text_structure.xml 17.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę o zajmowanie miejsc. Witam panią minister Młochowską z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Witam także pana dr Ryszarda Krawczyka, prezesa Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych i pana dyrektora Zieleckiego reprezentującego Najwyższą Izbę Kontroli. Witam serdecznie innych zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Drodzy państwo, porządek obrad mieliście państwo dostarczony. To jest rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2014 (druk nr 1779) w zakresie… Macie państwo do tego punkty A i B. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że Komisje przyjęły porządek obrad. Procedować będziemy w następujący sposób. Najpierw pani minister Młochowska zaprezentuje krótki referat dotyczący dochodów, wydatków oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych. Następnie będzie koreferent i otworzę dyskusję, jeśli państwo uznacie, że jest taka potrzeba. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, przyjmiemy odpowiednią opinię. Koreferent, pan przewodniczący Makowski zaprezentuje koreferat dotyczący tego działu. Czy są jakieś uwagi? Nie ma. W takim razie proszę panią minister o prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaMłochowska">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, pokrótce przedstawię najważniejsze informacje. Całościowy materiał został do państwa przesłany we wcześniejszym terminie. Mówię łącznie o wydatkach i dochodach 16 regionalnych izb obrachunkowych. W części 80 przewidzieliśmy dochody na 2014 r. w wysokości 2946 tys. zł. Największą kwotę z tych dochodów stanowią dochody związane ze szkoleniami, instruktażami i działalnością informacyjną regionalnych izb obrachunkowych, ponieważ jest to kwota 2612 tys. zł. Wydatki w projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. zostały zaplanowane w wysokości 112.064 tys. zł. Zostały one zwiększone w stosunku do budżetu z 2013 r. o 5859 tys. zł. Są to skutki rezerwy, którą państwo ustaliliście w zeszłym roku. Była to rezerwa na wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi dla regionalnych izb obrachunkowych. Skutki przechodzące tej rezerwy są uwzględnione już w budżecie na 2014 r. Na wydatki bieżące zaplanowano 110.821 tys. zł, w tym na wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 91.026 tys. zł. Pozostałe wydatki bieżące to 19.795 tys. zł, z przeznaczeniem m.in. na zakup towarów i usług, wynagrodzenia bezosobowe, szkolenia pracowników oraz delegacje służbowe. Zaplanowano również wydatki majątkowe w wysokości 1170 tys. zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu informatycznego i biurowego oraz dwóch samochodów służbowych dla regionalnych izb obrachunkowych w Krakowie i Poznaniu. Środki na wynagrodzenia dla pracowników zaplanowane zostały w wysokości 76.834 tys. zł oraz na pochodne od wynagrodzeń w wysokości 14.192 tys. zł. Umożliwiają one sfinansowanie prognozowanego, średniorocznego poziomu zatrudnienia 1419 pracowników, z tego mamy 1182 osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń i 237 etatowych członków kolegiów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MagdalenaMłochowska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedstawiając powyższe proszę o pozytywne rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2014 w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Oddaję teraz głos panu przewodniczącemu Makowskiemu. Myślę, że koreferat równie sprawnie zostanie przedstawiony. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszMakowski">Dziękuję. Szanowni państwo, pani minister, ubolewam nad jednym dokumentem, który otrzymałem. Jest to mianowicie opinia BAS-u. Jest pozytywna i nie budzi zastrzeżeń. Myślałem, że będą jakieś zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TomaszMakowski">Jeżeli chodzi o wskaźniki dochodów i wydatków, jak to pani powiedziała, dochody są w kwocie 2946 tys. zł, czyli 92,5%. Będę referował i od razu pytał, dobrze? Z czego wynika zmniejszenie liczby szkoleń, czyli wypracowanie dochodów? To jest jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TomaszMakowski">Jeżeli chodzi o stronę wydatkową, to nie ma tu do czego zadawać za dużo pytań. Zaplanowane jest 112.064 tys., czyli jest wzrost o 5,5% z zaplanowanego projektu budżetu na wydatki. To jest właśnie ta rezerwa włączona do wydatków z tego roku, czyli rezerwy celowej. To też nie budzi wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TomaszMakowski">Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to są pozostałe wydatki w kwocie prawie 20 tys. zł. Mam pytanie natury merytorycznej. Są tam zapisane wynagrodzenia dla nieetatowych członków kolegiów. Ilu jest takich nieetatowych członków kolegiów? Są to wynagrodzenia bezosobowe. Jeżeli chodzi o średnią miesięczną, to jest kwota 4500 zł, z czego dla osób nieobjętych mnożnikiem jest to 3997 zł. Dla etatowych członków jest to kwota prawie 7100 zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TomaszMakowski">Jak powiedziałem na wstępie opinia BAS-u jest pozytywna. Rekomenduję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo proszę panią minister o odpowiedź na dwa lub trzy pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, wynika to z prognozowanego przez regionalne izby obrachunkowe zapotrzebowania na szkolenia – w dużej mierze przez samorządy. To one są głównymi beneficjentami tych szkoleń. Po stronie samorządów jest mniejszy popyt na tego typu szkolenia. W związku z tym przewidziana jest mniejsza kwota. Nieetatowych pracowników kolegiów jest zgodnie z informacją 237.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, wystarczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszMakowski">Mam jeszcze pytanie, jeżeli chodzi o koszty bezosobowe, czyli ci nieetatowi członkowie kolegiów. Rozumiem, nieetatowych jest 237. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem, że pytania zostały wyczerpane. Dziękuję bardzo. Panie prezesie, czy ma pan jakieś uwagi? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RyszardKrawczyk">Dziękuję. Jeżeli można, to mam w zasadzie jedno pytanie dotyczące kwoty – 2612 tys. zł, którą mamy uzyskać z tytułu prowadzenia szkoleń. To pytanie w zasadzie kieruję do pani dyrektor Beaty Rudzkiej. Czy oznacza to, że będzie jak dotychczas i środki, które wpłyną do budżetu państwa zostaną nam przekazane w ramach rezerwy celowej na szkolenia i zakup sprzętu informatycznego? To jest w zasadzie pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RyszardKrawczyk">Wracając jeszcze do pytania koreferenta, muszę stwierdzić, że zmniejszająca się liczba szkoleń jest konsekwencją bardzo drastycznych oszczędności, które obserwujemy gdzieś od pół roku w jednostkach samorządu terytorialnego. To jest oczywiście związane z wejściem w życie nowej ustawy o finansach publicznych z 2009 r., która wejdzie w życie w dniu 1 stycznia 2014 r. Tak się składa, że byłem dzisiaj na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, na której procedowano projekt budżetu. Muszę państwu przyznać, że jako regionalne izby obrachunkowe, jako organy nadzoru… Na pewno nadzór i kontrola wymagają bardzo precyzyjnych przepisów, aby nie naruszać praw podmiotowych organów kontrolowanych i nadzorowanych. Z tego tytułu jesteśmy trochę zaskoczeni niezbyt precyzyjnymi sformułowaniami, jakie zostały zaproponowane Komisji w przedłożeniu rządowym. Wydaje mi się, że jeżeli te propozycje zostaną w taki bezkrytyczny sposób uchwalone, to będziemy mieli tak duże problemy, jakie mamy w obecnej chwili z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zwracam przy okazji państwu uwagę na ten fakt, ponieważ obawiam się, że w niektórych przypadkach, przy przyjęciu właśnie takich sformułowań, nie będziemy w stanie wykonywać swoich uprawnień kontrolnych i nadzorczych. To jest taka kwestia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#RyszardKrawczyk">Mam do państwa prośbę. Ona może wydawać się nietypowa, ale w obecnej chwili w skali kraju dwie regionalne izby obrachunkowe, krakowska i łódzka, nie mają siedzib, które byłyby własnością Skarbu Państwa. Obie izby wynajmują te siedziby od podmiotów prywatnych. W przypadku izby łódzkiej rocznie jest to kwota 250 tys. zł. Z samorządu łódzkiego uzyskałem zapewnienie, że są w stanie przekazać budynek na siedzibę o wartości ok. 6000 tys. zł. Niestety, regionalna izba obrachunkowa, która zamierza sfinansować remont tego budynku ze środków unijnych oraz wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska nie ma kwoty 150 tys. zł. Jest to 120 tys. zł na wydatki bieżące związane z zapewnieniem ochrony i ogrzewania w sezonie grzewczym. Natomiast 30 tys. zł będą to koszty związane z opracowaniem kosztorysów i planów, jak również z wynajęciem firmy zewnętrznej, która przygotowałaby materiały związane z ubieganiem się o środki unijne. Oczywiście, jeśli chodzi o ostatnie zadanie, to mam w izbie odpowiednich fachowców, którzy mogliby się tym zająć. Natomiast, jak wiadomo, w tamtym roku zostały zmienione przepisy, chyba w imię walki z korupcją. Taki argument m.in. usłyszałem na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. W przypadku środków unijnych osoby będące pracownikami beneficjanta korzystającego ze środków unijnych nie mogą wykonywać czynności pomocniczych. W związku z tym dla mnie jest to proste, że będę musiał wynająć firmę zewnętrzną i opłacić ją z tych środków. Moja prośba do państwa. Prosiłbym o zwiększenie wydatków bieżących regionalnych izb obrachunkowych o te 150 tys. zł, z przeznaczeniem na potrzeby nowej siedziby Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Zanim oddam pani minister głos, aby odpowiedziała na pytania pana dyrektora, to ta prośba rzeczywiście wydaje się dosyć zasadna. Darowizna od pani prezydent jest w wysokości 6000 tys. Jak ta siedziba zostanie wyremontowana i regionalna izba obrachunkowa znajdzie swoje miejsce, to na pewno koszty związane z wynajmem spadną. Można jeszcze skorzystać ze środków Unii Europejskiej. Gdyby ministerstwo w swojej łaskawości zechciało rozważyć prośbę pana prezesa dla Łodzi, aby te 150 tys. znalazło się i połączyć te środki na remont, to byłoby niezmiernie sympatycznie. Nie mam tu interesu, bo nie jestem z Łodzi, tylko z Poznania. W imieniu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu bardzo dziękujemy za samochody. Pani minister, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MagdalenaMłochowska">Bardzo przepraszam. Mam sprostowanie, ponieważ tych 237, to są to pracownicy etatowi. Nie mam informacji w materiale o nieetatowych. Sprawdzę to i przekażę na piśmie. Pan prezes podpowiada, że nie jest to więcej niż 10 w skali kraju. Przepraszam bardzo, to moja pomyłka.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o dochody z tytułu wynagrodzeń, to w latach ubiegłych było tak, że niezbędnym było staranie się o środki z rezerwy tak, aby uzyskać te dochody z powrotem. W tym roku pierwszy raz Ministerstwo Finansów wprowadziło 2081 tys. już do budżetu, jakby tytułem przyszłych dochodów. Natomiast pozostała różnica pomiędzy 2081 tys. zł, a tymi 2600 tys., to kwota 600 tys. zł. jeśli zostanie osiągnięta, to będzie można wnioskować o rezerwę i jej uzyskanie, ponieważ te dochody stanowią dochody budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o kwoty na siedzibę i nasze pieniądze, to mamy pieniądze w części 80, czyli na wszystkie regionalne izby obrachunkowe. Jedyną możliwością jest przesunięcie pomiędzy poszczególnymi regionalnymi izbami obrachunkowymi. De facto będzie to zabranie innym regionalnym izbom obrachunkowym, żeby przekazać Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi. Jeżeli mówimy o części 80, to są to nasze możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, chciałby pan jeszcze coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardKrawczyk">Nie chciałbym oczywiście, żeby koledzy z tego tytułu, że ja od 20 lat szukam odpowiedniego budynku na siedzibę izby, ponieśli jakiś szwank. Prawdę mówiąc, to mam pewne kłopoty z dodawaniem, bo jeżeli w poprzednim roku w ramach rezerwy celowej uzyskaliśmy 5000 tys. zł, a 2000 tys. zł zostały dopisane z tytułu szkoleń, to jest to 7000 tys. plus 106.000 tys., to wychodzi mi 113.000 tys., a nie 112.000 tys. Nie wiem, czy czasami nie ma tutaj jakiejś pomyłki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MagdalenaMłochowska">Wyjaśnimy to sobie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WaldyDzikowski">Chciałem zaproponować to pani minister, aby wyjaśnić sobie to na roboczym, operacyjnym spotkaniu. Być może znajdą się jakieś środki, aby nawzajem się dogadać. Wiem, że pieniądze czasami łączą, ale głównie dzielą. Może tym razem połączą. Proszę bardzo, pani przewodnicząca Piotrowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TeresaPiotrowska">Pani minister, chciałabym bardzo poprosić, szczególnie w imieniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, bo od lat wnioskowaliśmy o to, żeby regionalnym izbom obrachunkowym systematycznie zwiększać budżet. Dobrze się stało, że nastąpiło takie małe drgnięcie, ale gdyby Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi miała swoją siedzibę, to w ciągu, myślę, niedługiego czasu te efekty byłyby bardzo znaczące. Takie pieniądze, jakie wydaje się na wynajmowanie siedziby są znaczące. Dlatego może, jak w poprzednim roku, moglibyśmy w ramach rezerwy wynikającej z tego, co regionalne izby obrachunkowe jakby wkładają do budżetu z tytułu szkoleń, które prowadzą, zaproponować wyjątkową sytuację jak w ubiegłym roku i z tego tytułu wnosić o zwiększenie środków. Taka okazja może się nie zdarzyć. Jeżeli budynek będzie stał i niszczał, to pani prezydent stwierdzi, że może lepiej przekazać ten budynek komu innemu. Za rok takiej okazji może już nie być. Jest wniosek o rozważenie, bo to na pewno się opłaca. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldyDzikowski">Pani przewodnicząca Piotrowska jest z Bydgoszczy. Żeby nie było, że z Łodzi. Ja jestem z Poznania, tak że proszę zobaczyć pełen obiektywizm naszego wparcia. Panie prezesie, myślę, że na tym roboczym spotkaniu znajdziecie dobre rozwiązanie, nie tylko w tej sprawie. Życzę tego państwu z całego serca. Pani poseł, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Elżbieta Królikowska-Kińska – poseł z Łodzi. Nie mogę odmówić sobie teraz prawa do głosu. Chciałabym bardzo serdecznie poprosić o to, żeby jeszcze raz przeanalizować wszystkie możliwości. Zanim zostałam posłem, byłam wiceprzewodniczącą rady miejskiej. Wiem, jak trudno jest znaleźć budynek i jakie są kłopoty. Byłby to bardzo zły przykład, gdyby okazało się, że mamy budynek, jest chęć i rada miejska podjęła taką decyzję, a nagle nie można z tym nic zrobić i budynek niszczeje. Bardzo serdecznie proszę o ponowne przeanalizowanie i znalezienie tej kwoty, która naprawdę nie jest chyba kolosalna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać jeszcze głos w tej kwestii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WaldyDzikowski">Uznaję w takim razie, że zamykamy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw do pozytywnej opinii Komisji dla Komisji Finansów Publicznych? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że tę pozytywną opinię przedstawi nasz przedstawiciel, koreferent, pan przewodniczący Makowski. Dziękuję państwu za spotkanie i zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>