text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻelichowski">Przepraszam za lekkie opóźnienie, ale sala była zajęta.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻelichowski">Witam panie posłanki i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻelichowski">Witam pana ministra Olgierda Dziekońskiego wraz ze współpracownikami, ekspertów komisyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻelichowski">W czasie drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Tematem dzisiejszego spotkania jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1634 i 2216).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławŻelichowski">Pozostawiam pani wybór: albo omówi pani od razu obie poprawki, albo będziemy je rozpatrywać po kolei.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł Anna Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AnnaPaluch">Panie ministrze, szanowni państwo, nasz klub zgłosił w dniu wczorajszym, w czasie drugiego czytania, dwie poprawki. Pierwsza z nich dotyczy skreślenia art. 2 proponowanego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AnnaPaluch">Art. 2 dotyczy zmiany w ustawie – Kodeks wykroczeń, w której proponuje się, aby art. 80 § 1 pkt 1 otrzymał brzmienie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę państwa, bardzo proszę o ciszę i nie przeszkadzanie pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AnnaPaluch">…jak mówiłam, art. 2 projektu odnosi się do art. 80 § 1 pkt 1 Kodeksu wykroczeń, gdzie proponuje się zapis: „przejeżdża pojazdem lub konno, albo przepędza zwierzę gospodarskie przez wał przeciwpowodziowy w miejscu do tego nieprzeznaczonym lub przejeżdża pojazdem innym niż rower lub konno albo przepędza zwierzę gospodarskie wzdłuż po wale przeciwpowodziowym, na którym nie ma drogi o dostatecznie mocnej nawierzchni,”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AnnaPaluch">Tę zmianę uważamy za zbędną, ponieważ tym miejscem do tego nieprzeznaczonym...inaczej – kara dotyczy wykroczenia, którym jest przejeżdżanie w miejscu do tego nieprzeznaczonym, czyli – krótko mówiąc – nie dotyczy miejsc przeznaczonych do ruchu a takim miejscem, przeznaczonym do ruchu, może być chociażby korona wału, co do której jest umowa dwóch podmiotów o przejeżdżanie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AnnaPaluch">Dlatego, nie ma sensu, naszym zdaniem, komplikować zapisu w art. 80 § 1 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AnnaPaluch">Uważamy tę zmianę za zbędną i proponujemy jej skreślenie, bo w zasadniczy sposób sens się nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę pana ministra Dziekońskiego o odniesienie się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#OlgierdDziekoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem zwrócić uwagę na fakt, że mamy tu sformułowanie „w miejscu do tego nieprzeznaczonym” lub „wzdłuż po wale”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#OlgierdDziekoński">I proszę zauważyć, że to sformułowanie daje takie rozwiązanie, w którym mamy możliwość przejechania po wale rowerem w każdej sytuacji, do której dopuszcza zmiana ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#OlgierdDziekoński">Natomiast poprawka, którą pani poseł proponuje, wydaje nam się (ale tu prosiłbym jeszcze o krótką wypowiedź pana mecenasa Wikieła), iż doprowadzi do takiej sytuacji, że możemy przejeżdżać po wale tylko wtedy, jeżeli jest droga o dostatecznie mocnej nawierzchni. Bo, proszę czytać obecne brzmienie tego artykułu w Kodeksie wykroczeń, gdzie na końcu jest sformułowanie „na którym nie ma drogi o dostatecznie mocnej nawierzchni”.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#OlgierdDziekoński">To sformułowanie i propozycja poprawki oznaczałoby, że mamy możliwość niekarania przejechania po wale wtedy, kiedy mamy drogę o dostatecznie mocnej nawierzchni. Czyli oznaczałoby, że tylko wtedy moglibyśmy po wale przejeżdżać, kiedy mamy zbudowaną drogę rowerową.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#OlgierdDziekoński">Natomiast istota zmian, której dotyczy projekt pana prezydenta, polega na tym, iż każdy ma prawo ruchu po wale – to znaczy: każdy, kto jest pieszym lub porusza się rowerem.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#OlgierdDziekoński">Dlatego, wydaje się, że ta poprawka nie wprowadziłaby ułatwienia a jedynie wprowadziłaby pewną trudność interpretacyjną i pewien problem w przypadku prowadzenia postępowania.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#OlgierdDziekoński">Jeżeli pan przewodniczący pozwoliłby na uzupełnienie ze strony pana mecenasa to, bardzo bym prosił.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#OlgierdDziekoński">Oczywiście, jeśli moje wyjaśnienie nie jest wyjaśnieniem dostatecznie czytelnym i jasnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławWikieł">Ja tylko króciutko – po prostu ta zmiana jest konsekwencją zmiany wprowadzonej w art. 88n ust. 1 pkt 1 prawa wodnego, polegającej na zniesieniu obecnie obowiązującego zakazu ruchu wszelkich pojazdów a my znosimy ten zakaz w stosunku do pojazdu, jakim jest rower, jego nie będzie w tej chwili w prawie wodnym.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JarosławWikieł">A konsekwencją tej zmiany jest również zmiana w art. 80 § 1 pkt 1 Kodeksu wykroczeń, który penalizuje takie samo zachowanie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JarosławWikieł">Tak więc, żeby zachować spójność systemową należy również, naszym zdaniem, zmienić ten paragraf Kodeksu wykroczeń.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JarosławWikieł">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy rząd ma w tej sprawie zdanie?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻelichowski">Witam, przy okazji, pana ministra Stanisława Gawłowskiego, który troszeczkę się spóźnił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławGawłowski">Dzień dobry, absolutnie w całości popieramy te uwagi, które przed chwilą przedstawił pan minister Dziekoński i pan mecenas.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławGawłowski">Rozumiem, że intencją ustawy jest umożliwienie korzystania z korony wałów i to nie tylko rowerzystom a ta poprawka będzie jakby szła w przeciwnym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma coś do dodania?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka ma charakter merytoryczny.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RadosławRadosławski">Oczywiście, w przypadku rezygnacji z art. 2 przejazd rowerem w sytuacji, gdyby nie było drogi o dostatecznie mocnej nawierzchni, będzie penalizowany i może to prowadzić do pewnej aksjologicznej niespójności ze zmianami przyjętymi w art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy panią to przekonuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaPaluch">Nie do końca mnie przekonuje, bo jest jeszcze rozumienie tego przepisu jakby z drugiej strony, to znaczy – ze strony samorządów, które formułują swoje obawy w opiniach, którymi ja też się posiłkowałam.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaPaluch">Chodzi o to, że takie kompletne zdjęcie z rowerzystów sankcji za poruszanie się po wałach może być hasłem „hulaj dusza, piekła nie ma” i z kolei doprowadzi do niekontrolowanej jazdy rowerami po wałach a to też będzie niebezpieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#OlgierdDziekoński">Bardzo dziękuję pani poseł za to drugie wyjaśnienie, ponieważ ono, w gruncie rzeczy, jest czytelnym wyjaśnieniem intencji w sprawie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#OlgierdDziekoński">Otóż, nie jest to poprawka o charakterze formalnym, ale jest to poprawka o istotnym charakterze merytorycznym, która ma de facto doprowadzić do blankietowego przepisu ustawy. Bo, jeżeli przepis ustawy w art. 88n mówi, że poruszanie się po wale jest wolne i swobodne dla rowerzystów i dla pieszych (bo traktujemy tutaj rowerzystów tak jak pieszych) to, de facto, poprawka pani poseł doprowadza do sytuacji, w której zapis ten będzie miał charakter blankietowy. To znaczy: rowerzysto możesz się poruszać po wale, o ile na tym wale będzie zbudowana droga o dostatecznie – jak to mówi Kodeks wykroczeń – mocnej nawierzchni.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#OlgierdDziekoński">Wydaje się, że nie to było intencją całości przebiegu dyskusji nad projektem ustawy. I, o ile pamiętam, w trakcie dyskusji nad całością projektu ustawy, również na posiedzeniu podkomisji i Komisji, wyraźnie była wyrażona wola przez wszystkich zainteresowanych. Nie było wówczas żadnego sprzeciwu ze strony kogokolwiek z uczestniczących w spotkaniu posłów, aby penalizować rowerzystów za fakt jechania rowerem na wale.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#OlgierdDziekoński">Przy okazji warto zauważyć, że pozostawienie czy też wprowadzenie tej poprawki – tak, jak pani poseł to zaproponowała – doprowadzi do sytuacji, w której utrzymamy dzisiejszą nieco schizofreniczną sytuację, w której osoby jeżdżące rowerem na wale są „niedostrzegane” przez odpowiednie organa porządkowe, bo wszyscy rozumieją, że jest to przepis pochodzący z zamierzchłej epoki, kiedy dostęp do wszelkich reglamentowanych urządzeń infrastruktury publicznej (tu przypomnę zakaz fotografowania dworców kolejowych) był dosyć ściśle prawem ograniczony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻelichowski">Mamy zatem różnicę zdań i proponuję abyśmy rozstrzygnęli tę poprawkę w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy jest zgoda?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#StanisławŻelichowski">Czy pani poseł chciała jeszcze coś dodać?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaPaluch">Nie, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AnnaPaluch">Nie zamierzam wycofywać tej poprawki, jestem do niej przekonana, inaczej bym jej nie zgłosiła.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AnnaPaluch">Natomiast, panie ministrze, ja sobie pozwolę zauważyć, że – zgodnie z regulaminem Sejmu – drugie czytanie jest właściwą okazją i właściwym etapem prac legislacyjnych na złożenie poprawek. Ja nie chcę tu podważać roli pani przewodniczącej, ale sposób procedowania był dosyć szybki. I w takiej sytuacji, kiedy się nie jest w stanie złożyć poprawki na etapie prac w podkomisji czy w Komisji to drugie czytanie jest właściwą porą na złożenie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AnnaPaluch">I to uczyniliśmy, więc trudno się odnosić, panie ministrze, do takich uwag.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#AnnaPaluch">A co do wymowy przepisu – ja jestem przekonana do tej redakcji, bo poddawana była wątpliwość całkowitego zniesienia. A jak ten przepis będzie działał w praktyce, to – panie ministrze, panie przewodniczący i szanowni państwo – dopiero czas pokaże, więc nie absolutyzowałabym tutaj, panie ministrze, i nie używałbym argumentów zupełnie odległych od meritum.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#AnnaPaluch">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻelichowski">Nikt z nas nie zgłaszał jakichkolwiek zastrzeżeń do możliwości zgłoszenia poprawek w drugim czytaniu i dlatego o tym dzisiaj debatujemy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławŻelichowski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławŻelichowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#StanisławŻelichowski">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#StanisławŻelichowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#StanisławŻelichowski">Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaPająk">4 głosy za, 10 – przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławŻelichowski">Stwierdzam, że poprawka nr 1 nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, poprawka nr 2, pani poseł Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AnnaPaluch">Druga nasza poprawka odnosi się do art. 4, który zawiera zmianę do ustawy o gospodarce nieruchomościami.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AnnaPaluch">Przypomnę, że art. 4 projektu polega na dodaniu do katalogu celów publicznych, zawartego w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, dróg rowerowych. Z naszego punktu widzenia ten zabieg budzi bardzo wiele poważnych wątpliwości, ponieważ w toku prac nad tym projektem wnioskodawcy nie przekonali nas o słuszności zastosowania, tak dotkliwego dla właściciela gruntu, środka, jakim jest wywłaszczenie w celu lokalizacji drogi rowerowej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AnnaPaluch">Przypomnę, że art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami zawierający cele publiczne stanowi podstawę do zastosowania procedury wywłaszczenia w celu lokalizacji takiej czy innej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#AnnaPaluch">Oczywiście, doceniamy rolę komunikacji rowerowej w budowaniu zróżnicowanych form komunikacji. Zwłaszcza w miastach, bo tam, w zatłoczonych miastach rower jest dobrym środkiem komunikacji i umożliwia często pokonanie drogi szybciej niż innymi środkami komunikacji miejskiej. Tu tylko metro daje porównywalne czasy osiągnięcia wybranych celów a metro – jak wiemy – w największym polskim mieście jest w stadium inicjalnym i prędko nie zostanie ta sieć rozbudowana.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#AnnaPaluch">Tak więc, ma – oczywiście – sens rozbudowa komunikacji rowerowej, natomiast nie uważamy, żeby tak dolegliwa forma, jak ustanowienie celu publicznego i wywłaszczenie, była potrzebna dla realizacji tych celów. Tu jest oczywista asymetria. Jeśli są dwie strony w postępowaniu lokalizacyjnym: inwestor i właściciel gruntów, to w sytuacji, kiedy inwestor ma takie narzędzie jak wywłaszczenie, rola właściciela gruntu jest osłabiona. I nikt się – mówiąc kolokwialnie – nie cacka z właścicielem, jeśli ma w ręku instrument wywłaszczenia.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#AnnaPaluch">Uważamy, że jest to zbyt dolegliwe i stąd ta poprawka.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#OlgierdDziekoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Otóż, ustawa dotyczy problemu dróg rowerowych i problemu, w którym drogi rowerowe staną się łatwiejsze w procesie inwestycyjnym, zarówno na wałach czy też w obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#OlgierdDziekoński">Przypomnę, że w obszarach szczególnego zagrożenia powodzią możemy mieć grunty, które są również gruntami osób fizycznych, których gotowość dla poprowadzenia drogi rowerowej, jako inwestycji, niekoniecznie musi być w pełni pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#OlgierdDziekoński">Jednocześnie pragnąłbym zwrócić uwagę na bardzo istotny element. W Polsce mamy znaczącą ilość wypadków związanych z ruchem rowerowym, który jest prowadzony wzdłuż istniejących dróg. Również w sytuacji, kiedy budujemy drogi rowerowe, czy – jak to dzisiaj nazywamy w świetle obowiązującego rozporządzenia – ścieżki rowerowe, przy drogach komunikacji publicznej narażamy rowerzystów – z jednej strony – na zwiększony poziom niebezpieczeństwa, ale – z drugiej strony – na konieczność bycia narażonymi na wszelkiego rodzaju uciążliwości związane z ruchem samochodowym, spalinami itd.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#OlgierdDziekoński">Jeżeli porównujemy strukturę sieci rowerowych w krajach europejskich, również w krajach z naszego regionu, takich choćby jak Czechy czy Słowacja, czy Węgry, widać wyraźnie rosnącą i coraz bardziej znaczącą (a w niektórych krajach europejskich – świadomie proponowaną) strukturę dróg rowerowych, które są niezależne od dróg komunikacji kołowej, samochodowej. One pozwalają nie tylko na dokonanie łatwiejszego przejazdu skracając bardzo często dojazd z miejsca A do miejsca B, ale również pozwalają w znacznie lepszym stopniu poznawać i doświadczać uroków natury, krajobrazu, przyrody a tym samym również wykorzystywać ten ruch rowerowy dla celów rekreacyjnych i celów lokalnego rozwoju gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#OlgierdDziekoński">Istotna trudność, która była sygnalizowana przez samorządy terytorialne prowadzące czy też realizujące drogi rowerowe, chociażby w obecnej perspektywie finansowej, to niemożliwość wyznaczana, ze względów formalnych, dróg rowerowych poza obszarami dróg kołowych samochodowych. Dlatego, że nie można było w stosunku do takich przedsięwzięć inwestycyjnych zastosować regulacji związanych z inwestycją celu publicznego. Czyli, w przypadku braku planu miejscowego, nie było możliwości wyznaczenia takiej drogi w krajobrazie.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#OlgierdDziekoński">Po pierwsze – ze względów lokalizacyjnych, bo oznaczałoby a contrario, że dla sporządzenia drogi rowerowej w krajobrazie konieczne byłoby sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla samej drogi rowerowej, co wydaje się dosyć chybionym celem i bardzo kosztownym, właśnie z punktu widzenia samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#OlgierdDziekoński">Po drugie – jeżeli mamy już wyznaczoną lokalizację w trybie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (podkreślam: decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego a nie specustawy drogowej, która jest bardzo rygorystyczna i bardzo wymagająca wobec właścicieli nieruchomości) to wówczas możemy się spotkać z taką sytuacją, że ktoś z właścicieli ze względów czysto ambicjonalnych po prostu mówi: ja się nie zgadzam, żeby droga rowerowa przebiegała przez moją nieruchomość, mimo że bardzo często pozostali właściciele zgodnie zgadzają się na odsprzedanie czy też użyczenie (bo może to być formuła użyczenia w odpowiednim trybie) tego paska terenu na budowę drogi rowerowej.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#OlgierdDziekoński">W tej sytuacji zaproponowane czy też potraktowanie dróg rowerowych jako inwestycji celu publicznego w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami pozwala na ich efektywną i skuteczną lokalizację. Oczywiście, przypominam, że taka lokalizacja wymaga – z jednej strony – przeprowadzenia wszelkich ocen środowiskowych, jak również dyskusji publicznej z mieszkańcami i możliwości odwołania się od takiej decyzji na etapie lokalizacji.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#OlgierdDziekoński">Również w momencie, kiedy zachodzi konieczność ewentualnego wywłaszczenia, przypominam, że wówczas, odrębnie od trybu inwestycyjnego związanego z lokalizacją dróg publicznych, w rozumieniu specustawy o drogach publicznych, stosując normalny tryb wywłaszczeniowy, obowiązkiem w takiej procedurze jest poprzedzenie rokowania z właścicielem o nabycie nieruchomości w drodze umowy. I taka sytuacja pozwala w drodze porozumienia się na sprzedaż przez właściciela lub udostępnienie przez właściciela tego fragmenciku drogi, która będzie przebiegała przez jego nieruchomość, na rzecz możliwości budowy drogi rowerowej.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#OlgierdDziekoński">Przypominam: drogi rowerowej, po której – zgodnie z zapisem ustawowym – może się poruszać każdy a zatem nie jest to droga rowerowa wykluczona dla kogoś, tylko droga rowerowa, do której każdy musi mieć dostęp i musi być każdy do tej drogi dopuszczony.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#OlgierdDziekoński">A zatem, wydaje się, że spójność ustawy jest w tym momencie zagwarantowana a jednocześnie dajemy samorządom (bo to głównie samorządy lokalne gminne i powiatowe są realizatorami takich dróg) pełną możliwość realizowania dróg rowerowych poza drogami publicznymi, po których odbywa się ruch pojazdów samochodowych, w taki sposób, że będzie to służyło i rowerzystom i rozwojowi lokalnej społeczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#StanisławŻelichowski">O głos poprosił pan minister Gawłowski.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#StanisławGawłowski">Uzupełniając tylko – my dzisiaj w Polsce mamy taki stan prawny, że istnieje specustawa powodziowa. Ta ustawa daje uprawnienia do wywłaszczenia terenów pod budowę urządzeń hydrotechnicznych służących ochronie przeciwpowodziowej a więc również wałów. Ustawa weszła w życie w 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#StanisławGawłowski">Oczywiście, tam, gdzie wały już istniały a jest właściciel prywatny, my procesów wywłaszczeń nie prowadzimy. Ale, w przypadku przyjęcia tego typu rozwiązań przyjętych w tej regulacji, może się okazać, że będzie to bardzo pomocne, bo samorząd, który będzie chciał realizować na istniejącym wale przeciwpowodziowym trasę rowerową i przeprowadzi procedurę wywłaszczenia, ułatwi później (w przypadku, nie daj Boże, jakichkolwiek awarii, potrzeby remontu itd.) procedurę dostępu do tego.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#StanisławGawłowski">Tak więc, absolutnie w całości wspieramy inicjatora w tej części dotyczącej utrzymania dotychczasowego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne chce coś dodać?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RadosławRadosławski">Z naszej strony nie ma uwag, poprawka ma charakter merytoryczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AnnaPaluch">Tylko jedno zdanie konkluzji w odniesieniu do negocjacji, o których pan minister mówił, że to są takie „negocjacje z pistoletem przyłożonym do głowy”. Bo trudno mówić o negocjacjach, jeżeli właściciel wie, że jak się nie zgodzi na cenę proponowaną przez inwestora to zostanie wywłaszczony. Tak więc, są to takie niesymetryczne negocjacje.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AnnaPaluch">I tyle mam uwag, co do wypowiedzi pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#OlgierdDziekoński">Ponownie pragnąłbym wrócić do procesu wyznaczania i lokalizacji.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#OlgierdDziekoński">Otóż, w trakcie procesu wyznaczania lokalizacji inwestycji celu publicznego właściciel nieruchomości ma bardzo szeroki zasięg czy obszar możliwości zaprotestowania przeciwko konkretnej lokalizacji, zarówno poprzez odwołanie się od decyzji administracyjnej, jak i poprzez bardzo często odwoływanie się do sądów administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#OlgierdDziekoński">A zatem, już na etapie lokalizacji (tak jest skonstruowany nasz system prawny) dokonywane jest, że tak powiem, uświadomienie czy też wprowadzenie tej sytuacji, w której może nastąpić ewentualne wywłaszczenie.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#OlgierdDziekoński">Powtarzam: na etapie lokalizacji.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#OlgierdDziekoński">A zatem, właściciel ma dwie a, w praktyce, właściwie trzy tryby postępowania. Po pierwsze – odwołanie się od decyzji lokalizacyjnej, po drugie – możliwość odwołania się od decyzji środowiskowej, która z reguły w tego rodzaju sytuacjach będzie miała miejsce, ze względu na bardzo częste połączenie tych dróg rowerowych z obszarami Natura 2000 i – po trzecie – poprzez występowanie do sądu.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#OlgierdDziekoński">Tu przypominam: również do sądu w procesie wywłaszczeniowym, gdzie można skarżyć wysokość zaproponowanego czy ustalonego odszkodowania z tytułu wywłaszczenia.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#OlgierdDziekoński">I, jak wiadomo, sądy również w tych sprawach podejmują bardzo często rozstrzygnięcia na korzyść właściciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#StanisławŻelichowski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#StanisławŻelichowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#StanisławŻelichowski">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#StanisławŻelichowski">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#StanisławŻelichowski">Stwierdzam, że przy 4 głosach za, 10 przeciw i braku głosów wstrzymujących się poprawka nr 2 nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#StanisławŻelichowski">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą w dalszym ciągu była pani poseł Ewa Wolak.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#StanisławŻelichowski">Czy pani przewodnicząca wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#EwaWolak">Dziękuję, panie przewodniczący, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławŻelichowski">Termin dla MSZ na wydanie opinii ustalamy do wtorku w przyszłym tygodniu, czyli do 25 marca br.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję, na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>