text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejCzerwiński">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych. Jak wiadomo, tematem naszego spotkania jest dalsze procedowanie nad ustawą o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej itd. Projekt zawarty jest w druku nr 2149. Przypomnę, iż praktycznie przyjęliśmy całą propozycje pana ministra z wyjątkiem trzech punktów, co do których umawialiśmy się, że dzisiaj do nich powrócimy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejCzerwiński">Trochę opóźnienia wynikło stąd, iż kilku posłów z różnych klubów zastanowiło się i zgłosiło przed chwilą ponad 20 poprawek. Stąd w prezydium przedyskutowaliśmy jak to zrobić, żeby zbyt pochopnie nie przyjmować nieznanych propozycji poprawek. Zaproponujemy takie rozwiązanie, że przedstawiciele grup poselskich, które zgłosiły poprawki, powiedzą o ich liczbie; niekoniecznie muszą mówić o treści, jeśli nie zechcą, bo ona jest bardzo bogata. Jeśli przyjmiemy poprawki jako zgłoszone, to damy czas panom mecenasom i prawnikom ministra na zastanowienie się nad nimi, jak również gościom i wszystkim uczestnikom.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejCzerwiński">Jednym słowem, nie kończylibyśmy dzisiaj procedury nad projektem, tylko mielibyśmy ambitny cel zakończenia prac na przyszłym posiedzeniu Komisji. O terminie prezydium zawiadomi później. Jeśli nie ma sprzeciwu do takiego procedowania dzisiaj, to przyjąłbym, że państwo zgadzacie się z moją sugestią. Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejCzerwiński">Prosiłbym w tej chwili – jako pierwszy, pan Antoni Mężydło, a rozumiem, że pan minister Naimski jako drugi, z propozycjami poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AntoniMężydło">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zgłosić 21 poprawek pogrupowanych w trzy zestawy. Pierwszy dotyczy ustawy o zapasach i jest tu większa liczba poprawek, później są poprawki dotyczące zmian w ustawie – Prawo energetyczne, one idą chronologicznie i ostatnia część, znów chronologicznie od art. 10, to poprawki dotyczące ustawy o zapasach. Prosiłbym może, żeby Biuro Legislacyjne zapoznało się z tymi poprawkami i myślę, że na następnym posiedzeniu, jak pan przewodniczący powiedział, przystąpilibyśmy już do ich rozpatrywania, po kolei, jedna po drugiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejCzerwiński">Bardzo dziękuję. Pan minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszTomczykiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, oczywiście, współpracowaliśmy przy przygotowaniu tych poprawek. One oczywiście odzwierciedlają dyskusję, która odbyła się na temat uszczelnienia rynku paliw, i postulaty płynące z sali, aby rozprawić się z procederem szarej strefy jak najszybciej i definitywnie. Jestem przekonany, że na przyszłym posiedzeniu Wysoka Komisja przyjmie te poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejCzerwiński">Bardzo dziękuję. Tylko w kwestii technicznej: każdy poseł ma na tablecie poprawki dołączone do druku z projektem ustawy. Teraz pan minister Naimski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrNaimski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, przedstawiam w zasadzie projekt jednej poprawki, tylko rozpisanej na trzy punkty wiążące się ze sobą merytorycznie. Rzecz dotyczy uregulowanego w ustawie terminu dostępności magazynów bezzbiornikowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PiotrNaimski">Proponuję zmienić dodawany ust. 12 w art. 1 pkt 2 lit. g. Przeczytam zmiany, ponieważ są one krótkie, a myślę, że tak będzie lepiej: „12. Zapasy interwencyjne utrzymuje się w magazynach, których parametry techniczne oraz parametry techniczne związanych z tymi magazynami systemów przesyłowych i transportowych umożliwiają interwencyjne uwolnienie całości zapasów interwencyjnych zmagazynowanych w danym magazynie, w tym wytłoczenie tych zapasów, w okresie 90 dni.”.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PiotrNaimski">Proponuje się dodać ust. 13 po dodawanym ust. 12 w art. 1 pkt 2 lit. g: „13. W przypadku bezzbiornikowego magazynowania ropy naftowej, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21 i 1238), parametry techniczne magazynów oraz parametry techniczne związanych z tymi magazynami systemów przesyłowych i transportowych umożliwiają interwencyjne uwolnienie całości zapasów interwencyjnych zmagazynowanych w danym magazynie, w tym wytłoczenie tych zapasów (dostępność fizyczna), w następujących terminach:</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PiotrNaimski">1) 150 dni od dnia 1 stycznia 2018 roku,</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PiotrNaimski">2) 140 dni od dnia 1 stycznia 2019 roku,</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PiotrNaimski">3) 130 dni od dnia 1 stycznia 2020 roku,</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PiotrNaimski">4) 120 dni od dnia 1 stycznia 2021 roku,</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PiotrNaimski">5) 110 dni od dnia 1 stycznia 2022 roku,</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PiotrNaimski">6) 100 dni od dnia 1 stycznia 2023 roku,</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PiotrNaimski">7) 90 dni od dnia 1 stycznia 2024 roku”.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PiotrNaimski">I punkt trzeci – art. 6 otrzymuje zmienione brzmienie: „Art.6. 1. Od dnia 31 grudnia 2017 r. magazyny, w których utrzymywane są lub będą zapasy interwencyjne oraz związane z tymi magazynami systemy przesyłowe, muszą spełniać wymagania określone w art. 3 ust. 12 i ust. 13 ustawy, o której mowa w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PiotrNaimski">2. W przypadku niespełniania przez daną instalację magazynową lub magazyn warunków, o których mowa w art. 3 ust. 12 i ust. 13 ustawy, o której mowa w art. 1, właściciel tej instalacji magazynowej lub magazynu podlega karze w wysokości 50 zł za każdy 1 m sześcienny magazynowanych zapasów obowiązkowych, które nie będą mogły być udostępnione na wymaganych w ustawie warunkach i terminach.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PiotrNaimski">3. Kara, o której mowa w ust. 2, jest nakładana w drodze decyzji przez Agencję Rezerw Materiałowych i stanowi jej przychód”.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#PiotrNaimski">Składamy te trzy merytorycznie związane ze sobą poprawki i proponujemy konsensualne zastanowienie się, a także później ich przyjęcie, ponieważ, zdaniem wnioskodawców, urealnia to, z jednej strony, kwestię dostępności magazynów bezzbiornikowych w kawernach, a z drugiej strony, regulacja ta jest zgodna z oczekiwaniami. Równocześnie harmonogram i sankcje związane z niewywiązaniem się z niego w perspektywie 10 lat od dnia dzisiejszego wydają się racjonalne. Apeluję do Wysokiej Komisji, a także do naszych gości z Ministerstwa Gospodarki o pozytywne ustosunkowanie się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejCzerwiński">Czy pan minister chciałby teraz coś dodać? Zgodnie z tym, co do czego się porozumieliśmy, chciałbym zamknąć posiedzenie (oczywiście, oddam jeszcze głos panom mecenasom) z taką intencją, że każdy kto będzie chciał, zapozna się szczegółowo ze wszystkimi zgłoszonymi poprawkami i na następnym posiedzeniu Komisji będziemy już je życzliwie przyjmowali lub odrzucali. Teraz Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, szanowni panowie posłowie wnioskodawcy poprawek. Otóż, zaczynając od poprawki drugiej, deklarujemy oczywiście roboczą współpracę w zakresie jej przeredagowania, ponieważ tak na pierwszy rzut oka są w niej zawarte dwie usterki. Pierwsza to przepis karny w przepisie przejściowym, który należałoby przenieść do przepisów karnych ustawy. Natomiast druga rzecz to przepis o charakterze temporalnym, który miałby się znaleźć w przepisach materialnych i, zgodnie z zasadą przyjętą w art. 10 projektu, należałoby go także przeredagować i przenieść do przepisów przejściowych, oczywiście, z zawarciem przepisu materialnego w ust. 12, ewentualnie zastanowić się nad odroczeniem jego wejścia w życie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JarosławLichocki">Natomiast jeśli chodzi o pierwszą grupę poprawek, to tutaj nie możemy zająć merytorycznego stanowiska. Pragniemy jedynie zwrócić uwagę przy okazji uzasadnienia poprawek na dwa aspekty, tj. na ich skutki finansowe i związek z projektem ustawy nowelizującej ustawę zapasową, która nie zawiera nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne. W poprawkach proponuje się np. dodanie tej nowelizacji. Pragniemy zwrócić uwagę na te dwa aspekty – konieczność przedstawienia skutków finansowych nie tylko dla budżetu państwa, ale także dla przedsiębiorców, jak również związek z przedłożeniem rządowym. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejCzerwiński">Bardzo dziękuję. Jak zwykle będziemy liczyli na życzliwość panów mecenasów. Pan minister będzie mógł też na pewno zasięgnąć opinii Rady Ministrów i tym bardziej prawdopodobieństwo niezgodności lub rozszerzenia poza zamiary rządu będzie zminimalizowane.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejCzerwiński">Nie umiem jeszcze powiedzieć – chciałoby się, żeby jutro było to posiedzenie, ale fizycznie nie ma takiej możliwości, więc zrobimy je niezwłocznie. Z prośbą też do wszystkich, którzy dopiero teraz dostali poprawki, żeby w miarę skrócili ten termin. Jak powiedziałem, prezydium podejmie decyzję, kiedy zorganizować posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejCzerwiński">Jeśli nie ma uwag, to zamykam posiedzenie Komisji. Uwag nie słyszę, posiedzenie zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>