text_structure.xml
37.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻelichowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam panią minister Wilmańską i pana ministra Zaleskiego wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻelichowski">Stwierdzam, że jest kworum do podejmowania decyzji. Protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji został przyjęty, wobec niewniesienia do niego uwag. Czy do dzisiejszego porządku obrad są jakieś uwagi? Nie ma. Jeżeli nie ma, to mam pewną formalną sprawę, abyśmy rozpatrzyli pkt II. jako pkt I., bo pan minister Zaleski musi być w Senacie a właśnie przy tym punkcie konieczna jest jego obecność. Chodzi o rozpatrzenie wniosku o skierowanie rządowego projektu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi do Podkomisji stałej ds. monitorowania gospodarki odpadami, która funkcjonuje w naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻelichowski">Przypominam, że pierwsze czytanie tego projektu odbyło się w Sejmie a teraz mamy dylemat czy powołamy następną podkomisję, czy tym projektem zajmie się stała podkomisja już powołana, która rwie się do pracy. Sugestia prezydium Komisja jest taka, aby projektem zajęła się stała podkomisja, której przewodniczącym jest pan poseł Arkit. Czy jest zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanSzyszko">Przepraszam…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanSzyszko">Z jednym dodatkiem – nie prezydium, tylko pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻelichowski">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanSzyszko">Bo posiedzenia prezydium nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EwaWolak">Ja jestem za tym, żeby projektem zajęła się podkomisja stała.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławŻelichowski">Wobec tego, części prezydium – wtedy będzie to precyzyjne. Jest zgoda? Rozumiem, że dotychczasowy pkt II. został przyjęty czyli projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi kierujemy do stałej podkomisji, na której czele stoi pan poseł Arkit.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławŻelichowski">Przechodzimy do kolejnego punktu, czyli pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę panią minister Wilmańską o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnetaWilmańska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AnetaWilmańska">Protokół z Kioto nałożył na państwa – Strony Protokołu z Kioto zobowiązania do redukcji gazów cieplarnianych. Zgodnie z tymi zobowiązaniami Polska powinna zredukować emisje o 6% w 2012 r., w stosunku do 1988 r. Transformacja gospodarcza lat dziewięćdziesiątych, trudna i kosztowna restrukturyzacja przemysłu – w szczególności w branżach wysokoemisyjnych – oraz realizacja licznych inwestycji proekologicznych, spowodowała, że emisje gazów cieplarnianych uległy znacznemu zmniejszeniu i de facto na początku lat dziewięćdziesiątych Polska zrealizowała swój cel, wynikający z Protokołu z Kioto. Rzeczywista redukcja emisji CO2 w latach 1988–2008 wyniosła około 30%.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AnetaWilmańska">Jednocześnie chciałabym też zwrócić uwagę, że przy tych znaczących redukcjach Polska znacząco zwiększyła swój poziom produktu krajowego brutto.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AnetaWilmańska">Państwa, które zmniejszyły emisje gazów cieplarnianych w stopniu większym niż wynika to z Protokołu i posiadają nadwyżkę, mogą ją sprzedawać innym krajom albo innym podmiotom upoważnionych przez te kraje do nabycia uprawnień. Polska posiada trzecią, co do wielkości, nadwyżkę uprawnień przyznanej emisji na świecie. Jest to poziom mniej więcej wynoszący 500 mln uprawnień. Jedna jednostka przyznanej emisji równa się jednej tonie emisji CO2.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AnetaWilmańska">Protokół z Kioto nie definiuje metod redukcji. Spadek emisji gazów cieplarnianych w krajach Europy Środkowowschodniej, politycznie – co do zasady – był uznawany za sztuczny. Polska postanowiła – mając ten sukces dużej redukcji i nadwyżki uprawnień – odpowiedzieć na zarzuty, że była to sztuczna redukcja i uruchomiła, stworzyła tzw. system zielonych inwestycji. Jest on prawnie uregulowany właśnie w ustawie o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, która to ustawa weszła w życie we wrześniu 2009 r. Ustawa ta reguluje zasady funkcjonowania krajowego systemu zielonych inwestycji, w tym systemu przyjmowania projektów, zawierania umów, strukturę wdrażania GIS, wyboru projektów, które są finansowane. Krajowym operatorem systemu GIS jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a środki ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji są umieszczane na specjalnym, wydzielonym przez Narodowy Fundusz rachunku – tzw. Rachunku Klimatycznym.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AnetaWilmańska">Do tej pory, w ramach systemu zielonych inwestycji, realizowane są programy: termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, realizacja inwestycji związanych z elektrociepłowniami i ciepłowniami na biomasę, realizacja inwestycji biogazowni rolniczych, modernizacja sieci elektroenergetycznych. Są też dwa nowe programy, które będziemy uruchamiać w najbliższym czasie: niskoemisyjny transport miejski i energooszczędne oświetlenie uliczne.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#AnetaWilmańska">Podsumowując dotychczasową aktywność Ministra Środowiska, który jest upoważniony przez Radę Ministrów do zawierania umów sprzedaży uprawnień, podpisaliśmy osiem umów sprzedaży na łączną kwotę blisko 7 mln zł, w tym dwie umowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju w imieniu Hiszpanii i Irlandii, dwie – z prywatnymi partnerami japońskimi, jedną z japońską organizacją rządową NEDO, jedną z Bankiem Światowym oraz jedną z Hiszpanią. W najbliższym czasie, jeszcze w listopadzie, Minister Środowiska podpisze dwie kolejne umowy, w związku z tym będzie to łącznie dziesięć umów sprzedaży. Jesteśmy więc bardzo aktywni w sprzedaży uprawnień. Dla Ministra Środowiska sprzedaż uprawnień jest jednym z priorytetów.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#AnetaWilmańska">W związku z tym, iż doszliśmy do wniosku, patrząc na sytuację na rynku węglowym, że należy wzmocnić polską pozycję jako sprzedającego uprawnienia, skoro mamy bardzo dużą nadwyżkę na poziomie 500 mln jednostek. Stąd rząd przygotował nowelizację ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska. Istotny jest również ten moment, kiedy podjęliśmy te prace, ponieważ obowiązująca obecnie ustawa ma swoje obowiązywanie do końca 2012 r. Dzisiaj toczą się bardzo intensywne dyskusje na forum międzynarodowym, na szczeblu globalnym, na temat tego, czy w następnym okresie rozliczeniowym – czytaj po roku 2012 – nadal będzie można sprzedawać uprawnienia. Chcemy przygotować się do tej sprzedaży w następnym okresie rozliczeniowym, stąd przygotowaliśmy nowelizację ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#AnetaWilmańska">Tak więc, głównym celem tej nowelizacji jest wzmocnienie naszej pozycji jako sprzedającego na rynku, wobec innych konkurentów, którzy również sprzedają uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#AnetaWilmańska">Co do obszarów nowelizowanych ustawy, która jest dzisiaj prezentowana, to dotyczą one w szczególności umożliwienia refinansowania z Rachunku Klimatycznego kosztów poniesionych przez narodowy fundusz oraz wojewódzkiej fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w związku z udzieleniem przez te fundusze dofinansowania projektom ze środków innych niż Rachunek Klimatyczny a zatem docelowo sprzedaż uprawnień z efektem ekologicznym. Mówiąc wprost – zależy nam na tym, żebyśmy mogli kupującym uprawnienia pokazać już gotowe, zrealizowane projekty, które moglibyśmy sprzedać czyli zrefinansować nasze koszty finansowania tych projektów przy użyciu środków ze sprzedaży uprawnień.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#AnetaWilmańska">Jednocześnie nowelizowana ustawa proponuje umożliwienie finansowania projektów w ramach zielonych inwestycji, państwowych jednostek budżetowych. Kolejny obszar zmian dotyczy zmniejszenia obciążeń organizacyjnych i finansowych beneficjentów, korzystających ze wsparcia w ramach systemu zielonych inwestycji w obszarze monitorowania, raportowania danych o stanie przebiegu realizacji inwestycji. Jednocześnie ten ciężar monitorowania przeniesiony jest z beneficjentów na krajowego operatora systemu zielonych inwestycji czyli narodowy fundusz. Bardzo zależało nam na tym, aby beneficjenci mieli mniej obciążeń związanych z korzystaniem ze wsparcia, stąd wprowadzono te zmiany.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#AnetaWilmańska">Praktyka pokazała, że wskazanym jest, aby podczas wyboru projektów do finansowania tworzyć listę podstawową, która otrzymuje dofinansowanie oraz listę rezerwową projektów, które w przypadku uwolnienia środków mogłyby uzyskać dofinansowanie. Dotychczas ustawa nie przewidywała takiej możliwości, stąd została wprowadzona taka zmiana. Wszystko po to, żebyśmy w jak najszybszym czasie mogli finansować projekty kwalifikowane w ramach systemu zielonych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#AnetaWilmańska">Jednocześnie ustawa doprecyzowuje, iż narodowy fundusz, który jest krajowym operatorem, może udzielać dofinansowania ze środków innych niż zgromadzone na Rachunku Klimatycznym na uzupełnienie wkładu własnego beneficjenta, w celu zamknięcia finansowania programu lub projektu.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#AnetaWilmańska">Nowelizowana ustawa doprecyzowuje, iż do realizacji projektów w ramach krajowego systemu zielonych inwestycji mogą być wykorzystywane istniejące programy pomocy publicznej. Ustawa przewidywała, jeżeli byłaby taka potrzeba, wprowadzenie nowych programów dotyczących pomocy publicznej. My bazujemy na tych programach, które obowiązują nas w Polsce przy okazji udzielania wsparcia w ramach innych instrumentów w obszarze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#AnetaWilmańska">Jednocześnie nowelizacja umożliwia przekazywanie środków pochodzących ze sprzedaży jednostek Kioto na inne cele niż krajowy system zielonych inwestycji, czyli – mówiąc wprost – na inne rachunki bankowe narodowego funduszu. Środki te będą wykorzystywane na dofinansowanie przedsięwzięć proekologicznych, zgodnie z ustawą – Prawo ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#AnetaWilmańska">Bazując również na doświadczeniach z realizacji dotychczas podpisanych umów, nowelizacja proponuje usprawnienie działań krajowego operatora w zakresie wypełnienia zobowiązań, wynikających z zawartych umów sprzedaży przyznanej emisji, poprzez zaangażowanie wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w realizację określonych czynności. Nie oznacza to, że krajowy operator zostanie zwolniony z odpowiedzialności za wypełniane zadania, niemniej jednak będzie mógł, przy współpracy z wojewódzkimi funduszami, na przykład dokonywać kontroli projektów na miejscu.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#AnetaWilmańska">Proszę państwa, tak w skrócie przedstawia się zakres przygotowanej nowelizacji ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska. Bardzo dziękuję za uwagę. Rozumiem, że państwo otrzymaliście też prezentację, która pozwala w przejrzysty sposób zobaczyć, jaki jest kontekst w ogóle uruchomienia systemu zielonych inwestycji, jakie mamy osiągnięcia do dnia dzisiejszego i na czym polegają proponowane zmiany. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję, pani minister. Ja tylko jeszcze raz przypominam, że pani marszałek skierowała do Komisji do pierwszego czytania druk nr 844. Pani minister przedstawiła filozofię zmian, w konkluzji będzie propozycja powołania podkomisji, która popracuje nad tym projektem a teraz otwieram dyskusję. Proszę o pytania, uwagi, wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanSzyszko">Z wielką przyjemnością, dziękuję ślicznie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowna pani minister! Pani powiedziała „ustawa wygasa w 2012 r.”. Czy mogłaby pani sprecyzować, która ustawa wygasa? Bo powtórzyła to pani kilka razy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanSzyszko">Natomiast druga rzecz. Jak pani minister zinterpretuje, bo nie ma tu twórcy ustawy pana ministra Gawłowskiego, który w Sejmie bardzo to promował a myśmy to bardzo mocno krytykowali, że jest to już trzecia nowelizacja ustawy, a ma ponad trzydzieści poprawek. Czy to wynika z tego, że zmieniło się prawo unijne, czy z tego, że poprzednia ustawa była źle przygotowana?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanSzyszko">I może jeszcze trzecia rzecz. Pani minister, państwo w gruncie rzeczy mówicie o AAU, prawda? Bo o to chodzi. Natomiast tu zamieniacie to na RI. Dlaczego zupełnie tu się nie odejmuje ERU i CER? Mówię to troszkę złośliwie, bo nie wytłumaczyliście, co to jest AAU. No, a skoro nie wytłumaczono tam, to dochodzą jeszcze trzy inne mechanizmy, które też dotyczą spraw związanych z Protokołem z Kioto. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję. Czy są inne pytania? Bardzo proszę, pan poseł Małecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejMałecki">Pani minister, poprosiłbym o doprecyzowanie informacji na temat uzupełniania wkładu własnego beneficjenta środkami innymi niż zgromadzone na Rachunku Klimatycznym. W jakich sytuacjach to będzie się zdarzało? Rozumiem, że chodzi o mix finansowania, kiedy „grają” i środki klimatyczne, i inne z Narodowego Funduszu. Natomiast, co będzie powodem do uznania, że można „domknąć”? Co znaczy to domknięcie i w jakich sytuacjach będzie mogło być to stosowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Czy są inne pytania? Bardzo proszę, pan przewodniczący Jędrysek.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MariuszOrionJędrysek">Pani minister, to jest dość jasne, ale – myślę – należałoby króciutko powiedzieć, dlaczego te nadwyżki uprawnień do emisji, które są w gestii ministerstwa, nie zostaną po prostu rozdane jednostkom przemysłowym, które ich potrzebują.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławŻelichowski">Są inne pytania? Nie widzę. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AnetaWilmańska">Bardzo dziękuję za pytania. Odpowiadam.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AnetaWilmańska">Po raz pierwszy przygotowaliśmy nowelizację ustawy w zakresie systemu zielonych inwestycji. Do tej pory nie było żadnej nowelizacji, która zmieniałaby zasady tego systemu, przyjętego w 2009 r. Tak więc, w tym zakresie nowelizacja tej ustawy odbywa się po raz pierwszy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AnetaWilmańska">Chwileczkę, bo umknęło mi pierwsze pytanie. Już wiem. Otóż, przepisy obecnie obowiązującej ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji ogranicza funkcjonowanie, istnienie przepisów dotyczących systemu zielonych inwestycji do końca 2012 r. Ponieważ przewidujemy możliwość sprzedaży jednostek przyznanej emisji czyli AAU, po roku 2012, stąd zapisy zmieniające ten zapis. Czyli część ustawy, która dotyczy systemu zielonych inwestycji, obowiązuje – zgodnie z obowiązującym prawem – do końca 2012 r. a ponieważ chcemy być aktywni po 2012 r. – zmieniamy zapisy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AnetaWilmańska">Odniosę się również jeszcze raz do kwestii, dlaczego postanowiliśmy nowelizować ustawę. Po pierwsze dlatego, że mamy już pierwsze doświadczenia w realizacji siedmiu umów, które były podpisane w 2009 r., w 2010 r. – one są już realizowane. Widzimy też, że wymagania kupujących wobec nas, w obszarze raportowania, monitorowania, zmieniają się. W związku z tym musimy zmienić zapisy, aby móc odpowiedzieć na zapotrzebowanie kupujących. Przy okazji zdecydowaliśmy się też na to, by odciążyć beneficjentów od zbyt dużej administracji w zakresie monitorowania i raportowania, i przesuwamy ciężar monitorowania na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponieważ kupujący zabiegają o to, aby również kontrolować projekty na miejscu, proponujemy włączenie wojewódzkich funduszy do kontroli projektów, które są realizowane na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AnetaWilmańska">Odnosząc się do kwestii skorzystania ze środków narodowego funduszu w momencie, kiedy brakuje wkładu własnego. Rzeczywiście, projekty mają montaż finansowy, który wygląda w ten sposób, że mogą to być środki w ramach systemu zielonych inwestycji czyli z Rachunku Klimatycznego, i środki własne beneficjenta. W momencie, kiedy beneficjent nie dysponuje swoim wkładem własnym, narodowy fundusz stawia do dyspozycji, w formie pożyczki, finansowanie części wkładu własnego – tak, aby dopiąć montaż finansowy realizowanych projektów.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#AnetaWilmańska">Odnosząc się do pytania pana posła Jędryska – dlaczego nie rozdamy tego przedsiębiorcom. System zielonych inwestycji dotyczy uprawnień przyznanej emisji, które otrzymała Polska w ramach Protokołu z Kioto. Dlatego też może je przekazać tylko innym krajom – Stronom Protokołu z Kioto lub upoważnionym przez te kraje podmiotom. Skoro mamy zasób, który jest coś warty, negocjujemy z tymi, którzy potrzebują tych uprawnień z innych krajów. Bo, jak mówiłam, możemy sprzedawać te uprawnienia tylko dla innych krajów, które są Stronami Protokołu z Kioto. Tak też czynimy. Tym samym przychody z tych umów są dofinansowaniem dla projektów proekologicznych, które mają na celu uniknięcie lub redukcję gazów cieplarnianych.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#AnetaWilmańska">Teraz, jeśli mogę, to poproszę radcę panią Dorotę Zawadzką-Stępniak o udzielenie odpowiedzi uzupełniającej dla pana posła Szyszko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Dziękuję bardzo. Ja tylko chciałam podkreślić, że w obecnie obowiązującym brzmieniu ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, możliwy jest obrót wszystkimi rodzajami jednostek Kioto, nie tylko jednostkami przyznanej emisji. Jednak ze względu na zapotrzebowanie i popyt na jednostki przyznanej emisji czyli jednostki AAU, właśnie tymi jednostkami w tym momencie handlujemy. Natomiast nie jest zabroniony – zgodnie z już obowiązującym brzmieniem ustawy – również obrót innymi jednostkami Kioto, w tym jednostkami pochłaniania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Rozumiem, że na tle tych odpowiedzi są też inne pytania. Bardzo proszę, pan przewodniczący Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanSzyszko">Mam fundamentalne pytanie. Otóż my mamy nadwyżki. Portugalia nie ma nadwyżek – ma 38% niedoboru. Proszę mi szczerze powiedzieć, rzecz dotyczy joint implementation, dlaczego to Portugalii opłaca się od nas kupić po to, żeby w Polsce inwestować? Dlaczego nam nie opłaca się zrobić odwrotnie? Chociażby wykorzystać to do własnej produkcji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanSzyszko">Chcę uzyskać na te pytania odpowiedź. Jak to się dzieje, że mimo iż jesteśmy w tym samym bloku, w pakiecie klimatyczno-energetycznym, w Unii Europejskiej, Portugalia od nas kupuje i równocześnie jej się to opłaca, mimo iż to nie wchodzi w pakiet klimatyczno-energetyczny? Proszę mi powiedzieć, dlaczego to się im opłaca i jeszcze dlaczego to się opłaca Polsce.?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanSzyszko">Muszę powiedzieć, że wielokrotnie rozmawiałem w zakresie joint implementation – odnośnie wiatraków – z panem śp. Aukenem, ministrem Danii. Mówiłem mu: z przyjemnością to zrobię, o ile ty pozwolisz mi zrobić to samo u siebie w Danii.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnetaWilmańska">Bardzo dziękuję. Powiem tak – my mówimy o dwóch różnych systemach. To, czego dotyczy ustawa o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i przedmiot nowelizacji, dotyczy systemu zielonych inwestycji czyli jednostek przyznanej emisji w ramach Protokołu z Kioto. Mam wrażenie, że pan poseł – jeśli nie, to proszę o korektę – odnosi się do kwestii systemu europejskiego. A to są dwa różne systemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanSzyszko">Pani minister, ja to świetnie rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AnetaWilmańska">One nie są ze sobą połączone. W związku z tym, my działamy zgodnie z Protokołem z Kioto, stąd nie możemy wykorzystać tych jednostek dla nas. To znaczy skorzystaliśmy z nich o tyle, że zredukowaliśmy uprawnienia. Dalsze jednostki możemy sprzedać.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanSzyszko">Można jeszcze? Pani minister, ja to naprawdę rozumiem. Oczywiście mnie dziwi, dlaczego tona dwutlenku węgla z Protokołu z Kioto jest zupełnie inną toną dwutlenku węgla z pakietu klimatyczno-energetycznego, ale zostawmy to rządowi, który taką decyzję podjął.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JanSzyszko">Moje pytanie brzmi: jak to się dzieje, że Portugalczykom opłaca się to kupić a potem jeszcze zainwestować w Polsce w ramach joint implementation? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy jest na sali jakiś Portugalczyk?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanSzyszko">Nie, ale pani dokładnie wie, o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnetaWilmańska">Nie udzielę odpowiedzi za Portugalczyków, ale każdy kraj czy podmiot, który przychodzi negocjować z nami transakcje nabycia sprzedaży jednostek przyznanej emisji, wykonuje to dlatego, żeby wywiązać się ze zobowiązań Protokołu z Kioto, który go obowiązuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł Krystyna Poślednia – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaPoślednia">Panie przewodniczący, pani minister, mam pewne pytanie. Interesuje mnie ten obszar i cieszy z jednej strony, że tym nadzorującym i kontrolującym będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, związany ze środkami finansowymi i realizacją tego systemu oraz to, że włączone są wojewódzkie fundusze. Myślę, że wojewódzkie fundusze mogłyby być nie tylko włączone w sensie kontrolowania. Wiem, że w tej chwili jest już opracowana wspólna strategia i że wojewódzkie fundusze mają bardzo mocno włączyć się w zadania związane z tym obszarem. Wiemy, jak istotny jest to obszar w związku z niedawno uchwaloną zmianą ustawy – Prawo ochrony środowiska, związaną z dyrektywą CAFE.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KrystynaPoślednia">Stąd pytanie – czy będą dalsze zadania dla wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej przy wykonywaniu tego zadania kontrolnego i czy powierzenie tego zadania będzie się wiązało ze środkami finansowymi na pokrycie kosztów z tym związanych? Czy będą też zaangażowane w to inne środki finansowe przy realizacji tych zadań technicznych? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnetaWilmańska">Bardzo dziękuję. Powiem tak. Zapisy nowelizacji mówią o powierzeniu pewnych czynności. Ja wspomniałam o kontroli, bo to jest pierwsze, co przychodzi na myśl i co jest decydujące z punktu widzenia bliskości realizowanego projektu i danego funduszu. To jednak nie wyklucza tego katalogu, w jakim zakresie wojewódzkie fundusze będą włączone.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AnetaWilmańska">Myślę, że to, co jest atrakcyjne dla wojewódzkich funduszy, z punktu widzenia proponowanej nowelizacji, to jest to, że my zidentyfikowaliśmy już projekty, które wpisują się w system zielonych inwestycji. I w momencie znowelizowania i wejścia w życie przepisów, które będą umożliwiały refinansowanie kosztów poniesionych w wyniku realizacji inwestycji, może zdarzyć się taka sytuacja (jeżeli kupujący wybierze projekty realizowane przy użyciu środków z danych wojewódzkich funduszy), że w ramach transakcji sprzedania jednostek przyznanej emisji, te środki wrócą do wojewódzkich funduszy. Tak więc, myślę, że to jest pozytywne i chciałabym to podkreślić.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AnetaWilmańska">Odnosząc się do kwestii aktywności wojewódzkich funduszy, w kontekście dyrektywy CAFE, to w tym momencie chciałbym powiedzieć jedną rzecz. Otóż narodowy fundusz przygotował program priorytetowy, który niebawem zostanie uruchomiony, który umożliwia przekazywanie wojewódzkim funduszom środków finansowych na realizację ich instrumentów wsparcia w obszarze związanym z funkcjonowaniem CAFE, czyli mówiąc wprost – niskiej emisji. Tak więc, na tym etapie, w związku z wejściem tej ustawy, która implementuje dyrektywę CAFE, narodowy fundusz udostępni środki finansowe wojewódzkim funduszom, które – mam nadzieję – z ich własnymi będą postawione do dyspozycji zainteresowanym w obszarze działalności redukcji niskiej emisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy to wyjaśnia, pani poseł? Dziękuję. Zamykam pierwsze czytanie. Ponieważ nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne, będziemy powoływali podkomisję. Proponuję, aby w siedmioosobowy skład podkomisji weszli posłowie: pani poseł Ewa Wolak, pani poseł Krystyna Poślednia, pani poseł Dorota Niedziela, pan poseł Jacek Kozaczyński, pan poseł Jan Szyszko, pan poseł Dariusz Bąk, pan poseł Jerzy Rębek. Czy wszyscy wymienieni posłowie zgadzają się? Tak. Dziękuję. Czy jest zgoda na powołanie podkomisji w tym składzie? Bardzo dziękuję. Po spotkaniu… Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AnnaPaluch">Chciałabym w wolnych wnioskach…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławŻelichowski">To za momencik. Po zakończeniu posiedzenia Komisji proszę członków podkomisji, aby pozostali na sali, w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#StanisławŻelichowski">Przechodzimy do spraw bieżących. Bardzo proszę, pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący, ja przypominam i wracam do naszej dyskusji z września, kiedy to na jednym z posiedzeń Komisji pan minister Gawłowski obiecał, że do końca października przekaże nam informację o wykonaniu Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych. Mamy szczęśliwie 15 listopada, w związku z tym pytam: czy do sekretariatu Komisji wpłynął rzeczony dokument? A jeżeli nie wpłynął, to jakie kroki ma zamiar podjąć prezydium Komisji, w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławŻelichowski">Chyba nie wpłynął taki dokument, natomiast będziemy rozmawiali w najbliższych godzinach z panem ministrem i poinformuję państwa, co z opracowaniem.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość złożył prośbę do pana przewodniczącego o to, żeby zwołać dwa nadzwyczajne posiedzenia Komisji. Jedno dotyczyłoby właśnie spraw związanych z pakietem klimatyczno-energetycznym. W związku z tym, to, co pani minister tu mówiła, może stać się zupełnie nieaktualne. Bowiem w tej chwili jest nowa propozycja Komisji Europejskiej zmieniająca dyrektywę, która jest bazą dla tej ustawy. Stąd prosimy, aby zwołać takie nadzwyczajne posiedzenie. Drugie posiedzenie dotyczyłoby genetycznie modyfikowanych organizmów. Myślę, że będziemy to procedowali równocześnie, żeby wykorzystać wiedzę z jednego i z drugiego.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JanSzyszko">Równocześnie chciałem powiedzieć, że dzisiaj nie odbyło się – i mówię to też w imieniu pana prof. Jędryska – pierwsze posiedzenie nadzwyczajnej podkomisji ds. prawa wodnego. My czekaliśmy do 12.20, nikogo nie było, w związku z tym odeszliśmy.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JanSzyszko">I trzecia rzecz. Jest niezwykle ważna sprawa – zawsze bowiem tak bywało a przynajmniej wtedy, kiedy byłem ministrem środowiska. Otóż jest XVIII posiedzenie Stron Konwencji Klimatycznej – znowu bardzo istotne z punktu widzenia tego, o czym tu mówimy. Ono jest w Katarze. Pytam – kto jedzie, jak będzie reprezentowana nasza Komisja? Przepraszam bardzo, zawsze było tak, że w delegacji rządowej był reprezentant Komisji. Czy zatem nie powinna być z naszej strony jakaś inicjatywa? Jak ja byłem ministrem, to zapraszany był pan przewodniczący Śleziak. On był i w Buenos Aires i w Bonn. Zawsze jeździliśmy razem i Komisja była dowartościowana. Wiem, bo na poprzednich takich spotkaniach, np. w Kopenhadze ja również byłem zaproszony, w Poznaniu również byłem zaproszony. Dlatego pytam – czy ktoś będzie reprezentował naszą Komisję w Katarze?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławŻelichowski">Po kolei. Jeżeli chodzi o sprawę dzisiejszego posiedzenia podkomisji, to poproszę pana przewodniczącego, żeby powiedział dwa zdania na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Panie przewodniczący, posiedzenie podkomisji odbyło się i jutro o 8.30 będziemy kontynuowali prace. Mam nadzieję, że wszyscy będą obecni. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanSzyszko">Przepraszam najmocniej, do 12.20 – posiedzenie było zwołane na godzinę 12-tą – czyli przez 20 minut czekaliśmy i nie było żadnej wiadomości. Panie przewodniczący, proszę wybaczyć, ale nie może pan mieć nadziei, że ktoś będzie czekał. O ile jest wyznaczony termin, to przychodzi się o wyznaczonej porze albo telefonuje się, albo inaczej informuje. To jest podstawowa rzecz – powiedziałbym – takiego minimum odpowiedniego zachowania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#StanisławŻelichowski">Tak. Tu jednak mówimy o regulaminie Sejmu a nie zachowaniu, więc zrobimy wszystko – tu, panie przewodniczący, ma pan rację – żeby tego typu przypadki się nie powtarzały. Skoro posiedzenie podkomisji zwołane jest na określoną godzinę, to musimy się nawzajem szanować i wtedy wszystko będzie grało.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#StanisławŻelichowski">Jeżeli chodzi o wniosek, który pan przewodniczący złożył, to była tam sugestia, żeby zaprosić na takie spotkanie pana ministra Korolca. Oczekujemy, kiedy wyznaczy taki termin i wtedy będziemy …</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanSzyszko">Mamy na to 30 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#StanisławŻelichowski">A więc czasu trochę jest. Bardzo proszę, pani minister chce jeszcze coś dodać.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AnetaWilmańska">Ja tylko kilka słów, odnosząc się do przedmiotowej nowelizacji. Ona dotyczy systemu z Protokołu z Kioto a nie europejskiego. W związku z tym, to są dwa niezależne systemy. Oczywiście, nas obowiązują regulacje europejskie, ale jednocześnie obowiązują nas zobowiązania wynikające z Protokołu z Kioto. W związku z tym, niezależnie od działań, które są prowadzone w ramach prac Unii Europejskiej, my i tak mamy ten instrument jakby poza systemem. Nie ma takich możliwości prawnych, żebyśmy wymieniali jednostki przyznanej emisji, czyli AAU na ERU. To są dwa niezależne procesy, które się dzieją. My chcemy wzmocnić naszą pozycję w procesie związanym z systemem zielonych inwestycji, który jest przypisany do Protokołu z Kioto a nie do dyskusji wewnątrz Unii Europejskiej. I tylko taki komentarz chciałam poczynić, żeby było widać, iż to są dwa oddzielne systemy a my zmieniamy – uelastyczniając – system zielonych inwestycji, aby być bardziej atrakcyjnym na rynku węglowym. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanSzyszko">Mogę jeszcze? Dziękuję bardzo pani minister za to wyjaśnienie. Ja to przyjmuję i ja to wiem. Jednak to jest decyzja obecnego rządu, że to rozdzielił. A zrobił to pakietem klimatyczno-energetycznym. W związku z tym, z tego powodu jeszcze raz mówię, że sprzedajemy np. za euro a równocześnie w wewnętrznym handlu emisjami dzisiaj cena wynosi 7,5 euro. Proszę sobie to wyobrazić. I o to m.in. mi chodzi.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#JanSzyszko">Równocześnie, pani minister, Protokół z Kioto nie jest zamknięty – jak do tej pory. Negocjacje trwają. I w związku z tym moje wątpliwości – czy nam w ogóle opłaca się jakakolwiek sprzedaż przed podjęciem pewnych decyzji, czy nie i czy tu robione są jakieś analizy? O tym jednak będziemy dyskutować na posiedzeniu podkomisji – ja zdaję sobie z tego sprawę.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#JanSzyszko">Ja jednak, pani minister, chcę tu powiedzieć jedno – to rząd obecny dokonał tego rodzaju podziału, że mamy wewnętrzny system pakietu klimatyczno-energetycznego, który nijak się ma do podpisanych porozumień międzynarodowych, wynikających z Konwencji Klimatycznej i z Protokołu z Kioto. W związku z tym, proponowałbym, żeby nie posługiwać się w pakiecie klimatyczno-energetycznym Konwencją Klimatyczną i Protokołem z Kioto i polityką klimatyczną, tylko mówić prosto – pakiet klimatyczno-energetyczny to blokada polskich zasobów energetycznych i całkowite niszczenie polskich sukcesów w zakresie redukcji. I wtedy ja to rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję. Rozumiem, że każdy inaczej pewne rzeczy rozumie. Ja tylko jedno wyjaśnienie muszę przekazać odnośnie delegacji parlamentu czy Komisji do Kataru. Otóż na dzień dzisiejszy nie ma takiej inicjatywy a to jest posiedzenie rządów. W związku z tym, jeżeli pan minister uzna, że posłowie są niezbędni, to na pewno kogoś zaprosi.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>