2013/14, 2009/138 i 2014/51. One są wykonywane w zakresie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Ta została uchwalona przez Sejm 30 września. Dyrektywa 2013/49 ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i dyrektywa 2012/29 dotycząca ochrony ofiar przestępstw. Tutaj w odniesieniu do niej wymagane jest jeszcze przyjęcie rozporządzeń. Dyrektywa 2013/34 dotycząca sprawozdań finansowych jest również uchwalana przez Sejm i przekazana do Senatu. Dyrektywa 2012/18 dotycząca awarii odnoszących się do substancji niebezpiecznych i dyrektywa 2014/27 dotycząca substancji chemicznych również są przekazane do Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ArturNowakFar">Co do przyczyn opóźnień oraz aktualnego stanu prac legislacyjnych nad projektami ustaw i rozporządzeń wykonujących prawo unijne, szczegółowe informacje przedstawią już ministrowie odpowiedzialni za ich wdrożenie do prawa polskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Teraz poproszę o zabranie głosu pana ministra Grzegorza Karpińskiego, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzKarpiński">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jak już poinformował pan minister Artur Nowak-Far z dyrektyw, które wdrażane są przez MSW, jest dyrektywa 2013/33. Ustawa, która ją realizuje, czyli ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, oczekuje na podpis prezydenta. Natomiast ta dyrektywa będzie również wdrażana za pośrednictwem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie regulaminu pobytu w ośrodku dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy. W dniu 21 września projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych. W związku z tym, jak sądzę, w ciągu najbliższych tygodni oba te dokumenty wdrożą zarówno dyrektywę 2013/3, jak i dyrektywę 2013/32. Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś pytania do pana ministra? Bardzo proszę, pan europoseł Janusz Korwin-Mikke.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszKorwinMikke">Chcę zapytać, jeśli można, o dyrektywę do spraw uchodźców. Jaki przewiduje pan tryb dalszych prac nad tym dokumentem? Kiedy on zostanie wdrożony i w jakim trybie może zostać unieważniony?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzKarpiński">Tak jak wspomniałem przed chwilą, ponieważ obie dyrektywy, i 2013/33, i 2013/32, realizujemy za pomocą jedną ustawy, drugą rozporządzenia, ustawa oczekuje na podpis pana prezydenta, a rozporządzenie jest w tej chwili procedowane w uzgodnieniach międzyresortowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszKorwinMikke">Według pana opinii tylko prezydent może w tej chwili wstrzymać działanie tej dyrektywy?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzKarpiński">Tak. Ustawa w tej chwili oczekuje na podpis prezydenta. Został zakończony proces legislacyjny w Sejmie i w Senacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Nie słyszę więcej pytań. Poproszę o zabranie głosu pana ministra Piotra Otawskiego, Ministerstwo Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrOtawski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Szanowna Komisjo, jeśli chodzi o zakres odpowiedzialności Ministra Środowiska, mamy do czynienia z trzema dyrektywami, które powinny być transponowane do porządku prawnego. Pierwsza z nich to dyrektywa PE i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dyrektywa ta wdrażana jest poprzez ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Ustawa ta została uchwalona przez Sejm z datą 11 września 2015 r. W tym momencie została przekazana do prezydenta i oczekuje na podpis.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrOtawski">Kolejna dyrektywa to dyrektywa PE i Rady 2012/18/UE w sprawie zagrożenia poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi. Transpozycja tej dyrektywy odbywa się poprzez nowelizację w ustawie o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta została uchwalona i ogłoszona dnia 21 września 2015 r. Oczekujemy na jej wejście w życie. Termin wejścia w życie to czternaście dni od dnia ogłoszenia. Do pełniej transpozycji wymagane jest przygotowanie jeszcze czterech rozporządzeń wykonawczych do ustawy – Prawo ochrony środowiska. Prace nad przygotowaniem tych rozporządzeń trwają. W odniesieniu do dwóch kompetencje do przygotowania tych rozporządzeń ma MG, dwóch pozostałych – MSW.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PiotrOtawski">Ostatni akt prawny w kompetencjach Ministra Środowiska to częściowa transpozycja, bo znaczna część została już transponowana, ale są pewne błędy w zakresie transpozycji w odniesieniu do substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej dyrektywy 2013/39/UE. Rozwiązania transponujące przepisy tej dyrektywy znajdują się w projekcie ustawy – Prawo wodne. Projekt ustawy został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów jeszcze w czerwcu br. Obecnie oczekuje rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś pytania do pana ministra? Nie słyszę. Bardzo dziękuję. Poproszę teraz pana ministra Jerzego Witolda Pietrewicza, Ministerstwo Gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyWitoldPietrewicz">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, aktualnie w kompetencji Ministra Gospodarki znajduje się pięć dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął. Natomiast w ciągu najbliższych trzech miesięcy nie upływa termin transpozycji żadnej kolejnej dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyWitoldPietrewicz">Pierwsza dyrektywa 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej będzie transponowana przepisami ustawy o efektywności energetycznej. Ten projekt znajduje się obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów. Projekt był przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów już dwukrotnie, jednak ze względu na liczne uwagi trzeba było powołać odrębny zespół roboczy składający się z najbardziej zainteresowanych stron. Obecnie w ramach tego zespołu uzgadniana jest kolejna wersja projektu ustawy. Po przyjęciu przez KRM projekt zostanie przekazany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyWitoldPietrewicz">Dalej dwie dyrektywy dotyczące materiałów pirotechnicznych: dyrektywa 2014/58/UE ustanawiająca system identyfikowalności wyrobów pirotechnicznych i dyrektywa 2013/29/UE w sprawie udostępnienia wyrobów pirotechnicznych. Zostaną one wdrożone ustawą o zmianie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego. W dniu 17 września br. projekt ustawy został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów, 28 września planowane jest posiedzenie Komisji Prawniczej nad projektem tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JerzyWitoldPietrewicz">Dyrektywa Komisji 2014/77/UE zmieniająca dyrektywę dotyczącą jakości benzyny i olejów napędowych zostanie wdrożona do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania i jakości paliw ciekłych. Z uwagi na to, że projekt zawiera przepisy techniczne, 3 lipca został przekazany do Komisji Europejskiej w ramach tak zwanej notyfikacji technicznej. Okres standstill, podczas którego nie można przyjąć ostatecznego rozporządzenia, będzie trwał do 5 października. Następnie niezwłocznie po zakończeniu procedury notyfikacji, rozporządzenie zostanie podpisane przez Ministra Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JerzyWitoldPietrewicz">I dyrektywa 2013/30/UE w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich, tak zwana dyrektywa offshore, zostanie transponowana do polskiego prawa przepisami ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw. Obecnie trwają intensywne prace nad projektem ustawy prowadzone przez MG we współpracy z Ministrem Środowiska, Ministrem Infrastruktury i Rozwoju oraz Wyższym Urzędem Górniczym. Dyrektywa offshore obejmuje zagadnienia regulowane przez różne akty prawne będące w kompetencji trzech resortów, które już wymieniałem: MG, MIR i MŚ, stąd też niezbędne były długofalowe prace koncepcyjne. Przedłożenie projektu ustawy zmieniającej ustawę Prawo geologiczne i górnicze oraz inne akty prawne pod obrady Rady Ministrów planowane jest na czwarty kwartał bieżącego roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy do pana ministra Pietrewicza są jakieś pytania? Nie słyszę. Wszystko jasne. Poproszę teraz o zabranie głosu panią minister Dorotę Pyć, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DorotaPyć">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, szanowni państwo, ustawą o pracy na morzu wprowadzamy do polskiego prawa dyrektywy 2009/13 i 2013/54. Oczekujemy na podpis prezydenta. W dniu 8 września tekst ustawy transponującej te dwie dyrektywy został przedstawiony prezydentowi do podpisu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DorotaPyć">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2014/49, to wczoraj, 23 września, odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej Senatu RP, która rozpatrywała projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, który transponuje dyrektywę 2013/49.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DorotaPyć">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2012/34, to tę dyrektywę transponuje do polskiego porządku prawnego projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. W związku ze zobowiązaniem Polski, które polega na tym, że do połowy roku 2016 przepisy dyrektywy będą transponowane do polskiego porządku prawnego, trwają intensywne prace w MIR nad tym aktem prawnym i jest on w tej chwili procedowany na etapie uzgodnień międzyresortowych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DorotaPyć">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2014/103, mamy taką sytuację, że projekt tekstu jednolitego został przekazany do MSZ w dniu 29 kwietnia, następnie MSZ przekazało tekst jednolity ADN 2015 do Kancelarii Prezydenta, a następnie Kancelaria Prezydenta przekazała do Rządowego Centrum Legislacji. Termin ogłoszenia został wyznaczony przez RCL w wykazie akt oczekujących na publikację na dzień 30 września 2015 r.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#DorotaPyć">Ostatnia to dyrektywa 2014/82. To są trzy rozporządzenia. Pragnę poinformować, że wszystkie te rozporządzenia zostały podpisane przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju i oczekują na publikację w Dzienniku Ustaw. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, pani minister. Czy są jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń. Teraz proszę o zabranie głosu panią minister Monikę Zbrojewską, Ministerstwo Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MonikaZbrojewska">Jeżeli chodzi o Ministerstwo Sprawiedliwości, to pragnę państwu przedstawić, szanowna pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, informację odnośnie do prac legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektywy 2012/29/UE, która ustanawia normy minimalne w zakresie praw wsparcia i ochrony ofiar przestępstw. Układ jest tego rodzaju, że zostały podjęte prace legislacyjne w tym zakresie i co do zasady zostały już wdrożone, z uwagi na to, że w ramach tej dużej reformy związanej z nowelizacją Kodeksu postępowania karnego między innymi została owa dyrektywa wdrożona. W tym zakresie jest potrzeba pewnego rodzaju drobnej zmiany kosmetycznej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MonikaZbrojewska">W chwili obecnej, na podstawie przepisów obowiązujących w dniu dzisiejszym, pokrzywdzony otrzymuje potwierdzenie złożenia zawiadomienia o przestępstwie z chwilą, w której uzyskuje on oficjalnie status pokrzywdzonego w ramach postępowania przygotowawczego. Natomiast dyrektywa nas zobowiązuje do tego, aby taką możliwość złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa otrzymał w momencie oficjalnego zgłoszenia faktu popełnienia czynu zabronionego u organów ścigania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MonikaZbrojewska">Pierwsze czytanie odbyło się 23 lipca 2015 r. i w chwili obecnej pracujemy nad tym projektem. Jak mówię, to jest drobna zmiana. Co do zasady dyrektywa została wprowadzona do naszego systemu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję pani minister. Czy są jakieś pytania do pani minister? Nie słyszę. Poproszę teraz pana ministra Piotra Warczyńskiego, Ministerstwo Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrWarczyński">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeżeli chodzi o dyrektywy, jakich termin wdrożenia już upłynął, to mamy jeszcze nieskończoną sprawę dotyczącą dyrektywy PE i Rady 2014/27, której termin transpozycji upłynął 1 czerwca 2015 r. Do pełnego wdrożenia tej dyrektywy pozostało tylko ukończenie prac nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet. Za prace nad tym projektem odpowiedzialne jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. W tej chwili projekt ten oczekuje na rozpatrzenie przez Komisję Prawniczą.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PiotrWarczyński">Jeżeli chodzi o dyrektywy, których termin wdrożenia upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy, mamy dyrektywę Rady 2013/51, określającą wymogi dotyczące ochrony zdrowia ludności w odniesieniu do substancji promieniotwórczych w wodzie przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Termin transpozycji upływa 28 listopada 2015 r. Aktem wdrażającym jest projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, który w tej chwili jest na etapie konsultacji publicznych i opiniowania. Termin tych konsultacji upływa 28 tego miesiąca. I to wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś pytania do pana ministra? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanuszKorwinMikke">Mam jedno drobne pytanie. Ustawa sejmowa o sklepikach spowodowała ich zamknięcie. Czy ustawa o jakości wody nie spowoduje wyłączenia wodociągów? Bo jeżeli się okaże, że wodociągi nie spełniają tych wymogów, to co? Zakręcimy kurki?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AgnieszkaPomaska">Chcę tylko sprostować, że spowodowała zamknięcie niektórych sklepików, ale niektórzy sobie poradzili z wyzwaniem, jakim jest serwowanie młodzieży zdrowego jedzenia. To pytanie było chyba, jak rozumiem, retoryczne. Czy pan minister chce odpowiedzieć? Chyba nie, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrWarczyński">Raczej nie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaPomaska">Teraz poproszę pana ministra Juranda Droppa, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JurandDropp">Dzień dobry państwu, pani przewodnicząca, państwo posłowie, w gestii MAC jest jedna niewdrożona dyrektywa 2013/31/UE, która zmienia dyrektywę w sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego. Chcę podkreślić, że to jest ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego i tutaj nie ma nic do czynienia z dostępem do informacji sektora publicznego.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JurandDropp">Prawdę mówiąc, chciałbym tu trochę na przyszłość zwrócić uwagę państwa posłów, że ministerstwo przeprowadziło przez proces legislacyjny założenia do ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego, zostało to przyjęte przez Radę Ministrów 4 sierpnia br. Rządowe Centrum Legislacji we współpracy z nami przygotowało od razu tekst ustawy. Tekst ustawy skonsultowaliśmy 15 września z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wczoraj Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji przyjął to, z jedną kwestią do rozstrzygnięcia na dalszym etapie. Przesłany jest do Komitetu do Spraw Europejskich. Wczoraj to przesłaliśmy i zamierzamy zakończyć w ciągu miesiąca etap komitetów. Nie przeprowadzimy przez Radę Ministrów, żeby nie wpaść w pułapkę dyskontynuacji. Żeby gotowa ustawa, która była wyczyszczona, była długo dyskutowana na etapie założeń, nie spadła natychmiast. Liczymy, że to będzie pierwsza rzecz legislacyjna z zakresu kompetencji MAC, którą przyjmie Rada Ministrów w najbliższym czasie, na przykład w listopadzie, i którą Sejm natychmiast będzie się mógł zająć. Liczymy na bardzo szybkie procedowanie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JurandDropp">Tak jak mówiłem, chciałem wykorzystać tę okazję, żeby państwo posłowie wiedzieli o tym, że trzeba będzie się tym zająć. Jest jedenaście krajów UE, które nie wdrożyły, z tego co wiem. Pozostałe albo wdrożyły, albo notyfikowały, bo też są dyskusje. W stosunku do tych jedenastu jesteśmy bardzo zaawansowani i bardzo byśmy chcieli w ministerstwie, żeby to jeszcze w tym roku weszło.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JurandDropp">Pozostałych aktów prawnych w ciągu następnych trzech miesięcy nie mamy. Natomiast niedługo będzie upływał termin implementacji dyrektywy dotyczącej obniżenia kosztów dostępu do budowy sieci szerokopasmowych. Pracujemy nad tym intensywnie i też będziemy chcieli szybko to zrobić. Na początku przyszłego roku z pewnością przyjdziemy z tym do Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś pytania do pana ministra? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję za tę wyczerpującą informację. Jako ostatnia pani dyrektor Izabela Szewczyk-Krzyżanowska, zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IzabelaSzewczykKrzyżanowska">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam przyjemność referować w zastępstwie pana prezesa Adama Jassera, który niestety nie mógł się tu dzisiaj pojawić. Jeżeli chodzi o akty prawne, których implementacja została powierzona prezesowi UOKiK, jest to jeden akt: dyrektywa 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Założenia do tej implementacji zostały przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 31 marca. Zostały one poprzedzone bardzo głębokimi konsultacjami i analizami, bowiem sama implementacja wymaga głębokich zmian zarówno w warstwie merytorycznej, jak i instytucjonalnej i proceduralnej, bo chodzi tu o zmianę szeregu ustaw kompetencyjnych poszczególnych regulatorów, takich jak Prezes UOKiK, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Transportu Kolejowego, aktualnie rzecznik finansowy.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#IzabelaSzewczykKrzyżanowska">Generalnie obecnie trwają bardzo intensywne prace w RCL nad projektem ustawy. Te prace, z informacji nam przekazanych, mają się ku końcowi. My, jako UOKiK, mamy nadzieję, że system i dyrektywa zostaną jak najszybciej wdrożone, żeby polscy konsumenci również mogli korzystać z jego dobrodziejstw. Leży to Prezesowi UOKiK szczególnie na sercu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś pytania do pani dyrektor? Nie słyszę. Jeszcze w imieniu Ministerstwa Finansów pan minister Nowak-Far. Pan minister już raz zabierał głos, ale teraz w imieniu MF bardzo proszę o krótką informację i później, jeśli będą pytania bardziej ogólne do pana ministra, to będzie możliwość je zadać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ArturNowakFar">W obszarze właściwości MF jest dziesięć opóźnionych dyrektyw. Pierwsza to dyrektywa 2011/61 dotycząca zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany niektórych innych dyrektyw dotyczących tej kwestii. Tutaj został już przyjęty projekt stosownej ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i niektórych innych ustaw przez Komitet Rady Ministrów 17 września 2015 r. Prawdopodobnie projekt będzie rozpatrywany przez Radę Ministrów 29 września 2015 r.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ArturNowakFar">Druga dyrektywa to zmieniająca dyrektywę w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami oraz dyrektywę UCITS. Jest tu stosowna ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, której drugie czytanie się zakończyło 11 września. Obecnie została przekazana do prezydenta i do Senatu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#ArturNowakFar">Kolejna to dyrektywa 2013/36, tak zwana CRD IV. Projekt został już przekazany prezydentowi do podpisu.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#ArturNowakFar">Dyrektywa 2011/16 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania. Ustawa została skierowana do podpisu prezydenta To jest ustawa – Ordynacja podatkowa oraz ustawa o zmianie niektórych ustaw.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#ArturNowakFar">Dyrektywa 2014/59 ustanawiająca ramy na potrzeby wprowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, tak zwana BRRD. Został już zakończony proces uzgodnień resortowych. Najprawdopodobniej będzie przyjęta przez Komitet do Spraw Europejskich. Proponowany termin to jest 7 października br.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#ArturNowakFar">Jeżeli chodzi o dyrektywę PE i Rady 2009/138, to tutaj projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przekazano do prezydenta i marszałka Senatu.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#ArturNowakFar">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2014/51 zmieniającą dyrektywy generalnie dotyczące Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, tak zwana dyrektywa Omnibus II, zdecydowano się na uzupełnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Proponowana ustawa o działalności ubezpieczeniowej w tym zakresie w całości implementuje przedmiotową dyrektywą, więc tutaj też proces się kończy.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#ArturNowakFar">Dyrektywa PE i Rady 2013/50 dotycząca wymogów przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczone są do obrotu na rynkach regulowanych, tak zwana Transparency – projekt ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych i niektórych innych ustaw został przekazany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Nie mamy informacji, kiedy Rada Ministrów się tym zajmie. Można przypuszczać, że będzie to najpewniej 29 września br.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#ArturNowakFar">I ostatnia dyrektywa z tych opóźnionych to dyrektywa w sprawie rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych została przyjęta. Tekst ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw, czyli tekst wykonujący, to raczej nie przyjęta dyrektywa, tylko ustawa przyjęta, został opublikowany w Dzienniku Ustaw pod pozycją 133. Data ogłoszenia to 8 września 2015 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Teraz zapytam, czy są jakieś pytania do pana ministra w części finansowej i ogólnej? Bardzo proszę, pan europoseł Ujazdowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzUjazdowski">Mam pytanie w części ogólnej, bo rządzenie jest sztuką przewidywania. Mamy dzisiaj formalnie perspektywę trzech miesięcy, ale wiemy, że proces legislacyjny zawsze trwa dłużej. Dlatego chciałbym zapytać pana ministra, a jeśli taka odpowiedź nie jest możliwa od razu, to prosiłbym o informację na piśmie, ile dyrektyw, których termin realizacji upływa w połowie przyszłego roku, nie zostało skierowanych do laski marszałkowskiej. To znaczy, ile aktów prawnych wykonujących te dyrektywy. Bo myślę, że następnemu Sejmowi należy się taka informacja wstępna, dotycząca niebezpieczeństwa opóźnień. Przyjmując więc 1 lipca 2016 r. jako datę, prosiłbym o taką odpowiedź albo ustnie, albo pisemnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AgnieszkaPomaska">Pan europoseł Korwin-Mikke.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanuszKorwinMikke">Przyszedłem tu, szczerze mówiąc, w jednej sprawie, mianowicie dyrektywy o ujednoliceniu systemu podatkowego. Pan nie poświęcił jej szczególnie więcej uwagi. Chciałbym usłyszeć od pana dwa słowa, jakie są przewidywane skutki wdrożenia tej dyrektywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy jeszcze są jakieś pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę zgłoszeń. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ArturNowakFar">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, przekażemy informację pisemną. Natomiast w odniesieniu do drugiego pytania, to ono zakłada rzeczywistość, która nie za bardzo istnieje. To znaczy, jest projekt w samej UE, jest projekt Komisji dotyczący elementów ujednolicenia opodatkowania podatkiem dochodowych, ale to jest tylko projekt na bardzo wczesnym etapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanuszKorwinMikke">Pan to wymienił na początku.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ArturNowakFar">Nie, nie wymieniłem, panie pośle. Bardzo przepraszam, ale nie wymieniałem. To jest nagrane, więc jest to do sprawdzenia. Absolutnie nie jest to przedmiotem żadnych prac legislacyjnych. Tym bardziej prac legislacyjnych w Polsce dotyczących implementacji dyrektywy, której nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanuszKorwinMikke">W takim razie wycofuję pytanie. Przepraszam. Wracam do Brukseli i tam będę dopytywał.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Nie słyszę więcej pytań. Bardzo dziękuję paniom i panom ministrom. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 21 sierpnia 2015 r.). Zamykam pkt I.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AgnieszkaPomaska">Pkt II – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Następne posiedzenia Komisji odbędą się 8 października. Chcę poinformować, że po wyborach, jeszcze przed zaprzysiężeniem nowych posłów, też będzie co najmniej jedno posiedzenie Komisji. Uprzedzam, że będziemy pracować także po wyborach. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>