text_structure.xml
18 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam panie i panów posłów, panów ministrów oraz osoby towarzyszące. Przypominam o dyscyplinie czasowej: pięć minut dla posła sprawozdawcy, trzy minuty dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz pierwszy i minuta dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz drugi. Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania? Nie widzę. Ten sposób procedowania został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Mamy kłopot z kworum, więc ewentualnie pkt II będziemy musieli rozpatrzyć później, bo to wymaga głosowania. Nie ma uwag do porządku obrad. Porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to dokumenty: COM(2015) 336, 342, 389, 394, 397, 401, 406, 407, 408, 410, 411 i 412. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić jakieś uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AgnieszkaPomaska">Pkt II przeniesiemy na moment, kiedy będzie więcej posłów na sali. Przechodzimy do pkt III, Rada Ecofin, która odbędzie się 3 października. Bardzo proszę pana ministra Artura Radziwiłła o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ArturRadziwiłł">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w agendzie jest przewidziany jeden punkt legislacyjny. Będzie to dyskusja na temat projektu dyrektywy dotyczącej obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania. Zgodnie z zaproponowaną agendą na 6 października przewidziane jest uzyskanie porozumienia politycznego w kwestii tego projektu. Przypomnę krótko cele tego projektu, dlatego że stanowisko Polski w tej sprawie było już omawiane przez Komisję w kwietniu, a w czerwcu przedstawialiśmy stan prac i dyskusji na Ecofinie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ArturRadziwiłł">Celem projektu jest rozbudowanie narzędzi i mechanizmów zapewniających obowiązkową automatyczną wymianę informacji dotyczących interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w wymiarze transgranicznym oraz porozumień cenowych dotyczących cen transferowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ArturRadziwiłł">Ogólne stanowisko Polski wobec tego projektu jest pozytywne. Polska zgadza się, że ten projekt adresuje rzeczywisty problem, który ma miejsce na poziomie europejskim i który dotyczy również Polski, ale Polska zgłaszała trzy istotne wątpliwości. Dotyczyły one po pierwsze wymiany informacji w sprawie porozumień cenowych na pięć lat wstecz, takiej retroaktywności, do której mieliśmy zastrzeżenia. Drugie zastrzeżenie dotyczyło przekazywania informacji w sprawie porozumień cenowych zawieranych w oparciu o umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania podlegających pod klauzulę poufności. To są umowy z krajami spoza UE. I trzecia wątpliwość dotyczyła przekazywania i interpretacji oraz porozumień cenowych Komisji Europejskiej. Ta wątpliwość jest spowodowana tajemnicą skarbową i zasadą poufności, jakimi te interpretacje są otoczone.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ArturRadziwiłł">Aktualnie jest dyskutowany projekt kompromisowy, który w dużej części realizuje te postulaty czy odpowiada na wątpliwości Polski. Będzie on prawdopodobnie przyjęty przez Coreper w przyszłym tygodniu, tak że mamy nadzieję, że na tym posiedzeniu Ecofinu projekt kompromisowy rzeczywiście już będzie mógł uzyskać zgodę i porozumienie polityczne wszystkich ministrów finansów UE. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć… A przepraszam bardzo. Pan poseł Ujazdowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzUjazdowski">Chcę zapytać pana ministra i prosić o doprecyzowanie tego sprzeciwu naszego rządu w sprawie tajemnicy skarbowej, bo pan przed chwilą o tym mówił. Jakie tu są racje i jaki jest dylemat? Jaka jest różnica stanowisk? Na czym ona praktycznie polega między tym, czego oczekują partnerzy a tym, czego oczekuje rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArturRadziwiłł">Oryginalna propozycja Komisji Europejskiej polegała na tym, żeby właśnie te interpretacje oraz porozumienia cenowe były z automatu przekazywane Komisji Europejskiej, podczas gdy te interpretacje, porozumienia, są w Polsce objęte tajemnicą skarbową, zasadą poufności, i konieczne są jakieś szczególne przesłanki, żeby je przekazywać gdzieś na zewnątrz. Kompromis prowadzonych do tej pory dyskusji jest taki, że do Komisji Europejskiej nie będą przekazywane wszystkie pełne informacje podatkowe, tylko będzie przekazywana tak zwana informacja statystyczna. Będzie ona pokazywać, jakie interpretacje, jakie porozumienia są zawierane, ale z wyłączeniem identyfikacji obejmowanych podmiotów, bez streszczenia porozumienia i bez sposobu obliczania cen transferowych, technicznej kwestii związanej z tymi porozumieniami, która by mogła pozwolić na zidentyfikowanie podmiotu, którego te dane dotyczą. Komisja otrzyma więc to, co jest jej potrzebne, żeby realizować politykę, ale nie otrzyma szczegółowych danych indywidualnych, co do których uważamy, że nie ma potrzeby ich otrzymywać, i które w Polsce są chronione. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych, które odbędzie się 6 października 2015 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt IV, czyli Rada EPSCO, która odbędzie się 5 października. Bardzo proszę pana ministra Radosława Mleczkę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RadosławMleczko">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jedynym aktem prawnym, który, być może, będzie rozpatrywany podczas Rady, która odbędzie się 5 października, będzie tak zwana dyrektywa kwotowa i próba osiągnięcia przez prezydencję Luksemburga podejścia ogólnego do tego projektu. Chciałbym podkreślić, że w trakcie prezydencji nie odbyło się żadne posiedzenie grupy roboczej, które miałoby służyć zbliżeniu do takiego porozumienia, a także nie został dotychczas przekazany dokument. Na razie mamy tylko w porządku posiedzenia zasygnalizowaną taką możliwość, natomiast jest również prawdopodobne, że ten dokument nie będzie rozpatrywany. To tyle, jeśli chodzi o informację ogólną.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RadosławMleczko">Jeśli chodzi o szczegóły, jak państwo wiedzą, w tym przypadku odpowiedzialny za przygotowanie stanowiska rządu jest Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania. Pod nieobecność pani minister Fuszary jest dzisiaj z nami pani dyrektor Barbara Szymborska. Jeżeli mają państwo pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaPomaska">To ja zapytam państwa, czy są jakieś pytania? Bardzo proszę, pan poseł Sellin.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławSellin">Mówimy o projekcie, który, procedowany w tej kadencji Sejmu, okazał się klęską Sejmu. Musimy to sobie otwarcie powiedzieć. Otóż, rzadko przyjmowaliśmy uchwały o niezgodności z zasadą pomocniczości jakichś dokumentów, a w tym przypadku taką uchwałę podjęliśmy, i to dwa i pół roku temu, a mimo to rząd brnął dalej w ten projekt i go popiera. W związku z tym mam prośbę, żeby przynajmniej na zasadzie informacji, jeżeli ten projekt będzie rozpatrywany na Radzie, przedstawiciel polskiego rządu informował rozmówców, z którymi się spotka, o tym, że polski Sejm, polska władza ustawodawcza nie zgadza się z tym projektem i przyjęła dwa i pół roku temu uchwałę o naruszeniu zasady pomocniczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie pośle. Taką prośbę rzeczywiście kierujemy za każdym razem, kiedy omawiany jest ten temat. Zresztą chyba, jak rozumiem, to się znalazło w stanowisku rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RadosławMleczko">Tak, informacja na ten temat znalazła się w stanowisku rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich 5 października 2015 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Komisja przypomina, że w odniesieniu do dokumentu o sygnaturze COM(2012) 614 Sejm RP przyjął uzasadnioną opinię, w której uznał projekt za niezgodny z zasadą pomocniczości.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AgnieszkaPomaska">Pani poseł, może zrobimy jeszcze tę Radę. Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, która odbędzie się 8 października. W imieniu pana ministra jest dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej pani Monika Kusina-Pycińska. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MonikaKusinaPycińska">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, na wstępie chciałabym przeprosić za nieobecność przedstawiciela kierownictwa naszego resortu. Ze względu na obowiązki służbowe poza Warszawą nie mógł wziąć udziału w dzisiejszym posiedzeniu i upoważnił mnie do przedstawienia stanowiska rządu, które ma być zaprezentowane na najbliższym posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w części dotyczącej transportu. To posiedzenie odbędzie się 8 października w Luksemburgu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MonikaKusinaPycińska">Przedmiotem obrad Rady w części legislacyjnej będą projekty dwóch aktów prawnych z zakresu części politycznej z zakresu IV pakietu kolejowego. Pierwszy z nich to projekt dyrektywy w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w odniesieniu do otwarcia rynku krajowego kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową, a drugi akt prawny to projekt rozporządzenia w sprawie otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MonikaKusinaPycińska">Stanowisko rządu było przyjmowane w marcu 2013 r. w odniesieniu do tych aktów prawnych. Cele propozycji w ramach rynkowego filaru pakietu to eliminacja barier wstrzymujących rozwój konkurencyjności kolei pasażerskich poprzez poprawę jakości przewozów, zwiększenie efektywności operacyjnej i de facto poprawę atrakcyjności kolei w stosunku do innych środków transportu.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MonikaKusinaPycińska">Zakładamy, że prezydencja luksemburska będzie chciała przyjąć podejście ogólne do obu projektów. Nasze stanowisko, które będzie prezentowane podczas Rady, będzie zależało od dokumentów, które ostatecznie przedstawi prezydencja. Cały czas pracuje jeszcze grupa robocza. Zatwierdzenie dokumentów przewiduje się na posiedzeniu komitetów stałych przedstawicieli w przyszłym tygodniu 30 września. Ale, biorąc pod uwagę dotychczasowy przebieg negocjacji, możemy stwierdzić, że prezydencja uwzględnia najważniejsze postulaty stanowiska rządu i jeżeli tak się ostatecznie stanie, to wówczas przedstawiciel Polski nie będzie zgłaszał zastrzeżenia do dokumentów i podejścia ogólnego.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MonikaKusinaPycińska">Jeżeli chodzi o konkretne akty, które będą omawiane, projekt dyrektywy w sprawie otwarcia rynków krajowych kolejowych przewozów pasażerskich i zarządzania infrastrukturą, to uwzględnione zostały między innymi polskie postulaty dotyczące definicji przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, konieczności uwzględnienia funkcjonowania w UE różnych modeli organizacyjnych, jeżeli chodzi o zarządzanie infrastrukturą, oraz wykreślenia szczegółowych przepisów ingerujących w sposób funkcjonowania przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MonikaKusinaPycińska">Chcę zwrócić uwagę, że dla rządu szczególnie istotnym postulatem, który został uwzględniony, jest kwestia definicji przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, które nie będzie obligowało do przeprowadzenia radykalnych, kosztownych i czasochłonnych zmian strukturalnych na rynku kolejowym. Pierwotna definicja była na tyle niejednoznaczna, że trudno było stwierdzić, czy grupa PKP jest przedsiębiorstwem zintegrowanym pionowo, czy nie jest. De facto po potwierdzeniu pisemnym przez Komisję Europejską, że nie jest traktowana jako przedsiębiorstwo zintegrowane pionowo, możemy stwierdzić, że nie będzie to miało istotnych konsekwencji dla rynku kolejowego.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MonikaKusinaPycińska">Jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia w sprawie otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego, to zostały uwzględnione między innymi takie polskie propozycje, jak utrzymanie możliwości bezpośredniego udzielania zamówień w określonych przypadkach, na przykład jeżeli chodzi o przewozy międzynarodowe czy zamówienia wewnętrzne lub brak zainteresowania ofertą, utrzymanie obecnie obowiązującej definicji władz lokalnych, także wprowadzenie nieobligatoryjności przepisów w zakresie obowiązku tworzenia parku taborowego oraz konieczność wydłużenia okresu przejściowego dla umów na usługi publiczne zawartych w drodze bezpośredniego udzielenia zamówienia.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MonikaKusinaPycińska">Dla rządu jednym z istotniejszych postulatów była kwestia dotycząca zmiany definicji kompetentnych władz lokalnych, tak aby umożliwić bezpośrednie przydzielanie przez samorządy wojewódzkie umów podmiotom wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#MonikaKusinaPycińska">Tak jak powiedziałam, to jest ocena aktualnie omawianych dokumentów na grupach roboczych. Oczekujemy, że finalna wersja będzie 30 września. Jeżeli podejście ogólne nie zostanie przyjęte podczas październikowej Rady, to prawdopodobnie dalsze rozmowy będą trwały do Rady grudniowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Komunikacji i Energii, która odbędzie się 8 października. Komisja przypomina, że w odniesieniu do dokumentu COM(2013) 029 przyjęta została opinia o niezgodności dokumentu z zasadą pomocniczości. Opinia Komisji została wysłana do instytucji unijnych w ramach dialogu politycznego. Natomiast w stosunku do dokumentu o sygnaturze COM(2013) 028 Komisja przyjęła opinię, w której podzieliła krytyczne uwagi rządu odnoszące się do dokumentu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AgnieszkaPomaska">Dzisiaj mamy najwyraźniej zaprzeczenie tego, co pan poseł Sellin powiedział, że rzadko zgłaszamy naruszenie zasady pomocniczości. Jesteśmy chyba jednym z liderów, jeśli chodzi o kraje unijne, z tego co pamiętam. Zakończyliśmy ten punkt.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do punktu, który miał być pierwotnie pkt II, czyli uzupełnienie składu prezydium Komisji. W związku z wygaśnięciem mandatu pana wiceprzewodniczącego Krzysztofa Szczerskiego wnoszę o powołanie na wiceprzewodniczącą Komisji panią poseł Annę Zalewską. Czy są inne propozycje, wnioski? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AgnieszkaPomaska">Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AnnaZalewska">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaPomaska">Jeśli nie ma innych wniosków i propozycji, to proponuję już tego nie głosować. Gratuluję pani poseł wyboru.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AgnieszkaPomaska">Pkt VI – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie. Zapraszam na posiedzenie Komisji jutro o godzinie 10.30 w tej sali. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>