text_structure.xml 34.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Witam przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Pana ministra Rynasiewicza, niestety, nie ma z nami, bo odpowiada na pytania na posiedzeniu plenarnym, dlatego pani dyrektor będzie reprezentowała ministerstwo.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, porządek obrad to pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego – druk nr 2117.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WaldyDzikowski">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WaldyDzikowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WaldyDzikowski">W takim razie przystępujemy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę posła wnioskodawcę, pana posła Grzegorza Napieralskiego o bardzo treściwe, zwięzłe uzasadnienie wyżej wymienionego projektu. Następnie otworzymy dyskusję, poprosimy ministerstwo o opinię na ten temat a, jeżeli pojawią się jakiekolwiek wnioski, to będziemy je głosować po zamknięciu pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzNapieralski">Będzie treściwie, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzNapieralski">Ustawa jest świetna…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę to uzasadnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzNapieralski">Uzasadnię, uzasadnię.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzNapieralski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni goście, ta propozycja powstała tak naprawdę na podstawie spotkań z różnymi organizacjami, ale też z ludźmi, którzy w poszczególnych gminach, miastach i powiatach zgłaszali się do posłów…</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Jakich?)</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#GrzegorzNapieralski">Na pewno do posłów Sojuszu Lewicy Demokratycznej, nie wiem czy do innych również.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#GrzegorzNapieralski">Zgłaszali jeden bardzo poważny problem, który dotyczył przede wszystkim ludzi młodych, uczniów i studentów. Chodzi o to, aby objąć ulgą również przejazdy autobusami PKS, z miejsca zamieszkania do miejsca, w którym dziecko pobiera naukę.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#GrzegorzNapieralski">Co jest najbardziej charakterystyczne dla dzisiejszej sytuacji? Wyobraźmy sobie dwójkę młodych ludzi np. ze szkoły średniej, mieszkających w bardzo małych miasteczkach. W jednym miasteczku jest kolej, więc młody człowiek codziennie wsiada do pociągu i jedzie z biletem ulgowym. W drugim miasteczku nie ma dworca, nie ma kolei, nie ma więc ulgi i trzeba płacić całkowicie inną, wyższą kwotę, żeby dojechać do miejsca, gdzie młody człowiek pobiera naukę.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#GrzegorzNapieralski">Uważam, że jest to bardzo niesprawiedliwe, bo powoduje pewnego rodzaju wykluczenie, które ma miejsce w miejscowościach o słabszym statusie, w rejonach biedniejszych.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#GrzegorzNapieralski">Są także gminy bogate, które dają sobie radę, ale dziś znaczna większość powiatów i gmin rady sobie nie daje. Dlatego ta młoda dziewczyna, czy chłopak są upośledzeni także z powodu transportu.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#GrzegorzNapieralski">Eksperci zwracają uwagę, że występuje nierówne traktowanie podmiotów. Dlatego, że kolej, przewożąc młodych ludzi, zyskuje możliwość otrzymania zniżki a inny przewoźnik – nie.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#GrzegorzNapieralski">I, żeby nie być gołosłownym, panie przewodniczący, Wysokie Komisje… oto Związek Powiatów Polskich pisze, że wejście w życie proponowanej nowelizacji będzie miało wpływ na polepszenie życia mieszkańców powiatów na terenie których transport kolejowy odgrywa uboczną rolę.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#GrzegorzNapieralski">Żeby było krótko, jeszcze tylko jedna ciekawa opinia: samorząd województwa opolskiego uznaje za celowe i warte poparcia wprowadzenie proponowanych zmian. I tak dalej.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#GrzegorzNapieralski">Panie przewodniczący, myślę że szczególnie argument, który mówi o tym, byśmy likwidowali wykluczenie młodych ludzi i wyrównywali szanse, jest – moim zdaniem – najistotniejszy i najważniejszy. Stąd pojawiła się taka propozycja.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo proszę o jej poparcie i pracę nad zaproponowanymi zmianami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, przystąpimy w tej chwili do dyskusji, ale w pierwszej kolejności poproszę panią dyrektor o opinię w imieniu ministerstwa i rządu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WaldyDzikowski">Także – Biuro Legislacyjne, jeśli ma jakieś uwagi.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EwaSzczepańska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#EwaSzczepańska">Ewa Szczepańska, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Reprezentuję ministerstwo infrastruktury, natomiast będę prezentowała stanowisko rządu, uzgodnione przez wszystkich członków Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#EwaSzczepańska">Przypomnę w skrócie, że wnioskodawcy – co pan poseł już powiedział – wskazali, że głównym celem ustawy jest wyeliminowanie z obowiązującego prawa przepisów, które traktują nierówno niektóre osoby oraz podmioty gospodarcze i, że obowiązujące w tej chwili prawo dyskryminuje dzieci, młodzież i studentów pochodzących ze wsi, małych miasteczek i niedużych miast.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#EwaSzczepańska">Pragnę podkreślić, że obowiązująca ustawa z 20 czerwca 1992 r., zresztą po wielokrotnej nowelizacji, ma charakter socjalny. Obejmuje więc najsłabsze grupy społeczne i zawodowe, także uczniów i studentów. Jak już mówiłam, ustawa jest wielokrotnie nowelizowana z uwagi na to, że przynajmniej kilka razy w roku nowe grupy osób (niepełnosprawnych lub zawodowych) domagają się uprawnień do ulgowych przejazdów. Ustawa ta stanowi wyraz wypracowanego kompromisu społecznego, związanego także z możliwościami finansowymi państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#EwaSzczepańska">Pragnę tylko przypomnieć, że co roku środki na ulgi (zarówno komunikacji autobusowej jak i kolejowej) rosną o kilkadziesiąt milionów np. w roku 2012 na ten cel w budżecie państwa przeznaczonych było ponad 1.000. 000 tys. zł, co jest naprawdę poważną kwotą. Z tego wydatki na ulgi kolejowe stanowiły 434.000 tys. zł, natomiast na ulgi autobusowe – 623.000 tys. zł. W roku bieżącym na same ulgi kolejowe w budżecie ministerstwa infrastruktury jest ponad 500.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#EwaSzczepańska">Chciałam także przypomnieć, że obecna ustawa zawiera uprawnienia dla osiemnastu grup uprawnionych i dla dzieci. Wiem, że może to być bardzo nudne, ale powiem, jaki jest obecny stan.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#EwaSzczepańska">Dzieci do lat 4 posiadają 100% ulgi na kolei w klasie drugiej, w pociągach osobowych, pośpiesznych, ekspresach, Intercity, Eurocity, w autobusach – 100% w komunikacji zwykłej i przyspieszonej. Dzieci powyżej 4 lat, do rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego mają następujące ulgi: na kolei, na bilet jednorazowy – 37% i w komunikacji autobusowej jednorazowej – 37%. Dzieci, od rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego do 24. roku życia mają w transporcie kolejowym ulgi jednorazowe – 37%, na bilety miesięczne – ulgi 49%, w komunikacji pospiesznej na bilety jednorazowe – 37%, miesięczne – 49%; w ekspresach – 37% (bilety jednorazowe). W autobusach – 49% (bilety miesięczne), w autobusach przyspieszonych – również 49%. Studenci do 26. roku życia posiadają uprawnienia do jednorazowych biletów kolejowych ze zniżką 51% i 51% na bilety miesięczne w pociągach osobowych i pospiesznych, także – 51% zniżki w autobusach komunikacji zwykłej i przyspieszonej na bilety miesięczne. Kolejna grupa to doktoranci do 35. roku życia, dzieci niepełnosprawne do 24. roku życia, studenci niepełnosprawni do 26. roku życia, itd.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#EwaSzczepańska">Nie będę już omawiała tego szczegółowo, pokazuję tylko jak dużo osób jest objętych ulgami. Zresztą kwota, którą budżet państwa przeznacza na przejazdy ulgowe, również świadczy o skali.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#EwaSzczepańska">Chciałabym również powiedzieć, że ustawodawca, kiedy pochyla się nad nowymi wnioskami, bierze pod uwagę wyjątkowość potrzeby danej grupy społecznej a, z drugiej strony, konieczność czuwania nad sytuacją finansową.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#EwaSzczepańska">Co do zasady – ulgi wydają się właściwym środkiem pomocy państwa w przypadkach, gdy beneficjent z dużą regularnością i aktywnością korzysta z usług w transporcie zbiorowym. Są to, oczywiście, dzieci i młodzież wykonujący obowiązek szkolny czy przygotowania przedszkolnego a, z drugiej strony, kiedy beneficjent ma ograniczone możliwości zarobkowe.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#EwaSzczepańska">Wnioskodawca wnosi o objęcie dzieci, młodzież i studentów ulgą na bilety w komunikacji autobusowej, przy biletach jednorazowych. Pragnę podkreślić, że dzieci, młodzież i studenci mają ulgę 49–51% na bilety miesięczne. Jeśli dziecko regularnie musi wykonywać obowiązek przedszkolny, szkolny, studencki, to może korzystniej i taniej korzystać z biletu miesięcznego a nie – jednorazowego.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#EwaSzczepańska">Dodatkowym argumentem, który wskazany jest w stanowisku rządu, jest fakt, że jednostki samorządu terytorialnego mają uprawnienia do wprowadzania ulg na swoim terenie. Zacytuję tylko uchwałę Rady Miasta Nowy Targ, która wprowadza ulgi 100%, poza tymi ustawowymi, które państwu przytoczyłam. Dzieci do lat 4 posiadają ulgi 100%, natomiast ulgi 40% posiadają dzieci od lat 4 do 7, na podstawie oświadczenia rodzica lub opiekuna, a uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych, zawodowych, średnich, policealnych – z legitymacją szkolną oraz dzieci i młodzież będąca osobami niepełnosprawnymi do ukończenia 25. roku życia.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#EwaSzczepańska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WaldyDzikowski">W takim razie…</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WaldyDzikowski">Pani poseł chciałaby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BożennaBukiel">Po wysłuchaniu opinii przedstawiciela ministerstwa infrastruktury wnoszę wniosek o odrzucenie projektu niniejszej ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbyszekZaborowski">Dlaczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WaldyDzikowski">Usłyszeliśmy przed chwilą, dlaczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BożennaBukiewicz">Dlatego, że pan poseł uzasadniał, że jest to nierówne traktowanie dzieci i młodzieży w dowozie dla szkoły a bilety miesięczne na autobusy takie zniżki mają.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BożennaBukiewicz">I tu jest wyraźny przykład tego, że chodzi tylko i wyłącznie o jednorazowe bilety autobusowe, które nie mają tych zniżek. Jeżeli w uzasadnieniu jest dojazd do szkoły dzieci i młodzieży to wiadomo, że nie jest to czynność jednorazowa.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BożennaBukiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WaldyDzikowski">Pan poseł Napieralski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzNapieralski">Nie rozumiem wniosku o odrzucenie, naprawdę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#GrzegorzNapieralski">Co innego mówicie w kolejnym exposé pana premiera, na mównicach sejmowych i w swoich programach a co innego dzieje się w pracach sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#GrzegorzNapieralski">Przecież my nic złego nie robimy.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#GrzegorzNapieralski">Powiedziałem na wstępie, że są bogate gminy, które sobie radzą i może mają pieniądze w budżetach, żeby dać na transport ulgowy czy bezpłatny. Ale są takie gminy, takie miejsca i powiaty, które nie radzą sobie z tym. Albo więc wprowadzimy pewien sprawiedliwy system, by wszyscy, którzy przywożą i odwożą dzieciaki do szkoły, mogli stosować te ulgi, i wtedy młody chłopak w Szczecinie jedzie do szkoły i kupuje jednorazowy bilet ulgowy, ale jadący z małego Osina w woj. zachodniopomorskim już tej ulgi w autobusie nie ma, choć też jedzie do szkoły.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#GrzegorzNapieralski">O tym mówię.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#GrzegorzNapieralski">I, choć rozumiem, że pani dyrektor wymieniała nam wydawane sumy to tak samo możemy mówić o służbie zdrowia, że tyle pieniędzy wydajemy na raka, tyle na walkę z chorobą płuc, ale zawsze tych pieniędzy jest mało.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#GrzegorzNapieralski">Albo więc wprowadzamy sprawiedliwy system, albo nie. Chodzi o to, byśmy pracowali tak, żeby wszystko uporządkować.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#GrzegorzNapieralski">I dziwię się, że jest wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu, bo nawet jeśli są jakiekolwiek uwagi do tej ustawy to, po to są prace jednej komisji, połączonych komisji bądź podkomisji, żeby to dopracować, żeby to było dobre i żeby to pomogło ludziom. Przecież ta ustawa nie ma pomagać nam, politykom, tylko – ludziom.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#GrzegorzNapieralski">Nie rozumiem więc tego wniosku i apeluję do pani poseł, żeby go wycofała, bo to jest antyludzkie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo, proszę panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Jeśli rzeczywiście nawiążemy do ostatniego wystąpienia pana premiera w Sejmie, gdzie była zapowiedziana dużo szersza polityka prorodzinna i świadczenia prorodzinne, to tutaj został wzięty pod uwagę przypadek oszczędnościowy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Dlatego zgadzam się z argumentami pana posła Napieralskiego, mówiącymi o dyskryminacji, szczególnie tych dzieci i młodzieży, które pozostają w oddaleniu od dużych ośrodków. Dotychczas nie było to zbyt głęboko analizowane.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#KrzysztofTchórzewski">W dużych ośrodkach młodzież i dzieci mają dostęp do kolei i miejskiej komunikacji wewnętrznej, która w różny sposób jest traktowana. Duże miasta zauważają dzieci i młodzież, natomiast w mniejszych ośrodkach dzieci i młodzież mają dostęp tylko do komunikacji zewnętrznej, dziś w większości już sprywatyzowanej, gdzie pod uwagę mogą być brane typowo państwowe ulgi a samorządowe w ogóle nie są wprowadzane. Jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że dane statystyczne wskazują, iż około 800 tysięcy dzieci jest niedożywionych a do szkoły przychodzi bez śniadania, że im dalszy ośrodek, to tym większa bieda…</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#KrzysztofTchórzewski">Warszawskie PKB to 200% średniej Unii Europejskiej. Może tutaj ludzie mogą nie zauważać tego, jak źle się dzieje, im dalej w Polskę…</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#KrzysztofTchórzewski">W Poznaniu, Gdańsku są podobne sytuacje i ludziom się wydaje, że wszędzie w Polsce jest dobrobyt, ale tego dobrobytu – niestety – nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#KrzysztofTchórzewski">Urząd statystyczny podaje, że na poziomie ubóstwa i nędzy jest już blisko 1/3 Polaków czyli sfera ludzi bardzo bogatych się zwiększa, sfera tych najbiedniejszych zwiększa się jeszcze bardziej gwałtownie, więc powstają nożyce. Państwo musi więc wyciągać ręce do tych, którzy są w złej sytuacji. Mówimy, że do szkoły młodzież może jeszcze dojechać, ale poza szkołą ma ona normalne swoje życie. Do szkoły ma bilet miesięczny, ale potrzebuje jechać także w inne miejsca. Deklarowane jest powszechne otwarcie kulturalne. Bez ulg mamy 1/3 najbiedniejszej młodzieży całkowicie zamkniętą.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#KrzysztofTchórzewski">I jeżeli to uzasadnienie się zgadza, że koszt całego przedsięwzięcia to jest około 19–20 mln zł z budżetu państwa to uwzględniając wszelkie inne świadczenia (np. czy słusznie został wydany miliard zł, czy nie), to jak możemy rozważać, by odrzucić wniosek i to od razu w pierwszym czytaniu, bez żadnych głębszych dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#KrzysztofTchórzewski">Tu został poruszony bardzo ważny problem społeczny, który – według mnie – powinien być bardzo głęboko przeanalizowany, zwłaszcza przy kosztach 19–20 mln zł a odnoszących się do sfery osób, które powinny najbardziej się rozwijać, czy korzystać z rozrywki.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#KrzysztofTchórzewski">Ulga 37% to – w moim przekonaniu – nic nadzwyczajnego.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#KrzysztofTchórzewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WaldyDzikowski">Pan poseł wnioskodawca, poseł Napieralski.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WaldyDzikowski">Głos chciał także zabrać pan poseł Zaborowski.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WaldyDzikowski">Ktoś jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#WaldyDzikowski">W takim razie zamykam listę mówców.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#WaldyDzikowski">Jeszcze tylko przedstawiciel Ministerstwa Finansów, krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzNapieralski">Tylko jeszcze jeden argument, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękując za wygłoszoną przed chwilą wypowiedź, chcę podkreślić i apelować, by pani poseł zmieniła zdanie. Uważam bowiem, że źle o pani świadczy, że pani tak wnioskuje na samym początku, naprawdę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#GrzegorzNapieralski">To znaczy, tak uważam.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#GrzegorzNapieralski">Dlaczego tak myślę? Jeżeli Związek Powiatów Polskich, w którego władzach – jak widzę – jest wielu przedstawiciele PO i ten związek pisze: wejście w życie proponowanej nowelizacji będzie miało wpływ na polepszenie poziomu życia mieszkańców powiatów, na terenie których transport kolejowy pełnił uboczną rolę, albo w ogóle nie funkcjonuje. W szczególności zaproponowane zmiany będą korzystne dla młodzieży dojeżdżającej do szkół ponadgimnazjalnych, na liniach jednocześnie obsługiwanych przez kilku przewoźników w transporcie autobusowym.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#GrzegorzNapieralski">Tak pisze Związek Powiatów Polskich.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#GrzegorzNapieralski">Jeśli więc to piszą ludzie, którzy na co dzień się z tym stykają, wiedzą, że taki problem istnieje, to dlaczego my, którzy mamy do tego prawo i możliwości, nie chcemy z tego skorzystać i to poprawić.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#GrzegorzNapieralski">Apeluję do pani poseł o wycofanie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#GrzegorzNapieralski">Pracujmy nad tą ustawą, doszlifujmy ją. Powtarzam: po to są komisje i podkomisje, żeby zapisy ustawy doszlifować. Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Jeżeli coś jest nie tak, jeśli można coś poprawić, zróbmy to.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#GrzegorzNapieralski">Tylko, proszę, nie odrzucajmy tego na dzień dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BożennaBukiewicz">Dziękuję bardzo, następny głos zabierze pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldyDzikowski">Zaborowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbyszekZaborowski">Dziękuję panu przewodniczącemu i pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ZbyszekZaborowski">Chciałem wyrazić zdziwienie, że w ogóle pojawił się wniosek o odrzucenie tego szczytnego projektu i to w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ZbyszekZaborowski">Po drugie, że zgłosiła go pani poseł Bukiewicz, która reprezentuje w Sejmie województwo lubuskie, które nie jest najbardziej zurbanizowanym województwem w kraju, gdzie jest dużo małych miasteczek, powiatów ziemskich, również terenów wiejskich, gdzie dzieci i młodzież mają problem z komunikacją.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ZbyszekZaborowski">To nie jest, jak za PRL, że autobusy krążą często i są tanie, tylko trzeba płacić rynkowe stawki. I wprowadzenie, za niewielkie pieniądze, możliwości wsparcia systemu ulg dla młodzieży, jest bardzo szczytnym przedsięwzięciem.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#ZbyszekZaborowski">Apeluję do serca pani poseł, jeżeli nie do rozumu, o wycofanie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#ZbyszekZaborowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WaldyDzikowski">Zamknąłem już tę dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WaldyDzikowski">Chciałem panów prosić o nienaciskanie tak psychiczne pani przewodniczącej. I do serca, i do rozumu trzeba apelować.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WaldyDzikowski">Ministerstwo Finansów i zamkniemy pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#WaldyDzikowski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MichałWojtkiewicz">Jeszcze jeden głos poparcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WaldyDzikowski">Były trzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MichałWojtkiewicz">Jeszcze ostatni, w większości siła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WaldyDzikowski">Pytałem, panie pośle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MichałWojtkiewicz">Bardzo króciutko chciałem poprzeć ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MichałWojtkiewicz">Kształcenie młodzieży i wszystkie ulgi, jakie są, powinny być w ogóle za darmo, to powinno cieszyć nas wszystkich, że daje się je dzieciom, bo to jest przyszłość naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MichałWojtkiewicz">Naprawdę dziwię się, że pani i Platforma Obywatelska chce odrzucić ten projekt. Moim zdaniem, powinniśmy się wznieść na wyżyny i absolutnie przyznać te ulgi.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuje bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WaldyDzikowski">Ministerstwo Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ArturKawaler">Artur Kawaler, Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ArturKawaler">Pewnie państwa nie zaskoczę, jak skupię się tylko i wyłącznie na kwestiach finansowych.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ArturKawaler">Mianowicie – obowiązująca obecnie ustawa o ulgach jest w zasadzie ustawą, na którą już teraz nas nie stać, dlatego, że ulgi przejazdowe w Polsce kosztują ponad 1.000.000 tys. zł i to jest jedna z wyższych pozycji w budżecie państwa. Wydatek ten ma tendencję do corocznego zwiększania. Przy bardzo szerokim katalogu osób uprawnionych do ulg, 80% ulg, które finansujemy, to ulgi służące uczniom i studentom. W związku z tym chciałem zakwestionować szacunek, że to będzie kosztować 20.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#ArturKawaler">Proszę państwa, ta ustawa ma znacznie większe skutki finansowe a przedstawione wyliczenia nie są poparte żadną kalkulacją. Śmiem twierdzić, że jest to całkiem inny rząd wielkości, my mówimy o środkach rzędu kilkuset milionów złotych. Dlatego do tych zmian, do tego projektu i do tej nowelizacji, niestety, nie możemy odnosić się sercem, musimy, niestety, patrzeć rozumem.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#ArturKawaler">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WaldyDzikowski">Zamykam w takim razie pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WaldyDzikowski">Przystąpimy do głosowania wniosku o odrzucenie w pierwszym czytaniu, który został zgłoszony przez panią przewodniczącą.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#WaldyDzikowski">Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem projektu ustawy w pierwszym czytaniu, zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#WaldyDzikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#WaldyDzikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DariuszMyrcha">Za – 13, przeciw – 15, 0 wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WaldyDzikowski">Wniosek został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#WaldyDzikowski">Proponuję, aby powołać jedenastoosobową podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#WaldyDzikowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur. SLD?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZbyszekZaborowski">Poseł Kamiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WaldyDzikowski">Jaki sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Proponuję, żeby komisja była dziewięcioosobowa, tak jak zwykle było: Platforma Obywatelska – pięć, Sprawo i Sprawiedliwość – trzy i pozostali po jednym.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie wiem, w jakiej komisji tak było, ale w naszej – nie.)</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Składam wniosek formalny o przegłosowanie dziewięcioosobowej komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Podkomisji.)</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#KrzysztofTchórzewski">Pięć, trzy i po jednym, tak jak to tradycyjnie w takich komisjach było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze, zgłaszam wniosek, żeby to była jedenastoosobowa podkomisja.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#WaldyDzikowski">Kto z pań i panów posłów jest za tym wnioskiem, zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#WaldyDzikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#WaldyDzikowski">Wniosek nie przeszedł – 15 do 15, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DariuszMyrcha">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WaldyDzikowski">Bez głosów wstrzymujących się?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#WaldyDzikowski">W takim razie podkomisja będzie dziewięcioosobowa…</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale przegłosować trzeba.)</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#WaldyDzikowski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#WaldyDzikowski">Kto jest za powołaniem podkomisji dziewięcioosobowej, zgłoszonej przez pana przewodniczącego Tchórzewskiego, zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#WaldyDzikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#WaldyDzikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DariuszMyrcha">Za – 16, przeciw – 15, 0 wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WaldyDzikowski">Jeszcze raz, bo nie usłyszałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DariuszMyrcha">Za – 16, przeciw – 15, 0 wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#WaldyDzikowski">W takim razie podkomisja jest dziewięcioosobowa: pięć, trzy i po jednym z każdego klubu.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#WaldyDzikowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Są cztery małe kluby.)</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#WaldyDzikowski">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Pięć, trzy i cztery to dwanaście.)</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#WaldyDzikowski">Musi być inny parytet.</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#WaldyDzikowski">Jak pan to policzył?</u>
          <u xml:id="u-42.8" who="#WaldyDzikowski">W takim razie parytet powinien być: trzy, dwa, jeden, jeden, jeden, jeden.</u>
          <u xml:id="u-42.9" who="#WaldyDzikowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur. SLD, wnioskodawca?</u>
          <u xml:id="u-42.10" who="#WaldyDzikowski">Halo, panie przewodniczący Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#GrzegorzNapieralski">Poseł Kamiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WaldyDzikowski">PiS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Pan poseł Król i pan poseł Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#WaldyDzikowski">PSL?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan poseł Bodio.)</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#WaldyDzikowski">Twój Ruch?</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Andrzej Lewandowski.)</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#WaldyDzikowski">Kto jeszcze został?</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Polska Razem…)</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Sprawiedliwa Polska.)</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma takiej.)</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Poseł Żaczek.)</u>
          <u xml:id="u-46.10" who="#WaldyDzikowski">Jest taki poseł?</u>
          <u xml:id="u-46.11" who="#WaldyDzikowski">Jeżeli chodzi o Platformę Obywatelską to proponuję pana posła Czerwińskiego.</u>
          <u xml:id="u-46.12" who="#WaldyDzikowski">Andrzeju?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejCzerwiński">Roboty mam za dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WaldyDzikowski">Roboty masz za dużo?</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#WaldyDzikowski">Dobra.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#WaldyDzikowski">Pan poseł Adam Żyliński, pani poseł Pępek i pan poseł …</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#WaldyDzikowski">Powiedz to głośno…</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Zamiast posła Smolińskiego PiS zgłasza panią poseł Paluch.)</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#WaldyDzikowski">Trzecim przedstawicielem PO jest pan poseł Tomczak.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#WaldyDzikowski">Mamy pełen skład.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#WaldyDzikowski">Czy są jakieś inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#WaldyDzikowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-48.9" who="#WaldyDzikowski">W takim razie, czy jest sprzeciw wobec tak powołanej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-48.10" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-48.11" who="#WaldyDzikowski">Powołaliśmy podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-48.12" who="#WaldyDzikowski">Po zakończeniu posiedzenia, które za chwile zamknę, proszę, aby podkomisja zechciała się ukonstytuować.</u>
          <u xml:id="u-48.13" who="#WaldyDzikowski">Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
          <u xml:id="u-48.14" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>