text_structure.xml 33.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Dzisiaj chcę prosić o dyscyplinę czasową przede wszystkim państwa ministrów, dlatego że mamy dziesięć wystąpień. Oczywiście będzie czas na pytania posłów, więc jest prośba, żeby głosy wprowadzające w imieniu każdego z ministerstw były możliwie zwięzłe. Państwo posłowie otrzymali materiały i pewnie mają już w głowie gotowe pytania. Taka serdeczna prośba.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Porządek obrad jest przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to dokumenty o numerach: COM(2014) 155, 170, 172, 173, 174, 176, 179, 181, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 193, 195, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 208, JOIN(2014) 14. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi? Nie słyszę. W związku z tym stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt II, czyli do informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy – stan na dzień 24 lutego 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AgnieszkaPomaska">Chcę przypomnieć, że zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy w dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem Rada Ministrów jest zobowiązana przedstawić Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy i w takich cyklach te spotkania odbywamy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AgnieszkaPomaska">Tak jak wspomniałam, rząd jest reprezentowany przez dziesięciu ministrów. W kolejności, która jest wymieniona w porządku, będę państwa prosiła o krótkie przedstawienie informacji. Jako pierwszego, z prośbą o wprowadzenie ogólne, poproszę pana ministra Artura Nowaka-Fara z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ArturNowakFar">Szanowna pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, bardzo dziękuję za zaproszenie mnie do wygłoszenia tego wystąpienia. Pragnę przeprosić Wysoką Komisję za małe spóźnienie, ale wiązało się ono z udziałem w posiedzeniu innej komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ArturNowakFar">Mówiąc o tej informacji, która jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, chciałbym zacząć od tego, że zgodnie z ostatnim raportem Komisji Europejskiej na temat deficytu transpozycji dyrektyw rynku wewnętrznego, który obejmuje okres od 12 maja do 10 listopada 2013 r., Polska w porównaniu do okresów poprzednich znacznie poprawiła swój wynik implementacyjny poprzez obniżenie poziomu deficytu transpozycji i implementacji do%. To jest poziom najniższy w dziesięcioleciu naszego członkostwa w UE. Sądzę, że Wysoka Komisja z zainteresowaniem chciałaby usłyszeć tę informację.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ArturNowakFar">Chciałabym zwrócić Wysokiej Komisji uwagę na to, że informacja została przygotowana na podstawie, po pierwsze, dokumentu pt. „Informacja na temat stanu wdrożenia dyrektyw unijnych i zobowiązań legislacyjnych wynikających z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE oraz Komisji Europejskiej”, który jest przedkładany co najmniej raz na miesiąc pod obrady Komitetu do Spraw Europejskich. Drugie źródło informacji to są dane pochodzące z bazy notyfikacji krajowych środków wykonawczych. Natomiast trzecie źródło informacji to elektroniczny system transpozycji prawa europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ArturNowakFar">W zestawieniu przekazanym Sejmowi znajduje się dwadzieścia pięć dyrektyw, których termin transpozycji już minął lub mija w ciągu kolejnych trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentu. To jest maj 2014 r. Od czasu przekazania materiału do Sejmu zaistniał postęp, który dotyczy następujących dyrektyw: dyrektywy 2011/89, wobec której resortem wiodącym jest Ministerstwo Finansów; dyrektywy 2009 dotyczącej biokomponentów biopaliw ciekłych. Trwa publikacja rozporządzeń, co zakończy transpozycję dyrektyw. Dyrektywy 2011 – prawo atomowe. Została ona uchwalona i oczekuje na stanowisko Senatu. Dyrektywy 2013/10 – implementacja jest w gestii ministra gospodarki. Transpozycja została zakończona. Zakończone zostały również transpozycje dyrektyw: 2011/82 i 2013/45. Została już podpisana przez prezydenta ustawa implementująca dyrektywę 2011/93. Termin transpozycji jednej z dyrektyw, za którą jest odpowiedzialny minister zdrowia, dyrektywy 2012/9, został przesunięty na marzec 2016 r., dlatego w odniesieniu do niej nie możemy mówić o jakiejś zaległości.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ArturNowakFar">Dokładniejsze informacje, także w tych zakresach, które tutaj wymieniłem i które z natury rzeczy na tym etapie będą brzmiały bardzo enigmatycznie, udzielą moi koledzy z innych resortów. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Poproszę teraz pana ministra Jacka Dominika, Ministerstwo Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w gestii MF w tej chwili są trzy dyrektywy, które są wymieniane jako niewdrożone na czas. Jedna dotycząca konglomeratów finansowych dzisiaj jest na kolejnym czytaniu po dyskusji w Senacie, czyli jest to już końcowy etap prac legislacyjnych, a pozostałe dwie są jeszcze na etapie prac rządu. Tak naprawdę największy problem, to też wynika z dosyć krótkiego okresu implementacji przyjętego podczas prac legislacyjnych w Radzie i w PE, dotyczy dyrektywy 2013/36. Wprowadza ona nowe standardy dotyczące wymogów kapitałowych dla instytucji finansowych. Jest to bardzo obszerna dyrektywa, która wraz z aktami wykonawczymi ma kilkaset stron. Termin wdrożenia tego, tak obszernego projektu wynosił niespełna pół roku, więc już od początku, jeszcze podczas prac w Radzie, było sygnalizowane przez wiele państw członkowskich, że ten termin może nie zostać dotrzymany ze względu na skalę zmian, które muszą być wprowadzone. W tej chwili projekt ustawy jest skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Ta dyrektywa będzie implementowana do prawa polskiego przez dwie ustawy – przez prawo bankowe i ustawę o nadzorze makroostrożnościowym. Opóźnienia wynikają też z tego, że zarówno wewnątrz rządu, jak również z Komisją Nadzoru Finansowego toczyły się dyskusje na temat tego, w jakiej formule te wymogi powinny być wdrożone, jak podzielić to pomiędzy poszczególne projekty ustaw, zwłaszcza że projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym jest nową regulacją, która przejmuje część rozwiązań dotychczas będących w prawie bankowym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JacekDominik">Drugi projekt, w którym są opóźnienia, to dyrektywa 2011/61 dotycząca alternatywnych funduszy inwestycyjnych. Mamy już w tej chwili założenia, które zostały przyjęte przez Radę Ministrów. Projekt ustawy będzie można bardzo szybko przygotować. Natomiast był dosyć istotny problem związany z samą definicją tych podmiotów w Polsce, kogo tak naprawdę powinniśmy tą regulacją objąć. To są nowe regulacje unijne, które są przygotowane na trochę bardziej zaawansowane rynki finansowe niż polski, oparty bardziej na tradycyjnych rozwiązaniach. Była dosyć długa dyskusja z sektorem, w jaki sposób tę dyrektywę implementować, tak, aby nie spowodować nadmiernej regulacji i nie nakładać niepotrzebnych ograniczeń na podmioty, które nie do końca powinny być objęte tymi rozwiązaniami. Jest to już uzgodnione i, jak już mówiłem, projekt zostanie bardzo szybko skierowany do uzgodnień międzyresortowych i potem do przyjęcia przez rząd. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze. Teraz pan minister Andrzej Dycha, Ministerstwo Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejDycha">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, które wprowadzają przepisy dyrektywy 2009/28 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, została opublikowana w dniu 8 kwietnia 2014 r. Projekt ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wdrażający przepisy dyrektywy 2009/30, która zmienia dyrektywę odnoszącą się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych, był przekazany 25 marca Komisji Gospodarki do pierwszego czytania. Był przedmiotem obrad Komisji w dniu 2 kwietnia, a następnie został skierowany do prac w podkomisji nadzwyczajnej. Posiedzenie podkomisji zostało zaplanowane na dzień dzisiejszy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejDycha">Jeżeli chodzi o projekt ustawy o zapasach ropy naftowej i produktów naftowych, który wprowadza przepisy dyrektywy Rady 2009/119, który nakłada na państwa członkowskie obowiązek utrzymania minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, to w przypadku tego projektu drugie czytanie jest zaplanowane na posiedzeniu Sejmu w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejDycha">Odnośnie do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe oraz ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, który wprowadza przepisy dyrektywy Rady 2011/70/Euratom, ustanawiające ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi, to jest on obecnie przedmiotem prac Senatu, a sama ustawa zostanie rozpatrzona na posiedzeniu Senatu w dniu jutrzejszym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Pan minister Marcin Kubiak, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKubiak">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, wedle stanu na 24 lutego br. MIR nie wdrożyło trzech dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął, chociaż jest to informacja warta uzupełnienia, a zrobił to już wcześniej pan minister Nowak-Far. Jedna z tych trzech dyrektyw, dotycząca ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, 2011/82, już jest w fazie finalnej. To znaczy, ustawa z 14 marca o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, została ogłoszona 15 kwietnia i wchodzi w życie czternaście dni od dnia ogłoszenia, czyli 30 kwietnia. Zmieścimy się więc w wymaganym terminie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKubiak">Jeśli chodzi o dyrektywę 2010/31 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, to jest ona wdrażana do polskiego porządku prawnego za pomocą kilku aktów prawnych – trzech rozporządzeń i jednej ustawy. Z tych trzech rozporządzeń dwa już obowiązują. Są to rozporządzenia z ubiegłego roku, jedno z 21 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, drugie, które obowiązuje od 1 stycznia, a jest z 5 lipca, zmienia rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Te dwa rozporządzenia, stanowiące część transpozycji, mamy wdrożone. Pozostaje projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Przeszła ona przez Stały Komitet Rady Ministrów 20 marca i 8 kwietnia została skierowana na posiedzenie Rady Ministrów, którego termin wyznaczono na 29 kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarcinKubiak">Trzecie rozporządzenie, które stanowi element tego całego pakietu, w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku etc., to jest ostatnie brakujące rozporządzenie. Od 7 kwietnia jest ono przedmiotem uzgodnień w ramach Komisji Prawniczej. Po zakończeniu prac w tej komisji projekt rozporządzenia zostanie przekazany do podpisu ministrowi infrastruktury i rozwoju. Planowany termin podpisania to początek maja.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarcinKubiak">Jeśli chodzi o trzecią dyrektywę w sprawie praw jazdy, to na razie do prawa polskiego nie zostały wdrożone tylko punkty dotyczące wprowadzenia obowiązku sprawdzenia na egzaminie na prawo jazdy umiejętności jazdy energooszczędnej i przyjaznej dla środowiska. Pozostałe przepisy zostały wdrożone w wymaganym terminie 31 grudnia 2013 r. Wdrożenie do prawa polskiego obowiązku sprawdzenia na egzaminie państwowym wymaga uzupełnienia przepisów ustawy o kierujących pojazdami, a ściśle mówiąc art. 51 ust. 1 pkt 2 o obowiązku sprawdzenia przedmiotowego zagadnienia. Ta zmiana jest w końcowej fazie procedury legislacyjnej. Rozpatrzenie projektu na posiedzeniu plenarnym jest planowane jutro.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarcinKubiak">Tym niemniej, w związku z tym, że chcemy przyspieszyć, zintensyfikować te prace, tak żeby się zmieścić w wymaganym terminie, w kontekście publikacji kolejnego raportu IMS, zamierzamy wprowadzić i wdrożyć dyrektywę do polskiego porządku prawnego w tej sprawie w drodze rozporządzenia wydanego na podstawie delegacji z art. 66 ustawy o kierowaniu pojazdami. Projekt rozporządzenia został przygotowany w naszym resorcie 18 kwietnia. W tym samym dniu został skierowany do konsultacji wewnątrzresortowych, a dzisiaj de facto zostanie przedstawiony do uzgodnień międzyresortowych. Zakończą się one 26 kwietnia, tak żeby trafił on do Rządowego Centrum Legislacji. Po uzyskaniu akceptacji, której oczekujemy ze strony RCL, trafi do podpisu ministra infrastruktury i rozwoju, ministra obrony narodowej oraz ministra spraw wewnętrznych, tak aby zakończenie prac nad tym rozporządzeniem nastąpiło 30 kwietnia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Teraz pan minister Piotr Żuchowski, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrŻuchowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, dyrektywa PE i Rady 2011/77 z dnia 27 września 2011 r., dotycząca zmiany dyrektywy 2006/116 w sprawie czasu ochrony praw autorskich i niektórych praw pokrewnych. Istotą dyrektywy jest wydłużenie okresu ochrony utworów muzycznych ze słowami z 50 do 70 lat. Termin wdrożenia dyrektywy upłynął 1 listopada 2013 r. W dniu 26 marca Komitet do Spraw Europejskich przyjął treść odpowiedzi do Komisji Europejskiej, dotyczącej niewdrożenia w terminie tejże dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrŻuchowski">Przyczyny nieimplementowania: istnieje potrzeba otworzenia kompleksowej nowelizacji i prawa autorskiego, i praw pokrewnych. Przynajmniej trzy punkty powinny być uwzględnione w tej nowelizacji. Pierwszy punkt dotyczy uporządkowania korzystania z praw dotyczących utworów osieroconych, drugi punkt – wynagrodzenia dla utworów i wydawców z tytułu wypożyczeń bibliotecznych, czyli uporządkowanie tematu Public Lending Right, i trzeci temat dotyczy ułatwienia korzystania z utworów niepodlegających ochronie poprzez zniesienie opłat na Fundusz Promocji Twórczości.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PiotrŻuchowski">Kompleksowa nowelizacja jest przygotowana. W maju otwieramy konsultacje społeczne, co znaczy tyle, że na jesieni ta bardzo trudna dyrektywa, bo to trudna dyrektywa w sensie politycznym, będzie przedłożona do prac sejmowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Pan minister Jacek Guliński, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekGuliński">Pani przewodnicząca, panie i panowie, MNiSW ma przygotować ustawę o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych, zgodnie z dyrektywą PE 2010/63. Projekt założeń był przyjęty przez Radę Ministrów w marcu 2013 r., ale specyficzny obszar tematyczny i różne podejście do transpozycji dyrektywy reprezentowane przez RCL i MSZ spowodowało, że w styczniu 2014 r. dopiero ukończono prace nad projektem tego prawa.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JacekGuliński">Uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne ruszyły w drugiej połowie stycznia. Otrzymaliśmy 518 uwag i z ministerstw, i od głównego lekarza weterynarii, a przede wszystkim w ramach konsultacji publicznych. Na przełomie lutego i marca tego roku powołaliśmy dodatkowego eksperta, rozszerzyliśmy zespół pracujący nad tą ustawą, a pani minister powołała mnie na osobę odpowiedzialną w kierownictwie za prowadzenie dalej tych prac. W związku z tym, w ramach wdrożenia tego programu naprawczego, rzucono na ten odcinek – jak to się ładnie mówi – większą liczbę ludzi i środków. W tym tygodniu wysyłamy do poszczególnych resortów odpowiedzi, a jest ich osiem. W dniu 7 maja planujemy spotkanie z dwoma ministerstwami, z którymi mamy najwięcej do uzgodnienia – Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na tydzień między 12 a 14 maja planujemy spotkanie z podmiotami społecznymi. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, w ostatnim tygodniu czerwca, po przejściu odpowiednich procedur, projekt tej ustawy stanie na posiedzeniu Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Teraz poproszę panią minister Krystynę Gurbiel o przedstawienie stanowiska MRiRW. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaGurbiel">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w tym wykazie, który jest dzisiaj przedmiotem dyskusji, jako niewdrożona przez MRiRW jest wskazana dyrektywa wykonawcza Komisji, która dotyczy nazwy botanicznej pomidora. Nie będę już może podawać całej jej nazwy. Natomiast chciałabym powiedzieć, że została już ona wdrożona do prawa polskiego rozporządzeniem MRiRW z 21 marca br., które odpowiednio zmieniło rozporządzenie w sprawie terminów składania wniosków o dokonanie oceny polowej materiału siewnego poszczególnych grup roślin lub gatunków roślin rolniczych i warzywnych oraz szczegółowych wymagań w zakresie wytwarzania jakości materiału siewnego tych roślin. To rozporządzenie zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw z 4 kwietnia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, pan minister Piotr Stachańczyk. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrStachańczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, MSW w tym wykazie dotyczy dyrektywa PE i Rady nr 95 z 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony. Ta dyrektywa powinna być wdrożona do grudnia ubiegłego roku. Dość długo trwały prace nad jej kosztami. Została ona przekształcona w projekt ustawy i dzisiaj o godzinie 16:00 Komisja Spraw Wewnętrznych powinna przyjąć sprawozdanie podkomisji, tak że, prawdopodobnie, na następnym posiedzeniu Sejmu przyjmie projekt ustawy implementującej tę dyrektywę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję. Ministerstwo Środowiska, pan minister Sławomir Brodziński, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirBrodziński">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, na liście zaległości implementacyjnych MŚ znajdują się trzy dyrektywy: dyrektywa PE i Rady 29/2009, która zmienia inną dyrektywę w sprawie usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Termin minął 31 grudnia 2012 r. Obecnie trwają prace nad nowym projektem ustawy regulującej funkcjonowanie systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w trzecim okresie rozliczeniowym, czyli na lata 2013–2020. Podkreślić jednak należy, że zasadnicza część przedmiotowej dyrektywy została już transponowana do polskiego porządku prawnego ustawą z 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Można powiedzieć, że w znacznym stopniu ta dyrektywa została już implementowana. Prace nad nową ustawą, stanowiącą całościową implementację tej dyrektywy, są w toku. W styczniu zakończyły się konsultacje społeczne. W lutym konferencja uzgodnieniowa. Przewidywany termin to najbliższy miesiąc, aby projekt tej ustawy trafił pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SławomirBrodziński">Jeżeli chodzi o kolejną dyrektywę, czyli dyrektywę PE i Rady nr 75 z 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych, a więc zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, to termin minął 7 stycznia 2013 r. Dyrektywa ta ma być implementowana w drodze ustawy – Prawo ochrony środowiska i niektórych innych ustaw. Prace biegną i dzisiaj odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej ds. Energetyki i Zasobów Energetycznych, na którym omawiany będzie projekt ustawy implementującej dyrektywę dotyczącą zanieczyszczeń.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SławomirBrodziński">Trzecia dyrektywa PE i Rady z 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, której termin implementacji minął 14 lutego 2014 r. Jest obecnie po przygotowaniu projektu przez RCL, omawiana w trakcie uzgodnień resortowych. Przewidujemy, że zakończenie prac nastąpi w czerwcu i wtedy trafi on pod obrady Komitetu Rady Ministrów, a wcześniej KSE. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję. Listę zamyka pan minister Sławomir Neumann, Ministerstwo Zdrowia. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SławomirNeumann">Dziękuję, panie przewodniczący. Mamy trzy dyrektywy, które są w wykazie zaległych. Pierwsza to dyrektywa w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych, tak zwana dyrektywa fałszywkowa. Akt wdrażający ten projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, jest po konsultacjach społecznych, po komitetach. Stanie na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów na początku maja, będzie przekazany rządowi w maju i prawdopodobnie w czerwcu parlamentowi.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#SławomirNeumann">Druga dyrektywa, to dyrektywa w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej. W tym przypadku ustawa wprowadzająca tę zmianę, to ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Projekt tej ustawy, przyjęty przez rząd, został skierowany do parlamentu 1 kwietnia. Czekamy na pierwsze czytanie w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#SławomirNeumann">Trzecia, ostatnia dyrektywa, to dyrektywa dotycząca wymogów odnośnie do białek stosowanych w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt. Akt wdrażający ten projekt, to rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Rozporządzenie jest po konsultacjach. Uzyskało niedawno zwolnienie z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą RCL. Czeka na podpis ministra. Lada dzień będzie podpisane i wdrożone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Pan przewodniczący Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejGałażewski">Odnoszę wrażenie, że tempo wdrażania prawa europejskiego rzeczywiście się zwiększyło w Polsce w stosunku do wcześniejszych raportów. Mam pytanie do pana ministra spraw zagranicznych – czy w związku z tymi wylistowanymi opóźnieniami Polska płaciła jakieś kary za niewdrożenie prawa europejskiego? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Bardzo proszę, pan poseł Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Mam bardziej uwagi niż pytania, ale też prosiłbym pana ministra Nowaka-Fara o ustosunkowanie się do nich. Po pierwsze, oczywiście z dyrektywami UE nie jest tak, że to jest jakiś wyścig czy sztafeta, kto będzie pierwszy miał największą liczbę wdrożonych dyrektyw. Chodzi o to, żeby wdrażać je inteligentnie. Może nie wszystkie warto wdrażać w pełnym zakresie, na przykład wprowadzanie testów z ekologicznego stylu jazdy jest według mnie absurdalne. Namysł Komisji nad definicją botaniczną pomidora też, prawdę mówiąc, brzmi dla mnie podejrzanie. Natomiast moje pytanie, czy uwaga główna, jest taka: większość tych dyrektyw, które mamy w tym wykazie, i także wcześniejszych, jest wdrażana w Polsce drogą ustawową, co oznacza dość sztywne wdrażanie dyrektyw. Potem mamy sytuację, w której większość tych ustaw, które tutaj dzisiaj mamy, jest ustawami zmieniającymi poprzednie ustawy, dlatego że wychodzą kolejne dyrektywy. Zmieniamy ustawy, którymi wcześniej wprowadzaliśmy poprzednie wersje dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofSzczerski">Czy nie uważa pan minister, też jako prawnik MSZ, że warto się zastanowić nad przeglądem tego, do jakiego stopnia materia wymaga regulacji ustawowych, a do jakiego stopnia powinno się dyrektywy z zasady wdrażać na niższym poziomie hierarchii prawnej, po to, żeby potem łatwiej można było je implementować. Droga ustawowa jest, po pierwsze, dłuższa, po drugie, sztywniejsza i powoduje inflację prawa w Polsce, a dyrektyw, jak wiadomo, są tysiące. De facto prowadzi to do inflacji prawa w Polsce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Pan poseł Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Mam pytanie do pana ministra środowiska i prosiłbym o krótką odpowiedź na to pytanie. Na czym polega wdrażanie nowego systemu handlu emisjami po roku 2013? Już jest rok 2014. Na czym polegają zmiany, skoro limity emisji zostały przyznane? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy państwo posłowie mają jeszcze pytania do panów ministrów? Nie. To bardzo proszę najpierw pana ministra Nowaka-Fara.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ArturNowakFar">Bardzo dziękuję. Odpowiadając na pytanie pana posła Gałażewskiego chciałbym powiedzieć, że Polska nie płaciła kar za niewykonanie dyrektyw. To się wiąże oczywiście z procesem implementacji, bo minister spraw zagranicznych, jako minister odpowiedzialny monitoruje cały czas sytuację i zapobiega tego rodzaju niekorzystnym dla nas implikacjom.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ArturNowakFar">Natomiast co do pytania pana posła Szczerskiego, to jest ono niezmiernie interesujące. Łączy trochę sacrum i profanum, bo, jak mówimy o tym pomidorze i ekologicznym stylu jazdy, który ma być włączony do programu egzaminacyjnego, to jest to nieco profanum, jeśli chodzi o materię, ale obowiązek w tym zakresie jest obowiązkiem. On nie jest taki znowu bezsensowny, drodzy państwo, dlatego że jak mówimy o standaryzacji, na przykład nazewnictwa, to ma to podstawową funkcję ochrony interesów gospodarczych konsumentów. Na pewno spotkali się państwo z dziwnie wyglądającymi pomidorami. One niekoniecznie są czerwone i o kształcie pomidora, ale są oferowane jako pomidory, stąd pewna konieczność reakcji regulacyjnej w tym zakresie. To nie są regulacje kompletnie bez sensu, mimo że niekiedy wyglądają nawet komicznie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ArturNowakFar">Natomiast odnosząc się do zasadniczej treści tego pytania, to zgadzam się z oceną pana posła, jeśli chodzi o sztywność regulacyjną, którą osiągamy poprzez to, że korzystamy z formy ustawowej jako fundamentalnej, podstawowej, dominującej formuły implementowania dyrektyw. Uważam, że osiągamy przez to nadmierną sztywność, dokładnie tak jak pan poseł powiedział. Ale zaanonsowany w ten sposób problem jest z natury bardzo skomplikowany. Wiele osób wysnuwa wniosek, że należałoby zmienić konstytucyjny katalog źródeł prawa. W ramach obecnego konstytucyjnego porządku prawnego mamy do czynienia również z niejasnością tego, co nazywamy materią konstytucyjną. Bardzo dużo jest w tym zakresie takiego odruchu, żeby po prostu zabezpieczyć konstytucyjność rozwiązania prawnego, które wdraża jakąś tam dyrektywę, w ten sposób, żeby wejść na wyższy standard wypełniania tego obowiązku. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie. Stąd się bierze nadmierna liczba ustawowych wykonań dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#ArturNowakFar">Natomiast pragnę pana posła zapewnić, że biorąc pod uwagę te uwarunkowania, jak również biorąc pod uwagę konstytucyjne uprawnienia Sejmu w tym zakresie, i tak zawsze kontrolujemy to na kilku etapach. Pierwszy etap oceny wstępnej skutków regulacji jest taki, że sprawdzamy, czy w ogóle regulacja jest potrzebna, bo niekiedy można osiągnąć cel dyrektywy, podejmując na przykład działania materialno-techniczne. Drugi – kontrolujemy, czy dyrektywa nie zawiera nadregulacji. To jest jeden z tych testów, które koniecznie przeprowadzamy. Natomiast staramy się oczywiście doskonalić system wykonania prawa i za każdym razem staramy się zwracać uwagę, czy przypadkiem ustawa nie jest nadmiernym standardem, który wprowadzamy w życie. Uwarunkowania prawne są tutaj bardzo trudne. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Było jeszcze pytanie do pana ministra Sławomira Brodzińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirBrodziński">Uzasadnienie, dlaczego pracujemy nad nową ustawą regulującą funkcjonowanie systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i to w trzecim okresie rozliczeniowym, czyli 2013–2020. Prace te mają na celu transpozycje do krajowego porządku prawnego nie tylko postanowień dyrektywy 29/2009, ale również wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, których wydanie z naruszeniem terminów przewidzianych w dyrektywie przyczyniło się do wydłużenia procesu legislacyjnego. W ramach obowiązującej jeszcze starej dyrektywy z 2011 r. o systemie handlu, jak wiadomo, ostatnio zostały wydane rozporządzenia Rady Ministrów, w marcu i w kwietniu, dotyczące wykazu instalacji innych niż wytwarzające energię oraz wykazu instalacji wytwarzających energię elektryczną. Nowa ustawa ma spiąć już zrealizowane elementy implementujące dyrektywę z tymi, które nie zostały jeszcze uwzględnione. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania do ministrów? Nie słyszę. Zakończyliśmy dyskusję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AgnieszkaPomaska">Pkt III – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. O godzinie 12:30 zaczniemy drugie dzisiaj posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AgnieszkaPomaska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>