text_structure.xml 13.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam panie i panów posłów oraz panów ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Przypominam o propozycji ograniczeń czasowych wypowiedzi – 5 minut dla posła sprawozdawcy, 3 minuty dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz pierwszy i minuta dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz drugi. Czy jest sprzeciw wobec takiego sposobu procedowania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaPomaska">Na poprzednim posiedzeniu Komisji ustaliliśmy, że jako pkt 2 rozpatrzymy projekt dezyderatu, który przygotował pan poseł Sellin. Jest to dezyderat dotyczący praw reprodukcyjnych i seksualnych. Oba dezyderaty rozpatrzymy bez dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AgnieszkaPomaska">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 1, który obejmuje rozpatrzenie projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (COM(2008) 426 wersja ostateczna). Projekt dezyderatu zgłosił wczoraj pan poseł Krzysztof Szczerski. Odbyła się dyskusja w sprawie dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AgnieszkaPomaska">Proponuję dwie zmiany do projektu dezyderatu. Po pierwsze, proponuję wykreślić cały akapit drugi. Zostałoby zdanie: „Pragniemy zwrócić uwagę, że na przestrzeni sześciu lat od czasu sformułowania przez rząd stanowiska w tej sprawie nastąpiła zmiana okoliczności o istotnym znaczeniu dla rozpatrywania propozycji zawartych w projekcie dyrektywy”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AgnieszkaPomaska">Druga zmiana polega na tym, aby dezyderat kończył się takim samym sformułowaniem, jak się zaczyna. Ostatnie zdanie brzmiałoby: „Z powyższych względów Komisja do Spraw Unii Europejskiej wnosi o ponowne rozpatrzenie stanowiska RP w sprawie przedmiotowego projektu dyrektywy”.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AgnieszkaPomaska">Dla formalności zapytam pana przewodniczącego Szczerskiego, czy zgadza się na te dwie propozycje i może je przyjąć jako autopoprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofSzczerski">Zgadzam się. Formalnie rzecz biorąc, jest to moja autopoprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem dezyderatu Komisji do Spraw Unii Europejskiej, dotyczącego dokumentu COM (2008) 426? (20) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 2, który obejmuje rozpatrzenie projektu dezyderatu do Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie niepopierania planowanych uzgodnień Rady ds. Zagranicznych Unii Europejskiej w zakresie „praw reprodukcyjnych i seksualnych”.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AgnieszkaPomaska">Pozwolą państwo, że przeczytam treść dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AgnieszkaPomaska">„Na podstawie art. 159 Regulaminu Sejmu Komisja do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP zwraca się do ministra spraw zagranicznych o niepopieranie planowanych uzgodnień Rady do Spraw Zagranicznych Unii Europejskiej w zakresie praw reprodukcyjnych i seksualnych.”.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AgnieszkaPomaska">Na poprzednim posiedzeniu odbyła się dyskusja w tej sprawie. Jak rozumiem, pan poseł Sellin podtrzymuje wniosek. Zgłaszam wniosek przeciwny. Wydaje mi się, że wyjaśnienia rządu były wystarczające. Pan minister podkreślał, że stanowisko w tej sprawie jest niezmienne. Nie widzę sensu, żeby przyjmować dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AgnieszkaPomaska">Pan poseł Sellin, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławSellin">Sens jest taki, że gdyby ten punkt pojawił się na posiedzeniu ministrów spraw zagranicznych UE, nasz minister miałby silniejszy instrument do negowania potrzeby zajmowania takiego stanowiska proponowanego przez Federicę Mogherini, która na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego wyraźnie stwierdziła, że chce to zrobić. Polski minister miałby wsparcie organu Sejmu i byłoby mu łatwiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie pośle. Moim zdaniem nie wynikało to z wypowiedzi pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AgnieszkaPomaska">Poddaję pod głosowanie projekt dezyderatu. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem dezyderatu? (8) Kto jest przeciwny? (13) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AgnieszkaPomaska">Dezyderat nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 3, który obejmuje rozpatrzenie informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (15–16 grudnia 2014 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2013) 260, 262, 265, 267, 889, COM(2014) 4, 5, 32, 180, 174).</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę pana ministra Tadeusza Nalewajka o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszNalewajk">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, na posiedzeniu Rady w dniach 15–16 grudnia rozpatrywany będzie projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, odnoszących się do kazein i kazeinianów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającej dyrektywę poprzednią. Polska popiera przedłożony projekt dyrektywy. Należy odnieść się pozytywnie do ujednolicenia przepisów i dostosowania ich do zmienionych uregulowań w zakresie prawa żywnościowego, a także dostosowania do norm międzynarodowych dotyczących produktów z jadalnej kazeiny. Zmiany te pozwolą na unikanie zakłóceń w handlu na wspólnym rynku oraz spowodują uproszczenie i większą przejrzystość przepisów dyrektywy w ramach prawnych dotyczących prawa żywnościowego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszNalewajk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie Traktatu na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, które odbędzie się 15–16 grudnia, w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tym sprawach.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 4, który obejmuje rozpatrzenie informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska (17 grudnia 2014 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach (COM(2013) 480, 761, 768, 919, COM(2014) 20, 290, 291).</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Marcina Korolca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKorolec">Dziękuję bardzo. Posiedzenie Rady ds. Środowiska odbywa się 17 grudnia. Jeśli chodzi o akty legislacyjne, mamy trzy głosowania, oprócz listy A, której dzisiaj nie umiem określić. Będzie to przedstawione przez prezydencję w ostatnim punkcie. Mamy propozycję rozporządzenia dotyczącego weryfikowanej emisji CO2 ze statków. Przewidziane jest także uzgodnienie polityczne w sprawie dyrektywy zmieniającej dyrektywę w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w celu ograniczenia korzystania z lekkich plastikowych toreb na zakupy. Trzeci punkt to dyrektywa dotycząca ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania. Przewiduje się zakończenie pierwszego czytania, natomiast Parlament Europejski nie zajął jeszcze stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o tę pierwszą kwestię, czyli pomiar emisji CO2 ze statków, Polska wstrzyma się od głosu, natomiast to rozporządzenie zostanie przyjęte. Poprosiłbym przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury, żeby przedstawił sens tego rozporządzenia i wyjaśnił, dlaczego Polska wstrzyma się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełBanaś">Dziękuję bardzo. Sprawa dotyczy projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 z transportu morskiego. Obecnie jest na etapie porozumienia politycznego. Stanowisko rządu wobec projektu, który został przedłożony w 2013 r. przez Komisję Europejską w postaci wniosku, jest negatywne. Zostało rozpatrzone przez sejmową Komisję do Spraw Unii Europejskiej oraz senacką Komisję Spraw Unii Europejskiej. Komisje przychyliły się do stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PawełBanaś">Samo rozporządzenie ustanawia europejski system monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 z transportu morskiego. Projekt ma na celu ustanowienie wymogów, które będą służyć zbieraniu i publikowaniu zweryfikowanych danych o emisji CO2 oraz innych istotnych informacji. Dotyczy to statków o pojemności brutto powyżej 5 tys. jednostek, wszystkich statków, które niezależnie od noszonej bandery będą wchodzić do portów UE lub z nich wypływać.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PawełBanaś">Powodem, dla którego stanowisko rządu jest negatywne, jest to, że dążymy do tego, aby regulacje dotyczące transportu morskiego były podejmowane na forum globalnym – Międzynarodowej Organizacji Morskiej, a nie za pośrednictwem struktur regionalnych. Zarówno zmiany klimatyczne mają charakter globalny, jak i międzynarodowy transport morski ma charakter globalny. Jest niesłychanie ważne, aby nie zaburzać porządku, który istnieje w tym obszarze, poprzez wprowadzenie regionalnych uregulowań, które mogą być różnie traktowane przez państwa trzecie. Właściwym forum dla tworzenia takich norm jest poziom globalny – Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Decyzje Międzynarodowej Organizacji Morskiej nie powodują ryzyka podejmowania przez państwa spoza UE działań w odpowiedzi na regulacje unijne.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PawełBanaś">Przyjęcie tego rozwiązania w obecnej formie nie ułatwi negocjacji, które prowadzimy na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Negocjacje są bardzo delikatne. Dotyczą wielu aspektów technicznych. Wiemy, że wprowadzenie unijnego systemu, zanim regulacje globalne zostaną wprowadzone, spowoduje negatywne reakcje na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej ze strony takich państw, jak Chiny, Indie, Brazylia.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PawełBanaś">W toku prac nad rozporządzeniem udało nam się wprowadzić bardzo dużo zmian, które zbliżają projekt do rozwiązań proponowanych przez Międzynarodową Organizację Morską. To jest powód, dla którego proponujemy wstrzymanie się od głosu podczas posiedzenia Rady. Nie możemy głosować za przyjęciem, natomiast udało nam się wprowadzić do niego sporo szczegółów, które zbliżają to rozporządzenie do tego, co jest proponowane na forum międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PawełBanaś">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie Traktatu na posiedzeniu Rady ds. Środowiska, które odbędzie się 17 grudnia, w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AgnieszkaPomaska">Czy w sprawach bieżących ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Informuję, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się 16 grudnia.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AgnieszkaPomaska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>