text_structure.xml 16.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, witam. Otwieram 180. posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">W porządku tego posiedzenia mamy rozpatrzenie projektów dwóch ustaw, których pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu plenarnym Sejmu w dniu 25 lipca. Otóż – poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2616) i poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (druk nr 2617). Myślę, że wobec pierwszego czytania, które odbyło się właśnie na posiedzeniu plenarnym Sejmu, nie ma potrzeby przedstawiania dodatkowych uzasadnień, dodatkowych wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi do takiego porządku posiedzenia? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę, zatem uznaję, iż porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Witam pana ministra Jarosława Dudę, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, a także witam, w pełnym składzie, zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych: pani prezes Teresa Hernik i panowie wiceprezesi Janusz Wesołowski i Marcin Horyń. Witamy panów wiceprezesów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, oba projekty ustaw dotyczą rozwiązań mających na celu utrzymanie stabilnego i silnego systemu zarządzania środkami PFRON. Proponuję, by Komisja podjęła uchwałę w sprawie wspólnego rozpatrzenia projektów z druków nr 2616 i 2617, na podstawie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu. Czy do takiej propozycji wspólnego rozpatrzenia i wspólnego sprawozdania są uwagi bądź zastrzeżenia? Nie słyszę, zatem uznaję, iż Komisja przyjęła taką propozycję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#SławomirPiechota">W kolejnym kroku proponuję, by projektem wiodącym był projekt zawarty w druku nr 2616. Czy są zastrzeżenia lub uwagi do tej propozycji? Nie słyszę. Przyjmuję i rozumiem, że ten projekt został przyjęty jako projekt wiodący.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#SławomirPiechota">Zatem przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#SławomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie słyszę. Tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#SławomirPiechota">Art. 1, zdanie wprowadzające. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#SławomirPiechota">Zmiana nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Biuro Legislacyjne, proszę. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Do zmiany nr 1 mamy bardzo drobną korektę, mianowicie taką, żeby zamiast przecinka postawić na końcu średnik. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Rozumiem, że jest to zmiana redakcyjna. Nie wymaga wprowadzania formalnej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Nie, nie wpływa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Czy są inne uwagi do zmiany nr 1? Czy jest akceptacja dla przyjęcia zmiany nr 1 wraz z poprawką redakcyjną? Przyjmuję, że akceptujemy zmianę nr 1 wraz z poprawką redakcyjną.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Zmiana nr 2 w art. 1. Czy do zmiany 2… Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Też mam bardzo drobną uwagę. Chodzi o zmianę adresu publikacyjnego, ponieważ został wydany…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanCichy">To jest zmiana nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariaIwaszkiewicz">To przepraszam, bo ja już do art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Jesteśmy przy art. 1 zmiana nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Do zmiany nr 2 nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Czy są uwagi? Czy są zastrzeżenia? Nie słyszę. Zatem zmiana nr 2 została przyjęta i tym samym cały art. 1.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SławomirPiechota">Art. 2. Rozumiem, że pani mecenas ma uwagę redakcyjną do art. 2. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Tak. Do art. 2. Chodzi o zmianę adresu publikacyjnego, ponieważ został wydany tekst jednolity.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Jaka byłaby to propozycja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MariaIwaszkiewicz">To będzie taka propozycja – Dziennik Ustaw z 2014 r., poz. 851 i 915.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariaIwaszkiewicz">I jeszcze musimy skreślić odnośnik nr 3, który jest zamieszczony na dole tekstu ustawy, ponieważ on odnosił się do starego adresu publikacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Pan poseł Tomaszewski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym zapytać przedstawicieli zarządu albo pana ministra o działalność gospodarczą. Jakie rodzaje działalności gospodarczej prowadzi PFRON, które mają być wyłączone z tego podatku, bo, na przykład, w sektorze organizacji pozarządowych jest tak, że dochód wypracowany przeznaczony na cele statutowe jest zwolniony z podatku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Pan minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo. Państwo przewodniczący, szanowna Komisjo, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych praktycznie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, poza ewentualnym wynajmem pomieszczeń, jeśli można potraktować to jako działalność gospodarczą, natomiast ten przepis jest jakby wyprzedzający, jeśli chodzi o perspektywy ewentualnych działań. Dziękuję. Chodzi o wynajmowanie pomieszczeń, które moglibyśmy ewentualnie prowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Pani prezes, tak? Czy chciałaby pani coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TeresaHernik">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Nie. Jeszcze pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jeszcze chciałbym spytać przedstawiciela resortu finansów, bo widziałem, że wchodził. O, właśnie, tam widziałem, pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanuszWoźniak">Janusz Woźniak. Kłaniam się państwu. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, ale w tym przepisie nie chodzi o to, żeby wyłączyć z opodatkowania dochód przeznaczony na jakikolwiek rodzaj działalności gospodarczej, tylko wręcz przeciwnie. Tym przepisem z opodatkowania wyłączone byłyby wszystkie dochody, które są przeznaczone na działalność niegospodarczą, czyli także z działalności gospodarczej, ale przeznaczone na cele statutowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanuszWoźniak">To znaczy opodatkowane byłyby tylko te dochody, które pochodzą z działalności gospodarczej i są też na tę działalność gospodarczą przeznaczane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Czyli nie na cele statutowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanuszWoźniak">Na cele statutowe właśnie działa zwolnienie, bo ten przepis jest umieszczony w zwolnieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszTomaszewski">Rozumiem, że ewentualne dochody z działalności gospodarczej przeznaczone na cele statutowe byłyby zwolnione. Tylko te przeznaczone na działalność gospodarczą… Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy są inne uwagi do art. 2? Czy jest akceptacja dla art. 2 z korektą redakcyjną przedstawioną przez Biuro Legislacyjne? Nie słyszę uwag, zatem uznaję, że art. 2 przyjmujemy z tą korektą redakcyjną zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SławomirPiechota">Art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę, zatem uznaję, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#SławomirPiechota">Do art. 4 Biuro Legislacyjne sygnalizowało potrzebę zmiany. Proszę bardzo, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Proponujemy, żeby zmienić vacatio legis, żeby nie był to dzień 1 stycznia 2015 r., bo wtedy właśnie wchodzą te zasadnicze zmiany dotyczące Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MariaIwaszkiewicz">Mam dwie propozycje. Pierwsza to jest 14 dni od dnia ogłoszenia i odnosimy wrażenie, że ustawodawca, Sejm i Senat, potem prezydent zmieszczą się w tych terminach konstytucyjnych. Ewentualnie może to być 31 grudnia. To pozostawiamy państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BogdanCichy">2014.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MariaIwaszkiewicz">31 grudnia tego roku, 2014, oczywiście. Pozostawiamy to Komisji do rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Najczęściej stosowaną formułą jest owe 14 dni. Natomiast w jakim stopniu może to komplikować sprawę wobec katalogu zmian zawartych w art. 3? Czy pan minister w tej kwestii mógłby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JarosławDuda">Jeśli można, to pani dyrektor Pomierna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AlinaWojtowiczPomierna">Mam wątpliwość w stosunku do tej propozycji. Czy jeżeli ta nowelizacja wejdzie w życie wcześniej niż przepisy ustawy wprowadzającej, to czy te przepisy jakoś się nie nałożą? 31 grudnia uchylamy te przepisy i już mamy sprawę uporządkowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Tak. Naszym zadaniem to nie skomplikuje, ale ułatwi sprawę, dlatego że z porządku prawnego wcześniej usuniemy przepisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirPiechota">Te przepisy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Vacatio legis 14 dni to, być może, to będzie październik, może listopad, czyli wcześniej tych przepisów po prostu nie będzie w ustawie – Przepisy wprowadzające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AlinaWojtowiczPomierna">Nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Ewentualnie 31 grudnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SławomirPiechota">Jak rozumiem, pani mecenas, te przepisy, które będą uchylone na podstawie art. 3 przygotowują zmianę w Funduszu, którą chcemy w tej chwili zatrzymać tą ustawą. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Tak. Chcemy ją usunąć i usunęlibyśmy wtedy wcześniej z porządku prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SławomirPiechota">To jest kompleksowe uporządkowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SławomirPiechota">Dla osiągnięcia celu, który jest zawarty w tej ustawie. Czyli możemy przyjąć, że 14 dni od dnia publikacji, tak jak to robi się najczęściej, tak?</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#SławomirPiechota">Zatem przyjmujemy art. 4 w tej nowej wersji. Rozumiem, że musi to być formalna poprawka. Taką poprawkę zgłaszam i taką poprawkę będę sygnował.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy, który przed chwilą rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#SławomirPiechota">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy? (24) Dziękuję. Czy ktoś jest przeciw? (0) Nie słyszę. Czy ktoś się wstrzymał od głosu? (0) Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#SławomirPiechota">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DariuszLipski">24 głosy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SławomirPiechota">24 głosy za. Przyjęte jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#SławomirPiechota">Kwestia wyboru posła-sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MagdalenaKochan">Jeśli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MagdalenaKochan">Pan poseł Sławomir Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SławomirPiechota">Taka jest propozycja. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Dziękuję za powierzenie mi tej funkcji.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#SławomirPiechota">Wyznaczam termin na przedstawienie opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych do 28 sierpnia do godziny 9.00.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#SławomirPiechota">Jednocześnie informuję państwa, iż wystąpiłem do pani marszałek z prośbą o uzupełnienie porządku tego posiedzenia o drugie czytanie projektu tej ustawy, tak by było możliwe w piątek jej trzecie czytanie i przegłosowanie.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#SławomirPiechota">To tyle, co do tych projektów. Przypominam dodatkowo, że o godz. 16.30 mamy wspólne posiedzenie z Komisją Finansów Publicznych w sali 118. Proszę o zabranie kart do głosowania, gdyż w tamtej sali będziemy głosować przy pomocy kart. Godzina 16.30.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>