text_structure.xml 15.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, druk nr 906. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofJurgiel">Czy na sali znajdują się osoby, wykonujące zawodową działalność lobbingową? Jeśli tak, to proszę o przedstawienie się. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofJurgiel">Marszałek Sejmu skierował w dniu 20 listopada poselski projekt ustawy o zmianie ustawy z druku nr 906 do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do pierwszego czytania. Przystępujemy do pierwszego czytania. Proszę przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Tadeusza Arkita, o uzasadnienie poselskiego projektu ustawy, zawartego w druku nr 906. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, panowie przewodniczący. Króciutko przedstawię uzasadnienie do inicjatywy legislacyjnej grupy posłów Platformy Obywatelskiej; inicjatywa jest zawarta w druku nr 906.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszArkit">W znowelizowanej ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nie zostały wprowadzone przepisy, ułatwiające realizację zadania własnego gminy, jakim są – zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym – cmentarze gminne. Ustawa określała w art. 24 ust. 5 pkt 1, że „Nieruchomości wchodzące w skład Zasobu Agencji może, w drodze umowy, nieodpłatnie przekazać na własność: 1) jednostce samorządu terytorialnego – na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi, służącymi wykonywaniu zadań własnych”. I tutaj są wymienione zadania własne, m.in. wodociągi i inne, natomiast po ostatniej nowelizacji nie ma tutaj wymienionych w tej specyfikacji cmentarzy komunalnych, które niewątpliwie są zadaniami własnymi gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszArkit">Przepis ten dopuszczał wówczas nieodpłatne przekazanie na rzecz gminy przez Agencję Nieruchomości Rolnych gruntów, które mogły być następnie wykorzystywane do celów komunalnych – w tym na cmentarze komunalne. Wówczas można było przeznaczać grunty na ten cel. Nowelizacja ustawy z 2010 r. spowodowała, że skatalogowano konkretne cele i tak, jak mówiłem, obecne przepisy uniemożliwiają staranie się o grunty w celu ich wykorzystania na utworzenie cmentarza komunalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszArkit">W przedstawionej państwu – Wysokim Komisjom – nowelizacji proponuje się umożliwienie nieodpłatnego przekazania gruntów przez ANR również na cel, związany z inwestycjami infrastrukturalnymi, służącymi wykonywaniu zadań własnych gminy – poprzez dodanie do katalogu ustawowego zadania, związanego z prowadzeniem cmentarzy komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszArkit">Inicjatywa pojawiła się w wyniku interwencji kilku wójtów i burmistrzów, którzy są w takiej sytuacji, że na ich terenie znajdują się grunty, będące we władaniu Agencji; są to grunty, przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod zakładanie cmentarzy. Istnieje potrzeba pobudowania cmentarza komunalnego, natomiast – tak, jak powiedziałem – w obecnej chwili nie można tych gruntów przekazać. Wydaje się, że z punktu widzenia zarządzania Zasobem Skarbu Państwa oraz z punktu widzenia skutecznej realizacji zadań własnych gminy ta inicjatywa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom samorządów, a tym samym wychodzi naprzeciw skutecznej realizacji potrzeb i oczekiwań mieszkańców. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do zadawania pytań i do dyskusji. Czy są chętni do zabrania głosu? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy, zawartego w druku 906.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofJurgiel">W związku z tym przechodzimy do rozpatrywania tego projektu. Tytuł ustawy. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. W związku z tym uważam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofJurgiel">Art. 1. Czy są jakieś uwagi? Legislator? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariuszBaranowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Biuro Legislacyjne chciałoby doprecyzować, czyli zadać pytanie wnioskodawcy, ponieważ sposób zapisu nowelizacji jest naszym zdaniem nieprawidłowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jakoś słabo słychać. Może bliżej mikrofonu proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariuszBaranowski">Oczywiście. Sposób nowelizacji, zaproponowany w art. 1, jest zdaniem Biura Legislacyjnego nieprawidłowy. Należałoby nadać nowe brzmienie całej lit. c) i na końcu dodać wyrazy, o jakich mówimy w projekcie – czyli „tworzenia cmentarzy komunalnych”. To jest uwaga pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MariuszBaranowski">Uwaga druga. Wydaje się, że ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych posługuje się nieco inną terminologią. Nie mówi się tam o tworzeniu cmentarzy komunalnych, tylko o zakładaniu i ewentualnym rozszerzaniu cmentarzy komunalnych, co należy do zadań własnych gminy. Tak, że to są dwie uwagi do wnioskodawcy – z pytaniem i prośbą o zajęcie stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MariuszBaranowski">Po pierwsze – należałoby nadać nowe brzmienie. Ewentualna poprawka może być przygotowana. Po drugie – czy zamiast „tworzenia cmentarzy komunalnych” nie powinno być „zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych”, bo taką terminologią posługuje się obecna ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy pan może zaproponować nowy zapis? Pan Ajchler, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RomualdAjchler">Chciałem zapytać o stanowisko rządu odnośnie do tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie ministrze, prośba o wyjaśnienie, czy rząd popiera tę ustawę, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzPlocke">Ministerstwo popiera projekt nowelizacji, natomiast stanowisko rządu będzie przygotowane jutro. Generalnie popieramy ten kierunek zmian. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dobrze, dziękuję. Pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy te uwagi, które pan zgłosił, mogą panowie zapisać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Sprawa jest bardziej skomplikowana. W nowelizacji propozycja w poleceniu nowelizacyjnym, zaproponowana w art. 1, jest niejednoznaczna. „W art. 24 ust. 5 pkt 1 lit. c) średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się (…)”. Skoro średnik mamy zastąpić przecinkiem, to my tak naprawdę z tego polecenia nowelizacyjnego nie jesteśmy wstanie jednoznacznie powiedzieć, czy wnioskodawcom chodziło o – primo – dodanie nowej treści do lit. c) albo o dodanie nowej litery po średniku. A to jest absolutnie inna norma prawna; która wynika z tych dwóch technik legislacyjnych w związku z tym, że „główka”, tzw. wprowadzenie do wyliczenia, już zawiera pewne treści.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RadosławRadosławski">Wnioskodawcy powinni tutaj zadecydować, czy chodzi o dodanie nowej treści do lit. c) czy o stworzenie całkowicie nowej litery. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przedstawiciel wnioskodawcy, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszArkit">Oczywiście dla nas jest ważne, żeby inicjatywa została zrealizowana. Natomiast jeśli trzeba poprawić zapisy legislacyjne, to oczywiście przyjmujemy to. To jest jasne i dziękujemy za te podpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RadosławRadosławski">My zapiszemy to poprawnie legislacyjnie, tzn. możemy dodać nową treść do lit. c) albo możemy dodać nową lit. d). Tyle tylko, że z obecnego brzmienia projektu nie wynika, jak ma być, jaka jest intencja wnioskodawców. Jeżeli przedstawiciele wnioskodawców stwierdzą, że dodajemy tę treść do już istniejącej litery, to my to tak zapiszemy. Ale musimy wiedzieć, czy tak ma być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofJurgiel">Myślę, że tutaj celem było dodanie do istniejącej litery możliwości przekazywania gruntów, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszArkit">Tak, panie przewodniczący, potwierdzam, że celem było dodanie kolejnego zadania do wszystkich wyspecyfikowanych zadań, na które już można było przekazywać grunty; dodanie kolejnego punktu, czyli realizacji zadań, związanych z tworzeniem cmentarzy komunalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę, panie mecenasie – czy po wypowiedzi wnioskodawców może pan teraz sformułować ten zapis? Jak by brzmiał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RadosławRadosławski">Jeżeli mamy rozstrzygniętą kwestię, że ta treść o tworzeniu cmentarzy komunalnych ma być dodana do już istniejącej lit. c), to my oczywiście w odpowiedni sposób sformułujemy to w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#RadosławRadosławski">Natomiast pozostaje do rozstrzygnięcia ta wątpliwość, o której już kolega mówił, a mianowicie kwestia terminologiczna. W ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych używana terminologia brzmi: „zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych”, natomiast w projekcie proponowane jest „tworzenie”. W związku z tym prosilibyśmy ewentualnie o rozważenie, czy nie należałoby posługiwać się tą terminologią, która jest użyta w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych. I czy należy napisać„zakładania i rozszerzania cmentarzy komunalnych”, czy tylko zakładania. To są kwestie merytoryczne, których my oczywiście nie rozstrzygniemy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję 5 minut przerwy. Proszę posła wnioskodawcę i pana legislatora do mnie – i tutaj ustalimy, ponieważ po prostu słabo słychać na sali.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrzysztofJurgiel">Wracamy po przerwie. Poseł wnioskodawca zgłasza autopoprawkę. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszArkit">Tak jest. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałem zaproponować autopoprawkę. I może, żeby nie czytać całej zmiany, która jest proponowana… Chciałem zaproponować, żeby w ostatnich wyrazach – zamiast „tworzenia cmentarzy komunalnych” – zapisać „oraz zakładania lub rozszerzania cmentarzy komunalnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszArkit">Myślę, że ta poprawka konsumuje oczekiwania, które wnioskodawcy tak naprawdę chcieli w niej zawrzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Panie mecenasie, czy taki zapis może być?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RadosławRadosławski">Nie mamy uwag do tak sformułowanej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. W związku z tym proponuję, żeby przyjąć art. 1 z tą poprawką. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to art. 1 przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#KrzysztofJurgiel">Teraz art. 2. „Ustawa wchodzi w życie z dniem…” – i tutaj, panie pośle wnioskodawco, nie ma daty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszArkit">Przepraszam, bo nie dosłyszałem, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofJurgiel">„Ustawa wchodzi w życie z dniem” – jaki dzień proponujecie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszArkit">Czy mogę prosić o podpowiedź panów legislatorów – jak byłoby najlepiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofJurgiel">1 marca najlepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RadosławRadosławski">Takim standardowym terminem wejścia w życie, w aktach takim standardowym vacatio legis jest wejście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję przyjąć, że „Ustawa wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia”. Czy są inne propozycje? Jeśli nie ma… Tylko tam, panie pośle wnioskodawco, proszę przygotować propozycję tego wpisu, tej zmiany, dobrze?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KrzysztofJurgiel">Czy tutaj jest potrzebna opinia UKiE? Termin przedstawienia opinii dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych o zgodności z prawem unijnym to jest… Do kiedy dajemy im termin? Do poniedziałku? Poniedziałek to jest dziesiąty, czyli termin do 10 grudnia 2012 r. Poseł sprawozdawca – pani poseł Pępek. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MałgorzataPępek">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofJurgiel">Czy są inne kandydatury? Jeśli nie ma, to przyjmujemy tę kandydaturę. Na tym wyczerpaliśmy prządek dzienny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>