text_structure.xml
78.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji. Bardzo proszę o zajmowanie miejsc.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StefanNiesiołowski">Chce przywitać pana ministra Czesława Mroczka, pana generała Anatola Wojtana pierwszego zastępcę szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, pana pułkownika Cezarego Wassera szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, pana pułkownika Romana Ćwiklińskiego szefa Zarządu Zasobów Osobowych Dowództwa Generalnego oraz pana pułkownika Zenona Mazurczaka koordynatora w Departamencie Prawnym Ministerstwa Obrony Narodowej. Dzień dobry. Oczywiście, witam wszystkich posłów, obecne osoby i media.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StefanNiesiołowski">Chciałem spytać, czy jest zgoda na porządek obrad, który został państwu rozdany? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StefanNiesiołowski">Przypominam, że pierwsze czytanie projektu obejmuje uzasadnienie projektu przez przedstawiciela wnioskodawcy, czyli Ministerstwa Obrony Narodowej, debatę w sprawach ogólnych zasad projektu, w tym pytania posłów oraz odpowiedzi. Chciałem prosić pana ministra Czesława Mroczka o przedstawienie uzasadnienia. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się krótko przedstawić istotę rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StefanNiesiołowski">Panowie, panie pośle, proszę kończyć rozmowy. Panie pośle Smirnow, proszę kończyć rozmowy na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, ja spróbuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StefanNiesiołowski">Poradzi pan sobie, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, jak powszechnie wiadomo, nasze siły zbrojne od wielu lat uczestniczą w różnego rodzaju przedsięwzięciach poza granicami kraju, w misjach stabilizacyjno-bojowych w odległych rejonach świata, wypełniając zobowiązania sojusznicze NATO i Unii Europejskiej. Realizacja tych zadań wymaga posiadania strategicznego transportu, dlatego że – jak powiedziałem – realizujemy te zadania w odległych zakątkach świata. A zatem musimy przetransportować tam żołnierzy i sprzęt wojskowy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#CzesławMroczek">W ramach środków własnych nie posiadamy wystarczającej liczby dużych samolotów transportowych. Wraz z innymi państwami Polska jest członkiem różnego rodzaju programów międzynarodowych dotyczących wykorzystania samolotów transportu strategicznego. Bardzo często są to samoloty cywilne w rozumieniu Konwencji z Chicago i Prawa lotniczego. Na gruncie naszego Prawa lotniczego, czy regulacji obowiązujących do tej pory, mamy wyraźnie rozróżnienie na lotnictwo cywilne i lotnictwo państwowe. Poprzez pojęcie „lotnictwo” należy tu rozumieć zarówno statki powietrzne, jak i lotniska. Sprawy lotnictwa cywilnego są drobiazgowo uregulowane w Prawie lotniczym, a sprawy lotnictwa państwowego tylko w niewielkim zakresie. Jest ono jak gdyby poza Prawem lotniczym. Na gruncie obowiązujących regulacji w zasadzie nie ma możliwości wykonywania lotów przez statki cywilne z lotnisk wojskowych. Przed chwilą braliśmy udział w posiedzeniu Komisji Infrastruktury, która wyrażała opinię na temat tego projektu na potrzeby Komisji Obrony Narodowej. Obecny tutaj pan pułkownik Wasser podawał tam przykład bardzo dużego ćwiczenia „Red Flag”, wykonywanego przez Siły Powietrzne w Kanadzie. Było to ćwiczenie realizowane przez Siły Powietrzne. Nie mogliśmy przerzucić sprzętu niezbędnego do obsługi naszych samolotów F-16 z lotniska wojskowego w Krzesinach, bo wykorzystywaliśmy właśnie cywilne statki powietrzne. Mając sprzęt na lotnisku wojskowym nie mogliśmy z tego lotniska przetransportować tego sprzętu do Kanady.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#CzesławMroczek">W związku z tym, że mamy taką sytuację, a chcemy zachować wszelkie regulacje – chcemy, żeby obowiązywała konwencja chicagowska i nasze Prawo lotnicze – przedstawiamy ten projekt, który zakłada dopuszczenie możliwości wykonywania lotów przez statki cywilne z lotnisk wojskowych. Do tego, najkrócej rzecz ujmując, sprowadza się ten projekt ustawy. Oczywiście, poza tą normą ogólną, którą wyraziłem przed chwilą, że dopuszcza się starty i lądowania, czyli operacje statków cywilnych z lotnisk wojskowych, wprowadza on wiele szczegółowych rozwiązań, które będziemy wyjaśniać omawiając poszczególne jednostki redakcyjne projektu. Ale zasada ogólna jest taka, aby dopuścić taką możliwość. To oznacza, że naszym siłom zbrojnym będzie łatwiej wykonywać zadania. I po prostu będzie taniej, dlatego że nie będziemy musieli z Krzesin przewozić tego sprzętu na lotnisko cywilne, żeby trafił do miejsca przeznaczenia. Oczywiście, nasze lotniska wojskowe z punktu widzenia parametrów technicznych są przygotowane do lądowania statków cywilnych. Z punktu widzenia warunków technicznych, jak również urządzeń bezpieczeństwa związanych z systemami nawigacyjnymi. Proszę państwa, jeżeli będą jakieś pytania, służymy wyjaśnieniami. Jesteśmy gotowi do szczegółowej analizy tego projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Otwieram łączną dyskusję – pytania, a jednocześnie uwagi. Proszę bardzo. Sekundeczkę. Pan przewodniczący Wziątek. Pan poseł Wojtkiewicz. Na razie tyle. Proszę bardzo, pan przewodniczący Wziątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, moje pytanie nie dotyczy możliwości startu i lądowania cywilnego statku powietrznego z lotnisk wojskowych. Bardziej chodzi mi o kwestię definicji dotyczącej tego, czym jest państwowy statek powietrzny. To budziło. To również wcześniej budziło różnego rodzaju może nie tyle kontrowersje, ale interpretacje. W związku z tym chciałbym prosić o jednoznaczne doprecyzowanie tego terminu. Co zmienia się w tej ustawie w stosunku do aktualnie obowiązującego stanu prawnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Wojtkiewicz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo. Przed chwilą omawialiśmy ten temat na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Szanowni państwo, panie przewodniczący, panie ministrze, jest kwestia takiej trudnej sytuacji, w której następuje wypadek lotniczy. Jeżeli jest to samolot cywilny, to oczywiście, obowiązuje konwencja chicagowska. Pięć lat temu mieliśmy samolot wojskowy. Też była komisja na podstawie konwencji chicagowskiej. Myślę, że – aby nie łamać prawa – proszę się zastanowić nad bardzo istotnym tematem. Statek cywilny przewozi sprzęt, ewentualnie wojsko. To, co jest w środku może być bardzo istotne, chociażby z punktu widzenia utajnienia. Nie można tego wykluczyć, że taki samolot nagle ma wypadek lotniczy. I on podlega konwencji chicagowskiej. Zaczynają w tym grzebać cywile. Proszę się zastanowić, czy w takim przypadku, kiedy jest tam sprzęt wojskowy używany dla celów wojskowych, musi to być badane na podstawie przepisów Konwencji z Chicago? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Seliga.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszSeliga">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, korzystając z okazji chciałbym dopytać o jedną rzecz. Czy prawdą jest, że czarterowane dzisiaj samoloty dla pana prezydenta, czy pana premiera, mają status samolotów cywilnych? Wiem, że jest to trochę obok naszego tematu, ale byłaby to dla mnie bardzo cenna informacja. Kiedy były to samoloty z 36. Pułku, to były to samoloty wojskowe. I do nich nikt nie mógł wejść, np. celnik na lotnisku. A dzisiaj, jeśli pan prezydent gdzieś ląduje, to ten samolot jest traktowany jako cywilny. Każdy może wejść i np. przejrzeć bagaże. Nie wiem, czy to jest prawda. Chciałbym uzyskać taką informację. Czy tak jest faktycznie? Czy w przyszłości mają państwo zamiar coś z tym zrobić? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo panu posłowi. Czy jeszcze są uwagi? Tak. To od razu poproszę o łączną odpowiedź. Proszę bardzo, pani posłanka Krystyna Kłosin.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaKłosin">Panie ministrze, chciałabym dopytać o kwestię kosztów. W uzasadnieniu przeczytałam, że przewidujecie państwo oszczędności dla resortu obrony narodowej z tytułu wejścia w życie taj ustawy na poziomie 37 mln zł rocznie. Tak to zostało oszacowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Czy tego typu koszty w tym momencie zostaną poniesione przez lotnictwo cywilne? Czy dobrze to rozumiem, czy nie? Jeśli nie, to w takim razie kto będzie ponosił te koszty? Poproszę o odpowiedź. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego Wziątka dotyczące definicji lotnictwa państwowego, to definicja ustawowa Prawa lotniczego jest wywiedziona z konwencji chicagowskiej. Nie chcemy poprzez jakieś zabiegi obchodzić prawa międzynarodowego i lotniczego, czy jakoś ich naciągać. Po prostu chcemy w prosty sposób wyrazić w prawie lotniczym możliwość, czy wprowadzić uprawnienie dotyczące możliwości wykonywania operacji powietrznych przez statki cywilne na lotniskach wojskowych. Nie chcemy wprowadzać niejasności. Nie chcemy pogłębiać niejasności definicyjnych, a zatem nie zmieniamy definicji statku powietrznego państwowego, która istnieje w Prawie lotniczym. Jak powiadam, jest ona wywiedziona z konwencji chicagowskiej. Nic nie zmieniamy w pojęciach, w definicjach. Natomiast w art. 66a ustanawiamy uprawnienie, czy możliwość wykonywania operacji powietrznych przez statki cywilne na lotniskach wojskowych. Oczywiście, wprowadzamy pewne kryteria, czy zasady, na jakich takie operacje mają się odbywać. Tak, że odpowiedź brzmi – nie, nie zmieniamy definicji statku powietrznego państwowego.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o tematykę poruszoną przez pana posła Wojtkiewicza, to chcę powiedzieć, że wymagałoby to pewnej analizy. Co do zasady, komisje cywilne będą to wyjaśniać. Sprawa jest oczywista. Komisje cywilne będą prowadzić postępowanie w takiej sprawie. Takie są konsekwencje tego, że statek ma status statku cywilnego. Jesteśmy gotowi do dyskutowania na ten temat w trakcie prac podkomisji, bo zapewne taka zostanie powołana. Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Dariusza Seligi, to czarterowane statki mają status statków cywilnych. Natomiast, jeżeli chodzi o ich ochronę, czy o możliwość wejścia na pokład tych statków, to absolutnie tak nie jest, dlatego że pełną ochronę najważniejszych osób w państwie zapewnia Biuro Ochrony Rządu. Jest wiele różnych wyłączeń związanych z przewozem najważniejszych osób w państwie, nawet na gruncie prawa lotniczego i międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Kłosin, to chodzi tutaj o takie koszty, jak te w przypadku ćwiczenia „Red Flag”, kiedy musieliśmy przetransportować sprzęt z lotniska wojskowego na inne lotnisko cywilne, aby następnie załadować go do samolotu transportowego. W związku z tym już nie będziemy ponosić kosztów przewozu sprzętu, czy żołnierzy między lotniskami tylko, dlatego że z lotniska wojskowego, które może wykonać taką operację, nie możemy startować.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze są uwagi? Proszę bardzo. Jeszcze pan poseł Seliga.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DariuszSeliga">Panie ministrze, jeśli mogę prosić o doprecyzowanie. Wiem, że kiedy jest to samolot wojskowy, nikt – ani służba celna, ani celnik w jakimkolwiek kraju – nie może wejść na pokład tego samolotu. Mam proste pytanie. Czy w przypadku prezydenckiego Embraera ktoś może wejść na pokład, czy nie może? Proszę mi odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#CzesławMroczek">Musielibyśmy ustalić, o jaki zakres kontroli chodzi, bo mamy tu zbieg różnych przepisów, dotyczących przewozu najważniejszych osób w państwie, osób o statusie dyplomatycznym, itp. Nie są to osoby, które podlegają zwykłym regulacjom prawa lotniczego. Co do zasady, panie pośle, jeszcze raz chcę podkreślić, że te statki są zarejestrowane przez przewoźnika, przez „LOT”, w związku z czym są to statki cywilne. Natomiast jest pełna ochrona Biura Ochrony Rządu. Mówimy o transporcie, czy o przewozie najważniejszych osób w państwie, które mają status „Head”. Te osoby korzystają z różnego rodzaju przywilejów, czy wyłączeń z ogólnych zasad transportu lotniczego. Mają status dyplomatyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, już nie widzę zgłoszeń. W takim razie nie ma głosów. Zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StefanNiesiołowski">Ze względu na techniczny charakter projektowanej nowelizacji chciałbym zaproponować skierowanie wyżej wymienionego projektu do podkomisji nadzwyczajnej, którą w tym momencie powołamy. Proponuję podkomisję ośmioosobową, według stałej zasady – Platforma Obywatelska 4 osoby, Prawo i Sprawiedliwość 2 osoby, Polskie Stronnictwo Ludowe 1 osoba, Sojusz Lewicy Demokratycznej 1 osoba. Czy jest zgoda? Przypomnę, że to jest uzgodnione.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StefanNiesiołowski">Czy są propozycje? Ja mam tutaj propozycje z 2 klubów, z Platformy Obywatelskiej i z Polskiego Stronnictwa Ludowego. Nie będę wymieniał tytułów i imion. Są to posłowie Sławiak, Kłosin, Budnik i Van der Coghen, a z PSL pan przewodniczący Bodio. Proszę jeszcze o kandydatury z 2 klubów. Pan przewodniczący już mi tutaj mówił, że z SLD jest to pan przewodniczący Wziątek. Jeśli można, to w takim razie chciałem prosić pana przewodniczącego Kownackiego, żeby pan podyktował zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BartoszKownacki">Panie marszałku, jeżeli moglibyśmy prosić, to na następnym posiedzeniu Komisji zgłosimy te kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StefanNiesiołowski">Przepraszam?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BartoszKownacki">Na następnym posiedzeniu zgłosimy swoje kandydatury, jeżeli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StefanNiesiołowski">No nie, bo trzeba powołać podkomisję i wybrać przewodniczącego, więc to jest kłopotliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BartoszKownacki">Ale posiedzenie Komisji jest o 18:00.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StefanNiesiołowski">Ale to będzie posiedzenie z inną komisją. Jest to strasznie kłopotliwe. Możemy na chwilę ogłosić krótką przerwę, żeby panowie mogli się naradzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BartoszKownacki">Dobrze, panie przewodniczący, to w takim razie…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StefanNiesiołowski">Jeszcze pan poseł Jach prosi o głos. Przepraszam, panie przewodniczący. Pan poseł Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BartoszKownacki">W takim razie zgłaszamy pana posła Jacha i pana posła Wojtkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Z klubu Prawa i Sprawiedliwości pan poseł Jach i pan poseł Wojtkiewicz. Jeszcze raz czytam skład podkomisji. Czytam tylko nazwiska: Sławiak, Kłosin, Budnik, Van der Coghen, Bodio, Wziątek, Jach, Wojtkiewicz. Rozumiem, że wszystkie osoby wyrażają zgodę. Przewodniczącego wybierzemy później, po posiedzeniu. To ja bym tylko prosił te osoby, żeby zostały na sali po posiedzeniu. To jest formalność. Te osoby dokonają wyboru przewodniczącego podkomisji.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie przystępujemy do realizacji drugiego punktu. To jest informacja Ministerstwa Obrony Narodowej. Proszę bardzo. Rozumiem, że pan minister Mroczek, tak? Proszę o informację w drugim punkcie porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, za chwilę szczegółową analizę w tym zakresie przedstawi pierwszy zastępca szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego pan generał Wojtan. Ja chcę powiedzieć, że wzmocnienie jednostek dyslokowanych we wschodniej i w północno0wschodniej Polsce jest wykonaniem przyjętego kilka miesięcy temu przez Radę Ministrów planu wzmocnienia bezpieczeństwa państwa, w którym zapisano wiele różnego rodzaju przedsięwzięć, które nie zawsze mają wymiar legislacyjny. Jednym z takich przedsięwzięć jest właśnie wzmocnienie jednostek dyslokowanych we wschodniej i w północno-wschodniej Polsce.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#CzesławMroczek">To wzmocnienie, proszę państwa, będzie działaniem bardzo poważnym. Będzie miało kilka przejawów. Pierwszym jest zwiększenie ukompletowania, czyli większy potencjał i większa gotowość tych jednostek, a jednocześnie istotne przezbrojenie. Realizowany przez wiele lat, od 1989 r., proces zmiany struktury organizacyjnej sił zbrojnych i rozpoczęty już wtedy, ale kontynuowany z wielkim natężeniem przede wszystkim obecnie proces modernizacji technicznej, czy przezbrajania, wchodzi w taką fazę w zakresie jednostek na ścianie wschodniej, że w bliskiej perspektywie, albo nawet już teraz, czy kilka miesięcy temu – jak np. w przypadku 9. Brygady Kawalerii Pancernej w Braniewie – mamy do czynienia z istotnym przezbrojeniem jednostek. Przezbrojenie, wyposażenie tych jednostek w nowy sprzęt, w nowszy sprzęt, albo w bardzo nowoczesny sprzęt wymaga też tego, aby były to jednostki o większym rozwinięciu, najkrócej mówiąc, żeby ten sprzęt był odpowiednio obsługiwany, aby ten zwiększony potencjał bojowy dzięki tym jednostkom, dzięki temu sprzętowi, który trafi do jednostek na ścianie wschodniej, stanowił rzeczywiste wzmocnienie sił zbrojnych. A zatem, proszę państwa, zwiększenie etatowe i nowy, bądź nowoczesny sprzęt dedykowany dla tych jednostek. Panie generale, proszę o przedstawienie szczegółów tego zamierzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, pan generał Wojtan.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AnatolWojtan">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, w ubiegłym roku nastąpiło wyraźnie pogorszenie relacji międzynarodowych spowodowane agresywną polityką Federacji Rosyjskiej. Rosja realizowała założenia celów politycznych podczas aneksji Krymu, jak i podczas konfliktu na Ukrainie, wykorzystując zarówno środki militarne jak i niemilitarne. Było to praktycznie całe spektrum działań. Obecnie można postawić tezę, że rosyjskie plany nie mają charakteru planów doraźnych.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AnatolWojtan">W grudniu ubiegłego roku prezydent Putin podpisał nową doktrynę wojenną, w której zawarto stwierdzenie, że Sojusz postrzegany jest na pierwszym miejscu wśród zagrożeń wojennych dla Federacji Rosyjskiej. Rosja przyznaje sobie szerokie uprawnienia do interwencji zbrojnej w państwach sąsiednich, jeśli sytuacja rozwinie się niezgodnie z jej interesami. W świetle pogarszających się relacji międzynarodowych, spowodowanych właśnie agresywną polityką Federacji Rosyjskiej, zgodnie ze wskazaniami pana prezydenta oraz zaleceniami pani premier – o czym już wspomniał pan minister Mroczek – podjęto działania wzmacniające bezpieczeństwo państwa, ażeby zabezpieczyć nasze interesy narodowe, zapewnić stabilność i stworzyć trwałe podstawy rozwoju ekonomicznego. Zostały one skonkretyzowane w planie wzmocnienia bezpieczeństwa państwa, który został przygotowany praktycznie przez wszystkie resorty.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AnatolWojtan">Jednym z zasadniczych filarów tego planu – planu wzmocnienia – jest opracowana w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego koncepcja wzmocnienia ściany wschodniej i północno-wschodniej Polski, która umożliwi utrzymanie na wschodniej i północno-wschodniej rubieży kraju potencjału umożliwiającego skuteczne reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Idea proponowanych w koncepcji zmian obejmuje wzmocnienie struktur funkcjonalnych jednostek poprzez wzrost stanów etatowych, wzrost potencjału bojowego poprzez reorganizację kolejnej brygady, sukcesywny wzrost potencjału bojowego jednostek dyslokowanych na ścianie wschodniej poprzez zmianę priorytetów wprowadzania na wyposażenia nowoczesnego sprzętu wojskowego w ramach istniejących programów operacyjnych, formowanie nowych jednostek, jak również podjęcie działań zgodnych z planem inwestycji budowlanych na lata 2015–2022 w celu poprawienia infrastruktury, bądź jej wzmocnienia na ścianie wschodniej tak, ażeby zapewnić możliwości dobrego działania tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#AnatolWojtan">Jeżeli chodzi o wzmocnienie struktur funkcjonalnych jednostek wojskowych poprzez wzrost liczby etatów czasu „P” i formowanie nowych jednostek ocenia się, że należy wzmocnić obecne ukompletowanie stanem osobowym jednostek wojskowych dyslokowanych w tym rejonie tak, ażeby były gotowe do realizacji zadań w sytuacji wzrostu tempa eskalacji sytuacji kryzysowej, sytuacji o charakterze polityczno-militarnym. W związku z powyższym proponuje się wzrost stopnia rozwinięcia następujących jednostek: 1. Brygady Pancernej dyslokowanej w Wesołej, Chełmie, Zamościu i Siedlcach, 9. Brygady Pancernej w Bartoszycach i Morągu, 7. Brygady Obrony Wybrzeża, 11. Pułku Artylerii dyslokowanego w Węgorzewie i Suwałkach.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#AnatolWojtan">Wzmocnienie 4 brygad ogólnowojskowych oraz pułku artylerii odbędzie się poprzez optymalizację i przegląd struktur organizacyjnych obecnych jednostek, jak również poprzez obsadzenie etatów pododdziałami Narodowych Sił Rezerwowych. W tej chwili prowadzone są prace nad przygotowaniem koncepcji w tym obszarze. Reasumując, sumaryczny stan etatowy stanu „P” jednostek wojskowych wzrósłby do poziomu umożliwiającego podjęcie im skutecznych działań obronnych siłami utrzymywanymi w czasie „P” oraz zapewniającymi ich skuteczne rozwinięcie. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o wzrost potencjału kolejnej brygady zmechanizowanej, to została opracowana koncepcja przeformowania 15. Brygady Zmechanizowanej i wyposażenia jej w kołowe transportery opancerzone „Rosomak”. Zostałyby przezbrojone 2 bataliony – w Giżycku i w Orzyszu. Proponuje się, żeby podstawowa wersja tego transportera była wyposażona w zdalnie sterowany system wieżowy i w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych „Spike”. Pozyskanie i wprowadzenie na uzbrojenie tych batalionów platformy „Rosomak” jest możliwe poprzez rozszerzenie programu operacyjnego kołowego transportera opancerzonego „Rosomak”. Wdrożenie pierwszych „Rosomaków” mogłoby się rozpocząć już w 2017 r. poprzez korektę priorytetów dotyczących realizacji tego programu. Chciałbym podkreślić, że 15. Brygada Zmechanizowana, jeżeli chodzi o jej stan ukompletowania i o jej nowe wyposażenie, mogłaby zostać zadeklarowana do VJTF w latach 2019–2025, to jest do Very High Readiness Forces w ramach realizacji RAP. Mogłaby również być dedykowana do grup bojowych.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#AnatolWojtan">Szanowni państwo, można powiedzieć, że sukcesywny wzrost potencjału bojowego jednostek na ścianie wschodniej jest priorytetem w działaniach. Nastąpiłby on poprzez zmianę priorytetów wprowadzania na wyposażenie sprzętu bojowego w ramach istniejących programów operacyjnych. W obszarze zwiększenia nasycenia ściany północno-wschodniej i wschodniej w środki przeciwlotnicze planujemy wyposażenie, czy wprowadzenie na uzbrojenie 15. Pułku Przeciwlotniczego, 15. Brygady Zmechanizowanej i 21. Brygady Strzelców Podhalańskich zestawów rakietowych „Poprad”. Chciałem powiedzieć, że ten proces praktycznie już się rozpoczął. Te zestawy zostaną wprowadzone. Praktycznie zostaną w pełni zaspokojone potrzeby tych jednostek. Również wzmocnienie w sprzęt przeciwlotniczy odbywałoby się poprzez wprowadzenie zmodernizowanych przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych. Ten proces byłby realizowany już w 2017 r. Wsparcie otrzymałby 15. Pułk Przeciwlotniczy i 21. Brygada Strzelców Podhalańskich. Sprzęt rakietowy to nie jedyny sprzęt, jakim byłyby wzmocnione tej jednostki. Chcemy również wprowadzić stacje radiolokacyjne do 15. Pułku Przeciwlotniczego. Praktycznie mogłoby to być zrealizowane w 2017 r.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#AnatolWojtan">Na ostatnim zamkniętym posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony Narodowej charakteryzowałem proces odstraszania i przeciwzaskoczenia. Jest to bardzo istotna sprawa, jeżeli chodzi o obronność państwa. Szanowni państwo, jednym z elementów wzrostu potencjału jednostek będzie nasycenie ściany północno-wschodniej i wschodniej w środki niwelujące możliwości rażenia, tzn. zasięg środków ogniowych przeciwnika. Chcemy uzbroić, wyposażyć 11. Pułk Artylerii w Węgorzewie w wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe. Ten proces rozpocząłby się w 2018 r. Chcemy również wprowadzić do 21. Brygady Strzelców Podhalańskich i do 15 Brygady Zmechanizowanej dywizjonowe moduły 155 mm „Krab”. Myślimy również – praktycznie mamy już przygotowaną koncepcję – o wzmocnieniu jednostek rozpoznawczych. Przypomnę państwu, że na ścianie wschodniej mamy dyslokowane praktycznie wszystkie trzy pułki rozpoznawcze – Białystok, Hrubieszów i Lidzbark Warmiński. Chcemy je wyposażyć w kompanijne moduły rozpoznawcze. Istotnym elementem wzmacniającym te pułki będą również bezzałogowe pojazdy rozpoznawcze. Oprócz wyposażenia tych pułków chcemy w nie wyposażyć 15., 20., 25., 9. i 1. Brygadę Pancerną.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#AnatolWojtan">Szanowni państwo, oceniamy, że w wyniku tych działań mielibyśmy w pełni ukompletowane 5 batalionów czołgów, 8 batalionów zmechanizowanych i 2 bataliony zmotoryzowane, co w ogólnym rozrachunku daje nam możliwość podniesienia potencjału bojowego tych jednostek od 10 do 15%. Jak wskazałem w założonej tezie, jednostki te byłyby w stanie podjąć działania w bardzo krótkim czasie, żeby przeciwstawić się działaniom przeciwnika. Planuje się również sformowanie nowych jednostek wojskowych. O tym już kilkakrotnie mówiliśmy. Jest to baza bezzałogowych statków powietrznych w Mirosławcu. Są to bezpilotowe środki rozpoznawcze. Jest to Brygada Rozpoznawcza dyslokowana w Białym stoku oraz Przasnyszu oraz rozbudowa Morskiej Jednostki Rakietowej. Chciałbym powiedzieć, że praktycznie proces jej rozbudowy rozpocznie się w 2018 r.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#AnatolWojtan">Szanowni państwo, zrealizowanie tych działań, wdrożenie nowego sprzętu oraz wzmocnienie etatowe jednostek pozwoli na zwiększenie możliwości operacyjnych sił zbrojnych do przeciwstawienia się zagrożeniom w bliższym i dalszym otoczeniu Polski. Jak już powiedziałem, pozwoli to na ścianie wschodniej wzmocnić potencjał obronny państwa, czy wzmocnić potencjał bojowy sił zbrojnych, czy Wojsk Lądowych o 10–15%, a przede wszystkim skrócić czas potrzebny do osiągnięcia przez te jednostki gotowości do działania. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan minister Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję pięknie. Panie przewodniczący, jeszcze tytułem wprowadzenia. Działania, które zostały przed chwilą w szczegółach pokazane realizują jeszcze jedną zasadę – więcej wojska w jednostkach liniowych. Zwiększamy przede wszystkim liczbę modułów wojskowych. Chcemy, żeby przede wszystkim wzrastał potencjał bojowy sił zbrojnych, żeby zwiększać ukompletowanie w jednostkach, w modułach bojowych, w batalionach, w dywizjonach. Jak widać, proces modernizacji technicznej jest w fazie bardzo poważnej realizacji. Do jednostek z terenu polski wschodniej i północno-wschodniej trafi najnowocześniejsze uzbrojenie, które będziemy pozyskiwali w najbliższych latach. Przede wszystkim będą to zdolności rakietowe, wieloprowadnicowe wyrzutnie „Homar”, artyleria rakietowa dalekiego zasięgu o zasięgu do 300 km, armato-haubice „Krab”, czy artyleria lufowa o zasięgu znacząco większym niż ten, jaki wykorzystujemy do tej pory. A zatem będzie więcej wojska, żołnierzy w jednostkach liniowych. Zwiększy się liczba i potencjał bojowy modułów bojowych. Dokonuje się to w ramach planu wzmocnienia bezpieczeństwa Polski w jednostkach na terenie Polski wschodniej. Jesteśmy do państwa dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję, jak zawsze łączną. Sekundeczkę. Pierwszy był pan poseł Penkalski. W kolejności, pan poseł Budnik, pan przewodniczący Rozenek, pani posłanka Butryn, pan poseł Jach, pan przewodniczący Wziątek i pan poseł Dębski. Tyle na razie. Oczywiście, lista jest otwarta. Proszę bardzo, pan poseł Penkalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechPenkalski">Dziękuję. Panie ministrze, panie przewodniczący, panie generale, przede wszystkim jako mieszkaniec Braniewa chciałbym podziękować Sztabowi Generalnemu i Ministerstwu Obrony Narodowej za przezbrojenie jednostki i możliwość pozyskiwania lepszego sprzętu dla 9. Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej, jak również za wszelkie inwestycje, które są realizowane przez RZI na terenie powiatu braniewskiego, a co za tym idzie, silnie oddziałujące na funkcjonowanie Brygady i całej jednostki.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WojciechPenkalski">Zwracam się do pana ministra z pytaniem. W listopadzie 2014 r. był pan u nas z wizytą roboczą. Spotkał się pan z żołnierzami, jak również z władzami miasta. Natchnął nas pan – mieszkańców i samorządowców – optymizmem mówiąc, że 9. Braniewska Brygada zostanie w istotny sposób wzmocniona etatowo. Jak wynika z materiałów, które otrzymaliśmy w dniu dzisiejszym na posiedzeniu Komisji, w 2015 r. – jak wynika z harmonogramu pozyskiwania etatów – będzie ok. 1700 etatów, które mają być wdrożone do tych wszystkich jednostek. Czy mamy informację o tym ile etatów gdzie pójdzie? To jest jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WojciechPenkalski">Następna kwestia jest taka, że decydenci, czyli Sztab Generalny i Ministerstwo Obrony Narodowej, nie powinni mieć dzisiaj jakichkolwiek obaw, co do wzmacniania ściany wschodniej z uwagi na to, że w zeszłym tygodniu w oficjalnych przekazach medialnych były informacje, które w jakiś sposób odnosiły się do bieżącej sytuacji w związku z konfliktem rosyjsko-ukraińskim. Dotyczyły one wzmocnienia granic państwowych Straż Graniczna będzie montowała 6 wież obserwacyjnych. Tak, że my, jako Komisja, a przede wszystkim decydenci, nie powinniśmy bać się wzmocnienia w sposób oficjalny tych jednostek. I na sam koniec, korzystając z okazji chciałbym zwrócić się do decydentów z taką prośbą, żeby nie przekazywali żadnego mienia z zasobu MON do Agencji Mienia Wojskowego, a co za tym idzie, żeby nie pozbywali się tego potencjału, który może jeszcze być w sposób efektywny wykorzystany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Budnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dowiedzieliśmy się przed chwilą, że zostanie zwiększony potencjał obronny w jednostkach wojskowych na ścianie wschodniej. Dotyczyć to będzie nie tylko uzbrojenia, ale także ukadrowienia, czy zwiększenia liczby żołnierzy. Panie ministrze, w jaki sposób zamierzacie zachęcić żołnierzy do przechodzenia do jednostek na ścianie wschodniej? Rozumiem, że ukadrowienie prowadzone będzie we wszystkich możliwych korpusach, od podoficerskiego, do oficerskiego. Rozumiem, że nie będzie to na zasadzie nowych etatów tylko, że będą przesunięcia z jednostek w centrum i na zachodzie. Czy zostanie wdrożony jakiś nowy program, np. mieszkaniowy, czy socjalny? Na pewno przewidujecie jakieś zachęty, żeby pozyskać przygotowanych, wyszkolonych żołnierzy, tylko nic pan o tym nie wspomniał. Prosiłbym o informację także na ten temat. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Rozenek. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejRozenek">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do pana generała, w związku z jego wypowiedzią. Panie generale, użył pan takiego sformułowania, że etaty zostaną obsadzone przez NSR. Chciałbym, żeby to pan rozwinął, bo brzmi to trochę niepokojąco. I druga rzecz. Dotyczy to wprowadzenia „Rosomaków” ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym, tym bezzałogowym. Prosiłbym o rozwinięcie, na jakim etapie pozyskiwania tego typu sprzętu jesteśmy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejRozenek">Przewodniczący poseł Stefan Niesiołowski</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejRozenek">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedzi na ten blok pytań. Proszę bardzo, pan minister Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o 9. Brygadę, ale nie tylko, to zapowiedzi uruchomienia tego planu wzmocnienia jednostek we wschodniej i północno-wschodniej Polsce pochodzą sprzed wielu miesięcy. Po raz pierwszy zapowiedział to minister Siemoniak podczas swojego pobytu w Siedlcach. Ja mówiłem o tym będąc w Braniewie, a teraz jest faza realizacyjna. Jak państwo widzą, jest to bardzo poważny plan, który jest konkretnie rozpisany i jest realizowany. Jeżeli chodzi o 9. Braniewską Brygadę, to proces przezbrojenia jest już zakończony. W jednostce są już nowe czołgi. W wyniku przejęcia przez nas, czy zakupu czołgów „Leopard” mogliśmy wycofać używane poprzednio czołgi T-72. Brygada ma nowe czołgi PT-91. W ramach tego, że te czołgi mają o wiele większą wartość, czy potencjał bojowy niż te wycofane chcemy, żeby ta jednostka była też w znacznie większym stopniu ukompletowana, to znaczy, żeby miała większy potencjał. Chodzi nam o konkretny batalion. W pierwszej fazie powiększamy 9. Brygadę o kilkaset etatów, żeby było bardzo wysokie ukompletowanie całego batalionu i to już za chwilę. To będzie się działo już w tym roku. Pierwsza faza dotyczy 2015 r. i 2016 r. Następna faza będzie realizowana w 2017 r.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#CzesławMroczek">Jeszcze raz chcę podkreślić, że nie dajemy po kilkanaście, czy po kilkadziesiąt etatów dowództwom i różnego rodzaju instytucjom wojskowym, tylko chodzi nam o moduły bojowe. O te moduły bojowe, o te bataliony, czy dywizjony, które mają do wykonania określone zadania w ramach operacji wojskowej. W związku z tym wzmacniamy tylko moduły bojowe, wyposażając je dodatkowo w nowoczesny sprzęt. A zatem w bardzo poważny sposób rośnie nie tyle potencjał bojowy jednostek na ścianie wschodniej, chociaż to też, ale przede wszystkim potencjał bojowy sił zbrojnych. Jednostki stacjonujące na ścianie wschodniej, na terenie Polski wschodniej i północno-wschodniej, realizują bardzo konkretne zadania związane z naszymi planami obronnymi. A zatem rośnie nie tylko potencjał ściany wschodniej, ale potencjał całych sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#CzesławMroczek">Czy uruchamiamy jakiś system zachęt? Akurat jest tak, że na ścianie wschodniej jest najwięcej kandydatów. Oczywiście, poprzez te etaty, które przeznaczamy w pierwszej fazie, realizujemy nie tylko wzmocnienie ściany wschodniej. Uruchamiamy dodatkowo ok. 3 tys. etatów na różnego rodzaju działania. Te etaty pochodzą z przeglądu naszych kadr i z różnych działań restrukturyzacyjnych. Te etaty uruchamiamy m.in. w ramach planu wzmocnienia ściany wschodniej, ale także i innych działań, np. związanych z utworzeniem nowych jednostek, o których mówił pan generał, w związku z pozyskiwaniem nowego sprzętu. Proszę zauważyć, że teraz jesteśmy w takim okresie, że co roku do sił zbrojnych wchodzi nowy, nowoczesny sprzęt. W tamtym roku to były „Leopardy”. Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy przekształciliśmy w momencie pozyskania drugiej jednostki w Morską Jednostkę Rakietową. Tworzymy bazę bezzałogowców w Mirosławcu. To są konkretne działania. To akurat nie jest ściana wschodnia, ale tam też musimy dedykować nowe etaty na powstanie nowej jednostki, która przyjmie nowoczesny sprzęt. Czyli jest to cały wachlarz działań.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#CzesławMroczek">Nie musimy budować systemu zachęt, dlatego że kilka lat temu w ramach procesu profesjonalizacji cały mechanizm budujący status żołnierza został w sposób właściwy ukształtowany. Mamy bardzo dobrze działające regulacje w zakresie zabezpieczenia potrzeb mieszkaniowych żołnierzy. To jest kosztowna regulacja, ale działa to bardzo dobrze od kilku lat. Zatem nie musimy teraz w pośpiechu oprzyrządowywać tego procesu wzmacniania, np. ściany wschodniej, dlatego że te instytucje, te narzędzia są dostępne od kilku lat. To jest system, który bardzo dobrze działa. W tej chwili nie musimy niczego doraźnie wykonywać. W ogóle trzeba powiedzieć, że domknięciem procesu profesjonalizacji są właśnie te działania, w wyniku których dokonujemy tej zasadniczej modernizacji, kiedy w sposób zasadniczy przezbrajamy nasze siły zbrojne.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego Rozenka, to z punktu widzenia kołowego transportera opancerzonego mamy program integracji PPK i zakończenia procesu integracji wieży bezzałogowej. To jest proces, który nie został jeszcze zakończony. Wierzę, że w najbliższych miesiącach uda się go zakończyć. Zakładamy, że w tych latach, które zostały tu wskazane, do 15. Brygady trafią „Rosomaki” nie z wieżą załogową, ale z wieżą bezzałogową. Taki mamy plan. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o następne pytania, odpowie pan generał.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AnatolWojtan">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wraz ze wzmocnieniem etatowym dokonujemy analizy struktury korpusów i struktury etatowej poszczególnych jednostek. Jednym z elementów obsadzenia, czy wypełnienia struktur jest obsadzenie ich Narodowymi Siłami Rezerwowymi. W tej chwili pracujemy nad koncepcją. Narodowe Siły Rezerwowe mamy w strukturze sił zbrojnych cztery lata. Dokonaliśmy ich ewaluacji. Wyciągnęliśmy wnioski. W tej chwili będziemy się starali, żeby obsada przez NSR byłą realizowana poprzez zwarte pododdziały. Jest to naturalny proces szkolenia rezerw osobowych sił zbrojnych. Jeżeli chodzi o ścianę wschodnią i północno-wschodnią, to mamy wystarczające zasoby, żeby ten proces zrealizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#CzesławMroczek">Najkrócej mówiąc wzmocnienie konkretnych jednostek nie będzie polegało na wzmocnieniu ich poprzez NSR.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pani posłanka Renata Butryn.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RenataButryn">Dziękuję, panie przewodniczący. To jest bardzo ważny program – wzmocnienie wschodniej i północno-wschodniej Polski. Oczywiście, dobry jest też pomysł, żeby więcej etatów było przede wszystkim w jednostkach liniowych, czy żeby wzmocnić moduły bojowe. Jednak ja chciałabym zapytać o infrastrukturę, ponieważ byliśmy z Komisją na wizytacji, m.in. w garnizonie Nisko. Tam były planowane różne rzeczy w zakresie infrastruktury, m.in. lądowisko, które jest bardzo ważnym elementem wzmacniania mobilności wojsk. Chciałabym zapytać, jakie są plany, właśnie w ramach tego programu? Uważam, że należy rozszerzyć ten program, panie ministrze, o wykonanie, czy przyspieszenie wykonania tego, co było zaplanowane, co w zasadzie było obiecane w zakresie infrastruktury. Oczywiście, ja wspomniałam tylko o jednej rzeczy.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#RenataButryn">Druga rzecz. Jeśli chodzi o mieszkania, to ten program wyglądał bardzo obiecująco. Zresztą w Nisku powstała część osiedla, przede wszystkim dla 16. Batalionu Saperów. Oni zostali przeniesieni w ramach zmiany dyslokacji z Tczewa. Mam pytanie o kontynuację tego programu mieszkaniowego i o przyspieszenie tego programu, bo to jest bardzo ważne i bardzo potrzebne, żeby żołnierze mogli tam zamieszkać wraz z rodzinami. Stanowi to nawet problem natury psychologicznej. Jeżeli wojsko ma być dyspozycyjne, to musi być na miejscu. A jednak ci żołnierze wyjeżdżają w piątek, a w niedzielę lub w poniedziałek rano wracają. To nie służy psychologicznemu zwarciu i ewentualnej gotowości, a przede wszystkim sytuacji rodzinnej. Dlatego o to pytam.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#RenataButryn">I jeszcze jedna rzecz w ramach dyslokacji. Chciałabym zapytać o wzmocnienie ściany wschodniej jednostkami rozpoznawczymi, o wywiad i o kontrwywiad, Żandarmerię Wojskową, itd. Pytam szczególnie o Podkarpacie. Graniczymy z Ukrainą i jest to dla nas bardzo ważny problem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MichałJach">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, panie generale, otrzymaliśmy informacje o tym programie. Brzmi to dosyć optymistycznie, ale to, co otrzymaliśmy, jest na dość wysokim poziomie ogólności. Oczekiwałbym – a myślę, że nie tylko ja – że poznamy trochę więcej szczegółów. Po pierwsze, mamy tu podaną liczbę 1500 żołnierzy, którzy mają zwiększyć obsadę etatową tych jednostek. O jaki procent zwiększy się obsada etatowa tych jednostek? Chodzi mi o to, jaka będzie wtedy ich obsada procentowa. Oczywiście, wiąże się to z kolejnym pytaniem. Na ile podniesie się gotowość bojowa? Pan generał raczył stwierdzić, że podniesie się znacząco. Chciałbym otrzymać informację, o ile skróci się dojście poszczególnych jednostek do gotowości bojowej. Wiadomo, że bardzo niski stopień ukompletowania – jaki jest w tej chwili w większości tych jednostek – powoduje, że ten czas jest bardzo długi.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MichałJach">Ponadto, pan generał podał, że wartość bojowa tych jednostek podniesie się o 10–15%. Nie jest to wartość porywająca. Chciałbym wiedzieć, w jakim czasie Ministerstwo, czy Sztab Generalny przewiduje osiągnięcie takiego wzrostu? Podając informacje, że kolejne programy – „Rosomaki”, artyleria i te ważne programy, które będą wdrażane – zaczną się, jak pan generał nam tutaj podawał, w 2017 r., w 2018 r. Jest to dopiero perspektywa rozpoczęcia. Wiadomo, że to będzie trwało. Chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie, kiedy planuje się osiągnięcie zwiększenia tego potencjału o 10–15%? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Wziątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Tak naprawdę chciałbym się odnieść do tego, co jest punktem wyjścia do podejmowanych działań. Powiedziano, że zmieniła się doktryna wojenna Rosji. Rosja uznawana jest za wroga. Ponieważ ta doktryna jest niepokojąca – aczkolwiek najwyżsi przedstawiciele państwa polskiego zajmujący się sprawami bezpieczeństwa wypowiadają się, że w tej doktrynie nie ma niczego nadzwyczajnego, że niewiele się zmieniło – to my mamy reakcję. Reakcja, to wzmocnienie ściany wschodniej, wzmocnienie jednostek, jako odpowiedź na zagrożenie z kierunku wschodniego. Czy państwo sądzicie, że tego rodzaju dyskusja, że tego rodzaju reakcja nie będzie wywoływała kontrreakcji z drugiej strony? Obawiam się, że możemy zapędzić się w sytuację, w której następować będzie już tylko i wyłącznie wyścig zbrojeń i wzajemne prześciganie się z polityką wzajemnego zastraszania się, bez względu na to, jakie środki tego zastraszania są stosowane. To jest taka uwaga, która ma charakter ogólny.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#StanisławWziątek">Natomiast mam pytanie o charakterze szczegółowym. W przeciwieństwie do tego, co powiedział pan poseł Jach uważam, że jako posłowie, nawet jeżeli zajmujemy się sprawami bezpieczeństwa i obrony na posiedzeniach naszej Komisji, nie powinniśmy odnosić się tak bardzo szczegółowo do spraw, które mają charakter stricte specjalistyczny. Otóż, ja uważam, że naszym celem powinno być stawianie zadań, określając właśnie wskaźnikami to, co powinno być osiągnięte, jakie zdolności powinny być osiągnięte. To, ile osób, w którym miejscu, jaka broń, czy jakie elementy uzbrojenia, nie tylko nie powinno być przedmiotem naszej dyskusji, ale na pewno dyskusji jawnej. To jest swego rodzaju konkluzja.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#StanisławWziątek">Natomiast pytanie, które chcę zadać, jest pytaniem dotyczącym zmiany modelu funkcjonowania Narodowych Sił Rezerwowych. Ostatnia dyskusja, która została w tej sprawie przeprowadzona, utwierdzała nas w przekonaniu – mówił to pan minister Mroczek – że w tej kwestii nic się nie zmienia. Mówię o oficjalnej dyskusji, która została przeprowadzona na posiedzeniu plenarnym polskiego Sejmu. Później pojawiały się nieformalne wypowiedzi, także medialne, przedstawicieli Ministerstwa o rozpoczętych pracach w zakresie zmiany tej koncepcji. Warto byłoby, żebyśmy tę nową koncepcję omówili, ponieważ był taki postulat, aby Narodowe Siły Rezerwowe funkcjonowały w formie zwartych pododdziałów. Będę starał się prosić pana ministra o to, żeby na którymś z posiedzeń Komisji zechciał przedstawić szeroką, całościową koncepcję funkcjonowania Narodowych Sił Rezerwowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź na te 3 pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, zacznę od ostatniego pytania. Jeżeli chodzi o NSR, to – oczywiście – jesteśmy gotowi do takiej dyskusji. Uważam, że taka dyskusja jest jak najbardziej właściwa. Jesteśmy na etapie koncepcji. Zobaczymy, jak zakończą się te prace. Póki co, ta koncepcja zwartych pododdziałów mieści się w ramach regulacji ogólnej, więc nie zachodzi tu potrzeba jakiejś zasadniczej przebudowy NSR, ale jesteśmy gotowi do dyskusji. Zakończymy ten etap ministerialny i będziemy dyskutować.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, pan generał odczytał, czy przypomniał fragment doktryny rosyjskiej mówiącej o tym, że Rosja przyznaje sobie szerokie uprawnienia do interwencji zbrojnej w państwie sąsiednim, jeżeli sytuacja rozwinie się niezgodnie z jej interesem. Oczywiście, takie zapisy musimy uwzględniać, ale to nie oznacza, że wszystko, co robimy w Polsce z punktu widzenia zwiększania potencjału bojowego naszych sił zbrojnych jest wymierzone w Rosję. Mając takie doświadczenia, jakie mamy w tym miejscu, że prawie każde pokolenie Polaków musi walczyć o to, żeby żyć w tym miejscu, żeby być Polakami, mamy oczywistą świadomość tego, że Polska, aby w tym miejscu realizować swoje aspiracje, musi mieć siły zbrojne. Musi mieć skuteczne siły zbrojne. W związku z tym jesteśmy w długim procesie zmian, ale nie zamykamy oczu na to, co dzieje się na wschodzie Europy, czy na to, co dzieje się a Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#CzesławMroczek">Nasza doktryna jest oczywista. Jeśli chodzi o filary bezpieczeństwa, to tu nic zasadniczo się nie zmieniło. Mamy dwa filary bezpieczeństwa. Pierwszy z nich to członkostwo w Sojuszu Północnoatlantycki. Chcemy, żeby Sojusz był silny. Sojusz jest silny tylko siłą państw członkowskich. Chcemy, żeby był silny również siłą takich państw, jak Polska. Zachęcamy do wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo w regionie również państwa regionu. Jesteśmy aktywni w ramach Wyszehradu. Współpracujemy z państwami bałtyckimi. Nie zmieniamy naszej doktryny politycznej, doktryny polityczno-obronnej. Natomiast nie udajemy, że nie widzimy tego, co dzieje się na wschodzie, ale – myślę, że jest tutaj duża zgodność – nie popadamy w żadną przesadę. To tyle tytułem spraw ogólnych.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#CzesławMroczek">O NSR już powiedziałem. Natomiast, odniosę się do innych pytań pani poseł Butryn. Infrastruktura jest elementem wyposażenia, czy przezbrojenia. Nie da się stworzyć bazy bezzałogowców nie przygotowując lotniska i hangarów do przyjęcia tych statków powietrznych. Pierwsze bezzałogowe będą dostarczane do Mirosławca w 2017 r., a już w tej chwili mamy plan utworzenia bazy, który obejmuje system szkolenia i wyznaczania żołnierzy, którzy trafią tej bazy. Jest to wiele różnych przedsięwzięć związanych z przygotowaniem infrastruktury. Akurat Mirosławiec jest nieźle przygotowany, więc może nie jest to najlepszy przykład, jeśli chodzi o przygotowanie infrastruktury w Mirosławcu do tego, żeby w tym miejscu mogła postać baza. Baza, to przede wszystkim żołnierze i sprzęt wojskowy, ale również infrastruktura, która umożliwia obsłużenie tego sprzętu wojskowego. Przyjęcie „Leopardów” wymagało wieloletniego programu. Stworzenie bazy bezzałogowców w Mirosławcu wymaga wieloletniego programu. Tak samo jest z Morską Jednostką Rakietową. Tym bardziej przyjęcie baterii rakietowych związanych z obroną powietrzną „Wisła” będzie wymagało takiego wieloletniego programu, na który – jak powiadam – składa się element ludzki, czyli wytypowani żołnierze przygotowani do tego, żeby ten sprzęt obsługiwać, infrastruktura i wreszcie sam sprzęt.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#CzesławMroczek">To są programy operacyjne. Na każdy taki poważny program operacyjny jest plan, który zawiera co najmniej te 3 elementy, które przed chwilą wymieniłem. Elementem takiego planu jest – oczywiście – program infrastruktury mieszkaniowej. Ale, proszę państwa, tam, gdzie są potrzeby, nie ograniczamy się tylko do budowy. Sami nie musimy budować. Po prostu kupujemy mieszkania na rynku. Możemy je nawet wynajmować, a więc mamy szeroki wachlarz środków dosyć szybkiego reagowania w sytuacjach, kiedy tworzymy nowe jednostki i nie zdążylibyśmy np. z inwestycyjnym programem mieszkaniowym. Jeżeli chodzi o jednostki związane z rozpoznaniem, to chętnie, a związane z wywiadem i kontrwywiadem nawet w kontekście tego, o czym przed chwilą mówił pan przewodniczący Wziątek, mniej chętnie. To znaczy, że nie będziemy podawali tutaj szczegółów.</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#CzesławMroczek">Natomiast, jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego Jacha, czy raczej o wypowiedź pana przewodniczącego, to myślę, że informacje, które przekazaliśmy, mówią same za siebie. Nie muszę niczego podkreślać i specjalnie akcentować. Ten program jest konkretny. Poproszę pana generała, żeby jeszcze raz go przedstawił. Odnoszę się do pytania pana posła Jacha, co konkretnie zamierzamy zrobić. Nie da się tego bardziej konkretnie powiedzieć. W związku z tym proszę, żeby pan generał omówił to z punktu widzenia tych zamierzeń, które są w trakcie, bądź będą realizowane już za chwilę, w 2015 r. i w 2016 r. przez konkretne jednostki. Nie przekazujemy tu żadnych klauzulowanych informacji, ale siłą rzeczy nie będziemy wchodzić w szczegóły. Natomiast, jeśli chodzi o te jednostki, które są wzmacniane, to jeszcze raz chcę podkreślić, że wzmacniane są moduły bojowe. Jeszcze raz je wymienimy. Naszą intencją jest to, żeby wszyscy wiedzieli, że wzrasta potencjał bojowy sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. To nie jest tajemnica.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Czy pan generał Wojtan? Tak. To króciutko, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AnatolWojtan">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja już to wymieniłem – 1. Brygada Pancerna, 9. Brygada Pancerna, 20. Brygada Zmechanizowana, 15. Brygada Zmechanizowana, 7. Brygada Ochrony Wybrzeża i 10. Pułk Artylerii. To są jednostki, które są ujęte w koncepcji do wzmocnienia w najbliższym czasie. Praktycznie każda jednostka ma określoną kategorię. Kategoria określa wyposażenie w sprzęt i ukompletowanie w ludzi. Chciałbym powiedzieć, że używając takiego stwierdzenia, że jednostka jest zdolna do podjęcia działań, mamy na myśli to, że jednostka ma ukompletowanie nie mniejsze niż 70%. To jest jednostka zdolna do działania, jeśli chodzi o sprzęt i ludzi.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#AnatolWojtan">Te przedsięwzięcia, które wymieniliśmy, jeżeli chodzi o sprzęt bojowy, o wyposażenie, będą podnosiły potencjał bojowy. Natomiast bardzo wyraźnym, poważnym elementem, czy składową tego potencjału są ludzie. Praktycznie – jak pan minister przed chwilą powiedział – jeśli chodzi o cały proces wzmacniania etatowego ściany wschodniej i północno-wschodniej, to w 2015 r. prowadzony będzie pierwszy etap. Natomiast ten proces będzie trwał w 2016 r., w 2017 r. i w 2018 r., bo tak jest rozłożony. Szanowni państwo, chciałbym jeszcze dodać, że wszystkie przedsięwzięcia związane z realizacją tego programu, jeżeli chodzi o kwestie infrastruktury, są ujęte w planie inwestycji budowlanych. Pani poseł Butryn chciałbym przekazać taką informację, że ten plan inwestycji budowlanych rozpoczyna się już w 2015 r. tak, że te wszystkie przedsięwzięcia związane z przygotowaniem miejsca stacjonowania sprzętu i zabezpieczenia bytu żołnierzy są już ujęte w planie. Prowadzimy rekonesanse, które pozwolą na poprawianie, na aneksowanie tego programu stosownie do potrzeb. To jest proces ciągły. Plan jest ciągle aktualizowany.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#AnatolWojtan">Jeżeli chodzi o jednostki rozpoznawcze na ścianie wschodniej, to już w swoim wystąpieniu wspomniałem, że w zasadzie system rozpoznania jest dyslokowany tam, gdzie jest potrzebny. Mamy tam dyslokowane 3 pułki artylerii i praktycznie cały system, jeżeli chodzi o rozpoznanie radiowe, radiolokacyjne. Bez sensu jest posiadanie sprzętu, który nie ma praktycznie danych z rozpoznania. Jeżeli chodzi o jednostki rozpoznania, to te jednostki są objęte priorytetem w zakresie ukompletowania i wyposażenia tych jednostek w nowoczesny sprzęt. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Dębski. Ja pamiętam, tylko teraz są osoby, które mówią pierwszy raz. Potem są osoby, które chcą zabrać głos drugi raz. Wtedy udzielę panu głosu. Pan poseł Dębski pierwszy raz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#ArturDębski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, do zadania pytania zachęciła mnie tabelka, którą mamy w załączniku. W tej tabelce nie ma żadnych informacji o tym, ilu żołnierzy kontraktowych zakończy służbę na omawianych obszarach do 2017 r. Rozumiem, że przesunięcie z zachodniej części kraju spowoduje zmniejszenie liczby etatów na tamtym terenie, jednocześnie zwiększając ją na wschodzie kraju. Czy pan minister ma taką informację? Ilu żołnierzy kontraktowych zakończy służbę w wojsku do 2017 r.? W trzeciej rubryce w tabeli są etaty pozyskiwane w ramach przeglądu struktur w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych. Rozumiem, że te 400 etatów przesuniętych z Dowództwa Generalnego, to jest zmniejszenie liczby etatów w Dowództwie Generalnym. Czy dobrze to rozumiem? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pani posłanka Kłosin.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KrystynaKłosin">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, panie generale, ja chciałabym dopytać, ponieważ pan generał był uprzejmy powiedzieć, że planowana jest rozbudowa Morskiej Jednostki Rakietowej. Wiadomo, że ta Jednostka została stworzona na bazie rozformowanego dywizjonu rakietowego z dniem 1 stycznia 2015 r. W tej chwili jest ona podporządkowana dowódcy 3. Flotylli. Mam pytanie. W jaki sposób będzie zwiększany potencjał tej Jednostki? Jaka będzie liczebność znajdujących się w tej Jednostce żołnierzy? Z czego będzie się składał jej potencjał bojowy? Co konkretnie będzie wchodziło w skład tej Jednostki? Gdyby pan generał mógł to przybliżyć. Jeżeli nie jest to objęte klauzulą tajności, to jakie nakłady przewidziane są docelowo na stworzenie tej Jednostki? Wiemy, że pierwsza umowa opiewała na kwotę 800 mln zł. Mam pytanie, w jakiej części została już ona zrealizowana i skonsumowana? Na jakim jest etapie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. A teraz poseł spoza Komisji. Przyjąłem zasadę, że teraz udzielę głos panu posłowi Piotrowi Cieślińskiemu, a następnie drugi raz posłom z Komisji. Tylko już wtedy prosiłbym o możliwe krótkie wypowiedzi. Z naszej Komisji drugi raz chcą zabrać głos panowie posłowie Penkalski, Seliga i Jach. Pan poseł Cieśliński. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PiotrCieśliński">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, panie generale, wzmocnienie jednostek ściany wschodniej, o których pan minister był uprzejmy wspomnieć, dotyczy również 9. Warmińskiego Pułku znajdującego się w Lidzbarku Warmińskim, co ogromnie mnie cieszy, bo przecież jest to tylko 40 km od granicy nie z Ukrainą, a z Rosją, a konkretnie z obwodem kaliningradzkim. Zarówno pan minister, jak i pan generał mówili o planach dozbrojenia jednostek rozpoznawczych bezzałogowymi pojazdami rozpoznawczymi. Chciałbym zapytać, czy jest to jedyny element tego dozbrojenia? Czy planowane są również inne elementy, a jeśli tak, to jakie? Czy wiąże się to ze wzrostem liczby etatów? Oczywiście, wpisując się w prośbę pana przewodniczącego Wziątka nie pytam o szczegóły, czyli o to, ile i jakich pojazdów bezzałogowych miałoby być. Jednak na tyle, na ile jest to możliwe, prosiłbym o odpowiedź. Skoro jesteśmy już przy temacie jednostki w Lidzbarku Warmińskim, to jaki jest planowany rozwój tej jednostki? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję panu posłowi. Proszę pana ministra i pana generała o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję, panie przewodniczący. Podzielimy się z panem generałem. Tym razem pan generał odpowie na kilka pytań. Żartując powiem, że gdyby pan przewodniczący Wziątek wypowiedział się na samym początku, to mielibyśmy pewnie mniej odpowiedzi. Jeżeli chodzi o pytanie pana posła przewodniczącego Dębskiego o liczbę żołnierzy kontraktowych, którym kończą się kontrakty, to w tej chwili nie mam takiej wiedzy. Jeżeli jest to jakieś odniesienie do 12 lat służby, to jeszcze raz chcę powiedzieć, że nie mamy problemu z żołnierzami, którzy chcą pozostać w służbie, czyli zawrzeć z nami nowy kontrakt, bądź przejść ze służby kontraktowej do służby stałej. Przypominam, że 12 lat to maksymalny okres służby kontraktowej. Przyjęliśmy zasadę, która siłą rzeczy dotyczy szeregowych i starszych szeregowych. Przyjęliśmy zasadę dotyczącą naboru do korpusu podoficerskiego. Korpus szeregowych i korpus podoficerski są porównywalne liczbowo.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#CzesławMroczek">Odpowiemy na to pytanie, bo są żołnierze, którzy są w trakcie pierwszego kontraktu. Są żołnierze, którzy zbliżają się do tych 12 lat. Nie chcę strzelać, ale najkrócej mówiąc, nie mamy z tym problemu. Korpusy są porównywalne. Przyjęliśmy zasadę, że nabór do korpusu podoficerskiego – co do zasady – jest możliwy tylko z korpusu szeregowych. Każdy, kto jest w korpusie szeregowych i chce służyć w wojsku, a wojsko wystawia mu dobrą ocenę, ma taką możliwość. Czasami, w nielicznych przypadkach jest tak, jak w każdym skupisku ludzi, że są tacy, którzy wyraźnie nie spełniają oczekiwań. Najkrócej mówiąc, każdy szeregowy, który chce przejść do korpusu podoficerskiego, ma otwarte drzwi do tego, żeby stać się podoficerem i pozostać w wojsku. Tu nie ma problemu. Zresztą, w moim przekonaniu nie można służyć na jednym stanowisku przez całe życie. Byłoby to niedobre z punktu widzenia służby.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o zmniejszenie liczby etatów w Dowództwie, to – proszę państwa – chcę wyraźnie podkreślić, że źródłem tych etatów dedykowanych do wzmocnienia ściany wschodniej jest przegląd dokonany w całych siłach zbrojnych. Ale zasadniczo nie wyjmujemy etatów z modułów bojowych, które stacjonują na zachodzie, żeby przenieść je na wschód. Absolutnie nie. Jest to raczej przegląd etatów w dowództwach. Jest to przegląd wynikający z dokonanej reformy systemu kierowania i dowodzenia. Etaty pozyskane w wyniku przeglądu struktur są dedykowane do wzmocnienia ściany wschodniej. Nie zmniejszamy ukompletowania modułów bojowych na zachodzie, żeby zwiększyć ich ukompletowanie na wschodzie. Dziękuję bardzo. Na pozostałe pytania odpowie pan generał.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan generał Wojtan.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AnatolWojtan">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Odpowiem na pytanie pani poseł Kłosin odnośnie do Morskiej Jednostki Rakietowej. Chciałbym powiedzieć, że praktycznie na dzień dzisiejszy mamy w pełni ukompletowany i w pełni wyposażony pierwszy dywizjon. Zostały do niego zakupione rakiety. Nie będę tutaj wymieniał, ile. Praktycznie jest on w pełni wyposażony. Natomiast do 2018 r. ta Jednostka zostanie wzmocniona kolejnym dywizjonem. Wtedy będzie się nazywała „Morska Jednostka Rakietowa”.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#AnatolWojtan">Chciałbym powiedzieć, że ta Jednostka jest objęta priorytetem ze względu na te zdolności, o których mówiłem – zdolności do odstraszania, zdolności przeciwzaskoczeniowe – ze względu na sprawność i odległość rażenia tej Jednostki. Myślę, że jeżeli w 2018 r. ta jednostka powstanie, to będzie bardzo dobrym uzupełnieniem zdolności obronnych, jeżeli chodzi o zadania na Bałtyku. W dniu dzisiejszym, to znaczy w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie o koszty. Po zakończeniu posiedzenia spojrzę w dokumenty. Po prostu nie pamiętam, ile ten dywizjon kosztuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#KrystynaKłosin">Przepraszam, panie przewodniczący, jeszcze chciałam dopytać. Czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#KrystynaKłosin">Czy oni będą tworzyli samodzielną jednostkę, czy będą dalej w strukturach i w podporządkowaniu 3. Flotylli?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AnatolWojtan">Pani poseł, 3. Flotylla jest morskim związkiem taktycznym, który składa się z dywizjonów i batalionów. Ta Morska Jednostka Rakietowa będzie w składzie tego morskiego związku taktycznego, czyli 3. Flotylli.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#CzesławMroczek">Co do zasady, jednostki wojskowe nie podlegają bezpośrednio ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AnatolWojtan">Odpowiadam na pytanie pana posła Cieślińskiego, jeżeli chodzi o 9. Pułk Rozpoznawczy w Lidzbarku Warmińskim. Szanowni państwo, mówiąc o bezzałogowych pojazdach rozpoznawczych miałem na myśli praktycznie wszystkie 3 nasze pułki. Pułk w Lidzbarku jest szczególnym pułkiem. To, co mogę praktycznie powiedzieć o zdolnościach, czy to, co w tym miejscu można powiedzieć o zdolnościach tego pułku, to że są to przede wszystkim zdolności do dowodzenia systemem rozpoznania. Ten Pułk zostanie wzmocniony poprzez wprowadzenie aparatury radiolokacyjnej i aparatury identyfikacyjnej. To są priorytety, jeżeli chodzi o wyposażenie tego Pułku. Jeżeli chodzi o bezzałogowe pojazdy rozpoznawcze, to ten sprzęt jest raczej dedykowany do pułku dalekiego rozpoznania. To jest tyle, ile mogę w tym miejscu powiedzieć. Pułki rozpoznawcze są jednostkami wrażliwymi, jeżeli chodzi o pozyskiwanie informacji, czy udzielanie informacji na temat tych jednostek.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo panu generałowi. Teraz już po raz drugi, a więc prosiłbym bardzo krótko. Pan poseł Penkalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WojciechPenkalski">Dziękuję, panie przewodniczący. Korzystając z okazji chciałbym tylko dopytać. Mam 2 krótkie pytania. Panie ministrze, panie generale, kiedy będą widoczne te etaty, to wsparcie etatowe? I drugie. Czy Sztab Generalny wie, że dzisiaj 9. Braniewska Brygada nie ma przyznanej kategorii? Co za tym idzie? Dostaliśmy te czołgi, przezbrojone. Z informacji, jakie posiadam wynika, że nie ma nawet plandek na te czołgi, ponieważ nie ma możliwości ich pozyskania, bo nie ma przyznanej kategorii bojowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Seliga.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#DariuszSeliga">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałem spytać o jedną rzecz. Żandarmeria Wojskowa jest w zasadzie jedynym komponentem, którego można użyć natychmiast. Chciałem tylko krótko spytać, czy planowane jest etatowe wzmocnienie tego komponentu, szczególnie od strony wschodniej w tych placówkach Żandarmerii Wojskowej? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MichałJach">Nie otrzymałem odpowiedzi, więc krótko powtarzam. Kiedy te jednostki zostaną ukompletowane, jeśli chodzi o stany osobowe, według tego programu? Kiedy osiągną założone wyposażenie? W którym roku to się stanie zgodnie z planem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego? Pan generał mówił wcześniej, już nie pamiętam, czy chodziło o „Kraba”, czy o „Homara”, że jednostki zaczną je otrzymywać w 2018 r., to wątpię, żeby pełna gotowość została osiągnięta w 2018 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo panu posłowi. I rozumiem, że to ostatni głos. Pani posłanka Kamińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#BożenaKamińska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie generale, panie ministrze, na koniec chciałabym zapytać o ostatnie miejsce na ścianie wschodniej, które nie było tu wymienione, a o które bardzo się troszczyłam. Jest ono w dużym zainteresowaniu, jeżeli chodzi o region północno-wschodni. Chodzi o 11. Mazurski Pułk Artylerii, a dokładnie o 14. Dywizjon Artylerii Przeciwpancernej w Suwałkach, który był przeznaczony do wygaszenia. Była tam wizytacja Komisji Obrony Narodowej, która odbyła się 2 lata temu. Jeżeli chodzi o infrastrukturę, to jest to miejsce, które ma duży potencjał, jeżeli chodzi o wykorzystanie infrastruktury. Jest tu duża potrzeba dozbrojenia. W tym materiale czytam, że 11. Mazurski Pułk będzie dozbrojony w wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe. Proszę powiedzieć, czy będzie to także dotyczyło 14. Dywizjonu Artylerii Przeciwpancernej w Suwałkach? Czy przewidziane jest również inne dozbrojenie tej jednostki stacjonującej w tzw. bramie suwalskiej, przez którą prowadzi szlak do państw nadbałtyckich i również do Kaliningradu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan minister i pan generał Wojtan.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o Żandarmerię, to komendant główny Żandarmerii Wojskowej, w związku z nowymi zadaniami, które Żandarmeria otrzymuje – różnymi zadaniami w ramach posiadanych kompetencji – wystąpił o zwiększenie liczby etatów. To wystąpienie jest przedmiotem analiz. Nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie, ale nie są to jakieś wielkie zmiany w stosunku do obecnego stanu. Oczywiście, chodzi o placówki w terenie, o oddziały regionalne, w tym – oczywiście – też na ścianie wschodniej.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#CzesławMroczek">Chciałbym też jeszcze krótko, bardzo ogólnie odpowiedzieć na pytanie pana posła Jacha. Na pozostałe pytania szczegółowe odpowie pan generał. Proszę państwa, zwiększenie ukompletowania, a zatem o etaty, to pierwszy etap w wymienionych jednostkach będzie realizowany w roku bieżącym i na początku przyszłego roku. Jeżeli chodzi o sprzęt, to w niektórych przypadkach już to nastąpiło, np. 9. Braniewskiej Brygada już ma nowy sprzęt. Jeżeli chodzi o wymienione przez pana generała jednostki, to będą to różne lata. Podjęliśmy zasadniczą decyzję w zakresie 15. Brygady. Miała ona pozyskać nowy bojowy wóz piechoty, który jest dopiero na deskach kreślarskich. Miała rozpocząć jego pozyskiwanie gdzieś od 2020 r. Zdecydowaliśmy o przezbrojeniu tej jednostki w nowy sprzęt, jakim jest kołowy transporter opancerzony „Rosomak”. Zaczniemy realizować to przezbrojenie już od 2017 r. A więc o kilka lat przyspieszamy przezbrojenie tej jednostki. Nie jest to kwestia papierowa, tylko niezwykle poważna decyzja, która przyspiesza zmiany i zwiększa w bliskiej perspektywie czasowej potencjał bojowy tej jednostki i zwiększa potencjał bojowy sił zbrojnych, bo chodzi o 2 bataliony. Dwa bataliony będą wyposażone w „Rosomaki” z wieżą bezzałogową i w przeciwpancerne pociski kierowane.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#CzesławMroczek">Można jeszcze mówić o „Krabach”, o bezzałogowcach i o wszystkich innych zmianach. To są konkretne plany do realizacji w perspektywie 2–3 lat. Na tym polega ten plan wzmocnienia, że przyspieszamy przezbrojenie tych wszystkich jednostek. Jeżeli można, to proszę jeszcze pana generała.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo. Już kończymy, proszę państwa. Jeszcze przez chwilę proszę nie rozmawiać, bo jeszcze jest wybór przewodniczącego podkomisji. Proszę o nierozmawianie. Proszę bardzo, pan generał Wojtan.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AnatolWojtan">Jeszcze dwa słowa do pana posła Jacha. Praktycznie od 2015 r. rozpoczynamy wzmocnienie etatowe jednostek i ich wyposażanie w sprzęt, stosownie do terminów, które są zawarte w programach operacyjnych dotyczących poszczególnych rodzajów uzbrojenia i sprzętu wojskowego. O tych programach już mówiliśmy. Poprzez zmianę priorytetów w jednostkach na ścianie wschodniej przyspieszamy ten proces. Tak, że – szanowni państwo – praktycznie już od 2015 r. ten proces będzie widoczny w jednostkach.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#AnatolWojtan">Chciałbym jeszcze ustosunkować się do pytania pani poseł Kamińskiej. Ta jednostka jest mi również bardzo bliska i 11. Pułk. Chciałbym powiedzieć, że suwalski Dywizjon Artylerii Przeciwpancernej posiada w tej chwili praktycznie stare wyposażenie. Jest w składzie 11. Pułku. Wprowadzenie „Krabów” i „Homarów” będzie wymuszało zmianę struktury tego Pułku. Te środki, które w tej chwili są w Dywizjonie praktycznie wyjdą z użycia. Będzie tam wprowadzone nowe uzbrojenie. Będzie to takie uzbrojenie, jakie będzie posiadał 11. Pułk, czyli armato-haubice 155 mm i „Homary”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, przechodzimy do pkt 3.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#StefanNiesiołowski">W dniu jutrzejszym, tj. 9 kwietnia br., zaplanowane zostało w siedzibie Politechniki Warszawskiej wyjazdowe posiedzenie podkomisji stałej do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej sił zbrojnych. Tematem posiedzenia będzie omówienie roli i udziału sektora polskiej nauki w procesach modernizacyjnych sił zbrojnych oraz w budowie polskiego przemysłowego potencjału obronnego. Wyjazd posłów o godz. 9:40 spod Nowego Domu Poselskiego. Oczywiście, wszystkich serdecznie zapraszam.</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#StefanNiesiołowski">W dniu 28 kwietnia, a więc stosunkowo niedługo, we wtorek, zaplanowana została wizytacja Komisji w siedzibie Eurokorpusu w Strasburgu we Francji. Wyjazd posłów samolotem wojskowym zaplanowano w godzinach porannych, a powrót wieczorem. Ze względów proceduralno-organizacyjnych – co jest oczywiste – proszę składać w sekretariacie Komisji wiążące deklaracje. O szczegółach wyjazdu będą państwo informowani przez sekretarzy Komisji. Korzystając z okazji chciałbym złożyć na ręce pana ministra podziękowania dla ministra obrony narodowej za wyrażenie zgody na skorzystanie z wojskowego transportu lotniczego. W imieniu Komisji bardzo dziękujemy, panie ministrze. Oczywiście, jeszcze raz bardzo wszystkich zapraszam.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#StefanNiesiołowski">I jeszcze dwie informacje techniczne. Nastąpiła zmiana w składzie podkomisji nadzwyczajnej do spraw promocji społecznych inicjatyw proobronnych, kierowanej przez pana posła Tomczyka. Do składu podkomisji wchodzi pan poseł Penkalski. Gratulujemy panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-85.4" who="#StefanNiesiołowski">W podkomisji, której skład wybraliśmy na początku posiedzenia, posła Wziątka zastępuje pan poseł Zaborowski. Rozumiem, że pan się zgadza, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#ZbyszekZaborowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#StefanNiesiołowski">Tak. Proszę państwa, prosiłbym w tej chwili o pozostanie na sali członków podkomisji do spraw prawa lotniczego na sekundę. Oczywiście, jeśli ktoś sobie życzy, też może zostać.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#StefanNiesiołowski">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>