text_structure.xml 33.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, witam.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W projekcie tego posiedzenia naszych komisji mamy pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej (druk nr 3473).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Czy do takiej propozycji porządku posiedzenia są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę, zatem uznaję, iż porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Przypomnę, iż Komisja Polityki Społecznej i Rodziny wystąpiła z inicjatywą zmiany ustawy o pomocy społecznej – tu ogromny wkład pracy przewodniczącego Podkomisji stałej do spraw pomocy społecznej, pana posła Krzysztofa Michałkiewicza. I właśnie pan przewodniczący Krzysztof Michałkiewicz jest upoważniony do reprezentowania wnioskodawców w postępowaniu w sprawie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">Przekazuję panu przewodniczącemu Michałkiewiczowi głos, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, ponieważ projekt był już szeroko dyskutowany w podkomisji i w komisji nie będę przedłużał, ale – ponieważ obecni są członkowie drugiej Komisji – to kilka uwag ogólnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Pierwsza uwaga, że projekt zawiera sporo zmian redakcyjnych i porządkujących, które z różnych względów trzeba było wprowadzić, bo były to zaszłości po poprzednich zmianach. Jest kilka nowych merytorycznych zmian. Spróbuję je króciutko scharakteryzować.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Pierwsza zmiana dotyczy wprowadzenia do zadań pracowników socjalnych opracowywania i realizacji projektów socjalnych. Te projekty są już od pewnego czasu realizowane w różnych ośrodkach pomocy społecznej, skierowane do osób, rodzin lub grup z podobnym problemem. Są na te projekty pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego, stąd konieczność wprowadzania oficjalnie do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Druga ciekawa zmiana to zmiana związana z pomocą dla osób zaburzonych psychicznie. Wprowadzamy, w zmianie czwartej, prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi jako zadanie gmin (dotychczas było to zadanie tylko powiatów). Chodzi o to, żeby także środowiskowe domy, ale – przede wszystkim – kluby dla osób z zaburzeniami psychicznymi mogły być prowadzone przez gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofMichałkiewicz">W tych zmianach mamy jeszcze zmianę czternastą i piętnastą (od tego zresztą zaczęła się ta inicjatywa) – chodzi o odpłatność miesięczną za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia dla osób zaburzonych psychicznie. Wprowadzamy, że będzie to odpłatność w wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub 5% kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód na osobę samotnie gospodarującą lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 300% odpowiedniego kryterium dochodowego. Jest to dosyć nisko ustawione ze względu na to, żeby to nie było barierą dla tych osób w skorzystaniu ze wsparcia uzyskiwanego w ośrodkach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Zmiana piętnasta mówi o ujednoliceniu kwoty dotacji. Środowiskowe domy samopomocy są zadaniem zleconym, finansowanym z budżetu. Po latach zrobiły się duże dysproporcje między poszczególnymi województwami, sięgają one nawet czterystu złotych miesięcznie na uczestnika w różnych województwach. I zmiana piętnasta, przede wszystkim, wprowadza, że wojewoda corocznie ustala średnią wojewódzką miesięczną kwotę dotacji (na jednego uczestnika) dla środowiskowych domów samopomocy w wysokości nie niższej niż 250% kryterium dochodowego, dla klubów samopomocy w wysokości nie niższej niż 80% kryterium dochodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Zmiana ta powoduje dwie rzeczy: pierwszą, że mamy bazową kwotę równą dla wszystkich województw, natomiast możemy ją różnicować, dlatego że jest „nie mniej” – możemy ją różnicować w zależności od charakteru środowiskowego domu, klientów, podopiecznych i kosztów, które są w tym domu generowane. Z drugiej strony mamy także element waloryzacji z tego względu, że wiążemy to z kryterium dochodowym, które – co roku – podlega mechanizmowi waloryzacji, w zależności od tego jak się zmieniają koszty utrzymania.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Następną ważną zmianą jest uporządkowanie spraw związanych z udzieleniem schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania (zmiana dziewiąta, dziesiąta, jedenasta, dwunasta). Chodzi o ujednolicenie tych zapisów a, jednocześnie, chodzi o to, by wprowadzić standardy do wsparcia dla osób bezdomnych, uporządkować instytucje, które świadczą usługi dla bezdomnych. Wprowadzamy trzy typy instytucji, które będą zajmować się osobami bezdomnymi, czyli: noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych i ogrzewalnie. Jednocześnie dajemy ministrowi właściwemu do spraw zapieczenia społecznego możliwość wydania rozporządzenia, w którym określi on standardy, kwalifikacje i standard obiektów, w których pomoc bezdomnym będzie świadczona.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Ciekawą zmianą jest zmiana dwudziesta z tego względu, że dotyczy ona pracowników socjalnych i związana jest z tym, że ostatnio dochodziło coraz częściej do przypadków agresji podopiecznych wobec pracowników socjalnych. Żeby zwiększyć ich bezpieczeństwo wprowadzamy zapisy w art. 20, że rodzinny wywiad środowiskowy będzie może wykonywać wspólnie przez dwóch pracowników, że kierownik ośrodka pomocy społecznej będzie mógł wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo komendanta policji o – asystę policji. Wydaje się, że jeżeli to zdecydowanie nie poprawi bezpieczeństwa pracowników socjalnych to na pewno podniesie poziom ich poczucia bezpieczeństwa, tak to określmy, a sytuacja jest trudna.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Ostatnia zmiana merytoryczna dotyczy wprowadzenia superwizji pracy socjalnej. Pracownicy socjalni często dotknięci są efektem wypalania, który powoduje, że nie w pełni wywiązują się ze swoich zadań lub wprost rezygnują z pracy w pomocy społecznej. Superwizja ma im pomóc w przezwyciężaniu trudności i w budowaniu większej pewności siebie, w przezwyciężaniu efektów wypalenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KrzysztofMichałkiewicz">To byłyby te główne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Natomiast w tej sprawie chciałbym jeszcze jedną rzecz dodać. W tej chwili (mimo, że wcześniej występowaliśmy do Biura Analiz Sejmowych i mieliśmy opinię pozytywną) Biura Analiz Sejmowych wystąpiło z opinią, że jeden z zapisów jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej – zapis dotyczy superwizji pracy socjalnej. W art. 121 ust. 5 ustawy mówimy, że osoby, które chcą przystąpić do egzaminu na superwizora pracy socjalnej muszą mieć pięćset godzin szkolenia dla pracowników socjalnych i pięć lat stażu pracy w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o pomocy społecznej określa także, co to są jednostki pomocy społecznej, że to są ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej, itd., BAS uważa, że może to być niezgodne z prawem Unii Europejskiej, jeśli chodzi o swobodę przepływu pracowników wewnątrz Unii i jest to wprost dyskryminujące, ale w sposób pośredni. Żeby nie było wątpliwości, przygotowaliśmy poprawkę, którą przekazałem panu przewodniczącemu, porządkuje ona tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Mają państwo tę poprawkę, została wcześniej dostarczona. Uważamy, że ona faktycznie wszelkie wątpliwości rozstrzygnie.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Chciałbym bardzo prosić Wysokie Komisje o pozytywne zaopiniowanie tego projektu i przekazanie go do dalszych prac legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę o stanowisko panią minister Elżbietę Seredyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaSeredyn">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaSeredyn">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, nie ma stanowiska rządu do tego projektu, natomiast Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej ocenia bardzo pozytywnie ten projekt. Chcę powiedzieć, że on precyzuje wiele rzeczy, ale także merytorycznie porządkuje to, co w zasadzie dawno już powinno być załatwione.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaSeredyn">Na szczególną uwagę zasługuje kilka artykułów, właśnie precyzujących superwizję, o której pan poseł wspominał. Dla mnie istotna kwestia, która została w tym projekcie podniesiona, to dobra kondycja środowiskowych domów samopomocy. Ale chyba na największe uznanie zasługuje ta poprawka, która wprowadza możliwość prowadzenia wywiadu środowiskowego w asyście policji, ze względu na większe poczucie bezpieczeństwa pracowników socjalnych, oczywiście, w konsekwencji ostatnich wydarzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaSeredyn">I jeszcze o jednej rzeczy chciałam wspomnieć, pan poseł też mówił o tej zmianie, która mówi o zwolnieniu z opłat za pobyt w domu pomocy społecznej rodzica, który w czasie pełnienia funkcji rodzicielstwa był pozbawiony władzy rodzicielskiej. Takich przypadków też w ostatnim czasie mieliśmy dużo, dlatego też z całą pewnością ta zmiana jest zmianą bardzo korzystną, wychodzącą na przeciw rozwiązywaniu różnych bardzo subtelnych spraw społecznych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ElżbietaSeredyn">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SławomirPiechota">A może ktoś z gości chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ViolettaWalewskaPucuła">Ministerstwo Finansów, Violetta Walewska, naczelnik w ministerstwie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ViolettaWalewskaPucuła">Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, projekt jest komisyjny – jak już pani minister powiedziała, nie ma do niego stanowiska rządu. Ale należałoby wskazać źródła finansowania pewnych propozycji rozwiązań w tym projekcie, które prawdopodobnie będą powodowały skutki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ViolettaWalewskaPucuła">Chciałabym, żeby również projektodawca odniósł się do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#SławomirPiechota">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#SławomirPiechota">Wydaje się, że projekt jest oczywisty, po wielu tygodniach przygotowań i prac w podkomisji i komisji. Proszę zatem pana przewodniczącego Michałkiewicza o odniesienie się do tej bardzo ważnej kwestii podniesionej przez panią naczelnik, czyli – z jakich źródeł będą finansowane wydatki związane z realizacją ustawy?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Wysoka Komisjo, oczywiście, w uzasadnieniu mamy pokazane koszty wprowadzanych zmian. Dotyczą one przede wszystkim zwiększenia kwoty dotacji na uczestników środowiskowych domów samopomocy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Zdając sobie sprawę z problemów z tym związanych, przyjęliśmy art. 2, który rozkłada to w czasie i minimalizuje koszty. Art. 2 mówi, że proponowane przepisy są przepisami przejściowymi w związku ze zmianą art. 51c ust. 3, który wprowadza kwotę minimalnej dotacji na jednego uczestnika środowiskowego domu samopomocy na poziomie 250% kryterium dochodowego. Przepisy te przewidują stopniowe podwyższanie przedmiotowej kwoty dotacji aż do osiągnięcia wysokości przewidzianej w art. 51 ust. 3. Zakłada się, że w roku 2016 przedmiotowa kwota będzie wynosić 200% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej, natomiast w roku 2017 – 230% tego kryterium. Takie rozwiązanie pozwoli na rozłożenie ciężaru skutków finansowych wynikających z tego artykułu i, tak naprawdę, w roku 2018 dopiero ta ustawa (jeśli chodzi o finansowanie środowiskowych domów samopomocy) w pełni wejdzie w życie w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SławomirPiechota">Informuję, iż nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie przedstawionego projektu. Przystępujemy zatem do rozpatrzenia projektu, zawartego w druku 3473.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SławomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#SławomirPiechota">Art. 1, zdanie wprowadzające. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę, zatem przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#SławomirPiechota">Zmiana pierwsza w art. 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#SławomirPiechota">Zmiana druga. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#SławomirPiechota">Zmiana trzecia. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#SławomirPiechota">Zmiana czwarta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#SławomirPiechota">Zmiana piąta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#SławomirPiechota">Zmiana szósta. Czy są uwagi do zmiany szóstej? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-9.18" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.19" who="#SławomirPiechota">Zmiana siódma. Czy są uwagi do zmiany siódmej?</u>
          <u xml:id="u-9.20" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.21" who="#SławomirPiechota">Zmiana ósma. Czy są uwagi do zmiany ósmej?</u>
          <u xml:id="u-9.22" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.23" who="#SławomirPiechota">Zmiana dziewiąta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.24" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.25" who="#SławomirPiechota">Zmiana dziesiąta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.26" who="#SławomirPiechota">Proszę, pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinMaksymiuk">Marcin Maksymiuk, Związek Powiatów Polskich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinMaksymiuk">Chodzi mi o art. 48, dokładnie o ust. 9.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarcinMaksymiuk">W projekcie uzasadnienia nie wskazano przyczyn wprowadzenia przepisu przewidującego, że gmina prowadząca placówki dla bezdomnych nie będzie mogła wystąpić o zwrot poniesionych wydatków do gmin właściwych ze względu na miejsce zamieszkania a, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, gmina jest zobowiązana do zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, to jest mieszkańców gminy a nie mieszkańców innych gmin.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarcinMaksymiuk">I tu, w związku z tym, chciałem jeszcze poruszyć art. 48a ust. 13, czyli kolejny, który przewiduje rozporządzenie w sprawie standardów funkcjonowania noclegowni. To jest zadanie własne gminy, finansowane z dochodów własnych. Wprowadzenie standardów będzie miało wpływ na koszty realizacji tego zadania, czego nie uwzględniono w uzasadnieniu projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarcinMaksymiuk">Chcielibyśmy, żeby wnioskodawcy ustosunkowali się do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę pana przewodniczącego Michałkiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Dziękuję za możliwość wyjaśnienia tego szerzej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Tak jak mówiłem, zmiana dziesiąta dotyczy opieki nad osobami bezdomnymi. W art. 48a w pkt 9 mówi się, że: „Poniesione wydatki na świadczenia w postaci schronienia w ogrzewalni lub noclegowni udzielone na podstawie art. 101 ust. 3 nie podlegają zwrotowi przez gminę właściwą ze względu na miejsce zamieszkania albo miejsce ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały”.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Z zasady ogrzewalnie lub noclegownie są przeznaczone na krótki pobyt. Jeżeli osoba jednego dnia przenocuje w ogrzewalni (a inne przepisy mówią, że nie trzeba wydać decyzji w tej sprawie i może to być bez decyzji administracyjnej) i następnego dnia przeniesie się w drugi koniec Polski, wszczynanie procedury zwrotu przez gminę właściwą ze względu na miejsce zamieszkania lub miejsce zameldowania wydaje się bardzo trudne a wręcz – niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Też nie ma co ukrywać, że osoby bezdomne (jak sama nazwa mówi o tym) nie są stałe związane miejscem zamieszkania z jakąś jedną gminą. Tak naprawdę, jeżeli mają miejsce zameldowania to jest to fikcyjne, bo w tym miejscu – jako osoby bezdomne – przeważnie już bardzo dawno nie przebywają.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Jeśli chodzi o wprowadzenie standardów, to jest także okres przejściowy, natomiast we wprowadzeniu standardów nie chodzi o to, żeby dostosowywać miejsca, które są stworzone dla osób bezdomnych do standardów, tylko chodzi o to, żeby przypisać określone miejsca do określonego typu, czyli ze względu na standardy niektóre z tych ośrodków, które prowadzą wsparcie dla osób bezdomnych zostaną noclegowniami, inne – ogrzewalniami i, tak naprawdę, nie trzeba będzie zmieniać czy wprowadzać zmian, tylko – po prostu – określić, na jakiej zasadzie te instytucje będą funkcjonować, czy będą noclegowniami, czy ogrzewalniami i, oczywiście, standard ogrzewalni jest minimalny, natomiast – jeśli chodzi o schroniska dla osób bezdomnych – standard będzie wyżej ustalany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dziesiątej?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę, zatem zmiana dziesiąta przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SławomirPiechota">Zmiana jedenasta. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#SławomirPiechota">Zmiana dwunasta. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#SławomirPiechota">Zmiana trzynasta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#SławomirPiechota">Zmiana czternasta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#SławomirPiechota">Zmiana piętnasta. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#SławomirPiechota">Zmiana szesnasta. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#SławomirPiechota">Zmiana siedemnasta. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#SławomirPiechota">Zmiana osiemnasta. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.19" who="#SławomirPiechota">Zmiana dziewiętnasta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.20" who="#SławomirPiechota">Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.21" who="#SławomirPiechota">Zmiana dwudziesta. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.22" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo, panie pośle, ale proszę wyraźnie sygnalizować. I po co siedzicie tak daleko? Jak w szkole, zawsze ostatnia ławka, w kącie pod ścianą.</u>
          <u xml:id="u-13.23" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale jaka aktywna ta ostatnia ławka.)</u>
          <u xml:id="u-13.24" who="#SławomirPiechota">No, dobra.</u>
          <u xml:id="u-13.25" who="#SławomirPiechota">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ArturGórczyński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ArturGórczyński">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, oczywiście, jako pracownika socjalnego bardzo mnie cieszy wprowadzenie tego zapisu do ustawy. Natomiast pkt 3a brzmi: „Przy przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego może uczestniczyć drugi pracownik socjalny. Rodzinny wywiad środowiskowy może być przeprowadzony w asyście funkcjonariusza Policji”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ArturGórczyński">Panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, wywiad środowiskowy jest tylko częścią szeroko rozumianej pracy socjalnej. Wizyty czy też praca w terenie pracownika socjalnego nie skupiają się tylko na tym narzędziu pracy, jakim jest wywiad środowiskowy. Równie dobrze możemy tutaj mówić o kontraktach socjalnych, kartach pracy socjalnej, różnych scenariuszach rozmowy, arkuszach oceny pracy, planach współpracy i innych. Zresztą wszystko to dobrze opisuje art. 119 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ArturGórczyński">Dlatego chciałbym zaproponować trochę inne brzmienie tego zapisu. Ono właściwie nie rozwija tego zapisu, ale może jakoś bardziej uszczegółowia to, co chcieliśmy tutaj ująć.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#ArturGórczyński">Proponowałbym taki zapis pkt 3a: „Przy wykonywaniu przez pracownika socjalnego obowiązków służbowych w środowisku, w tym przy przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego, może uczestniczyć drugi pracownik socjalny. Czynności służbowe pracowników pomocy społecznej, w tym rodzinny wywiad środowiskowy, mogą być przeprowadzane w asyście funkcjonariusza Policji”.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#ArturGórczyński">Bardzo bym prosił o uwzględnienie tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Panie pośle, ale – czy pan tę poprawkę przygotował? Czy pan ją przedstawił Biuru Legislacyjnemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArturGórczyński">Nie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ArturGórczyński">Jeżeli jest taka konieczność, mogę to zrobić teraz.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ArturGórczyński">Jeżeli nie, to zgłoszę ją w drugim czytaniu, ale zaraz mogę ją mieć przygotowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Panie pośle, ja bardzo obawiam się takich poprawek zgłaszanych ad hoc na posiedzeniu Komisji, których skutki i uwarunkowania są trudne do przeanalizowania ad hoc.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SławomirPiechota">Rozumiem, że jest sygnalizacja pewnego problemu, ale – bardzo proszę – o dopracowanie poprawki w sensie redakcyjnym, skonsultowanie i przedstawienie jej w drugim czytaniu, tak żeby komisje mogły to przeanalizować, żeby wszyscy zainteresowani mogli zająć stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ArturGórczyński">Dobrze, przedstawię w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ArturGórczyński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SławomirPiechota">Czy są inne uwagi do zmiany dwudziestej?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, pan przewodniczący Michałkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Dwa zdania tylko.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Oczywiście to, co mówił kolega jest słuszne, natomiast nie ma też prze szkód, żeby w pracy terenowej korzystać z drugiego pracownika socjalnego. Takie przypadki są, pracownicy socjalni, szczególnie ostatnio, często do środowisk patologicznych chodzą we dwójkę, często w asyście policji. Ten zapis ma tylko usankcjonować i ułatwić, że komendant policji będzie miał obowiązek oddelegować policjanta.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Uważam, że to, co kolega mówi, tak naprawdę się dzieje i nie ma sprzeczności, żeby to dalej nie mogło być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Czy pani minister lub pani dyrektor Wyrwicka zechciałyby się odnieść do tych uwag?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaSeredyn">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ElżbietaSeredyn">Oczywiście, przeanalizujemy te treści, o których pan poseł mówił. Natomiast – tak bardzo na gorąco – wydaje mi się, że w takim przypadku należałoby wymienić wszystkie czynności pracownika socjalnego, bo on jest jednakowo narażony na niebezpieczeństwo ze strony klientów pomocy społecznej, ale wywiad środowiskowy, ze szczególnym uwzględnieniem tego pierwszego razu, kiedy pracownik wchodzi do środowiska, jest momentem najbardziej newralgicznym. I na to nakładamy ustawowy obowiązek, natomiast cała reszta zadań, to jest już fakultatywna decyzja kierownika ośrodka pomocy społecznej, czy wysyła dwóch pracowników czy jednego.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ElżbietaSeredyn">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#SławomirPiechota">Pan poseł Górczyński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ArturGórczyński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ArturGórczyński">Rozumiem, że dzisiaj tak się dzieje, bo znam to z praktyki, z autopsji. Natomiast, jeżeli już chcemy to wprowadzić, taki zapis stworzyć, to obejmijmy nim całą pracę socjalną, bo – jak mówię – wywiad środowiskowy jest tylko częścią, tylko narzędziem w wykonywaniu pracy socjalnej. Jeżeli ujmiemy tylko wywiad środowiskowy to, proszę mi wierzyć, że przy innych formach pracy socjalnej problemy z uzyskaniem wsparcia policji będą się nadal zdarzać i będzie to fakultatywne.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#ArturGórczyński">Oczywiście, drugi pracownik pójdzie, bo jak mu każe przełożony czy poprosi go kolega lub koleżanka, to on pójdzie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#ArturGórczyński">Przedstawię tę poprawkę – tak czy inaczej – i komisja zdecyduje.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#ArturGórczyński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#SławomirPiechota">A zatem, czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dwudziestej?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę, przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#SławomirPiechota">Zmiana dwudziesta pierwsza. Czy są uwagi do zmiany dwudziestej pierwszej? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę, przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#SławomirPiechota">Do zmiany dwudziestej drugiej pan przewodniczący Michałkiewicz szeroko przedstawił wyjaśnienia proponowanej poprawki, aby ust. 5 w art. 121a otrzymał brzmienie uzupełnione o element wskazywany w opinii Biura Analiz Sejmowych a zatem by był wymóg co najmniej pięcioletniego stażu w zawodzie pracownika socjalnego, żeby nie było kolizji z prawem unijnym.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#SławomirPiechota">Czy tak skorygowaną zmianę dwudziestą drugą komisje akceptują?</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę uwag a zatem przyjęliśmy zmianę dwudziestą drugą z poprawką zaproponowaną przez pana przewodniczącego Michałkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#SławomirPiechota">Zmiana dwudziesta trzecia, ostatnia w art. 1. Czy ktoś ma uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#SławomirPiechota">Przyjęta, zatem przyjęliśmy cały art. 1.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#SławomirPiechota">Art. 2. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#SławomirPiechota">Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#SławomirPiechota">Art. 3. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#SławomirPiechota">Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#SławomirPiechota">Art. 4. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.15" who="#SławomirPiechota">Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.16" who="#SławomirPiechota">I art. 5, ostatni. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.17" who="#SławomirPiechota">Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.18" who="#SławomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy, zawarty w druku 3473.</u>
          <u xml:id="u-25.19" who="#SławomirPiechota">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-25.20" who="#SławomirPiechota">Proszę cierpliwie trzymać rękę, aby sekretarz mógł wszystkich rozsianych po tej wielkiej sali uwzględnić. Proszę trzymać ręce, pani Kopaczewska też., bo tu sekretarz liczy.</u>
          <u xml:id="u-25.21" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.22" who="#SławomirPiechota">25 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-25.23" who="#SławomirPiechota">Wydaje mi się, iż nikt nie jest przeciw. Ale pytam, czy ktoś, może, jednak?</u>
          <u xml:id="u-25.24" who="#SławomirPiechota">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.25" who="#SławomirPiechota">I nikt się chyba nie wstrzymał, upewniam się.</u>
          <u xml:id="u-25.26" who="#SławomirPiechota">Zatem jednomyślnie, 25 głosów za, przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-25.27" who="#SławomirPiechota">Proponuję, by oczywiście sprawozdawcą był przewodniczący podkomisji stałej pan poseł Krzysztof Michałkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-25.28" who="#SławomirPiechota">Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-25.29" who="#SławomirPiechota">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.30" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, iż projekt po wprowadzeniu zmiany jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i niepotrzebna jest dodatkowa w tej sprawie opinia.</u>
          <u xml:id="u-25.31" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-25.32" who="#SławomirPiechota">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-25.33" who="#SławomirPiechota">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-25.34" who="#SławomirPiechota">Życzę spokojnego wieczoru.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>