text_structure.xml 9.02 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji zwołane w trybie pilnym. Witam państwa, witam panią minister Elżbietę Seredyn, witam wszystkich gości. Szanowni państwo, w projekcie porządku tego posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym, druki 3676 i 3680. Czy są uwagi do takiej propozycji porządku posiedzenia? Uwag nie słyszę. Uznaję, iż Komisja przyjęła porządek posiedzenia i przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, cztery poprawki zgłosił Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Bardzo proszę pana posła Tadeusza Tomaszewskiego o przedstawienie istoty tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, pani minister, szanowna Komisjo. Te poprawki są formalnie zgłoszone przez Klub Parlamentarny SLD, natomiast jest to dorobek pracy naszej Komisji w ramach przygotowania do komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach socjalnych. Te rozwiązania przeszły pierwsze czytanie, a prace trwały. Były zgłaszane uwagi dotyczące art. 15a. Przesłaliśmy to do BAS. Art. 15a uwzględnia również uwagi tego biura.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszTomaszewski">Pierwsza poprawka dotyczy tego, aby członkami założycielami spółdzielni socjalnej były osoby, które zakończyły proces reintegracji zawodowej i społecznej w CIS lub KIS. To jest uzasadnione między innymi tym, że te osoby uzależnione między innymi od alkoholu, czy te, które nie zakończyły programu psychoterapii, gdy podejmują się wspólnej pracy w spółdzielni socjalnej, nie zawsze są w stanie podołać temu wyzwaniu. Dotychczasowe doświadczenia mówią, że tylko niecałe 3% tych osób efektywnie realizuje to przedsięwzięcie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszTomaszewski">Druga poprawka dotyczy osób związanych z wykluczeniem społecznym, czyli grupy osób do 30 roku życia i po 50 roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracę. Ta kategoria osób zagrożonych wykluczeniem społecznym jest zgodna z zapisami przyjętymi przez Radę Ministrów w sierpniu 2014 r. w dokumencie pod tytułem „Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka trzecia wynika z potrzeby doprecyzowania przepisów o pomocy publicznej zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem unijnym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka czwarta daje podstawę jednostkom sektora finansów publicznych do preferowania spółdzielni socjalnych w zapytaniach ofertowych. Zgodnie z sugestiami, jak wspomniałem, Biura Analiz Sejmowych, przepis ten zawiera również zapisy mające uniemożliwić dyskryminację podmiotów z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej lub europejskiego obszaru gospodarczego. To jest dorobek przepracowany i wypracowany w podkomisji i naszej Komisji. Dlaczego tu? Dlatego że jesteśmy na końcówce kadencji, a jest to dobre rozwiązanie i chcielibyśmy, żeby miało to swój finał w procesie ustawodawczym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo, panu przewodniczącemu. Bardzo proszę panią minister Elżbietę Seredyn o stanowisko wobec wszystkich poprawek, a następnie poproszę Biuro Legislacyjne. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaSeredyn">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, rozumiem intencję wniesionych poprawek, która jest absolutnie słuszna, choć w mojej skromnej opinii i ocenie wykracza poza zakres materii ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Co do pierwszej poprawki, to absolutnie jestem o tym przekonana, że zwiększony udział w centrach i klubach integracji społecznej będzie furtką do zakładania tych instytucji, co oczywiście wpłynie na poprawę procesu reintegracji społecznej i zawodowej. Co do pozostałych poprawek, to mam wątpliwość dotyczącą wykroczenia poza zakres materii, dlatego też wolałabym, żeby Biuro Analiz Sejmowych się na ten temat wypowiedziało. Generalnie koncepcja jest pozytywna i przychylamy się do pozytywnej opinii o tych poprawkach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o opinię. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaSęk">Nasza opinia jest następująca. Co do poprawki pierwszej, lit. a), to jest ona poprawką merytoryczną i odnosi się do materii, która była zawarta w przedłożeniu. To jest kwestia państwa oceny, ponieważ jest to sprawa merytoryczna. Natomiast pierwsza poprawka, lit. b), oraz poprawka druga, trzecia i czwarta, w naszym przekonaniu, wykraczają poza zakres i to jest przeniesienie komisyjnego projektu, w sprawie którego państwo podjedli decyzję, że będą taki projekt przedstawiać. Rozumiem, że ze względu na kalendarz prac i brak możliwości uchwalenia tych przepisów, pan poseł zgłosił to tutaj, nie mniej jednak, tego nie było w przedłożeniu pierwotnym i wykracza to poza zakres. To państwo podejmą decyzję, my tylko zgłaszamy taką opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy któreś poprawki trzeba rozpatrywać łącznie, czy każdą odrębnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#UrszulaSęk">W naszym przekonaniu poprawkę pierwszą, lit. b), oraz drugą, trzecią i czwartą powinniśmy głosować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Czyli poprawka pierwsza, lit. a), powinna być głosowana oddzielnie, a pozostałe poprawki łącznie, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaSęk">Można się jeszcze zastanowić nad trzecia poprawką, bo ona koryguje przywołanie prawidłowego aktu unijnego. Jej przyjęcie nie budziło żadnych wątpliwości nawet w pracach podkomisji, bo ona ma de facto charakter techniczny, a nie merytoryczny. Tak że poprawkę pierwszą, lit. b), drugą i czwartą należy głosować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję, szanowni państwo. Czy są głosy w dyskusji? Nie słyszę zgłoszeń do dyskusji. Zatem przystępujemy do zaopiniowania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki pierwszej, lit. a)? Nie słyszę. Poprawka została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SławomirPiechota">Proszę przypomnieć, pani mecenas. Poprawka pierwsza, lit. b), powinna być łącznie głosowana z poprawką drugą i czwartą, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#UrszulaSęk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki pierwszej, lit. b), drugiej i czwartej? Nie słyszę sprzeciwu. Opinia dla tych poprawek jest pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki trzeciej? Nie słyszę. Pozytywnie opiniujemy również tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, proponuję, aby sprawozdawcą Komisji nadal była pani poseł Magdalena Kochan. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja akceptuje tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że pani poseł Magdalena Kochan będzie dalej reprezentować Komisję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, stawiam wniosek, aby uznać, iż nie ma potrzeby występowania o dodatkową opinię w sprawie projektu tej ustawy do ministra spraw zagranicznych, gdyż nie ma wątpliwości, że projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, iż Komisja akceptuje taki wniosek. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjmujemy taką ocenę tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek tego posiedzenia. O godzinie 18:30 mamy wspólne posiedzenie z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka, o czym przypominam. Dziękuję,</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#SławomirPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>