text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Na prośbę pana przewodniczącego Mroczka mam zaszczyt poprowadzić posiedzenie Komisji. Pan przewodniczący przeprasza, ale jest po zabiegu, pewnie będzie miał kilka dni przerwy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam przybyłych członków Komisji. Witam pana ministra Czaplę, pana ministra Węgrzyna, państwa dyrektorów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">Porządek dzienny posiedzenia państwo posłowie otrzymali. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Uważam, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do realizacji porządku, czyli zaopiniowania dla marszałka Sejmu, w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 Regulaminu Sejmu, projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2016. Państwo posłowie otrzymali projekt drogą elektroniczną. Proszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2016.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LechCzapla">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałbym przedstawić wstępny projekt budżetu w części 02 na 2016 rok, który obejmuje dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Sejmu, jego organów oraz, oczywiście, Kancelarii Sejmu. Projekt został sporządzony stosownie do rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2016. Prognozę dochodów i projekt planu wydatków budżetowych opracowano na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych, które stanowiły podstawę do określenia zakresu zadań rzeczowych. Wydatki oszacowano z uwzględnieniem zasad przyjętych dla jednostek rządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LechCzapla">Ujmując globalnie, projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2016 rok zakłada dochody na poziomie 1325 tys. zł, natomiast wydatki w wysokości 453.401 tys. zł. Dochody na rok przyszły oszacowano na poziomie roku bieżącego. Przewiduje się dochody z następujących tytułów: z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych w wysokości 274 tys. zł, wpływy z usług w wysokości 194 tys. zł, wpływy ze sprzedaży wyrobów w wysokości 195 tys. zł, wpływy ze sprzedaży składników majątkowych w wysokości 62 tys. zł, wpływy z różnych dochodów w wysokości 600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LechCzapla">W grupach paragrafów klasyfikacji budżetowej wydatki przedstawiają się następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych w wysokości 84.683 tys. zł, wydatki bieżące w wysokości 319.280 tys. zł, wydatki majątkowe w wysokości 49.438 tys. zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych maleją w porównaniu do roku 2015 o 2400 tys. zł, czyli o 2,8%, co wynika z faktu, że w roku wyborczym, a taki mamy, zachodzi konieczność dwukrotnej wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników biur poselskich VII kadencji Sejmu za rok 2014 oraz dziesięć miesięcy roku 2015. Natomiast w roku 2016 dodatkowe wynagrodzenie roczne zostanie wypłacone pracownikom biur poselskich posłów VIII kadencji Sejmu tylko za dwa miesiące roku 2015.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#LechCzapla">Wydatki bieżące maleją o 1400 tys. zł, czyli o 0,4%. Należy zauważyć, że z uwagi na doświadczenia poprzednich lat wyborczych w projekcie budżetu Kancelarii Sejmu ujęto dodatkową kwotę 5000 tys. zł na wydatki wynikające ze zmiany kadencji, które jednakże z różnych przyczyn nie mogą zostać zrealizowane do końca 2015 roku, a których realizację Kancelaria Sejmu musi zabezpieczyć w roku 2016. Są to wydatki głównie na odprawy parlamentarne. Po prostu, przewiduje się, że część posłów nie odbierze odpraw do końca 2015 roku w wysokości 4477 tys. zł. Chodzi też o umowy zlecenia – 75 tys. zł – zawierane z pracownikami biur poselskich w związku ze znoszeniem i likwidacją biur funkcjonujących w VII kadencji. Zakłada się, że trzydziestu pracowników może nie zdążyć rozliczyć i zamknąć biur. Chodzi również o wynajem pomieszczeń – 411 tys. zł – najem lokali znoszonych biur poselskich po zakończeniu VII kadencji oraz wynajem sal na spotkania informacyjno-konsultacyjne z pracownikami biur poselskich posłów VIII kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#LechCzapla">Chciałbym zaznaczyć, że w grupie wydatków bieżących na rok 2016 założono wzrost funduszu wynagrodzeń. Stosownie do pisma ministra finansów z dnia 26 lipca 2015 roku w projekcie budżetu Kancelarii Sejmu planuje się pięcioprocentową podwyżkę wynagrodzeń pracowników i uposażeń poselskich, związaną ze zmianą wynagrodzeń urzędników w randze podsekretarza stanu. Jednakże pomimo tego, że planujemy wspomniany wcześniej pięcioprocentowy wzrost funduszu wynagrodzeń, wydatki na wynagrodzenia osobowe w 2016 roku summa summarum maleją w stosunku do roku 2015 i stanowią 98,6% kwoty tegorocznej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#LechCzapla">Fundusz wynagrodzeń bezosobowych łącznie, czyli na honoraria i wynagrodzenia bezosobowe, został zaplanowany o 203 tys. zł poniżej poziomu roku bieżącego, na poziomie 5585 tys. zł. Wysokość zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie uległa zmianie, gdyż przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, stanowiące podstawę do naliczenia odpisu na fundusz, zgodnie z pismem ministra finansów, przyjęto w wysokości 2917,14 zł. Jest to średnia z drugiego półrocza 2010 roku. Pozostałe tytuły wydatków bieżących zostały zaplanowane na poziomie roku 2015.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#LechCzapla">Wydatki majątkowe rosną o 4300 tys. zł, co oznacza wzrost o 9,6% w porównaniu do roku 2015. Najważniejszym z zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji jest wzniesienie budynku dla potrzeb komisji sejmowych, razem z garażem i łącznikiem podziemnym z budynkiem „K”, wraz z adaptacją owego budynku. W roku 2016 planowane są: wykonanie przebudowy sieci, roboty budowlane obejmujące część podziemną budynku, czyli tzw. stan zerowy wraz z warstwami drogowymi, a także wykonanie łącznika podziemnego oraz prace adaptacyjne w budynku „K” łącznie na kwotę 22.500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#LechCzapla">Wśród pozostałych zadań inwestycyjnych, planowanych na rok 2016, należy wymienić między innymi projekt wykonania trzeciego piętra budynku biurowego przy ul. Maszyńskiego. Jest to sala, która będzie przeznaczona przede wszystkim na potrzeby Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Planuje się tu wydatkować 4000 tys. zł. Następna jest budowa instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku „G”, czyli w budynku, w którym aktualnie odbywa się podstawowa część pracy komisji, a który na pewno wymaga takiej modernizacji. Na ten cel przeznaczono kwotę 2150 tys. zł. Jest też przebudowa i rozbudowa budynku przy ul. Ludnej 4a. Jest to nieruchomość, do której w konsekwencji przeniesiemy wszystkie pozostałe biura Kancelarii Sejmu, dla których teraz Kancelaria wynajmuje pomieszczenia za ponad 1000 tys. zł rocznie. Koszt adaptacji owego budynku w roku 2016 wyniesie 1700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#LechCzapla">Zakup, montaż i uruchomienie systemu nadzoru wizyjnego terenów zewnętrznych i części pomieszczeń wewnątrz budynków sejmowych będzie kosztować 1200 tys. zł w związku z tym, że Straży Marszałkowskiej oddajemy nowe miejsce do kierowania systemem zabezpieczenia Sejmu. Na podział na strefy pożarowe i wydzielenie dróg ewakuacyjnych budynków „E” i „F”, na dokumentację projektową zaplanowano kwotę 540 tys. zł, a na zakup i wykonanie specjalistycznego wyposażenia pomieszczeń dowodzenia, nadzoru i obserwacji Straży Marszałkowskiej kwotę 500 tys. zł. W projekcie budżetu ujęto również wydatki inwestycyjne związane z rozwojem informatyzacji, wydatki na zakup środków transportu i sprzętu technicznego, a także na zakup systemu zabezpieczenia i monitoringu. Oczywiście, szczegółowa specyfikacja wydatków została zawarta w przedłożonym Wysokiej Komisji opracowaniu „Kancelaria Sejmu – wstępny projekt budżetu na rok 2016”.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#LechCzapla">W tym momencie dziękuję bardzo Wysokiej Komisji za wysłuchanie i oczywiście czekam na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo panu ministrowi Czapli. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan minister Węgrzyn wyraźnie czeka na pytania, a nikt nie chce go o nic zapytać. Panie ministrze, są na sali dziennikarze, więc zapytam o dokumentację związaną z sejmowym studiem telewizyjnym. Na czym ma to polegać? Rozumiem, że najpierw chodzi o dokumentację, ale na czym ma polegać owo przedsięwzięcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanWęgrzyn">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Państwo doskonale znacie warunki sejmowe. Sejm prowadzi też działania trochę unikalne. Takim działaniem jest obsługa studia telewizyjnego, z którego wykonywane są nagrania posiedzeń Sejmu. Potem sygnał jest bezpłatnie udostępniany różnym stacjom. Studio telewizyjne ma już kilkanaście lat. Powinniśmy przystąpić do prac związanych z budową nowego studia telewizyjnego. Zwalniają się pewne powierzchnie. Idąc na galerię mijacie państwo niewielką salę Wszechnicy Sejmowej, gdzie w tej chwili prowadzone są wykłady dla osób odwiedzających Sejm. Niedługo wykłady te będą prowadzone w trzech salach w nowym budynku sejmowym. Zastanawiamy się, czy w tym miejscu nie zrobić bardziej profesjonalnego studia telewizyjnego, z którego mogliby korzystać państwo posłowie. Działałoby to w dwie strony, nie tylko do obsługi posiedzeń, ale również do prowadzenia nagrań. Jakie są warunki w tej chwili, to państwo doskonale wiecie. Dlatego w budżecie na przyszły rok mamy przewidziane środki finansowe na sporządzenie dokumentacji studia telewizyjnego w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanWęgrzyn">Zastanawialiśmy się nad wariantem, czy nie dokonać tzw. outsourcingu, czyli kupowania zewnętrznej usługi związanej z przekazem tego, co się dzieje na sali plenarnej. Uważamy jednak, że byłoby to działanie zbyt odważne. Wolelibyśmy to robić własnymi siłami, dlatego w budżecie Kancelarii Sejmu na przyszły rok jest taka kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Kto z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Tylko ja mam brać udział w dyskusji? Zapytam jeszcze o jedną rzecz. Wszystkim marszałkom w tej kadencji chciałbym pogratulować odwagi, ponieważ projekt dojrzewał kilka, kilkanaście ładnych lat. Pamiętam jeszcze końcówkę kadencji AWS, kiedy była już pierwsza koncepcja. Gratuluję odwagi wprowadzenia wspomnianego zadania do planu inwestycji. Na przyszły rok zaplanowano środki w wysokości 22.500 tys. zł. W jakim cyklu zadanie to będzie realizowane? Rozumiem, że nie zakończy się w przyszłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanWęgrzyn">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Przewidujemy, że zadanie to będzie realizowane w latach 2015–2018. Chcielibyśmy, żeby budynek został oddany do użytku w pierwszym kwartale roku 2018. Tak jest ułożony harmonogram robót. W tej chwili nie wiemy, kto będzie prowadził roboty. Znajdujemy się na drugim etapie przetargu ograniczonego. Na placu boju pozostały cztery firmy. W ciągu półtora miesiąca rozstrzygniemy postępowanie. Jeżeli nie będzie protestów, podpiszemy umowę. Chcielibyśmy, żeby pierwsze prace rozpoczęły się w tym roku. Zasadnicze prace będą prowadzone w roku 2017. Jak państwo zauważyliście w projekcie budżetu, rok 2016 będzie przeznaczony na wykonanie niezwykle skomplikowanych prac technicznych związanych z przełożeniem tysięcy metrów kabli, które były położone w różnych latach pod ul. Wiejską. Z uwagi na to, że ma być przejście podziemne pod ul. Wiejską, musi być to przeprowadzone w pierwszym etapie. Zasadnicze prace będą w roku 2017, będą w tym prace wykończeniowe. Pierwszy kwartał roku 2018 to oddanie budynku do użytku. Tak są przewidywane płatności. Ile ostatecznie budynek będzie kosztował, na chwilę obecną nie wiem. Nawet gdybym wiedział, nie mogę powiedzieć, ponieważ firmy toczą dosyć twardy bój. Są to naprawdę poważne firmy, polskie firmy od wielu lat funkcjonujące na rynku ogólnokrajowym, w tym na rynku warszawskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Nie widzę żadnych zgłoszeń. Nie będę już kontynuował. Chciałbym tylko przypomnieć, że jest to opinia w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 dla marszałka Sejmu. Projekt trafi teraz do ministra finansów, a następnie wróci do Wysokiej Izby jako część budżetu państwa na rok 2016. Państwo posłowie nowej kadencji będą nad nim pracowali, jeszcze raz go opiniowali jako część budżetu państwa na rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyBudnik">Stawiam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2016, który przedstawił pan minister Lech Czapla.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyBudnik">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem? (11) Kto jest przeciwny? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (1)</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JerzyBudnik">Przy 1 głosie wstrzymującym się Komisja przyjęła dla pani marszałek pozytywną opinię w sprawie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JerzyBudnik">Był to jedyny punkt dzisiejszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JerzyBudnik">Przypominam, że jutro jest posiedzenie o godz. 12:00. Będzie ono krótkie. Będziemy tylko opiniowali poprawność oświadczeń o zrzeczeniu się immunitetu. Dziękuję państwu za udział.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#JerzyBudnik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>