text_structure.xml
56.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej i Komisji Spraw Zagranicznych. Mamy kworum, więc możemy rozpoczynać nasze obrady. Witam serdecznie wszystkich członków Komisji i przybyłych gości. Szczególnie serdecznie chciałam przywitać jego ekscelencję ambasadora Królestwa Danii Thomasa Østrupa Møllera. Jak rozumiem, nie ma chyba uwag do dzisiejszego porządku obrad, a przynajmniej nie słyszę. W związku z tym kontynuujemy nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Tematem dzisiejszego spotkania jest dyskusja na temat priorytetów prezydencji duńskiej w Radzie Unii Europejskiej, chociaż liczę na to, że porozmawiamy też o bieżącej sytuacji politycznej w Europie. Mam nadzieję, że pan ambasador wyrazi na to zgodę, bo tak naprawdę to jest to, co głównie dzisiaj nas – myślę, że nie tylko w Polsce – interesuje. Zanim poproszę pana ambasadora o prezentację, chciałabym, korzystając z okazji, przekazać dzwon, który tradycyjnie otwiera posiedzenie konferencji w państwie sprawującym prezydencję i który otrzymaliśmy od poprzedniej prezydencji węgierskiej. Bardzo bym prosiła o przekazanie tego dzwonu przewodniczącej komisji. A teraz poproszę o zabranie głosu pana ambasadora.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ThomasØstrupMøller">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, członkowie Komisji, drodzy koledzy, dzień dobry wszystkim. Bardzo dziękuję za możliwość przedstawienia przygotowanej prezentacji, którą chciałbym wygłosić w imieniu prezydencji duńskiej. Będę mówił o priorytetach duńskich. Po prezentacji będę starał się odpowiedzieć na wszelkie pytania, jakie państwo będą mieli.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ThomasØstrupMøller">Jest to dla mnie ogromny przywilej, że mogę przejąć prezydencję od Polski, ponieważ Polska rzeczywiście dokonała ogromnych wysiłków w bardzo trudnych okolicznościach. Prezydencja duńska będzie robiła wszystko, co w jej mocy, by skorzystać z osiągnięć prezydencji polskiej. Mamy również nadzieję, że będziemy w stanie stworzyć dobrą platformę dla kolejnej prezydencji, czyli dla Cypru, który rozpocznie prezydencję już od lipca 2012 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ThomasØstrupMøller">Dania przejęła prezydencję 1 stycznia i już po raz siódmy sprawuje tę rolę od czasu, gdy stała się państwem członkowskim Unii Europejskiej w 1973 r. Ostatnio to było w 2002 r., gdy doszło do rozszerzenia UE o 10 nowych państw, w tym również o Polskę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ThomasØstrupMøller">Dzisiejsza sytuacja w Europie znacznie różni się od tej, która istniała 10 lat temu. Dania sprawuje swoją prezydencję w Radzie Ministrów, kiedy wzrasta bezrobocie, gdy gospodarki państw UE są w bardzo trudnej sytuacji. Kryzys ekonomiczny, który dzisiaj obserwujemy w Europie, to będzie to środowisko, w którym będzie musiała radzić sobie prezydencja duńska. Taka jest rzeczywistość i to będzie nasz punkt wyjścia. Jednakże wszystkie państwa członkowskie będą musiały wspólnie działać. Musimy unikać sytuacji takiej, żeby kryzys dzielił UE. Myślę, że mówię tutaj w imieniu zarówno tej prezydencji, która się kończy, jak i tej, która następuje. Zarówno Polska, jak i Dania są zdeterminowane, aby promować europejskie rozwiązania kryzysu. Musimy odbudować wiarę w model europejskiej współpracy. Mówiąc to w inny sposób, musimy pokazać, że Europa to coś więcej niż jej poszczególne części.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ThomasØstrupMøller">Polska prezydencja osiągnęła wiele w czasie ogromnych trudności w Europie. Można powiedzieć, że wszystkie te wyniki rzeczywiście były uzgadniane przez wszystkie 27 państw członkowskich. W Danii również będziemy ciężko pracowali podczas nadchodzących 6 miesięcy, by zapewnić rezultaty, które będą osiągane przez wszystkie 27 państw członkowskich. By spełnić tę misję, musimy działać jako uczciwy pośrednik przy stole negocjacyjnym i prowadzić kompetentne, otwarte i pełne wiary przewodnictwo. Musimy pamiętać o tym, że UE nadal jest atrakcyjną rodziną, której członkiem warto być i Polska osiągnęła tutaj wielkie wyniki, jeśli chodzi o Traktat o akcesji z Chorwacją. Dania również będzie naciskała na rozmowy akcesyjne z wieloma państwami, które są w naszym sąsiedztwie. Mamy nadzieję, że będą podjęte decyzje dotyczące m.in. otwarcia negocjacji z Czarnogórą, a także na temat statusu państwa kandydackiego dla Serbii.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ThomasØstrupMøller">Zanim przejdę do programu prezydencji, chciałbym powiedzieć parę słów na temat tych dyskusji, które dotyczą tzw. paktu fiskalnego. Ogólnie rząd duński podjął te negocjacje, mając intencję uczestniczenia w rozmowach zmierzających do osiągnięcia porozumienia, oczywiście, biorąc pod uwagę to, że Dania jakby pozostaje za strefą euro. Rząd duński przywiązuje ogromną wagę do tego, że państwa członkowskie, które nie są w strefie euro, mogą uczestniczyć w kluczowych elementach tego porozumienia, jeśli sobie tego życzą. Uprzedzając wszelkie pytania, chcę jedną rzecz wyjaśnić. Dania popiera pogląd, że kraje, które nie są w strefie euro, podpisując pakt fiskalny, powinny móc uczestniczyć w tych szczytach unijnych, na których ten pakt jest omawiany.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ThomasØstrupMøller">Szanowni państwo, chciałbym teraz przejść do głównych priorytetów prezydencji duńskiej. Mamy cztery takie priorytety. Są one następujące. Po pierwsze, odpowiedzialna Europa. Po drugie, Europa dynamiczna. Po trzecie, Europa zielona. I wreszcie Europa bezpieczna.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ThomasØstrupMøller">Jeśli chodzi o pierwszy priorytet – Europa odpowiedzialna, to jest jasne, że musimy ponownie wprowadzić porządek i stabilizację w gospodarkach państw unijnych. Musimy reagować skutecznie i w sposób przekonujący po to, by dać sobie radę z takim zadłużeniem, które jest nie do utrzymania, w niektórych państwach UE. Wymaga to chęci wdrażania i przestrzegania nowych przepisów dotyczących zarządzania gospodarczego, które są częścią tzw. semestru europejskiego. Chodzi nam o te przepisy, które w pełni będą wdrażane podczas prezydencji duńskiej. Będzie to m.in. obejmowało usprawnione procedury dotyczące gospodarek, strukturalne reformy oraz zwiększoną dyscyplinę budżetową państw członkowskich UE. Wieloletnie ramy finansowe czy też budżet unijny na okres 2014–2020 to również będą kluczowe priorytety podczas naszej prezydencji. Jest niezmierne istotne to, aby w ramach nowego budżetu przekazywać nowe środki na takie działania, które będą sprzyjały wzrostowi. Chodzi nam tutaj o badania, edukację i innowacyjne technologie. W czasie naszej prezydencji mamy nadzieję na zmniejszenie tej różnicy pomiędzy różnymi stanowiskami państw członkowskich. Mamy nadzieję, że wreszcie damy Radzie dobrą podstawę do sfinalizowania negocjacji dotyczących również pewnych danych numerycznych już przed końcem roku 2012.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ThomasØstrupMøller">Drugim priorytetem prezydencji duńskiej jest to, aby Europa ponownie wkroczyła na ścieżkę wzrostu gospodarczego, ponieważ Europa nie może zmniejszyć tego długu jedynie poprzez zmniejszenie budżetów i zwiększanie podatków. Musimy również stymulować ten wzrost i to jest najważniejsza jakby część, która będzie przeprowadzana poprzez upowszechnianie rozwoju jednolitego rynku. W 2012 r. obchodzimy 20-lecie utworzenia jednolitego rynku i to okazało się jednym z największych osiągnięć w historii UE. Jednak – jak również stwierdzono w raporcie dotyczącym polskiej prezydencji – nadal jest wielki, niewykorzystany potencjał jednolitego rynku. Komisja zaproponowała 12 konkretnych inicjatyw, które mają na celu poprawę klimatu biznesowego w Europie. Te inicjatywy wraz z innymi inicjatywami dotyczącymi rynku jednolitego obejmują również dostęp małych przedsiębiorstw do odpowiednich funduszy, a także zabezpieczenie online dla konsumentów na rynku cyfrowym i niższe opłaty za korzystanie z telefonów komórkowych za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ThomasØstrupMøller">Inną kluczową częścią zmodernizowanego rynku jednolitego będzie efektywny, przyjazny dla biznesu system. Firmy nie będą musiały przestrzegać różnych przepisów, które są odmienne w poszczególnych 27 państwach członkowskich UE. Doceniamy ogromne wysiłki, które podjęła Polska w tej dziedzinie podczas swojej prezydencji, natomiast nie zostały one zakończone. Dania będzie działała w tym kierunku, by osiągnąć porozumienie tak szybko, jak to możliwe. Jeśli chodzi o organizację jednolitego rynku, to jest to rzeczywiście ważna rzecz. Tutaj chodzi nam o coś, co jest warte tych pieniędzy. Jeżeli chodzi w ogóle o swobodny przepływ towarów, usług i ludzi, to uważamy, że będą z tego płynęły ogromne korzyści dla wszystkich. Podam pewne przykłady. Jeżeli wszystkie faktury w Europie byłyby wysyłane w formie elektronicznej, to osiągnęlibyśmy korzyści w wysokości nawet do 40 mln euro rocznie, gdy 40% konsumentów dokonuje zakupów online, a tylko 9% z tego w innych państwach członkowskich. To świadczy o tym, że jednak nadal istnieją bariery w handlu. Szacuje się, że jeżeli jednolity rynek cyfrowy zostałby w pełni wdrożony w roku 2020, to dodałby on 4% do naszego wspólnego PKB, całej UE.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ThomasØstrupMøller">Jeśli chodzi o nasz trzeci priorytet, to chcemy, aby Europa przyjęła ambitne podejście do ochrony środowiska, do tzw. zielonej Europy. Polska również podkreślała, jak istotne są to aspekty. W ostatnich latach UE stała się liderem globalnym, jeśli chodzi o środowisko, energię i sprawy klimatyczne, ale wymagane są dalsze wysiłki po to, by utrzymać tę pozycję. Musimy ciężko pracować i uzgodnić nowe inicjatywy, jeżeli mamy utrzymać naszą komparatywną przewagę w stosunku do innych regionów świata, bo w innym przypadku stracimy nasze miejsce, naszą pracę związaną z wysoką technologią, z rozwojem. Musimy dokładnie rozumieć, jak należy właśnie w tę zieloną gospodarkę inwestować. Podczas prezydencji duńskiej będziemy ciężko pracowali, by upowszechniać te aspekty zielonej Europy, ale będziemy to robili w taki sposób, aby szukać konsensusu, będziemy zorientowani na wyniki i sprzyjali włączeniu społecznemu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ThomasØstrupMøller">Wiemy również, że musimy się koncentrować na rozwiązaniach, które są efektywne pod kątem kosztów i brać pod uwagę konkurencyjność firm. To, oczywiście, wymaga tego, aby Komisja Europejska poznała dokładnie ekonomiczne konsekwencje poszczególnych działań zanim zostaną podjęte już konkretne decyzje. Nie muszę mówić, że będziemy wkładali wiele wysiłków w negocjacje dotyczące dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej. Duńska prezydencja będzie również pracować nad długoterminową strategią do roku 2050, jeśli chodzi o energię i klimat, korzystając z mapy drogowej dotyczącej energii, a także aspektów związanych z emisją dwutlenku węgla. Niezmiernie istotna jest tutaj infrastruktura energetyczna. Musimy mieć odpowiedni mechanizm wymiany, również jeśli chodzi o międzyrządowe porozumienia pomiędzy naszymi państwami członkowskimi a krajami trzecimi. Siódmy program środowiskowy także będzie tym programem, do którego będziemy przywiązywali ogromną wagę. Chodzi nam również o przygotowanie się do konferencji dotyczącej zrównoważonego wzrostu – Rio +20.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#ThomasØstrupMøller">Teraz dochodzimy do czwartego priorytetu, którym jest bezpieczna Europa. Tutaj duńska prezydencja będzie promowała inicjatywy dotyczące sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Może pamiętają państwo, że w pierwszych miesiącach ubiegłego roku miała miejsce wiosna arabska. W związku z tym była wielka presja, jeśli chodzi o uchodźców, a także nielegalną imigrację w Europie, co oznacza, że musimy sfinalizować wspólny system azylowy po to, by zapewnić odpowiednie przyjmowanie i traktowanie tych osób, które pukają do drzwi Europy, które pojawiają się na progu Europy. Duńska prezydencja będzie promowała dobrze funkcjonujący europejski system azylowy i silniejszą współpracę w ramach systemu Schengen.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ThomasØstrupMøller">Jak wszyscy państwo zapewne wiedzą, rola prezydencji zmieniła się ze względu na Traktat lizboński. Prezydencja już nie ma takiej formalnej roli, jeśli chodzi o obszar polityki zagranicznej, jednak będziemy się również tym obszarem zajmować. Nie zapomnimy o nim. Wspieramy zewnętrzne służby i będziemy robili, co w naszej mocy po to, aby one mogły efektywnie działać z korzyścią dla wszystkich państw członkowskich.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#ThomasØstrupMøller">Prawdę powiedziawszy, chciałbym jeszcze zgłosić jedną uwagę, jeśli chodzi o politykę zagraniczną, ponieważ wiem, że niektórzy mogą zadać takie pytanie. Mogę obiecać, że Dania nie zapomni o Partnerstwie Wschodnim, które odgrywa ważną rolę w naszym programie politycznym już od roku 2011 i to był priorytet dla Polski. Jeśli chodzi o szczyt Partnerstwa Wschodniego, to rzeczywiście był on istotny. Uzgodniono to partnerstwo. Może nie będziemy planować tak wielu konkretnych imprez dotyczących Partnerstwa Wschodniego, jak to robiła Polska, ale – oczywiście – jako prezydencja będziemy wykonywać swoje obowiązki i zapewniać to, aby ten proces nadal się toczył.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#ThomasØstrupMøller">Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że mam nadzieję, że nastąpi również postęp w dziedzinie handlu. Dotyczy to w szczególności dyskusji na temat porozumień o wolnym handlu z Japonią, Kanadą i Indiami. Szanowni państwo, członkowie Komisji, szanowni koledzy, dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Nawet nie zwróciłem uwagi na to, że pani przewodnicząca w międzyczasie po cichutku wyszła. Dziękuję, panie ambasadorze. Zwyczajowo jest przyjęte, że dyskusja właściwie odbywa się w ten sposób… Jest apel do państwa, żeby nie prezentować swoich poglądów zbyt kwieciście, tylko żeby raczej wykorzystać obecność pana ambasadora i zadać tyle pytań, ile jest możliwe. Prawdopodobnie chętnych będzie wielu. Rozpoczynamy dyskusję. Proszę bardzo, pani poseł Pawłowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaPawłowicz">Mam do pana ambasadora pytanie, ponieważ w tej prezentacji, którą pan nam przedstawił, zwłaszcza w części dotyczącej zielonej Europy, nie było dla mnie jasne, czy Dania w czasie swojej prezydencji będzie blokowała sprawy dotyczące poszukiwania i wydobycia gazu łupkowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szyszko, później pan poseł Szczerski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie ambasadorze, Dania była rzeczywiście dużym liderem, szczególnie w zakresie spraw priorytetowych, które pan wymienił na trzecim miejscu, czyli zielonej Europy, ale w tym układzie zielonej Europy szczególną uwagę zwracała właśnie na zmiany klimatyczne. Przypominam sobie państwa wypowiedzi w Kopenhadze. Wtedy premier objął prezydencję, został prezydentem. Connie Hedegaard, była minister, została w końcu komisarzem do spraw klimatu. Proszę mi powiedzieć, dlaczego sprawy klimatyczne znalazły się na trzecim miejscu i równocześnie zeszły troszeczkę dalej z tego całego układu. Wspomniał pan, że największą uwagę będziecie zwracali na efektywność energetyczną. A co się stało z całym tym ambitnym planem 3 x 20? Równocześnie, jakby pan mógł skomentować wypowiedź ministra środowiska Danii sprzed dwóch dni, o ile mnie pamięć nie myli… Chodzi mianowicie o otwarcie na dalsze renegocjacje, złagodzenie stanowiska i równocześnie o to, że Dania nie będzie tak mocno upierała się przy tym układzie 3 x 20, a szczególnie o podniesienie redukcji emisji o 30%. Czym to jest spowodowane? Ta sztandarowa sprawa dla Danii stała się bardzo już daleka, prawda? Czy związane jest to z tym, że chyba rzeczywiście – tak się przynajmniej mówi w Europie – polityka energetyczna Unii legła w gruzach po Durbanie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Może zrobimy tak, że będą zadawali pytania trzej posłowie, a potem oddam głos panu ambasadorowi. Teraz poseł Szczerski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Ekscelencjo, chciałem zapytać o trzy rzeczy, które już leżą na stole. Chciałbym znać zdanie prezydencji duńskiej w tej sprawie. Po pierwsze, Europejski Mechanizm Stabilności. Jest informacja, że niektóre kraje chciałyby, żeby wszedł on w życie w połowie tego roku, a więc na koniec duńskiej prezydencji, a nie – jak planowano pierwotnie – od 2013 r. Czy Dania popiera to przyspieszenie wejścia w życie mechanizmu? Ten mechanizm musi mieć ratyfikację w ramach zmiany art. 136 Traktatu. Ta zmiana nie jest oczywista we wszystkich krajach, w tym w Polsce, do czerwca br. Wiemy także, że w Czechach i w kilku innych krajach zmiana Traktatu jest zawieszona i będzie na pewno przedmiotem bardzo poważnej dyskusji wewnątrz państw. Czy prezydencja duńska będzie w takim razie naciskała, iżby ten mechanizm wszedł w życie rzeczywiście w połowie roku, a nie dopiero w 2013 r.?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofSzczerski">Drugie pytanie. Czy prezydencja duńska jest zwolennikiem zmiany zasobów własnych budżetu UE w ramach wieloletnich ram finansowych i wprowadzenia nowego podatku od transakcji finansowych jako zasobu własnego UE? Czy prezydencja duńska będzie w tym kierunku dyskusję o zasobach własnych prowadziła?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofSzczerski">Pytanie trzecie. Czy prezydencja duńska zamierza zrobić cokolwiek w sprawie podpisania umowy Unia-Ukraina, która jest wynegocjowana, a z powodów politycznych jest na razie zawieszona? Czy w czasie tego półrocza prezydencja duńska ma zamiar zrobić cokolwiek w sprawie relacji Unia-Ukraina? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Panie ambasadorze, proszę teraz o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ThomasØstrupMøller">Dziękuję bardzo za niezwykle interesujące pytania. Jeżeli chodzi o gaz łupkowy, nie będziemy tego blokowali. Jeżeli chodzi o trzeci priorytet – zielona ekonomia, to zdecydowanie zagadnienie klimatu jest integralną częścią tego tematu, bo kiedy pracujemy nad klimatem, tworzymy odpowiednie ramy inwestycji w gospodarce, więc to jest integralna część.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o komentarz ministra do spraw klimatu, wczoraj powiedziano, że tak naprawdę minister reprezentował prezydencję. Musimy być realistyczni i wiemy, że ograniczona część państw członkowskich popiera podwyższenie redukcji emisji dwutlenku węgla do 30% w 2020 r. Nie będziemy więc naciskać na to zagadnienie, ponieważ jesteśmy świadomi tego faktu i to powiedział mój minister.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o mechanizmy ESM (European Stability Mechanizm), to na pewno jest to część pakietu stabilności w Europie. Bardzo ważne jest, byśmy podejmowali te decyzje i przekazali jasny sygnał, że chcemy stabilności. Chcemy stworzyć podstawy do przyszłego wzrostu w Europie i mamy nadzieję, że przyjęty zostanie ten mechanizm jak najszybciej. Oczywiście, w sprawie decyzji o ratyfikacji będą prowadzone dyskusje. Wszyscy będziemy z tego korzystali tak samo, ale prowadzone będą również dyskusje krajowe, więc powinniśmy pozostawić prowadzenie tych dyskusji na tym poziomie, ale na pewno szybko zajmiemy się tym zagadnieniem. Jeżeli chodzi o opodatkowanie, zostało to zaprezentowane jako ewentualne źródło własnych zasobów. Temat jest na stole. Będziemy przyspieszali dyskusję na ten temat.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o Ukrainę, mamy techniczną umowę podpisaną między UE a Ukrainą. Jest to tekst dotyczący handlu, który musimy jeszcze przeanalizować. Prawnicy będą go analizowali, co zabierze trochę czasu, ale w pewnym momencie będziemy musieli najpierw zaaprobować, a później podpisać ten tekst. W tej chwili nie jestem w stanie powiedzieć, jak długo będzie to trwało, ale dobrze by było, gdybyśmy w tym procesie mogli zidentyfikować pozytywne zdarzenia po stronie ukraińskiej, jeżeli chodzi o podstawowe prawa itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Następna trójka to poseł Makowski, pan przewodniczący Iwiński i pan poseł do Parlamentu Europejskiego Andrzej Grzyb. Proszę bardzo, pan poseł Makowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszMakowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, panie ambasadorze, mam jedno pytanie bardziej ogólne, ponieważ przejęli państwo prezydencję po Polsce. Pan ambasador powiedział o kontynuacji optymalizacji wspólnego rynku. Natomiast mam pytanie, czy po objęciu prezydencji doszło do spotkania między rządem polskim a przedstawicielami Danii, które dotyczyłoby wypracowania wspólnej mapy drogowej w realizacji waszej prezydencji. Jeżeli tak, to czy mógłby pan trochę uszczegółowić, w jakich kierunkach? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Iwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszIwiński">Dziękuję. Chciałem trzy krótkie sprawy poruszyć. Po pierwsze, wczoraj po południu słuchałem w Strasburgu podczas posiedzenia Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy wystąpienia pana premiera Camerona. Równocześnie przeczytałem to, o czym mówiła pani kanclerz Merkel wczoraj w Davos, a także dzisiaj podczas wywiadu na łamach sześciu głównych gazet europejskich. Miałem momentami wrażenie, że przy pewnej styczności spraw i diagnoz jednak potwierdza się stare chińskie przysłowie o dwojgu ludziach, którzy śpią w jednym łóżku, ale mają różne sny. Czy i jak prezydencja duńska – przy całej swojej odrębności – może działać na rzecz pewnej synchronizacji funkcjonowania Unii w tym bardzo trudnym momencie? Czy ma jakiś pomysł na bodajże największy problem społeczny? Mówimy o kryzysie finansowym, ale największym wyzwaniem jest dzisiaj niechęć społeczeństw spowodowana katastrofą na rynkach pracy wśród młodych ludzi. W pięciu państwach w tej chwili bezrobocie wśród młodych ludzi przekracza 50%. Czy w tej sprawie jest jakiś pomysł?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszIwiński">Po drugie, poprzedni rząd Danii, który na szczęście odszedł w przeszłość, podjął działania, które wzbudziły kompletny i słuszny opór w UE, jeżeli chodzi o kontrolę granic, zawieszenie pewnych elementów funkcjonowania całej strefy Schengen na granicy duńsko-niemieckiej itd. Nowy rząd od tego odstąpił, ale to są poważne wyzwania. Co w tej mierze należy uczynić?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszIwiński">I ostatnia rzecz. Przy całej sympatii dla nowego rządu lewicowego, czy ten rząd jest przygotowany? To jest najmłodszy rząd w Europie. Objął dopiero co ster rządów. Nie było wiadomo, czy będzie rządził, prawda? Czy jest przygotowany w sensie jakby techniczno-organizacyjnym? Życząc wam wszystkiego najlepszego, pytam, czy jesteście na to przygotowani, biorąc również pod uwagę, że następna prezydencja cypryjska będzie z różnych powodów może nie blokowana, ale kontestowana przez niektóre państwa członkowskie, a zwłaszcza niektóre ważne państwa, które chcą przystąpić do UE w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Andrzej Grzyb.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGrzyb">Ekscelencjo, co prawda pan już na wstępie był uprzejmy powiedzieć, że są państwo jak najbardziej przywiązani do tego, aby w sprawach paktu fiskalnego wszystkie państwa, które chcą się włączyć w jego powołanie, mogły być również uczestnikami szczytów euro, to jednak mam takie pytanie na tym tle. Czy Dania, która zawsze była zwolennikiem metody wspólnotowej – często się tego określenia tutaj używa – jest wystarczająco zdeterminowana, aby rzeczywiście tak się stało? Po drugie, czy nie uważa pan ambasador i pański kraj, że w chwili obecnej rozmowa o pakcie fiskalnym to jest tak de facto rozmontowanie Traktatu z Lizbony, który miał być wielkim sukcesem dotyczącym UE? Wyłączenie części państw to są kolejne podziały, to jest budowanie Europy wielu prędkości, to sprawa znana z przeszłości.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejGrzyb">I druga sprawa. Chciałbym zapytać o kwestie nowej perspektywy budżetowej. Rysuje się to, że w tej nowie perspektywie budżetowej chce się zapisać pewne sztywne wskaźniki dla państw członkowskich, m.in. że ¼ pieniędzy ma być przeznaczana na wydatki z Europejskiego Funduszu Społecznego czy w ramach tej agendy. To, oczywiście, dla takich krajów, jak Polska, determinuje sposób podziału tych pieniędzy, ponieważ mamy więcej potrzeb wynikających z wyrównywania dysproporcji rozwojowych. Czy są państwo gotowi uwzględnić potrzeby takich krajów, jak Polska, które chciałyby mieć pewną większą swobodę w operacjonalizacji i budowaniu swoich strategii rozwojowych, a niekoniecznie takich zdeterminowanych? Z jednej strony mamy dostać parę miliardów na duże projekty związane z sieciami transeuropejskimi, ale dyspozycja ma być na poziomie brukselskim, więc tutaj jest pytanie. W jakim kierunku chciałaby stymulować duńska prezydencja tę debatę na temat nowej perspektywy finansowej?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejGrzyb">I trzecia sprawa, która jest polskim projektem z okresu prezydencji, to „European Endowment for Democracy”. Czy są państwo gotowi – że tak powiem – kontynuować ten proces, aby powołać taki elastyczny instrument, który miałby służyć wspieraniu procesów demokratycznych w takich krajach, jak np. Białoruś, gdzie częstokroć europejski instrument w zakresie praw człowieka nie jest wystarczająco elastyczny? To dotyczy również północnej Afryki. Częstokroć problemy związane ze wsparciem procesów demokratycznych wynikają z faktu, że nie można pomóc ludziom, którzy te procesy stymulują. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Panie ambasadorze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ThomasØstrupMøller">Dziękuję. Jeżeli chodzi o rynek wewnętrzny i spotkania między Danią a Polską, oczywiście, odbywaliśmy spotkania w momencie, kiedy był okres przejściowy z polskiej na naszą prezydencję. Premier i minister spraw zagranicznych odbyli wizytę w Kopenhadze 11 stycznia. 10 stycznia spotkali się też ministrowie spraw europejskich, po pierwsze, aby omówić oczekiwania w tym okresie przejściowym. Mieliśmy cały szereg możliwości przekazania dossier Danii. W szczególności, jeżeli chodzi o rynek zewnętrzny, mieliśmy nieformalne spotkanie Rady w Kopenhadze. W dniach 1 i 2 lutego odbędzie się spotkanie, na którym będziemy mogli rozmawiać na temat rynku wewnętrznego. Ministrowie omawiają bardzo ważne zagadnienie jednolitego rynku cyfrowego. Jesteśmy bardzo dobrze powiązani, mamy świetne kontakty, świetną współpracę z Polską w trakcie prezydencji, więc nie widzę tutaj żadnych problemów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o sprawy społeczne, bezrobocie wśród młodych jest poważnym problemem. Nie mam na dziś odpowiedzi, ale naszym obowiązkiem jako prezydencji jest przyjęcie tego tematu do dyskusji. Jest to wyraźnie omówione w naszym programie prezydencji. Jest to zagadnienie, którym musimy się zająć, bo jest to poważny problem.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o kontrolę granic, nie mamy jej, więc nie jest to problem.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ThomasØstrupMøller">Przejdę do młodego wieku członków mojego rządu. Rzeczywiście, średni wiek jest niski, ale jestem urzędnikiem państwowym, więc nie będę tego dalej komentował.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o Cypr, wierzymy w naszego partnera. Wiemy, że Cypryjczycy już teraz pracują bardzo ciężko, żeby przygotować prezydencję. Prowadzimy koordynację działań z Cyprem, również wspólnie z Polską, więc na pewno zajmiemy się wszelkimi zagadnieniami, które pojawią się podczas prezydencji cypryjskiej.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#ThomasØstrupMøller">Pakt fiskalny. Właśnie dlatego rozpocząłem moją prezentację, podkreślając fakt, że wolelibyśmy rozwiązać problemy w całej rodzinie europejskiej, czyli w 27 państwach, ale pakt fiskalny jest to coś, co jest czymś dodatkowym do Traktatu z Lizbony. Pakt gwarantuje więcej dyscypliny w polityce fiskalnej, więc w pewnym sensie uzupełnia Traktat lizboński. Można powiedzieć, że – oczywiście – wolelibyśmy, gdyby 27 krajów dyskutowało te zagadnienia, ale na tym etapie mamy właśnie to, co mamy.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o perspektywę finansową, budżetową, to zgadza się, że propozycja przedłożona przez Komisję alokuje część finansów. Czy 25% ma być wykorzystane na fundusze społeczne, w ramach funduszy spójności? Nie jest dla mnie nowością, że jest to pewien problem, który może być zgłoszony przez Polskę, ale jako prezydencja będziemy bardzo uważnie rozważali wszystkie zagadnienia, które tu się pojawią. Rozumiem państwa punkt widzenia.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o „European Endowment for Democracy”, wspieramy ten instrument. Będziemy pracowali nad stworzeniem tego instrumentu. Z tym zagadnieniem związane są odpowiednie działania, które podejmie European External Action Service. W zasadzie działania już zostały podjęte z punktu widzenia naszego rządu. Będziemy na pewno angażować się w tworzenie tego instrumentu. Publicznie wiele razy to podkreślaliśmy, że rozważamy udzielenie również wsparcia finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Kolejna runda to runda przewodniczących – pani przewodnicząca Fotyga, później pani przewodnicząca Olechowska i później pan przewodniczący Waszczykowski. Pani przewodnicząca Fotyga rozpoczyna tę rundę. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AnnaFotyga">Ekscelencjo, witamy w Sejmie. Gratuluję objęcia po tak krótkim okresie – po 10 latach – przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Królestwo Danii ma szczęście, bo to przewodnictwo na ogół zdarza się w przełomowych czasach. Tak było poprzednio, kiedy negocjowaliśmy w końcowej już fazie przystąpienie Polski i innych państw do UE – wielkie rozszerzenie – i tak jest teraz, kiedy dyskutujemy o bardzo istotnych dla UE zmianach, zachodzących w dobie narastającego kryzysu. Dania chciałaby dokonać takiego przełomu, wyjścia do przodu – walki o konkurencyjność, wzrost i to zielony wzrost w obrębie UE.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AnnaFotyga">Mam pytanie nawiązujące już do wypowiedzi pana posła Andrzeja Grzyba i wcześniejszych wypowiedzi ekscelencji. Do tej pory mieliśmy do czynienia w działalności legislacyjnej UE z dość jasną konstrukcją. To były traktaty, zmiany traktatów, tworzone – naszym zdaniem z nadmierną częstotliwością – prawo wtórne, ogrom orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który również stanowił dorobek prawny UE. Wszyscy stwierdzaliśmy, że w tym gąszczu trudno się rozeznać. Do tego doszły w tej chwili, jak słusznie ekscelencja powiedział, umowy wzajemne, które uzupełniają traktaty. One niezupełnie stanowią zmianę Traktatu, nie obejmują wszystkich członków, a jednak Unia decyduje się na kolejne przekazywanie kompetencji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AnnaFotyga">Mam pytanie szczegółowe. Dziękujemy za informację o tym, że Królestwo Danii jest zwolennikiem uczestniczenia państw spoza strefy euro w szczytach strefy euro, cokolwiek by to miało oznaczać. Rozumiemy, że ten przywilej będzie promowany przez Królestwo Danii. Chciałam zapytać, bo umowa jest niewynegocjowana przecież, jak prezydencja to widzi. Jakie jest zdanie prezydencji na temat obciążeń państw członkowskich UE nienależących do strefy euro, związanych z paktem fiskalnym? Mamy przecież już do czynienia z Paktem Euro Plus. Sejm jest w trakcie ratyfikacji zmiany Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – art. 136. Mamy do czynienia z całym szeregiem rozporządzeń i dyrektyw odnoszących się do strefy euro, naszym zdaniem przenoszących zobowiązania strefy euro na inne państwa, jeżeli zostanie przyjęty pakt fiskalny. Moje pytanie więc brzmi: Jak ekscelencja, jak prezydencja dostrzega niezbędne obciążenia państw spoza strefy euro, które przystąpią do tego paktu?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AnnaFotyga">I druga kwestia, odnosząca się do wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Omawialiśmy czy będziemy omawiali podczas posiedzeń Komisji Europejskiej pakiet rozporządzeń odnoszący się do spraw wewnętrznych, w tym sprawy azylu, która przecież przez całe lata była problemem dla państw członkowskich UE, stwarzała trudność wspólnego uregulowania. Jakie dalsze akty prawa wtórnego w tym zakresie prezydencja zamierza wprowadzić, zamierza promować w najbliższym czasie? Czy są przewidywane jakieś – w uproszczonym trybie prowadzone – zmiany traktatów w tej dziedzinie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Olechowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AlicjaOlechowska">Dziękuję bardzo. Chciałam poruszyć sprawy związane z rynkiem jednolitym. Usłyszeliśmy, że prezydencja duńska postanowiła jeden z głównych priorytetów poświęcić temu zagadnieniu. Łatwo zauważyć, że przedsiębiorstwa w UE borykają się z różnymi problemami związanymi z przepływem zwrotu kwot z tytułu podatku VAT przy transakcjach handlowych. Szczególnie odczuwalne to jest pomiędzy krajami, które ostatnio weszły w skład UE. Czy prezydencja Danii będzie mogła poszerzyć usprawnienie właśnie tego elementu fiskalnego w sposób taki, by było to bardziej klarowne i wygodne dla przedsiębiorców, a także dla naszych fiskusów? To moje pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AlicjaOlechowska">Drugie pytanie dotyczy tego, czy troszcząc się w ramach jednolitego rynku o przedsiębiorstwa, szczególnie mniejsze, tj. średnie i małe, które – jak wiadomo – do wspólnego budżetu wnoszą najwięcej środków, będą jakieś działania promocyjne właśnie dla tych przedsiębiorstw? Łatwo zauważyć, że wymiana pomiędzy samorządami gospodarczymi doświadczeń, produktów i promocji jest zdecydowanie niewystarczająca, a już szczególnie zaniedbany jest rynek zdrowej żywności, który także mieści się w ramach jednolitego rynku i małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AlicjaOlechowska">Chciałam również zapytać, czy pojawią się nowe pomysły na propagowanie innowacyjności i promowanie innowacyjności, szczególnie dla strefy przedsiębiorstw małych i średnich? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. I pan przewodniczący Waszczykowski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WitoldWaszczykowski">Dziękuję. Panie ambasadorze, dziękuję za ciekawą prezentację. Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu 6 miesięcy prezydencji nie można rozstrzygnąć rozwiązań, zreferować wszystkich problemów światowych, ale chcielibyśmy przynajmniej wiedzieć, zapytać, czy prezydencja dostrzega kilka problemów, które – wydaje mi się – były pominięte w prezentacji i w programie. Po pierwsze chciałbym zapytać o relacje transatlantyckie, które naszym zdaniem słabną. Rozchodzą się w tej chwili relacje pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a UE. Dwa dni temu w wystąpieniu prezydenta Obamy – State of the Union w Kongresie – nie usłyszeliśmy nawet terminu „Europa”, a tym bardziej „Unia Europejska”. W związku z tym moje pytanie: czy prezydencja duńska dostrzega ten problem, że te relacje słabną? Dania zawsze była określana jako kraj atlantycki. Była przed laty wielkim promotorem rozszerzenia NATO i UE na wschód, również o objęcie Polski, utrzymania silnych więzów ze Stanami Zjednoczonymi. Czy ten problem jest dostrzegany i czy w czasie prezydencji Dania chciałaby go w jakiś sposób podjąć?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WitoldWaszczykowski">Druga kwestia. Cieszymy się, że prezydencja duńska dostrzega kwestie Partnerstwa Wschodniego, ale moje pytanie jest takie: czy to Partnerstwo Wschodnie będzie w dalszym ciągu jedynie poczekalnią, zamrażarką? Czy w czasie prezydencji duńskiej będą podjęte jakieś kroki, aby Partnerstwo Wschodnie stało się programem, który daje partnerom nadzieję na możliwość – w przyszłości – wstąpienia do UE?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WitoldWaszczykowski">Trzecia kwestia dotyczy wspólnej polityki obronnej Europy. Czy fakt, że prezydencja duńska nie nawiązuje do tego priorytetu, który był przed kilku miesiącami priorytetem polskim, oznacza, że był to – jak my też trochę to oceniamy w Polsce – priorytet źle dobrany, niepasujący do obecnej sytuacji Europy? Czy istnieją jednak przesłanki w tej chwili w Europie, aby – biorąc pod uwagę pierwszą kwestię, którą podniosłem, czyli słabnące więzi transatlantyckie – podjąć jednak kroki, aby wrócić do koncepcji wspólnej obrony europejskiej? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ThomasØstrupMøller">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o pakt fiskalny i ewentualne obciążenia państw członkowskich, to możemy to inaczej sformułować. Widzimy, że jest pakt fiskalny, który obejmuje rzeczywiście to, co musimy zrobić. Musimy ograniczyć deficyt w naszych budżetach. Musimy zredukować obciążenie długami, bo to jest ten kryzys właśnie, w którym teraz jesteśmy. Musimy to rozwiązać właśnie w taki sposób. Jeżeli tego by nie było w pakcie fiskalnym, to tak czy inaczej musielibyśmy podjąć decyzję, by prowadzić odpowiedzialną politykę gospodarczą. Teraz wspólnie tak to wyrażamy w Europie i uważamy, że to jest dosyć dobre.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ThomasØstrupMøller">Natomiast jeśli chodzi o kwestie sprawiedliwości, spraw wewnętrznych, azylu, to będziemy wnosili pewne inicjatywy podczas naszej duńskiej prezydencji. Z jednej strony chcemy to kontynuować w duchu inicjatyw podejmowanych już w ramach programu sztokholmskiego. Mamy więc tutaj wiele inicjatyw, które będziemy podejmować w tej dziedzinie podczas duńskiej prezydencji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ThomasØstrupMøller">Jeśli chodzi o doświadczenia dotyczące podatku VAT, to nie mam na ten temat uwag, oprócz tego, że odnotuję to i przekażę w Kopenhadze, skoro rzeczywiście jest takie postrzeganie, że są bariery związane z VAT, a dotyczące transakcji fiskalnych zawieranych pomiędzy różnymi krajami itd.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ThomasØstrupMøller">Natomiast jeśli chodzi w ogóle o małe i średnie przedsiębiorstwa, to chcemy ułatwić im życie i to dotyczy wszystkich aspektów – sposobu przedstawiania przez nie sprawozdań finansowych, zwracania się do organów publicznych, standaryzacji itd. Jeśli chodzi natomiast o innowacyjność, to zdecydowanie promujemy takie innowacyjne środowisko dla małych i średnich przedsiębiorstw. Chcemy stworzyć odpowiednie warunki ramowe, żeby pokonać bariery, żeby mieć jakiś wspólny wzorzec europejskich. Chcemy także przekazywać kapitał wysokiego ryzyka (inwestycje typu venture capital) dla tych małych i średnich przedsiębiorstw, bo inaczej nie będzie dla nich drogi do innowacji.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#ThomasØstrupMøller">Natomiast jeśli chodzi o relacje transatlantyckie, to muszę powiedzieć, że formalnie zajmują się tym zewnętrzne służby UE, ale – oczywiście – uwaga pana jest istotna. Jako Dania rzeczywiście chcemy działać w takim kierunku, aby Unia i Stany Zjednoczone współdziałały ze sobą, żeby się ich drogi nie rozchodziły. Chcemy w jakiś sposób się do tego również przyczyniać. Jeżeli to będzie możliwe, będziemy to robili podczas naszej prezydencji.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#ThomasØstrupMøller">Co do Partnerstwa Wschodniego, to nie jest żadna poczekalnia. Jak powiedziałem, chcemy to jakby pchać do przodu. Dla nas, dla Danii to jest również ważne. Jeśli chodzi o konkretne działania w tej dziedzinie, są to działania następcze szczytu Partnerstwa Wschodniego w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#ThomasØstrupMøller">Zadecydowaliśmy o stworzeniu mapy drogowej, żeby wiedzieć, co zrobić i kiedy zrobić, zanim ponownie będą mogli się spotkać szefowie państw i rządów w 2013 r. Myślę, że to już będzie rzeczywiście omawiane podczas posiedzenia Rady w kwietniu, jak również podczas spotkań ministrów spraw zagranicznych z przedstawicielami krajów – partnerów. To są konkretne kroki, dzięki którym posuniemy tę sprawę do przodu. Dziękuję. Myślę, że chyba na wszystkie pytania odpowiedziałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję. W tej chwili jako chętne do zadania pytania mamy zgłoszone cztery osoby. W związku z tym, że dzieliliśmy głosy na pakiety trzyosobowe, to mam pytanie, czy są jeszcze jakieś zgłoszenia, bo jeżeli nie, to będą to cztery ostatnie osoby. Nie ma chętnych. Tym razem będzie pakiet czteroosobowy i na tym zamkniemy tę część naszego spotkania. W kolejności: poseł do Parlamentu Europejskiego Bogusław Sonik, później pani poseł Zalewska, pani poseł Mielewczyk-Arciszewska i pan poseł Munyama. Proszę bardzo, pan poseł Sonik.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BogusławSonik">Dziękuję bardzo. Panie ambasadorze, bardziej chciałbym zwrócić uwagę na pewien problem niż zadać pytanie. Mianowicie wydaje mi się, że w czasie prezydencji duńskiej moglibyście przyjrzeć się funkcjonowaniu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Agencja powołana stosunkowo niedawno wymaga przyglądnięcia się jej. Notabene każdy kraj członkowski ma swojego przedstawiciela w radzie, w tym również i Polska. Dobrze by było, aby przedstawiciel Polski przy okazji wystąpił również na forum Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Ta agencja odmawia – odmówiła mnie, odmówiła przewodniczącemu Buzkowi – zajęcia się sprawą mniejszości polskiej na Litwie i ocenienia w sposób niezależny, a do tego była powołana, stanu prawnego tej mniejszości, tłumacząc się, że to nie leży w jej kompetencjach. Wczoraj analizowaliśmy absolutorium dla tej agencji w Parlamencie Europejskim, bo również odpowiadała często, że nie ma wystarczającego budżetu. Otóż 40% budżetu agencji zostało wydane w grudniu. Kilkadziesiąt etatów jest nieobsadzonych. Duże nadzieje wiązano – osobiście byłem sceptyczny – z powołaniem tej agencji. Wydaje się w tej chwili, że spełzły na niczym. Podobnie w sprawie Węgier agencja nie zabrała głosu. W większości politycy zachodnioeuropejscy, w tym również i PE, opierają się na doniesieniach prasowych. Agencja, która była powołana do tego, aby analizować sytuację w zakresie przestrzegania praw człowieka w UE, nie zajmuje stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Teraz pani poseł Anna Zalewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnnaZalewska">Dziękuję bardzo. Panie ambasadorze, dziękując za spotkanie, zadam trzy pytania, tak naprawdę uzupełniające pytania wcześniejsze. Wielokrotnie padają pytania dotyczące przyszłego budżetu UE na lata 2014–2020. Myślę, że odpowiedzi są jeszcze niewystarczające, bo tak naprawdę Dania przez najbliższe 6 miesięcy będzie nadawała ton dyskusji na temat tego budżetu. Chciałam zapytać o państwa opinię na temat generalnie struktury tego budżetu, wszystkich elementów i takiego właśnie bardzo ogólnego spojrzenia. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AnnaZalewska">Po drugie, Dania słynie z tego, że bardzo poważnie traktuje wolność obywateli i prawa obywatelskie. W związku z tym mam prośbę o wyrażenie opinii na temat umowy o obrocie towarami podrobionymi czyli ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agrement). To wydarzenia ostatnich tygodni, ważne również dla Duńczyków. Jak to się ma do wolności obywatelskiej?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AnnaZalewska">Jeżeli już jesteśmy przy tym temacie, to czy nie sądzi pan, że UE powinna głośniej, mocniej mówić, nawet w sytuacji zawieszonego podpisania umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą, o humanitarnym aspekcie uwięzienia Julii Tymoszenko? Czy nie powinniśmy również jako UE aktywniej, mocniej reagować na błagalne już w tej chwili głosy opozycjonistów białoruskich? Tak naprawdę nie widać – oprócz deklaracji, czasami niesłyszalnych w tych krajach – szczególnych zdarzeń, które pokazywałyby, że rzeczywiście te wartości są dla UE bardzo istotne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Teraz o głos poproszę panią poseł Dorotę Arciszewską-Mielewczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, pani przewodnicząca, za poprawną kolejność nazwisk. Panie ambasadorze, pytania dotyczące Litwy i Białorusi już padły, więc nie będę tutaj się powtarzała. Oprócz szerszej tematyki, przeglądając dokument, który jest dzisiaj dostępny na sali, chciałabym odnieść się do mniejszego podwórka, aczkolwiek bardzo ważnego dla UE, bo to jest basen Morza Bałtyckiego, a mianowicie do rybołówstwa. Oczywiście, kraje skandynawskie znane są z ochrony środowiska naturalnego, z ekologii. Dosyć rygorystycznie państwo do tego podchodzą, ale – niestety – Nord Stream to wpadka. Zaakceptowali to państwo mimo protestu rybaków. Na inną dyskusję, już po fakcie, jest miejsce.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałam pana zapytać o jedno. W programie dotyczącym rybołówstwa mówią państwo o kwotach, o dostosowaniu floty do możliwości, o regionalnych aspektach, jeżeli chodzi o dochodowość itd. W związku z tym chciałam zapytać, jakie są państwa priorytety, dlatego że znane są może nie tyle konflikty, ile rozbieżności co do ilości wyławianej ryby, a na Morzu Bałtyckim co do kwot i połowów, to właściwie Dania i Szwecja mają tu najwięcej do powiedzenia. Są państwo bardzo silni w tym temacie. Macie bardzo silną flotę, duże kutry. Łowicie właściwie od tafli wody po dno. Absolutnie nie ma w tym przypadku kontroli połowów paszowych, w których państwo się specjalizują. Na tym cierpią nasi rybacy, ponieważ polskie rybołówstwo… Oczywiście, to też jest wina rządów, w tym ostatniego rządu, który nie potrafi wynegocjować odpowiednich warunków. Jednak państwo powinni również wziąć pod uwagę to, że specyfika polskiego rybołówstwa jest trochę inna. Wyławiając tak wielkie ilości, skupiając się na swoim właściwie interesie – przepraszam, że tak mówię – pomijacie nas w tym procesie. W związku z tym chciałam zapytać, czy zaczną państwo od siebie. Chodzi o to, żeby zacząć kontrolować połowy paszowe, gdzie nie wyławia się tylko szprota, jak piszecie, ale wszelkie ryby.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałam zapytać, czy nie widzą państwo problemu rozrostu foki i innych – że tak powiem – elementów tego środowiska, które wyjadają kwotę łososia. Komisja międzynarodowa ICES (International Council for the Exploration of the Sea), z której opinią państwo się bardzo liczą, ograniczyła ten połów o 50%. Wiedzą też państwo, jakie są straty w rybołówstwie na Morzu Bałtyckim spowodowane wyjadaniem ryb przez foki. Teraz w Polsce jest taka euforia, żeby przynajmniej w Zatoce Gdańskiej fokę pielęgnować. To są niesamowite straty dla rybaków. Chciałabym zapytać, czy państwo zaczną od siebie, żeby te dane były rzetelne i żebym nie słyszała na spotkaniach delegacji krajów Morza Bałtyckiego, że Polacy to najwięksi i jedyni kłusownicy na Morzu Bałtyckim. Czy rzeczywiście zaczną państwo sprawiedliwie oceniać sytuację? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, pani poseł. Teraz pan poseł Killion Munyama jako ostatni.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KillionMunyama">Dzień dobry. Dziękuję, pani przewodnicząca. Panie ambasadorze, mam pytanie dotyczące umowy o wolnym handlu z Koreą. Dwa tygodnie temu w parlamencie wyraziliśmy zgodę na podpisanie ratyfikacji umowy o wolnym handlu z Koreą Południową. Wspomniał pan o innych krajach, z którymi właśnie taka umowa ma być zawarta przez UE. Czy prezydencja duńska nie widzi żadnych zagrożeń? Czy ewentualnie przewiduje zakończenie tej ratyfikacji podczas prezydencji właśnie w tym półroczu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie pośle. Teraz poproszę o udzielenie odpowiedzi pana ambasadora. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ThomasØstrupMøller">Dziękuję. Może zacznę od ostatniego pytania, dotyczącego umowy o wolnym handlu. Odnosiłem się do negocjacji z Japonią, Indiami i Kanadą. Chyba nie będziemy w stanie zamknąć tych negocjacji w trakcie naszej prezydencji. Jest to dla nas bardzo ważne zagadnienie. Fakt, że nadal będziemy przewodniczyć w Radzie… Będziemy naciskać na te zagadnienia, dlatego że podczas naszej prezydencji będą negocjowane te umowy. Mam nadzieję, że poczynimy postępy, dlatego że jest to bardzo duża wartość dla europejskiej gospodarki. Ważne jest, byśmy byli w stanie podpisywać takie umowy, byśmy mieli dostęp do tych rynków.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o Agencję Praw Podstawowych oraz zarządzanie tym ośrodkiem, zrobię sobie notatki z tego, co pan powiedział. Nie mam teraz szczegółowych informacji na temat tych problemów.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#ThomasØstrupMøller">Jeśli chodzi o MMF (Multiannual Financial Framework), to jest bardzo duże zagadnienie. Co będziemy robić jako prezydencja? Oczywiście, Komisja przedłożyła propozycje. Od tego zaczniemy. Wiemy, że istnieją horyzontalne podejścia, zaprogramowane czy wbudowane w pozycje Komisji. Na przykład musimy być bardziej wrażliwi na zagadnienia klimatyczne. Musimy skoncentrować się na wspieraniu wzrostu. Będziemy musieli przedyskutować takie zagadnienia, jak Wspólna Polityka Rolna. To niezwykle skomplikowane zagadnienia, nad którymi będą prowadzone dyskusje. Pan wspomniał o funduszach strukturalnych, więc jest bardzo wiele zagadnień. Tak naprawdę nie wiem, od czego zacząć. Na pewno jest to ważne zagadnienie. Mogę obiecać jedną rzecz. Przez najbliższe 6 miesięcy będziemy się tym zajmować. Nie będziemy działali jako Dania, ale jako prezydencja w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o ACTA, ta umowa została podpisana wczoraj przez cały szereg krajów, w tym krajów UE. Przed nami jeszcze długa droga zanim ACTA wejdzie w życie jako prawo, dlatego że Parlament Europejski i parlamenty krajowe będą musiały ją ratyfikować. Jednak to, co zapisano w ACTA, to to, że nie idziemy dalej niż podstawy prawne, jakie przyjęto już w UE, a zatem nie przyjmujemy nowych obowiązków. To jest nasz punkt wyjścia na ten temat.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#ThomasØstrupMøller">Jeżeli chodzi o prawa człowieka, o zagadnieniu dotyczącym Ukrainy mówiłem już wcześniej. Chcielibyśmy dostrzec postępy w zakresie podstawowych praw na Ukrainie. Słuchamy głosów na Ukrainie, więc na pewno duńska prezydencja skupi się na tym temacie.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#ThomasØstrupMøller">Teraz rybołówstwo i Bałtyk. Muszę przyznać się do ignorancji, bo nie jestem ekspertem w tym zakresie, ale rozumiem, że są pewne problemy, które możemy bilateralnie przedyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję, panie ambasadorze. Jeszcze pani przewodnicząca Fotyga chciała uzupełnić pytanie, więc pozwolimy sobie na to ostatnie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Ekscelencjo, chciałabym prosić o wyjaśnienie jednej kwestii. Przed chwilą powiedział pan, że nastąpiło podpisanie umowy ACTA przez pewną liczbę państw UE – „a number of”. Czy mógłby pan wskazać nam, które państwa Unii nie podpisały umowy ACTA?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ThomasØstrupMøller">Nie mam tych informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WitoldWaszczykowski">Niemcy, Holandia, Cypr, Słowacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AgnieszkaPomaska">Myślę, że to nie do końca było pytanie do pana ambasadora. Bardzo dziękuję państwu za dyskusję. Serdecznie dziękuję panu ambasadorowi. Życzę powodzenia przez te 5 miesięcy. Tyle nam zostało. Życzę powodzenia w tym burzliwym okresie w Europie. Pan ambasador jeszcze coś chciał dodać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ThomasØstrupMøller">Chciałbym serdecznie podziękować za możliwość zaprezentowania programu naszej prezydencji. Dziękuję za szczere i uczciwe pytania. Jeżeli na wszystkie nie odpowiedziałem, to proszę zwrócić się do mnie bezpośrednio, bilateralnie. Postaram się na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo za przekazanie prezydencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejGałażewski">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że Komisje wysłuchały informacji na temat priorytetów prezydencji duńskiej w Radzie Unii Europejskiej. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>