text_structure.xml 9.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MaciejMroczek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich państwa, posłów, członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam pana Andrzeja Łodygę, wicedyrektora w Najwyższej Izbie Kontroli, oraz Biuro Legislacyjne i Biuro Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MaciejMroczek">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu posłom dostarczony. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że ten porządek został przyjęty… Przepraszam bardzo, został przyjęty po zmianie, bo mamy adnotację, iż doszedł jeszcze punkt dotyczący NIK. A więc, powtarzam jeszcze raz: jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że ten porządek po zmianie został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MaciejMroczek">W takim razie przechodzimy do pkt I porządku dziennego. Szanowni państwo, w związku z wejściem w życie ustawy o petycjach niezbędne jest dokonanie zmian w regulaminie Sejmu. Otrzymali państwo drogą elektroniczną wstępny projekt komisyjnej inicjatywy uchwałodawczej w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MaciejMroczek">Proszę o przedstawienie projektu przez pana przewodniczącego Jerzego Budnika. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Chcę powiedzieć paniom posłankom i panom posłom z Komisji, że w tej sprawie prezydium spotkało się dwukrotnie. Między tymi spotkaniami prezydium konsultowaliśmy jeszcze te ważne szczegółowe zagadnienia z naszymi klubami i projekt, który tutaj przedstawię, jest wynikiem kompromisu. Uzyskał on jednogłośne poparcie wszystkich członków prezydium.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyBudnik">Potrzeba uchwalenia zmiany w regulaminie związana jest z tym, że 6 września 2015 r. wchodzi w życie, uchwalona przez Sejm, ustawa o petycjach. Art. 9 tejże ustawy stanowi, iż petycje można również składać do Sejmu. Petycja złożona do Sejmu lub Senatu jest rozpatrywana przez te organy, chyba że w regulaminie Sejmu lub regulaminie Senatu zostanie wskazany organ wewnętrzny właściwy w tym zakresie. Postanowiliśmy, że petycji nie będzie rozpatrywał Sejm in pleno, czyli na posiedzeniach plenarnych, iż w tym celu Sejm powoła specjalną, odrębną Komisję do spraw petycji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyBudnik">Ponieważ ta sprawa nie jest dotychczas uregulowana w regulaminie trzeba wprowadzić do niego odpowiednie zmiany, w tym – i to jest zmiana główna – cały nowy rozdział 9a, który dotyczy postępowania w sprawie petycji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyBudnik">To, co mieliśmy do rozstrzygnięcia, z tych spraw ważnych, to, po pierwsze, czy powołać odrębną Komisję, czy też sprawy dotyczące petycji wprowadzić do zakresu rzeczowego każdej z Komisji branżowych sejmowych. Uznaliśmy, że trzeba powołać nową Komisję, bo Komisje branżowe traktowałyby sprawy dotyczące petycji jako marginalne, a ustawa o petycjach wprowadza wyraźny zapis, iż petycja powinna być rozstrzygnięta w ciągu 3 miesięcy. Sprawa ta została rozstrzygnięta właśnie w ten sposób, że odbywałoby się to nie w poszczególnych Komisjach, tylko powołano by jedną, odrębną Komisję.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyBudnik">Po drugie, był problem do rozstrzygnięcia, czy petycje, które wpłynęły przed końcem kadencji, mogą być rozpatrywane w kolejnej kadencji, czy też trzeba rozpocząć całą procedurę zbierania podpisów pod petycją od nowa. Uznaliśmy, szanując wolę autorów petycji, że petycje, które nie zostały jeszcze rozpatrzone w kadencji mijającej, będą dokończone w nowej kadencji. A więc zasada dyskontynuacji nie dotyczyłaby petycji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyBudnik">Wreszcie, trzecia rzecz, to jest ten podział między marszałkiem a organem, który chcemy powołać – byłaby to Komisja do rozpatrywania tych petycji. Ponieważ marszałek reprezentuje Sejm na zewnątrz, uznaliśmy, że marszałek weźmie na siebie całą procedurę związaną z przekazaniem petycji do Komisji – rozstrzygnięciem, czy ona spełnia wszystkie wymogi formalne, a potem powiadomieniem autorów petycji o rozstrzygnięciu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyBudnik">Komisja będzie miała cały katalog możliwych sposobów rozstrzygnięcia petycji. Jest on podany w proponowanym przez nas punkcie drugim. Sposobem załatwienia petycji może być w szczególności: 1) wniesienie przez Komisję projektu ustawy lub uchwały; 2) wniesienie przez Komisję poprawki lub wniosku do projektu ustawy lub uchwały w czasie ich rozpatrywania przez inną Komisję sejmową lub podkomisję lub w czasie ich drugiego czytania; 3) przedstawienie przez Komisję innej Komisji sejmowej opinii w sprawie rozpatrywanego przez nią projektu ustawy lub uchwały; 4) wystąpienie przez Komisję z wnioskiem, o którym mowa w art. 162a ust. 1; 5) nieuwzględnienie przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JerzyBudnik">Te wszystkie informacje o sposobie załatwienia petycji Komisja musiałaby przekazać marszałkowi, który dalej już – jako ktoś, kto reprezentuje Komisję na zewnątrz – przekaże to rozstrzygnięcie adresatom, autorom tejże petycji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JerzyBudnik">Chcemy, by ta zmiana w regulaminie weszła w życie z dniem 6 września 2015 r., czyli z dniem wejścia w życie ustawy o petycjach, z wyjątkiem dwóch punktów, które mówią o powołaniu, zakresie rzeczowym i o wyborze tej Komisji. Chcielibyśmy bowiem, żeby Komisja w dniu, kiedy wejdzie ustawa, mogła już normalnie podjąć pracę. Oczywiście, trochę czasu upłynie zanim petycje wpłyną do marszałka i marszałek przekaże je dalej do Komisji. Ale chcemy, żeby Komisja w dniu 6 września br. już funkcjonowała.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyBudnik">I to są, drodzy państwo, te propozycje. Dzisiaj zrobilibyśmy tylko inicjatywę komisyjną i projekt zmiany regulaminu skierowali do marszałka. Pan marszałek z całą pewnością zwróci go do nas do pierwszego czytania. A więc debata na temat poszczególnych zapisów tej zmiany i tak się w tej Komisji jeszcze raz odbędzie. Dziś tylko podejmiemy pierwszą inicjatywę.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JerzyBudnik">Chodzi o przyjęcie, o co bardzo proszę, w imieniu prezydium. Jak powiedziałem, prezydium jednogłośnie uznało ponad podziałami, że jest taka potrzeba i zgodziło się co do tych wszystkich szczegółowych spraw, o których powiedziałem, tam, gdzie mieliśmy wybór, jaki wariant przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JerzyBudnik">W imieniu prezydium bardzo proszę Wysoką Komisję o przyjęcie tego projektu, jako inicjatywy komisyjnej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MaciejMroczek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego lub Biura Analiz Sejmowych, panowie mecenasi, chcieliby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MaciejMroczek">Skoro nie, to otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Nikt? To zaskakująca zgodność.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MaciejMroczek">Faktycznie, panie przewodniczący, ciałem się stało zapewnienie, że prezydium obradowało w sposób merytoryczny, spokojny i wypracowano najlepszy, najbardziej optymalny model; zresztą, jak zawsze, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MaciejMroczek">Dobrze. W takim razie, jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, ani głosu w dyskusji, to zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MaciejMroczek">Przypominam, że, zgodnie z art. 203 Regulaminu Sejmu RP, projekt jego zmiany może przedłożyć Prezydium Sejmu, Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich lub grupa 15 posłów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MaciejMroczek">Przystępujemy zatem do głosowania. Kto z państwa posłów jest za wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej w zakresie komisyjnego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wraz z przedłożonym uzasadnieniem? (13) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (1).</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MaciejMroczek">Dziękuję. Stwierdzam zatem, że Komisja podjęła komisyjną inicjatywę uchwałodawczą. Proszę o zgłaszanie kandydatur posła, który będzie reprezentował Komisję w dalszych pracach nad projektem. Ze swojej strony proponuję pana przewodniczącego Budnika.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#MaciejMroczek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że ta kandydatura została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#MaciejMroczek">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego, czyli rozpatrzenia propozycji tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#MaciejMroczek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić propozycję do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#MaciejMroczek">Dziękuję bardzo. W takim razie nie pozostaje mi nic innego, jak stwierdzić, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>