text_structure.xml
13.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻelichowski">Rozpoczynamy wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Mamy dziś w porządku obrad rozpatrzenie odpowiedzi ministra środowiska na dezyderat nr 2/6 w sprawie udziału wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej we wdrażaniu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014–2020. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek obrad przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo serdecznie witam panie posłanki, panów posłów. Witam członków rządu, którzy zechcieli przybyć na dzisiejsze posiedzenie. Jest pan minister Waldemar Sługocki – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, którego serdecznie witamy. Jest pan minister Janusz Ostapiuk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. Miło, że jest z nami pani Małgorzata Skucha – prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także pani Anna Krzywicka – dyrektor Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli. Witam wszystkich bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻelichowski">Otrzymaliśmy pisemną odpowiedź na nasz dezyderat. Który z panów ministrów dokona krótkiego wprowadzenia do tematu? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszOstapiuk">Dziękuję uprzejmie. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie. Minister środowiska, który był adresatem dezyderatu, firmuje dokument skierowany do państwa posłów. Jest to kompilacja stanowisk dwóch ministrów: ministra środowiska oraz ministra infrastruktury i rozwoju. W związku z powyższym będziemy się dzielili odpowiedziami w tym zakresie. Myślę, że najwłaściwiej będzie, jeśli rozpocznie mój kolega, pan minister Sługocki, ponieważ pierwsza część odpowiedzi, dotycząca powodów i przyczyn, została przygotowana w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Ten resort jest instytucją zarządzającą, a więc instytucją najbardziej władną, jeśli chodzi o konstrukcję systemu instytucjonalnego. Minister środowiska, postępując zgodnie z sugestiami, wytycznymi i poleceniami instytucji zarządzającej, po prostu dostosowuje się do stanowiska tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszOstapiuk">Jeżeli mogę, prosiłbym aby pan minister Sługocki kontynuował wyjaśnienia, a ja potem będę się jeszcze odnosił do sprawy, jeśli będzie taka potrzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarSługocki">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Szanowne panie i panowie posłowie. Szanowni państwo. Chciałbym krótko powiedzieć, że dezyderat jest de facto kwintesencją tej dyskusji, którą prowadziliśmy na posiedzeniu Komisji, kiedy przybliżaliśmy różnice pomiędzy perspektywą 2007–2013 a obecną, podając alokację środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w zakresie działań środowiskowych. Bardzo dokładnie podawałem kwoty oraz różnice. Mówiliśmy także o stanie realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych. Przytaczałem dane, dotyczące spełnienia czy zaawansowania KPOŚK, podając liczbę projektów zrealizowanych w perspektywie 2007–2013.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WaldemarSługocki">Mówiłem i odpowiadałem na wątpliwości pań i panów posłów, dotyczące bliskości instytucji odpowiedzialnych za realizacje Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014–2020, zapewniając właściwą obsługę beneficjentów – zwłaszcza w kontekście mobilności całego systemu i dostępności środków ulokowanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Mówiłem także o kontekście, który pojawił się nieco wcześniej, i pewnych decyzjach, które zostały podjęte przez ówczesne władze Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na czele z wicepremier Elżbietą Bieńkowską. Mówiłem o procedurach związanych z przygotowaniem i zaawansowaniem systemu. Mówiłem o relacjach z Komisją Europejską, o poziomie ich zaawansowania. Mówiłem o systemie desygnacji, który był mocno zaawansowany.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WaldemarSługocki">Suma przesłanek, które zaprezentowałem państwu, powinna zapewnić o tym, że system, który się ukonstytuował, z jednej strony wychodzi naprzeciw beneficjentom, a z drugiej jest odpowiedzią na dostępną alokację. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Szanowni panowie ministrowie, naszym komisjom chodziło o usprawnienie procesu i nie rezygnowanie w trakcie następnej perspektywy finansowej z zaangażowania tych jednostek, które się już bardzo dobrze sprawdziły. Parlament podjął decyzję odnośnie do określonych przepisów ustawowych. Dziś pani prezes Narodowego Funduszu prowadzi rozmowy z funduszami wojewódzkimi. Jeżeli panowie pozwolą, to poproszę panią prezes, aby w kilku zdaniach poinformowała – jak te rozmowy przebiegają. Z treści odpowiedzi na dezyderat wynika, że nie bardzo mamy możliwość manewru, gdyż obowiązuje przepis ustawowy zgodny z prawem unijnym. Stąd też możemy jedynie oczekiwać na otwarcie się Narodowego Funduszu na współpracowników z funduszy wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławŻelichowski">Jeszcze tylko pan minister Ostapiuk – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszOstapiuk">Przechodząc do tej drugiej części odpowiedzi chciałbym poinformować, że – jak mówiłem na wcześniejszym posiedzeniu – bez względu na sposób i technologię procedowania rozpoczęliśmy prace nad delegowaniem do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej takiego zakresu zadań, takiego zakresu kompetencji, żeby sprawność systemu, bez udziału funduszy wojewódzkich, jako instytucji wdrażających, była w nowej perspektywie nie gorsza niż w poprzedniej. Te prace jeszcze trwają, ale już się kończą. Są to konstruktywne spotkania. Pomimo pewnej dozy żalu, fundusze wojewódzkie godnie zachowują się w tym całym procesie. Myślę, że jesteśmy w stanie przystąpić do pracy po zatwierdzeniu kryteriów – co niedługo będzie miało miejsce, podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju – jakie na instytucji pośredniczącej ciążą.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszOstapiuk">Jeśli mogę, proszę panią prezes Narodowego Funduszu, aby przybliżyła, w którym miejscu jesteśmy z finalnymi uzgodnieniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę panią prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MałgorzataSkucha">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, panowie ministrowie, zaproszeni goście. Tak, jak pan minister powiedział, finalizujemy pracę. Zostało zidentyfikowanych 7 czynności, gdyż ustawa wdrożeniowa mówi, że możemy skorzystać ze współpracy z wojewódzkimi funduszami przy realizacji pewnych czynności, za zgodą instytucji pośredniczącej lub zarządzającej. Myślę, że ta zgoda będzie, jak wypracujemy takie rozwiązania – są one bliskie finału – żeby beneficjenci mieli korzyść z tego, iż wojewódzkie fundusze są bliżej nich. Podkreślały to WFOŚiGW, które są z nimi w stałym kontakcie, więc nie trzeba będzie jeździć w wielu sprawach do Warszawy. Liczymy na pomoc funduszy wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MałgorzataSkucha">Te czynności zaczynają się od identyfikacji projektów. Chodzi o część promocyjno-informacyjną, która będzie w terenie, żeby można było beneficjentów odpowiednio przygotować. Dbamy o to, żeby informatyczny system przyjmowania wniosków umożliwiał współpracę funduszy wojewódzkich z potencjalnymi beneficjentami, żeby wnioski, które będą trafiały, były jak najlepsze. Liczymy na wojewódzkie fundusze, które są otwarte na to, że będą prowadziły takie działania.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MałgorzataSkucha">Prowadzimy również działania, które zaakceptowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, dotyczące kontroli działań prowadzonych przez beneficjentów na miejscu. Będzie tak, jak to jest już w ustawie wcześniejszej, dającej szansę na współpracę z wojewódzkimi funduszami Narodowemu Funduszowi, jako krajowemu operatorowi środków systemu „zielonych inwestycji”. Mamy już praktykę, mamy doświadczenia. Te porozumienia będą przygotowywane. Czekamy na finalne dokumenty, bo chcemy odwołać się do szczegółowego opisu projektów, żeby ostateczne porozumienia z wojewódzkimi funduszami zawierały te elementy, które będą w systemie funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MałgorzataSkucha">To, na co chciałabym zwrócić uwagę, to fakt, iż chcemy zapewnić jednolitość standardów. Będziemy przygotowywać spotkania z pracownikami wojewódzkich funduszy, na których przekazywane będą materiały, żeby wszyscy – od poziomu instytucji zarządzającej, przez instytucję pośredniczącą, aż do nas, jako instytucji wdrażającej, ale również wojewódzkie fundusze – mieli te same standardy, ponieważ to Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie ponosił odpowiedzialność, zarówno finansową, jak i merytoryczną, za wszystkie działania. Mamy nadzieję, że ta współpraca, która od kilku lat układa się bardzo dobrze, będzie taka nadal. Dodam, że aktualizujemy wspólną strategię i te elementy we wspólnej strategii zidentyfikujemy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MałgorzataSkucha">Myślę, że beneficjenci nie powinni drastycznie odczuć zmiany systemu. Musimy się postarać, żeby działania były sprawne, skuteczne i efektywne, również kosztowo, dla całego systemu. Jak już panowie ministrowie mówili, jest mniej pieniędzy w tej perspektywie i chcemy je efektywniej wydatkować. Liczę tu na współpracę z wojewódzkimi funduszami.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MałgorzataSkucha">Jedno zastrzeżenie – nie wprowadzamy obowiązku, że każdy wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej będzie musiał być w systemie. Chcemy jednak jednolitości, żeby te fundusze, które się zdecydują z nami współpracować, wykonywały ten sam zestaw czynności, według tych samych standardów, bo ścieżka audytu musi tu być również przygotowywana dla zewnętrznych czynników kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MałgorzataSkucha">Jesteśmy do dyspozycji. Finalizujemy również kwestie – w tej chwili jest to przedmiotem wyliczeń – w jakiej kwocie możemy poszczególne czynności refinansować, zgodnie z regułami, zgodnie z możliwościami pomocy technicznej. Mówię o zwrocie kosztów poniesionych na te czynności przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Czy są chętni? Skoro nikt się nie zgłasza, to rozumiem, że komisje będą przyglądały się – jak ten proces przebiega. Chcielibyśmy, żeby potencjał wojewódzkich funduszy został wykorzystany. Nie mieszamy się do spraw finansowych, bo to sami państwo musicie uzgodnić.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻelichowski">Dodam, że żałujemy iż Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa została pominięta w debacie nad ustawą o zasadach realizacji programu w zakresie polityki spójności. Trudno, tak się stało. Pewnie gdyby „szło” to przez naszą Komisję, to ciężko byłoby wyeliminować wojewódzkie fundusze jako jednostki wdrożeniowe. Dziś jednak jest taka, a nie inna ustawa. Nikt tego nie neguje, ale prosimy panią prezes, żeby patrzono łaskawym okiem na te jednostki, które dobrze się sprawdziły w poprzedniej perspektywie finansowej, bo to jest nasz wspólny interes.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataSkucha">Jak najbardziej – panie przewodniczący, Wysokie Komisje – dokładamy należytej staranności, żeby wykorzystać ten potencjał. Nie jesteśmy, jako instytucja wdrażająca, w stanie samodzielnie obsłużyć tych projektów, które pewnie będą lepiej kontrolowane bliżej beneficjenta. Mamy nadzieję, że potencjał wojewódzkich funduszy zostanie wykorzystany. Myślę, że będzie to efektywny sposób wykorzystania tego potencjału.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻelichowski">Będziemy się w tej sprawie spotykali. Dziękuję państwu, dziękuję panom ministrom.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławŻelichowski">Zamykam wspólne posiedzenie dwóch komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>